Przepisy ogólne
Szkolenia dla kandydatów na przewodników turystycznych i pilotów wycieczek
Dokumenty dołączane do wniosku o nadanie uprawnień przewodnika turystycznego i pilota wycieczek
Uprawnienia przewodników turystycznych
Postępowanie egzaminacyjne
Opłaty egzaminacyjne i wynagrodzenia egzaminatorów
- egzaminatorowi przysługuje wynagrodzenie w wysokości 25 zł za jedną egzaminowaną osobę.
1) dla osób ubiegających się o uprawnienia przewodnika turystycznego terenowego, miejskiego lub pilota wycieczek,
2) sprawdzającego kwalifikacje przewodnika turystycznego terenowego, miejskiego lub pilota wycieczek, dla osób, którym zawieszono te uprawnienia
- egzaminatorowi przysługuje wynagrodzenie w wysokości 20 zł za jedną egzaminowaną osobę.
Przepisy przejściowe i końcowe
1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - turystyka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. Nr 216, poz. 1602, z 2008 r. Nr 24, poz. 146 oraz z 2010 r. Nr 238, poz. 1580).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 175, poz. 1462, z 2006 r. Nr 220, poz. 1600, z 2008 r. Nr 180, poz. 1112 oraz z 2010 r. Nr 106, poz. 672.
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 17 stycznia 2006 r. w sprawie przewodników turystycznych i pilotów wycieczek (Dz. U. Nr 15, poz. 104), które utraciło moc z dniem 18 grudnia 2010 r. na podstawie art. 5 ustawy z dnia 29 kwietnia 2010 r. o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz o zmianie ustawy - Kodeks wykroczeń (Dz. U. Nr 106, poz. 672).
PROGRAM PODSTAWOWEGO SZKOLENIA OGÓLNEGO DLA KANDYDATÓW NA PRZEWODNIKÓW TURYSTYCZNYCH
Lp. | Przedmiot | Zakres tematyczny przedmiotu | Minimalna liczba godzin/dni |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | Historia Polski | Podstawowe wiadomości z historii Polski | 8 |
2 | Geografia turystyczna Polski | Ogólna charakterystyka położenia geograficznego i środowiska przyrodniczego. Krainy geograficzne i krajobrazy Polski, naturalne i przekształcone. Ogólna charakterystyka gospodarki Polski i zagadnienia demograficzne. Podział administracyjny. Charakterystyka ważniejszych regionów turystycznych. Mniejszości narodowe i religie. Religioznawstwo | 13 |
3 | Historia kultury w Polsce | Historia architektury w Polsce. Charakterystyczne cechy poszczególnych stylów architektonicznych w ich rozwoju historycznym, rozmieszczenie obiektów reprezentujących poszczególne style na mapie zabytków. Najważniejsze muzea polskie. Zabytki piśmiennictwa polskiego w zbiorach muzealnych. Najciekawsze dzieła malarstwa europejskiego w polskich zbiorach muzealnych. Malarstwo polskie - główne kierunki i przedstawiciele. Współczesna sztuka polska w zbiorach muzealnych. Ochrona dóbr kultury, jej formy prawne i organizacyjne. Kultura i sztuka ludowa. Główne regiony etnograficzne | 16 |
4 | Ochrona przyrody i środowiska w Polsce | Podstawy programowe i prawne ochrony przyrody. Formy ochrony przyrody w Polsce. Krajowy system obszarów chronionych, międzynarodowe formy i systemy obszarów chronionych w Polsce. Zagrożenia środowiska przyrodniczego, w tym związane z zagospodarowaniem i ruchem turystycznym. Podstawowe pojęcia ekologii. Różnorodność biologiczna Polski - podstawowe pojęcia, stan, zagrożenia. Zasady ruchu turystycznego w lasach i na obszarach chronionych, bezpieczeństwo przeciwpożarowe w lasach. Formy (rodzaje) turystyki sprzyjające ochronie i zrównoważonemu użytkowaniu środowiska przyrodniczego | 6 |
5 | Turystyka w Polsce | Podstawowe pojęcia z zakresu turystyki wg terminologii Światowej Organizacji Turystyki. Wartości społeczne, zdrowotne, wychowawcze i gospodarcze turystyki. Podstawowe pojęcia z zakresu krajoznawstwa. Pionierzy turystyki i krajoznawstwa. Zarys historii turystyki w Polsce na tle krajów europejskich. Organizacja turystyki w Polsce: administracja rządowa i samorządowa, organizacje społeczne, izby gospodarcze, przedsiębiorstwa i biura turystyczne. Historia i organizacja przewodnictwa turystycznego | 5 |
6 | Metodyka i etyka przewodnictwa | Kultura osobista, etyka i moralność przewodnika. Kultura uprawiania turystyki. Słowo jako narzędzie pracy przewodnika. Opanowanie języka polskiego i jego kultura, słownictwo, przykłady najczęstszych błędów językowych. Posługiwanie się mikrofonem w autokarze, pomieszczeniu zamkniętym i na wolnym powietrzu. Oprowadzanie grupy wycieczkowej w terenie otwartym i w pomieszczeniach zamkniętych, ze szczególnym uwzględnieniem obiektów sakralnych, muzealnych, cmentarzy i miejsc martyrologii. Problematyka wycieczek szkolnych, oddziaływanie wychowawcze na dzieci i młodzież. Oprowadzanie wycieczek osób niepełnosprawnych | 9 |
7 | Ogólne zasady bezpieczeństwa w turystyce | Ogólne zasady bezpieczeństwa w prowadzeniu wycieczek. Pierwsza pomoc przedlekarska w nagłych wypadkach i zachorowaniach, reanimacja, tamowanie krwotoków, unieruchamianie złamań. Podstawowy skład apteczki | 4 |
8 | Podstawowe przepisy prawne w turystyce | Ustawa o usługach turystycznych. Umowy w turystyce, ich rodzaje, prawa i obowiązki stron. Umowy biur podróży z klientami. Stosunek prawny przewodnik - uczestnik wycieczki. Podstawy prawne zatrudniania przewodników (umowa o pracę, umowa o dzieło, umowa zlecenia). Odpowiedzialność prawna przewodnika: karna, cywilna i służbowa. Przepisy związane z ruchem osobowym: meldunkowe, celne, graniczne i drogowe. Ubezpieczenia turystyczne | 6 |
9 | Wybrane zagadnienia z psychologii i socjologii | Psychologia i socjologia grupy wycieczkowej. Przewodnik jako kierownik zespołu. Opis pożądanej sylwetki, cech psychofizycznych i walorów osobistych przewodnika. Zasady organizacji i kierowania zespołami ludzkimi, systemy komunikacji, grupy nieformalne. Psychologia młodzieży. Znużenie fizyczne i psychiczne, sposoby zapobiegania. Metody rozwiązywania konfliktów w grupie turystycznej oraz zapobiegania i likwidacji negatywnych zjawisk występujących w turystyce. Kształtowanie postaw proekologicznych u organizatorów i uczestników ruchu turystycznego | 8 |
10 | Zajęcia praktyczne | Zajęcia odbywają się w formie ćwiczeń w terenie i wycieczek szkoleniowych i polegają na samodzielnym przeprowadzeniu wybranych odcinków tras pod kierunkiem instruktora | od 2 do 5 dni wycieczkowych |
OGÓŁEM |
75 godz. + 2-5 dni |
PROGRAM PODSTAWOWEGO SZKOLENIA SPECJALISTYCZNEGO DLA KANDYDATÓW NA PRZEWODNIKÓW GÓRSKICH - CZĘŚĆ OGÓLNA DLA WSZYSTKICH PRZEWODNIKÓW GÓRSKICH
Lp. | Przedmiot | Zakres tematyczny przedmiotu | Minimalna liczba godzin (w tym ćwiczenia praktyczne) |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | Podstawowe wiadomości o górach Europy i świata | Przegląd masywów i pasm górskich wszystkich kontynentów ze szczególnym uwzględnieniem gór Europy | 4 |
2 | Geografia turystyczna gór Polski | Podział geograficzny, morfologiczny i turystyczny gór Polski. Charakterystyka środowiska geograficznego oraz topografia najważniejszych grup górskich. Klimat i wody. Główne szlaki turystyczne | 8 |
3 | Zagadnienia ochrony obszarów górskich | Górskie parki narodowe, parki krajobrazowe i wybrane rezerwaty przyrody - funkcje, znaczenie, zagrożenia. Wrażliwość ekosystemów górskich na zagrożenia i sposoby przeciwdziałania | 4 |
4 | Góry w kulturze polskiej | Góry w literaturze pięknej, twórczości plastycznej i muzycznej. Kultura ludowa, jej główne przejawy i cechy. Wydawnictwa o tematyce górskiej: mapy, monografie, albumy, przewodniki, czasopisma i periodyki | 6 |
5 | Historia i organizacja turystyki górskiej w Polsce | Historia poznania gór i turystyki górskiej, alpinizmu, przewodnictwa i ratownictwa górskiego. Wybitni polscy znawcy gór i turystyki górskiej. Polacy w górach świata. Organizacja turystyki górskiej, alpinizmu i ratownictwa górskiego | 4 |
6 | Zasady letniej i zimowej turystyki górskiej | Sprzęt i ekwipunek turystyczny. Zasady znakowania szlaków turystycznych. Odznaki turystyczne: GOT i GON. Metodyka prowadzenia grupy wycieczkowej w terenie górskim. Orientacja w terenie. Posługiwanie się mapą i kompasem | 6(4) |
7 | Bezpieczeństwo w górach | Charakterystyczne cechy klimatu górskiego. Rodzaje zagrożeń występujących w górach. Prowadzenie grupy wycieczkowej w warunkach ekstremalnych (mgła, burza, noc, oblodzenie, zabłądzenie itp). Stan zdrowia turysty, przygotowanie kondycyjne, przeciwwskazania do uprawiania turystyki górskiej. Aklimatyzacja, choroba górska - jej objawy, zapobieganie i leczenie. Pierwsza pomoc przedlekarska w nagłych wypadkach i zachorowaniach, reanimacja, tamowanie krwotoków, unieruchamianie złamań. Improwizowany sprzęt transportowy i transport poszkodowanego. Wzywanie pomocy w górach. Podstawowe zasady asekuracji w terenie eksponowanym. Podstawowy skład apteczki przewodnika | 18(10) |
OGÓŁEM | 50(14) |
PROGRAM PODSTAWOWEGO SZKOLENIA SPECJALISTYCZNEGO DLA KANDYDATÓW NA PRZEWODNIKÓW GÓRSKICH III KLASY - CZĘŚĆ SZCZEGÓŁOWA DLA PRZEWODNIKÓW BESKIDZKICH
Lp. | Przedmiot | Zakres tematyczny przedmiotu | Minimalna liczba godzin (w tym ćwiczenia praktyczne)/ dni |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | Historia Beskidów na tle historii Polski | Wybrane wiadomości z historii Polski. Archeologia, osadnictwo, problematyka społeczna, kulturalna, gospodarcza, narodowościowa. Ważne wydarzenia historyczne. Ważniejsze wydarzenia z historii współczesnej. Historia miast i miejscowości. Beskidy w okresie II Rzeczypospolitej i II wojny światowej. Odbudowa ze zniszczeń wojennych. Ważniejsze postacie historyczne, miejscowości i obiekty z nimi związane | 30 |
2 | Środowisko przyrodnicze Beskidów i jego ochrona | Szczegółowa charakterystyka środowiska geograficznego. Charakterystyka parków narodowych i krajobrazowych oraz wybranych rezerwatów przyrody. Ciekawostki przyrodnicze. Zasady ruchu turystycznego na obszarach chronionych. Obszary szczególnie zagrożone masowym ruchem turystycznym | 20 |
3 | Kultura i sztuka Beskidów | Historia kultury i sztuki Beskidów. Wpływ kultury Beskidów na kulturę narodową. Zabytki architektury, malarstwa i rzeźby. Obiekty architektury współczesnej. Muzea, instytucje naukowe i kulturalne (wiadomości o zbiorach i zasadach zwiedzania). Prasa i wydawnictwa regionalne. Wybitni twórcy dawni i współcześni | 10 |
4 | Etnografia i kultura ludowa | Kultura ludowa, strój i obrzędy. Budownictwo drewniane, ośrodki przemysłu i rzemiosła ludowego. Skanseny, muzea i izby regionalne | 5 |
5 | Topografia i geologia Beskidów | Szczegółowa topografia Beskidów, układ grzbietów górskich i dolin rzecznych, przebieg działów wodnych. Budowa geologiczna Beskidów | 35 |
6 | Komunikacja i zagospodarowanie turystyczne Beskidów | Szlaki turystyczne, baza noclegowa, koleje linowe, wyciągi narciarskie, układ komunikacyjny, linie kolejowe i szosy, dojazdy i parkingi, panoramy z punktów widokowych. Ważniejsze obiekty przy trasach dojazdowych | 15 |
7 | Metodyka i technika prowadzenia wycieczek, zasady bezpieczeństwa na wycieczkach | Prowadzenie grupy wycieczkowej w warunkach ekstremalnych (mgła, burza, noc, oblodzenie, zabłądzenie itp.). Stan zdrowia turysty, przygotowanie kondycyjne, przeciwwskazania do uprawiania turystyki górskiej. Aklimatyzacja, choroba górska - jej objawy, zapobieganie i leczenie. Pierwsza pomoc przedlekarska w nagłych wypadkach i zachorowaniach, reanimacja, tamowanie krwotoków, unieruchamianie złamań. Improwizowany sprzęt transportowy i transport poszkodowanego. Wzywanie pomocy w górach. Podstawowe zasady asekuracji w terenie eksponowanym. Podstawowy skład apteczki przewodnika | 15(4) |
8 | Szkolenie praktyczne |
Zajęcia odbywają się w formie ćwiczeń w terenie i wycieczek szkoleniowych i polegają na samodzielnym przeprowadzeniu wybranych odcinków tras pod kierunkiem instruktora. Wycieczki autokarowe i piesze (w tym jedna dwudniowa zagraniczna) obejmują w swoim programie także zajęcia z następujących przedmiotów - w wymiarze co najmniej: 1) środowisko przyrodnicze Beskidów i jego ochrona - 10 godz.; 2) kultura i sztuka Beskidów - 10 godz.; 3) etnografia i kultura ludowa - 5 godz.; 4) topografia i geologia Beskidów - 20 godz.; 5) komunikacja i zagospodarowanie turystyczne Beskidów - 5 godz.; 6) metodyka i technika prowadzenia wycieczek górskich, zasady bezpieczeństwa na wycieczkach - 10 godz. |
15 dni |
OGÓŁEM |
130(4) + 15 dni |
||
Uwagi: 1. Dla przedmiotów wymienionych w tabeli obowiązują szczegółowe wiadomości o całym obszarze Beskidów polskich oraz ogólne wiadomości o odpowiednich częściach Beskidów czeskich, słowackich i ukraińskich. 2. Użyte w pkt 1 określenie "odpowiednia część Beskidów czeskich, słowackich i ukraińskich" oznacza: Beskid Śląski - pasmo graniczne, Beskidy Śląsko-Morawskie (Moravskoslezské Beskydy) od przełęczy Jabłonkowskiej (Jablunkovský průsmyk) do linii szosy Valašské Meziřiči - Nový Jičín, Jaworniki (Javorníky) od doliny Kisucy (Kysuca) do linii szosy Púchov - Vsetín, Góry Kisuckie (Kysucká vrchovina), Małą Fatrę (Mała Fatra) po dolinę Wagu (Váh), Orawskie Beskidy (Oravské Beskydy) z Kotliną Orawską (Oravská kotlina) i Magurą Orawską (Oravská Magura), Góry Choczańskie (Chočské vrchy), Magurę Spiską (Spišská Magura), Góry Lewockie (Levočské vrchy), Góry Czerhowskie (Čergov), Pogórze Ondawskie (Ondavská vrchovina), Góry Bukowskie (Bukovské vrchy), pasmo Wyhorlatu (Vihorlat), Góry Sanocko-Turczańskie cz. wschodnia (Верхнioднiстровськi Бескиди) i Bieszczady Wschodnie (Верховинський Вододiльний хребет). |
PROGRAM PODSTAWOWEGO SZKOLENIA SPECJALISTYCZNEGO DLA KANDYDATÓW NA PRZEWODNIKÓW GÓRSKICH III KLASY - CZĘŚĆ SZCZEGÓŁOWA DLA PRZEWODNIKÓW SUDECKICH
Lp. | Przedmiot | Zakres tematyczny przedmiotu | Minimalna liczba godzin (w tym ćwiczenia praktyczne)/ dni |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | Historia Sudetów na tle historii Polski, Czech i Niemiec | Wybrane wiadomości z historii Polski, Czech i Niemiec. Ważniejsze wydarzenia w historii Sudetów. Archeologia, osadnictwo, problematyka społeczna, kulturalna, gospodarcza, narodowościowa. Historia miast i miejscowości. Ważniejsze wydarzenia z historii współczesnej. Wybitne postacie historyczne, miejscowości i obiekty z nimi związane | 20 |
2 | Środowisko przyrodnicze Sudetów i jego ochrona | Szczegółowa charakterystyka środowiska przyrodniczego. Charakterystyka parków narodowych i krajobrazowych oraz wybranych rezerwatów przyrody. Ciekawostki przyrodnicze. Zasady ruchu turystycznego na obszarach chronionych. Obszary szczególnie zagrożone masowym ruchem turystycznym | 20 |
3 | Kultura i sztuka Sudetów | Historia kultury i sztuki Sudetów. Zabytki architektury, malarstwa i rzeźby. Obiekty architektury współczesnej. Muzea, instytucje naukowe i kulturalne. Literatura, plastyka i muzyka. Wybitni twórcy dawni i współcześni. Prasa i wydawnictwa regionalne | 10 |
4 | Etnografia i kultura ludowa | Budownictwo drewniane, folklor, obrzędy, wierzenia, kultura ludowa. Skanseny, muzea i izby regionalne | 5 |
5 | Topografia i geologia Sudetów | Szczegółowa topografia Sudetów, układ grzbietów górskich i dolin rzecznych, przebieg działów wodnych. Budowa geologiczna Sudetów | 30 |
6 | Komunikacja i zagospodarowanie turystyczne Sudetów | Szlaki turystyczne, baza noclegowa, koleje linowe, wyciągi narciarskie, układ komunikacyjny, linie kolejowe i szosy, dojazdy i parkingi, panoramy z punktów widokowych. Drogi, koleje, ważniejsze obiekty przy trasach dojazdowych | 15 |
7 | Metodyka i technika prowadzenia wycieczek, zasady bezpieczeństwa na wycieczkach | Prowadzenie grupy wycieczkowej w warunkach ekstremalnych (mgła, burza, noc, oblodzenie, zabłądzenie itp.). Stan zdrowia turysty, przygotowanie kondycyjne, przeciwwskazania do uprawiania turystyki górskiej. Aklimatyzacja, choroba górska - jej objawy, zapobieganie i leczenie. Pierwsza pomoc przedlekarska w nagłych wypadkach i zachorowaniach, reanimacja, tamowanie krwotoków, unieruchamianie złamań. Improwizowany sprzęt transportowy i transport poszkodowanego. Wzywanie pomocy w górach. Podstawowe zasady asekuracji w terenie eksponowanym. Skład podstawowej apteczki przewodnika | 15(4) |
8 | Szkolenie praktyczne |
Zajęcia odbywają się w formie ćwiczeń w terenie i wycieczek szkoleniowych i polegają na samodzielnym przeprowadzeniu wybranych odcinków tras pod kierunkiem instruktora. Wycieczki autokarowe i piesze (w tym jedna dwudniowa zagraniczna) obejmują w swoim programie także zajęcia z następujących przedmiotów - w wymiarze co najmniej: 1) środowisko przyrodnicze Sudetów i jego ochrona - 10 godz.; 2) kultura i sztuka Sudetów - 10 godz.; 3) etnografia i kultura ludowa - 5 godz.; 4) topografia i geologia Sudetów - 20 godz.; 5) komunikacja i zagospodarowanie turystyczne Sudetów - 5 godz.; 6) metodyka i technika prowadzenia wycieczek górskich, zasady bezpieczeństwa na wycieczkach - 10 godz. |
12 dni |
OGÓŁEM |
115(4) + 12 dni |
||
Uwagi: 1. Dla przedmiotów wymienionych w tabeli obowiązują szczegółowe wiadomości o obszarze Sudetów polskich oraz ogólne wiadomości o odpowiedniej części Sudetów czeskich i niemieckich. 2. Użyte w pkt 1 określenie "odpowiednia część Sudetów czeskich" oznacza dla obszaru zachodniego Sudetów: Góry i Pogórze Łużyckie (Lužické hory i Šluknovská pahorkatina), Góry Izerskie (Jizerské hory) i Pasmo Jesztedu i Kozakova (Ještěd i Kozákov) oraz Karkonosze (Krkonoše) i Podgórze Karkonoskie (Krkonošské podhůří), Wyżynę Broumowską (Broumovska vrchovina), Góry i Pogórze Orlickie (Orlické hory i Podorlická pahorkatina), Jesioniki (Hrubý Jeseník, Nízký Jeseník) oraz Góry Odrzańskie (Oderské vrchy); określenie "odpowiednia część Sudetów niemieckich" oznacza Góry i Pogórze Łużyckie (Lausitzer Gebirge, Lausitzer Bergland). |
PROGRAM PODSTAWOWEGO SZKOLENIA SPECJALISTYCZNEGO DLA KANDYDATÓW NA PRZEWODNIKÓW GÓRSKICH III KLASY - CZĘŚĆ SZCZEGÓŁOWA DLA PRZEWODNIKÓW TATRZAŃSKICH
Lp. | Przedmiot | Zakres tematyczny przedmiotu | Minimalna liczba godzin/dni |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | Topografia Tatr i zagospodarowanie turystyczne | Położenie, podział i granice Tatr. Główna grań Tatr i doliny walne, szczegółowa topografia Tatr - poszczególne doliny wraz z otoczeniem. Panoramy z ważniejszych szczytów, przełęczy i innych miejsc widokowych, szlaki turystyczne, główne węzły turystyczne. Zagospodarowanie: schroniska, kolejki, obiekty sakralne, leśniczówki oraz inne | 44 |
2 | Topografia Podtatrza i Pienin oraz zagospodarowanie turystyczne | Obszar i granice Podtatrza, granice Podhala, Spiszu, Liptowa i Orawy, obszar i podział Pienin, krainy geograficzne na Podtatrzu i ich charakterystyka topograficzna, szlaki turystyczne, charakterystyczne panoramy. Podział administracyjny i główne miasta na Podtatrzu, układ i charakterystyka sieci komunikacyjnej. Baza transportowa, noclegowa, gastronomiczna, handlowa i towarzysząca na Podtatrzu. Szlaki turystyczne i panoramy w Pieninach, zagospodarowanie turystyczne Pienin | 24 |
3 | Tereny przyległe do Podtatrza | Krainy geograficzne przylegające do Podtatrza, ich ogólna charakterystyka topograficzna, turystyczna i gospodarcza. Ciekawe miejsca, zabytki, obiekty, ważniejsze szlaki turystyczne i trasy samochodowe | 10 |
4 | Środowisko przyrodnicze Tatr, Podtatrza i Pienin i jego ochrona | Szczegółowa charakterystyka środowiska geograficznego. Charakterystyka parków narodowych i krajobrazowych oraz wybranych rezerwatów przyrody. Ciekawostki przyrodnicze. Zasady ruchu turystycznego na obszarach chronionych. Obszary szczególnie zagrożone masowym ruchem turystycznym | 28 |
5 | Historia Podtatrza, poznawanie Tatr i działalność człowieka w Tatrach | Ważniejsze wydarzenia historyczne na Podtatrzu i w Tatrach. Początki osadnictwa, rozwój miast i wsi. Ważniejsze wydarzenia w historii XX wieku i współczesne. Wybitne postacie historyczne i miejsca z nimi związane. Historia Podhala, Spiszu, Orawy i Liptowa. Historia poznawania Tatr, początki i rozwój turystyki tatrzańskiej. Historia przewodnictwa, ratownictwa, taternictwa, taternictwa jaskiniowego i narciarstwa | 14 |
6 | Kultura i sztuka Podtatrza | Wpływ kultury Podtatrza na kulturę narodową. Tatry i Podtatrze w kulturze polskiej w dziedzinie literatury, muzyki i sztuki. Wybitne postacie ze świata kultury związane z Podtatrzem. Styl zakopiański. Zabytki architektury, malarstwa, rzeźby, muzea, galerie, stałe ekspozycje, główne imprezy kulturalne | 10 |
7 | Etnografia i kultura ludowa | Budownictwo drewniane. Folklor: gwara, strój, śpiew, muzyka, taniec, zwyczaje, obrzędy. Rodzaje twórczości ludowej: malarstwo, rzeźba, poezja, proza, haftowanie, koronkarstwo, snycerstwo, stolarka i kowalstwo artystyczne. Wybitni twórcy ludowi dawniej i dziś, pasterstwo, zawody wymarłe, dawne obiekty przemysłu ludowego. Skanseny, muzea, izby regionalne. Stałe imprezy folklorystyczne i regionalne, zespoły regionalne | 10 |
8 | Piśmiennictwo i literatura tatrzańska | Poezja i proza dotycząca Tatr i Podtatrza, przewodniki: turystyczne, taternickie, specjalistyczne; mapy, aktualna prasa i periodyki | 4 |
9 | Zasady taternictwa letniego i zimowego Bezpieczeństwo wycieczki i klienta w trudnym terenie górskim | Wyposażenie wspinacza, sprzęt wspinaczkowy i asekuracyjny. Technika wspinaczki skalnej, stanowiska i posługiwanie się liną, zakładanie poręczówek, ubezpieczanie turysty, zjazd na linie, technika podchodzenia na linie, prowadzenie na krótkiej linie. Wyposażenie do wspinaczki zimowej, technika wspinania w śniegu, asekuracja w śniegu i w lodzie, narzędzia lodowe i ich zastosowanie, wspinaczka w zimie. Skale trudności wspinaczkowych | 6 |
10 | Zasady narciarstwa | Wyposażenie narciarza i sprzęt. Ogólne zasady poruszania się na nartach: podchodzenie, trawersowanie, zjazdy. Kodeks narciarski. Narciarstwo turystyczne, skitur. Stopnie i ocena zagrożenia lawinowego | 4 |
11 | Niebezpieczeństwa gór w warunkach tatrzańskich | Niebezpieczeństwa obiektywne związane z terenem i pogodą, choroba górska, niebezpieczeństwa subiektywne związane ze stanem psychofizycznym człowieka oraz jego postępowaniem | 4 |
12 | Pierwsza pomoc, podstawy ratownictwa i autoratownictwa | Pierwsza pomoc w różnych wypadkach i w przypadku zagrożenia życia, rozpoznawanie stanów zagrażających życiu, zabiegi reanimacyjne. Rodzaje urazów, zabezpieczenie, wykonywanie opatrunków, ułożenie rannego. Postępowanie w przypadkach oparzeń, odmrożeń, porażenia piorunem. Apteczka przewodnicka, górskie organizacje ratownicze i sposoby łączności z nimi. Autoratownictwo w różnych przypadkach | 8 |
13 | Metodyka przewodnictwa i etyka zawodowa | Dydaktyka przekazu przewodnickiego. Zaplanowanie i przeprowadzenie wycieczki. Sposoby nawiązywania kontaktu z grupą. Problematyka wycieczek szkolnych, osób dorosłych i grup specjalnych. Metodyka prowadzenia wycieczki na szlaku turystycznym trudnym i łatwym, w obiektach muzealnych. Metodyka prowadzenia wycieczek autokarowych. Kultura osobista, etyka przewodnicka, cechy psychofizyczne i walory przewodnika | 5 |
14 | Trasy dojazdowe w Tatry | Drogi i linie kolejowe dojazdowe w Tatry. Krainy geograficzne i ich krótka charakterystyka. Ciekawe obiekty położone przy trasie, miejsca na odpoczynek, postoje na trasie | 4 |
15 | Zajęcia praktyczne i terenowe |
- wycieczki górskie piesze (szkolenie topograficzne - metodyczne) - 34 dni (18 dni - Tatry słowackie, 14 dni - Tatry polskie, 2 dni - Pieniny) - wycieczki autokarowe (szkolenie topograficzne - metodyczne) - 8 dni (4 dni - Podtatrze słowackie, 4 dni - Podtatrze polskie) - szkolenie taternickie letnie - 5 dni - szkolenie taternickie zimowe - 5 dni - szkolenie narciarskie - 3 dni - szkolenie przyrodnicze w terenie - 6 dni - zajęcia z zakresu pierwszej pomocy - 2 dni - wycieczki do jaskiń - 2 dni |
65 dni |
OGÓŁEM |
175 godz. + 65 dni |
||
Uwaga: | |||
Program szkolenia przewodników turystycznych górskich tatrzańskich III klasy w warunkach zimowych obejmuje następujące szlaki turystyczne (wyszkolony przewodnik górski tatrzański III klasy jest uprawniony do prowadzenia turystów w warunkach zimowych): | |||
W Tatrach Zachodnich bez następujących szlaków: | |||
1. Przysłop Miętusi - Małołączniak (Hawiarską Drogą); | |||
2. Tomanowa Polana Wyżnia - Chuda Przełączka. | |||
W Tatrach Wysokich bez następujących szlaków: | |||
1. Liliowe - Świnica; | |||
2. Orla Perć wraz ze wszystkimi szlakami dojściowymi z wyjątkiem ich następujących odcinków (dopuszczalnych): | |||
- Murowaniec - Czarny Staw (fragment niebieskiego szlaku na Zawrat), | |||
- Murowaniec - Czerwony Staw (fragment żółtego szlaku na Krzyżne), | |||
- Schronisko w Dolinie Pięciu Stawów - do zakończenia ramienia Kołowej Czuby (fragment niebieskiego szlaku na Zawrat); | |||
3. Zielony Staw - Świnicka Przełęcz; | |||
4. Szlaki na Karb i Kościelec; | |||
5. Morskie Oko - Dolina Pięciu Stawów (szlak niebieski); | |||
6. Morskie Oko - Dolina Pięciu Stawów przez Szpiglasową Przełęcz (szlak żółty); | |||
7. Morskie Oko - Rysy (z wyjątkiem odcinka do Czarnego Stawu); | |||
8. Morskie Oko - Wrota Chałubińskiego; | |||
9. Czarny Staw - Przełęcz pod Chłopkiem; | |||
10. Szlak Doliną Roztoki do Doliny Pięciu Stawów jest dopuszczony wyłącznie jego wariantem zimowym (w górnej części szlakiem czarnym wprost do Przedniego Stawu). |
PROGRAM PODSTAWOWEGO SZKOLENIA SPECJALISTYCZNEGO DLA KANDYDATÓW NA PRZEWODNIKÓW MIEJSKICH
Lp. | Przedmiot | Zakres tematyczny przedmiotu | Minimalna liczba godzin (w tym ćwiczenia praktyczne)/dni |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | Historia miasta na tle historii Polski | Historia miast w Polsce (ogólna charakterystyka miast zabytkowych). Początki i przeszłość miasta. Miasto w okresie II Rzeczypospolitej i w czasie II wojny światowej. Odbudowa ze zniszczeń wojennych. Współczesny rozwój miasta. Życie społeczno-polityczne. Wybitne postacie historyczne związane z miastem | 30 |
2 | Kultura i sztuka miasta | Zabytki miasta na tle historii sztuki w Polsce. Rozwój urbanistyczny miasta. Okresy świetności w historii Polski. Zabytki architektury, rzeźby i malarstwa. Muzea, pomniki i tablice pamiątkowe. Place i ulice. Parki i ogrody. Instytucje naukowe i kulturalne. Szkolnictwo, wyższe uczelnie | 35 |
3 | Miasto współczesne | Położenie, powierzchnia, liczba mieszkańców, podział administracyjny (dzielnice, osiedla). Życie społeczno-polityczne. Wybitne postacie współczesnego miasta. Historia i współczesna gospodarka miasta. Najważniejsze obiekty przemysłowe i ich produkcja. Ważniejsze obiekty użyteczności publicznej. Współczesna architektura i budownictwo. Urządzenia socjalne i służba zdrowia. Główne atrakcje miasta. Miasto w literaturze, piosence i anegdocie. Problemy i osiągnięcia ekologiczne miasta | 15 |
4 | Geografia turystyczna miasta i regionu | Aktualne problemy miasta i regionu. Plany rozwoju miasta i okolic. Charakterystyka środowiska geograficznego. Trasy wylotowe. Miejscowości i obiekty o znaczeniu historycznym i turystycznym w najbliższej okolicy | 30 |
5 | Topografia miasta i strefy podmiejskiej | Układ komunikacyjny miasta, arterie przelotowe. Lokalizacja obiektów zabytkowych, gospodarczych i użyteczności publicznej. Baza turystyczna, sportowa i rekreacyjna. Lokalizacja parkingów | 10 |
6 | Metodyka i technika prowadzenia wycieczek | Metodyka i technika prowadzenia grup wycieczkowych w mieście. Pierwsza pomoc przedlekarska w nagłych wypadkach i zachorowaniach. Podstawowy skład apteczki | 10(5) |
7 | Szkolenie praktyczne | 2 do 5 dni szkolenia praktycznego odbywa się w formie ćwiczeń w mieście i wycieczek szkoleniowych, które polegają na samodzielnym przeprowadzeniu wybranych odcinków tras pod kierunkiem instruktora. Wycieczki autokarowe i piesze obejmują w swoim programie także zajęcia z następujących przedmiotów - w wymiarze co najmniej: | 9 dni |
1) historia miasta na tle historii Polski - 10 godz.; | |||
2) kultura i sztuka miasta - 25 godz.; | |||
3) miasto współczesne - 15 godz.; | |||
4) geografia turystyczna miasta i regionu - 5 godz.; | |||
5) topografia miasta i strefy podmiejskiej - 20 godz.; | |||
6) metodyka i technika prowadzenia wycieczek miejskich - 10 godz. | |||
OGÓŁEM |
130(5) + 9 dni |
PROGRAM PODSTAWOWEGO SZKOLENIA SPECJALISTYCZNEGO DLA KANDYDATÓW NA PRZEWODNIKÓW TERENOWYCH
Lp. | Przedmiot | Zakres tematyczny przedmiotu | Minimalna liczba godzin (w tym ćwiczenia praktyczne)/ dni |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | Historia regionu na tle historii Polski | Wybrane wiadomości z historii Polski. Ważniejsze wydarzenia w historii regionu. Charakterystyka miast i miejscowości regionu (historia, ważniejsze zabytki, współczesność, ważniejsze obiekty użyteczności publicznej). Region w okresie II Rzeczypospolitej i II wojny światowej. Odbudowa ze zniszczeń wojennych. Ważniejsze zagadnienia z historii współczesnej | 30 |
2 | Kultura i sztuka regionu | Historia kultury i sztuki regionu. Wpływ kultury regionu na kulturę narodową. Zabytki architektury, malarstwa i rzeźby. Wybitne postacie historyczne, miejscowości, obiekty i pomniki z nimi związane. Muzea, instytucje naukowe i kulturalne (wiadomości o zbiorach i zasadach zwiedzania). Prasa i wydawnictwa regionalne | 20 |
3 | Charakterystyka geograficzna regionu | Położenie i obszar, podział administracyjny, ludność (z uwzględnieniem mniejszości narodowych i religii). Ukształtowanie powierzchni, klimat, wody (rzeki, jeziora, cieki wodne). Zasoby naturalne i ich wykorzystanie. Ważniejsze gałęzie przemysłu, plany rozwoju gospodarczego. Najważniejsze obiekty gospodarcze, charakterystyka ich produkcji, dane statystyczne, możliwości zwiedzania. Gospodarka rolna regionu | 20 |
4 | Etnografia regionu | Kultura ludowa, strój i obrzędy ludowe, folklor. Budownictwo, ośrodki przemysłu i rzemiosła ludowego. Skanseny, muzea i izby regionalne | 10 |
5 | Środowisko przyrodnicze regionu i jego ochrona | Charakterystyka środowiska przyrodniczego regionu. Parki narodowe i krajobrazowe. Rezerwaty i pomniki przyrody, obszary chronione i atrakcyjne zespoły przyrodnicze. Zasady ruchu turystycznego na obszarach chronionych | 10 |
6 | Zagospodarowanie turystyczne regionu | Baza turystyczna, ośrodki rekreacyjne i turystyczne. Szlaki oznakowane. Obiekty sportowe. Układ komunikacyjny regionu (drogi międzynarodowe, krajowe, lokalne, linie kolejowe, parkingi i dojazdy). Kolejki linowe i wyciągi narciarskie | 10 |
7 | Terenoznawstwo i topografia | Orientacja w terenie: bez mapy, z mapą i kompasem, posługiwanie się mapą i kompasem. Topografia regionu (konfiguracja terenu). Lokalizacja obiektów zabytkowych, przyrodniczych i współczesnych, drogi dojazdowe do nich. Mapy turystyczne, ich skale i rodzaje | 25(5) |
8 | Metodyka i technika prowadzenia wycieczek terenowych | Specyfika prowadzenia wycieczek autokarowych, kolejowych i pieszych. Grupa w terenie i w obiekcie, współpraca z grupą. Współpraca z kierowcą. Posługiwanie się mikrofonem. Zasady oprowadzania po obiektach sakralnych. Przerwy na odpoczynek. Posługiwanie się anegdotą i dowcipem | 10(5) |
9 | Ogólne zasady bezpieczeństwa na wycieczkach | Zasady bezpieczeństwa na wycieczkach terenowych. Pierwsza pomoc przedlekarska w nagłych wypadkach i zachorowaniach. Podstawowy skład apteczki | 15(8) |
10 | Szkolenie praktyczne | 2 do 5 dni szkolenia praktycznego odbywa się w formie ćwiczeń w terenie i wycieczek szkoleniowych, które polegają na samodzielnym przeprowadzeniu wybranych odcinków tras pod kierunkiem instruktora. Wycieczki autokarowe i piesze obejmują w swoim programie także zajęcia z następujących przedmiotów - w wymiarze co najmniej: | 10 dni |
1) kultura i sztuka regionu - 10 godz.; | |||
2) charakterystyka geograficzna regionu - 10 godz.; | |||
3) etnografia regionu - 5 godz.; | |||
4) środowisko przyrodnicze regionu i jego ochrona - 10 godz.; | |||
5) zagospodarowanie turystyczne regionu - 10 godz.; | |||
6) terenoznawstwo i topografia - 10 godz.; | |||
7) metodyka i technika prowadzenia wycieczek terenowych - 10 godz. | |||
OGÓŁEM |
150(18) + 10 dni |
II. Program szkolenia fakultatywnego dla przewodników turystycznych terenowych rozszerzających uprawnienia na nowy obszar
Lp. | Przedmiot | Zakres tematyczny przedmiotu | Minimalna liczba godzin (w tym ćwiczenia praktyczne)/dni |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | Historia regionu na tle historii Polski | Wybrane wiadomości z historii Polski. Ważniejsze wydarzenia w historii regionu. Charakterystyka miast i miejscowości regionu (historia, ważniejsze zabytki, współczesność, ważniejsze obiekty użyteczności publicznej). Region w okresie II Rzeczypospolitej i II wojny światowej. Odbudowa ze zniszczeń wojennych. Ważniejsze zagadnienia z historii współczesnej | 20 |
2 | Kultura i sztuka regionu | Historia kultury i sztuki regionu. Wpływ kultury regionu na kulturę narodową. Zabytki architektury, malarstwa i rzeźby. Wybitne postacie historyczne, miejscowości, obiekty i pomniki z nimi związane. Muzea, instytucje naukowe i kulturalne (wiadomości o zbiorach i zasadach zwiedzania). Prasa i wydawnictwa regionalne | 10 |
3 | Charakterystyka geograficzna regionu | Położenie i obszar, podział administracyjny, ludność (z uwzględnieniem mniejszości narodowych i religii). Ukształtowanie powierzchni, klimat, wody (rzeki, jeziora, cieki wodne). Zasoby naturalne i ich wykorzystanie. Ważniejsze gałęzie przemysłu, plany rozwoju gospodarczego. Najważniejsze obiekty gospodarcze, charakterystyka ich produkcji, dane statystyczne, możliwości zwiedzania. Gospodarka rolna regionu | 10 |
4 | Etnografia regionu | Kultura ludowa, strój i obrzędy ludowe, folklor. Budownictwo, ośrodki przemysłu i rzemiosła ludowego. Skanseny, muzea i izby regionalne | 10 |
5 | Środowisko przyrodnicze regionu i jego ochrona | Charakterystyka środowiska przyrodniczego regionu. Parki narodowe i krajobrazowe. Rezerwaty i pomniki przyrody, obszary chronione i atrakcyjne zespoły przyrodnicze. Zasady ruchu turystycznego na obszarach chronionych | 5 |
6 | Zagospodarowanie turystyczne regionu | Baza turystyczna, ośrodki rekreacyjne i turystyczne. Szlaki turystyczne. Obiekty sportowe. Układ komunikacyjny regionu (drogi międzynarodowe, krajowe, lokalne, linie kolejowe, parkingi i dojazdy). Kolejki linowe i wyciągi narciarskie | 5 |
7 | Terenoznawstwo i topografia | Orientacja w terenie: bez mapy, z mapą i kompasem, posługiwanie się mapą i kompasem. Topografia regionu (konfiguracja terenu). Lokalizacja obiektów zabytkowych, przyrodniczych i współczesnych, drogi dojazdowe do nich. Mapy turystyczne, ich skale i rodzaje | 10(5) |
8 | Szkolenie praktyczne | Szkolenie obejmuje wycieczki autokarowe i piesze, które w swoim programie zawierają zajęcia z następujących przedmiotów - w wymiarze co najmniej: | 10 dni |
1) kultura i sztuka regionu - 10 godz.; | |||
2) charakterystyka geograficzna regionu - 10 godz.; | |||
3) etnografia regionu - 5 godz.; | |||
4) środowisko przyrodnicze regionu i jego ochrona - 15 godz.; | |||
5) terenoznawstwo i topografia - 10 godz. | |||
OGÓŁEM |
70(5) + 10 dni |
PROGRAMY UZUPEŁNIAJĄCYCH SZKOLEŃ DLA KANDYDATÓW NA PRZEWODNIKÓW GÓRSKICH KLASY II ORAZ I
Lp. | Przedmiot | Zakres tematyczny przedmiotu | Minimalna liczba godzin (w tym ćwiczenia praktyczne)/dni |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | Historia i gospodarka wybranego obszaru | Szczegółowe wiadomości z historii wybranego obszaru; archeologia, osadnictwo, problemy społeczne, kulturowe, narodowościowe. Szczegółowa historia miast i miejscowości, ważne wydarzenia historyczne. Postacie historyczne ważne dla obszaru oraz obiekty z nimi związane. Historia współczesna i rozwój gospodarczy | 30 |
2 | Geografia i geologia | Szczegółowe wiadomości z geografii regionu. Topografia: układ grzbietów górskich, dolin rzecznych, punkty widokowe i panoramiczne. Wybrane zagadnienia z geologii i morfologii. Charakterystyka środowiska przyrodniczego; parki narodowe, krajobrazowe, rezerwaty, pomniki przyrody. Zasady uprawiania turystyki na obszarach chronionych | 20 |
3 | Etnografia, kultura i sztuka regionu | Historia kultury i sztuki obszaru, grupy etniczne i ich wpływ na kulturę ludową, sztukę. Budownictwo i zabytki architektury, malarstwa i rzeźby. Muzea, skanseny, izby regionalne. Przykłady architektury współczesnej. Instytucje naukowe, kulturalne, ośrodki przemysłu i rzemiosła ludowego - zasady zwiedzania. Kultura ludowa: strój, obrzędy, wydawnictwa regionalne, twórcy ludowi | 10 |
4 | Zagospodarowanie turystyczne, komunikacja, szlaki turystyczne | Szczegółowe wiadomości o przebiegu szlaków turystycznych w wybranym obszarze, baza noclegowa (schroniska, stacje turystyczne i inne obiekty); koleje linowe, wyciągi narciarskie, szlaki komunikacyjne, linie kolejowe, dojazdy do ważniejszych obiektów; parkingi, w tym leśne, turystyczne przejścia graniczne. Zasady poruszania się w strefie nadgranicznej | 20 |
5 | Metodyka i technika prowadzenia wycieczek w warunkach zimowych | Zasady poruszania się w terenie skalnym, śnieżnym, lodowym (sprzęt, zasady asekuracji). Meteorologia: czynniki pogodotwórcze, rodzaje chmur, fronty atmosferyczne, przewidywanie pogody na podstawie obserwacji zjawisk atmosferycznych; wpływ warunków atmosferycznych na zagrożenie zdrowia i życia uczestników wycieczek górskich (mgła, śnieg, wiatr, temperatura, burza, oblodzenie, lawiny). Wypadki: pierwsza pomoc, reanimacja, unieruchamianie kończyn, transport rannego, improwizowane środki transportu, lawinoznawstwo, ekwipunek przewodnika (ubiór, apteczka, plecak, płachta biwakowa) | 20(8) |
6 | Szkolenie praktyczne | Wycieczki autokarowe i piesze obejmują w swoim programie zajęcia z następujących przedmiotów - w wymiarze co najmniej: | 10 dni |
1) geografia i geologia - 10 godz.; | |||
2) etnografia, kultura i sztuka regionu - 10 godz.; | |||
3) zagospodarowanie turystyczne, komunikacja, szlaki turystyczne - 30 godz.; | |||
4) metodyka i technika prowadzenia wycieczek w warunkach zimowych - 20 godz. | |||
OGÓŁEM |
100(8) + 10 dni |
II. Program uzupełniającego szkolenia dla przewodników górskich tatrzańskich ubiegających się o klasę II
Lp. | Przedmiot | Zakres tematyczny przedmiotu | Minimalna liczba godzin/dni |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | Topografia Tatr | Szczegółowa topografia Tatr, poszczególnych masywów, dolin i szczytów, ze szczególnym uwzględnieniem topografii rejonów taternickich oraz szczytów i przełęczy, na które mogą prowadzić klientów przewodnicy klasy II. Panoramy z poszczególnych szczytów | 30 |
2 | Turystyka zimowa i narciarstwo wysokogórskie | Zasady turystyki zimowej. Zimowe niebezpieczeństwa gór, lawinoznawstwo. Metodyka prowadzenia wycieczek i klientów w warunkach zimowych oraz wycieczek narciarskich | 15 |
3 | Taternictwo letnie i zimowe | Szczegółowe wiadomości z zakresu taternictwa letniego i zimowego. Sprzęt, techniki wspinaczkowe, zasady asekuracji | 8 |
4 | Metodyka | Metodyka prowadzenia klientów poza szlakami znakowanymi w terenie łatwym i trudnym oraz na drogach taternickich | 8 |
5 | Przyroda Tatr, Podtatrza i Pienin | Poszerzenie i pogłębienie wiadomości z tego zakresu. Szczegółowe wiadomości o parkach narodowych i rezerwatach na tym terenie. Aktualne problemy ochrony przyrody i zagrożeń ekologicznych | 8 |
6 | Pierwsza pomoc i ratownictwo | Kontynuacja szkolenia | 6 |
7 | Szkolenie praktyczne | Prowadzenie na drogach wspinaczkowych w Tatrach do III stopnia trudności w warunkach letnich - 5 dni. Prowadzenie na drogach wspinaczkowych w Tatrach do II stopnia trudności w warunkach zimowych - 5 dni. Prowadzenie na trasach poza oznakowanymi szlakami - 10 dni. Prowadzenie wycieczek narciarskich - 5 dni | 25 dni |
OGÓŁEM |
75 godz. + 25 dni |
III. Program uzupełniającego szkolenia dla przewodników górskich tatrzańskich ubiegających się o klasę I
Lp. | Przedmiot | Zakres tematyczny przedmiotu | Minimalna liczba godzin/dni |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | Topografia Tatr | Szczegółowa topografia rejonów taternickich oraz szczytów i przełęczy, na które mogą prowadzić klientów przewodnicy klasy I | 30 |
2 | Taternictwo letnie i zimowe | Kontynuacja szkolenia | 10 |
3 | Narciarstwo wysokogórskie i skialpinizm | Metodyka prowadzenia wycieczek narciarskich. Technika i metodyka skialpinizmu | 10 |
4 | Przyroda Tatr i jej ochrona | Wybrane i poszerzone zagadnienia z tej dziedziny. Aktualne problemy ochrony przyrody i zagrożeń ekologicznych | 9 |
5 | Metodyka | Metodyka prowadzenia klientów poza szlakami znakowanymi w terenie łatwym i trudnym oraz na drogach taternickich | 6 |
6 | Szkolenie praktyczne | Prowadzenie na drogach wspinaczkowych w Tatrach do IV stopnia trudności w warunkach letnich - 6 dni. Prowadzenie na drogach wspinaczkowych w Tatrach do III stopnia trudności w warunkach zimowych - 6 dni. Prowadzenie na trasach narciarskich wysokogórskich w Tatrach (skitury) - 6 dni. Prowadzenie na trasach poza oznakowanymi szlakami - 10 dni | 28 dni |
OGÓŁEM |
65 godz. + 28 dni |
PROGRAM UZUPEŁNIAJĄCEGO SZKOLENIA DLA KANDYDATÓW NA PRZEWODNIKÓW GÓRSKICH UBIEGAJĄCYCH SIĘ O UPRAWNIENIE DO PROWADZENIA WYCIECZEK W WARUNKACH WYSOKOGÓRSKICH, POWYŻEJ III STOPNIA TRUDNOŚCI W WARUNKACH ZIMOWYCH I IV STOPNIA TRUDNOŚCI W WARUNKACH LETNICH
Lp. | Przedmiot | Zakres tematyczny przedmiotu | Minimalna liczba godzin/dni |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | Teoria przewodnictwa wysokogórskiego | Sprzęt i teoria asekuracji. Dydaktyka i metodyka. Fizjologia wysiłku i podstawy medycyny sportu. Wypadki, pierwsza pomoc. Śnieg i lawinoznawstwo. Meteorologia. Podstawy nawigacji. Ochrona przyrody. Terminologia fachowa w językach obcych | 30 |
2 | Kurs lawinowy | 6 dni | |
3 | Wspinaczka skałkowa i metodyka | 6 dni | |
4 | Ratownictwo | 6 dni | |
5 | Kurs skalny | 12 dni | |
6 | Kurs lodowy | 13 dni | |
7 | Narciarstwo pozatrasowe i metodyka | 3 dni | |
8 | Kurs zimowy | 14 dni | |
9 | Praktyka | Demonstracja technik narciarskich, skalnych i lodowych. Umiejętności prowadzenia klientów w skale, lodzie i śniegu. Umiejętność prowadzenia klientów w warunkach zimowych. Umiejętności w zakresie szkolenia klientów | 40 dni |
OGÓŁEM |
30 godz. + 100 dni |
PROGRAM SZKOLENIA DLA KANDYDATÓW NA PILOTÓW WYCIECZEK
Lp. | Przedmiot | Zakres tematyczny przedmiotu | Minimalna liczba godzin (w tym ćwiczenia praktyczne)/dni |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | Ogólne zagadnienia dotyczące turystyki w Polsce i na świecie |
- Podstawowe definicje związane z turystyką wg terminologii Światowej Organizacji Turystyki, historia turystyki; (e) - Organizacja turystyki na świecie; (e) - Formy turystyki, rynek turystyczny; pojęcie produktu turystycznego; (e) - Organizacja turystyki w Polsce, administracja turystyczna rządowa i samorządowa oraz branżowa, organizacje turystyczne, system "it", przedsiębiorstwa turystyczne; (e) - Polityka państwa w zakresie rozwoju turystyki (e) |
6 (e-learning - 4*) |
2 | Wiedza o Polsce i świecie współczesnym |
- Ustrój społeczno-ekonomiczny i polityczny; (e) - Struktura władzy w Polsce, polityka rządu, polityka zagraniczna; (e) - Podstawowe problemy społeczne i ekonomiczne Polski; (e) - Unia Europejska - historia, idea, kraje członkowskie, zasady działania, wspólne instytucje UE; (e) - Polska w Unii Europejskiej (e) |
6 (e-learning - 4*) |
3 | Obsługa ruchu turystycznego |
- Zasady programowania imprez turystycznych; - Rodzaje umów w turystyce zawieranych z kontrahentami; (e) - Zasady odpraw pilotów grup turystycznych, dokumentacja imprez turystycznych; - Technika obsługi grup przyjazdowych i wyjazdowych; - Specyfika obsługi wybranych grup narodowościowych; - Specyfika obsługi turystyki pobytowej, biznesowej, motywacyjnej, szkolnej, pielgrzymkowej itp.; - Turystyka osób niepełnosprawnych oraz inne grupy nietypowe; - Zasady rozliczania imprez turystycznych; - Baza noclegowa i gastronomiczna, zasady współpracy; (e) - Rodzaje i specyfika transportu turystycznego; (e) - Warunki uczestnictwa i rezygnacji; (e) - Przyjmowanie i załatwianie reklamacji turystów; - Postępowanie pilota w sytuacjach awaryjnych i nadzwyczajnych; - Kształtowanie pozytywnego wizerunku kraju i biura podróży podczas imprezy turystycznej |
36(12) (e-learning - 12*) |
4 | Geografia turystyczna Polski i Europy |
- Umiejętność posługiwania się mapą i orientacja w terenie; - Metodyka przygotowywania tras imprez turystycznych i ich opisu, warsztat krajoznawczy pilota, nawigacja GPS; - Dostępność komunikacyjna Polski; (e) - Atrakcje turystyczne Polski i wybranych regionów kraju; (e) - Główne miasta i regiony turystyczne Polski i Europy; - Pozaeuropejskie cele podróży Polaków, regiony wypoczynkowe oraz trasy krajoznawcze i specjalistyczne; - Najważniejsze szlaki turystyczne w Polsce |
40(20) (e-learning - 10*) |
5 | Historia kultury i sztuki |
- Zarys historii kultury i sztuki - style architektoniczne, ważniejsze obiekty w Polsce i w Europie; (e) - Ciekawe skanseny, muzea, miejsca pamięci, centra pielgrzymkowe itp.; - Skarby kultury w Polsce i na świecie (lista UNESCO); - Religie w Polsce i na świecie w zarysie - miejsca pielgrzymkowe, wyznania; - Mniejszości narodowe w Polsce - główne ośrodki |
20 (e-learning - 6*) |
6 | Interpretacja dziedzictwa | - Formy i zasady interpretacji, interpretacja w pracy pilota, scenariusze interpretacji dla wybranych miejsc i tematów, rekwizyty | 6(3) |
7 | Przepisy prawne w turystyce i ubezpieczenia turystyczne |
- Turystyczny Kodeks Etyczny; - Prawa i obowiązki pilota wycieczek; - Zawód pilota wycieczek w świetle obowiązujących przepisów prawnych; - Zatrudnianie pilotów wycieczek w świetle aktualnych przepisów prawa pracy; (e) - Odpowiedzialność prawna organizatora turystyki i pilota wycieczek; - Ochrona konsumenta w umowach organizatora turystyki z tytułu podpisania umów o podróż z turystami; - Umowy zawierane w turystyce; - Przepisy paszportowe, celne, wizowe i dewizowe; (e) - Opieka konsularna; - Rodzaje i formy ubezpieczenia turystów; (e) - Protokoły szkód |
10(4) (e-learning - 3*) |
8 | Bezpieczeństwo, profilaktyka i ochrona zdrowia, higiena w turystyce |
- Zagrożenia dla zdrowia i życia występujące w trakcie realizacji imprez turystycznych; - Podstawowe zasady ochrony zdrowia w turystyce, pierwsza pomoc; - Skład podstawowej apteczki |
6(4) |
9 | Pilot a grupa |
- Podstawy komunikowania się pilota wycieczek z grupą; - Procesy grupowe i techniki negocjacji; - Cechy psychofizyczne pilota wycieczek; - Rozwiązywanie konfliktów, źródła i objawy stresu; (e) - Program osobistego rozwoju pilota, w tym asertywność, autoprezentacja; - Zasady sporządzania protokołów zdarzeń - przykłady; - Emisja głosu - warsztaty, praca z mikrofonem; - Animacja czasu wolnego turystów; (w tym elementy animacji - propozycje zajęć (e)); - Elementy savoir-vivre'u i protokołu w biznesie |
20(10) (e-learning - 4*) |
10 | Szkolenie praktyczne | Zajęcia według szczegółowego rozpisania zadań do realizacji i ćwiczeń (np. współpraca pilota i przewodnika w wybranym terenie). Szkolenie powinno łącznie trwać co najmniej 4 dni i zawierać: | 4 dni |
1) wycieczkę krajową jednodniową, | |||
2) wycieczkę zagraniczną, co najmniej dwudniową z co najmniej jednym noclegiem w obiekcie hotelowym, | |||
3) zajęcia jednodniowe w miarę możliwości w porcie lotniczym, promowym, procedury odpraw, logistyka; w przypadku braku możliwości odbycia zajęć w porcie lotniczym, promowym - aranżacja tych zajęć w terenie | |||
OGÓŁEM |
150(53) + 4 dni |
||
w tym suma godzin szkolenia teoretycznego możliwego do przeprowadzenia w formie e-learningu | 43* |
* Wymiar godzin szkolenia teoretycznego możliwego do realizacji w formie e-learningu.
WZÓR LEGITYMACJI PRZEWODNIKA MIEJSKIEGO I TERENOWEGO
Opis techniczny:
Legitymacja zawiera 6 stron (łącznie z okładkami).
Na zewnętrznej pierwszej stronie okładki tłoczony orzeł.
Format legitymacji rozłożonej: 21 cm x 7,5 cm (1/4 wielkości arkusza A4).
Format legitymacji złożonej: 10,5 cm x 7,5 cm.
Kolor okładki: ciemna zieleń.
mp. - miejsce na pieczęć lub hologram.
WZÓR LEGITYMACJI PRZEWODNIKA GÓRSKIEGO
Opis techniczny:
Legitymacja zawiera 8 stron (łącznie z okładkami).
Na zewnętrznej pierwszej stronie okładki tłoczony orzeł.
Format legitymacji rozłożonej: 21 cm x 7,5 cm (1/4 wielkości arkusza A4).
Format legitymacji złożonej: 10,5 cm x 7,5 cm.
Kolor okładki: ciemna zieleń.
mp. - miejsce na pieczęć lub hologram.
WZÓR LEGITYMACJI PILOTA WYCIECZEK
Opis techniczny:
Legitymacja w formie książeczki bez stron wewnętrznych, oprawiona w skórę lub tworzywo.
Na zewnętrznej pierwszej stronie okładki tłoczony orzeł.
Format legitymacji rozłożonej: 21 cm x 7,5 cm (1/4 wielkości arkusza A4).
Format legitymacji złożonej: 10,5 cm x 7,5 cm.
Kolor okładki: biały.
mp. - miejsce na pieczęć lub hologram.
WZÓR LEGITYMACJI MIĘDZYNARODOWEGO PRZEWODNIKA WYSOKOGÓRSKIEGO
Opis techniczny:
Legitymacja zawiera 4 strony (łącznie z okładkami).
Na zewnętrznej pierwszej stronie okładki tłoczony orzeł.
Format legitymacji rozłożonej: 21 cm x 7,5 cm (1/4 wielkości arkusza A4).
Format legitymacji złożonej: 10,5 cm x 7,5 cm.
Kolor okładki: ciemna zieleń.
mp. - miejsce na pieczęć lub hologram.
WZÓR IDENTYFIKATORA PRZEWODNIKA TURYSTYCZNEGO
* Wpisać dokładną nazwę uprawnienia po polsku i po angielsku:
- miejskim po.../city of... albo
- terenowym po obszarze .../land of ..., albo
- górskim [beskidzkim/sudeckim/tatrzańskim]/[mountain of Beskidy/Sudety/Tatra] [klasy III/klasy II/klasy I]/[of the 3rd/2nd/1st class].
Opis techniczny:
Arkusz papieru o gramaturze 160 g/m2, foliowany.
Format identyfikatora: 8,0 cm x 4,8 cm, laminowany folią o rozmiarach: 8,5 cm x 5,4 cm.
Kolor: kremowy.
WZÓR IDENTYFIKATORA PILOTA WYCIECZEK
Opis techniczny:
Arkusz papieru o gramaturze 160 g/m2, foliowany.
Format identyfikatora: 8,0 cm x 4,8 cm, laminowany folią o rozmiarach: 8,5 cm x 5,4 cm.
Kolor: biały.
WZÓR IDENTYFIKATORA MIĘDZYNARODOWEGO PRZEWODNIKA WYSOKOGÓRSKIEGO
Opis techniczny:
Arkusz papieru o gramaturze 160 g/m2, foliowany.
Format identyfikatora: 8,0 cm x 4,8 cm, laminowany folią o rozmiarach: 8,5 cm x 5,4 cm.
Kolor: kremowy.
WZÓR ŚWIADECTWA ZDANIA EGZAMINU NA PRZEWODNIKA TURYSTYCZNEGO I PILOTA WYCIECZEK
WZÓR ŚWIADECTWA ZNAJOMOŚCI JĘZYKA OBCEGO W ZAKRESIE WYMAGANYM OD PRZEWODNIKÓW TURYSTYCZNYCH I PILOTÓW WYCIECZEK
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.2011.60.302 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Przewodnicy turystyczni i piloci wycieczek. |
Data aktu: | 04/03/2011 |
Data ogłoszenia: | 18/03/2011 |
Data wejścia w życie: | 18/03/2011 |