4 RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA SZKOŁY PODSTAWOWEJ, W TYM SZKOŁY PODSTAWOWEJ SPECJALNEJ, Z WYJĄTKIEM SZKOŁY PODSTAWOWEJ SPECJALNEJ DLA UCZNIÓW Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU UMIARKOWANYM LUB ZNACZNYM1)
1) minimalny wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacji wczesnoszkolnej (edukacja polonistyczna, język obcy nowożytny, edukacja muzyczna, edukacja plastyczna, edukacja społeczna, edukacja przyrodnicza, edukacja matematyczna, zajęcia komputerowe, zajęcia techniczne i wychowanie fizyczne) wynosi 1915 godzin (podziału godzin na poszczególne zajęcia dokonuje nauczyciel prowadzący te zajęcia). W przypadku powierzenia prowadzenia zajęć z zakresu języka obcego nowożytnego, edukacji muzycznej, edukacji plastycznej, zajęć komputerowych lub wychowania fizycznego nauczycielom posiadającym odpowiednie kwalifikacje określone w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli innym niż nauczyciel, któremu powierzono prowadzenie edukacji wczesnoszkolnej, minimalny wymiar godzin tych zajęć wynosi dla:
a) języka obcego nowożytnego - 190 godzin,
b) edukacji muzycznej, edukacji plastycznej i zajęć komputerowych - po 95 godzin,
c) wychowania fizycznego - 290 godzin;
2) minimalny wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych wynosi:
a) w oddziale specjalnym - 1150 godzin na oddział,
b) w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - 190 godzin na ucznia.
2. W klasach IV-VI szkoły podstawowej (II etap edukacyjny) w trzyletnim okresie nauczania:
1) minimalny wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą wynosi:
a) język polski - 510 godzin,
b) język obcy nowożytny - 290 godzin,
c) muzyka - 95 godzin,
d) plastyka - 95 godzin,
e) historia i społeczeństwo - 130 godzin,
f) przyroda - 290 godzin,
g) matematyka - 385 godzin,
h) zajęcia komputerowe - 95 godzin,
i) zajęcia techniczne - 95 godzin,
j) wychowanie fizyczne - 385 godzin,
k) zajęcia z wychowawcą - 95 godzin;
2) minimalny wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych wynosi:
a) w oddziale specjalnym - 1150 godzin na oddział,
b) w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - 190 godzin na ucznia.
3. Tygodniowy wymiar godzin:
1) obowiązkowych zajęć edukacyjnych dla uczniów poszczególnych klas na I etapie edukacyjnym wynosi:
a) klasa I - 20 godzin,
b) klasa II - 21 godzin,
c) klasa III - 21 godzin;
2) obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą dla uczniów poszczególnych klas na II etapie edukacyjnym wynosi:
a) klasa IV - 25 godzin,
b) klasa V - 26 godzin,
c) klasa VI - 28 godzin;
3) zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych, w każdym roku szkolnym, wynosi:
a) w oddziale specjalnym - po 12 godzin na oddział,
b) w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - po 2 godziny na ucznia.
4. Wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia, stanowi różnicę między:
1) sumą godzin wynikającą z pomnożenia tygodniowych wymiarów godzin określonych:
a) w przypadku I etapu edukacyjnego - w ust. 3 pkt 1,
b) w przypadku II etapu edukacyjnego - w ust. 3 pkt 2,
przez faktyczną liczbę tygodni, w których odbywają się obowiązkowe zajęcia edukacyjne w kolejnych latach szkolnych,
a
2) sumą godzin określonych:
a) w przypadku I etapu edukacyjnego - w ust. 1 pkt 1,
b) w przypadku II etapu edukacyjnego - w ust. 2 pkt 1.
5. Wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 lit. b rozporządzenia, ustala w każdym roku szkolnym dyrektor szkoły, z uwzględnieniem art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.
6. Wymiar godzin przeznaczonych na realizację zajęć religii lub etyki, zajęć wychowania do życia w rodzinie, zajęć języka mniejszości narodowej, etnicznej lub języka regionalnego i naukę własnej historii i kultury oraz zajęć sportowych w oddziałach i szkołach sportowych oraz szkołach mistrzostwa sportowego określają przepisy, o których mowa w § 4 ust. 2 rozporządzenia.
______
1) Nie dotyczy uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, w tym uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, jeżeli jedną z niepełnosprawności jest upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym, uczęszczających do szkoły podstawowej ogólnodostępnej, oddziału integracyjnego w szkole ogólnodostępnej lub szkoły integracyjnej.
RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA SZKOŁY PODSTAWOWEJ SPECJALNEJ DLA UCZNIÓW Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU UMIARKOWANYM LUB ZNACZNYM1)
1) minimalny wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych wynosi 1760 godzin;
2) minimalny wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych wynosi 960 godzin na oddział, a w przypadku uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, w tym uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, jeżeli jedną z niepełnosprawności jest upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym, uczęszczających do szkoły podstawowej ogólnodostępnej, oddziału integracyjnego w szkole ogólnodostępnej lub szkoły integracyjnej - 190 godzin na ucznia.
2. W klasach IV-VI szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym (II etap edukacyjny) w trzyletnim okresie nauczania:
1) minimalny wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych wynosi:
a) funkcjonowanie w środowisku - 600 godzin,
b) muzyka z rytmiką - 350 godzin,
c) plastyka - 480 godzin,
d) technika - 480 godzin,
e) wychowanie fizyczne -385 godzin;
2) minimalny wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych wynosi 960 godzin na oddział, a w przypadku uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, w tym uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, jeżeli jedną z niepełnosprawności jest upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym, uczęszczających do szkoły podstawowej ogólnodostępnej, oddziału integracyjnego w szkole ogólnodostępnej lub szkoły integracyjnej - 190 godzin na ucznia.
3. Tygodniowy wymiar godzin:
1) obowiązkowych zajęć edukacyjnych dla uczniów poszczególnych klas wynosi:
a) klasa I - 18 godzin,
b) klasa II - 19 godzin,
c) klasa III - 20 godzin,
d) klasa IV - 24 godziny,
e) klasa V - 25 godzin,
f) klasa VI - 26 godzin;
2) zajęć rewalidacyjnych, w każdym roku szkolnym, wynosi po 10 godzin na oddział, a w przypadku uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, w tym uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, jeżeli jedną z niepełnosprawności jest upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym, uczęszczających do szkoły podstawowej ogólnodostępnej, oddziału integracyjnego w szkole ogólnodostępnej lub szkoły integracyjnej - po 2 godziny na ucznia.
4. Wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia, stanowi różnicę między:
1) sumą godzin wynikającą z pomnożenia tygodniowych wymiarów godzin określonych:
a) w przypadku I etapu edukacyjnego - w ust. 3 pkt 1 lit. a-c,
b) w przypadku II etapu edukacyjnego - w ust. 3 pkt 1 lit. d-f,
przez faktyczną liczbę tygodni, w których odbywają się obowiązkowe zajęcia edukacyjne w kolejnych latach szkolnych,
a
2) sumą godzin określonych:
a) w przypadku I etapu edukacyjnego - w ust. 1 pkt 1,
b) w przypadku II etapu edukacyjnego - w ust. 2 pkt 1.
5. Wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 lit. b rozporządzenia, ustala w każdym roku szkolnym dyrektor szkoły, z uwzględnieniem art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.
6. Wymiar godzin przeznaczonych na realizację zajęć religii lub etyki, zajęć wychowania do życia w rodzinie, zajęć języka mniejszości narodowej, etnicznej lub języka regionalnego i naukę własnej historii i kultury określają przepisy, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 1-3 rozporządzenia.
______
1) Dotyczy również uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, w tym uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, jeżeli jedną z niepełnosprawności jest upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym, uczęszczających do szkoły podstawowej ogólnodostępnej, oddziału integracyjnego w szkole ogólnodostępnej lub szkoły integracyjnej.
5 RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA GIMNAZJUM, W TYM GIMNAZJUM SPECJALNEGO, Z WYJĄTKIEM GIMNAZJUM SPECJALNEGO DLA UCZNIÓW Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU UMIARKOWANYM LUB ZNACZNYM1)
1) minimalny wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą wynosi:
a) język polski - 450 godzin,
b) dwa języki obce nowożytne - 450 godzin (godziny te mogą być dowolnie rozdzielone pomiędzy zajęcia z tych języków),
c) język obcy nowożytny dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim:
– w gimnazjum specjalnym i oddziale specjalnym - 290 godzin,
– w gimnazjum ogólnodostępnym, gimnazjum integracyjnym, oddziale ogólnodostępnym i oddziale integracyjnym - liczba godzin odpowiadająca liczbie godzin przeznaczonych na realizację zajęć jednego z dwóch języków obcych nowożytnych; na wniosek rodzica lub pełnoletniego ucznia uczeń ten może uczyć się drugiego języka obcego w wymiarze ustalonym dla oddziału, do którego uczęszcza,
d) język obcy nowożytny będący drugim językiem nauczania w szkołach i oddziałach, dwujęzycznych - dodatkowo 190 godzin,
e) muzyka - 30 godzin,
f) plastyka - 30 godzin,
g) historia - 190 godzin,
h) wiedza o społeczeństwie - 65 godzin,
i) geografia - 130 godzin,
j) biologia - 130 godzin,
k) chemia - 130 godzin,
l) fizyka - 130 godzin,
m) matematyka - 385 godzin,
n) informatyka - 65 godzin,
o) wychowanie fizyczne - 385 godzin,
p) edukacja dla bezpieczeństwa - 30 godzin,
q) zajęcia artystyczne - 65 godzin,
r) zajęcia techniczne - 65 godzin, a w gimnazjum specjalnym i oddziale specjalnym - 220 godzin,
s) zajęcia z wychowawcą - 95 godzin;
2) minimalny wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych wynosi:
a) w oddziale specjalnym - 1150 godzin na oddział,
b) w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - 190 godzin na ucznia.
2. Tygodniowy wymiar godzin:
1) obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą dla uczniów poszczególnych klas wynosi:
a) klasa I - 29 godzin, a w oddziale dwujęzycznym - 31 godzin,
b) klasa II - 30 godzin, a w oddziale dwujęzycznym - 32 godziny,
c) klasa III - 31 godzin, a w oddziale dwujęzycznym - 33 godziny;
2) zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych, w każdym roku szkolnym, wynosi:
a) w oddziale specjalnym - po 12 godzin na oddział,
b) w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - po 2 godziny na ucznia.
3. Wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia, stanowi różnicę między:
1) sumą godzin wynikającą z pomnożenia tygodniowych wymiarów godzin określonych w ust. 2 pkt 1 przez faktyczną liczbę tygodni, w których odbywają się obowiązkowe zajęcia edukacyjne w kolejnych latach szkolnych,
a
2) sumą godzin określonych w ust. 1 pkt 1.
4. Wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 lit. b rozporządzenia, ustala w każdym roku szkolnym dyrektor szkoły, z uwzględnieniem art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.
5. Wymiar godzin przeznaczonych na realizację zajęć religii lub etyki, zajęć wychowania do życia w rodzinie, zajęć języka mniejszości narodowej, etnicznej lub języka regionalnego i naukę własnej historii i kultury oraz zajęć sportowych w oddziałach i szkołach sportowych oraz szkołach mistrzostwa sportowego określają przepisy, o których mowa w § 4 ust. 2 rozporządzenia.
______
1) Nie dotyczy uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, w tym uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, jeżeli jedną z niepełnosprawności jest upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym, uczęszczających do gimnazjum ogólnodostępnego, oddziału integracyjnego w gimnazjum ogólnodostępnym lub gimnazjum integracyjnego.
RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA ODDZIAŁÓW PRZYSPOSABIAJĄCYCH DO PRACY ORGANIZOWANYCH W GIMNAZJUM, W TYM GIMNAZJUM SPECJALNYM DLA UCZNIÓW NIEDOSTOSOWANYCH SPOŁECZNIE ORAZ ZAGROŻONYCH NIEDOSTOSOWANIEM SPOŁECZNYM
1) minimalny wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą wynosi:
a) język polski - 450 godzin,
b) język obcy nowożytny - 190 godzin,
c) historia - 190 godzin,
d) wiedza o społeczeństwie - 65 godzin,
e) geografia - 95 godzin,
f) biologia - 95 godzin,
g) chemia - 95 godzin,
h) fizyka - 95 godzin,
i) matematyka - 385 godzin,
j) informatyka - 65 godzin,
k) wychowanie fizyczne - 385 godzin,
l) edukacja dla bezpieczeństwa - 30 godzin,
m) zajęcia przeznaczone na osiągnięcie wybranych efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach dla danego zawodu - 570 godzin; w przypadku oddziału zorganizowanego dla uczestników Ochotniczych Hufców Pracy oraz oddziału zorganizowanego w gimnazjum w zakładzie poprawczym lub schronisku dla nieletnich godziny te przeznacza się na realizację przygotowania zawodowego w formie przyuczenia do wykonywania określonej pracy,
n) zajęcia z wychowawcą - 95 godzin;
2) minimalny wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych wynosi 190 godzin na ucznia.
2. Tygodniowy wymiar godzin:
1) obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą dla uczniów poszczególnych klas wynosi:
a) klasa I - 29 godzin,
b) klasa II - 30 godzin,
c) klasa III - 31 godzin;
2) zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych, w każdym roku szkolnym, wynosi po 2 godziny na ucznia.
3. Wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia, stanowi różnicę między:
1) sumą godzin wynikającą z pomnożenia tygodniowych wymiarów godzin określonych w ust. 2 pkt 1 przez faktyczną liczbę tygodni, w których odbywają się obowiązkowe zajęcia edukacyjne w kolejnych latach szkolnych,
a
2) sumą godzin określonych w ust. 1 pkt 1.
4. Wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 lit. b rozporządzenia, ustala w każdym roku szkolnym dyrektor szkoły, z uwzględnieniem art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.
5. Wymiar godzin przeznaczonych na realizację zajęć religii lub etyki, zajęć wychowania do życia w rodzinie, zajęć języka mniejszości narodowej, etnicznej lub języka regionalnego i naukę własnej historii i kultury określają przepisy, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 1-3 rozporządzenia.
RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA GIMNAZJUM SPECJALNEGO DLA UCZNIÓW Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU UMIARKOWANYM LUB ZNACZNYM1)
1) minimalny wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych wynosi:
a) funkcjonowanie w środowisku - 480 godzin,
b) muzyka z rytmiką - 190 godzin,
c) plastyka2) - 800 godzin,
d) technika2) - 830 godzin,
e) wychowanie fizyczne - 385 godzin;
2) minimalny wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych wynosi 960 godzin na oddział, a w przypadku uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, w tym uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, jeżeli jedną z niepełnosprawności jest upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym, uczęszczających do gimnazjum ogólnodostępnego, oddziału integracyjnego w gimnazjum ogólnodostępnym lub gimnazjum integracyjnego - 190 godzin na ucznia.
2. Tygodniowy wymiar godzin:
1) obowiązkowych zajęć edukacyjnych dla uczniów poszczególnych klas wynosi:
a) klasa I - 27 godzin,
b) klasa II - 28 godzin,
c) klasa III - 29 godzin;
2) zajęć rewalidacyjnych, w każdym roku szkolnym, wynosi po 10 godzin na oddział, a w przypadku uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, w tym uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, jeżeli jedną z niepełnosprawności jest upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym, uczęszczających do gimnazjum ogólnodostępnego, oddziału integracyjnego w gimnazjum ogólnodostępnym lub gimnazjum integracyjnego - po 2 godziny na ucznia.
3. Wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia, stanowi różnicę między:
1) sumą godzin wynikającą z pomnożenia tygodniowych wymiarów godzin określonych w ust. 2 pkt 1 przez faktyczną liczbę tygodni, w których odbywają się obowiązkowe zajęcia edukacyjne w kolejnych latach szkolnych,
a
2) sumą godzin określonych w ust. 1 pkt 1.
4. Wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 lit. b rozporządzenia, ustala w każdym roku szkolnym dyrektor szkoły, z uwzględnieniem art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.
5. Wymiar godzin przeznaczonych na realizację zajęć religii lub etyki, zajęć wychowania do życia w rodzinie, zajęć języka mniejszości narodowej, etnicznej lub języka regionalnego i naukę własnej historii i kultury określają przepisy, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 1-3 rozporządzenia.
______
1) Dotyczy również uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, w tym uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, jeżeli jedną z niepełnosprawności jest upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym, uczęszczających do gimnazjum ogólnodostępnego, oddziału integracyjnego w gimnazjum ogólnodostępnym lub gimnazjum integracyjnego.
2) W oddziałach przysposabiających do pracy godziny przeznaczone na osiągnięcie wybranych efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach dla danego zawodu realizowane są w ramach przysposobienia do pracy, o którym mowa w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
6 RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA ZASADNICZEJ SZKOŁY ZAWODOWEJ, W TYM ZASADNICZEJ SZKOŁY ZAWODOWEJ SPECJALNEJ DLA UCZNIÓW NIEPEŁNOSPRAWNYCH1), NIEDOSTOSOWANYCH SPOŁECZNIE ORAZ ZAGROŻONYCH NIEDOSTOSOWANIEM SPOŁECZNYM
1) minimalny wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą wynosi:
a) język polski - 160 godzin,
b) język obcy nowożytny - 130 godzin,
c) historia - 60 godzin,
d) wiedza o społeczeństwie - 30 godzin,
e) podstawy przedsiębiorczości - 60 godzin,
f) geografia - 30 godzin,
g) biologia - 30 godzin,
h) chemia - 30 godzin,
i) fizyka - 30 godzin,
j) matematyka - 130 godzin,
k) informatyka - 30 godzin,
l) wychowanie fizyczne - 290 godzin,
m) edukacja dla bezpieczeństwa - 30 godzin,
n) kształcenie zawodowe teoretyczne - 630 godzin,
o) kształcenie zawodowe praktyczne - 970 godzin,
p) zajęcia z wychowawcą - 95 godzin;
2) minimalny wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych wynosi:
a) w oddziale specjalnym - 960 godzin na oddział,
b) w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - 190 godzin na ucznia.
2. Tygodniowy wymiar godzin:
1) obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą dla uczniów poszczególnych klas, którzy nie są młodocianymi pracownikami, wynosi:
a) klasa I - 27 godzin,
b) klasa II - 29 godzin,
c) klasa III - 30 godzin;
2) zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych, w każdym roku szkolnym, wynosi:
a) w oddziale specjalnym - po 10 godzin na oddział,
b) w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - po 2 godziny na ucznia.
3. Wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia, stanowi różnicę między:
1) sumą godzin wynikającą z pomnożenia tygodniowych wymiarów godzin określonych w ust. 2 pkt 1 przez faktyczną liczbę tygodni, w których odbywają się obowiązkowe zajęcia edukacyjne w kolejnych latach szkolnych,
a
2) sumą godzin określonych w ust. 1 pkt 1.
4. Wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 lit. b rozporządzenia, ustala w każdym roku szkolnym dyrektor szkoły, z uwzględnieniem art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.
5. Uczniowie będący młodocianymi pracownikami, skierowani przez szkołę do ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego na turnus dokształcania teoretycznego w zakresie danego zawodu, odbywają kształcenie zawodowe teoretyczne przez okres 4 tygodni w każdej klasie, w wymiarze 34 godzin tygodniowo.
6. W przypadku uczniów będących młodocianymi pracownikami, dyrektor szkoły ustala, w każdej klasie, liczbę dni w tygodniu przeznaczonych na praktyczną naukę zawodu organizowaną u pracodawców.
7. Wymiar godzin przeznaczonych na realizację zajęć religii lub etyki, zajęć wychowania do życia w rodzinie, zajęć języka mniejszości narodowej, etnicznej lub języka regionalnego i naukę własnej historii i kultury oraz zajęć sportowych w oddziałach i szkołach sportowych oraz szkołach mistrzostwa sportowego określają przepisy, o których mowa w § 4 ust. 2 rozporządzenia.
______
1) Nie dotyczy uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, w tym uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, jeżeli jedną z niepełnosprawności jest upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym.
7 RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO, W TYM LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO SPECJALNEGO DLA UCZNIÓW W NORMIE INTELEKTUALNEJ: NIEPEŁNOSPRAWNYCH, NIEDOSTOSOWANYCH SPOŁECZNIE ORAZ ZAGROŻONYCH NIEDOSTOSOWANIEM SPOŁECZNYM I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO Z ODDZIAŁAMI DWUJĘZYCZNYMI, W KTÓRYM JEST PROWADZONE KSZTAŁCENIE W KLASIE WSTĘPNEJ
1) minimalny wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą wynosi:
a) przedmioty w zakresie podstawowym:
- język polski - 360 godzin,
- dwa języki obce nowożytne - 450 godzin (godziny te mogą być dowolnie rozdzielone pomiędzy zajęcia z tych języków),
- język obcy nowożytny będący drugim językiem nauczania w szkołach lub oddziałach dwujęzycznych - dodatkowo 270 godzin,
- wiedza o kulturze - 30 godzin,
- historia - 60 godzin,
- wiedza o społeczeństwie - 30 godzin,
- podstawy przedsiębiorczości - 60 godzin,
- geografia - 30 godzin,
- biologia - 30 godzin,
- chemia - 30 godzin,
- fizyka - 30 godzin,
- matematyka - 300 godzin,
- informatyka - 30 godzin,
- wychowanie fizyczne - 270 godzin,
- edukacja dla bezpieczeństwa - 30 godzin,
b) przedmioty w zakresie rozszerzonym (dodatkowo, poza wymiarem godzin określonym w lit. a dla przedmiotów w zakresie podstawowym):
- język polski, historia, geografia, biologia, chemia, fizyka, historia muzyki, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia - po 240 godzin,
- język obcy nowożytny, wiedza o społeczeństwie, matematyka oraz informatyka - po 180 godzin,
c) przedmioty uzupełniające:
– historia i społeczeństwo - 120 godzin,
– przyroda - 120 godzin,
– zajęcia artystyczne - 30 godzin,
– ekonomia w praktyce - 30 godzin,
– dodatkowy przedmiot uzupełniający, dla którego nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tego przedmiotu został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania - 30 godzin,
d) zajęcia z wychowawcą - 90 godzin;
2) minimalny wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych wynosi:
a) w oddziale specjalnym - 900 godzin na oddział,
b) w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - 180 godzin na ucznia.
2. W trzyletnim okresie nauczania na przedmioty w zakresie rozszerzonym i przedmioty uzupełniające należy przeznaczyć łącznie co najmniej 870 godzin.
3. Dyrektor liceum ogólnokształcącego, po zasięgnięciu opinii rady liceum, a jeżeli rada liceum nie została powołana - po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego, uwzględniając zainteresowania uczniów oraz możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe liceum, ustala przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym, spośród których uczeń wybiera od 2 do 4 przedmiotów.
4. Uczeń, który nie realizuje w zakresie rozszerzonym przedmiotu historia, jest obowiązany realizować przedmiot uzupełniający historia i społeczeństwo.
5. Uczeń, który nie realizuje w zakresie rozszerzonym przedmiotu: geografia, biologia, chemia lub fizyka, jest obowiązany realizować przedmiot uzupełniający przyroda.
6. Przedmioty w zakresie podstawowym, z wyjątkiem przedmiotów: język polski, język obcy nowożytny, język mniejszości narodowej, etnicznej lub język regionalny, matematyka i wychowanie fizyczne, są realizowane w klasie I.
7. Przedmioty w zakresie rozszerzonym: język polski, język obcy nowożytny, język mniejszości narodowej, etnicznej lub język regionalny i matematyka są realizowane w klasach I-III.
8. Przedmioty w zakresie rozszerzonym: historia, wiedza o społeczeństwie, geografia, biologia, chemia, fizyka i informatyka są realizowane po uprzednim zrealizowaniu tych przedmiotów w zakresie podstawowym.
9. Realizacja przedmiotów: historia muzyki, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia może rozpocząć się w klasie I, II lub III.
10. Tygodniowy wymiar godzin:
1) obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą dla uczniów poszczególnych klas wynosi:
a) klasa I - 30 godzin, a w oddziale dwujęzycznym - 33 godziny,
b) klasa II - 32 godziny, a w oddziale dwujęzycznym - 35 godzin,
c) klasa III - 29 godzin, a w oddziale dwujęzycznym - 32 godziny;
2) zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych, w każdym roku szkolnym, wynosi:
a) w oddziale specjalnym - po 10 godzin na oddział,
b) w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - po 2 godziny na ucznia.
11. Uczniowie oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej), w którym tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych realizowanych w zakresie podstawowym i zakresie rozszerzonym oraz przedmiotów uzupełniających, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. c tiret pierwsze do czwartego, jest niższy niż odpowiedni łączny tygodniowy wymiar godzin, o którym mowa w ust. 10 pkt 1, mogą realizować dodatkowe przedmioty uzupełniające, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. c tiret piąte. Dodatkowe przedmioty uzupełniające ustala dyrektor liceum ogólnokształcącego po zasięgnięciu opinii uczniów danego oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej).
12. Wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia, stanowi różnicę między:
1) sumą godzin wynikającą z pomnożenia tygodniowych wymiarów godzin określonych w ust. 10 pkt 1 przez faktyczną liczbę tygodni, w których odbywają się obowiązkowe zajęcia edukacyjne w kolejnych latach szkolnych,
a
2) sumą godzin określonych w ust. 1 pkt 1 lit. a i d oraz w ust. 2.
13. W przypadku liceum ogólnokształcącego z oddziałami dwujęzycznymi, w którym jest prowadzone kształcenie w klasie wstępnej, w rocznym okresie nauczania w klasie wstępnej:
1) minimalny wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą wynosi:
a) język polski - 65 godzin,
b) język obcy nowożytny będący drugim językiem nauczania - 640 godzin,
c) matematyka - 65 godzin,
d) wychowanie fizyczne - 95 godzin,
e) zajęcia z wychowawcą - 30 godzin;
2) minimalny wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych wynosi 65 godzin na ucznia;
3) tygodniowy wymiar godzin:
a) obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą wynosi 28 godzin,
b) zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych wynosi po 2 godziny na ucznia;
4) wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia, stanowi różnicę między:
a) sumą godzin wynikającą z pomnożenia tygodniowego wymiaru godzin określonego w pkt 3 lit. a przez faktyczną liczbę tygodni, w których odbywają się obowiązkowe zajęcia edukacyjne w danym roku szkolnym,
a
b) sumą godzin określonych w pkt 1.
14. Wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 lit. b rozporządzenia, ustala w każdym roku szkolnym dyrektor szkoły, z uwzględnieniem art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.
15. Wymiar godzin przeznaczonych na realizację zajęć religii lub etyki, zajęć wychowania do życia w rodzinie, zajęć języka mniejszości narodowej, etnicznej lub języka regionalnego i naukę własnej historii i kultury oraz zajęć sportowych w oddziałach i szkołach sportowych oraz szkołach mistrzostwa sportowego określają przepisy, o których mowa w § 4 ust. 2 rozporządzenia.
8 RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA TECHNIKUM, W TYM TECHNIKUM SPECJALNEGO DLA UCZNIÓW W NORMIE INTELEKTUALNEJ: NIEPEŁNOSPRAWNYCH, NIEDOSTOSOWANYCH SPOŁECZNIE ORAZ ZAGROŻONYCH NIEDOSTOSOWANIEM SPOŁECZNYM
1) minimalny wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą wynosi:
a) przedmioty w zakresie podstawowym:
- język polski - 360 godzin,
- dwa języki obce nowożytne - 450 godzin (godziny te mogą być dowolnie rozdzielone pomiędzy zajęcia z tych języków),
- język obcy nowożytny będący drugim językiem nauczania w szkołach lub oddziałach dwujęzycznych - dodatkowo 240 godzin,
- wiedza o kulturze - 30 godzin,
- historia - 60 godzin,
- wiedza o społeczeństwie - 30 godzin,
- podstawy przedsiębiorczości - 60 godzin,
- geografia - 30 godzin,
- biologia - 30 godzin,
- chemia - 30 godzin,
- fizyka - 30 godzin,
- matematyka - 300 godzin,
- informatyka - 30 godzin,
- wychowanie fizyczne - 360 godzin,
- edukacja dla bezpieczeństwa - 30 godzin,
b) przedmioty w zakresie rozszerzonym (dodatkowo, poza wymiarem godzin określonym w lit. a dla przedmiotów w zakresie podstawowym):
- język polski, historia, geografia, biologia, chemia, fizyka, historia muzyki, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia - po 240 godzin,
- język obcy nowożytny, wiedza o społeczeństwie, matematyka oraz informatyka - po 180 godzin,
c) przedmioty uzupełniające:
– historia i społeczeństwo - 120 godzin,
– przyroda - 120 godzin,
– zajęcia artystyczne - 30 godzin,
– ekonomia w praktyce - 30 godzin,
– dodatkowy przedmiot uzupełniający, dla którego nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tego przedmiotu został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania - 30 godzin,
d) kształcenie zawodowe teoretyczne - 735 godzin,
e) kształcenie zawodowe praktyczne - 735 godzin,
f) zajęcia z wychowawcą - 120 godzin;
2) minimalny wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych wynosi:
a) w oddziale specjalnym - 900 godzin na oddział,
b) w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - 240 godzin na ucznia.
2. W czteroletnim okresie nauczania na przedmioty w zakresie rozszerzonym i przedmioty uzupełniające należy przeznaczyć łącznie co najmniej 540 godzin.
3. Praktyki zawodowe są realizowane w wymiarze określonym w podstawie programowej kształcenia w zawodach, w klasie ustalonej przez dyrektora technikum. W przypadku praktyk zawodowych realizowanych dłużej niż przez 4 tygodnie, dalsze tygodnie ich trwania dyrektor technikum przelicza na godziny i organizuje w ramach godzin przeznaczonych na kształcenie zawodowe (jedna godzina zegarowa praktyki zawodowej odpowiada jednej godzinie lekcyjnej). Dyrektor technikum może rozłożyć w czasie przebieg praktyk zawodowych realizowanych dłużej niż przez 4 tygodnie.
4. Dyrektor technikum, po zasięgnięciu opinii rady technikum, a jeżeli rada technikum nie została powołana - po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego, uwzględniając zawód, w którym kształci technikum, zainteresowania uczniów oraz możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe technikum, ustala przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym, spośród których uczeń wybiera 2 przedmioty.
5. Uczeń, który nie realizuje w zakresie rozszerzonym przedmiotu historia, jest obowiązany realizować przedmiot uzupełniający historia i społeczeństwo.
6. Uczeń, który nie realizuje w zakresie rozszerzonym przedmiotu: geografia, biologia, chemia, fizyka, matematyka lub informatyka, jest obowiązany realizować przedmiot uzupełniający przyroda.
7. Przedmioty w zakresie podstawowym, z wyjątkiem przedmiotów: język polski, język obcy nowożytny, język mniejszości narodowej, etnicznej lub język regionalny, matematyka i wychowanie fizyczne, są realizowane w klasach I i II.
8. Przedmioty w zakresie rozszerzonym: język polski, język obcy nowożytny, język mniejszości narodowej, etnicznej lub język regionalny i matematyka są realizowane w klasach I-IV.
9. Przedmioty w zakresie rozszerzonym: historia, wiedza o społeczeństwie, geografia, biologia, chemia, fizyka i informatyka są realizowane po uprzednim zrealizowaniu tych przedmiotów w zakresie podstawowym.
10. Realizacja przedmiotów: historia muzyki, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia może rozpocząć się w klasie I, II, III lub IV.
11. Tygodniowy wymiar godzin:
1) obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą dla uczniów poszczególnych klas wynosi:
a) klasa I - 33 godziny, a w oddziale dwujęzycznym - 35 godzin,
b) klasa II - 35 godzin, a w oddziale dwujęzycznym - 36 godzin,
c) klasa III - 34 godziny, a w oddziale dwujęzycznym - 35 godzin,
d) klasa IV - 31 godzin, a w oddziale dwujęzycznym - 33 godziny;
2) zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych, w każdym roku szkolnym, wynosi:
a) w oddziale specjalnym - po 8 godzin na oddział,
b) w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - po 2 godziny na ucznia.
12. Kształcenie zawodowe teoretyczne i kształcenie zawodowe praktyczne może zakończyć się do końca lutego ostatniego roku nauki.
13. Uczniowie oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej), w którym tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych realizowanych w zakresie rozszerzonym oraz przedmiotów uzupełniających, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. c tiret pierwsze do czwartego, jest niższy niż odpowiedni łączny tygodniowy wymiar godzin, o którym mowa w ust. 2, mogą realizować dodatkowe przedmioty uzupełniające, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. c tiret piąte. Dodatkowe przedmioty uzupełniające ustala dyrektor technikum po zasięgnięciu opinii uczniów danego oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej).
14. Wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia, stanowi różnicę między:
1) sumą godzin wynikającą z pomnożenia tygodniowych wymiarów godzin określonych w ust. 11 pkt 1 przez faktyczną liczbę tygodni, w których odbywają się obowiązkowe zajęcia edukacyjne w kolejnych latach szkolnych,
a
2) sumą godzin określonych w ust. 1 pkt 1 lit. a i d-f oraz w ust. 2.
15. Wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 lit. b rozporządzenia, ustala w każdym roku szkolnym dyrektor szkoły, z uwzględnieniem art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.
16. Wymiar godzin przeznaczonych na realizację zajęć religii lub etyki, zajęć wychowania do życia w rodzinie, zajęć języka mniejszości narodowej, etnicznej lub języka regionalnego i naukę własnej historii i kultury oraz zajęć sportowych w oddziałach i szkołach sportowych oraz szkołach mistrzostwa sportowego określają przepisy, o których mowa w § 4 ust. 2 rozporządzenia.
RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA SZKOŁY POLICEALNEJ, W TYM SZKOŁY POLICEALNEJ SPECJALNEJ DLA UCZNIÓW W NORMIE INTELEKTUALNEJ: NIEPEŁNOSPRAWNYCH, NIEDOSTOSOWANYCH SPOŁECZNIE ORAZ ZAGROŻONYCH NIEDOSTOSOWANIEM SPOŁECZNYM
1) wychowanie fizyczne - 190 godzin;
2) kształcenie zawodowe teoretyczne - 800 godzin;
3) kształcenie zawodowe praktyczne - 800 godzin.
2. Praktyki zawodowe są realizowane w wymiarze określonym w podstawie programowej kształcenia w zawodach.
3. W przypadku rocznego, 1,5-rocznego lub 2,5-letniego okresu nauczania wymiar godzin określony dla dwuletniego okresu nauczania, o którym mowa w ust. 1, ulega odpowiedniemu zmniejszeniu lub zwiększeniu.
4. Tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych dla uczniów poszczególnych semestrów wynosi po 28 godzin.
5. Wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia, stanowi różnicę między:
1) sumą godzin wynikającą z pomnożenia tygodniowych wymiarów godzin określonych w ust. 4 przez faktyczną liczbę tygodni, w których odbywają się obowiązkowe zajęcia edukacyjne w kolejnych latach szkolnych,
a
2) sumą godzin określonych w ust. 1.
6. Wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 lit. b rozporządzenia, ustala w każdym roku szkolnym dyrektor szkoły, z uwzględnieniem art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.
RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA SZKOŁY SPECJALNEJ PRZYSPOSABIAJĄCEJ DO PRACY DLA UCZNIÓW Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU UMIARKOWANYM LUB ZNACZNYM ORAZ DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI SPRZĘŻONYMI
1) minimalny wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych wynosi:
a) funkcjonowanie osobiste i społeczne - 670 godzin,
b) wychowanie fizyczne - 290 godzin,
c) przysposobienie do pracy - 1890 godzin;
2) zajęcia rewalidacyjne - 960 godzin;
3) zajęcia sportowe - 190 godzin;
4) zajęcia kształtujące kreatywność - 190 godzin.
2. Tygodniowy wymiar godzin:
1) obowiązkowych zajęć edukacyjnych dla uczniów poszczególnych klas wynosi:
a) klasa I - 27 godzin,
b) klasa II - 30 godzin,
c) klasa III - 32 godziny;
2) zajęć rewalidacyjnych, w każdym roku szkolnym, wynosi po 10 godzin na oddział,
3. Wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia, stanowi różnicę między:
1) sumą godzin wynikającą z pomnożenia tygodniowych wymiarów godzin określonych w ust. 2 pkt 1 przez faktyczną liczbę tygodni, w których odbywają się obowiązkowe zajęcia edukacyjne w kolejnych latach szkolnych,
a
2) sumą godzin określonych w ust. 1 pkt 1.
4. Wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 lit. b rozporządzenia, ustala w każdym roku szkolnym dyrektor szkoły, z uwzględnieniem art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.
5. Wymiar godzin przeznaczonych na realizację zajęć religii lub etyki, zajęć wychowania do życia w rodzinie, zajęć języka mniejszości narodowej, etnicznej lub języka regionalnego i naukę własnej historii i kultury określają przepisy, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 1-3 rozporządzenia.
RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA GIMNAZJUM DLA DOROSŁYCH
1) w gimnazjum prowadzącym zajęcia w formie stacjonarnej:
a) język polski - 385 godzin,
b) język obcy nowożytny - 190 godzin,
c) historia - 190 godzin,
d) wiedza o społeczeństwie - 65 godzin,
e) geografia - 65 godzin,
f) biologia - 65 godzin,
g) chemia - 65 godzin,
h) fizyka - 65 godzin,
i) matematyka - 290 godzin,
j) informatyka - 65 godzin;
2) w gimnazjum prowadzącym zajęcia w formie zaocznej:
a) język polski - 215 godzin,
b) język obcy nowożytny - 110 godzin,
c) historia - 110 godzin,
d) wiedza o społeczeństwie - 35 godzin,
e) geografia - 35 godzin,
f) biologia - 35 godzin,
g) chemia - 35 godzin,
h) fizyka - 35 godzin,
i) matematyka - 160 godzin,
j) informatyka - 35 godzin.
2. Wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych dla słuchaczy poszczególnych semestrów wynosi:
1) w gimnazjum prowadzącym zajęcia w formie stacjonarnej - po 16 godzin tygodniowo w każdym semestrze;
2) w gimnazjum prowadzącym zajęcia w formie zaocznej - po 144 godziny w każdym semestrze.
3. Wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia, stanowi różnicę między:
1) sumą godzin wynikającą z pomnożenia wymiarów godzin określonych:
a) w przypadku gimnazjum prowadzącego zajęcia w formie stacjonarnej - w ust. 2 pkt 1 przez faktyczną liczbę tygodni, w których odbywają się obowiązkowe zajęcia edukacyjne w kolejnych semestrach,
b) w przypadku gimnazjum prowadzącego zajęcia w formie zaocznej - w ust. 2 pkt 2 przez liczbę semestrów,
a
2) sumą godzin określonych:
a) w przypadku gimnazjum prowadzącego zajęcia w formie stacjonarnej - w ust. 1 pkt 1,
b) w przypadku gimnazjum prowadzącego zajęcia w formie zaocznej - w ust. 1 pkt 2.
4. Wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 lit. b rozporządzenia, ustala w każdym roku szkolnym dyrektor szkoły, z uwzględnieniem art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.
9 RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO DLA DOROSŁYCH
1) w liceum ogólnokształcącym prowadzącym zajęcia w formie stacjonarnej:
a) przedmioty w zakresie podstawowym;
- język polski - 300 godzin,
- język obcy nowożytny - 180 godzin,
- historia - 60 godzin,
- wiedza o społeczeństwie - 30 godzin,
- podstawy przedsiębiorczości - 30 godzin,
- geografia - 30 godzin,
- biologia - 30 godzin,
- chemia - 30 godzin,
- fizyka - 30 godzin,
- matematyka - 210 godzin,
- informatyka - 30 godzin,
b) przedmioty w zakresie rozszerzonym (dodatkowo, poza wymiarem godzin określonym w lit. a dla przedmiotów w zakresie podstawowym):
- język polski, historia, geografia, biologia, chemia, fizyka, historia muzyki, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia - po 200 godzin,
- język obcy nowożytny, wiedza o społeczeństwie, matematyka oraz informatyka - po 150 godzin,
c) przedmioty uzupełniające: historia i społeczeństwo oraz przyroda - po 60 godzin;
2) w liceum ogólnokształcącym prowadzącym zajęcia w formie zaocznej:
a) przedmioty w zakresie podstawowym:
- język polski - 180 godzin,
- język obcy nowożytny - 105 godzin,
- historia - 35 godzin,
- wiedza o społeczeństwie - 15 godzin,
- podstawy przedsiębiorczości - 20 godzin,
- geografia - 20 godzin,
- biologia - 15 godzin,
- chemia - 15 godzin,
- fizyka - 20 godzin,
- matematyka - 125 godzin,
- informatyka - 20 godzin,
b) przedmioty w zakresie rozszerzonym (dodatkowo, poza wymiarem godzin określonym w lit. a dla przedmiotów w zakresie podstawowym):
- język polski, historia, geografia, biologia, chemia, fizyka, historia muzyki, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia - po 125 godzin,
- język obcy nowożytny, wiedza o społeczeństwie, matematyka oraz informatyka - po 90 godzin,
c) przedmioty uzupełniające: historia i społeczeństwo oraz przyroda - po 35 godzin.
2. W trzyletnim okresie nauczania w liceum ogólnokształcącym dla dorosłych:
1) prowadzącym zajęcia w formie stacjonarnej - na przedmioty w zakresie rozszerzonym i przedmioty uzupełniające należy przeznaczyć łącznie co najmniej 420 godzin;
2) prowadzącym zajęcia w formie zaocznej - na przedmioty w zakresie rozszerzonym i przedmioty uzupełniające należy przeznaczyć łącznie co najmniej 250 godzin.
3. Dyrektor liceum ogólnokształcącego, po zasięgnięciu opinii rady liceum, a jeżeli rada liceum nie została powołana - po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i samorządu słuchaczy, uwzględniając zainteresowania słuchaczy oraz możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe liceum, ustala przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym, spośród których słuchacz wybiera 2 przedmioty.
4. Słuchacz, który nie realizuje w zakresie rozszerzonym przedmiotu historia, jest obowiązany realizować przedmiot uzupełniający historia i społeczeństwo.
5. Słuchacz, który nie realizuje w zakresie rozszerzonym przedmiotu: geografia, biologia, chemia lub fizyka, jest obowiązany realizować przedmiot uzupełniający przyroda.
6. Przedmioty w zakresie podstawowym, z wyjątkiem języka polskiego, języka obcego nowożytnego, języka mniejszości narodowej, etnicznej lub języka regionalnego i matematyki, są realizowane w semestrze I i II.
7. Przedmioty w zakresie rozszerzonym: język polski, język obcy nowożytny, język mniejszości narodowej, etnicznej lub język regionalny i matematyka są realizowane w semestrach I-VI.
8. Przedmioty w zakresie rozszerzonym: historia, wiedza o społeczeństwie, geografia, biologia, chemia, fizyka i informatyka są realizowane po uprzednim zrealizowaniu tych przedmiotów w zakresie podstawowym.
9. Realizacja przedmiotów: historia muzyki, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia może rozpocząć się w każdym semestrze.
10. Wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych dla słuchaczy poszczególnych semestrów wynosi:
1) w liceum ogólnokształcącym prowadzącym zajęcia w formie stacjonarnej:
a) w semestrach I-IV - po 16 godzin tygodniowo,
b) w semestrze V i VI - po 15 godzin tygodniowo;
2) w liceum ogólnokształcącym prowadzącym zajęcia w formie zaocznej:
a) w semestrach I-V - po 152 godziny,
b) w semestrze VI - 86 godzin.
11. Wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia, stanowi różnicę między:
1) sumą godzin wynikającą z pomnożenia wymiarów godzin określonych:
a) w przypadku liceum ogólnokształcącego prowadzącego zajęcia w formie stacjonarnej - w ust. 10 pkt 1 przez faktyczną liczbę tygodni, w których odbywają się obowiązkowe zajęcia edukacyjne w kolejnych semestrach,
b) w przypadku liceum ogólnokształcącego prowadzącego zajęcia w formie zaocznej - w ust. 10 pkt 2 przez liczbę semestrów,
a
2) sumą godzin określonych:
a) w przypadku liceum ogólnokształcącego prowadzącego zajęcia w formie stacjonarnej - w ust. 1 pkt 1 lit. a oraz ust. 2 pkt 1,
b) w przypadku liceum ogólnokształcącego prowadzącego zajęcia w formie zaocznej - w ust. 1 pkt 2 lit. a oraz ust. 2 pkt 2.
12. Wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 lit. b rozporządzenia, ustala w każdym roku szkolnym dyrektor szkoły, z uwzględnieniem art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.
RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA SZKOŁY POLICEALNEJ DLA DOROSŁYCH
1) w szkole policealnej prowadzącej zajęcia w formie stacjonarnej:
a) podstawy przedsiębiorczości (prowadzone tylko dla słuchaczy, którzy na wcześniejszym etapie edukacyjnym nie realizowali tego przedmiotu) - 30 godzin,
b) kształcenie zawodowe teoretyczne - 590 godzin,
c) kształcenie zawodowe praktyczne - 590 godzin;
2) w szkole policealnej prowadzącej zajęcia w formie zaocznej:
a) podstawy przedsiębiorczości (prowadzone tylko dla słuchaczy, którzy na wcześniejszym etapie edukacyjnym nie realizowali tego przedmiotu) - 20 godzin,
b) kształcenie zawodowe teoretyczne - 340 godzin,
c) kształcenie zawodowe praktyczne - 340 godzin.
2. W przypadku rocznego, 1,5-rocznego lub 2,5-letniego okresu nauczania wymiar godzin określony dla dwuletniego okresu nauczania, o którym mowa w ust. 1, ulega odpowiednio zmniejszeniu lub zwiększeniu, przy zachowaniu minimalnego wymiaru godzin przedmiotu podstawy przedsiębiorczości przewidzianego dla dwuletniego okresu nauczania.
3. Wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych dla słuchaczy poszczególnych semestrów wynosi:
1) w szkole policealnej prowadzącej zajęcia w formie stacjonarnej - po 19 godzin tygodniowo w każdym semestrze;
2) w szkole policealnej prowadzącej zajęcia w formie zaocznej - po 175 godzin w każdym semestrze.
4. Praktyki zawodowe są realizowane w wymiarze określonym w podstawie programowej kształcenia w zawodach.
5. Wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia, stanowi różnicę między:
1) sumą godzin wynikającą z pomnożenia wymiarów godzin określonych:
a) w przypadku szkoły policealnej prowadzącej zajęcia w formie stacjonarnej - w ust. 3 pkt 1 przez faktyczną liczbę tygodni, w których odbywają się obowiązkowe zajęcia edukacyjne w kolejnych semestrach,
b) w przypadku szkoły policealnej prowadzącej zajęcia w formie zaocznej - w ust. 3 pkt 2 przez liczbę semestrów,
a
2) sumą godzin określonych:
a) w przypadku szkoły policealnej prowadzącej zajęcia w formie stacjonarnej - w ust. 1 pkt 1,
b) w przypadku szkoły policealnej prowadzącej zajęcia w formie zaocznej - w ust. 1 pkt 2.
6. Wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 lit. b rozporządzenia, ustala w każdym roku szkolnym dyrektor szkoły, z uwzględnieniem art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.
10 RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA KLASY VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ DLA DOROSŁYCH
1) w szkole podstawowej prowadzącej zajęcia w formie stacjonarnej:
a) język polski - 160 godzin,
b) język obcy nowożytny - 65 godzin,
c) historia i społeczeństwo - 30 godzin,
d) przyroda - 65 godzin,
e) matematyka - 130 godzin,
f) zajęcia komputerowe - 30 godzin;
2) w szkole podstawowej prowadzącej zajęcia w formie zaocznej:
a) język polski - 90 godzin,
b) język obcy nowożytny - 36 godzin,
c) historia i społeczeństwo - 18 godzin,
d) przyroda - 36 godzin,
e) matematyka - 72 godziny,
f) zajęcia komputerowe -18 godzin.
2. Wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych dla słuchaczy poszczególnych semestrów wynosi:
1) w szkole podstawowej prowadzącej zajęcia w formie stacjonarnej - po 17 godzin tygodniowo w każdym semestrze;
2) w szkole podstawowej prowadzącej zajęcia w formie zaocznej - po 153 godziny w każdym semestrze.
3. Wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia, stanowi różnicę między:
1) sumą godzin wynikającą z pomnożenia wymiarów godzin określonych:
a) w przypadku szkoły podstawowej prowadzącej zajęcia w formie stacjonarnej - w ust. 2 pkt 1 przez faktyczną liczbę tygodni, w których odbywają się obowiązkowe zajęcia edukacyjne w kolejnych semestrach,
b) w przypadku szkoły podstawowej prowadzącej zajęcia w formie zaocznej - w ust. 2 pkt 2 przez liczbę semestrów,
a
2) sumą godzin określonych:
a) w przypadku szkoły podstawowej prowadzącej zajęcia w formie stacjonarnej - w ust. 1 pkt 1,
b) w przypadku szkoły podstawowej prowadzącej zajęcia w formie zaocznej - w ust. 1 pkt 2.
4. Wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 lit. b rozporządzenia, ustala w każdym roku szkolnym dyrektor szkoły, z uwzględnieniem art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.
-zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. b rozporządzenia z dnia 29 grudnia 2014 r. (Dz.U.2014.1993) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 stycznia 2015 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. a, c i d rozporządzenia z dnia 29 grudnia 2014 r. (Dz.U.2014.1993) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2015 r.
-zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. b rozporządzenia z dnia 29 grudnia 2014 r. (Dz.U.2014.1993) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 stycznia 2015 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. a, c, i d rozporządzenia z dnia 29 grudnia 2014 r. (Dz.U.2014.1993) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2015 r.
-zmieniony przez § 1 pkt 7 lit. a rozporządzenia z dnia 29 grudnia 2014 r. (Dz.U.2014.1993) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 stycznia 2015 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 7 lit. b rozporządzenia z dnia 29 grudnia 2014 r. (Dz.U.2014.1993) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2015 r
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.2012.204 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Ramowe plany nauczania w szkołach publicznych. |
Data aktu: | 07/02/2012 |
Data ogłoszenia: | 22/02/2012 |
Data wejścia w życie: | 01/09/2012 |