Przepisy ogólne
- zwanych dalej "usługami rynku pracy".
Pośrednictwo pracy
- zwane dalej "danymi wymaganymi".
- zwanych dalej "zgłaszającymi".
Poradnictwo zawodowe i informacja zawodowa
Pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy
Organizacja szkoleń
Pracownicy realizujący usługi rynku pracy
,
gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:
Lpp - minimalna liczba pośredników pracy,
Łz - łączna liczba bezrobotnych, zarejestrowanych zgodnie z przepisami, o których mowa w § 4 ust. 3 pkt 1, w okresie od dnia 1 lipca poprzedniego roku do dnia 30 czerwca danego roku oraz w analogicznych okresach dotyczących dwóch poprzednich lat,
Łw - łączna liczba bezrobotnych, wyrejestrowanych zgodnie z przepisami, o których mowa w § 4 ust. 3 pkt 1, w okresie od dnia 1 lipca poprzedniego roku do dnia 30 czerwca danego roku oraz w analogicznych okresach dotyczących dwóch poprzednich lat,
Ło - łączna liczba miejsc pracy w ramach ofert pracy przyjętych do realizacji w okresie od dnia 1 lipca poprzedniego roku do dnia 30 czerwca danego roku oraz w analogicznych okresach dotyczących dwóch poprzednich lat,
Wo - współczynnik obciążenia pośrednictwem pracy - współczynnik korygujący, ustalony na podstawie gromadzonej w ramach statystyki publicznej liczby osób rejestrujących się w powiatowym urzędzie pracy, liczby osób wyrejestrowanych i liczby ofert pracy przypadających na jednego pośrednika pracy w skali roku - wynosi: 2150 na 2011 r. oraz 2000 na 2012 r. i kolejne lata.
Przepisy przejściowe i końcowe
1) Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - praca, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 216, poz. 1598).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 134, poz. 850, Nr 171, poz. 1056, Nr 216, poz. 1367 i Nr 237, poz. 1654, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 69, poz. 595, Nr 91, poz. 742, Nr 97, poz. 800, Nr 115, poz. 964, Nr 125, poz. 1035, Nr 127, poz. 1052, Nr 161, poz. 1278 i Nr 219, poz. 1706 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146 i Nr 81, poz. 531.
STANDARDY USŁUG RYNKU PRACY
Standard pośrednictwa pracy realizowany przez pośrednika pracy w powiatowym urzędzie pracy obejmuje postępowanie przy:
1) przyjmowaniu i upowszechnianiu krajowej oferty pracy;
2) realizacji krajowej oferty pracy;
3) przyjmowaniu i upowszechnianiu zagranicznej oferty pracy;
4) podejmowaniu lub utrzymywaniu kontaktu z pracodawcą krajowym;
5) podejmowaniu lub utrzymywaniu kontaktu z osobą zarejestrowaną;
6) przedstawianiu osobie zarejestrowanej propozycji odpowiedniej pracy;
7) przedstawianiu osobie zarejestrowanej propozycji pomocy wobec braku propozycji odpowiedniej pracy.
1. Postępowanie przy przyjmowaniu i upowszechnianiu krajowej oferty pracy obejmuje:
1.1. Zapoznanie się ze zgłoszeniem krajowej oferty pracy, przekazanym przez pracodawcę krajowego, i sprawdzenie, czy zgłoszenie zawiera dane wymagane i informacje określone w § 7 rozporządzenia, w przypadku oferty pracy dla obywateli EOG.
1.2. Przeanalizowanie treści krajowej oferty pracy w celu uniknięcia przyjęcia krajowej oferty pracy zgłoszonej do innego powiatowego urzędu pracy lub zawierającej wymagania dyskryminujące lub podjęcia decyzji dotyczącej nieprzyjęcia oferty na podstawie art. 36 ust. 5f ustawy.
1.3. Sprawdzenie, czy pracodawca krajowy ma kartę pracodawcy i czy odnotowano wcześniej informację o okolicznościach, o których mowa w art. 36 ust. 5f ustawy.
1.4. Zaktualizowanie informacji w karcie pracodawcy albo zapoznanie się z danymi dotyczącymi pracodawcy krajowego, o którym mowa w § 8 ust. 4 rozporządzenia, i założenie mu karty pracodawcy.
1.4a. Odnotowanie w karcie pracodawcy faktu zgłoszenia krajowej oferty pracy i zaplanowanie kontaktu z pracodawcą krajowym w terminie określonym w § 8 ust. 4 rozporządzenia.
1.5. W przypadku uzyskania informacji o zgłoszeniu krajowej oferty pracy do innego powiatowego urzędu pracy, zaistnienia okoliczności określonych w art. 36 ust. 5e ustawy lub podjęcia decyzji o nieprzyjęciu oferty na podstawie art. 36 ust. 5f ustawy - poinformowanie pracodawcy krajowego o odmowie przyjęcia tej oferty.
1.6. W przypadku braku danych wymaganych, danych określonych w § 6 ust. 4 rozporządzenia albo informacji określonych w § 7 rozporządzenia, albo braku zgodności danych wymaganych dotyczących pracodawcy krajowego - poinformowanie pracodawcy o konieczności uzupełnienia zgłoszenia krajowej oferty pracy i ustalenie z pracodawcą krajowym szczegółowych oczekiwań dotyczących jej realizacji.
1.7. W przypadku zgłoszenia oferty pracy dla obywateli EOG, ustalenie z pracodawcą krajowym oczekiwań w zakresie przeprowadzenia przez powiatowy lub wojewódzki urząd pracy działań, o których mowa w § 23 ust. 2 pkt 2 lub § 28 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia.
1.8. Poinformowanie pracodawcy krajowego o możliwości zmiany ustaleń w przypadku wystąpienia trudności z realizacją krajowej oferty pracy.
1.9. Przyjęcie krajowej oferty pracy do realizacji i odnotowanie wyniku ustaleń w karcie pracodawcy.
1.10. Zamieszczenie krajowej oferty pracy wraz z dodatkową informacją o szczególnym zainteresowaniu pracodawcy krajowego kandydatami z państw EOG, w przypadku oferty pracy dla obywatela EOG, w miejscach określonych w § 9 ust. 1 rozporządzenia, na okres ustalony z pracodawcą krajowym.
1.11. W przypadku zainteresowania pracodawcy krajowego dodatkowym upowszechnieniem oferty pracy dla obywateli EOG w wybranym państwie EOG, przekazanie tej oferty do wojewódzkiego urzędu pracy z informacją, w którym państwie EOG oferta ta ma zostać upowszechniona.
1.12. Sprawdzenie aktualności krajowej oferty pracy w terminie ustalonym z pracodawcą krajowym albo co najmniej raz na 3 dni od dnia zamieszczenia.
1.13. Wycofanie krajowej oferty pracy ze wszystkich miejsc, w których ją zamieszczono, w przypadku uzyskania informacji o przyjęciu do pracy ustalonej liczby osób, upływu okresu aktualności oferty lub utraty jej aktualności przed upływem tego okresu.
1.14. W przypadku oferty pracy dla obywateli EOG, poinformowanie wojewódzkiego urzędu pracy o konieczności wycofania tej oferty z upowszechniania w wybranym państwie EOG.
2. Postępowanie przy realizacji krajowej oferty pracy obejmuje:
2.1. Analizę krajowej oferty pracy pod względem wymagań określonych przez pracodawcę krajowego, w tym liczby osób spełniających wymagania określone przez tego pracodawcę.
2.2. Analizę informacji o osobach zarejestrowanych i wytypowanie osób zarejestrowanych, spełniających wymagania określone w krajowej ofercie pracy, dla których ta oferta spełnia kryterium odpowiedniej pracy.
2.3. Poinformowanie pracodawcy krajowego o liczbie kandydatów spełniających wymagania zawarte w ofercie i, w przypadku większej liczby kandydatów, zaproponowanie organizacji giełdy pracy lub pomocy w przeprowadzeniu doboru kandydatów do pracy.
2.4. W przypadku braku osób zarejestrowanych, spełniających wymagania określone w ofercie, przedstawienie pracodawcy krajowemu propozycji:
1) zmiany wymagań określonych w ofercie pracy samodzielnie albo we współpracy z doradcą zawodowym;
2) przekazania oferty do realizacji do innych powiatowych urzędów pracy;
3) upowszechniania oferty pracy w ramach targów pracy lub wraz z informacjami identyfikującymi pracodawcę krajowego, w przypadku ofert niezawierających takich informacji;
4) przeszkolenia osób zarejestrowanych w celu dostosowania kwalifikacji i umiejętności kandydatów do pracy do wymagań tego pracodawcy.
2.5. W przypadku zainteresowania pracodawcy krajowego pomocą w doborze kandydatów do pracy, w zmianie wymagań dotyczących ich kwalifikacji lub przeszkoleniem kandydatów do pracy, poinformowanie doradcy zawodowego lub specjalisty do spraw rozwoju zawodowego o potrzebie pomocy pracodawcy krajowemu.
2.6. Wyznaczenie osobie zarejestrowanej terminu stawiennictwa w powiatowym urzędzie pracy w celu przedłożenia oferty pracy.
2.7. Przygotowanie i wydanie osobie zarejestrowanej skierowania do pracy oraz poinformowanie o prawach i obowiązkach osoby kierowanej oraz o dokumentach, które powinna posiadać w trakcie spotkania z pracodawcą krajowym.
2.8. Odnotowanie w dokumentacji osoby zarejestrowanej informacji o przyjęciu lub odmowie przyjęcia skierowania do pracy albo niestawiennictwie w wyznaczonym terminie.
2.9. Odebranie od osoby zarejestrowanej skierowania do pracy, zawierającego informację pracodawcy krajowego o podjęciu pracy przez tę osobę albo o przyczynach jej niepodjęcia.
2.10. Odnotowanie w dokumentacji osoby zarejestrowanej oraz poinformowanie komórki organizacyjnej odpowiedzialnej za prowadzenie ewidencji i wypłatę świadczeń informacji o podjęciu lub odmowie podjęcia pracy przez tę osobę albo jej niestawiennictwie w wyznaczonym terminie.
2.11. Przyjęcie, weryfikację i przekazanie pracodawcy krajowemu aplikacji kandydatów z państw EOG, z zastrzeżeniem § 23 ust. 3 i 4 rozporządzenia, w przypadku oferty pracy dla obywateli EOG, niezawierającej danych umożliwiających identyfikację pracodawcy krajowego.
2.12. W przypadku oferty pracy dla obywateli EOG, pozyskanie od pracodawcy krajowego i przekazanie do wojewódzkiego urzędu pracy informacji o zatrudnieniu kandydatów z państw EOG pozyskanych w ramach sieci EURES.
2.13. W przypadku uzyskania informacji o przyjęciu do pracy ustalonej liczby osób lub utracie aktualności oferty przed upływem okresu jej aktualności, wycofanie oferty pracy ze wszystkich miejsc, w których ją zamieszczono.
2.14. Odnotowanie w dokumentacji dotyczącej krajowej oferty pracy i karcie pracodawcy informacji o realizacji tej oferty oraz informacji o zatrudnieniu kandydatów z państw EOG pozyskanych w ramach sieci EURES, w przypadku oferty pracy dla obywateli EOG.
3. Postępowanie przy przyjmowaniu i upowszechnianiu zagranicznej oferty pracy obejmuje:
3.1. Przyjęcie zagranicznej oferty pracy z wojewódzkiego urzędu pracy.
3.2. Zamieszczenie zagranicznej oferty pracy co najmniej na tablicy ofert pracy w powiatowym urzędzie pracy, na okres aktualności podany w tej ofercie.
3.3. Sprawdzanie aktualności zagranicznej oferty pracy u doradcy EURES z wojewódzkiego urzędu pracy, w trybie ustalonym z tym doradcą EURES albo co najmniej raz na 14 dni od dnia zamieszczenia.
3.4. Wycofanie zagranicznej oferty pracy z upowszechniania w przypadku upływu okresu aktualności tej oferty lub utraty jej aktualności przed upływem tego okresu po uzyskaniu z wojewódzkiego urzędu pracy informacji o konieczności wycofania tej oferty.
4. Postępowanie przy podejmowaniu lub utrzymywaniu kontaktu z pracodawcą krajowym obejmuje:
4.1. Określenie, na podstawie ogólnodostępnych źródeł informacji, pracodawcy krajowego nieznajdującego się w rejestrze pracodawców krajowych albo wytypowanie pracodawcy krajowego znajdującego się w tym rejestrze, z którym jest planowane nawiązanie kontaktu w okresie określonym w § 14 ust. 2 rozporządzenia.
4.2. W przypadku wytypowania pracodawcy krajowego, zapoznanie się z informacjami zawartymi w karcie pracodawcy i sprawdzenie realizacji ustaleń wynikających z poprzednich kontaktów.
4.3. Nawiązanie kontaktu z pracodawcą krajowym w celu ustalenia możliwości i zasad współpracy, w tym terminu następnego kontaktu, osoby wskazanej przez pracodawcę i oczekiwań pracodawcy wobec powiatowego urzędu pracy lub skontaktowanie się z osobą wskazaną przez pracodawcę, w celu ustalenia terminu kontaktu oraz aktualnych oczekiwań pracodawcy krajowego wobec powiatowego urzędu pracy.
4.4. Założenie karty pracodawcy i odnotowanie wyniku ustaleń dotyczących dalszej współpracy lub odnotowanie w karcie pracodawcy wyniku aktualnych ustaleń.
4.5. Przygotowanie się do umówionego kontaktu, z uwzględnieniem potrzeb innych komórek urzędu, i skontaktowanie się z osobą wskazaną przez pracodawcę krajowego.
4.6. Poinformowanie osoby wskazanej przez pracodawcę o możliwości udzielenia przez powiatowy urząd pracy pomocy w pozyskaniu odpowiednich kandydatów do pracy oraz o możliwości skorzystania z innej pomocy określonej w ustawie oferowanej pracodawcom krajowym, w tym pośrednictwa pracy realizowanego w ramach sieci EURES.
4.7. Ustalenie częstotliwości i formy dalszych kontaktów z pracodawcą krajowym, z uwzględnieniem terminu kolejnego kontaktu.
4.8. Uzupełnienie karty pracodawcy o nowe informacje uzyskane w trakcie kontaktu z osobą wskazaną przez pracodawcę.
4.9. Poinformowanie zainteresowanych, o których mowa w pkt 4.5, o aktualnych ustaleniach wynikających z kontaktu z pracodawcą krajowym.
4.10. Podjęcie realizacji ustaleń wynikających z kontaktu z osobą wskazaną przez pracodawcę.
5. Postępowanie przy podejmowaniu lub utrzymywaniu kontaktu z osobą zarejestrowaną obejmuje:
5.1. Przyjęcie informacji o rejestracji bezrobotnego lub poszukującego pracy w powiatowym urzędzie pracy i o wyznaczonym terminie stawiennictwa lub wyznaczenie takiego terminu.
5.2. Zapoznanie się z informacjami szczegółowymi o osobie zarejestrowanej zawartymi w jej karcie rejestracyjnej.
5.3. Analizę krajowych ofert pracy będących w dyspozycji powiatowego urzędu pracy i dobór dla osoby zarejestrowanej ofert pracy spełniających kryterium odpowiedniej pracy.
5.4. Przygotowanie co najmniej jednej krajowej oferty pracy, a w przypadku braku takiej oferty - informacji o możliwości udzielenia innej formy pomocy w uzyskaniu pracy, w tym możliwości skorzystania z zagranicznych ofert pracy upowszechnianych w ramach sieci EURES, lub informacji z innych komórek organizacyjnych powiatowego urzędu pracy o planowanych działaniach oraz możliwości ich zastosowania wobec tej osoby.
5.5. Przedstawienie propozycji odpowiedniej pracy lub innej możliwości pomocy w uzyskaniu pracy zgodnie z postępowaniem określonym w pkt 6 lub 7.
6. Postępowanie przy przedstawianiu osobie zarejestrowanej propozycji odpowiedniej pracy obejmuje:
6.1. Przygotowanie i wydanie skierowania do pracy oraz poinformowanie o prawach i obowiązkach osoby kierowanej oraz dokumentach niezbędnych na spotkaniu z pracodawcą.
6.2. Odnotowanie w dokumentacji osoby zarejestrowanej oraz przekazanie do komórki organizacyjnej odpowiedzialnej za prowadzenie ewidencji i wypłatę świadczeń informacji o niestawiennictwie w urzędzie albo o przyjęciu lub odmowie przyjęcia propozycji odpowiedniej pracy i terminie następnego stawiennictwa w urzędzie.
6.3. Uzyskanie od osoby kierowanej informacji o stawiennictwie u pracodawcy krajowego oraz o podjęciu pracy lub o przyczynach jej niepodjęcia.
6.4. Odnotowanie w dokumentacji informacji o realizacji krajowej oferty pracy.
6.5. Odnotowanie w dokumentacji osoby zarejestrowanej oraz przekazanie do komórki organizacyjnej odpowiedzialnej za prowadzenie ewidencji i wypłatę świadczeń informacji o podjęciu lub odmowie podjęcia pracy przez tę osobę albo o jej niestawiennictwie w wyznaczonym terminie.
7. Postępowanie przy przedstawianiu osobie zarejestrowanej propozycji pomocy wobec braku odpowiedniej pracy obejmuje:
7.1. Pozyskanie informacji o aktualnej sytuacji osoby zarejestrowanej i ustalenie jej oczekiwań dotyczących pomocy udzielanej przez powiatowy urząd pracy.
7.2. Przedstawienie informacji o sytuacji na lokalnym rynku pracy i o innych krajowych ofertach pracy, będących w dyspozycji powiatowego urzędu pracy lub zamieszczonych w internetowej bazie ofert pracy.
7.3. W przypadku zainteresowania osoby zarejestrowanej inną krajową ofertą pracy przyjętą przez ten urząd i zgody tej osoby na przyjęcie skierowania do pracy, postępowanie przy przedstawianiu osobie zarejestrowanej propozycji odpowiedniej pracy, o którym mowa w pkt 6.
7.4. W przypadku zainteresowania osoby zarejestrowanej zagranicznymi ofertami pracy, poinformowanie tej osoby o obowiązku powiadomienia powiatowego urzędu pracy o podjęciu pracy u pracodawcy z państwa EOG, w przypadku gdy osoba zarejestrowana będzie ubiegała się o pracę w państwie EOG i zostanie przyjęta do pracy przez pracodawcę z tego państwa.
7.5. Poinformowanie o możliwościach samodzielnego poszukiwania pracy, w tym przez agencje zatrudnienia i internetową bazę ofert pracy.
7.6. Zaproponowanie możliwości skorzystania z innych usług rynku pracy, ze szczególnym uwzględnieniem pomocy oferowanej przez doradcę zawodowego.
7.7. Ustalenie z osobą zarejestrowaną sposobu dalszego postępowania w kontaktach z powiatowym urzędem pracy.
7.8. Odnotowanie w dokumentacji osoby zarejestrowanej oraz przekazanie do komórki organizacyjnej odpowiedzialnej za prowadzenie ewidencji i wypłatę świadczeń informacji o przedstawionej pomocy, ustalonym sposobie postępowania i terminie następnego stawiennictwa w urzędzie albo o niestawiennictwie w urzędzie w wyznaczonym terminie.
7.9. Poinformowanie innych komórek organizacyjnych powiatowego urzędu pracy o potrzebie objęcia osoby zarejestrowanej pomocą.
Część II - Standard pośrednictwa pracy w wojewódzkim urzędzie pracy
Standard pośrednictwa pracy realizowany przez doradcę EURES lub asystenta EURES w wojewódzkim urzędzie pracy obejmuje postępowanie przy:
1) przyjmowaniu, upowszechnianiu i realizacji oferty pracy dla obywateli EOG;
2) przyjmowaniu i upowszechnianiu zagranicznej oferty pracy;
3) realizacji zagranicznej oferty pracy.
1. Postępowanie przy przyjmowaniu, upowszechnianiu i realizacji oferty pracy dla obywateli EOG obejmuje:
1.1. Przyjęcie z powiatowego urzędu pracy oferty pracy dla obywateli EOG z informacją, w którym państwie EOG oferta ta ma zostać upowszechniona.
1.2. Rejestracja oferty pracy dla obywateli EOG w rejestrze ofert pracy EURES.
1.3. Przetłumaczenie oferty pracy dla obywateli EOG na język angielski albo niemiecki, albo francuski.
1.4. Przekazanie oferty pracy dla obywateli EOG z logo sieci EURES do doradcy EURES z państwa EOG wybranego przez pracodawcę krajowego.
1.5. W przypadku otrzymania z powiatowego urzędu pracy informacji o utracie aktualności oferty przed upływem okresu jej aktualności, poinformowanie doradcy EURES, o którym mowa w pkt 1.4, o konieczności wycofania tej oferty z upowszechniania.
1.6. Przyjęcie aplikacji od kandydatów z państwa EOG i weryfikację aplikacji pod względem ich zgodności z wymaganiami określonymi w tej ofercie.
1.7. Przekazanie pracodawcy krajowemu aplikacji spełniających wymagania określone w ofercie pracy dla obywateli EOG oraz poinformowanie o tym powiatowego urzędu pracy, o którym mowa w pkt 1.1.
1.8. Pozyskanie z powiatowego urzędu pracy, o którym mowa w pkt 1.1, informacji o zatrudnieniu u pracodawcy krajowego kandydatów z państwa EOG, pozyskanych za pośrednictwem sieci EURES.
1.9. Uzupełnienie rejestru ofert pracy EURES.
1.10. Przekazanie do doradcy EURES, o którym mowa w pkt 1.4, informacji o zatrudnieniu u pracodawcy krajowego kandydatów z państwa EOG, pozyskanych w ramach sieci EURES.
2. Postępowanie przy przyjmowaniu i upowszechnianiu zagranicznej oferty pracy obejmuje:
2.1. Zapoznanie się ze zgłoszeniem zagranicznej oferty pracy.
2.2. Sprawdzenie w internetowej bazie ofert pracy, czy zagraniczna oferta pracy wpłynęła do innego wojewódzkiego urzędu pracy.
2.3. W przypadku gdy zagraniczna oferta pracy znajduje się w internetowej bazie ofert pracy, przeprowadzenie działań określonych w pkt 2.8-2.12, z wyjątkiem upowszechniania takiej oferty w internetowej bazie ofert pracy oraz przekazywania do innych wojewódzkich urzędów pracy.
2.4. Oznaczenie w internetowej bazie ofert pracy rozpoczęcia pracy z zagraniczną ofertą pracy, w przypadku nieprzyjęcia tej oferty przez inny wojewódzki urząd pracy.
2.5. Przetłumaczenie zagranicznej oferty pracy na język polski i jej analiza pod względem zawierania informacji, o których mowa w § 29 rozporządzenia, oraz braku wymagań dyskryminujących.
2.6. W przypadkach, o których mowa w § 30 ust. 3 i 4 rozporządzenia, poinformowanie zgłaszającego i pracodawcy z państwa EOG o odmowie przyjęcia oferty.
2.7. W przypadku braku informacji określonych w § 29 rozporządzenia, zaproponowanie zgłaszającemu lub pracodawcy z państwa EOG uzupełnienia zagranicznej oferty pracy i ustalenie szczegółowych oczekiwań dotyczących jej realizacji.
2.8. Przyjęcie zagranicznej oferty pracy do realizacji.
2.9. Rejestrację zagranicznej oferty pracy w rejestrze ofert pracy EURES.
2.10. Zamieszczenie zagranicznej oferty pracy w miejscach, o których mowa w § 31 ust. 1 rozporządzenia.
2.11. Sprawdzanie aktualności zagranicznej oferty pracy, w trybie ustalonym ze zgłaszającym lub pracodawcą z państwa EOG albo co najmniej raz na 14 dni od dnia zamieszczenia.
2.12. Wycofanie zagranicznej oferty pracy ze wszystkich miejsc upowszechniania w przypadku upływu okresu aktualności oferty lub podjęcia decyzji o konieczności wycofania tej oferty z upowszechniania przed upływem okresu jej aktualności w przypadku, o którym mowa w § 31 ust. 3 rozporządzenia.
3. Postępowanie przy realizacji zagranicznej oferty pracy obejmuje:
3.1. W przypadku zagranicznej oferty pracy zawierającej dane umożliwiające identyfikację pracodawcy i braku potrzeby przyjmowania i weryfikacji aplikacji od kandydatów krajowych, przeprowadzenie działań określonych w pkt 3.11-3.13.
3.2. W przypadku gdy wojewódzki urząd pracy prowadzi bazę lub bazy, o których mowa w § 34 rozporządzenia, przeanalizowanie informacji o kandydatach krajowych pod względem spełniania wymagań określonych w zagranicznej ofercie pracy.
3.3. Poinformowanie osób spełniających wymagania, o których mowa w pkt 3.2, o możliwości ubiegania się o pracę i złożenia aplikacji.
3.4. Przyjmowanie aplikacji od kandydatów krajowych oraz weryfikację aplikacji pod względem zgodności z wymaganiami określonymi w zagranicznej ofercie pracy.
3.5. Przekazanie aplikacji kandydatów krajowych, spełniających wymagania określone w zagranicznej ofercie pracy, do zgłaszającego lub do pracodawcy z państwa EOG.
3.6. Sporządzenie listy kandydatów krajowych, których aplikacje zostały przekazane do zgłaszającego lub do pracodawcy z państwa EOG.
3.7. Pozyskanie informacji o potrzebie organizacji na terenie Rzeczypospolitej Polskiej rozmów kwalifikacyjnych pracodawcy z państwa EOG z kandydatami krajowymi.
3.8. W przypadku zainteresowania pracodawcy z państwa EOG rozmowami kwalifikacyjnymi na terenie Rzeczypospolitej Polskiej:
1) uzyskanie od zgłaszającego lub pracodawcy z państwa EOG listy kandydatów krajowych, którzy zostali zakwalifikowani na rozmowy kwalifikacyjne;
2) przygotowanie planu rozmów kwalifikacyjnych we współpracy ze zgłaszającym lub z pracodawcą z państwa EOG;
3) złożenie do powiatowego urzędu pracy wniosku o współpracę, w przypadku konieczności współpracy powiatowego urzędu pracy przy rozmowach kwalifikacyjnych;
4) zabezpieczenie logistyki rozmów kwalifikacyjnych, w tym niezbędnego sprzętu technicznego i innych niezbędnych materiałów, w tym informacji na temat warunków życia i pracy w państwie EOG, w którym ma nastąpić zatrudnienie;
5) poinformowanie kandydatów krajowych o terminie, czasie i miejscu rozmów kwalifikacyjnych oraz o danych umożliwiających identyfikację pracodawcy z państwa EOG, w przypadku gdy zagraniczna oferta pracy nie zawierała takich danych;
6) zabezpieczenie prowadzenia rozmów kwalifikacyjnych między pracodawcą z państwa EOG i kandydatami krajowymi;
7) przekazanie kandydatom krajowym biorącym udział w rozmowach kwalifikacyjnych informacji na temat warunków życia i pracy w państwie EOG, w którym ma nastąpić zatrudnienie, oraz uzyskanych od zgłaszającego lub pracodawcy z państwa EOG informacji na temat warunków zatrudnienia i działalności prowadzonej przez tego pracodawcę.
3.9. Pozyskanie od zgłaszającego lub pracodawcy z państwa EOG informacji o zakwalifikowaniu lub niezakwalifikowaniu kandydatów krajowych do zatrudnienia i potrzebie poinformowania ich o tym fakcie.
3.10. Poinformowanie kandydatów krajowych, o których mowa w pkt 3.9, o:
1) zakwalifikowaniu lub niezakwalifikowaniu do zatrudnienia lub deklaracji przekazania informacji w tym zakresie przez pracodawcę z państwa EOG;
2) braku informacji zwrotnej od zgłaszającego lub pracodawcy z państwa EOG przez okres 60 dni od dnia przekazania aplikacji lub zakończenia rozmów kwalifikacyjnych.
3.11. Pozyskanie od zgłaszającego lub pracodawcy z państwa EOG informacji o zatrudnieniu kandydatów krajowych przez pracodawcę z państwa EOG.
3.12. Uzupełnienie rejestru ofert pracy EURES o informacje, o których mowa w pkt 3.11, a w przypadku ich braku określenie działań podjętych w celu pozyskania tych informacji.
3.13. Zawiadomienie przedstawiciela sieci EURES lub przedstawiciela publicznych służb zatrudnienia z państwa EOG, który zgłosił zagraniczną ofertę pracy, oraz innego wojewódzkiego urzędu pracy, w przypadku przekazania zagranicznej oferty pracy, w trybie § 31 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia, o zatrudnieniu kandydatów krajowych przez pracodawcę z państwa EOG albo o braku możliwości uzyskania takich informacji od pracodawcy z państwa EOG.
Część III - Standard poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej w powiatowym urzędzie pracy
Standard poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej realizowany przez doradcę zawodowego w powiatowym urzędzie pracy obejmuje postępowania przy:
1) udzielaniu porady indywidualnej;
2) udzielaniu porady grupowej;
3) udzielaniu informacji indywidualnej;
4) udzielaniu informacji grupowej;
5) pomocy pracodawcy krajowemu w doborze kandydatów do pracy albo w indywidualnym rozwoju zawodowym.
1. Postępowanie przy udzielaniu porady indywidualnej obejmuje:
1.1. Przyjęcie informacji o potrzebie udzielenia porady indywidualnej.
1.2. Sprawdzenie, czy osoba korzystała wcześniej z poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej, oraz zapoznanie się z dokumentacją dotyczącą udzielonej jej pomocy.
1.3. Przeprowadzenie rozmowy wstępnej, a gdy osoba korzystała wcześniej z porady zawodowej, przeprowadzenie rozmowy doradczej.
1.4. Wyznaczenie terminu kontynuacji porady indywidualnej, w przypadku gdy istnieje taka potrzeba.
1.5. Kontynuację porady indywidualnej zgodnie z wymaganiami określonymi w § 43 rozporządzenia.
1.6. Przekazanie, w uzasadnionych przypadkach, innym pracownikom urzędu pracy informacji o potrzebie objęcia osoby inną usługą rynku pracy lub inną formą pomocy.
1.7. Odnotowanie w karcie rejestracyjnej uczestnika informacji dotyczących porady indywidualnej, o których mowa w § 44 rozporządzenia.
2. Postępowanie przy udzielaniu porady grupowej obejmuje:
2.1. Opracowanie lub wybór programu porady grupowej spośród programów zajęć dostępnych w banku programów.
2.2. Ocenę potrzeby włączenia do prowadzenia porady grupowej innych osób.
2.3. Przygotowanie listy uczestników porady grupowej.
2.4. Poinformowanie osób zarejestrowanych o terminie stawiennictwa w celu wzięcia udziału w poradzie grupowej.
2.5. Przygotowanie pomieszczenia, pomocy dydaktycznych i sprzętu potrzebnego podczas porady grupowej oraz materiałów dla uczestników.
2.6. Przeprowadzenie porady grupowej.
2.7. Opracowanie pisemnej analizy przebiegu i wyników porady grupowej.
2.8. Ustalenie sposobu dalszego działania z każdym uczestnikiem.
2.9. Odnotowanie w kartach rejestracyjnych uczestników informacji o ich udziale w poradzie grupowej, o których mowa w § 46 ust. 1 pkt 1-4 rozporządzenia, oraz przekazanie tych informacji do komórki organizacyjnej odpowiedzialnej za prowadzenie ewidencji i wypłatę świadczeń.
2.10. Przekazanie, w uzasadnionych przypadkach, innym pracownikom urzędu pracy informacji o potrzebie objęcia uczestnika porady grupowej inną usługą rynku pracy.
2.11. Zgromadzenie dokumentacji dotyczącej porady grupowej.
3. Postępowanie przy udzielaniu informacji indywidualnej obejmuje:
3.1. Przyjęcie informacji o potrzebie udzielenia informacji indywidualnej.
3.2. Ustalenie, czy osoba zgłaszająca potrzebę pomocy korzystała z zasobów informacji dostępnych w powiatowym urzędzie pracy, oraz poinformowanie o aktualnym zakresie i formach, w jakich można korzystać z tych zasobów.
3.3. Udzielenie informacji zawodowej stosownie do oczekiwań osoby zgłaszającej potrzebę lub umożliwienie jej samodzielnego korzystania z zasobów informacji zawodowej w siedzibie powiatowego urzędu pracy.
3.4. Przekazanie osobie w razie potrzeby materiałów informacyjnych.
3.5. Odnotowanie w karcie rejestracyjnej uczestnika informacji dotyczących skorzystania z pomocy w zakresie informacji indywidualnej, o których mowa w § 48 ust. 2 rozporządzenia.
3.6. Odnotowanie w dokumentacji informacji, o których mowa w § 48 ust. 1 rozporządzenia.
4. Postępowanie przy udzielaniu informacji grupowej obejmuje:
4.1. Opracowanie lub wybór programu spotkania informacyjnego, spośród programów dostępnych w banku programów.
4.2. Ocenę potrzeby włączenia do prowadzenia spotkania informacyjnego innych osób.
4.3. Przygotowanie listy uczestników spotkania informacyjnego.
4.4. Poinformowanie osób zarejestrowanych o terminie stawiennictwa w celu wzięcia udziału w spotkaniu informacyjnym.
4.5. Przygotowanie pomieszczenia, pomocy dydaktycznych i sprzętu potrzebnego podczas spotkania informacyjnego oraz materiałów dla uczestników.
4.6. Przeprowadzenie spotkania informacyjnego.
4.7. Zgromadzenie dokumentacji dotyczącej spotkania informacyjnego.
4.8. Odnotowanie w kartach rejestracyjnych uczestników informacji o udziale w spotkaniu informacyjnym.
4.9. Odnotowanie w dokumentacji informacji, o której mowa w § 48 ust. 3 rozporządzenia.
5. Postępowanie przy pomocy pracodawcy krajowego w doborze kandydatów do pracy albo w indywidualnym rozwoju zawodowym obejmuje:
5.1. Przyjęcie wniosku od pracodawcy krajowego o potrzebie udzielenia pomocy w doborze kandydatów do pracy lub w indywidualnym rozwoju zawodowym.
5.2. Ustalenie terminu spotkania z pracodawcą krajowym lub jego przedstawicielem.
5.3. Udzielenie pracodawcy krajowemu informacji o sposobie i formie pomocy, jaką może uzyskać w powiatowym urzędzie pracy, oraz doprecyzowanie potrzeb tego pracodawcy.
5.4.1. Przyjęcie listy kandydatów wytypowanych przez pośrednika pracy spośród osób zarejestrowanych, w przypadku doboru kandydatów do pracy, oraz przeprowadzenie dla każdego z kandydatów:
1) wstępnej analizy predyspozycji psychofizycznych, doświadczenia zawodowego, kwalifikacji oraz umiejętności;
2) przygotowania skierowania na specjalistyczne badania lekarskie lub psychologiczne, na wniosek doradcy zawodowego, jeżeli istnieje taka potrzeba;
3) analizy informacji o kandydacie, z uwzględnieniem wyników specjalistycznych badań lekarskich lub psychologicznych.
5.4.2. Przeprowadzenie porad indywidualnych dla osób określonych przez pracodawcę krajowego, z uwzględnieniem analizy możliwych ścieżek szkolenia lub kształcenia, oraz przekazanie tym osobom zaleceń dotyczących możliwości rozwoju zawodowego.
5.5. Przekazanie do akceptacji pracodawcy krajowego listy kandydatów albo poinformowanie pracodawcy krajowego o udzieleniu porad indywidualnych jego pracownikom.
5.6. Odnotowanie w karcie pracodawcy informacji o pomocy udzielonej pracodawcy krajowemu.
Część IV - Standard poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej w centrum
Standard poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej realizowany przez doradcę zawodowego w centrum obejmuje postępowania przy:
1) udzielaniu porady indywidualnej;
2) udzielaniu porady grupowej;
3) udzielaniu porady indywidualnej na odległość;
4) udzielaniu informacji indywidualnej;
5) udzielaniu informacji grupowej;
6) udzielaniu informacji indywidualnej na odległość;
7) pomocy pracodawcy krajowemu w indywidualnym rozwoju zawodowym.
1. Postępowanie przy udzielaniu porady indywidualnej obejmuje:
1.1. Przyjęcie informacji o potrzebie udzielenia porady indywidualnej.
1.2. Ustalenie, czy osoba korzystała wcześniej z poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej, oraz zapoznanie się z dokumentacją dotyczącą udzielonej jej pomocy.
1.3. Przeprowadzenie rozmowy wstępnej, a gdy osoba korzystała wcześniej z porady zawodowej, przeprowadzenie rozmowy doradczej.
1.4. Wyznaczenie terminu kontynuacji porady indywidualnej, w przypadku gdy istnieje taka potrzeba.
1.5. Kontynuację porady indywidualnej zgodnie z wymaganiami określonymi w § 43 rozporządzenia.
1.6. Sporządzenie, w miarę potrzeby, opinii o wyniku udzielonej porady zgodnie z § 47 ust. 2 rozporządzenia.
1.7. Przekazanie do powiatowego urzędu pracy kopii opinii lub informacji, o których mowa w § 47 ust. 1 i 2 rozporządzenia.
1.8. Przekazanie, w uzasadnionych przypadkach, innym pracownikom urzędu pracy informacji o potrzebie objęcia osoby inną usługą rynku pracy lub inną formą pomocy.
1.9. Odnotowanie informacji dotyczących porady indywidualnej, o których mowa w § 45 ust. 1 lub 2 rozporządzenia, w dokumentacji osoby korzystającej z porady.
2. Postępowanie przy udzielaniu porady grupowej obejmuje:
2.1. Opracowanie lub wybór programu porady grupowej, spośród programów dostępnych w banku programów.
2.2. Ocenę potrzeby włączenia do prowadzenia porady grupowej innych osób.
2.3. Przygotowanie listy uczestników porady w formie grupowej spośród osób, które zgłosiły wcześniej do centrum ustne lub pisemne wnioski o udział w określonej poradzie grupowej, z zachowaniem pierwszeństwa dla osób zarejestrowanych zgłoszonych do centrum przez powiatowe urzędy pracy z terenu województwa lub samodzielnie wyrażających zainteresowanie udziałem w poradzie.
2.4. Przekazanie do powiatowego urzędu pracy informacji o zakwalifikowaniu osoby zarejestrowanej do udziału w określonej poradzie grupowej w celu wydania skierowania, w przypadku gdy potrzeba wzięcia udziału w poradzie zgłoszona została do centrum przez powiatowy urząd pracy.
2.5. Poinformowanie osób niezgłoszonych przez powiatowy urząd pracy o zakwalifikowaniu do udziału w poradzie grupowej.
2.6. Przygotowanie pomieszczenia, pomocy dydaktycznych i sprzętu potrzebnego podczas porady grupowej oraz materiałów dla uczestników.
2.7. Przeprowadzenie porady grupowej.
2.8. Opracowanie pisemnej analizy przebiegu i wyników porady grupowej.
2.9. Ustalenie sposobu dalszego działania z każdym uczestnikiem.
2.10. Odnotowanie w dokumentacji osób uczestniczących w poradzie grupowej informacji, o których mowa w § 46 ust. 1 pkt 1-3 rozporządzenia.
2.11. Przekazanie do właściwego powiatowego urzędu pracy informacji o udziale osoby skierowanej przez ten urząd w poradzie grupowej, o których mowa w § 47 ust. 1 rozporządzenia.
2.12. Przekazanie, w uzasadnionych przypadkach, innym pracownikom urzędu pracy informacji o potrzebie objęcia uczestnika porady grupowej inną usługą rynku pracy.
2.13. Zgromadzenie dokumentacji dotyczącej porady grupowej, o której mowa w § 46 ust. 1 rozporządzenia.
2.14. Odnotowanie w dokumentacji informacji o liczbie osób korzystających z porady grupowej oraz informacji, o których mowa w § 48 ust. 3 rozporządzenia.
3. Postępowanie przy udzielaniu porady indywidualnej na odległość obejmuje:
3.1. Przyjęcie informacji o potrzebie udzielenia porady.
3.2. Ustalenie, czy osoba korzystała wcześniej z poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej, oraz zapoznanie się z dokumentacją dotyczącą pomocy udzielonej jej przez centrum.
3.3. Przeprowadzenie rozmowy wstępnej, a gdy osoba korzystała wcześniej z porady zawodowej, przeprowadzenie rozmowy doradczej.
3.4. Wyznaczenie terminu kontynuacji porady indywidualnej, w przypadku gdy istnieje taka potrzeba.
3.5. Kontynuację porady indywidualnej zgodnie z wymaganiami określonymi w § 43 rozporządzenia.
3.6. Przekazanie, w uzasadnionych przypadkach, innym pracownikom urzędu pracy informacji o potrzebie objęcia osoby inną usługą rynku pracy lub inną formą pomocy.
3.7. Odnotowanie informacji dotyczących porady indywidualnej na odległość, o których mowa w § 45 ust. 2 rozporządzenia.
4. Postępowanie przy udzielaniu informacji indywidualnej obejmuje:
4.1. Przyjęcie informacji o potrzebie udzielenia informacji indywidualnej.
4.2. Ustalenie, czy osoba zgłaszająca potrzebę pomocy korzystała z zasobów informacji dostępnych w powiatowym urzędzie pracy lub w centrum, oraz poinformowanie o aktualnym zakresie i formach, w jakich można korzystać z tych zasobów w centrum.
4.3. Udzielenie informacji zawodowej stosownie do potrzeb osoby zgłaszającej taką potrzebę lub umożliwienie jej samodzielnego korzystania z zasobów informacji zawodowej w centrum.
4.4. Przekazanie osobie, w razie potrzeby, materiałów informacyjnych.
4.5. Odnotowanie w dokumentacji informacji dotyczących skorzystania z pomocy w zakresie informacji indywidualnej, o których mowa w § 48 ust. 2 rozporządzenia.
4.6. Odnotowanie w dokumentacji informacji, o których mowa w § 48 ust. 1 rozporządzenia.
5. Postępowanie przy udzielaniu informacji grupowej obejmuje:
5.1. Opracowanie lub wybór programu spotkania informacyjnego, spośród programów dostępnych w banku programów.
5.2. Ocenę potrzeby włączenia do prowadzenia spotkania informacyjnego innych osób.
5.3. Przygotowanie listy uczestników spotkania informacyjnego.
5.4. Poinformowanie uczestników o terminie i miejscu spotkania informacyjnego.
5.5. Przygotowanie pomieszczenia, pomocy dydaktycznych i sprzętu potrzebnego podczas spotkania informacyjnego oraz materiałów dla uczestników.
5.6. Przeprowadzenie spotkania informacyjnego.
5.7. Zgromadzenie dokumentacji dotyczącej spotkania informacyjnego.
5.8. Odnotowanie w dokumentacji uczestników informacji o ich udziale w spotkaniu informacyjnym.
5.9. Przekazanie do właściwego powiatowego urzędu pracy informacji o udziale osoby skierowanej przez ten urząd w informacji grupowej, o których mowa w § 47 ust. 1 rozporządzenia.
5.10. Odnotowanie w dokumentacji informacji, o której mowa w § 48 ust. 3 rozporządzenia.
6. Postępowanie przy udzielaniu informacji indywidualnej na odległość obejmuje:
6.1. Przyjęcie informacji o potrzebie udzielenia informacji indywidualnej.
6.2. Ustalenie, czy osoba zgłaszająca potrzebę pomocy korzystała z zasobów informacji dostępnych w powiatowym urzędzie pracy lub w centrum, oraz poinformowanie o aktualnym zakresie i formach, w jakich można korzystać z tych zasobów w centrum.
6.3. Udzielenie informacji zawodowej stosownie do potrzeb osoby zgłaszającej taką potrzebę lub zaproponowanie samodzielnego korzystania z zasobów informacji zawodowej w siedzibie centrum.
6.4. Odnotowanie w dokumentacji informacji dotyczących skorzystania z pomocy w zakresie informacji indywidualnej, o których mowa w § 48 ust. 4 rozporządzenia.
7. Postępowanie przy pomocy pracodawcy krajowego w indywidualnym rozwoju zawodowym obejmuje:
7.1. Przyjęcie wniosku od pracodawcy krajowego o potrzebie udzielenia pomocy.
7.2. Ustalenie terminu spotkania z pracodawcą krajowym lub jego przedstawicielem.
7.3. Udzielenie pracodawcy krajowemu informacji o sposobie i formie pomocy, jaką może uzyskać w centrum.
7.4. Identyfikację potrzeb pracodawcy krajowego lub jego pracowników.
7.5. Przeprowadzenie porad indywidualnych dla osób określonych przez pracodawcę krajowego, z uwzględnieniem analizy możliwych ścieżek szkolenia lub kształcenia, oraz przekazanie tym osobom zaleceń dotyczących możliwości rozwoju zawodowego.
7.6. Poinformowanie pracodawcy krajowego o udzieleniu porad indywidualnych jego pracownikom.
7.7. Przekazanie do właściwego powiatowego urzędu pracy informacji, o których mowa w § 51 ust. 2 rozporządzenia.
7.8. Odnotowanie w dokumentacji informacji o pomocy udzielonej pracodawcy krajowemu.
Część V - Standard pomocy w aktywnym poszukiwaniu pracy w powiatowym urzędzie pracy
Standard pomocy w aktywnym poszukiwaniu pracy realizowany przez lidera klubu pracy w powiatowym urzędzie pracy obejmuje postępowania przy:
1) realizacji szkolenia z zakresu umiejętności aktywnego poszukiwania pracy;
2) realizacji zajęć aktywizacyjnych.
1. Postępowanie przy realizacji szkolenia z zakresu umiejętności aktywnego poszukiwania pracy obejmuje:
1.1. Przyjęcie od specjalisty do spraw rozwoju zawodowego listy uczestników szkolenia i analizę informacji zamieszczonych w kartach rejestracyjnych uczestników szkolenia, w celu dostosowania sposobu przeprowadzenia szkolenia do ich potrzeb.
1.2. Opracowanie zmian i uzupełnień programu szkolenia, w celu jego dostosowania do potrzeb uczestników szkolenia, oraz ocenę potrzeby włączenia do prowadzenia szkolenia osób, o których mowa w § 63 ust. 3 rozporządzenia.
1.3. Przygotowanie pomocy dydaktycznych i sprzętu potrzebnego w czasie szkolenia oraz materiałów szkoleniowych dla uczestników szkolenia.
1.4. Przeprowadzenie szkolenia.
1.5. Opracowanie pisemnej analizy przebiegu i wyników szkolenia, o której mowa w § 64 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia.
1.6. Wydanie uczestnikom szkolenia zaświadczeń o ukończeniu szkolenia.
1.7. Odnotowanie w kartach rejestracyjnych uczestników szkolenia oraz przekazanie specjaliście do spraw rozwoju zawodowego i do komórki organizacyjnej odpowiedzialnej za prowadzenie ewidencji i wypłatę świadczeń informacji o udziale uczestników w szkoleniu.
1.8. Przekazanie, w uzasadnionych przypadkach, innym pracownikom urzędu pracy informacji o potrzebie objęcia uczestnika szkolenia odpowiednią usługą rynku pracy lub inną formą pomocy, określoną w ustawie.
1.9. Zgromadzenie dokumentacji dotyczącej szkolenia.
2. Postępowanie przy realizacji zajęć aktywizacyjnych obejmuje:
2.1. Opracowanie lub wybór programu zajęć aktywizacyjnych, spośród programów zajęć dostępnych w banku programów, o którym mowa w § 60 ust. 3 rozporządzenia.
2.2. Ocenę potrzeby włączenia do prowadzenia zajęć aktywizacyjnych osób, o których mowa w § 63 ust. 3 rozporządzenia.
2.3. Przygotowanie listy uczestników zajęć aktywizacyjnych na podstawie informacji określonych w § 62 ust. 1 rozporządzenia.
2.4. Poinformowanie osób zarejestrowanych o terminie stawiennictwa w celu wzięcia udziału w zajęciach aktywizacyjnych.
2.5. Przygotowanie pomocy dydaktycznych i sprzętu potrzebnego w czasie zajęć aktywizacyjnych oraz materiałów szkoleniowych dla uczestników.
2.6. Przeprowadzenie zajęć aktywizacyjnych.
2.7. Opracowanie pisemnej analizy przebiegu i wyników zajęć aktywizacyjnych, o której mowa w § 64 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia.
2.8. Odnotowanie w kartach rejestracyjnych uczestników oraz przekazanie do komórki organizacyjnej odpowiedzialnej za prowadzenie ewidencji i wypłatę świadczeń informacji, o których mowa w § 64 ust. 3 pkt 2 i 3 rozporządzenia.
2.9. Przekazanie, w uzasadnionych przypadkach, innym pracownikom urzędu pracy informacji o potrzebie objęcia uczestnika zajęć aktywizacyjnych inną usługą rynku pracy.
2.10. Zgromadzenie dokumentacji dotyczącej zajęć aktywizacyjnych.
Część VI - Standard pomocy w aktywnym poszukiwaniu pracy w centrum
Standard pomocy w aktywnym poszukiwaniu pracy realizowany przez lidera klubu pracy lub doradcę zawodowego w centrum obejmuje postępowanie przy realizacji zajęć aktywizacyjnych.
1. Postępowanie przy realizacji zajęć aktywizacyjnych obejmuje:
1.1. Przyjmowanie zgłoszeń udziału w zajęciach aktywizacyjnych, określonych w wykazie zajęć aktywizacyjnych z powiatowych urzędów pracy, zgłaszających osoby zarejestrowane zgodnie z § 62 ust. 4 rozporządzenia oraz od osób zarejestrowanych i osób niezarejestrowanych, które samodzielnie zgłaszają potrzebę udziału w określonych zajęciach.
1.2. Przygotowanie listy uczestników zajęć aktywizacyjnych, z zachowaniem pierwszeństwa na liście dla osób zarejestrowanych, zgłoszonych przez powiatowe urzędy pracy.
1.3. Poinformowanie powiatowego urzędu pracy o wpisaniu osoby zgłoszonej, o której mowa w pkt 1.1, na listę uczestników zajęć aktywizacyjnych oraz o terminie i miejscu ich przeprowadzenia, w celu wydania skierowania na zajęcia aktywizacyjne lub o braku możliwości wpisania takiej osoby na listę uczestników zajęć aktywizacyjnych, w przypadku gdy liczba uczestników na tej liście nie spełnia wymagań określonych w § 60 ust. 2 rozporządzenia.
1.4. Poinformowanie osób niezgłoszonych przez powiatowy urząd pracy o wpisaniu na listę uczestników zajęć aktywizacyjnych oraz o terminie i miejscu ich przeprowadzenia lub braku możliwości udziału w zajęciach w ustalonym terminie, w przypadku gdy liczba uczestników nie spełnia wymagań określonych w § 60 ust. 2 rozporządzenia.
1.5. Przyjęcie skierowań, o których mowa w pkt 1.3, i potwierdzeń udziału w zajęciach aktywizacyjnych od osób niezgłoszonych przez powiatowe urzędy pracy oraz weryfikację listy uczestników zajęć aktywizacyjnych.
1.6. Przystąpienie do organizacji zajęć aktywizacyjnych lub poinformowanie urzędów, określonych w pkt 1.4, i osób, określonych w pkt 1.5, o braku możliwości przeprowadzenia zajęć w ustalonym terminie, w przypadku gdy liczba uczestników na zweryfikowanej liście nie spełnia wymagań określonych w § 60 ust. 2 rozporządzenia.
1.7. Opracowanie lub wybór programu zajęć aktywizacyjnych, spośród programów zajęć dostępnych w banku programów, o którym mowa w § 60 ust. 3 rozporządzenia.
1.8. Przygotowanie pomocy dydaktycznych i sprzętu potrzebnego w czasie zajęć aktywizacyjnych oraz materiałów szkoleniowych dla uczestników.
1.9. Przeprowadzenie zajęć aktywizacyjnych.
1.10. Opracowanie pisemnej analizy przebiegu i wyników zajęć aktywizacyjnych, o której mowa w § 65 ust. 1 rozporządzenia.
1.11. Odnotowanie w dokumentacji uczestnika zajęć aktywizacyjnych informacji, o których mowa w § 65 ust. 2 i 3 rozporządzenia.
1.12. Przekazanie do właściwego powiatowego urzędu pracy informacji o udziale osoby zarejestrowanej w zajęciach aktywizacyjnych zgodnie z § 65 ust. 4 rozporządzenia.
1.13. Przekazanie, w uzasadnionych przypadkach, innym pracownikom centrum albo wojewódzkiego urzędu pracy informacji o potrzebie objęcia uczestnika zajęć aktywizacyjnych poradnictwem zawodowym i informacją zawodową albo pośrednictwem pracy w ramach sieci EURES.
1.14. Zgromadzenie dokumentacji dotyczącej zajęć aktywizacyjnych.
Część VII - Standard organizacji szkoleń w powiatowym urzędzie pracy
Standard organizacji szkoleń realizowany przez specjalistę do spraw rozwoju zawodowego obejmuje postępowania przy:
1) informowaniu o możliwościach i zasadach korzystania z organizacji szkoleń oraz promowaniu tej usługi;
2) diagnozowaniu zapotrzebowania na zawody i specjalności na lokalnym rynku pracy oraz potrzeb szkoleniowych osób uprawnionych;
3) przygotowywaniu i upowszechnianiu planu szkoleń;
4) zlecaniu lub powierzaniu szkolenia instytucji szkoleniowej;
5) kierowaniu na szkolenie grupowe zgodnie z planem szkoleń;
6) kierowaniu na szkolenie wskazane przez osobę uprawnioną, zgodnie z art. 40 ust. 3 ustawy;
7) monitorowaniu przebiegu szkoleń;
8) finansowaniu kosztów egzaminu, uzyskania licencji, studiów podyplomowych albo przy udzielaniu pożyczki szkoleniowej;
9) prowadzeniu analiz skuteczności i efektywności organizacji szkoleń.
1. Postępowanie przy informowaniu o możliwościach i zasadach korzystania z organizacji szkoleń oraz promowaniu tej usługi obejmuje:
1.1. Udzielenie informacji o możliwościach i zasadach świadczenia organizacji szkoleń.
1.2. Opracowanie i upowszechnianie pisemnych informacji o możliwościach i zasadach świadczenia organizacji szkoleń przez powiatowy urząd pracy.
1.3. Udostępnienie informacji zawartych w rejestrze instytucji szkoleniowych oraz bazach danych o standardach kwalifikacji zawodowych i modułowych programach szkoleń prowadzonych przez ministra, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 7 lit. e ustawy.
2. Postępowanie przy diagnozowaniu zapotrzebowania na zawody i specjalności na lokalnym rynku pracy oraz potrzeb szkoleniowych osób uprawnionych obejmuje:
2.1. Pozyskanie i analizę informacji o zapotrzebowaniu na zawody i specjalności oraz sporządzenie listy zawodów i specjalności, na które istnieje zapotrzebowanie na lokalnym rynku pracy.
2.2. Pozyskanie zgłoszeń o potrzebach szkoleniowych osób uprawnionych oraz sporządzenie wykazu potrzeb szkoleniowych tych osób.
3. Postępowanie przy przygotowywaniu i upowszechnianiu planu szkoleń obejmuje:
3.1. Przygotowanie projektu planu szkoleń i jego konsultację z pośrednikiem pracy, doradcą zawodowym, liderem klubu pracy i innymi zainteresowanymi komórkami organizacyjnymi powiatowego urzędu pracy.
3.2. Opracowanie ostatecznej wersji i uzyskanie zatwierdzenia planu szkoleń.
3.3. Upowszechnienie planu szkoleń na tablicy ogłoszeń i na stronie internetowej powiatowego urzędu pracy.
4. Postępowanie przy zlecaniu lub powierzaniu szkolenia instytucji szkoleniowej obejmuje:
4.1. Rozpoznanie rynku ofert szkoleniowych i ustalenie trybu przeprowadzenia postępowania w sprawie zlecenia realizacji szkolenia lub podjęcie decyzji o powierzeniu realizacji szkolenia.
4.2. Określenie kryteriów wyboru instytucji szkoleniowej.
4.3. Wybór instytucji szkoleniowej w oparciu o przepisy prawa zamówień publicznych lub w oparciu o rozpoznanie rynku ofert szkoleniowych, w przypadku gdy realizatorem szkolenia może być instytucja, dla której starosta jest organem założycielskim i prowadzącym.
4.4. Przygotowanie umowy szkoleniowej i przedłożenie jej stronom do podpisu lub wniosku o przeprowadzenie szkolenia, uzgodnienie go z wybraną instytucją i przedłożenie go staroście do podpisu.
4.5. Przygotowanie umowy zawieranej między starostą a instytucją egzaminującą, jeżeli szkolenie kończy się egzaminem przeprowadzanym przez tę instytucję, i przedłożenie jej stronom do podpisu lub przygotowanie wniosku o przeprowadzenie egzaminu w instytucji, dla której starosta jest organem założycielskim i prowadzącym, oraz przedłożenie go staroście do podpisu.
5. Postępowanie przy kierowaniu na szkolenie grupowe obejmuje:
5.1. Ustalenie kryteriów kwalifikowania kandydatów na szkolenie.
5.2. Prowadzenie naboru kandydatów na szkolenie.
5.3. Opracowanie listy osób zakwalifikowanych do udziału w szkoleniu spośród osób spełniających kryteria, po ewentualnym zasięgnięciu opinii doradcy zawodowego i pozyskaniu wyników badań lekarskich i psychologicznych.
5.4. Wydanie osobom zakwalifikowanym do udziału w szkoleniu skierowań na szkolenie.
5.5. Przyjęcie od osoby skierowanej na szkolenie potwierdzenia własnoręcznym podpisem zapoznania się z informacją o prawach i obowiązkach związanych z uczestnictwem w szkoleniu oraz skutkach odmowy udziału w szkoleniu.
5.6. Odnotowanie w karcie rejestracyjnej oraz przekazanie do komórki organizacyjnej, odpowiedzialnej za prowadzenie ewidencji i wypłatę świadczeń informacji o skierowaniu na szkolenie oraz o terminie jego rozpoczęcia i zakończenia lub odmowie udziału w szkoleniu, jeżeli miała miejsce.
5.7. Przekazanie listy osób skierowanych na szkolenie do instytucji szkoleniowej, z którą zawarto umowę szkoleniową, lub lidera klubu pracy, w przypadku szkolenia z zakresu aktywnego poszukiwania pracy, organizowanego w klubie pracy.
6. Postępowanie przy kierowaniu na szkolenie wskazane przez osobę uprawnioną, zgodnie z art. 40 ust. 3 ustawy, obejmuje:
6.1. Przyjęcie wniosku o skierowanie na szkolenie.
6.2. Ustalenie zasadności skierowania na wskazane szkolenie, w tym ocenę przedstawionego przez wnioskodawcę uzasadnienia celowości szkolenia i oferty szkoleniowej, po ewentualnym zasięgnięciu opinii doradcy zawodowego i pozyskaniu wyników badań lekarskich i psychologicznych.
6.3. Poinformowanie na piśmie osoby uprawnionej o sposobie rozpatrzenia wniosku o skierowanie na szkolenie.
6.4. Wydanie skierowania na szkolenie.
6.5. Przyjęcie od osoby skierowanej na szkolenie potwierdzenia własnoręcznym podpisem zapoznania się z informacją o prawach i obowiązkach związanych z uczestnictwem w szkoleniu oraz skutkach odmowy udziału w szkoleniu.
6.6. Odnotowanie w karcie rejestracyjnej oraz przekazanie do komórki organizacyjnej odpowiedzialnej za prowadzenie ewidencji i wypłatę świadczeń informacji o skierowaniu na szkolenie oraz terminie jego rozpoczęcia i zakończenia.
7. Postępowanie przy monitorowaniu przebiegu szkoleń obejmuje:
7.1. Wizytację zajęć w trakcie trwania szkolenia i sporządzenie notatki.
7.2. Pozyskanie od instytucji szkoleniowej wyników badania opinii uczestników szkolenia przedstawionych w wypełnianych ankietach i analizę tych wyników.
7.3. Analizę dokumentów przekazanych przez instytucję szkoleniową pod kątem sprawdzenia:
1) uczestnictwa osób kierowanych w szkoleniu na podstawie listy obecności na zajęciach;
2) czasu trwania szkolenia określonego w umowie w porównaniu z harmonogramem zajęć oraz listą obecności;
3) zgodności faktury z wcześniejszą kalkulacją kosztów szkolenia.
7.4. Przekazanie pośrednikowi pracy listy osób, które ukończyły szkolenie oraz zdały egzamin potwierdzający uzyskanie nowych kwalifikacji lub uprawnień zawodowych.
8. Postępowanie przy finansowaniu kosztów egzaminu, uzyskania licencji, studiów podyplomowych albo przy udzielaniu pożyczki szkoleniowej obejmuje:
8.1. Udzielenie osobie uprawnionej informacji o możliwościach i zasadach finansowania kosztów egzaminu, uzyskania licencji, studiów podyplomowych albo o udzielaniu pożyczki szkoleniowej oraz wymaganych dokumentach.
8.2. Przyjęcie od osoby uprawnionej wniosku o finansowanie kosztów, o których mowa w pkt 8.1, lub o udzielenie pożyczki szkoleniowej.
8.3. Ustalenie zasadności finansowania kosztów, o których mowa w pkt 8.1, albo udzielenia pożyczki szkoleniowej, z uwzględnieniem przedstawionej przez wnioskodawcę oceny celowości udzielenia formy pomocy wskazanej we wniosku.
8.4. Poinformowanie na piśmie osoby uprawnionej o sposobie rozpatrzenia złożonego wniosku.
8.5. Ustalenie warunków i zawarcie umowy na finansowanie kosztów, o których mowa w pkt 8.1, albo na udzielenie pożyczki szkoleniowej.
8.6. Odnotowanie w karcie rejestracyjnej informacji o zawarciu umowy na finansowanie kosztów, o których mowa w pkt 8.1, albo na udzielenie pożyczki szkoleniowej.
8.7. Przekazanie umowy zawartej z osobą uprawnioną do komórki organizacyjnej odpowiadającej za prowadzenie finansów i księgowości.
8.8. Przyjęcie od osoby uprawnionej, z którą zawarto umowę, odpowiedniej informacji lub dokumentu potwierdzającego:
1) wynik egzaminu lub uzyskanie licencji, w przypadku umowy o finansowanie kosztów egzaminu lub licencji,
2) ukończenie szkolenia, w przypadku umowy na udzielenie pożyczki szkoleniowej,
3) rozpoczęcie, kontynuowanie albo ukończenie studiów podyplomowych, w przypadku umowy o finansowanie kosztów studiów podyplomowych
- oraz odnotowanie tych faktów w karcie rejestracyjnej.
8.9. Przekazanie do komórki organizacyjnej odpowiedzialnej za prowadzenie ewidencji i wypłatę świadczeń informacji o wypełnieniu zobowiązań zawartych w umowie lub naruszeniu warunków umowy.
9. Postępowanie przy prowadzeniu analiz skuteczności i efektywności organizacji szkoleń obejmuje:
9.1. Analizę danych i obliczenie wskaźników umożliwiających dokonanie oceny skuteczności i efektywności organizacji szkoleń, o których mowa w § 83 rozporządzenia.
9.2. Upowszechnienie informacji o wskaźnikach skuteczności i efektywności organizacji szkoleń, o których mowa w § 83 rozporządzenia.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.2010.177.1193 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Standardy i warunki prowadzenia usług rynku pracy. |
Data aktu: | 14/09/2010 |
Data ogłoszenia: | 28/09/2010 |
Data wejścia w życie: | 01/07/2012, 29/12/2010 |