Przepisy ogólne
– pod warunkiem, że na danym wyrobie lub na jego opakowaniu znajduje się widoczna i czytelna informacja, że jest on przeznaczony dla kolekcjonerów w wieku powyżej 14 lat;
Zasadnicze wymagania w zakresie bezpieczeństwa, oznakowanie i deklaracja zgodności WE
Procedury oceny zgodności
- przeprowadza się zgodnie z wymaganiami określonymi w module B, o którym mowa w pkt 2 załącznika nr 4 do rozporządzenia. Zastosowanie mają również wymagania określone w ust. 2-5.
Minimalne kryteria, jakie powinny być uwzględniane przy notyfikowaniu jednostek
Przepisy końcowe
5 SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA BEZPIECZEŃSTWA
1.1. Zabawki i ich części oraz, w przypadku zabawek mocowanych, ich umocowanie muszą posiadać wymaganą wytrzymałość mechaniczną i, jeśli jest to konieczne, taką stabilność, aby obciążenia, którym są poddawane podczas używania, nie powodowały ich łamania lub odkształcenia się, które mogłyby spowodować powstanie u użytkownika ryzyka urazu lub obrażeń fizycznych.
1.2. Dostępne krawędzie, wystające części, przewody, kable i mocowania na zabawkach muszą być zaprojektowane i wyprodukowane w taki sposób, aby zminimalizować ryzyko zranienia na skutek kontaktu z nimi.
1.3. Zabawki muszą być tak zaprojektowane i wyprodukowane, aby nie stanowiły zagrożenia lub zagrożenie spowodowane ruchem ich części było minimalne.
1.4. Zabawki i ich części:
1.4.1. muszą być tak zaprojektowane i wyprodukowane, aby nie mogły stwarzać ryzyka uduszenia użytkownika wskutek owinięcia się wokół szyi lub poprzez odcięcie mu dopływu powietrza w wyniku zewnętrznego zatkania dróg oddechowych przez usta i nos;
1.4.2. muszą mieć takie wymiary, aby nie stwarzać ryzyka uduszenia użytkownika poprzez odcięcie mu dopływu powietrza w wyniku wewnętrznego zatkania przez zabawki lub ich części, zaklinowane w ustach, gardle lub przy wejściu do dolnych dróg oddechowych;
1.4.3. przeznaczone dla dzieci w wieku poniżej 36 miesięcy, a także wszelkie dające się odłączyć elementy tych zabawek muszą posiadać takie wymiary, aby uniemożliwić ich połknięcie lub przedostanie się do dróg oddechowych; dotyczy to także zabawek, które są przeznaczone do wkładania do ust, ich części oraz wszelkich dających się odłączyć elementów tych zabawek.
1.5. Opakowania, w których znajdują się zabawki podczas sprzedaży detalicznej, nie mogą stwarzać ryzyka odcięcia dopływu powietrza ani uduszenia (asfiksji) poprzez zewnętrzne zatkanie dróg oddechowych przez usta i nos.
1.6. Zabawki znajdujące się w żywności lub wymieszane z żywnością muszą posiadać własne opakowanie. Opakowanie musi mieć takie wymiary, aby uniknąć ryzyka połknięcia lub przedostania się do dróg oddechowych dziecka.
1.7. Opakowania zabawek, o których mowa w pkt 1.5 i 1.6, o kształcie kulistym, jajowatym lub elipsoidalnym oraz wszelkie elementy dające się odłączyć od nich lub od cylindrycznych opakowań zabawek o zaokrąglonych krawędziach powinny mieć takie wymiary, aby nie powodować wewnętrznego zatkania dróg oddechowych.
1.8. Niedopuszczalne jest trwałe połączenie zabawki z wyrobem żywnościowym w ten sposób, że bezpośredni dostęp do zabawki uzyskuje się po spożyciu wyrobu żywnościowego. Części zabawek połączone bezpośrednio z wyrobem żywnościowym w inny sposób powinny spełnić wymagania określone w pkt 1.4.
1.9. Zabawki do zabawy w wodzie przeznaczone do utrzymywania masy ciała dziecka muszą być zaprojektowane i wyprodukowane w taki sposób, aby zminimalizować ryzyko utraty zdolności zabawki do unoszenia się na powierzchni wody oraz utraty zdolności utrzymywania dziecka na powierzchni wody, uwzględniając zalecany sposób użycia zabawki.
1.10. Zabawki, do których wnętrza można się dostać i które z tego powodu stanowią zamkniętą przestrzeń dla osób znajdujących się wewnątrz, muszą posiadać wyjście, które użytkownik może z łatwością otworzyć od środka.
1.11. Zabawki, przy użyciu których dziecko może się przemieszczać, muszą być bezpieczne w taki sposób, że:
1.11.1. powinny, w miarę możliwości, posiadać system hamulcowy odpowiedni dla danego typu zabawki i dostosowany do energii kinetycznej wytworzonej przez zabawkę; taki system musi być łatwy w użyciu przez użytkownika i nie może stwarzać ryzyka wypadnięcia lub obrażeń fizycznych użytkownika lub osób trzecich;
1.11.2. maksymalna prędkość konstrukcyjna pojazdów o napędzie elektrycznym dla dzieci musi być tak ograniczona, aby zmniejszyć ryzyko obrażeń fizycznych użytkownika lub osób trzecich.
1.12. Rodzaj i skład pocisków oraz energia kinetyczna, jaką mogą one osiągnąć przy wystrzeliwaniu z zabawki zaprojektowanej w tym celu, powinny posiadać cechy, które z uwagi na charakter zabawki nie stwarzają ryzyka odniesienia obrażeń fizycznych przez użytkownika lub osoby trzecie.
1.13. Zabawki muszą być wyprodukowane w sposób gwarantujący, że:
1.13.1. maksymalna i minimalna temperatura wszelkich dostępnych powierzchni nie spowoduje obrażeń użytkownika lub osób trzecich przy ich dotknięciu oraz
1.13.2. ciecze i gazy zawarte w zabawce nie osiągają temperatur lub ciśnień, których uwolnienie z zabawki, inne niż z przyczyn niezbędnych dla sprawnego jej funkcjonowania, mogłoby spowodować oparzenia lub inne obrażenia fizyczne.
1.14. Zabawki wydające dźwięk są zaprojektowane i wyprodukowane w taki sposób, aby poziom wydawanego przez nie dźwięku, pod względem maksymalnych wartości hałasu impulsowego i ciągłego, nie powodował uszkodzenia słuchu.
1.15. Zabawki ruchowe są tak zaprojektowane i wyprodukowane, aby w miarę możliwości ograniczać ryzyko zmiażdżenia, przycięcia lub zahaczenia przez te zabawki jakiejkolwiek części ciała lub odzieży oraz ryzyko upadków, uderzeń oraz utonięcia użytkownika zabawki lub osób trzecich.
W szczególności wszystkie powierzchnie zabawek dostępne do zabawy dla jednego lub większej liczby dzieci powinny być tak zaprojektowane, aby udźwignąć ciężar tych dzieci.
2. Szczegółowe wymagania w zakresie palności
2.1. Zabawki nie mogą stanowić niebezpiecznego, palnego "elementu środowiska", w którym przebywa dziecko. Dlatego muszą być wykonane z materiałów, które spełniają jeden lub więcej z następujących warunków:
2.1.1. nie palą się w razie bezpośredniego zetknięcia z płomieniem, iskrą lub innym potencjalnym źródłem ognia;
2.1.2. nie są łatwopalne, co oznacza, że płomień znika natychmiast z chwilą usunięcia źródła ognia, który go spowodował;
2.1.3. jeżeli się zapalą, to palą się powoli, a płomień rozprzestrzenia się powoli;
2.1.4. niezależnie od składu chemicznego są tak zaprojektowane, aby mechanicznie opóźnić proces spalania.
Materiały dające się zapalić, o których mowa w pkt 2.1.1-2.1.4, nie mogą stwarzać ryzyka zapalenia dla innych materiałów użytych w zabawce.
2.2. Zabawki, które z przyczyn niezbędnych dla ich funkcjonowania zawierają substancje lub mieszaniny spełniające kryteria klasyfikacji, o której mowa w pkt 1 załącznika nr 2 do rozporządzenia, w szczególności materiały i wyposażenie używane do eksperymentów chemicznych, montażu modeli, modelowania plastycznego lub ceramicznego, emaliowania, fotografowania lub podobnych czynności, nie mogą zawierać substancji lub mieszanin, które mogą stać się łatwopalne na skutek utraty niepalnych składników lotnych.
2.3. Zabawki, z wyłączeniem kapiszonów stosowanych w zabawkach, nie mogą zawierać materiałów wybuchowych ani elementów lub substancji, które stwarzają zagrożenie wybuchu podczas ich używania.
2.4. Zabawki, w szczególności zabawki chemiczne, zapachowe gry planszowe i gry chemiczne nie mogą zawierać substancji lub mieszanin, które:
2.4.1. po ich zmieszaniu z substancjami utleniającymi mogą wybuchnąć na skutek reakcji chemicznej lub ogrzewania;
2.4.2. mogą wybuchnąć po ich zmieszaniu z substancjami utleniającymi albo
2.4.3. zawierają składniki lotne, palne w powietrzu i które mogą wytworzyć palne lub wybuchowe mieszaniny pary lub powietrza.
3. Szczegółowe wymagania w zakresie właściwości chemicznych
3.1.1. Zabawki są zaprojektowane i wyprodukowane w taki sposób, aby podczas ich używania nie stwarzały ryzyka niekorzystnego wpływu na zdrowie ludzkie, związanego z narażeniem na działanie substancji lub mieszanin zawartych w zabawkach lub stanowiących części zabawek.
3.1.2. Zabawki muszą spełniać wymagania określone w przepisach rozporządzeń Unii Europejskiej dotyczących niektórych kategorii produktów lub ograniczeń stosowania niektórych substancji i mieszanin, w szczególności zawartych w załączniku XVII "Ograniczenia dotyczące produkcji, wprowadzania do obrotu i stosowania niektórych niebezpiecznych substancji, mieszanin i wyrobów" do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniającego dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE (Dz. Urz. UE L 136/3 z 29.05.2007, z późn. zm.).
3.2. Zabawki, które są substancjami lub mieszaninami, muszą spełniać wymagania określone w szczególności w przepisach:
3.2.1. rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 10 sierpnia 2012 r. w sprawie kryteriów i sposobu klasyfikacji substancji chemicznych i ich mieszanin (Dz. U. poz. 1018 oraz z 2014 r. poz. 6);
3.2.2. rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 20 kwietnia 2012 r. w sprawie oznakowania opakowań substancji niebezpiecznych i mieszanin niebezpiecznych oraz niektórych mieszanin (Dz. U. poz. 445 oraz z 2014 r. poz. 145);
3.2.3. rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 11 czerwca 2012 r. w sprawie kategorii substancji niebezpiecznych i mieszanin niebezpiecznych, których opakowania wyposaża się w zamknięcia utrudniające otwarcie przez dzieci i wyczuwalne dotykiem ostrzeżenie o niebezpieczeństwie (Dz. U. poz. 688 oraz z 2013 r. poz. 1225);
3.2.4. rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniającego i uchylającego dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (Dz. Urz. UE L 353 z 31.12.2008, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem (WE) nr 1272/2008".
3.3. Bez naruszenia pkt 3.1.2 substancje zaklasyfikowane jako rakotwórcze, mutagenne lub działające szkodliwie na rozrodczość kategorii 1A, 1B lub 2 zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1272/2008 nie mogą być stosowane w zabawkach, w częściach składowych zabawek lub w mikrostrukturalnie odrębnych częściach zabawek.
3.4. Na zasadzie odstępstwa od przepisów pkt 3.3 substancje lub mieszaniny zaklasyfikowane jako rakotwórcze, mutagenne lub działające szkodliwie na rozrodczość kategorii, o których mowa w pkt 3 załącznika nr 2 do rozporządzenia, mogą być używane w zabawkach, w częściach składowych zabawek lub w mikrostrukturalnie odrębnych częściach zabawek pod warunkiem, że spełniony jest co najmniej jeden z następujących warunków:
3.4.1. substancje i mieszaniny są zawarte w indywidualnych stężeniach równych lub niższych niż odpowiednie stężenia określone w przepisach, o których mowa w pkt 2 załącznika nr 2 do rozporządzenia;
3.4.2. substancje i mieszaniny są niedostępne w jakiejkolwiek postaci dla dzieci, włączając w to możliwość wdychania, podczas używania zabawki w sposób określony w § 8 ust. 1 rozporządzenia.
3.5. Na zasadzie odstępstwa od przepisów pkt 3.3 substancje lub mieszaniny zaklasyfikowane jako rakotwórcze, mutagenne lub działające szkodliwie na rozrodczość, o których mowa w pkt 4 załącznika nr 2 do rozporządzenia, mogą być używane w zabawkach, w częściach zabawek lub w mikrostrukturalnie odrębnych częściach zabawek pod warunkiem, że:
3.5.1. indywidualne stężenie każdej substancji i mieszaniny jest na poziomie równym lub niższym niż odpowiednie stężenia określone w przepisach, o których mowa w pkt 2 załącznika nr 2 do rozporządzenia, lub
3.5.2. substancje i mieszaniny są niedostępne w jakiejkolwiek postaci dla dzieci, włączając w to możliwość wdychania, podczas używania zabawki w sposób określony w § 8 ust. 1 rozporządzenia.
3.6. Pkt 3.3-3.5 nie mają zastosowania do zawartości niklu w stali nierdzewnej.
3.7. Bez naruszenia pkt 3.3 i 3.4 użycie nitrozoamin i substancji zdolnych do tworzenia nitrozoamin jest niedopuszczalne w zabawkach przeznaczonych dla dzieci w wieku poniżej 36 miesięcy lub w innych zabawkach przeznaczonych do wkładania do ust, jeżeli migracja substancji jest równa lub wyższa niż 0,05 mg/kg w odniesieniu do nitrozoamin i 1 mg/kg w odniesieniu do substancji zdolnych do tworzenia nitrozoamin.
3.8. Zabawki kosmetyczne, w szczególności kosmetyki dla lalek, muszą spełniać wymagania dotyczące składu i oznakowania określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczącego produktów kosmetycznych (Dz. Urz. UE L 342 z 22.12.2009, str. 59, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem o kosmetykach".
3.9. Zabawki nie mogą zawierać substancji zapachowych mogących powodować alergie, podanych w poniższej tabeli:
Lp. | Nazwa substancji zapachowej mogącej powodować alergie | Numer CAS |
1 | 2 | 3 |
1 | Olejek Oman wielki (Inula helenium) | 97676-35-2 |
2 | Izotiocyjanian allilu | 57-06-7 |
3 | Cyjanek benzylu | 140-29-4 |
4 | 4-tert-butylofenol | 98-54-4 |
5 | Olejek komosowy | 8006-99-3 |
6 | Alkohol cyklamenowy | 4756-19-8 |
7 | Maleinian dimetylu | 141-05-9 |
8 | Dihydrokumaryna | 119-84-6 |
9 | 2,4-dihydroksy-3-metylobenzaldehyd | 6248-20-0 |
10 | 3,7-dimetylo-2-okten-1-ol (6,7-Diwodorogeraniol) | 40607-48-5 |
11 | 4,6-dimetylo-8-trzeciorzędowa-butylkumaryna | 17874-34-9 |
12 | Dimetylo-cytrakonian | 617-54-9 |
13 | 7,11-dimetylo-4,6,10-dodekatrien-3-on | 26651-96-7 |
14 | 6,10-dimetylo-3,5,9-undekatrien-2-on | 141-10-6 |
15 | Difenyloamina | 122-39-4 |
16 | Akrylan etylu | 140-88-5 |
17 | Liść figowy, świeży i preparaty | 68916-52-9 |
18 | Trans-2-heptenal | 18829-55-5 |
19 | Trans-2-heksenolowy acetal dietylowy | 67746-30-9 |
20 | Trans-2-heksenolowy acetal dietylowy | 18318-83-7 |
21 | Alkohol hydroabietylowy | 13393-93-6 |
22 | 4-etoksyfenol | 622-62-8 |
23 | 6-izopropylo-2-dekahydronaftalen | 34131-99-2 |
24 | 7-metoksykumaryna | 531-59-9 |
25 | 4-metoksyfenol | 150-76-5 |
26 | 4-(p-metoksyfenylo)-3-buten-2-on | 943-88-4 |
27 | 1-(p-metoksyfenylo)-1-penten-3-on | 104-27-8 |
28 | Metyl trans-2-butylenowy | 623-43-8 |
29 | 6-metylokumaryna | 92-48-8 |
30 | 7-metylokumaryna | 2445-83-2 |
31 | 5-metylo-2,3-heksanodion | 13706-86-0 |
32 | Olejek z korzeni Kostus (Saussurea lappa Clarke) | 8023-88-9 |
33 | 7-etoksy-4-metylokumaryna | 87-05-8 |
34 | Heksahydrokumaryna | 700-82-3 |
35 | Balsam peruwiański, crude (Exudation Myroxylon pereirae Royale Klotzsch) | 8007-00-9 |
36 | 2-Pentylidenocykloheksanol | 25677-40-1 |
37 | 3,6,10-trimetylo-3,5,9-undekatrien-2-on | 1117-41-5 |
38 | Olejek werbenowy (Lippia citriodora Kunth) | 8024-12-2 |
39 | Piżmo ambrowe (4-tert-butyl-3-methoxy-2, 6-dinitrotoluen) | 83-66-9 |
40 | 4-fenylo-3-buten-2-on | 122-57-6 |
41 | Cynamonian amylu | 122-40-7 |
42 | Alkohol amylocynamonowy | 101-85-9 |
43 | Alkohol benzylowy | 100-51-6 |
44 | Salicylan benzylu | 118-58-1 |
45 | Alkohol cynamonowy | 104-54-1 |
46 | Aldehyd cynamonowy | 104-55-2 |
47 | Cytral | 5392-40-5 |
48 | Kumaryna | 91-64-5 |
49 | Eugenol | 97-53-0 |
50 | Geraniol | 106-24-1 |
51 | Hydroksycytronellal | 107-75-5 |
52 | Aldehyd hydroksy-metylopentylo-cykloheksenokarboksylowy | 31906-04-4 |
53 | Izoeugenol | 97-54-1 |
54 | Wyciągi z mchu dębowego | 90028-68-5 |
55 | Ekstrakt z mchu drzewnego | 90028-67-4 |
3.9.1. Śladowa obecność wymienionych w pkt 3.9 substancji zapachowych jest dopuszczalna, pod warunkiem że jest ona nieunikniona z punktu widzenia technicznego, przy zastosowaniu zasad dobrej praktyki produkcyjnej, oraz nie przekracza 100 mg/kg.
3.9.2. Na zabawce, na przytwierdzonej do niej etykiecie lub na opakowaniu umieszcza się nazwy substancji zapachowych mogących powodować alergie, podane w poniższej tabeli:
Lp. | Nazwa substancji zapachowej mogącej powodować alergie | Numer CAS |
1 | 2 | 3 |
1 | Alkohol anyżowy | 105-13-5 |
2 | Benzoesan benzylu | 120-51-4 |
3 | Cynamonian benzylu | 103-41-3 |
4 | Cytronelol | 106-22-9 |
5 | Farnezol | 4602-84-0 |
6 | Aldehyd heksylocynamonowy | 101-86-0 |
7 | Lilial | 80-54-6 |
8 | D-limonen | 5989-27-5 |
9 | Linalol | 78-70-6 |
10 | Węglan metyloheptynu | 111-12-6 |
11 | 3metylo-4-(2,6,6-tri-metylo-2-cykloheksen-1-ylo)-3-buten-2-on | 127-51-5 |
- jeżeli dodano je do zabawki w stężeniach przekraczających 100 mg/kg masy zabawki lub jej części.
3.10. Stosowanie substancji zapachowych, o których mowa w lp. 41-55 tabeli umieszczonej w pkt 3.9, oraz substancji zapachowych wymienionych w lp. 1-11 tabeli umieszczonej w pkt 3.9.2 jest dopuszczalne w grach zapachowych, zestawach kosmetycznych i grach smakowych, pod warunkiem że:
3.10.1. są one wyraźnie oznakowane na opakowaniu, a opakowanie zawiera ostrzeżenie określone w pkt 11 załącznika nr 3 do rozporządzenia;
3.10.2. jeżeli ma to zastosowanie, wyroby wytworzone zgodnie z instrukcją przez dziecko spełniają wymagania określone w rozporządzeniu o kosmetykach;
3.10.3. jeżeli ma to zastosowanie, substancje zapachowe spełniają wymagania określone w odrębnych przepisach dotyczących żywności.
Gry zapachowe, zestawy kosmetyczne i gry smakowe nie są przeznaczone dla dzieci w wieku poniżej 36 miesięcy i muszą zawierać ostrzeżenia zgodne z wymaganiami dotyczącymi ostrzeżeń, o których mowa w pkt 2.1 załącznika nr 3 do rozporządzenia.
3.11. Bez naruszenia pkt 3.3-3.5 dopuszczalny poziom migracji pierwiastków z zabawek lub ich części nie może przekraczać wartości podanych w poniższej tabeli:
Pierwiastek |
mg/kg w suchym, kruchym, sproszkowanym lub elastycznym materiale zabawki |
mg/kg w płynnym lub lepkim materiale zabawki |
mg/kg w zeskrobanym materiale zabawki |
1 | 2 | 3 | 4 |
Aluminium | 5 625 | 1 406 | 70 000 |
Antymon | 45 | 11,3 | 560 |
Arsen | 3,8 | 0,9 | 47 |
Bar | 1 500 | 375 | 18 750 |
Bor | 1 200 | 300 | 15 000 |
Kadm | 1,3 | 0,3 | 17 |
Chrom (III) | 37,5 | 9,4 | 460 |
Chrom (VI) | 0,02 | 0,005 | 0,2 |
Kobalt | 10,5 | 2,6 | 130 |
Miedź | 622,5 | 156 | 7 700 |
Ołów | 13,5 | 3,4 | 160 |
Mangan | 1 200 | 300 | 15 000 |
Rtęć | 7,5 | 1,9 | 94 |
Nikiel | 75 | 18,8 | 930 |
Selen | 37,5 | 9,4 | 460 |
Stront | 4 500 | 1 125 | 56 000 |
Cyna | 15 000 | 3 750 | 180 000 |
Cyna organiczna | 0,9 | 0,2 | 12 |
Cynk | 3 750 | 938 | 46 000 |
3.12. Określone w pkt 3.11 wartości graniczne nie mają zastosowania do zabawek lub ich części, które z uwagi na dostępność, funkcję, objętość lub masę w wyraźny sposób wykluczają zagrożenie związane ze ssaniem, z lizaniem, połykaniem lub długotrwałym kontaktem ze skórą, podczas użytkowania zabawek w sposób określony w § 8 ust. 1 rozporządzenia.
3.13. Dozwolone zastosowania substancji rakotwórczych, mutagennych lub działających szkodliwie na rozrodczość (CMR), zgodnie z pkt 3.4-3.6, są podane w poniższej tabeli:
Substancja | Klasyfikacja | Dozwolone zastosowanie |
Nikiel | CMR 2 |
W zabawkach i częściach zabawek wykonanych ze stali nierdzewnej. W częściach zabawek służących przewodzeniu prądu elektrycznego. |
3.14. Dozwolone stężenie graniczne substancji chemicznych stosowanych w zabawkach przeznaczonych dla dzieci w wieku poniżej 36 miesięcy lub innych zabawkach przeznaczonych do wkładania do ust są podane w poniższej tabeli:
Substancja | Numer CAS | Stężenie graniczne |
1 | 2 | 3 |
TCEP | 115-96-8 | 5 mg/kg (zawartość graniczna) |
TCPP | 13674-84-5 | 5 mg/kg (zawartość graniczna) |
TDCP | 13674-87-8 | 5 mg/kg (zawartość graniczna) |
Bisfenol A | 80-05-7 | 0,1 mg/l (limit migracji) zgodnie z metodami określonymi w normach EN 71-10:2005 (Norma wprowadzona do zbioru Polskich Norm jako PN-EN 71-10:2008) i EN 71-11:2005 (Norma wprowadzona do zbioru Polskich Norm jako PN-EN 71-11:2007) |
4. Szczegółowe wymagania w zakresie właściwości elektrycznych
4.1. Zabawki nie mogą być zasilane prądem elektrycznym o napięciu nominalnym przekraczającym 24 V prądu stałego lub odpowiadającego mu napięcia prądu zmiennego, a napięcie w ich dostępnych częściach nie może przekroczyć 24 V prądu stałego lub odpowiadającego mu napięcia prądu zmiennego. Napięcia wewnętrzne nie mogą przekroczyć 24 V prądu stałego lub odpowiadającego mu napięcia prądu zmiennego, chyba że zapewnia się, że wytworzone napięcie i natężenie prądu nie stworzą ryzyka, w szczególności porażenia prądem, nawet w przypadku uszkodzenia zabawki.
4.2. Części zabawek, które są podłączone lub mogą wejść w kontakt ze źródłem prądu, mogącym spowodować porażenie prądem, razem z kablami i innymi przewodami, przez które prąd jest przekazywany do takich części, muszą być odpowiednio odizolowane i mechanicznie chronione, tak aby zapobiec ryzyku porażenia.
4.3. Zabawki elektryczne muszą być zaprojektowane i wyprodukowane w taki sposób, aby zapewnić, że maksymalne temperatury osiągane przez wszystkie bezpośrednio dostępne powierzchnie nie mogą spowodować poparzenia.
4.4. Zabawki elektryczne muszą być zaprojektowane i wyprodukowane w sposób zapewniający ochronę przed zagrożeniami związanymi z zasilaniem elektrycznym, w szczególności w przypadku dających się przewidzieć uszkodzeń, a także przed zagrożeniami związanymi z pożarem.
4.5. Zabawki elektryczne muszą być zaprojektowane i wyprodukowane w taki sposób, aby pola elektryczne, magnetyczne, elektromagnetyczne oraz inne rodzaje promieniowania wytwarzane przez nie nie przekraczały poziomu koniecznego do działania zabawki oraz aby nie przekraczały poziomu bezpiecznego, zgodnego z ogólnie przyjętym stanem wiedzy technicznej.
4.6. Zabawki wyposażone w elektroniczny układ sterowania muszą być zaprojektowane i wyprodukowane w sposób zapewniający bezpieczne działanie zabawki, nawet gdy system elektroniczny zaczyna działać wadliwie lub przestaje działać w wyniku awarii samego układu lub z powodu czynnika zewnętrznego.
4.7. Zabawki muszą być zaprojektowane i wyprodukowane w taki sposób, żeby podczas używania nie stwarzały zagrożenia dla zdrowia, w szczególności ryzyka obrażeń oczu lub skóry, spowodowanego użyciem lasera, diod świecących (LED) lub jakiegokolwiek innego rodzaju promieniowania.
4.8. Zabawka nie może zawierać transformatora elektrycznego jako integralnej swej części.
5. Szczegółowe wymagania w zakresie higieny
5.1. Zabawki muszą być zaprojektowane i wyprodukowane w taki sposób, aby spełniały wymagania w zakresie higieny i czystości w celu uniknięcia wszelkiego ryzyka infekcji, zachorowania i zatrucia.
5.2. Zabawki przeznaczone dla dzieci w wieku poniżej 36 miesięcy muszą być zaprojektowane i wyprodukowane w sposób umożliwiający ich czyszczenie:
5.2.1. zabawki z materiałów włókienniczych powinny być tak wyprodukowane, aby było możliwe ich upranie, z wyjątkiem zabawek zawierających mechanizm, który może ulec uszkodzeniu, jeżeli zostanie zamoczony;
5.2.2. zabawki powinny spełniać wymagania bezpieczeństwa także po wyczyszczeniu lub upraniu, określone w rozporządzniu i w instrukcji użytkowania zabawki.
6. Szczegółowe wymagania w zakresie radioaktywności
6.1. Zabawki powinny spełniać wszystkie stosowne przepisy przyjęte na mocy rozdziału III Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej.
KLASYFIKACJA SUBSTANCJI I MIESZANIN
1.1. Kryteria klasyfikacji substancji i mieszanin, jakie należy stosować, od dnia 20 lipca 2011 r. do dnia 31 maja 2015 r.:
1.1.1. substancja spełnia kryteria dotyczące jednej z następujących klas zagrożenia lub kategorii określonych w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008:
1.1.1.1. klasy zagrożenia 2.1-2.4, 2.6-2.8 typy A i B, klasy 2.9, 2.10, 2.12, 2.13 kategorie 1 i 2, klasa 2.14 kategorie 1 i 2 oraz klasa 2.15 typy A-F;
1.1.1.2. klasy zagrożenia 3.1-3.6, klasa 3.7 - działanie szkodliwe na rozrodczość i płodność lub na rozwój potomstwa, klasa 3.8 - działanie inne niż narkotyczne, klasy 3.9 i 3.10;
1.1.1.3. klasa zagrożenia 4.1;
1.1.1.4. klasa zagrożenia 5.1;
1.1.2. mieszaninami niebezpiecznymi są mieszaniny zaklasyfikowane do co najmniej jednej z kategorii zagrożenia wymienionych w ustawie z dnia 25 lutego 2011 r. o substancjach chemicznych i ich mieszaninach (Dz. U. Nr 63, poz. 322).
1.2. Kryteria klasyfikacji substancji i mieszanin, jakie należy stosować od dnia 1 czerwca 2015 r.:
1.2.1. substancja lub mieszanina spełnia kryteria dotyczące jednej z następujących klas zagrożenia lub kategorii określonych w załączniku I do rozporządzenia (WE) 1272/2008:
1.2.1.1. klasy zagrożenia 2.1-2.4, 2.6-2.8 typy A i B, klasy 2.9, 2.10, 2.12, 2.13 kategorie 1 i 2, klasa 2.14 kategorie 1 i 2 oraz klasa 2.15 typy A-F;
1.2.1.2. klasy zagrożenia 3.1-3.6, klasa 3.7 - działanie szkodliwe na rozrodczość i płodność lub na rozwój potomstwa, klasa 3.8 - działanie inne niż narkotyczne, klasy 3.9 i 3.10;
1.2.1.3. klasa zagrożenia 4.1;
1.2.1.4. klasa zagrożenia 5.1.
2. Aktami prawnymi regulującymi używanie niektórych substancji, o których mowa w pkt 3.4.1 i 3.5.1 załącznika nr 1 do rozporządzenia, są:
2.1. do dnia 31 maja 2015 r. przepisy, o których mowa w pkt 3.2.1 załącznika nr 1 do rozporządzenia, które określają odpowiednie stężenia wykorzystywane do klasyfikacji mieszanin zawierających te substancje;
2.2. od dnia 1 czerwca 2015 r. przepisy, o których mowa w pkt 3.2.4 załącznika nr 1 do rozporządzenia, które określają odpowiednie stężenia wykorzystywane do klasyfikacji mieszanin zawierających te substancje.
3. Kategorie substancji lub mieszanin zaklasyfikowanych jako rakotwórcze, mutagenne lub działające szkodliwie na rozrodczość, w zakresie wymagań określonych w pkt 3.4 załącznika nr 1 do rozporządzenia dotyczą substancji zaklasyfikowanych jako rakotwórcze, mutagenne lub działające szkodliwie na rozrodczość kategorii 1A i 1B, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1272/2008.
3.1. Od dnia 20 lipca 2011 r. do dnia 31 maja 2015 r. przepisy określone w pkt 3.4 załącznika nr 1 do rozporządzenia dotyczą mieszanin zaklasyfikowanych jako rakotwórcze, mutagenne lub działające szkodliwie na rozrodczość kategorii 1 i 2, zgodnie z przepisami, o których mowa w pkt 3.2.1 załącznika nr 1 do rozporządzenia.
3.2. Od dnia 1 czerwca 2015 r. przepisy, o których mowa w pkt 3.1, dotyczą mieszanin zaklasyfikowanych jako rakotwórcze, mutagenne lub działające szkodliwie na rozrodczość kategorii 1A i 1B, zgodnie z przepisami, o których mowa w pkt 3.2.4 załącznika nr 1 do rozporządzenia.
4. Kategorie substancji lub mieszanin zaklasyfikowanych jako rakotwórcze, mutagenne lub działające szkodliwie na rozrodczość, w zakresie wymagań określonych w pkt 3.5 załącznika nr 1 do rozporządzenia dotyczą substancji zaklasyfikowanych jako rakotwórcze, mutagenne lub działające szkodliwie na rozrodczość kategorii 2, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1272/2008.
4.1. Określone w pkt 3.5 załącznika nr 1 do rozporządzenia przepisy do dnia 31 maja 2015 r. dotyczą mieszanin zaklasyfikowanych jako rakotwórcze, mutagenne lub działające szkodliwie na rozrodczość kategorii 3 zgodnie z przepisami, o których mowa w pkt 3.2.1 załącznika nr 1 do rozporządzenia.
4.2. Określone w pkt 3.5 załącznika nr 1 do rozporządzenia przepisy od dnia 1 czerwca 2015 r. dotyczą mieszanin zaklasyfikowanych jako rakotwórcze, mutagenne lub działające szkodliwie na rozrodczość kategorii 2, zgodnie z przepisami, o których mowa w pkt 3.2.4 załącznika nr 1 do rozporządzenia.
WYMAGANIA DOTYCZĄCE INSTRUKCJI I OSTRZEŻEŃ
2.1. Zabawki, które mogą być niebezpieczne dla dzieci w wieku poniżej 36 miesięcy, są opatrzone ostrzeżeniem, takim jak: "Nieodpowiednie dla dzieci w wieku poniżej 36 miesięcy" lub "Nieodpowiednie dla dzieci w wieku poniżej 3 lat" lub ostrzeżeniem w formie następującego symbolu graficznego:
Do ostrzeżenia dołącza się informację o szczególnych zagrożeniach, która może być umieszczona w instrukcji użytkowania.
2.2. Ostrzeżeń, o których mowa w pkt 2.1, nie stosuje się do zabawek, które, ze względu na swoje funkcje, wymiary, cechy, właściwości lub inne przekonujące przyczyny, są w oczywisty sposób nieodpowiednie dla dzieci w wieku poniżej 36 miesięcy.
3. Zabawki ruchowe zawierają ostrzeżenie o treści: "Wyłącznie do użytku domowego".
3.1. Do zabawek ruchowych przymocowanych do belki poprzecznej oraz do innych zabawek ruchowych muszą być dołączone instrukcje zwracające uwagę na potrzebę przeprowadzania okresowych kontroli i konserwacji podstawowych części, w szczególności zawieszeń, mocowań, zakotwiczeń, oraz wskazujące, że jeżeli takie kontrole nie będą przeprowadzane, zabawka może spowodować upadek lub przewrócenie się.
3.2. Instrukcje muszą również wskazywać prawidłowy sposób montażu zabawki, wskazując te części, które w przypadku wadliwego montażu mogą spowodować niebezpieczeństwo. Instrukcje zawierają dokładne informacje dotyczące odpowiedniej powierzchni dla umieszczenia zabawki.
4.1. Zabawki funkcjonalne zawierają ostrzeżenie: "Do użytku pod bezpośrednim nadzorem osoby dorosłej".
4.2. Do zabawek funkcjonalnych dołącza się:
4.2.1. instrukcję użytkowania;
4.2.2. informacje o środkach ostrożności, które mają zostać podjęte przez użytkownika;
4.2.3. ostrzeżenie, że niezachowanie środków ostrożności narazi użytkownika na określone przez producenta zagrożenia, zazwyczaj związane z urządzeniem lub wyrobem, którego zabawka jest modelem w zmniejszonej skali;
4.2.4. wskazanie, że zabawka musi być przechowywana w miejscu niedostępnym dla dzieci poniżej wieku określonego przez producenta.
5.1. Instrukcje użytkowania zabawek, które zawierają niebezpieczne substancje lub mieszaniny, zawierają:
5.1.1. ostrzeżenie o niebezpiecznym charakterze tych substancji lub mieszanin oraz wskazanie środków ostrożności, które użytkownik powinien stosować w celu uniknięcia zagrożeń z nimi związanych;
5.1.2. informacje dotyczące sposobu udzielenia pierwszej pomocy w przypadku poważnych wypadków spowodowanych użyciem takiej zabawki;
5.1.3. informację o konieczności przechowywania zabawki w miejscu niedostępnym dla dzieci poniżej wieku określonego przez producenta.
5.2. Opakowanie zabawki chemicznej zawiera ostrzeżenie: "Nieodpowiednie dla dzieci w wieku poniżej (*) lat. Do używania pod nadzorem osoby dorosłej".
5.3. Zabawkami chemicznymi są w szczególności: zestawy chemiczne, zestawy do wykonywania odcisków plastycznych, miniaturowe pracownie ceramiczne, zestawy do pokrywania przedmiotów emalią, fotograficzne i podobne zabawki, w których podczas użytkowania zachodzą reakcje chemiczne lub podobnego rodzaju zmiany substancji.
6.1. Rolki, wrotki, łyżworolki, deskorolki, hulajnogi i rowerki dziecięce, które są zabawkami, zawierają ostrzeżenie: "Należy stosować środki ochrony indywidualnej. Nie używać w ruchu ulicznym".
6.2. Instrukcje użytkowania zabawek, o których mowa w pkt 6.1, zawierają:
6.2.1. informacje o konieczności posiadania odpowiednich umiejętności;
6.2.2. informacje o konieczności zachowania środków ostrożności, w celu uniknięcia upadków lub zderzeń powodujących urazy użytkownika lub osób trzecich;
6.2.3. zalecenie stosowania środków ochrony indywidualnej, w szczególności kasków, rękawic, ochraniaczy na kolana i łokcie.
7. Zabawki do zabawy w wodzie zawierają ostrzeżenie: "Do używania jedynie w wodzie, na głębokości, na której dziecko wyczuwa dno pod nogami, oraz pod nadzorem osoby dorosłej".
8. Zabawki znajdujące się w żywności lub wymieszane z żywnością zawierają następujące ostrzeżenie: "Zawiera zabawkę. Zalecany nadzór osoby dorosłej".
9. Imitacje ochronnych masek i hełmów zawierają ostrzeżenie: "Ta zabawka nie zapewnia ochrony".
10. Zabawki przeznaczone do zawieszenia na kołysce, łóżeczku lub wózku dziecięcym za pomocą sznurków, tasiemek, gumek lub pasków posiadają ostrzeżenie umieszczone w sposób trwały na opakowaniu: "Aby zapobiec ewentualnemu urazowi w wyniku zaplątania się dziecka w zabawkę, należy ją usunąć, zanim dziecko zacznie raczkować".
11. Opakowania substancji zapachowych gier planszowych, zestawów kosmetycznych i gier smakowych zawierających substancje zapachowe, o których mowa w lp. 41-55 tabeli umieszczonej w pkt 3.9 załącznika nr 1 do rozporządzenia, oraz substancje zapachowe, o których mowa w lp. 1-11 tabeli umieszczonej w pkt 3.9.2 załącznika nr 1 do rozporządzenia, zawierają ostrzeżenie: "Zawiera substancje zapachowe mogące powodować alergie".
______
(*) Wiek określa producent.
MODUŁY OCENY ZGODNOŚCI ZABAWEK
1.1. Wewnętrzna kontrola produkcji, o której mowa w § 15 rozporządzenia, to procedura oceny zgodności, według której producent wywiązuje się z zobowiązań określonych w pkt 1.2-1.4 oraz zapewnia i deklaruje, na swoją wyłączną odpowiedzialność, że dane zabawki spełniają wymagania rozporządzenia.
1.2. Producent sporządza dokumentację techniczną, o której mowa w § 18 rozporządzenia. Dokumentacja techniczna umożliwia ocenę zabawki pod względem jej zgodności z odnośnymi wymaganiami rozporządzenia oraz obejmuje odpowiednią ocenę bezpieczeństwa i analizę zagrożeń, o których mowa w § 13 rozporządzenia. Dokumentacja techniczna określa odnośne wymagania i obejmuje, w stopniu odpowiednim dla takiej oceny, projekt, produkcję i działanie zabawki. Dokumentacja techniczna zabawki zawiera jako minimum, w stosownych przypadkach, następujące elementy:
1.2.1. opis ogólny zabawki;
1.2.2. projekt koncepcyjny i rysunki dotyczące produkcji oraz schematy elementów, podzespołów, obwodów itp.;
1.2.3. opisy i wyjaśnienia, niezbędne do zrozumienia tych rysunków i schematów oraz działania zabawki;
1.2.4. wykaz norm zharmonizowanych lub właściwych specyfikacji technicznych, do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, stosowanych w całości lub częściowo, a także opisy rozwiązań przyjętych w celu spełnienia zasadniczych wymagań rozporządzenia, jeżeli takie normy zharmonizowane nie zostały zastosowane; w przypadku częściowego zastosowania norm zharmonizowanych w dokumentacji technicznej określa się, które części zostały zastosowane;
1.2.5. wyniki wykonanych obliczeń projektowych, przeprowadzonych badań itp.;
1.2.6. sprawozdania z badań.
1.3. Producent podejmuje wszelkie niezbędne środki, aby proces produkcji i jego monitorowanie zapewniały zgodność wyprodukowanych zabawek z dokumentacją techniczną, o której mowa w pkt 1.2, oraz z mającymi do nich zastosowanie wymaganiami rozporządzenia.
1.4. Producent umieszcza wymagane oznakowanie CE, o którym mowa w § 11 rozporządzenia, na każdym egzemplarzu zabawki spełniającej odnośne wymagania rozporządzenia.
1.5. Producent, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia, sporządza dla modelu zabawki pisemną deklarację zgodności WE, identyfikującą zabawkę, dla której została sporządzona.
1.6. Zobowiązania producenta określone w pkt 1.4 oraz 1.5 mogą być wypełniane przez jego upoważnionego przedstawiciela zgodnie z § 5 ust. 2 rozporządzenia.
2. Badanie typu WE (moduł B)
2.1. Badanie typu WE, o którym mowa w § 16 rozporządzenia, to ta część procedury oceny zgodności, według której jednostka notyfikowana bada projekt techniczny zabawki oraz weryfikuje i poświadcza spełnienie przez projekt techniczny zabawki mających do niego zastosowanie wymagań rozporządzenia.
2.2. Badanie typu WE przeprowadza się poprzez ocenę adekwatności projektu technicznego zabawki, zbadanie jej dokumentacji technicznej i dowodów potwierdzających, o których mowa w pkt 2.3, oraz ocenę próbek reprezentatywnych dla przewidywanej produkcji, jednej lub więcej istotnych części zabawki (połączenie typu produkcji i typu projektu).
2.3. Producent składa wniosek o badanie typu WE w wybranej przez siebie jednostce notyfikowanej. Taki wniosek zawiera:
2.3.1. nazwę i adres producenta oraz, w przypadku wniosku składanego przez upoważnionego przedstawiciela, dodatkowo jego nazwę i adres;
2.3.2. pisemną deklarację, że ten sam wniosek nie został złożony w żadnej innej jednostce notyfikowanej;
2.3.3. dokumentację techniczną, o której mowa w § 18 rozporządzenia.
2.4. Dokumentacja techniczna umożliwia ocenę zabawki pod względem jej zgodności z odnośnymi wymaganiami rozporządzenia oraz obejmuje odpowiednią ocenę bezpieczeństwa i analizę zagrożeń, o których mowa w § 13 rozporządzenia. Dokumentacja techniczna określa odnośne wymagania i obejmuje, w stopniu odpowiednim dla takiej oceny, projekt, produkcję i działanie zabawki.
2.5. Jako minimum, dokumentacja techniczna, w stosownych przypadkach, zawiera:
2.5.1. opis ogólny zabawki;
2.5.2. projekt koncepcyjny i rysunki dotyczące produkcji oraz schematy elementów, podzespołów, obwodów itd.;
2.5.3. opisy i wyjaśnienia, niezbędne do zrozumienia tych rysunków i schematów oraz działania wyrobu;
2.5.4. wykaz norm zharmonizowanych lub właściwych specyfikacji technicznych, do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, stosowanych w całości lub częściowo oraz opisy rozwiązań przyjętych w celu spełnienia zasadniczych wymagań rozporządzenia, jeżeli takie normy zharmonizowane nie zostały zastosowane. W przypadku częściowego zastosowania norm zharmonizowanych w dokumentacji technicznej określa się, które części zostały zastosowane;
2.5.5. wyniki wykonanych obliczeń projektowych, przeprowadzonych badań itp.;
2.5.6. sprawozdania z badań;
2.5.7. próbki reprezentatywne dla przewidywanej produkcji;
2.5.8. dowody potwierdzające adekwatność technicznego rozwiązania projektowego;
2.5.8.1. dowody potwierdzające adekwatność technicznego rozwiązania projektowego, o których mowa w pkt 2.5.8, zawierają wszelkie odnośne dokumenty, które zastosowano, zwłaszcza jeżeli nie zastosowano w całości odnośnych norm zharmonizowanych lub specyfikacji technicznych; dowody potwierdzające obejmują, w stosownych przypadkach, wyniki badań przeprowadzonych przez odpowiednie laboratorium producenta lub przez inne laboratorium badawcze w jego imieniu i na jego odpowiedzialność.
2.6. Jednostka notyfikowana może zażądać dostarczenia dalszych próbek reprezentatywnych, jeżeli jest to niezbędne do przeprowadzenia programu badań.
2.7. Jednostka notyfikowana:
2.7.1. w odniesieniu do zabawki bada dokumentację techniczną i dowody potwierdzające w celu oceny adekwatności projektu technicznego zabawki;
2.7.2. w odniesieniu do próbek weryfikuje, czy dane próbki zostały wyprodukowane zgodnie z dokumentacją techniczną, oraz identyfikuje części zaprojektowane zgodnie z odpowiednimi wymaganiami odnośnych norm zharmonizowanych lub specyfikacji technicznych, jak również części, które zaprojektowano bez zastosowania odnośnych postanowień tych norm;
2.7.3. przeprowadza odpowiednie badania próbek lub zleca ich wykonanie, w celu sprawdzenia, w przypadku gdy producent zdecydował się na zastosowanie rozwiązań określonych w odnośnych normach zharmonizowanych lub specyfikacjach technicznych, czy zostały one zastosowane prawidłowo;
2.7.4. przeprowadza odpowiednie badania próbek lub zleca ich wykonanie, w celu sprawdzenia, w przypadku gdy nie zastosowano rozwiązań określonych w odnośnych normach zharmonizowanych lub specyfikacjach technicznych, czy rozwiązania przyjęte przez producenta spełniają odnośne zasadnicze wymagania rozporządzenia;
2.7.5. uzgadnia ze składającym wniosek producentem miejsce, w którym zostaną przeprowadzone badania.
2.8. Jednostka notyfikowana sporządza sprawozdanie z oceny, w którym odnotowuje działania podjęte zgodnie z pkt 2.7 i ich rezultaty. Za zgodą producenta jednostka notyfikowana może udostępnić treść takiego sprawozdania, w całości lub w części.
2.9. Jeżeli typ spełnia mające zastosowanie do danej zabawki wymagania rozporządzenia, jednostka notyfikowana wydaje producentowi certyfikat badania typu WE. Certyfikat zawiera nazwę i adres producenta, wnioski z badań, warunki jego ważności (o ile występują) oraz dane niezbędne do identyfikacji zatwierdzonego typu. Do certyfikatu dołączony może być jeden lub więcej załączników.
2.9.1. Certyfikat i jego załączniki zawierają wszelkie istotne informacje umożliwiające ocenę zgodności wytwarzanych zabawek, w odniesieniu do badanego typu, oraz kontrolę w trakcie eksploatacji.
2.9.2. Jeżeli typ nie spełnia właściwych wymagań rozporządzenia, jednostka notyfikowana odmawia wydania certyfikatu badania typu WE oraz informuje o tym wnioskodawcę, podając szczegółowe uzasadnienie odmowy.
2.10. Jednostka notyfikowana na bieżąco śledzi wszelkie zmiany w powszechnie uznanym stanie wiedzy technicznej wskazujące, że zatwierdzony typ może nie spełniać już właściwych wymagań rozporządzenia, oraz ustala, czy zmiany takie wymagają dalszego badania. Jeżeli wymagają dalszego badania, jednostka notyfikowana informuje o tym producenta.
2.11. Producent informuje jednostkę notyfikowaną, która przechowuje dokumentację techniczną dotyczącą certyfikatu badania typu WE, o wszelkich modyfikacjach zatwierdzonego typu mogących wpływać na zgodność zabawki z zasadniczymi wymaganiami rozporządzenia lub na warunki ważności certyfikatu. Takie modyfikacje wymagają dodatkowego zatwierdzenia w formie dokumentów dodatkowych do oryginalnego certyfikatu badania typu WE.
2.12. Jednostka notyfikowana informuje właściwe organy notyfikujące o certyfikatach badania typu WE lub wszelkich dokumentach dodatkowych do nich, które wydała lub cofnęła, oraz, okresowo lub na żądanie, udostępnia właściwym organom notyfikującym wykaz certyfikatów lub wszelkich dodatków do nich, których wydania odmówiono, które zawieszono lub poddano innym ograniczeniom.
2.13. Jednostka notyfikowana informuje pozostałe jednostki notyfikowane o certyfikatach badania typu WE lub wszelkich dokumentach dodatkowych do nich, których wydania odmówiła, które cofnęła, zawiesiła lub poddała innym ograniczeniom, oraz, na żądanie, o certyfikatach lub wszelkich dokumentach dodatkowych do nich, które wydała.
2.14. Komisja Europejska, państwa członkowskie i inne jednostki notyfikowane mogą, na żądanie, otrzymać kopie certyfikatów badania typu WE lub dokumentów dodatkowych do nich. Komisja Europejska lub państwa członkowskie mogą zażądać od jednostki notyfikowanej kopii dokumentacji technicznej oraz wyników badań przeprowadzonych przez tę jednostkę notyfikowaną. Jednostka notyfikowana przechowuje kopię certyfikatu badania typu WE, załączniki i dokumenty dodatkowe do niego, a także dokumentów technicznych, w tym dokumentacji przedstawionej przez producenta, przez okres do wygaśnięcia ważności certyfikatu.
2.15. Producent przechowuje kopię certyfikatu badania typu WE oraz załączników i dokumentów dodatkowych do niego wraz z dokumentacją techniczną do okazania organom wyspecjalizowanym przez okres 10 lat od wprowadzenia zabawki do obrotu.
2.16. Upoważniony przedstawiciel producenta może złożyć wniosek, o którym mowa w pkt 2.3, oraz wypełniać zobowiązania określone w pkt 2.11 i 2.15, zgodnie z § 5 ust. 2 rozporządzenia.
3. Zgodność z typem w oparciu o wewnętrzną kontrolę produkcji (moduł C)
3.1. Zgodność z typem w oparciu o wewnętrzną kontrolę produkcji, o której mowa w § 16 rozporządzenia, to ta część procedury oceny zgodności, według której producent wywiązuje się ze zobowiązań określonych w pkt 3.2 i 3.3 oraz zapewnia i deklaruje, że dane zabawki są zgodne z typem opisanym w certyfikacie badania typu WE i spełniają mające do nich zastosowanie wymagania rozporządzenia.
3.2. Producent podejmuje wszelkie niezbędne środki, aby proces produkcji i jego monitorowanie zapewniały zgodność wyprodukowanych zabawek z zatwierdzonym typem opisanym w certyfikacie badania typu WE oraz z mającymi do nich zastosowanie wymaganiami rozporządzenia.
3.3. Producent umieszcza oznakowanie CE na każdym egzemplarzu zabawki zgodnej z typem opisanym w certyfikacie badania typu WE oraz spełniającym właściwe wymagania rozporządzenia.
3.4. Producent, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia, sporządza dla modelu zabawki pisemną deklarację zgodności WE, identyfikującą zabawkę, dla której została sporządzona.
3.5. Obowiązki producenta określone w pkt 3.3 oraz 3.4 mogą być wypełniane przez jego upoważnionego przedstawiciela, zgodnie z § 5 ust. 2 rozporządzenia.
-zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 18 października 2012 r. (Dz.U.12.1186) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 listopada 2012 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 18 października 2012 r. (Dz.U.12.1186) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lipca 2013 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.934) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 30 stycznia 2015 r. (Dz.U.2015.198) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2015 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 30 stycznia 2015 r. (Dz.U.2015.198) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 grudnia 2015 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.2011.83.454 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Zasadnicze wymagania dla zabawek. |
Data aktu: | 05/04/2011 |
Data ogłoszenia: | 21/04/2011 |
Data wejścia w życie: | 20/07/2011 |