KRAJOWY PROGRAM ZWALCZANIA NIEKTÓRYCH SEROTYPÓW SALMONELLA W STADACH INDYKÓW RZEŹNYCH NA LATA 2016-2018
Zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2160/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie zwalczania salmonelli i innych określonych odzwierzęcych czynników chorobotwórczych przenoszonych przez żywność (Dz. Urz. UE L 325 z 12.12.2003, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 41, str. 328, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 2160/2003", państwa członkowskie Unii Europejskiej ustanawiają krajowe programy zwalczania w odniesieniu do każdej choroby odzwierzęcej i odzwierzęcego czynnika chorobotwórczego wymienionych w załączniku I do tego rozporządzenia. Celem programu jest osiągnięcie celu unijnego, który w odniesieniu do stad indyków rzeźnych został określony w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1190/2012 z dnia 12 grudnia 2012 r. w sprawie unijnego celu ograniczenia występowania Salmonella Enteritidis i Salmonella Typhimurium w stadach indyków zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2160/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. Urz. UE L 340 z 13.12.2012, str. 29), zwanym dalej "rozporządzeniem nr 1190/2012", i dotyczy stad indyków rzeźnych z wynikiem dodatnim badań laboratoryjnych w odniesieniu do następujących serotypów Salmonella:
- zwanych dalej "serotypami Salmonella objętymi programem".
Zgodnie z przepisami części E ust. 1 załącznika II do rozporządzenia nr 2160/2003 świeże mięso drobiowe pozyskane z drobiu wymienionego w załączniku I do tego rozporządzenia (kury, indyki) nie może być wprowadzone do obrotu w celu spożycia przez ludzi, jeżeli nie zostanie spełnione kryterium bezpieczeństwa żywności określone w ust. 1.28 rozdziale 1 załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2073/2005 z dnia 15 listopada 2005 r. w sprawie kryteriów mikrobiologicznych dotyczących środków spożywczych (Dz. Urz. UE L 338 z 22.12.2005, str. 1, z późn. zm.).
Zgodnie z art. 1 ust. 3 rozporządzenia nr 2160/2003, "Krajowy program zwalczania niektórych serotypów Salmonella w stadach indyków rzeźnych" na lata 2016-2018, zwany dalej "programem", nie ma zastosowania przy produkcji mięsa pochodzącego z indyków rzeźnych przeznaczonego do sprzedaży bezpośredniej lub na własny użytek.
Zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia nr 2160/2003, cel wspólnotowy określony w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 584/2008 z dnia 20 czerwca 2008 r. wykonującym rozporządzenie (WE) nr 2160/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wspólnotowego celu ograniczenia częstości występowania Salmonelli enteritidis i Salmonelli typhimurium u indyków (Dz. Urz. UE L 162 z 21.06.2008, str. 3) został ustanowiony na okres trzech lat, do końca 2012 r. Począwszy od 2013 r. program jest kontynuowany w państwach członkowskich dla osiągnięcia celu unijnego.
Od 2010 r. na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest realizowany "Krajowy program zwalczania niektórych serotypów Salmonella w stadach indyków rzeźnych". W 2010 r. serotypy Salmonella objęte programem stwierdzono w 24 stadach indyków rzeźnych spośród 3 434 zbadanych stad. Odsetek zakażeń w stadach indyków rzeźnych w 2010 r. wyniósł 0,7%. W drugim roku realizacji krajowego programu stwierdzono serotypy pałeczek Salmonella objętych tym programem w 21 stadach indyków rzeźnych z 4 648 stad zbadanych. Odsetek stad zakażonych w 2011 r. wyniósł 0,45%. W 2012 r. serotypy Salmonella objęte programem stwierdzono w 15 stadach indyków rzeźnych spośród 5 230 zbadanych stad. Odsetek zakażeń w stadach indyków rzeźnych w 2012 r. wyniósł 0,29%. W 2013 r. serotypy Salmonella objęte programem stwierdzono w 13 stadach indyków rzeźnych spośród 4 852 zbadanych stad. Odsetek zakażeń w stadach indyków rzeźnych wyniósł 0,27%. W 2014 r. serotypy Salmonella objęte programem stwierdzono w 18 stadach indyków rzeźnych spośród 5838 zbadanych stad. Odsetek zakażeń w stadach indyków rzeźnych wyniósł 0,31%.
W 2015 r. program jest prowadzony zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 6 lutego 2015 r. w sprawie wprowadzenia "Krajowego programu zwalczania niektórych serotypów Salmonella w stadach indyków rzeźnych" na 2015 r. (Dz. U. poz. 228).
Cel unijny zostanie osiągnięty w odniesieniu do stad indyków rzeźnych, gdy docelowo roczny odsetek stad z dodatnim wynikiem badań laboratoryjnych w odniesieniu do serotypów Salmonella objętych programem zostanie zredukowany do 1 % lub poniżej tej wartości.
Ponadto, cel programu będzie obejmował również określenie systemów badawczych koniecznych do sprawdzenia czy cel został osiągnięty oraz do sprawdzenia postępów w realizacji celu unijnego.
Zgodnie z ust. 4.1. załącznika do rozporządzenia nr 1190/2012, na potrzeby sprawozdawczości mającej na celu weryfikację celu unijnego, przyjmuje się następującą definicję stada zakażonego - jest to stado indyków rzeźnych, w którym w wyniku pobrania próbek w ramach programu wykryto w jednej lub więcej próbek Salmonella Enteritidis lub Salmonella Typhimurium (inne niż szczepy szczepionkowe, ale z uwzględnieniem jednofazowych szczepów o wzorze antygenowym 1,4 [5],12:i:- ) lub został wykryty efekt hamujący wzrost bakterii.
W celu uzyskania współfinansowania unijnego program został opracowany zgodnie z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 652/2014 z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiającym przepisy w zakresie zarządzania wydatkami odnoszącymi się do łańcucha żywnościowego, zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt oraz dotyczącymi zdrowia roślin i materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin, zmieniającym dyrektywy Rady 98/56/WE, 2000/29/WE i 2008/90/WE, rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 178/2002, (WE) nr 882/2004 i (WE) nr 396/2005, dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 oraz uchylającym decyzje Rady 66/399/EWG, 76/894/EWG i 2009/470/WE (Dz. Urz. UE L 189 z 27.06.2014, str. 1).
Częstotliwość i sposób pobierania próbek w stadach indyków rzeźnych odbywają się zgodnie z ust. 1 i 2 załącznika do rozporządzenia nr 1190/2012, co jest zgodne z minimalnymi wymaganiami określonymi w części B załącznika II do rozporządzenia nr 2160/2003.
Wykrycie serotypów Salmonella objętych programem lub stwierdzenie efektu hamującego wzrost bakterii w próbkach pobranych z inicjatywy producenta żywca indyczego, powinno być bezzwłocznie zgłaszane właściwemu miejscowo powiatowemu lekarzowi weterynarii przez laboratorium przeprowadzające badanie laboratoryjne próbek.
Zgodnie z art. 1 ust. 3 rozporządzenia nr 2160/2003, program nie ma zastosowania przy produkcji mięsa pochodzącego z indyków rzeźnych przeznaczonego do sprzedaży bezpośredniej lub na własny użytek.
W latach 2006 i 2007 przeprowadzono badania podstawowe nad występowaniem pałeczek Salmonella w stadach indyków rzeźnych i hodowlanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z decyzją Komisji 2006/662/WE z dnia 29 września 2006 r. w sprawie wkładu finansowego Wspólnoty na rzecz badania podstawowego dotyczącego występowania bakterii salmonelli u indyków prowadzonego w państwach członkowskich (Dz. Urz. UE L 272 z 03.10.2006, str. 22). Odsetek stad zakażonych indyków rzeźnych wyniósł 24 %, natomiast w stadach indyków hodowlanych pałeczek Salmonella nie wykryto.
Głównym, pierwotnym rezerwuarem odzwierzęcych pałeczek Salmonella w Rzeczypospolitej Polskiej jest drób. Do zakażeń, zgodnie z danymi z raportu Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności na temat tendencji i źródeł chorób odzwierzęcych, odzwierzęcych czynników chorobotwórczych oraz ognisk przenoszonych przez żywność z 2013 r., dochodzi najczęściej przez spożywanie skażonych produktów pochodzenia zwierzęcego, m. in. jaj i produktów jajecznych oraz mięsa i przetworów mięsnych, w tym drobiowych.
Informacje o zachorowaniach na choroby zakaźne, zakażeniach i zatruciach w Rzeczypospolitej Polskiej są zbierane przez Zakład Epidemiologii Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego - Państwowego Zakładu Higieny, a następnie publikowane na stronie internetowej tego Instytutu w postaci dwutygodniowych meldunków o zachorowaniach na choroby zakaźne, zakażeniach i zatruciach. Dane dotyczące liczby zatruć pokarmowych wywołanych przez pałeczki Salmonella w latach 2005-2014 zestawiono w tabeli 1.
Tabela 1. Dane dotyczące liczby zatruć pokarmowych wywołanych przez pałeczki Salmonella w latach 2005-2014.
Rok | Liczba zarejestrowanych zatruć pokarmowych wywołanych przez pałeczki Salmonella |
2014 | 8 200 |
2013 | 7 407 |
2012 | 8 267 |
2011 | 8 652 |
2010 | 9 549 |
2009 | 8 855 |
2008 | 9 478 |
2007 | 11 568 |
2006 | 13 210 |
2005 | 15 815 |
(Źródło: Zakład Epidemiologii Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego - Państwowego Zakładu Higieny)
Od 2010 r. na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest realizowany "Krajowy program zwalczania niektórych serotypów Salmonella w stadach indyków rzeźnych". Wyniki realizacji ww. programu przedstawia tabela 2.
Tabela 2. Wyniki realizacji krajowego programu zwalczania Salmonella w stadach indyków rzeźnych w latach 2011-2014.
Rok | Liczba stad zbadanych w ramach programu | Liczba stad zakażonych serotypem Salmonella objętym programem | % stad zakażonych serotypem Salmonella objętym programem |
2011 | 4 648 | 21 | 0,45 |
2012 | 5 230 | 15 | 0,29 |
2013 | 4 852 | 13 | 0,27 |
2014 | 5 838 | 18 | 0,31 |
Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej właściwą władzą wykonawczą w zakresie realizacji programów, o których mowa w art. 5 ust. 1 rozporządzenia nr 2160/2003, są organy Inspekcji Weterynaryjnej: Główny Lekarz Weterynarii, wojewódzcy lekarze weterynarii oraz powiatowi lekarze weterynarii.
Obecnie funkcjonuje 16 wojewódzkich inspektoratów weterynarii oraz 305 powiatowych inspektoratów weterynarii.
Struktura oraz kompetencje organów Inspekcji Weterynaryjnej zostały określone w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. z 2015 r. poz. 1482, z późn. zm.).
W ramach programu badania laboratoryjne będą wykonywane przez laboratoria, o których mowa w art. 25 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej.
Krajowe laboratorium referencyjne w zakresie badań laboratoryjnych przeprowadzanych w ramach programu określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 kwietnia 2012 r. w sprawie krajowych laboratoriów referencyjnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 256 i 1692).
Badania laboratoryjne próbek pobieranych w ramach programu przeprowadza się w laboratoriach wyznaczonych przez Głównego Lekarza Weterynarii, zgodnie z art. 25 ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej.
W przypadkach uzasadnionych ekonomicznie lub organizacyjnie próbki pobrane w ramach programu przez powiatowego lekarza weterynarii mogą być przesłane do laboratorium wyznaczonego przez Głównego Lekarza Weterynarii znajdującego się w innym województwie. W takim przypadku, powiatowy lekarz weterynarii powiadamia wojewódzkiego lekarza weterynarii o zamiarze przesłania tych próbek do innego województwa. Wojewódzki lekarz weterynarii powiadamia wojewódzkiego lekarza weterynarii właściwego ze względu na położenie laboratorium o zamiarze przesłania próbek.
Próbki pobrane z inicjatywy producenta żywca indyczego, tj. przez producenta żywca indyczego lub osobę przez niego wyznaczoną, mogą również być badane w laboratoriach innych niż wyżej wymienione, które zostały zatwierdzone przez Głównego Lekarza Weterynarii w trybie art. 25a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej do wykonywania badań metodą badawczą określoną w ust. 1.5.
Wykaz laboratoriów zatwierdzonych przez Głównego Lekarza Weterynarii jest umieszczony na stronie internetowej administrowanej przez Główny Inspektorat Weterynarii, zgodnie z art. 25 ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej.
Krajowym laboratorium referencyjnym właściwym dla badań prowadzonych w kierunku salmonellozy (w zakresie chorób odzwierzęcych), zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 kwietnia 2012 r. w sprawie krajowych laboratoriów referencyjnych, jest Laboratorium w Zakładzie Mikrobiologii Państwowego Instytutu Weterynaryjnego - Państwowego Instytutu Badawczego w Puławach, zwane dalej "KLR Salmonellozy".
Do próbek przesyłanych do badań laboratoryjnych, pobranych w ramach kontroli urzędowych dołącza się wypełnione pismo przewodnie, którego wzór jest określony w załączniku nr 6 do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 stycznia 2008 r. w sprawie sposobu prowadzenia dokumentacji związanej ze zwalczaniem chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. Nr 17, poz. 107).
W piśmie przewodnim dołączonym do próbek kierowanych do badania laboratoryjnego producent żywca indyczego jest obowiązany umieścić informacje dotyczące:
Laboratoria wykonujące badania laboratoryjne w ramach programu oceniają każdorazowo efekt hamujący wzrost bakterii.
W przypadku wykrycia serotypu pałeczek Salmonella innego niż objęty programem określa się ten serotyp i podaje jego nazwę.
Z przeprowadzonych badań laboratoryjnych sporządza się sprawozdanie. W sprawozdaniu umieszcza się informacje o badanym stadzie (numer lub oznaczenie stada oraz weterynaryjny numer identyfikacyjny/numer z rejestru powiatowego lekarza weterynarii), rodzaju badanego materiału oraz o wyniku badania laboratoryjnego każdej z badanych próbek, zgodnie z jednym z poniższych sformułowań:
W przypadku, gdy:
- laboratorium informuje o tym producenta żywca indyczego przy przyjęciu próbek do badania laboratoryjnego. W przypadku gdy producent żywca indyczego zdecydował o przeprowadzeniu badania laboratoryjnego, w sprawozdaniu z przeprowadzonych badań laboratoryjnych umieszcza się informację: "Badanie laboratoryjne nie może być traktowane jako przeprowadzone zgodnie z wymaganiami programu zwalczania niektórych serotypów Salmonella w stadach indyków rzeźnych".
Laboratoria przeprowadzające badania laboratoryjne w ramach programu oraz producent żywca indyczego po uzyskaniu dodatniego wyniku badań laboratoryjnych lub stwierdzeniu efektu hamującego wzrost bakterii w próbkach pobranych z inicjatywy producenta żywca indyczego, niezwłocznie informują o tym powiatowego lekarza weterynarii.
Laboratoria wyznaczone przez Głównego Lekarza Weterynarii zgodnie z art. 25 ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej, po uzyskaniu dodatniego wyniku badań laboratoryjnych lub stwierdzeniu efektu hamującego wzrost bakterii w próbkach pobranych przez powiatowego lekarza weterynarii informują o tym powiatowego lekarza weterynarii oraz wojewódzkiego lekarza weterynarii właściwego ze względu na miejsce pobrania próbek.
Wszystkie sprawozdania z badań laboratoryjnych próbek pobranych zarówno z inicjatywy producenta żywca indyczego, jak i pobranych przez powiatowego lekarza weterynarii, przesyłane są do powiatowego lekarza weterynarii.
Laboratoria wykonujące badania laboratoryjne w ramach programu, na koniec okresu sprawozdawczego, na wniosek wojewódzkiego lekarza weterynarii, przygotowują sprawozdanie dotyczące badań przeprowadzonych w ramach programu.
Laboratoria wykonujące badania laboratoryjne w ramach programu przechowują wszystkie izolaty Salmonella wyizolowane w ramach programu przez okres co najmniej dwóch lat. Ponadto spośród przechowywanych izolatów laboratoria przesyłają do KLR Salmonellozy jeden szczep reprezentujący każdy stwierdzony serotyp Salmonella wraz z kartą informacyjną, a w przypadku gdy nie została wykonana pełna identyfikacja serotypu Salmonella - typ serologiczny, w celu wykonania badań potwierdzających.
Metody stosowane do wykrywania serotypów Salmonella w stadach indyków rzeźnych są określone w ust. 3.2-3.4 załącznika do rozporządzenia nr 1190/2012.
Zgodnie z ust. 2.1 załącznika do rozporządzenia nr 1190/2012 pobranie próbek powinno nastąpić z inicjatywy producenta żywca indyczego we wszystkich stadach indyków rzeźnych w okresie 3 tygodni przed przemieszczeniem indyków do rzeźni. W przypadku indyków, które są utrzymywane dłużej niż 100 dni lub są objęte ekologiczną produkcją indyków zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 889/2008 z dnia 5 września 2008 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych w odniesieniu do produkcji ekologicznej, znakowania i kontroli (Dz. Urz. UE L 250 z 18.09.2008, str. 1, z późn. zm.), powiatowy lekarz weterynarii może zezwolić na pobieranie próbek w okresie sześciu tygodni przed przemieszczeniem indyków do rzeźni. Zgodnie z częścią B załącznika II do rozporządzenia nr 2160/2003 wyniki badań laboratoryjnych próbek muszą być znane przed przemieszczeniem indyków do rzeźni. Procedura pobierania i przesyłania próbek została opisana w ust. 2.2 załącznika do rozporządzenia nr 1190/2012. Pobieranie próbek przed przemieszczeniem indyków do rzeźni następuje z inicjatywy producenta żywca indyczego, który ponosi koszty ich pobrania, transportu oraz badań laboratoryjnych w laboratorium.
Producent żywca indyczego, zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2014 r. poz. 1539, z późn. zm.) jest obowiązany do poinformowania powiatowego lekarza weterynarii o każdej zmianie stanu prawnego lub faktycznego związanego z prowadzeniem działalności nadzorowanej w zakresie dotyczącym wymagań weterynaryjnych, w szczególności o wstawieniu nowego stada indyków rzeźnych. Informacja taka powinna zostać przekazana w formie pisemnej w terminie siedmiu dni od dnia zaistnienia takiego zdarzenia. Jednocześnie producent żywca indyczego przedkłada właściwemu miejscowo powiatowemu lekarzowi weterynarii harmonogram pobierania próbek w stadzie w celu zatwierdzenia. Producent żywca indyczego jest obowiązany do prowadzenia dokumentacji związanej z pobieraniem próbek, zawierającej co najmniej informacje dotyczące:
Dokumentację przechowuje się przez co najmniej 2 lata od dnia zbycia stada.
Powiatowy lekarz weterynarii nadzoruje prawidłowe pobieranie próbek z inicjatywy producenta żywca indyczego oraz kontroluje dokumentację prowadzoną przez tego producenta. Nadzór ten obejmuje kontrolę realizacji harmonogramu oraz sposobu pobierania próbek. Kontrola sposobu pobierania próbek jest prowadzona z częstotliwością zależną od analizy ryzyka dokonanej przez powiatowego lekarza weterynarii. Nadzór ten może odbywać się w trakcie kontroli urzędowych gospodarstw oraz w każdym przypadku gdy powiatowy lekarz weterynarii uzna, że zachodzi taka konieczność.
Częstotliwość pobierania próbek przez powiatowego lekarza weterynarii jest określona w ust. 2.1 lit. b (ii) oraz (iii) załącznika do rozporządzenia nr 1190/2012.
Zgodnie z ust. 2.1 lit. b (iv) załącznika do rozporządzenia nr 1190/2012, pobranie próbek przez powiatowego lekarza weterynarii może zastąpić jedno pobranie próbek przeprowadzone z inicjatywy producenta żywca indyczego.
W przypadku stwierdzenia efektu hamującego wzrost bakterii w próbkach pobranych przez powiatowego lekarza weterynarii, opłaty związane z badaniem laboratoryjnym próbek ponosi producent żywca indyczego. Opłata zawiera koszt:
Kontrole urzędowe pasz przeznaczonych dla stad indyków rzeźnych w zakresie wykrywania serotypów pałeczek Salmonella objętych programem przewidziane zostały w Krajowym planie kontroli urzędowej pasz, przygotowanym i wdrożonym zgodnie z art. 42 ustawy z dnia 22 lipca 2006 r. o paszach (Dz. U. z 2014 r. poz. 398, z późn. zm.) oraz tytułem V rozporządzenia (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt (Dz. Urz. UE L 165 z 30.04.2004, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 45, str. 200).
Według danych Inspekcji Weterynaryjnej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
- co zostało przedstawione w podziale na województwa w tabeli 3.
Tabela 3. Łączna liczba stad oraz łączna liczba indyków rzeźnych w podziale na województwa w latach 2012-2014
Województwo | 2012 | 2013 | 2014 | |||
Łączna liczba stad indyków rzeźnych | Łączna liczba indyków rzeźnych | Łączna liczba stad indyków rzeźnych | Łączna liczba indyków rzeźnych |
Łączna liczba stad indyków rzeźnych |
Łączna liczba indyków rzeźnych | |
Dolnośląskie | 201 | 1 283 624 | 232 | 1 434 793 | 296 | 1 606 378 |
Kujawsko- Pomorskie |
369 | 1 613 553 | 309 | 1 337 632 | 288 | 1 311 030 |
Lubelskie | 195 | 2 144 942 | 214 | 2 445 616 | 207 | 2 601 144 |
Lubuskie | 1 257 | 5 775 535 | 1288 | 5 991 465 | 1 431 | 7 739 662 |
Łódzkie | 42 | 257 180 | 26 | 194 622 | 43 | 472 453 |
Małopolskie | 46 | 259 484 | 41 | 212 240 | 49 | 254 886 |
Mazowieckie | 391 | 3 043 021 | 417 | 3 173 072 | 483 | 4 206 004 |
Opolskie | 27 | 124 286 | 22 | 123 350 | 25 | 145 055 |
Podkarpackie | 35 | 225 259 | 37 | 225 958 | 39 | 237 233 |
Podlaskie | 120 | 837 956 | 113 | 803 664 | 146 | 967 940 |
Pomorskie | 65 | 411 970 | 42 | 330 403 | 45 | 346 443 |
Śląskie | 82 | 383 026 | 63 | 305 933 | 61 | 307 130 |
Świętokrzyskie | 3 | 43 000 | 6 | 42 000 | 7 | 40 100 |
Warmińsko- Mazurskie |
2 096 | 12 783 724 | 2156 | 12 983219 | 2 555 | 14 455 883 |
Wielkopolskie | 765 | 4 707 834 | 806 | 5 093 577 | 844 | 5 464 581 |
Zachodniopomorskie | 210 | 1 043 933 | 151 | 813 693 | 230 | 1 215 649 |
Źródło: IW
Zgodnie ze sprawozdaniem z urzędowego badania zwierząt rzeźnych i mięsa, drobiu, dziczyzny, królików i zwierząt akwakultury za 2014 r. (RRW-6) urzędowemu badaniu poubojowemu zostało poddanych 30 332 590 sztuk indyków rzeźnych.
Strukturę produkcji pasz w Rzeczypospolitej Polskiej przestawiają tabele 4 i 5.
Tabela 4. Wielkość produkcji pasz przemysłowych (w tys. ton) w Polsce w latach 2012-2014
Produkt | 2012 | 2013 | 2014* |
Pasze dla drobiu | 5310 | 5565 | 5750 |
Pasze dla świń | 1725 | 1740 | 1900 |
Pasze dla bydła | 865 | 860 | 970 |
Premiksy | - | - | 205 |
Pasze dla pozostałych zwierząt (m.in. dla koni, owiec, kóz, ryb, zwierząt futerkowych) | 330 | 335 | 325 |
Ogółem | 8230 | 8500 | 9150 |
*-prognoza
Źródło: GUS, IERiGŻ
Tabela 5. Struktura produkcji pasz przemysłowych dla drobiu, świń i bydła w latach 2012-2014
Rodzaj paszy | 2012 | 2013 | 2014 |
Dla drobiu | |||
Mieszanki pełnoporcjowe | 95,6 | 95,0 | 97,0 |
Mieszanki uzupełniające (koncentraty) |
3,1 | 3,7 | 1,1 |
Mieszanki mineralne | - | - | 0,3 |
Premiksy | 1,3 | 1,3 | 1,6 |
Ogółem | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
(w %) Źródło: GUS, IERiGŻ
Producenci żywca indyczego są obowiązani do stosowania przepisów:
W gospodarstwie utrzymującym indyki rzeźne powinno znajdować się co najmniej:
W odniesieniu do warunków utrzymania indyków rzeźnych oraz zasad zarządzania gospodarstwem powinny zostać spełnione następujące środki bioasekuracji, polegające na:
Pomieszczenia, w których utrzymuje się indyki, ich wyposażenie oraz sprzęt powinny być wykonane z materiałów nieszkodliwych dla zdrowia indyków oraz nadających się do oczyszczania i odkażania.
Budynki, w których są utrzymywane indyki rzeźne, powinny być:
Odchody oraz niezjedzone resztki paszy powinny być usuwane z pomieszczeń tak często, aby uniknąć zanieczyszczenia paszy lub wody.
Osoby zatrudnione do wykonywania czynności związanych z utrzymywaniem indyków rzeźnych powinny:
Zalecenia dotyczące transportu indyków rzeźnych:
Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt ustanawia nadzór organów administracji publicznej nad prowadzeniem działalności związanej z drobiem, określa warunki zapewniające odpowiedni poziom bezpieczeństwa epizootycznego dla prowadzenia takiej działalności oraz określa katalog środków nadzoru. Katalog ten obejmuje kompetencje organów Inspekcji Weterynaryjnej do wydawania decyzji administracyjnych oraz prowadzenia działań faktycznych o charakterze materialno-technicznym.
Zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt do kompetencji organów Inspekcji Weterynaryjnej został przekazany nadzór nad działalnością prowadzoną m.in. w zakresie:
Podjęcie działalności nadzorowanej w zakresie zarobkowego transportu drobiu i skupu oraz obrotu nim lub prowadzenia stacji kwarantanny jest dozwolone po uzyskaniu decyzji powiatowego lekarza weterynarii stwierdzającej spełnianie wymagań weterynaryjnych. Powiatowy lekarz weterynarii po otrzymaniu wniosku zainteresowanego podmiotu wszczyna w tym zakresie postępowanie administracyjne.
Powiatowy lekarz weterynarii wydając decyzję stwierdzającą spełnianie wymagań weterynaryjnych nadaje weterynaryjny numer identyfikacyjny podmiotowi prowadzącemu działalność nadzorowaną lub poszczególnym obiektom budowlanym lub miejscom, w których ma być prowadzona działalność nadzorowana, lub osobom wykonującym określone czynności w ramach tej działalności.
Podmioty prowadzące działalność nadzorowaną są obowiązane także do poinformowania powiatowego lekarza weterynarii o zaprzestaniu prowadzenia określonego rodzaju działalności nadzorowanej oraz o każdej zmianie stanu prawnego lub faktycznego związanego z prowadzeniem tej działalności w zakresie dotyczącym wymagań weterynaryjnych. Informacja taka powinna zostać przekazana w formie pisemnej w terminie siedmiu dni od dnia zaistnienia zdarzenia.
Podmioty prowadzące działalność podlegającą nadzorowi organów Inspekcji Weterynaryjnej w zakresie spełniania wymagań weterynaryjnych są obowiązane zapewnić wymagania lokalizacyjne, zdrowotne, higieniczne, sanitarne, organizacyjne, techniczne lub technologiczne zabezpieczające przed zagrożeniem epizootycznym, epidemicznym lub zapewniające właściwą jakość produktów, o których mowa w art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt.
W ramach nadzoru sprawowanego przez organy Inspekcji Weterynaryjnej nad działalnością związaną z utrzymywaniem drobiu pracownikom Inspekcji Weterynaryjnej, jak również osobom wyznaczonym do wykonywania określonych zadań w imieniu Inspekcji Weterynaryjnej, zgodnie z art. 19a i art. 19b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej, przysługuje prawo przeprowadzenia w każdym czasie kontroli w zakresie spełnienia przez podmioty nadzorowane wymagań weterynaryjnych. Podmiot przeprowadzający kontrole, oprócz prawa wstępu na teren, na którym podmioty prowadzą działalność nadzorowaną, zgodnie z art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej, ma prawo do nieodpłatnego pobierania próbek do badań oraz żądania pisemnych lub ustnych informacji w zakresie objętym przedmiotem kontroli, w tym żądania okazywania i udostępniania dokumentów lub danych informatycznych. Jeżeli w wyniku kontroli zostaną stwierdzone uchybienia w spełnieniu wymagań weterynaryjnych przez podmioty prowadzące działalność nadzorowaną, organom Inspekcji Weterynaryjnej przysługują kompetencje dające możliwość doprowadzenia wadliwego stanu faktycznego do stanu wymaganego przez przepisy prawa. Inspekcja Weterynaryjna łączy w tym zakresie realizację funkcji kontrolnych z zadaniami i kompetencjami właściwymi dla innych organów administracji publicznej, a w szczególności z uprawnieniami do wydawania decyzji administracyjnych, w tym nakazów oraz zakazów.
W przypadku stwierdzenia, że przy prowadzeniu działalności nadzorowanej zostały naruszone wymagania weterynaryjne, powiatowy lekarz weterynarii, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, ma kompetencje do wydania jednej z następujących decyzji administracyjnych:
O zakresie przedmiotowym decyzji rozstrzyga powiatowy lekarz weterynarii. Nie jest to jednak uznanie swobodne. Dokonując bowiem rozstrzygnięcia, organ Inspekcji Weterynaryjnej ma na względzie wynikające z naruszenia prawa weterynaryjnego zagrożenie dla zdrowia publicznego lub zdrowia zwierząt.
Zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, powiatowy lekarz weterynarii:
Wzór rejestru został określony w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 stycznia 2012 r. w sprawie rejestru podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną (Dz. U. poz. 128).
Zgodnie z art. 69 ust 3 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271, z późn. zm.), jeżeli tkanki i produkty pochodzące od zwierząt są przeznaczone do spożycia przez ludzi, to posiadacze tych zwierząt lub osoby odpowiedzialne za te zwierzęta są obowiązani do posiadania dokumentacji w formie ewidencji nabycia, posiadania i stosowania produktów leczniczych weterynaryjnych oraz leczenia zwierząt prowadzonej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt.
Szczegółowy zakres i sposób prowadzenia przez lekarzy weterynarii dokumentacji lekarsko-weterynaryjnej z wykonywanych zabiegów leczniczych i profilaktycznych oraz stosowanych produktów leczniczych, jak również zakres i sposób prowadzenia ewidencji leczenia zwierząt przez posiadacza zwierząt gospodarskich, a także tryb dokonywania wpisów w tej ewidencji przez lekarzy weterynarii leczących zwierzęta został określony przepisami rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 29 września 2011 r. w sprawie zakresu i sposobu prowadzenia dokumentacji lekarsko-weterynaryjnej i ewidencji leczenia zwierząt oraz wzorów tej dokumentacji i ewidencji (Dz. U. Nr 224, poz. 1347).
Wspomnianą dokumentację lekarz weterynarii oraz posiadacz zwierzęcia przechowują przez okres 5 lat od dnia dokonania w niej ostatniego wpisu, zgodnie z art. 69 ust. 4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne.
Wzór dokumentacji obrotu detalicznego produktami leczniczymi weterynaryjnymi został określony w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 października 2008 r. w sprawie sposobu prowadzenia dokumentacji obrotu detalicznego produktami leczniczymi weterynaryjnymi i wzoru tej dokumentacji (Dz. U. Nr 200, poz. 1236).
W handlu, jak również przy przywozie z państw trzecich, dokumenty są wystawiane zgodnie z:
Zgodnie z art. 18 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującego Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiającego procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz. Urz. UE L 31 z 01.02.2002, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 6, str. 463), podmioty działające na rynku powinny zapewnić możliwość monitorowania żywności, pasz, zwierząt hodowlanych oraz wszelkich substancji przeznaczonych do dodania do żywności lub pasz. W tym celu podmioty te powinny utworzyć systemy i procedury umożliwiające przekazanie takich informacji na żądanie właściwych władz.
Zgodnie z art. 7 rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającego szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego (Dz. Urz. UE L 139 z 30.04.2004, str. 55, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 45, str. 14), przesyłkom produktów pochodzenia zwierzęcego towarzyszą świadectwa lub inne dokumenty określone w przepisach prawa Unii Europejskiej.
Wywóz zwierząt i produktów pochodzenia zwierzęcego do państwa trzeciego odbywa się zgodnie z wymaganiami uzgodnionymi z władzami tego państwa.
Dodatkowo dla każdej przesyłki zwierząt przemieszczanej na terytorium Unii Europejskiej, w tym podlegającej wywozowi do państwa trzeciego, wystawia się w systemie TRACES świadectwo zdrowia dla zwierząt w handlu wewnątrzwspólnotowym.
W celu zapewnienia identyfikacji indyków w trakcie transportu dla każdej przesyłki przemieszczanej na terytorium Unii Europejskiej wystawia się w systemie TRACES świadectwo zdrowia dla zwierząt w handlu wewnątrzwspólnotowym zawierające szczegółowe dane dotyczące przesyłki, w szczególności miejsce pochodzenia i przeznaczenia, oraz poświadczenie zdrowia zwierząt.
W przypadku przesyłek przeznaczonych do państw trzecich dane dotyczące przesyłki są również wprowadzane do systemu TRACES. W systemie jest odnotowywana również kontrola dobrostanu na granicy.
Przy przywozie z państw trzecich dla każdej przesyłki jest wystawiany dokument Wspólnotowe Świadectwo Weterynaryjne dla Wwozu i Przewozu (CVED) zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 282/2004 z dnia 18 lutego 2004 r. wprowadzającym dokument zgłoszenia i kontroli weterynaryjnych dotyczących zwierząt wwożonych do wspólnoty pochodzących z krajów trzecich (Dz. Urz. UE L 49 z 19.02.2004, str. 11, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 42, str. 462), którego oryginał towarzyszy przesyłce do miejsca przeznaczenia. Dodatkowo wersja elektroniczna dokumentu CVED jest wprowadzana do systemu TRACES.
- są ponoszone przez producenta żywca indyczego.
W związku z tym, że rozporządzenie Komisji (WE) nr 2073/2005 z dnia 15 listopada 2005 r. w sprawie kryteriów mikrobiologicznych dotyczących środków spożywczych wskazuje pałeczki Salmonella spp. jako kryterium bezpieczeństwa żywności w mięsie mielonym i surowych wyrobach z mięsa drobiowego, w drobiowym mięsie odkostnionym mechanicznie oraz w produktach z mięsa drobiowego hodowca jest obowiązany do wpisywania w łańcuchu żywnościowym dla drobiu wyników dodatnich wszystkich stwierdzonych serotypów Salmonella, w tym nieobjętych programem.
Przy przemieszczaniu do rzeźni drobiu, który nie był badany zgodnie z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu nr 1190/2012 oraz w programie, w przypadku przeprowadzenia badania przedubojowego na terenie gospodarstwa pochodzenia w pkt 4 świadectwa zdrowia należy zaznaczyć fakt pochodzenia drobiu ze stada o nieznanym statusie zdrowotnym pod względem Salmonella.
W przypadku gdy w badaniu laboratoryjnym próbek pobranych z inicjatywy producenta żywca indyczego lub pobranych przez powiatowego lekarza weterynarii w stadzie indyków rzeźnych stwierdzono pałeczki Salmonella:
W przypadku uzyskania dodatniego wyniku badań laboratoryjnych, koszty pobrania kolejnych próbek skuteczności wykonanego oczyszczania i odkażania, dojazdu do gospodarstwa oraz do laboratorium, jak również badań laboratoryjnych próbek w laboratorium są ponoszone przez producenta żywca indyczego. Ponowne umieszczenie indyków w budynku inwentarskim może odbyć się tylko po uzyskaniu ujemnych wyników badań laboratoryjnych próbek pobranych przez powiatowego lekarza weterynarii.
Okres trwania programu: lata 2016-2018
Zgodnie z art. 57 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, Główny Lekarz Weterynarii jest odpowiedzialny za opracowanie programu, a następnie nadzoruje jego realizację oraz informuje Komisję Europejską o postępach w realizacji programu. Na poziomie województwa nadzór nad realizacją programu sprawuje wojewódzki lekarz weterynarii. Bezpośredni nadzór nad realizacją programu na poziomie powiatu sprawuje powiatowy lekarz weterynarii, który jest również odpowiedzialny za wykonanie wszelkich czynności urzędowych w ramach programu.
Zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, powiatowy lekarz weterynarii prowadzi rejestr podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną.
Sposób prowadzenia rejestru przez powiatowego lekarza weterynarii określa załącznik do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 stycznia 2012 r. w sprawie rejestru podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną.
Podmioty prowadzące działalność podlegającą nadzorowi organów Inspekcji Weterynaryjnej są obowiązane do spełnienia wymagań weterynaryjnych z zakresu lokalizacji prowadzonej działalności, jak również przyjętych rozwiązań technicznych, technologicznych, organizacyjnych i sanitarnych. Wymagania te w sposób szczegółowy są określone w rozporządzeniach wydanych przez ministra właściwego do spraw rolnictwa.
Środki stosowane w zakresie powiadamiania o chorobie wynikają z art. 42 ust. 1-9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt.
Zgodnie z przepisem art. 51 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, organy Inspekcji Weterynaryjnej prowadzą system zbierania, przechowywania, analizowania, przetwarzania danych i przekazywania danych o chorobach zakaźnych zwierząt, w tym o chorobach objętych programem zwalczania.
Powiatowy lekarz weterynarii po powzięciu podejrzenia lub stwierdzeniu wystąpienia serotypu Salmonella objętego programem w stadzie indyków rzeźnych przekazuje o tym informację sąsiednim powiatowym lekarzom weterynarii oraz wojewódzkiemu lekarzowi weterynarii. Wojewódzki lekarz weterynarii przekazuje tę informację Głównemu Lekarzowi Weterynarii. Ponadto powiatowy lekarz weterynarii powiadamia właściwego miejscowo państwowego powiatowego inspektora sanitarnego o wystąpieniu serotypu Salmonella objętego programem zwalczania w stadzie indyków rzeźnych.
Zostały opisane w ust. 3.
Odszkodowanie i zwrot faktycznie poniesionych wydatków związanych z wykonywaniem nakazów zawartych w decyzji powiatowego lekarza weterynarii w związku ze zwalczaniem choroby zakaźnej zwierząt przyznawane jest zgodnie z art. 49 i 57c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt.
Główną korzyścią z realizacji programu dla producentów żywca indyczego oraz podmiotów zajmujących się obrotem drobiem oraz mięsem drobiowym będzie możliwość prowadzenia swobodnego handlu oraz wywozu drobiu. Zgodnie z rozdziałem E załącznika II do rozporządzenia nr 2160/2003, od dnia 1 grudnia 2011 r. świeże mięso drobiowe pozyskane z drobiu wymienionego w załączniku I do rozporządzenia (kury, indyki) nie może być wprowadzone do obrotu w celu spożycia przez ludzi, jeśli nie zostanie spełnione kryterium bezpieczeństwa żywności określone w ust. 1.28 rozdziału 1 załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2073/2005 z dnia 15 listopada 2005 r. w sprawie kryteriów mikrobiologicznych dotyczących środków spożywczych.
Osiągnięcie celu, czyli ograniczenie liczby zakażonych stad indyków rzeźnych, zwiększy konkurencyjność polskiego drobiu i mięsa drobiowego na rynku wspólnotowym, jak również na rynkach państw trzecich.
Ponadto należy podkreślić, że salmoneloza jest najczęściej notowaną chorobą odzwierzęcą. Stąd też realizacja programu ograniczy liczbę zakażeń u ludzi, a w związku z tym zredukuje koszty leczenia tych chorób.
Szacowane koszty programu wynoszą 78 641,12 zł. Z ogólnej sumy szacowanych kosztów programu, Polska będzie występowała z wnioskiem o współfinansowanie programu ze środków Unii Europejskiej w odniesieniu do 75% kosztów kwalifikowalnych. Program jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej na zasadach określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 652/2014 z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiającym przepisy w zakresie zarządzania wydatkami odnoszącymi się do łańcucha żywnościowego, zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt oraz dotyczącymi zdrowia roślin i materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin, zmieniającym dyrektywy Rady 98/56/WE, 2000/29/WE i 2008/90/WE, rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 178/2002, (WE) nr 882/2004 i (WE) nr 396/2005, dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 oraz uchylającym decyzje Rady 66/399/EWG, 76/894/EWG i 2009/470/WE (Dz. Urz. UE L 189 z 27.06.2014, str. 1). Stosownie do art. 5 ust 1 tego rozporządzenia w przypadku gdy wkład finansowy Unii przybiera formę dotacji, nie może on przekraczać 50 % kosztów kwalifikowanych. Jednocześnie zgodnie z art. 5 ust. 2 lit. b maksymalna stawka, o której mowa w art. 5 ust 1 tego rozporządzenia może zostać zwiększona do 75 % kosztów kwalifikowalnych w odniesieniu do państw członkowskich, których dochód narodowy brutto na mieszkańca w oparciu o najnowsze dane Eurostatu wynosi mniej niż 90 % średniej UE. Polska należy do takich krajów i dlatego założono, że kwota dotacji na przedmiotowy program osiągnie poziom 75% kosztów kwalifikowanych.
Finansowanie programu odbywa się ze środków budżetowych określonych w części 83 - rezerwa celowa przeznaczona na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt (w tym finansowanie programów zwalczania), badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt, produktach pochodzenia zwierzęcego i paszach, finansowanie zadań zleconych przez Komisję Europejską oraz na dofinansowanie kosztów realizacji zadań Inspekcji Weterynaryjnej, oraz w części 85 - budżety wojewodów, działu 010 - rolnictwo i łowiectwo, rozdziału 01022 - zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt oraz badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt i produktach pochodzenia zwierzęcego.
Szacunkowe koszty realizacji programu wyrażone w zł zostały przeliczone na euro według prognozowanego kursu euro zawartego w wytycznych Ministra Finansów z dnia 6 października 2015 r. dotyczących stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw.
Są to szacunkowe koszty, które zostały dostosowane do wielkości wydatków przewidzianych na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt w projekcie ustawy budżetowej na rok 2016 oraz zostaną dostosowane do projektów ustaw budżetowych na lata 2017 i 2018 w ramach limitu wydatków właściwych części budżetowych.
Rok: 2014
Region | Rodzaj stada b) | Łączna liczba stad c) | Łączna liczba indyków rzeźnych |
Łączna liczba stad objętych programem |
Łączna liczba indyków rzeźnych objętych programem | Liczba zbadanych stad d) | Serotyp a) |
Liczba stad e) z dodatnim wynikiem a) badań |
Liczba stad zlikwidowanych a) |
Łączna liczba indyków rzeźnych poddanych ubojowi lub zabiciu a) |
Szt. (jaja zniszczone) |
Liczba zniszczonych jaj a) |
Szt. (jaja skierowane do przetworzenia) |
Liczba jaj skierowanych do przetworzenia a) |
Rzeczpospolita Polska |
Indyki rzeźne | 6 749 | 41 371 571 | 5 908 | 34 709 489 | 5 838 |
S. Enteritidis, S. Typhimurium |
18 | 7 | 24 189 | szt. | 0 | szt. | 0 |
Rok: 2013
Region | Rodzaj stada b) | Łączna liczba stad c) | Łączna liczba indyków rzeźnych |
Łączna liczba stad objętych programem |
Łączna liczba indyków rzeźnych objętych programem | Liczba zbadanych stad d) | Serotyp a) |
Liczba stad e) z dodatnim wynikiem a) badań |
Liczba stad zlikwidowanych a) |
Łączna liczba indyków rzeźnych poddanych ubojowi lub zabiciu a) |
Szt. (jaja zniszczone) |
Liczba zniszczonych jaj a) |
Szt. (jaja skierowane do przetworzenia) |
Liczba jaj skierowanych do przetworzenia a) |
Rzeczpospolita Polska |
Indyki rzeźne | 5923 | 35 511 237 | 4090 | 24 133 805 | 4852 |
S. Enteritidis, S. Typhimurium |
13 | 7 | 39 149 | szt. | 0 | szt. | 0 |
Rok: 2012
Region | Rodzaj stada b) | Łączna liczba stad c) | Łączna liczba indyków rzeźnych |
Łączna liczba stad objętych programem |
Łączna liczba indyków rzeźnych objętych programem | Liczba zbadanych stad d) | Serotyp a) |
Liczba stad e) z dodatnim wynikiem a) badań |
Liczba stad zlikwidowanych a) |
Łączna liczba indyków rzeźnych poddanych ubojowi lub zabiciu a) |
Szt. (jaja zniszczone) |
Liczba zniszczonych jaj a) |
Szt. (jaja skierowane do przetworzenia) |
Liczba jaj skierowanych do przetworzenia a) |
Rzeczpospolita Polska |
Indyki rzeźne | 5 904 | 34 938 327 | 5 235 | 30 142 544 | 5 230 |
S. Enteritidis, S. Typhimurium |
15 | 3 | 9 550 | szt. | 0 | szt. | 0 |
Rok: 2011
Region | Rodzaj stada b) | Łączna liczba stad c) | Łączna liczba indyków rzeźnych |
Łączna liczba stad objętych programem |
Łączna liczba indyków rzeźnych objętych programem | Liczba zbadanych stad d) | Serotyp a) |
Liczba stad e) z dodatnim wynikiem a) badań |
Liczba stad zlikwidowanych a) |
Łączna liczba indyków rzeźnych poddanych ubojowi lub zabiciu a) |
Szt. (jaja zniszczone) |
Liczba zniszczonych jaj a) |
Szt. (jaja skierowane do przetworzenia) |
Liczba jaj skierowanych do przetworzenia a) |
Rzeczpospolita Polska |
Indyki rzeźne | 5 272 | 33 167 010 | 4 682 | 28 718 031 | 4 648 |
S. Enteritidis, S. Typhimurium |
21 | 10 | 31 534 | szt. | 0 | szt. | 0 |
Rok: 2010
Region | Rodzaj stada b) | Łączna liczba stad c) | Łączna liczba indyków rzeźnych |
Łączna liczba stad objętych programem |
Łączna liczba indyków rzeźnych objętych programem | Liczba zbadanych stad d) | Serotyp a) |
Liczba stad e) z dodatnim wynikiem a) badań |
Liczba stad zlikwidowanych a) |
Łączna liczba indyków rzeźnych poddanych ubojowi lub zabiciu a) |
Szt. (jaja zniszczone) |
Liczba zniszczonych jaj a) |
Szt. (jaja skierowane do przetworzenia) |
Liczba jaj skierowanych do przetworzenia a) |
Rzeczpospolita Polska |
Indyki rzeźne | 4 263 | 29 509 716 | 3 486 | 24 059 149 | 3 432 |
S. Enteritidis, S. Typhimurium |
24 | 7 | 37 760 | szt. | 0 | szt. | 0 |
a) Dla Salmonella odzwierzęcej należy wskazać serotypy objęte programem kontroli: Salmonella Enteritidis, Salmonella Typhimurium.
b) Stada indyków rzeźnych.
c) Łączna liczba stad istniejących w regionie włączając stada kwalifikujące się i niekwalifikujące się do programu.
d) Liczba stad objętych programem, w tej kolumnie nie należy stada liczyć dwa razy, nawet jeżeli przebadano je więcej niż raz.
e) Jeżeli stado zbadano więcej niż raz, próba pozytywna jest brana pod uwagę tylko raz.
Rok: 2014
Region | Rodzaj badania | Opis badania | Liczba zbadanych próbek | Liczba próbek z wynikiem dodatnim |
Rzeczpospolita Polska |
badanie mikrobiologiczne | wykrycie stada zakażonego | 301 | 18 |
Rzeczpospolita Polska |
badanie serologiczne | określenie serotypu | 23 | 18 |
Rok: 2013
Region | Rodzaj badania | Opis badania | Liczba zbadanych próbek | Liczba próbek z wynikiem dodatnim |
Rzeczpospolita Polska |
badanie mikrobiologiczne | wykrycie stada zakażonego | 295 |
13 (w tym 7 próbek z wynikiem dodatnim pobranych przez powiatowego lekarza weterynarii) |
Rzeczpospolita Polska |
badanie serologiczne | określenie serotypu | 31 | 13 (w tym 7 próbek z wynikiem dodatnim pobranych przez powiatowego lekarza weterynarii) |
Rok: 2012
Region | Rodzaj badania | Opis badania | Liczba zbadanych próbek | Liczba próbek z wynikiem dodatnim |
Rzeczpospolita Polska |
badanie mikrobiologiczne | wykrycie stada zakażonego | 422 | 15 (w tym 4 próbki z wynikiem dodatnim pobrane przez powiatowego lekarza weterynarii) |
Rzeczpospolita Polska |
badanie serologiczne | określenie serotypu | 50 |
15 (w tym 4 próbki z wynikiem dodatnim pobrane przez powiatowego lekarza weterynarii) |
Rok: 2011
Region | Rodzaj badania | Opis badania | Liczba zbadanych próbek | Liczba próbek z wynikiem dodatnim |
Rzeczpospolita Polska |
badanie mikrobiologiczne | wykrycie stada zakażonego | 361 | 10 |
Rzeczpospolita Polska |
badanie serologiczne | określenie serotypu | 56 | 10 |
Rok: 2010
Region | Rodzaj badania | Opis badania | Liczba zbadanych próbek | Liczba próbek z wynikiem dodatnim |
Rzeczpospolita Polska |
badanie mikrobiologiczne | wykrycie stada zakażonego | 320 | 7 |
Rzeczpospolita Polska |
badanie serologiczne | określenie serotypu | 60 | 7 |
Rok: 2014
Region | Liczba zakażonych stad | Liczba zakażonych indyków* |
Rzeczpospolita Polska | 18 | 24189 |
Rok: 2013
Region | Liczba zakażonych stad | Liczba zakażonych indyków* |
Rzeczpospolita Polska | 13 | 39 149 |
Rok: 2012
Region | Liczba zakażonych stad | Liczba zakażonych indyków* |
Rzeczpospolita Polska | 15 | 9 550 |
Rok: 2011
Region | Liczba zakażonych stad | Liczba zakażonych indyków* |
Rzeczpospolita Polska | 10 | 31 534 |
Rok: 2010
Region | Liczba zakażonych stad | Liczba zakażonych indyków* |
Rzeczpospolita Polska | 7 | 37 760 |
* liczba indyków rzeźnych ubitych/zabitych w ramach programu
Region a) | Rodzaj badania b) | Populacja docelowa c) | Rodzaj próbki d) | Cel e) | Liczba planowanych badań |
Rzeczpospolita Polska |
Badanie bakteriologiczne | Indyki rzeźne | Kał/ okładziny na buty/ kurz | Wykrycie stada zakażonego | 150 |
Badanie serologiczne | Indyki rzeźne | Izolaty Salmonella z kału/ okładzin na buty/ kurzu | Określenie serotypu | 23 | |
Badanie w kierunku skuteczności przeprowadzonego odkażania | Indyki rzeźne | Wymazy czystościowe | Potwierdzenie skuteczności przeprowadzonego odkażania | 72 |
a) Region określony w zatwierdzonym programie zwalczania chorób państwa członkowskiego.
b) Opis badania.
c) Wyszczególnienie gatunków i kategorii zwierząt objętych programem, w razie potrzeby.
d) Opis próbki (np. odchody).
e) Opis celu (np. nadzór, monitorowanie, kontrola szczepień).
Rok: 2016-2018 (na każdy rok)
Region | Rodzaj stada | Łączna liczba stad a) | Łączna liczba stad objętych programem | Spodziewana liczba stad do zbadaniab) |
Liczba stad, w których zostaną pobrane próbki urzędowe d) |
Liczba próbek | Serotyp c) | Spodziewana liczba stad z dodatnim wynikiem | Spodziewana liczba stad do likwidacji | Łączna spodziewana liczba indyków rzeźnych do ubicia lub zabicia | Spodziewana liczba jaj do zniszczenia (szt.) |
Spodziewana liczba jaj skierowana do przetworzenia (szt.) |
Rzeczpospolita Polska |
Indyki rzeźne | 6 749 | 5 908 | 5 838 | 118 | 222 |
S. Enteritidis, S. Typhimurium |
18 | 18 | 62190 | 0 | 0 |
a) Łączna liczba stad, w tym stada kwalifikujące się i niekwalifikujące się do programu.
b) Liczba stad objętych programem,w tej kolumnie nie należy stada liczyć dwa razy, nawet jeżeli przebadano je więcej niż raz.
c) Serotypy objęte programem kontroli: Salmonella Enteritidis, Salmonella Typhimurium.
d) Liczona każda wizyta, w ramach której pobrano próbki urzędowe.
Przeznaczenie kosztów | Wyszczególnienie | Szacunkowa liczba jednostek | Szacunkowy jednostkowy koszt w złotych | Szacunkowy jednostkowy koszt w euro | Suma ogółem (w złotych) | Suma ogółem (w euro) |
Finansowanie unijne |
1. Badania laboratoryjne | |||||||
Koszt badań laboratoryjnych | Badanie bakteriologiczne w ramach pobierania próbek przez powiatowego lekarza weterynarii | 150 | 73,31 | 18,19 | 10 996,50 | 2 728,50 | tak |
Koszt badań laboratoryjnych | Badanie w kierunku stwierdzenia skuteczności przeprowadzonego odkażania | 72 | 67,38 | 16,72 | 4 851,36 | 1 203,84 | tak |
Koszt badań laboratoryjnych | Badanie w kierunku określenia serotypu odpowiednich izolatów | 23 | 154,67 | 38,38 | 3 557,41 | 882,74 | tak |
2. Szczepienia | |||||||
Szczepienia | Program nie przewiduje | ||||||
3. Koszty zniszczenia lub unieszkodliwienia | |||||||
Koszty zniszczenia lub unieszkodliwienia | Program nie przewiduje | ||||||
4. Czyszczenie i odkażanie | |||||||
Czyszczenie i odkażanie | Odkażanie jest rutynową czynnością wykonywaną zawsze przed zasiedleniem obiektu, stąd jego koszty ponoszone są przez hodowcę | ||||||
5. Wynagrodzenia (osoby zatrudnione do realizacji programu) | |||||||
Wynagrodzenia | Koszt wyceny paszy (godz.) | 4 | 33,16 | 8,23 | 132,64 | 32,92 | nie |
6. Towary konsumpcyjne i specjalny sprzęt | |||||||
Towary konsumpcyjne i specjalny sprzęt | Nie dotyczy | ||||||
7. Inne koszty | |||||||
Inne koszty | Badanie laboratoryjne inne niż wymienione w pkt 1 (np. badania paszy i wody) | 54 | 22,39 | 5,56 | 1 209,06 | 300,24 | nie |
Odszkodowanie za pasze (tony) | 2 | 1 118,47 | 277,54 | 2 236,94 | 555,08 | nie | |
Unieszkodliwienie odpadów laboratoryjnych (kg) | 458 | 2,30 | 0,57 | 1 053,40 | 261,06 | nie | |
8. Koszt pobrania próbek | |||||||
Koszt pobrania próbek | Koszt pobrania próbek | 118 | 24,06 | 5,97 | 2 839,08 | 704,46 | tak |
OGÓŁEM | 26 876,39 | 6 668,84 | |||||
OGÓŁEM (koszty kwalifikowalne) | 22 244,35 | 5 519,54 | |||||
1) Analiza obejmuje szacunki kosztów ponoszonych w ramach programu. Wszystkie wartości są podane bez VAT. Koszt programu obliczono według kursu euro 4,03 zł zgodnie z wytycznymi Ministra Finansów dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw. Aktualizacja - październik 2015 r. |
Są to szacunkowe koszty, które zostały dostosowane do wielkości wydatków przewidzianych na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt w projekcie ustawy budżetowej na rok 2016 w ramach limitu wydatków właściwej części budżetowej. Koszty programu będą finansowane ze środków budżetowych w ramach rozdziału 01022 i rezerwy celowej przeznaczonej na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt (w tym finansowanie programów zwalczania), badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt, produktach pochodzenia zwierzęcego i paszach, finansowanie zadań zleconych przez Komisję Europejską oraz na dofinansowanie kosztów realizacji zadań Inspekcji Weterynaryjnej.
75% kosztów kwalifikowalnych (16 683,26 zł) będzie podlegać współfinansowaniu ze środków finansowych Unii.
Szczegółowa analiza kosztów programu na 2017 r. 1)
Przeznaczenie kosztów | Wyszczególnienie | Szacunkowa liczba jednostek | Szacunkowy jednostkowy koszt w złotych | Szacunkowy jednostkowy koszt w euro | Suma ogółem (w złotych) | Suma ogółem (w euro) |
Finansowanie unijne |
|||||||
1. Badania laboratoryjne | ||||||||||||||
Koszt badań laboratoryjnych | Badanie bakteriologiczne w ramach pobierania próbek przez powiatowego lekarza weterynarii | 150 | 71,12 | 18,19 | 10 668,00 | 2 728,50 | tak | |||||||
Koszt badań laboratoryjnych | Badanie w kierunku stwierdzenia skuteczności przeprowadzonego odkażania | 72 | 65,38 | 16,72 | 4 707,36 | 1 203,84 | tak | |||||||
Koszt badań laboratoryjnych | Badanie w kierunku określenia serotypu odpowiednich izolatów | 23 | 150,07 | 38,38 | 3 451,61 | 882,74 | tak | |||||||
2. Szczepienia | ||||||||||||||
Szczepienia | Program nie przewiduje | |||||||||||||
3. Koszty zniszczenia lub unieszkodliwienia | ||||||||||||||
Koszty zniszczenia lub unieszkodliwienia | Program nie przewiduje | |||||||||||||
4. Czyszczenie i odkażanie | ||||||||||||||
Czyszczenie i odkażanie | Odkażanie jest rutynową czynnością wykonywaną zawsze przed zasiedleniem obiektu, stąd jego koszty ponoszone są przez hodowcę | |||||||||||||
5. Wynagrodzenia (osoby zatrudnione do realizacji programu) | ||||||||||||||
Wynagrodzenia | Koszt wyceny paszy (godz.) | 4 | 33,16 | 8,48 | 132,64 | 33,92 | nie | |||||||
6. Towary konsumpcyjne i specjalny sprzęt | ||||||||||||||
Towary konsumpcyjne i specjalny sprzęt | Nie dotyczy | |||||||||||||
7. Inne koszty | ||||||||||||||
Inne koszty | Badanie laboratoryjne inne niż wymienione w pkt 1 (np. badania paszy i wody) | 54 | 22,39 | 5,73 | 1 209,06 | 309,42 | nie | |||||||
Odszkodowanie za pasze (tony) | 2 | 1 118,47 | 286,05 | 2 236,94 | 572,10 | nie | ||||||||
Unieszkodliwienie odpadów laboratoryjnych (kg) | 458 | 2,30 | 0,59 | 1 053,40 | 270,22 | nie | ||||||||
8. Koszt pobrania próbek | ||||||||||||||
Koszt pobrania próbek | Koszt pobrania próbek | 118 | 23,34 | 5,97 | 2 754,12 | 704,46 | tak | |||||||
OGÓŁEM | 26 213,13 | 6 705,20 | ||||||||||||
OGÓŁEM (koszty kwalifikowalne) | 21 581,09 | 5 519,54 | ||||||||||||
1) Analiza obejmuje szacunki kosztów ponoszonych w ramach programu. Wszystkie wartości są podane bez VAT. Koszt programu obliczono według kursu euro 3,91 zł zgodnie z wytycznymi Ministra Finansów dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw. Aktualizacja - październik 2015 r. |
Są to szacunkowe koszty, które zostaną dostosowane do wielkości wydatków przewidzianych na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt w projekcie ustawy budżetowej na rok 2017 w ramach limitu wydatków właściwej części budżetowej.
Koszty programu będą finansowane ze środków budżetowych w ramach rozdziału 01022 i rezerwy celowej przeznaczonej na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt (w tym finansowanie programów zwalczania), badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt, produktach pochodzenia zwierzęcego i paszach, finansowanie zadań zleconych przez Komisję Europejską oraz na dofinansowanie kosztów realizacji zadań Inspekcji Weterynaryjnej.
75% kosztów kwalifikowalnych (16 185,82 zł) będzie podlegać współfinansowaniu ze środków finansowych Unii.
Szczegółowa analiza kosztów programu na 2018 r. 1)
Przeznaczenie kosztów | Wyszczególnienie | Szacunkowa liczba jednostek | Szacunkowy jednostkowy koszt w złotych | Szacunkowy jednostkowy koszt w euro | Suma ogółem (w złotych) | Suma ogółem (w euro) |
Finansowanie unijne |
|||
1. Badania laboratoryjne | ||||||||||
Koszt badań laboratoryjnych | Badanie bakteriologiczne w ramach pobierania próbek przez powiatowego lekarza weterynarii | 150 | 68,94 | 18,19 | 10 341,00 | 2 728,50 | tak | |||
Koszt badań laboratoryjnych | Badanie w kierunku stwierdzenia skuteczności przeprowadzonego odkażania | 72 | 63,37 | 16,72 | 4 562,64 | 1 203,84 | tak | |||
Koszt badań laboratoryjnych | Badanie w kierunku określenia serotypu odpowiednich izolatów | 23 | 145,46 | 38,38 | 3 345,58 | 882,74 | tak | |||
2. Szczepienia | ||||||||||
Szczepienia | Program nie przewiduje | |||||||||
3. Koszty zniszczenia lub unieszkodliwienia | ||||||||||
Koszty zniszczenia lub unieszkodliwienia | Program nie przewiduje | |||||||||
4. Czyszczenie i odkażanie | ||||||||||
Czyszczenie i odkażanie | Odkażanie jest rutynową czynnością wykonywaną zawsze przed zasiedleniem obiektu, stąd jego koszty ponoszone są przez hodowcę | |||||||||
5. Wynagrodzenia (osoby zatrudnione do realizacji programu) | ||||||||||
Wynagrodzenia | Koszt wyceny paszy (godz.) | 4 | 33,16 | 8,75 | 132,64 | 35,00 | nie | |||
6. Towary konsumpcyjne i specjalny sprzęt | ||||||||||
Towary konsumpcyjne i specjalny sprzęt | Nie dotyczy | |||||||||
7. Inne koszty | ||||||||||
Inne koszty | Badanie laboratoryjne inne niż wymienione w pkt 1 (np. badania paszy i wody) | 54 | 22,39 | 5,91 | 1 209,06 | 319,14 | nie | |||
Odszkodowanie za pasze (tony) | 2 | 1 118,47 | 295,11 | 2 236,94 | 590,22 | nie | ||||
Unieszkodliwienie odpadów laboratoryjnych (kg) | 458 | 2,30 | 0,61 | 1 053,40 | 279,38 | nie | ||||
8. Koszt pobrania próbek | ||||||||||
Koszt pobrania próbek | Koszt pobrania próbek | 118 | 22,63 | 5,97 | 2 670,34 | 704,46 | tak | |||
OGÓŁEM | 25 551,60 | 6 743,28 | ||||||||
OGÓŁEM (koszty kwalifikowalne) | 20 919,56 | 5 519,54 | ||||||||
1) Analiza obejmuje szacunki kosztów ponoszonych w ramach programu. Wszystkie wartości są podane bez VAT. Koszt programu obliczono według kursu euro 3,79 zł zgodnie z wytycznymi dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw. Aktualizacja - październik 2015 r. |
Są to szacunkowe koszty, które zostaną dostosowane do wielkości wydatków przewidzianych na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt w projekcie ustawy budżetowej na rok 2018 w ramach limitu wydatków właściwej części budżetowej.
Koszty programu będą finansowane ze środków budżetowych w ramach rozdziału 01022 i rezerwy celowej przeznaczonej na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt (w tym finansowanie programów zwalczania), badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt, produktach pochodzenia zwierzęcego i paszach, finansowanie zadań zleconych przez Komisję Europejską oraz na dofinansowanie kosztów realizacji zadań Inspekcji Weterynaryjnej.
75% kosztów kwalifikowalnych (15 689,67 zł) będzie podlegać współfinansowaniu ze środków finansowych Unii. Załącznik do "Krajowego programu zwalczania niektórych serotypów Salmonella w stadach indyków rzeźnych" na lata 2016-2018
WZÓR
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.2015.2269 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Wprowadzenie "Krajowego programu zwalczania niektórych serotypów Salmonella w stadach indyków rzeźnych" na lata 2016-2018. |
Data aktu: | 17/12/2015 |
Data ogłoszenia: | 29/12/2015 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2016 |