- zwanych dalej "fazą przygotowań do wdrożenia";
- pomoc publiczna podlega obowiązkowi indywidualnej notyfikacji Komisji Europejskiej.
1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 216, poz. 1596).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 64, poz. 565 i Nr 267, poz. 2258, z 2006 r. Nr 170, poz. 1217, Nr 235, poz. 1700 i Nr 249, poz. 1832 i 1834, z 2007 r. Nr 21, poz. 124 i Nr 192, poz. 1381, z 2008 r. Nr 157, poz. 976 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 33, poz. 286, z 2005 r. Nr 10, poz. 68, Nr 163, poz. 1362 i Nr 167, poz. 1398, z 2006 r. Nr 170, poz. 1217 i 1218 i Nr 208, poz. 1539, z 2007 r. Nr 99, poz. 662 i Nr 136, poz. 958 oraz z 2008 r. Nr 180, poz. 1113, Nr 216, poz. 1368 i Nr 227, poz. 1505.
ZAKRES INFORMACJI ZAMIESZCZANYCH WE WNIOSKU O DOFINANSOWANIE FAZY BADAWCZEJ, FAZY PRZYGOTOWAŃ DO WDROŻENIA LUB FAZY BADAWCZEJ I FAZY PRZYGOTOWAŃ DO WDROŻENIA
1) wskazanie, czy wniosek dotyczy dofinansowania fazy badawczej i fazy przygotowań do wdrożenia, tylko fazy badawczej lub tylko fazy przygotowań do wdrożenia;
2) wskazanie, czy wniosek dotyczy dofinansowania zakupu usług doradczych w zakresie innowacji;
3) tytuł, obszar naukowy lub dział gospodarki objęty wnioskiem;
4) planowany okres realizacji fazy badawczej lub fazy przygotowań do wdrożenia;
5) planowane łączne nakłady na realizację fazy badawczej lub fazy przygotowań do wdrożenia, w tym kwota wnioskowana do dofinansowania.
2. Informacje o wnioskodawcy - dane teleadresowe oraz organizacyjne.
3. Informacje poświadczające doświadczenie wnioskodawcy w zakresie realizacji badań naukowych lub prac rozwojowych oraz jego potencjał badawczy (zasoby ludzkie oraz infrastruktura).
4. Informacje o kierowniku oraz członkach zespołu badawczego mającego realizować fazę badawczą lub fazę przygotowań do wdrożenia poświadczające ich doświadczenie w zakresie realizacji badań naukowych lub prac rozwojowych oraz wdrożeń.
5. W przypadku ubiegania się o dofinansowanie fazy badawczej: opis fazy badawczej (jej celów, metodyki badań naukowych lub prac rozwojowych), charakterystyka oczekiwanych wyników fazy badawczej oraz wskazanie na nowoczesność proponowanych rozwiązań w porównaniu z aktualnym stanem wiedzy.
6. W przypadku ubiegania się o dofinansowanie fazy przygotowań do wdrożenia: opis fazy przygotowań do wdrożenia.
7. Opis możliwości zastosowania wyników fazy badawczej lub fazy przygotowań do wdrożenia w działalności gospodarczej:
1) opis możliwości komercjalizacji wyników fazy badawczej:
a) wykazanie istnienia popytu na produkt będący wynikiem fazy badawczej,
b) opis barier wejścia produktu na rynek, wskazanie źródeł jego przewagi konkurencyjnej,
c) przedstawienie planu komercjalizacji produktu;
2) opis przedsiębiorcy zobowiązującego się do zastosowania wyników fazy badawczej w działalności gospodarczej:
a) charakterystyka jego zdolności technicznej, organizacyjnej i kadrowej do zastosowania wyników fazy badawczej w działalności gospodarczej,
b) charakterystyka jego sytuacji ekonomiczno-finansowej,
c) posiadane doświadczenie w komercjalizacji produktów;
3) prognoza efektywności finansowej - wskaźnik NPVR (wskaźnik zaktualizowanej wartości netto) obliczany jako NPVR = NPV/PVI;
4) w przypadku gdy wnioskodawca jest dużym przedsiębiorcą - analiza porównawcza wskazująca na wystąpienie na skutek przyznania pomocy publicznej co najmniej jednej z poniższych okoliczności, w porównaniu z sytuacją, jaka miałaby miejsce w przypadku braku jej przyznania:
a) istotne zwiększenie rozmiaru fazy badawczej,
b) istotne zwiększenie zakresu fazy badawczej,
c) istotne skrócenie czasu realizacji fazy badawczej,
d) istotne zwiększenie całkowitej kwoty przeznaczonej na realizację fazy badawczej.
8. Harmonogram wykonania fazy badawczej lub fazy przygotowań do wdrożenia w podziale na zadania oraz w podziale między zespoły badawcze lub inne podmioty (jeżeli wnioskodawcą jest konsorcjum naukowo-przemysłowe lub przewidziany jest więcej niż jeden wykonawca zadań), w tym:
1) uzasadnienie podziału na zadania oraz podziału między podmioty lub zespoły badawcze;
2) w przypadku ubiegania się o dofinansowanie fazy badawczej przez przedsiębiorcę lub przez konsorcjum naukowo-przemysłowe - zakwalifikowanie każdego zadania tej fazy do jednej z następujących kategorii: badania podstawowe, badania przemysłowe lub prace rozwojowe;
3) harmonogram w formie graficznej.
9. Kosztorys fazy badawczej lub fazy przygotowań do wdrożenia w podziale na zadania i w rozbiciu na lata ich realizacji oraz rodzaje kosztów kwalifikowalnych wskazanych w załączniku nr 3 do rozporządzenia, wraz z uzasadnieniem; w przypadku ubiegania się o dofinansowanie fazy badawczej przez przedsiębiorcę lub przez konsorcjum naukowo-przemysłowe, każde zadanie tej fazy jest zakwalifikowane do jednej z następujących kategorii: badania podstawowe, badania przemysłowe lub prace rozwojowe.
10. W przypadku wnioskodawcy będącego przedsiębiorcą lub przedsiębiorców wchodzących w skład konsorcjum naukowo-przemysłowego - informacje uzasadniające zwiększenie podstawowego poziomu intensywności pomocy publicznej brutto.
11. W przypadku ubiegania się o dofinansowanie fazy badawczej obejmującej badania związane z:
1) koniecznością wykonania doświadczeń ingerujących w organizm lub psychikę ludzką,
2) koniecznością wykonania doświadczeń na zwierzętach,
3) prowadzeniem badań nad gatunkami roślin, zwierząt i grzybów objętych ochroną gatunkową lub na obszarach objętych ochroną,
4) prowadzeniem badań nad organizmami genetycznie zmodyfikowanymi lub z zastosowaniem takich organizmów
- przedstawienie kopii zgody właściwej komisji bioetycznej lub właściwej lokalnej komisji etycznej do spraw doświadczeń na zwierzętach lub kopii zgody wymaganej na podstawie przepisów o ochronie przyrody lub o organizmach genetycznie zmodyfikowanych.
12. Oświadczenie, że wniosek nie narusza praw osób trzecich, oraz oświadczenie o nieubieganiu się o dofinansowanie zadań objętych wnioskiem w innej instytucji.
13. W przypadku ubiegania się o dofinansowanie zakupu usług doradczych w zakresie innowacji:
1) informacje o usługodawcy - dane teleadresowe oraz organizacyjne;
2) wykaz usług zakupionych przez wnioskodawcę od usługodawcy;
3) przedstawienie dokumentów poświadczających poniesienie wydatków na zakup tych usług oraz rozliczenie tych wydatków;
4) wnioskowana kwota dofinansowania.
14. Wskazanie osób uprawnionych do reprezentowania wnioskodawcy.
KRYTERIA OCENY WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE FAZY BADAWCZEJ LUB FAZY BADAWCZEJ I FAZY PRZYGOTOWAŃ DO WDROŻENIA
Lp. | Nazwa kryterium |
Waga (%) |
Ocena fazy badawczej | ||
1 | Nowoczesność proponowanych rozwiązań w porównaniu z aktualnym stanem wiedzy | 7 |
2 | Sposób rozwiązania problemu badawczego (uzasadnienie, że sposób ten jest spójny, logiczny, adekwatny i wystarczający do rozwiązania problemu) | 7 |
3 | Możliwość wykonania fazy badawczej, w tym dorobek naukowy i kwalifikacje wykonawców oraz wyposażenie w aparaturę naukowo-badawczą | 6 |
Ocena możliwości zastosowania wyników fazy badawczej w działalności gospodarczej | ||
4 | Możliwość komercjalizacji wyników fazy badawczej | 15 |
5 | Zdolność techniczna, organizacyjna i kadrowa do komercjalizacji przez podmiot wdrażający | 15 |
Ocena źródeł finansowania | ||
6 |
Udział środków przedsiębiorcy w finansowaniu 0 % ® 0 pkt; (0 - 5 %] ® 1 pkt; (5 - 10 %] ® 2 pkt; (10 - 20 %] ® 4 pkt; (20 - 30 %] ® 6 pkt; (30 - 40 %] ® 8 pkt; powyżej 40 % ® 10 pkt |
25 |
7 |
Udział w finansowaniu środków prywatnych innych niż środki przedsiębiorcy 0 % ® 0 pkt; (0 - 5 %] ® 1 pkt; (5 - 10 %] ® 2 pkt; (10 - 20 %] ® 4 pkt; (20 - 30 %] ® 6 pkt; (30 - 40 %] ® 8 pkt; powyżej 40 % ® 10 pkt |
15 |
Prognoza efektywności finansowej | ||
8 |
Wskaźnik NPVR obliczany jako: NPV/PVI, gdzie: NPV - wartość zaktualizowana netto całkowitych przepływów pieniężnych (faza badawcza, faza przygotowań do wdrożenia, faza zastosowania wyników fazy badawczej w działalności gospodarczej); PVI - wartość zaktualizowana netto całkowitych nakładów inwestycyjnych (faza badawcza, faza przygotowań do wdrożenia, faza zastosowania wyników fazy badawczej w działalności gospodarczej) (Liczba przyznanych punktów k, k={0; ...;9}, k punktów dla NPVR 10 punktów dla NPVR > 0,9) |
10 |
KRYTERIA OCENY WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE FAZY PRZYGOTOWAŃ DO WDROŻENIA
Za każde kryterium można uzyskać od 0 do 10 punktów.
Lp. | Nazwa kryterium |
Waga (%) |
Ocena możliwości zastosowania wyników fazy badawczej w działalności gospodarczej | ||
1 | Możliwość komercjalizacji wyników fazy badawczej | 20 |
2 | Zdolność techniczna, organizacyjna i kadrowa do komercjalizacji przez podmiot wdrażający | 20 |
Ocena źródeł finansowania fazy badawczej i fazy przygotowań do wdrożenia | ||
3 |
Udział środków przedsiębiorcy w finansowaniu 0 % ® 0 pkt; (0 - 5 %] ® 1 pkt; (5 - 10 %] ® 2 pkt; (10 - 20 %] ® 4 pkt; (20 - 30 %] ® 6 pkt; (30 - 40 %] ® 8 pkt; powyżej 40 % ® 10 pkt |
25 |
4 |
Udział w finansowaniu środków prywatnych innych niż środki przedsiębiorcy 0 % ® 0 pkt; (0 - 5 %] ® 1 pkt; (5 - 10 %] ® 2 pkt; (10 - 20 %] ® 4 pkt; (20 - 30 %] ® 6 pkt; (30 - 40 %] ® 8 pkt; powyżej 40 % ® 10 pkt |
20 |
Prognoza efektywności finansowej | ||
5 |
Wskaźnik NPVR obliczany jako: NPV/PVI, gdzie: NPV - wartość zaktualizowana netto przepływów pieniężnych (faza przygotowań do wdrożenia, faza zastosowania wyników fazy badawczej w działalności gospodarczej); PVI - wartość zaktualizowana netto nakładów inwestycyjnych (faza przygotowań do wdrożenia, faza zastosowania wyników fazy badawczej w działalności gospodarczej) (Liczba przyznanych punktów k, k={0; ...;9}, k punktów dla NPVR 10 punktów dla NPVR > 0,9) |
15 |
Uwaga:
Uzyskanie 0 punktów za którekolwiek z kryteriów w przypadku oceny wniosków o dofinansowanie fazy badawczej lub fazy badawczej i fazy przygotowań do wdrożenia albo wniosków o dofinansowanie fazy przygotowań do wdrożenia, z wyjątkiem kryterium dotyczącego udziału w finansowaniu środków prywatnych innych niż środki przedsiębiorcy, powoduje odrzucenie wniosku. Jednak w przypadku gdy wnioskodawcą jest jednostka naukowa, uzyskanie 0 punktów przy ocenie kryteriów dotyczących oceny źródeł finansowania nie powoduje odrzucenia wniosku.
KOSZTY KWALIFIKOWALNE W PRZEDSIĘWZIĘCIU "IniTech"
1) koszty personelu (pracowników badawczych, pracowników technicznych i pozostałych pracowników pomocniczych w zakresie, w jakim są oni zatrudnieni przy realizacji fazy badawczej);
2) koszty aparatury i sprzętu w zakresie i przez okres niezbędny do realizacji fazy badawczej; jeżeli aparatura i sprzęt nie są wykorzystywane na potrzeby realizacji fazy badawczej przez całkowity okres ich użytkowania, są to koszty amortyzacji odpowiadające okresowi realizacji fazy badawczej, obliczone na podstawie przepisów o rachunkowości;
3) koszty budynków i gruntów w zakresie i przez okres niezbędny do realizacji fazy badawczej; w przypadku budynków są to koszty amortyzacji odpowiadające okresowi realizacji fazy badawczej, obliczone na podstawie przepisów o rachunkowości; w przypadku gruntów są to koszty transferu handlowego lub rzeczywiste poniesione koszty kapitałowe;
4) koszty badań wykonywanych na podstawie umowy, wiedzy technicznej i patentów zakupionych lub użytkowanych na podstawie licencji uzyskanych od osób trzecich po cenach rynkowych, pod warunkiem że transakcje nie przewidują elementów zmowy, oraz koszty doradztwa i usług równorzędnych wykorzystywanych wyłącznie na potrzeby fazy badawczej; koszty te zostają uznane jedynie w wysokości do 70 % całkowitych kosztów kwalifikowalnych fazy badawczej;
5) inne koszty operacyjne, w tym koszty materiałów, środków eksploatacyjnych i innych podobnych produktów, ponoszone bezpośrednio w związku z realizacją fazy badawczej;
6) dodatkowe koszty ogólne ponoszone bezpośrednio w związku z realizacją fazy badawczej, przy czym koszty te zostają uznane jedynie w wysokości do 15 % całkowitych kosztów kwalifikowalnych fazy badawczej.
Kosztami kwalifikowalnymi w fazie przygotowań do wdrożenia są:
1) koszty personelu zatrudnionego przy realizacji fazy przygotowań do wdrożenia;
2) koszty aparatury i sprzętu w zakresie i przez okres niezbędny do realizacji fazy przygotowań do wdrożenia; jeżeli aparatura i sprzęt nie są wykorzystywane na potrzeby realizacji fazy przygotowań do wdrożenia przez całkowity okres ich użytkowania, są to koszty amortyzacji odpowiadające okresowi realizacji fazy przygotowań do wdrożenia, obliczone na podstawie przepisów o rachunkowości;
3) koszty budynków i gruntów w zakresie i przez okres niezbędny do realizacji fazy przygotowań do wdrożenia; w przypadku budynków są to koszty amortyzacji odpowiadające okresowi realizacji fazy przygotowań do wdrożenia, obliczone na podstawie przepisów o rachunkowości; w przypadku gruntów są to koszty transferu handlowego lub rzeczywiste poniesione koszty kapitałowe;
4) koszty badań wykonywanych na podstawie umowy, wiedzy technicznej i patentów zakupionych lub użytkowanych na podstawie licencji uzyskanych od osób trzecich po cenach rynkowych, pod warunkiem że transakcje nie przewidują elementów zmowy, oraz koszty doradztwa i usług równorzędnych wykorzystywanych wyłącznie na potrzeby fazy przygotowań do wdrożenia; koszty te zostają uznane jedynie w wysokości do 70 % całkowitych kosztów kwalifikowalnych fazy przygotowań do wdrożenia;
5) inne koszty operacyjne, w tym koszty materiałów, środków eksploatacyjnych i innych podobnych produktów, ponoszone bezpośrednio w związku z realizacją fazy przygotowań do wdrożenia;
6) koszty opłat urzędowych ponoszonych w związku z realizacją czynności objętych fazą przygotowań do wdrożenia;
7) koszty pomocy prawnej bezpośrednio związanej z realizacją czynności objętych fazą przygotowań do wdrożenia;
8) dodatkowe koszty ogólne ponoszone bezpośrednio w związku z realizacją czynności objętych fazą przygotowań do wdrożenia, przy czym koszty te zostają uznane jedynie w wysokości do 15 % całkowitych kosztów kwalifikowalnych fazy przygotowań do wdrożenia.
ZAKRES INFORMACJI ZAMIESZCZANYCH WE WNIOSKU O PODWYŻSZENIE DOFINANSOWANIA FAZY BADAWCZEJ
1) tytuł i okres realizacji fazy badawczej;
2) łączne nakłady na realizację fazy badawczej, w tym wnioskowana kwota podwyższenia dofinansowania oraz udział przedsiębiorcy w kosztach realizacji tej fazy.
2. Informacje o wnioskodawcy - dane teleadresowe oraz organizacyjne.
3. Informacje poświadczające doświadczenie wnioskodawcy w zakresie realizacji badań naukowych lub prac rozwojowych oraz jego potencjał badawczy (zasoby ludzkie oraz infrastruktura).
4. Informacje o kierowniku oraz członkach zespołu badawczego realizującego fazę badawczą lub fazę przygotowań do wdrożenia dokumentujące ich doświadczenie w zakresie realizacji badań naukowych lub prac rozwojowych oraz wdrożeń.
5. Opis będących przedmiotem wniosku dodatkowych prac realizowanych w ramach fazy badawczej - metodyka badań naukowych lub prac rozwojowych, charakterystyka oczekiwanych wyników oraz wskazanie na nowoczesność proponowanych rozwiązań w porównaniu z aktualnym stanem wiedzy.
6. Opis możliwości zastosowania wyników fazy badawczej w działalności gospodarczej:
1) opis możliwości komercjalizacji wyników fazy badawczej:
a) wykazanie istnienia popytu na produkt będący wynikiem fazy badawczej,
b) opis barier wejścia produktu na rynek, wskazanie źródeł jego przewagi konkurencyjnej,
c) przedstawienie planu komercjalizacji produktu;
2) opis przedsiębiorcy zobowiązującego się do zastosowania wyników fazy badawczej w działalności gospodarczej:
a) charakterystyka jego zdolności technicznej, organizacyjnej i kadrowej do zastosowania wyników fazy badawczej w działalności gospodarczej,
b) charakterystyka jego sytuacji ekonomiczno-finansowej,
c) posiadane doświadczenie w komercjalizacji produktów;
3) prognoza efektywności finansowej - wskaźnik NPVR (wskaźnik zaktualizowanej wartości netto) obliczany jako NPVR = NPV/PVI;
4) w przypadku gdy wnioskodawca jest dużym przedsiębiorcą - analiza porównawcza wskazująca na wystąpienie na skutek przyznania pomocy publicznej co najmniej jednej z poniższych okoliczności, w porównaniu z sytuacją, jaka miałaby miejsce w przypadku braku jej przyznania:
a) istotne zwiększenie rozmiaru fazy badawczej,
b) istotne zwiększenie zakresu fazy badawczej,
c) istotne skrócenie czasu realizacji fazy badawczej,
d) istotne zwiększenie całkowitej kwoty przeznaczonej na realizację fazy badawczej.
7. Harmonogram wykonania pozostałych do zrealizowania zadań fazy badawczej w podziale na zadania oraz w podziale między zespoły badawcze lub inne podmioty (jeżeli wnioskodawcą jest konsorcjum naukowo-przemysłowe lub przewidziany jest więcej niż jeden wykonawca zadań), w tym:
1) uzasadnienie podziału na zadania oraz podziału między podmioty lub zespoły badawcze;
2) w przypadku ubiegania się o podwyższenie dofinansowania fazy badawczej przez przedsiębiorcę lub przez konsorcjum naukowo-przemysłowe - zakwalifikowanie każdego zadania tej fazy do jednej z następujących kategorii: badania podstawowe, badania przemysłowe lub prace rozwojowe;
3) harmonogram w formie graficznej.
8. Kosztorys pozostałych do zrealizowania zadań fazy badawczej w podziale na zadania i w rozbiciu na lata oraz w podziale na rodzaje kosztów kwalifikowalnych wskazanych w załączniku nr 3 do rozporządzenia, wraz z uzasadnieniem; w przypadku ubiegania się o podwyższenie dofinansowania fazy badawczej przez przedsiębiorcę lub przez konsorcjum naukowo-przemysłowe, każde zadanie jest zakwalifikowane do jednej z następujących kategorii: badania podstawowe, badania przemysłowe lub prace rozwojowe.
9. W przypadku wnioskodawcy będącego przedsiębiorcą lub przedsiębiorców wchodzących w skład konsorcjum naukowo-przemysłowego - informacje uzasadniające zwiększenie podstawowego poziomu intensywności pomocy publicznej brutto.
10. W przypadku ubiegania się o dofinansowanie fazy badawczej obejmującej badania związane z:
1) koniecznością wykonania doświadczeń ingerujących w organizm lub psychikę ludzką,
2) koniecznością wykonania doświadczeń na zwierzętach,
3) prowadzeniem badań nad gatunkami roślin, zwierząt i grzybów objętych ochroną gatunkową lub na obszarach objętych ochroną,
4) prowadzeniem badań nad organizmami genetycznie zmodyfikowanymi lub z zastosowaniem takich organizmów
- przedstawienie kopii zgody właściwej komisji bioetycznej lub właściwej lokalnej komisji etycznej do spraw doświadczeń na zwierzętach lub kopii zgody wymaganej na podstawie przepisów o ochronie przyrody lub o organizmach genetycznie zmodyfikowanych.
11. Oświadczenie, że wniosek nie narusza praw osób trzecich, oraz oświadczenie o nieubieganiu się o dofinansowanie zadań objętych wnioskiem w innej instytucji.
12. Wskazanie osób uprawnionych do reprezentowania wnioskodawcy.
KRYTERIA OCENY WNIOSKÓW O PODWYŻSZENIE DOFINANSOWANIA FAZY BADAWCZEJ
Lp. | Nazwa kryterium | Waga (%) |
Ocena fazy badawczej | ||
1 | Sposób rozwiązania problemu badawczego (uzasadnienie, że sposób ten jest spójny, logiczny, adekwatny i wystarczający do rozwiązania problemu) | 13 |
2 | Możliwość wykonania fazy badawczej, w tym dorobek naukowy i kwalifikacje wykonawców oraz wyposażenie w aparaturę naukowo-badawczą | 11 |
Ocena możliwości zastosowania wyników fazy badawczej w działalności gospodarczej | ||
3 | Możliwość komercjalizacji wyników fazy badawczej | 28 |
4 | Zdolność techniczna, organizacyjna i kadrowa do komercjalizacji przez podmiot wdrażający | 28 |
Prognoza efektywności finansowej | ||
5 |
Wskaźnik NPVR, obliczany jako: NPV/PVI, gdzie: NPV - wartość zaktualizowana netto całkowitych przepływów pieniężnych (faza badawcza, faza przygotowań do wdrożenia, faza zastosowania wyników fazy badawczej w działalności gospodarczej); PVI - wartość zaktualizowana netto całkowitych nakładów inwestycyjnych (faza badawcza, faza przygotowań do wdrożenia, faza zastosowania wyników fazy badawczej w działalności gospodarczej) (Liczba przyznanych punktów k, k={0, ...;9}, k punktów dla NPVR 10 punktów dla NPVR > 0,9) |
20 |
Uwaga:
Uzyskanie 0 punktów za którekolwiek z kryteriów powoduje odrzucenie wniosku.
ZAKRES INFORMACJI ZAMIESZCZANYCH W RAPORTACH
1. Dane beneficjenta.
2. Podstawowe informacje o fazie badawczej lub fazie przygotowań do wdrożenia.
3. Sprawozdanie - opis rezultatów osiągniętych w okresie sprawozdawczym lub działań wykonanych w tym okresie.
4. Zestawienie zadań realizowanych w okresie sprawozdawczym.
5. Informacje o zgodności postępów w realizacji fazy badawczej lub fazy przygotowań do wdrożenia z umową.
6. Wskazanie osób uprawnionych do reprezentowania beneficjenta.
Zakres informacji zamieszczanych w raporcie po zakończeniu fazy badawczej
1. Dane beneficjenta.
2. Podstawowe informacje o fazie badawczej.
3. Syntetyczny opis wykonanych zadań oraz uzyskanych rezultatów wraz ze wskazaniem możliwości ich wdrożenia; w przypadku gdy plany dotyczące komercjalizacji wyników fazy badawczej wskazane we wniosku straciły aktualność, konieczne jest dołączenie nowego opisu możliwości zastosowania wyników fazy badawczej w działalności gospodarczej.
4. Informacje o zgodności wykonanych zadań z umową.
5. Wskazanie osób uprawnionych do reprezentowania beneficjenta.
Zakres informacji zamieszczanych w raporcie końcowym
1. Dane beneficjenta.
2. Podstawowe informacje o fazie badawczej lub fazie przygotowań do wdrożenia.
3. Zestawienie zadań zrealizowanych w ramach fazy badawczej lub fazy przygotowań do wdrożenia.
4. Syntetyczny opis rezultatów uzyskanych przy realizacji fazy badawczej lub fazy przygotowań do wdrożenia wraz z informacją o zgodności tych rezultatów z umową.
5. Zestawienie kosztów planowanych i poniesionych w ramach realizacji fazy badawczej lub fazy przygotowań do wdrożenia.
6. Wskazanie osób uprawnionych do reprezentowania beneficjenta.
Zakres informacji zamieszczanych w raporcie z wdrożenia
1. Dane beneficjenta.
2. Podstawowe informacje o fazie badawczej lub fazie przygotowań do wdrożenia.
3. Informacje o zrealizowaniu umowy przedwstępnej, o której mowa w § 3 ust. 5 i ust. 6 pkt 2 rozporządzenia, lub postanowień zawartych w umowie konsorcjum, o których mowa w § 3 ust. 6 pkt 1 rozporządzenia.
4. Informacje o uzyskanych efektach zastosowania wyników fazy badawczej w działalności gospodarczej.
5. Wskazanie osób uprawnionych do reprezentowania beneficjenta.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.2009.52.424 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Przedsięwzięcie "IniTech". |
Data aktu: | 10/03/2009 |
Data ogłoszenia: | 31/03/2009 |
Data wejścia w życie: | 15/04/2009 |