Ocena pracy i opracowanie indywidualnego planu rozwoju zawodowego sędziego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 20 grudnia 2012 r.
w sprawie oceny pracy i opracowania indywidualnego planu rozwoju zawodowego sędziego

Na podstawie art. 106e ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr 98, poz. 1070, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje;
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
uszczegółowienie kryteriów, o których mowa w art. 106a § 2 i 4 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych;
2)
szczegółowy sposób oceny pracy sędziego, w tym podsumowanie jej wyników;
3)
szczegółowy sposób opracowywania indywidualnego planu rozwoju zawodowego sędziego.
§  2.
1.
Oceny pracy sędziego dokonuje prezes sądu na podstawie opinii sporządzanych przez sędziego wizytatora oraz przez osoby, o których mowa w § 4 ust. 2-5.
2.
Przy dokonywaniu oceny pracy sędziego uwzględnia się rodzaj i stopień zawiłości przydzielonych sędziemu spraw lub powierzonych zadań bądź funkcji, obciążenie pracą oraz warunki pracy w całym okresie objętym oceną.
3.
Oceny pracy sędziego dokonuje się w ramach wizytacji wydziału, w którym sędzia orzeka lub przez co najmniej rok orzekał w okresie objętym wizytacją.
4.
Jeżeli zgodnie z podziałem czynności sędzia orzeka w więcej niż jednym wydziale, oceny jego pracy dokonuje się w ramach prowadzonych wizytacji każdego z wydziałów.
§  3.
1.
Opinia sędziego wizytatora o pracy sędziego jest sporządzana w ramach wizytacji na podstawie:
1)
badania nie mniej niż pięciu wybranych akt obejmujących różne kategorie spraw rozpoznawanych w okresie objętym oceną zakończonych co do istoty, w których sporządzono uzasadnienie, oraz nie mniej niż pięciu spraw niezakończonych, które najdłużej znajdują się w referacie sędziego, ponadto wszystkich tych, w których stwierdzono przewlekłość postępowania;
2)
danych statystycznych przedstawiających liczbę spraw poszczególnych kategorii przydzielonych do rozpoznania, statystycznego ujęcia wyników za okres objęty oceną, w tym ze wskazaniem spraw zakończonych, pozostających w biegu, nadto liczby i terminowości sporządzonych uzasadnień, z jednoczesnym porównaniem tych danych do pracy pozostałych sędziów wydziału;
3)
informacji o warunkach pracy sędziego, przydzielonym personelu pomocniczym, okolicznościach utrudniających pracę bądź skutkujących zwiększonym obciążeniem;
4)
informacji o wytkniętych uchybieniach, zwróconych uwagach, zakończonych postępowaniach dyscyplinarnych i zasadnych skargach dotyczących sędziego;
5)
informacji o efektywnym czasie pracy;
6)
informacji o odbytych szkoleniach i innych formach doskonalenia zawodowego na podstawie wykazu służbowego oraz na podstawie materiałów przedłożonych przez sędziego.
2.
Opinia o pracy sędziego w zakresie dotyczącym pełnienia przez niego funkcji jest sporządzana przez osoby, o których mowa w § 4 ust. 3-5, stosownie do zakresu powierzonych sędziemu obowiązków, z uwzględnieniem kompetencji organizacyjnych i kierowniczych, inicjatywy oraz umiejętności ustalania priorytetów, gotowości do podejmowania zadań, obowiązkowości, komunikatywności, planowania i organizacji pracy.
§  4.
1.
Sędzia wizytator sporządza opinię o pracy sędziego dotyczącą:
1)
statystycznego ujęcia wyników pracy;
2)
liczby wyznaczonych sesji i wykorzystania czasu sesyjnego;
3)
sposobu formułowania wypowiedzi przy wydawaniu i uzasadnianiu orzeczeń;
4)
metodyki pracy;
5)
kultury urzędowania w zakresie organizacji pracy oraz poszanowania praw stron bądź uczestników postępowania przy wykonywaniu powierzonych zadań;
6)
dotychczasowego procesu doskonalenia zawodowego.
2.
Przewodniczący wydziału sporządza opinię o pracy sędziego, z wyjątkiem sędziów pełniących funkcje, dotyczącą kultury urzędowania w części obejmującej kulturę osobistą.
3.
Prezes sądu rejonowego sporządza opinię o pełnieniu funkcji wiceprezesa, przewodniczącego wydziału, zastępcy przewodniczącego wydziału, kierownika sekcji oraz zastępcy kierownika sekcji sądu.
4.
Prezes sądu okręgowego sporządza opinię o pełnieniu funkcji wiceprezesa, przewodniczącego wydziału, zastępcy przewodniczącego wydziału, kierownika sekcji, zastępcy kierownika sekcji, sędziego wizytatora, kierownika szkolenia, pełnomocnika w sądzie okręgowym do spraw wdrożeń systemów informatycznych, rzecznika prasowego oraz prezesa sądu rejonowego.
5.
Prezes sądu apelacyjnego sporządza opinię o pełnieniu funkcji wiceprezesa, przewodniczącego wydziału, zastępcy przewodniczącego wydziału, kierownika sekcji, zastępcy kierownika sekcji, sędziego wizytatora, kierownika szkolenia, pełnomocnika w sądzie apelacyjnym do spraw wdrożeń systemów informatycznych, rzecznika prasowego oraz prezesa sądu okręgowego.
§  5.
1.
Oceny pracy sędziego dokonuje się na arkuszu oceny, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2.
Przewodniczący wydziału, a w przypadku sędziego pełniącego funkcję - osoby określone w § 4 ust. 3-5, wypełniają część A i C arkusza oceny.
3.
Sędzia wizytator wypełnia część B arkusza oceny i przekazuje arkusz właściwemu prezesowi sądu do dalszych czynności.
§  6.
1.
Prezes sądu zapoznaje sędziego ze sporządzoną oceną pracy osobiście albo przez doręczenie jej w formie pisemnej za potwierdzeniem odbioru lub drogą elektroniczną na wewnętrzny adres poczty elektronicznej.
2.
Sędzia potwierdza na arkuszu oceny pracy osobiste zapoznanie się z oceną pracy.
3.
Zapoznanie się z oceną pracy doręczoną drogą elektroniczną następuje z chwilą wygenerowania potwierdzenia dostarczenia wiadomości.
§  7.
1.
W terminie dwóch tygodni od zapoznania się z oceną swojej pracy, sędzia ma prawo zgłosić do tej oceny pisemne uwagi wraz z uzasadnieniem, a ponadto pisemne propozycje do indywidualnego planu rozwoju zawodowego.
2.
Uwagi rozpatruje i ostatecznego podsumowania wyników oceny pracy sędziego dokonuje prezes sądu przełożonego, a w przypadku sędziego sądu apelacyjnego lub prezesa sądu okręgowego - prezes innego sądu apelacyjnego wskazany przez Ministra Sprawiedliwości.
3.
Po rozpatrzeniu uwag i zapoznaniu sędziego z ostatecznym podsumowaniem wyników oceny bądź po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, prezes sądu opracowuje indywidualny plan rozwoju zawodowego sędziego na okres nie krótszy niż 4 lata.
§  8.
1.
Indywidualny plan rozwoju zawodowego polega na opisowym określeniu potrzeb rozwoju zawodowego sędziego, w odniesieniu do oczekiwanego poziomu efektywności pracy i kompetencji zawodowych na zajmowanym stanowisku i w przydzielonym zakresie obowiązków.
2.
Indywidualny plan rozwoju zawodowego sędziego sporządza się na arkuszu, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
3.
Z indywidualnym planem rozwoju zawodowego prezes właściwego sądu zapoznaje sędziego w sposób określony w § 6.
4.
Sędzia w terminie 7 dni od dnia zapoznania się z indywidualnym planem rozwoju zawodowego ma prawo złożyć do tego planu pisemne uwagi.
5.
W terminie 21 dni od dnia złożenia przez sędziego uwag do przedstawionego indywidualnego planu rozwoju zawodowego Prezes sądu - w razie uwzględnienia uwag - dokonuje w tym planie zmiany w niezbędnym zakresie.
6.
O wyniku rozpatrzenia uwag prezes sądu zawiadamia sędziego w sposób określony w § 6.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.
______

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 154, poz. 1787, z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, Nr 213, poz. 1802 i Nr 240, poz. 2052, z 2003 r. Nr 188, poz. 1838 i Nr 228, poz. 2256, z 2004 r. Nr 34, poz. 304, Nr 130, poz. 1376, Nr 185, poz. 1907 i Nr 273, poz. 2702 i 2703, z 2005 r. Nr 13, poz. 98, Nr 131, poz. 1102, Nr 167, poz. 1398, Nr 169, poz. 1410, 1413 i 1417, Nr 178, poz. 1479 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1044 i Nr 218, poz. 1592, z 2007 r. Nr 25, poz. 162, Nr 64, poz. 433, Nr 73, poz. 484, Nr 99, poz. 664, Nr 112, poz. 766, Nr 136, poz. 959, Nr 138, poz. 976, Nr 204, poz. 1482 i Nr 230, poz. 1698, z 2008 r. Nr 223, poz. 1457, Nr 228, poz. 1507 i Nr 234, poz. 1571, z 2009 r. Nr 1, poz. 4, Nr 9, poz. 57, Nr 26, poz. 156 i 157, Nr 56, poz. 459, Nr 157, poz. 1241, Nr 178, poz. 1375, Nr 219, poz. 1706 i Nr 223, poz. 1777, z 2010 r. Nr 182, poz. 1228 i Nr 205, poz. 1364, z 2011 r. Nr 109, poz. 627, Nr 126, poz. 714 i Nr 203, poz. 1192 oraz z 2012 r. poz. 637 i 672.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

ARKUSZ OCENY PRACY SĘDZIEGO

Dane sędziego podlegającego ocenie
Imię i nazwisko
Funkcja
Wydział
Okres objęty oceną

(ze wskazaniem okresów i przyczyn niewykonywania służby)

Dane bezpośredniego przełożonego
Imię i nazwisko
Funkcja
Wydział
Dane sędziego wizytatora
Imię i nazwisko
Funkcja
Wydział

Część  A

Kryterium ogólne Kryteria szczegółowe WYNIKI
Opinia Uwagi
Kultura urzędowania KULTURA OSOBISTA stosunek do stron (uczestników postępowania), interesantów właściwy/niewłaściwy
stosunek do przełożonych właściwy/niewłaściwy
stosunek do współpracowników właściwy/niewłaściwy
stosunek do podwładnych właściwy/niewłaściwy

Część  B

Kryterium ogólne Kryteria szczegółowe WYNIKI
Opinia Uwagi
Sprawność i efektywność WYDAJNOŚĆ liczba załatwień 1. na poziomie średniej wydziału z uwzględnieniem struktury referatu i stopnia zawiłości przydzielonych spraw
2. powyżej średniej wydziału
3. poniżej średniej wydziału
czas trwania postępowania 1. na poziomie średniej wydziału ewentualne odniesienie się do poziomu okręgu, apelacji.
2. powyżej średniej wydziału
3. poniżej średniej wydziału
terminowość sporządzania uzasadnień bez zastrzeżeń/ z zastrzeżeniami
WYKORZYSTANIE CZASY liczba wyznaczonych sesji 1. na poziomie średniej wydziału
2. powyżej średniej wydziału
3. poniżej średniej wydziału
wielkość referatu 1. na poziomie średniej wydziału
2. powyżej średniej wydziału
3. poniżej średniej wydziału
STABILNOŚĆ utrzymane/ oddalone 1. na poziomie średniej wydziału ocena opisowa
2. powyżej średniej wydziału
3. poniżej średniej wydziału
uchylone 1. na poziomie średniej wydziału
2. powyżej średniej wydziału
3. poniżej średniej wydziału
zmienione 1. na poziomie średniej wydziału
2. powyżej średniej wydziału
3. poniżej średniej wydziału
inne 1. na poziomie średniej wydziału
2. powyżej średniej wydziału
3. poniżej średniej wydziału
Kultura urzędowania ORGANIZACJA terminowość podejmowania czynności bez zastrzeżeń/ z zastrzeżeniami
trafność bez zastrzeżeń/
podejmowanych czynności z zastrzeżeniami
koncentracja materiału dowodowego bez zastrzeżeń/ z zastrzeżeniami
POSZANOWANIE PRAW STRON BĄDŹ UCZESTNIKÓW liczba zasadnych skarg administracyjnych liczba skarg
prawidłowość pouczeń bez zastrzeżeń/ z zastrzeżeniami
Sposób formułowania wypowiedzi przy wydawaniu i uzasadnianiu orzeczeń (metodyka pracy) poprawność językowa i umiejętność posługiwania się językiem prawniczym bez zastrzeżeń/ z zastrzeżeniami
poprawność konstrukcyjna orzeczeń i uzasadnień bez zastrzeżeń/ z zastrzeżeniami
jednoznaczność i czytelność formułowanych orzeczeń i ich uzasadnień bez zastrzeżeń/ z zastrzeżeniami
umiejętność posługiwania się jasną, logiczną argumentacją bez zastrzeżeń/ z zastrzeżeniami
Proces doskonalenia zawodowego odbyte szkolenia bez zastrzeżeń/ z zastrzeżeniami
studia podyplomowe bez zastrzeżeń/ z zastrzeżeniami
spełnienie obowiązku z art. 82a § 2 lub 3 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. -Prawo o ustroju sądów powszechnych bez zastrzeżeń/ z zastrzeżeniami

Część  C1)

Kryterium ogólne Kryteria szczegółowe Ocena Uwagi
Kompetencje zawodowe, efektywność i skuteczność KOMPETENCJE ORGANIZACYJNE umiejętność sprawowania nadzoru administracyjnego bez zastrzeżeń/ z zastrzeżeniami
obowiązkowość bez zastrzeżeń/ z zastrzeżeniami
planowanie i organizacja pracy bez zastrzeżeń/ z zastrzeżeniami
umiejętność ustalania priorytetów bez zastrzeżeń/ z zastrzeżeniami
KOMPETENCJE KIEROWNICZE umiejętność podejmowania decyzji bez zastrzeżeń/ z zastrzeżeniami
komunikatywność bez zastrzeżeń/ z zastrzeżeniami
inicjatywa bez zastrzeżeń/ z zastrzeżeniami
gotowość do podejmowania zadań bez zastrzeżeń/ z zastrzeżeniami
egzekwowanie poleceń bez zastrzeżeń/ z zastrzeżeniami
Kultura urzędowania ORGANIZACJA PRACY terminowość podejmowania czynności bez zastrzeżeń/ z zastrzeżeniami
trafność podejmowanych czynności bez zastrzeżeń/ z zastrzeżeniami
umiejętność współpracy bez zastrzeżeń/ z zastrzeżeniami
POSZANOWANIE PRAW STRON BĄDŹ UCZESTNIKÓW liczba zasadnych skarg administracyjnych liczba skarg
1) Do wypełnienia tylko w przypadku sędziego pełniącego funkcję.

Część  D

PODSUMOWANIE

Część  E2

PODSUMOWANIE OSTAŁECZNE
Zapoznałam/łem się z oceną pracy Data Podpis
2 Do wypełnienia tylko w przypadku wniesienia uwag.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

INDYWIDUALNY PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO SĘDZIEGO

Dane sędziego
Imię i nazwisko
Funkcja
Wydział
Okres objęty oceną (ze wskazaniem okresów i przyczyn niewykonywania służby)
Obszary wiedzy i umiejętności do rozwijania
Proponowane formy i metody rozwoju zawodowego
Pożądane kursy, szkolenia lub inne formy doszkalania
Wyniki odbytych kursów, szkoleń, studiów podyplomowych
Planowane funkcje
Wnioski
.................... ............... .......................................
miejscowość data podpis właściwego prezesa
Zapoznałam/łem się z wnioskami dotyczącymi indywidualnego programu rozwoju zawodowego.
.................... ............... .......................................
miejscowość data podpis sędziego

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2012.1455

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ocena pracy i opracowanie indywidualnego planu rozwoju zawodowego sędziego.
Data aktu: 20/12/2012
Data ogłoszenia: 24/12/2012
Data wejścia w życie: 01/01/2013