Przepisy ogólne
Warunki, jakie są obowiązani spełniać pracownicy
Warunki i sposób oceny zdolności fizycznych i psychicznych osób przyjmowanych do pracy na stanowiskach kolejowych oraz pracowników
Jednostki uprawnione do oceny zdolności fizycznej i psychicznej osób przyjmowanych do pracy na stanowiskach kolejowych oraz pracowników, a także tryb orzekania o tej zdolności
Sposób powoływania i tryb pracy komisji egzaminacyjnych stwierdzających kwalifikacje pracowników oraz wzory dokumentów potwierdzających te kwalifikacje
Wysokość wynagrodzenia członków komisji egzaminacyjnych oraz wysokość opłat związanych ze stwierdzeniem kwalifikacji pracowników i sposób uiszczania tych opłat
Przepisy przejściowe i końcowe
- prawo kierowania pojazdem kolejowym poświadczające uprawnienie do wykonywania czynności na stanowisku prowadzącego pociągi lub pojazdy kolejowe na podstawie przepisów niniejszego rozporządzenia w odniesieniu do pociągów i pojazdów kolejowych eksploatowanych na liniach kolejowych, o których mowa w art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, pojazdów kolejowych eksploatowanych wyłącznie w obrębie bocznicy kolejowej, a także pojazdów kolejowych specjalnych, które nie są przeznaczone do samodzielnej jazdy po czynnych torach kolejowych.
WARUNKI KWALIFIKACYJNE, JAKIE SĄ OBOWIĄZANI SPEŁNIAĆ PRACOWNICY, W TYM WYMAGANE WYKSZTAŁCENIE, A TAKŻE PROGRAM I ZAKRES PRZYGOTOWANIA ZAWODOWEGO ORAZ WYMAGANY CZAS JEGO TRWANIA, A TAKŻE ZAKRES ZAGADNIEŃ EGZAMINACYJNYCH DLA POSZCZEGÓLNYCH STANOWISK KOLEJOWYCH
Dyżurny ruchu
Wariant A
1. Wykształcenie - co najmniej średnie po ukończeniu kształcenia w zawodach lub na kierunkach, w których programy nauczania zawierają zagadnienia z zakresu ruchu kolejowego i sygnalizacji kolejowej oraz po uzyskaniu odpowiednio tytułu zawodowego technika, świadectwa potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie na poziomie technika, dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe na poziomie technika lub dyplomu ukończenia studiów wyższych.
2. Zawodowy staż pracy - odbycie przygotowania zawodowego.
Wariant B
1. Wykształcenie - co najmniej średnie.
2. Zawodowy staż pracy - 2 lata pracy na innym stanowisku kolejowym oraz odbycie przygotowania zawodowego.
Wariant C
1. Wykształcenie - co najmniej zasadnicze zawodowe.
2. Zawodowy staż pracy - 5 lat pracy na stanowisku nastawniczego oraz odbycie przygotowania zawodowego.
II. Program przygotowania zawodowego:
Lp. | Temat | Liczba dni dla wariantu A: | Liczba dni dla wariantu B: | Liczba dni dla wariantu C: | |||||
Staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne | |||||||||
1. | Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa: zapoznanie się z zagadnieniami administracyjnymi i wybranymi zagadnieniami pracowniczymi | 1 | 2 | 2 | |||||
2. |
Techniczne posterunki nastawcze: zapoznanie się z dokumentacją techniczno-ruchową prowadzoną na posterunku; zakres czynności podstawowych i dodatkowych dyżurnego ruchu; zapoznanie się z rodzajami urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz kolejowej łączności przewodowej i bezprzewodowej; zapoznanie się z obsługą przejazdu kolejowego lub przejścia sterowanego z technicznego posterunku nastawczego oraz postępowaniem w razie uszkodzenia urządzeń rogatkowych |
10 | 23 | 23 | |||||
3. | Zapoznanie się z zagadnieniami związanymi z obsługą systemów i programów komputerowych wspomagających pracę dyżurnego ruchu | 3 | 4 | 4 | |||||
4. | Zapoznanie się z regulaminem technicznym posterunku technicznego oraz tymczasowymi regulaminami prowadzenia ruchu w czasie zamknięć torowych | 4 | 6 | 6 | |||||
5. | Budowa torów i rozjazdów oraz metody ich utrzymania i zasady kontroli ich stanu technicznego; regulaminy obsługi przejazdu lub przejścia kolejowego | 2 | 5 | 5 | |||||
6. | Urządzenia elektroenergetyczne na posterunkach ruchu; odłączniki trakcyjne, urządzenia ogrzewania rozjazdów | 1 | 2 | 2 | |||||
7. | Zapoznanie z zagadnieniami systemu zarządzania bezpieczeństwem (SMS) | 1 | 1 | 1 | |||||
8. | Zasady organizowania i wykonywania przewozu koleją towarów niebezpiecznych | 2 | 3 | 3 | |||||
9 | Zasady organizacji międzynarodowych i krajowych przewozów osób i rzeczy; rozkłady jazdy pociągów | 3 | 5 | 5 | |||||
10. | Dyspozytura - struktura organizacyjna pionu dyspozytorskiego; nadzór dyspozytorski nad ruchem pasażerskim i towarowym; zapoznanie się z zasadami organizacji akcji ratunkowej po zdarzeniu kolejowym; łączność dyspozytorska; współpraca dyspozytora liniowego z innymi dyspozyturami i dyżurnymi ruchu | 4 | 6 | 6 | |||||
11. | Ogólna budowa pojazdów kolejowych | 1 | 2 | 2 | |||||
12. | Oględziny techniczne wagonów w składzie pociągu, próby hamulca zespolonego | 1 | 2 | 2 | |||||
13. | Zabezpieczanie ładunków w wagonie, wzrokowa ocena sprawności technicznej taboru kolejowego | 1 | 1 | 1 | |||||
Suma | 34 | 62 | 62 | ||||||
Szkolenie teoretyczne | |||||||||
1. | Szkolenie teoretyczne | nie jest wymagane | według programu pracodawcy | nie jest wymagane | |||||
Zajęcia próbne | |||||||||
1. | Zajęcia próbne - wykonywanie pracy pod nadzorem na stanowisku dyżurnego ruchu | 10 | 20 | 20 | |||||
Ogółem: | 44 | 82 | 82 |
III. Zakres zagadnień egzaminacyjnych:
1. Egzamin praktyczny:
1) dokonanie zapisów w dokumentacji techniczno-ruchowej (egzemplarz szkoleniowy) podczas występowania usterek w działaniu urządzeń sterowania ruchem kolejowym;
2) wypisanie rozkazów pisemnych (egzemplarz szkoleniowy) w zadanych przypadkach;
3) dokonanie zapisów w dzienniku ruchu (egzemplarz szkoleniowy) podczas zamknięć torowych;
4) opracowanie treści podanych telegramów adresowych (egzemplarz szkoleniowy);
5) omówienie czynności związanych z przygotowaniem drogi przebiegu dla wjazdu, wyjazdu i przejazdu pociągu na wskazanych urządzeniach sterowania ruchem kolejowym;
6) omówienie zakresu czynności wykonywanych przez nastawniczego i zwrotniczego;
7) obsługa urządzeń rogatkowych z posterunku nastawczego;
8) użycie środków technicznych służących do miejscowego zabezpieczania iglic zwrotnicowych w krańcowym położeniu, przejście na lokalne nastawianie zwrotnic;
9) sposoby zabezpieczania drogi przebiegu dla jazd na sygnał zastępczy lub rozkaz pisemny.
2. Egzamin teoretyczny:
1) część pisemna - opracowanie tematów lub rozwiązanie testu z zakresu:
a) techniki i organizacji ruchu kolejowego,
b) sterowania ruchem kolejowym;
2) część ustna - znajomość zagadnień z zakresu:
a) techniki i organizacji ruchu kolejowego,
b) sygnalizacji kolejowej,
c) systemu zarządzania bezpieczeństwem,
d) obsługi urządzeń sterowania ruchem kolejowym i łączności oraz ogólna znajomość:
- budowy urządzeń sterowania ruchem kolejowym i łączności,
- organizacji i wykonywania wojskowych przewozów transportem kolejowym oraz przewozu koleją towarów niebezpiecznych,
- budowy urządzeń zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowych,
- budowy toru kolejowego i rozjazdów kolejowych.
IV. Szkolenie i egzamin z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy - według odrębnego programu opracowanego przez pracodawcę zgodnie z przepisami ustawy - Kodeks pracy.
V. 1. Zdanie egzaminu kwalifikacyjnego na stanowisko dyżurnego ruchu uprawnia do wykonywania czynności nastawniczego i zwrotniczego oraz dodatkowo do obsługi przejazdu kolejowego sterowanego z technicznego posterunku nastawczego.
2. Zawodowy staż pracy na innym stanowisku kolejowym, o którym mowa w Wariancie B, nie jest wymagany w przypadku kandydatów do egzaminu ubiegających się o uzyskanie uprawnień na stanowisko dyżurny ruchu u zarządcy infrastruktury zarządzającego infrastrukturą kolejową obejmującą wyłącznie linie kolejowe o zasięgu miejskim, podmiejskim lub regionalnym lub u użytkownika bocznicy kolejowej.
Nastawniczy
1. Wykształcenie - co najmniej zasadnicze zawodowe.
2. Zawodowy staż pracy - odbycie przygotowania zawodowego.
II. Program przygotowania zawodowego:
Lp. | Temat | Liczba dni |
Staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne | ||
1. | Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa: zapoznanie się z zagadnieniami administracyjnymi, wybranymi zagadnieniami pracowniczymi i z zagadnieniami systemu zarządzania bezpieczeństwem (SMS) | 2 |
2. | Techniczne posterunki nastawcze: zapoznanie się z dokumentacją techniczno-ruchową prowadzoną na posterunku; zakres czynności podstawowych i dodatkowych nastawniczego; zapoznanie z rodzajami urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz kolejowej łączności przewodowej i bezprzewodowej | 7 |
3. | Regulamin techniczny posterunku technicznego | 2 |
4. | Budowa, utrzymanie i zasady kontroli stanu technicznego torów i rozjazdów | 5 |
5. | Urządzenia elektroenergetyczne na posterunku ruchu | 2 |
6. | Budowa i obsługa przejazdu kolejowego lub przejścia sterowanego z technicznego posterunku nastawczego oraz postępowanie w razie uszkodzenia urządzeń rogatkowych | 4 |
7. | Ogólna budowa pojazdów kolejowych | 1 |
8. | Oględziny techniczne wagonów w składzie pociągu, uproszczona próba hamulca zespolonego | 1 |
9. | Zabezpieczanie ładunków w wagonie, wzrokowa ocena sprawności technicznej taboru kolejowego | 1 |
Suma | 25 | |
Szkolenie teoretyczne | ||
1. | Szkolenie teoretyczne | według programu pracodawcy |
dla kandydatów, którzy posiadają wykształcenie określone w Wariancie A dla stanowiska dyżurnego ruchu -nie jest wymagane | ||
Zajęcia próbne | ||
1. | Zajęcia próbne - pod nadzorem na stanowisku nastawniczego | 8 |
Ogółem: | 33 |
III. Zakres zagadnień egzaminacyjnych:
1. Egzamin praktyczny:
1) dokonanie zapisów w dokumentacji techniczno-ruchowej (egzemplarz szkoleniowy) podczas występowania usterek w działaniu urządzeń sterowania ruchem kolejowym;
2) użycie środków technicznych służących do miejscowego zabezpieczania iglic zwrotnicowych w krańcowym położeniu;
3) omówienie przygotowania drogi przebiegu dla wjazdu, wyjazdu i przejazdu pociągu na wskazanych urządzeniach sterowania ruchem kolejowym;
4) zabezpieczenie taboru przed zbiegnięciem;
5) osłonięcie sygnałami zamkniętego toru szlakowego i stacyjnego;
6) odłączenie napędu zwrotnicowego o scentralizowanym sposobie nastawiania i przejścia na ręczne przestawianie zwrotnicy;
7) obsługa urządzeń rogatkowych z posterunku nastawczego;
8) sposoby zabezpieczania drogi przebiegu dla jazd na sygnał zastępczy lub rozkaz pisemny.
2. Egzamin teoretyczny:
1) część pisemna - opracowanie tematów lub rozwiązanie testu z zakresu:
a) techniki ruchu kolejowego,
b) sterowania ruchem kolejowym;
2) część ustna - znajomość zagadnień z zakresu:
a) techniki ruchu kolejowego,
b) sygnalizacji kolejowej,
c) obsługi urządzeń sterowania ruchem kolejowym i łączności,
d) ogólna znajomość budowy urządzeń:
- sterowania ruchem kolejowym i łączności,
- zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowych,
- toru kolejowego i rozjazdów kolejowych.
IV. Szkolenie i egzamin z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy - według odrębnego programu opracowanego przez pracodawcę zgodnie z przepisami ustawy - Kodeks pracy.
V. Zdanie egzaminu kwalifikacyjnego na stanowisko nastawniczego uprawnia do obsługi przejazdu kolejowego sterowanego z technicznego posterunku nastawczego.
Kierownik pociągu:
I. Kwalifikacje wymagane od kandydatów do egzaminu:
Wariant A
1. Wykształcenie - co najmniej średnie po ukończeniu kształcenia w zawodach lub na kierunkach, w których programy nauczania zawierają zagadnienia z zakresu organizacji przewozów kolejowych lub ruchu kolejowego i sygnalizacji kolejowej oraz po uzyskaniu odpowiednio tytułu zawodowego technika, świadectwa potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie na poziomie technika, dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe na poziomie technika lub dyplomu ukończenia studiów wyższych.
2. Zawodowy staż pracy - odbycie przygotowania zawodowego.
Wariant B
1. Wykształcenie - co najmniej zasadnicze zawodowe.
2. Zawodowy staż pracy - rok pracy na stanowisku konduktora lub manewrowego oraz odbycie przygotowania zawodowego.
II. Program przygotowania zawodowego:
Lp. | Temat | Liczba dni dla wariantu A: | Liczba dni dla wariantu B: |
Staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne | |||
1. | Regulaminy techniczne posterunków i odcinków zdalnego prowadzenia ruchu, prowadzenie dokumentacji techniczno-ruchowej, zasady prowadzenia ruchu pociągów, rodzaje urządzeń sterowania ruchem kolejowym i łączności, sygnalizacja kolejowa, przygotowywanie dróg przebiegów dla jazd pociągowych i manewrowych | 3 | 6 |
2. | Sposoby zestawiania pociągów pasażerskich i towarowych, ogólne zasady przewozu wagonów z towarami niebezpiecznymi, z przesyłkami nadzwyczajnymi oraz ogólne zasady ładowania i zabezpieczania ładunku na wagonach | 2 | 4 |
3. | Obowiązki manewrowego oraz nadzorującego i kierującego manewrami, sposoby wykonywania manewrów, sygnały podawane przy manewrach, sprzęganie i rozprzęganiem taboru, prędkości jazd manewrowych, manewry po torach głównych oraz przez przejazdy i przejścia; zabezpieczenie taboru przed zbiegnięciem, dokumentacja ruchowa w zakresie pracy manewrowej | 2 | 4 |
4. | Rodzaje hamulców, obsługa urządzeń wagonowych, obliczanie rzeczywistej oraz wymaganej masy hamującej, wykonywanie szczegółowej i uproszczonej próby hamulca, sygnały podawane przy próbie hamulca | 4 | 10 |
5. | Rozkazy pisemne i ostrzeżenia dla drużyn pociągowych, dokumenty pociągowe, wewnętrzny rozkład jazdy | 2 | 3 |
6. | Nadzór nad prowadzeniem i regulowaniem ruchu pociągów w sytuacjach nadzwyczajnych, organizacja akcji ratunkowej w razie zdarzeń kolejowych i klęsk żywiołowych | 2 | 2 |
7. | Prawa i obowiązki kierownika pociągu wynikające z regulaminu pracy, obowiązki kierownika pociągu z jedno- i wieloosobową obsadą konduktorską, prowadzenie dokumentacji pociągowej, użytkowanie urządzeń radiołączności pociągowej, podawanie i odbieranie sygnałów kolejowych w zakresie drużyny pociągowej, postępowanie w razie zagrożenia bezpieczeństwa podróżnych oraz bezpieczeństwa ruchu kolejowego, samodzielne wykonanie zahamowania pociągu w kabinie maszynisty, sposoby odłączenia urządzeń energetycznych pojazdu w nagłych przypadkach | 5 | 5 |
8. | Budowa taboru oraz oględziny techniczne pociągu | 3 | 6 |
Suma: | 23 | 40 | |
Szkolenie teoretyczne | |||
1. | Szkolenie teoretyczne | nie jest wymagane |
według programu pracodawcy |
Zajęcia próbne | |||
1. | Zajęcia próbne - wykonywanie pod nadzorem czynności kierownika pociągu | 3 | 5 |
Ogółem: | 26 | 45 |
III. Zakres zagadnień egzaminacyjnych dla kierownika pociągu pasażerskiego i towarowego:
1. Egzamin praktyczny:
1) wykonanie pod nadzorem sprzęgania i rozprzęgania wagonów (jednostek) w składzie pociągu;
2) wykonanie próby hamulca zespolonego;
3) ustalenie długości, masy ogólnej pociągu, rzeczywistej i wymaganej masy hamującej, obliczenie największej dozwolonej prędkości jazdy pociągu (gdy rzeczywista masa hamująca jest mniejsza od wymaganej masy hamującej);
4) posługiwanie się wewnętrznym rozkładem jazdy, znajomość sieci kolejowej;
5) zabezpieczenie taboru przed zbiegnięciem;
6) wizualne sprawdzenie stanu technicznego rozjazdów, fazy przekładania zwrotnicy nastawianej ręcznie, sprawdzanie zamknięć nastawczych;
7) wypełnianie prowadzonej przez kierownika pociągu dokumentacji związanej z pracą ruchową i obsadą drużyny pociągowej i konduktorskiej;
8) prezentacja obsługi wytypowanych urządzeń i wyposażenia wagonów;
9) wykonanie oględzin technicznych pociągu.
2. Egzamin teoretyczny:
1) część pisemna - opracowanie tematów lub rozwiązanie testu z zakresu:
a) zasad postępowania w przypadku szczególnych wydarzeń i zagrożenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
b) zasad zestawiania pociągów,
c) zasad prowadzenia ruchu pociągów i pracy manewrowej,
d) obowiązków jedno- i wieloosobowej drużyny konduktorskiej,
e) osłony pociągu zatrzymanego na torze szlakowym,
2) część ustna - znajomość:
a) obsady i przygotowania pociągów do jazdy,
b) sygnalizacji kolejowej,
c) prowadzenia ruchu pociągów na szlaku bez blokady liniowej, z półsamoczynną i samoczynną blokadą liniową, szczególne sposoby prowadzenia ruchu pociągów,
d) zezwolenia na wjazd, wyjazd lub przejazd pociągu,
e) warunków przejazdu pociągu obok semafora, na którym brak sygnału zezwalającego,
f) powiadamiania drużyn pociągowych - rozkazy pisemne, ostrzeżenia,
g) zasad wykonywania manewrów,
h) określania i podziału pociągów, rozkładów jazdy do użytku wewnętrznego i publicznego,
i) obsługi urządzeń radiołączności kolejowej,
j) sposobu postępowania w razie szczególnych wydarzeń, zagrożenia bezpieczeństwa ruchu i wypadków kolejowych,
k) prowadzenia przewozów nadzwyczajnych, w tym towarów niebezpiecznych,
l) obsługi urządzeń wagonów pasażerskich i towarowych,
m) zasad prowadzenia ruchu pociągów po torze zamkniętym,
n) sposobu postępowania w razie potrzeby osłonięcia sygnałami toru zamkniętego i przeszkody na torze szlakowym,
o) sposobu oznaczenia miejsca robót i zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom zatrudnionym na torze zamkniętym przez kierującego robotami.
IV. Szkolenie i egzamin w zakresie zagadnień bezpieczeństwa i higieny pracy - według odrębnego programu opracowanego przez pracodawcę zgodnie z przepisami ustawy -Kodeks pracy.
V. 1. Kandydat na kierownika pociągu pasażerskiego i towarowego powinien odbywać przygotowanie zawodowe i zdawać egzamin zgodnie z rodzajem i specyfiką przewozów wykonywanych przez pracodawcę.
2. Zawodowy staż pracy na stanowisku konduktora lub manewrowego, o którym mowa w Wariancie B, nie jest wymagany w przypadku kandydatów do egzaminu ubiegających się o uzyskanie uprawnień na stanowisko kierownik pociągu u przewoźnika kolejowego wykonującego przewozy o zasięgu miejskim, podmiejskim lub regionalnym.
Kierownik pociągu gospodarczego i roboczego
I. Kwalifikacje wymagane od kandydatów do egzaminu:
Wariant A
1. Wykształcenie - co najmniej średnie po ukończeniu kształcenia w zawodach lub na kierunkach, w których programy nauczania zawierają zagadnienia z zakresu organizacji przewozów kolejowych lub ruchu kolejowego i sygnalizacji kolejowej oraz po uzyskaniu odpowiednio tytułu zawodowego technika, świadectwa potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie na poziomie technika, dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe na poziomie technika lub dyplomu ukończenia studiów wyższych.
2. Zawodowy staż pracy - odbycie przygotowania zawodowego.
Wariant B
1. Wykształcenie - co najmniej zasadnicze zawodowe.
2. Zawodowy staż pracy - odbycie przygotowania zawodowego
II. Program przygotowania zawodowego dla kierownika pociągu gospodarczego i roboczego:
Lp. | Temat | Liczba dni dla wariantu A: | Liczba dni dla wariantu B: | ||||
Staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne | |||||||
1. | Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa: zapoznanie się z zagadnieniami administracyjnymi, wybranymi zagadnieniami pracowniczymi oraz z zagadnieniami systemu zarządzania bezpieczeństwem (SMS) | 1 | 2 | ||||
2. | Obowiązki kierownika pociągu gospodarczego i roboczego, nadzorowanie, kierowanie i wykonywanie manewrów, dokumenty prowadzone przez drużynę pociągową | 2 | 3 | ||||
3. | Regulaminy techniczne posterunków i odcinków zdalnego prowadzenia ruchu, zasady prowadzenia ruchu pociągów, rodzaje urządzeń sterowania ruchem kolejowym i łączności, sygnalizacja kolejowa, przygotowanie dróg przebiegu dla jazd manewrowych | 3 | 4 | ||||
4. | Zasady przewozu przesyłek nadzwyczajnych | 2 | 2 | ||||
5. | Sposoby obsługi urządzeń samowyładowczych w wagonach używanych przy utrzymaniu infrastruktury kolejowej | 3 | 4 | ||||
6. | Budowa torów i rozjazdów oraz sposoby ich utrzymania i kontroli stanu technicznego | 2 | 3 | ||||
7. | Sposoby zestawiania pociągów towarowych oraz gospodarczych i roboczych, zasady przewozu wagonów z towarami niebezpiecznymi oraz przewozów wojskowych | 2 | 3 | ||||
8. | Zasady oględzin technicznych wagonów w składzie pociągu, sposoby przeprowadzania prób hamulca zespolonego | 2 | 3 | ||||
9. | Hamowanie pociągu w kabinie maszynisty oraz sposoby odłączania urządzeń energetycznych pojazdu kolejowego w sytuacjach szczególnych | 2 | 3 | ||||
10. | Zasady postępowania w przypadku wykonywania nieplanowych (awaryjnych) robót w strefie oddziaływania na urządzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej | 1 | 2 | ||||
Suma | 20 | 29 | |||||
Szkolenie teoretyczne | |||||||
1. | Szkolenie teoretyczne | nie jest wymagane | według programu pracodawcy | ||||
Zajęcia próbne | |||||||
1. | Zajęcia próbne - wykonywanie czynności kierownika pociągu roboczego i gospodarczego pod nadzorem | 2 | 5 | ||||
Ogółem: | 22 | 34 |
III. Zakres zagadnień egzaminacyjnych dla kierownika pociągu gospodarczego i roboczego:
1. Egzamin praktyczny:
1) wykonanie pod nadzorem sprzęgania i rozprzęgania wagonów towarowych;
2) wykonanie próby hamulca zespolonego;
3) ustalenie długości, masy ogólnej pociągu, rzeczywistej i wymaganej masy hamującej;
4) posługiwanie się wewnętrznym rozkładem jazdy pociągów, znajomość sieci kolejowej;
5) zabezpieczenie taboru przed zbiegnięciem;
6) wzrokowe sprawdzenie stanu technicznego rozjazdów, przełożenie zwrotnic przy użyciu przeciwwagi;
7) wypełnienie prowadzonej przez kierownika pociągu gospodarczego i roboczego dokumentacji pociągowej;
8) określenie czynności związanych z wykryciem pękniętej szyny;
9) przygotowanie drogi przebiegu po rozjazdach wyznaczonych do obsługi przez drużynę pociągową.
2. Egzamin teoretyczny:
1) część pisemna - opracowanie tematów lub rozwiązanie testu z zakresu pracy i obowiązków kierownika pociągu gospodarczego i roboczego;
2) część ustna - znajomość zagadnień:
a) techniki ruchu kolejowego,
b) sygnalizacji kolejowej,
c) prowadzenia dokumentów pociągowych,
d) łączności bezprzewodowej,
e) zestawiania pociągów gospodarczych i roboczych,
f) obsługi urządzeń samowyładowczych wagonów,
g) osłony miejsca robót i zasad zapewnienia bezpieczeństwa pracowników przez kierującego robotami,
h) ogólna znajomość przewozu:
- wagonów z towarami niebezpiecznymi,
- przesyłek nadzwyczajnych.
IV. Szkolenie i egzamin w zakresie zagadnień bezpieczeństwa i higieny pracy - według odrębnego programu opracowanego przez pracodawcę zgodnie z przepisami ustawy -Kodeks pracy.
Ustawiacz
Wariant A
1. Wykształcenie - co najmniej średnie po ukończeniu kształcenia w zawodach lub na kierunkach, w których programy nauczania zawierają zagadnienia z zakresu budowy pojazdów szynowych lub ruchu kolejowego i sygnalizacji kolejowej oraz po uzyskaniu odpowiednio tytułu zawodowego technika, świadectwa potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie na poziomie technika, dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe na poziomie technika lub dyplomu ukończenia studiów wyższych.
2. Zawodowy staż pracy - 6 miesięcy pracy na stanowisku manewrowego oraz odbycie przygotowania zawodowego.
Wariant B
1. Wykształcenie - co najmniej zasadnicze zawodowe.
2. Zawodowy staż pracy - rok pracy na stanowisku manewrowego oraz odbycie przygotowania zawodowego.
II. Program przygotowania zawodowego:
Lp. | Temat | Liczba dni dla wariantu A: | Liczba dni dla wariantu B: |
Staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne | |||
1. | Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa: zapoznanie się z zagadnieniami administracyjnymi, wybranymi zagadnieniami pracowniczymi oraz z zagadnieniami systemu zarządzania bezpieczeństwem (SMS) | 1 | 2 |
2. | Czynności podstawowe i dodatkowe ustawiacza | 2 | 3 |
3. | Czynności kierownika pociągu pasażerskiego i towarowego | 2 | 3 |
4. | Regulamin pracy manewrowej | 1 | 2 |
5. | Organizacja prac manewrowych | 1 | 2 |
6. | Gospodarka wagonami pasażerskimi lub towarowymi | 2 | 3 |
7. | Przewozy nadzwyczajne, w tym towary niebezpieczne | 2 | 2 |
8. | Obsługa punktów technologicznych i ładunkowych | 1 | 2 |
9. | Oględziny techniczne wagonów w składzie pociągu | 2 | 3 |
10. | Próby hamulca zespolonego | 2 | 3 |
Suma | 16 | 25 | |
Szkolenie teoretyczne | |||
1. | Szkolenie teoretyczne | nie jest wymagane | według programu pracodawcy |
Zajęcia próbne | |||
1. | Zajęcia próbne pod nadzorem na stanowisku ustawiacza | 5 | 10 |
Ogółem: | 21 | 35 |
III. Zakres zagadnień egzaminacyjnych:
1. Egzamin praktyczny:
1) wykonanie pod nadzorem określonej czynności manewrowej;
2) wykonanie oględzin technicznych składu pociągu;
3) wykonanie próby hamulca zespolonego;
4) przyjęcie i zdanie wagonu w punkcie zdawczo-odbiorczym.
2. Egzamin teoretyczny:
1) część pisemna - opracowanie tematów lub rozwiązanie testu z zakresu:
a) organizacji i techniki ruchu kolejowego,
b) zagadnień handlowo-przewozowych,
c) przewozu towarów niebezpiecznych;
2) część ustna - znajomość:
a) organizacji i techniki ruchu kolejowego,
b) sygnalizacji kolejowej,
c) zagadnień handlowo-przewozowych.
IV. Szkolenie i egzamin z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy - według odrębnego programu opracowanego przez pracodawcę zgodnie z przepisami ustawy - Kodeks pracy.
V. 1. Kandydat na ustawiacza powinien odbywać przygotowanie zawodowe i zdawać egzamin zgodnie z rodzajem i specyfiką przewozów wykonywanych przez pracodawcę.
2. Zdanie egzaminu kwalifikacyjnego na stanowisko ustawiacza uprawnia do wykonywania czynności na stanowisku manewrowego.
Manewrowy
Wariant A
1. Wykształcenie - co najmniej średnie po ukończeniu kształcenia w zawodach lub na kierunkach, w których programy nauczania zawierają zagadnienia z zakresu budowy pojazdów szynowych lub ruchu kolejowego i sygnalizacji kolejowej oraz po uzyskaniu odpowiednio tytułu zawodowego technika, świadectwa potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie na poziomie technika, dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe na poziomie technika lub dyplomu ukończenia studiów wyższych.
2. Zawodowy staż pracy - odbycie przygotowania zawodowego.
Wariant B
1. Wykształcenie - co najmniej zasadnicze zawodowe.
2. Zawodowy staż pracy - odbycie przygotowania zawodowego.
II. Program przygotowania zawodowego:
Lp. | Temat | Liczba dni dla wariantu A: | Liczba dni dla wariantu B: | |||
Staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne | ||||||
1. | Czynności podstawowe i dodatkowe manewrowego, urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz kolejowej łączności przewodowej i bezprzewodowej | 3 | 6 | |||
2. | Zadania i obowiązki drużyny manewrowej, wykonywanie czynności manewrowych | 2 | 4 | |||
3. | Regulamin pracy manewrowej | 1 | 2 | |||
4. | Budowa torów i rozjazdów | 1 | 2 | |||
5. | Organizacja prac manewrowych i zasady gospodarki wagonami | 2 | 4 | |||
6. | Budowa wagonu | 1 | 2 | |||
7. | Oględziny techniczne wagonów w składzie pociągu | 1 | 2 | |||
8. | Uproszczona próba hamulca zespolonego | 1 | 2 | |||
Suma: | 12 | 24 | ||||
Szkolenie teoretyczne | ||||||
1. | Szkolenie teoretyczne |
nie jest wymagane |
według programu pracodawcy | |||
Zajęcia próbne | ||||||
1. | Zajęcia próbne - wykonywanie czynności manewrowego pod nadzorem | 14 | 20 | |||
Ogółem: | 26 | 44 |
III. Zakres zagadnień egzaminacyjnych:
1. Egzamin praktyczny:
1) wykonanie pod nadzorem określonej czynności manewrowej;
2) użycie środków technicznych służących do miejscowego zabezpieczania iglic zwrotnicowych w krańcowym położeniu;
3) przygotowanie drogi przebiegu dla jazdy manewrowej, przy urządzeniach sterowania ruchem kolejowym przystosowanych do ręcznego przestawiania zwrotnic;
4) zabezpieczenie taboru przed zbiegnięciem;
5) wykonanie uproszczonej próby hamulca zespolonego;
6) przygotowanie drogi przebiegu po rozjazdach wyznaczonych do obsługi przez drużynę pociągową.
2. Egzamin teoretyczny:
1) część pisemna - opracowanie tematów lub rozwiązanie testu z zakresu techniki ruchu kolejowego;
2) część ustna - znajomość zagadnień z zakresu:
a) techniki ruchu kolejowego,
b) sygnalizacji kolejowej,
c) obsługi urządzeń sterowania ruchem kolejowym w zakresie prowadzenia manewrów.
IV. Szkolenie i egzamin z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy - według odrębnego programu opracowanego przez pracodawcę zgodnie z przepisami ustawy - Kodeks pracy.
V. Kandydat na manewrowego powinien odbywać przygotowanie zawodowe i zdawać egzamin zgodnie z rodzajem i specyfiką przewozów wykonywanych przez pracodawcę.
Rewident taboru
Wariant A
1. Wykształcenie - co najmniej średnie po ukończeniu kształcenia w zawodach lub na kierunkach, w których programy nauczania zawierają zagadnienia z zakresu budowy pojazdów szynowych, mechaniki, elektryki lub mechatroniki oraz po uzyskaniu odpowiednio tytułu zawodowego technika, świadectwa potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie na poziomie technika, dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe na poziomie technika lub dyplomu ukończenia studiów wyższych.
2. Zawodowy staż pracy - odbycie przygotowania zawodowego.
Wariant B
1. Wykształcenie - co najmniej zasadnicze zawodowe
2. Zawodowy staż pracy - rok pracy przy naprawie i utrzymaniu taboru kolejowego oraz odbycie przygotowania zawodowego.
II. Program przygotowania zawodowego:
Lp. | Temat | Liczba dni dla wariantu A: | Liczba dni dla wariantu B: |
Staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne | |||
1. | Budowa, naprawa i utrzymanie taboru kolejowego | 88 | 177 |
2. | Zagadnienia z zakresu przewozu towarów niebezpiecznych oraz przesyłek nadzwyczajnych | 2 | 3 |
Suma | 90 | 180 | |
Szkolenie teoretyczne | |||
1. | Szkolenie teoretyczne | nie jest wymagane | według programu pracodawcy |
Zajęcia próbne | |||
1. | Zajęcia próbne - wykonywanie pracy pod nadzorem na stanowisku rewidenta taboru | 20 | 40 |
Ogółem: | 110 | 220 |
III. Zakres zagadnień egzaminacyjnych:
1. Egzamin praktyczny:
1) wykonanie oględzin technicznych składu pociągu oraz wymaganej próby hamulca;
2) wybranie z przygotowanej grupy wagonów - wagonów spełniających warunki kursowania w komunikacji międzynarodowej.
2. Egzamin teoretyczny:
1) część pisemna - opracowanie tematów lub rozwiązanie testu z zakresu konstrukcji urządzeń hamulcowych taboru kolejowego, wykonywanie oględzin technicznych ze wskazaniem usterek i uszkodzeń w podwoziu i częściach biegowych;
2) część ustna - znajomość:
a) konstrukcji eksploatowanego taboru kolejowego,
b) podstaw elektrotechniki, maszyn i urządzeń elektrycznych,
c) stosowanych systemów ogrzewania, oświetlenia oraz klimatyzacji,
d) warunków technicznych dopuszczenia taboru kolejowego do ruchu krajowego i międzynarodowego,
e) zasad utrzymania maźnic osiowych oraz zapobiegania grzaniu się czopów osiowych i zawieszenia silników trakcyjnych,
f) konstrukcyjnych rozwiązań układów hamulcowych, działania oraz utrzymania urządzeń pneumatycznych w taborze kolejowym,
g) organizacji napraw i przeglądów w taborze kolejowym,
h) sposobu postępowania w przypadku stwierdzenia usterek lub uszkodzeń w taborze kolejowym zagrażających bezpieczeństwu ruchu,
i) wymogów dotyczących mycia, czyszczenia, odkażania, dezynsekcji taboru,
j) rodzajów, typów, serii i numeracji taboru kolejowego,
k) wymiarów skrajni budowli, taboru oraz skrajni ładunkowej krajowej i międzynarodowej,
l) zasad przewozu towarów niebezpiecznych, sposobu postępowania w przypadku wykrycia ulatniania lub wycieku substancji trujących i toksycznych,
m) sygnałów i wskaźników kolejowych,
n) warunków włączania wagonów osobowych i towarowych do pociągów,
o) zasad zestawiania pociągów pasażerskich i towarowych,
p) sposobu zabezpieczania taboru przed zbiegnięciem,
q) zasad postępowania w razie szczególnych wydarzeń, zagrożenia bezpieczeństwa ruchu i zdarzeń kolejowych,
r) dokumentacji związanej z przygotowaniem i przyjmowaniem pociągu oraz jej prowadzenia,
s) zagadnień związanych z gospodarką taborem kolejowym w komunikacji krajowej i międzynarodowej,
t) zasad ochrony przeciwpożarowej.
IV. Szkolenie i egzamin z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy - według odrębnego programu opracowanego przez pracodawcę zgodnie z przepisami ustawy - Kodeks pracy.
V. Kandydat na rewidenta taboru powinien odbywać przygotowanie zawodowe i zdawać egzamin zgodnie z rodzajem i specyfiką taboru kolejowego eksploatowanego przez pracodawcę.
Automatyk
Wariant A
1. Wykształcenie - co najmniej średnie po ukończeniu kształcenia w zawodach z obszaru elektryczno-elektronicznego w rozumieniu przepisów wydanych na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 2a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), lub na kierunkach, w których programy nauczania zawierają zagadnienia z zakresu sterowania ruchem kolejowym, automatyki, mechaniki, elektryki, elektrotechniki, elektroniki, telekomunikacji, teletechniki lub mechatroniki oraz po uzyskaniu odpowiednio tytułu zawodowego technika, świadectwa potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie na poziomie technika, dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe na poziomie technika lub dyplomu ukończenia studiów wyższych.
2. Zawodowy staż pracy - rok na stanowiskach związanych z naprawą, utrzymaniem lub instalacją urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz odbycie przygotowania zawodowego.
Wariant B
1. Wykształcenie:
1) zasadnicze zawodowe oraz tytuł robotnika wykwalifikowanego w zawodach i specjalnościach związanych ze sterowaniem ruchem kolejowym lub w specjalnościach z dziedziny: mechanicznej, elektrycznej, elektrotechnicznej, elektronicznej, teletechnicznej lub mechatronicznej
albo
2) dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe na poziomie zasadniczym w zawodach i specjalnościach związanych ze sterowaniem ruchem kolejowym lub w specjalnościach z dziedziny: mechanicznej, elektrycznej, elektrotechnicznej, elektronicznej, teletechnicznej, lub mechatronicznej.
2. Zawodowy staż pracy - 18 miesięcy na stanowiskach związanych z naprawą, utrzymaniem lub instalacją urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz odbycie przygotowania zawodowego.
II. Program przygotowania zawodowego.
1. Staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne - według programu pracodawcy.
2. Szkolenie teoretyczne - według programu pracodawcy, z tym że kandydaci, którzy ukończyli kształcenie w zawodach lub na kierunkach, w których programy nauczania zawierają zagadnienia z zakresu sterowania ruchem kolejowym nie podlegają szkoleniu teoretycznemu.
III. Zakres zagadnień egzaminacyjnych.
1. Egzamin praktyczny - umiejętność wykonywania prac przy urządzeniach zewnętrznych i wewnętrznych sterowania ruchem kolejowym:
1) zmontowanie wyznaczonego urządzenia lub jego zespołu;
2) zdemontowanie wyznaczonego urządzenia lub jego zespołu;
3) regulacja wyznaczonego urządzenia lub jego części składowej;
4) wykonanie wyznaczonych zabiegów obsługi technicznej;
5) wykonanie wyznaczonych pomiarów przy użyciu mierników i sprawdzianów;
6) ustalenie i usunięcie symulowanych niesprawności w urządzeniach sterowania ruchem kolejowym;
7) wykonanie czynności poprzedzających przystąpienie do prac w czynnych urządzeniach sterowania ruchem kolejowym, polegających na dokonaniu zapisu w książce kontroli urządzeń sterowania ruchem kolejowym, z uwzględnieniem zakresu robót, konieczności wprowadzenia obostrzonych zasad prowadzenia ruchu oraz sposobu ostrzegania pracujących pracowników obsługi technicznej.
2. Egzamin teoretyczny:
1) część pisemna - opracowanie tematów lub rozwiązanie testu z zakresu prac i obowiązków automatyka sterowania ruchem kolejowym,
2) część ustna:
a) znajomość budowy, działania, utrzymania i obsługi urządzeń sterowania ruchem kolejowym,
b) znajomość technologii montażu poszczególnych zespołów i podzespołów urządzeń sterowania ruchem kolejowym, czytania schematów blokowych i szczegółowych,
c) ogólna znajomość:
- zasad sporządzania dokumentacji eksploatacyjnej urządzeń sterowania ruchem kolejowym na posterunku ruchu, sygnalizacji kolejowej,
- działania i obsługi przewodowej i radiowej łączności kolejowej,
- podstawowych zasadach techniki i organizacji ruchu pociągów i manewrów,
- regulaminów technicznych posterunku technicznego, odcinka zdalnego prowadzenia ruchu,
- systemów obsługiwanych przez dyżurnego ruchu,
- dokumentacji znajdującej się na posterunku ruchu dotyczącej regulaminowych działań personelu obsługi i pracowników utrzymania infrastruktury kolejowej,
IV. Szkolenie i egzamin z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy - według odrębnego programu opracowanego przez pracodawcę zgodnie z przepisami ustawy - Kodeks pracy.
Toromistrz
Wariant A
1. Wykształcenie - co najmniej średnie po ukończeniu kształcenia w zawodach lub na kierunkach, w których programy nauczania zawierają zagadnienia z zakresu budowy nawierzchni kolejowej lub budownictwa oraz po uzyskaniu odpowiednio tytułu zawodowego technika, świadectwa potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie na poziomie technika, dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe na poziomie technika lub dyplomu ukończenia studiów wyższych.
2. Zawodowy staż pracy - rok przy budowie, naprawie lub utrzymaniu nawierzchni kolejowej oraz odbycie przygotowania zawodowego.
Wariant B
1. Wykształcenie - zasadnicze zawodowe po ukończeniu kształcenia w zawodach, w których programy nauczania zawierają zagadnienia z zakresu budowy nawierzchni kolejowej lub budownictwa, po uzyskaniu dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe na poziomie zasadniczym.
2. Zawodowy staż pracy - 2 lata przy budowie, naprawie lub utrzymaniu nawierzchni kolejowej oraz odbycie przygotowania zawodowego.
Wariant C
1. Wykształcenie - co najmniej zasadnicze zawodowe.
2. Zawodowy staż pracy - 3 lata przy budowie, naprawie lub utrzymaniu nawierzchni kolejowej oraz odbycie przygotowania zawodowego.
II. Program przygotowania zawodowego.
1. Staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne - według programu pracodawcy.
2. Szkolenie teoretyczne - według programu pracodawcy, z tym że kandydaci, którzy posiadają wykształcenie co najmniej średnie po ukończeniu kształcenia w zawodach lub na kierunkach, w których programy nauczania zawierają zagadnienia z zakresu budowy nawierzchni kolejowej lub budownictwa - nie podlegają szkoleniu teoretycznemu.
3. Zajęcia próbne - wykonywanie czynności toromistrza pod nadzorem - 24 dni.
III. Zakres zagadnień egzaminacyjnych.
1. Egzamin praktyczny - umiejętność wykonania prac:
1) wykonanie badań bezpośrednich toru;
2) dokonanie pomiaru strzałek łuku;
3) wykonanie technicznych badań rozjazdu;
4) dokonanie odczytu z planu schematycznego stacji oraz odczytu na rysunku technicznym;
5) osłonięcie sygnałami przeszkody na torze oraz miejsca ograniczenia prędkości ruchu pociągów na torze;
6) opracowanie harmonogramu robót przy wymianie rozjazdu, regulacji toru w planie i profilu; regulacja naprężeń w torze bezstykowym metodą swobodnej regulacji naprężeń;
7) dokonanie oględzin rozjazdów;
8) wymiana pojedynczych podkładów lub podrozjazdnic;
9) usunięcie wychlapu w torze;
10) osygnalizowanie przejazdu kolejowego od strony toru i drogi;
11) dokonanie regulacji zamknięcia nastawczego suwakowego.
2. Egzamin teoretyczny:
1) część pisemna - opracowanie tematów lub rozwiązanie testu z zakresu:
a) pracy i obowiązków toromistrza,
b) zasad tyczenia osi torów i rozjazdów,
c) zasad niwelacji toru i terenu,
d) zasad budowy toru kolejowego,
e) organizacji robót torowych,
f) analizy zmian stanu naprężeń w tokach szynowych,
g) regulacji naprężeń w torze bezstykowym,
h) naprawy pękniętej szyny w torze bezstykowym,
i) oględzin rozjazdów,
j) obsługi toromierza,
k) budowy i regulacji zamknięć nastawczych,
l) zasad podbijania torów i rozjazdów,
m) dokonywania bieżących napraw i czynności utrzymaniowych nawierzchni kolejowej;
2) część ustna - znajomość:
a) zasad tyczenia osi torów i rozjazdów,
b) zasad niwelowania torów i terenu, dokonywania stosownych pomiarów i obliczania strzałek łuków,
c) zasad dokonywania kontroli stanu torów, rozjazdów i budowli kolejowych oraz związanych z tym pomiarów,
d) zasad osłaniania sygnałami i prowadzenia robót związanych z budową i utrzymaniem podtorza i nawierzchni budowli i urządzeń kolejowych,
e) budowy i działania sprzętu i maszyn oraz ręcznych narzędzi do robót torowych,
f) budowy, zasad działania i napraw rozjazdów kolejowych,
g) zasad budowy i utrzymania torów bezstykowych,
h) zagadnień spawalnictwa szyn i rozjazdów,
i) zasad dokonywania odbioru robót nawierzchniowych,
j) zasad dokonywania badań defektoskopowych,
k) zasad i kryteriów określania stopnia zużycia i przydatności elementów nawierzchni kolejowej,
l) zasad i zakresu przygotowania kolei do pracy w warunkach zimowych,
m) budowy i utrzymania urządzeń ogrzewania rozjazdów kolejowych,
n) sygnalizacji kolejowej i techniki ruchu,
o) budowy, zasad działania i obsługi urządzeń sterowania ruchem i łączności kolejowej,
p) zasad ochrony przeciwpożarowej oraz posługiwania się sprzętem przeciwpożarowym,
q) zasad postępowania w razie wypadku kolejowego oraz uszkodzenia toru, podtorza, budowli i urządzeń kolejowych, zagrażającego bezpieczeństwu ruchu,
r) sposobów udzielania pierwszej pomocy w razie wypadków z ludźmi lub nagłych zachorowań,
s) zasad składowania elementów nawierzchni kolejowej,
t) wykorzystania komputerowych systemów wspomagających decyzje przy ocenie stanu technicznego nawierzchni.
IV. Szkolenie i egzamin z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy - według odrębnego programu opracowanego przez pracodawcę zgodnie z przepisami ustawy - Kodeks pracy.
Dróżnik przejazdowy
1. Wykształcenie - co najmniej zasadnicze zawodowe.
2. Zawodowy staż pracy - odbycie przygotowania zawodowego.
II. Program przygotowania zawodowego:
Lp. | Temat | Liczba dni | |
Staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne | |||
1. | Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa: zapoznanie się z zagadnieniami administracyjnymi, wybranymi zagadnieniami pracowniczymi oraz z zagadnieniami systemu zarządzania bezpieczeństwem (SMS) | 2 | |
2. | Regulamin obsługi przejazdu lub przejścia, obowiązki dróżnika przejazdowego i dokumentacja techniczno-ruchowa prowadzona na przejeździe | 4 | |
3. | Budowa i obsługa urządzeń zabezpieczenia ruchu na przejeździe lub przejściu oraz obsługa urządzeń łączności | 4 | |
4. | Zasady postępowania w razie uszkodzenia urządzeń zabezpieczenia ruchu na przejeździe lub przejściu oraz zasady postępowania w przypadku wykonywania nieplanowych robót w strefie oddziaływania na urządzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej | 4 | |
5. | Zasady wzrokowej oceny sprawności technicznej przejeżdżających pojazdów kolejowych | 2 | |
6. | Ogólna budowa toru oraz sposoby osłony przeszkody i ograniczenia prędkości jazdy pociągów na torach szlakowych i stacyjnych oraz zapoznanie z zasadami kierowania ruchem drogowym na przejazdach kolejowych | 2 | |
Suma | 18 | ||
Szkolenie teoretyczne | |||
1. | Szkolenie teoretyczne | według programu pracodawcy | |
dla kandydatów, którzy posiadają wykształcenie określone w wariancie A dla stanowisk: dyżurnego ruchu, automatyka lub toromistrza - nie jest wymagane | |||
Zajęcia próbne | |||
1. | Zajęcia próbne - pod nadzorem na stanowisku dróżnika przejazdowego | 5 | |
Ogółem: | 23 |
III. Zakres zagadnień egzaminacyjnych:
1. Egzamin praktyczny - umiejętność wykonywania prac:
1) obsługa urządzeń rogatkowych;
2) zabezpieczenie przejazdu w przypadku uszkodzenia urządzeń rogatkowych;
3) przyjęcie i potwierdzenie informacji o odjeździe pociągu na szlaku jedno- i wielotorowym;
4) osłonięcie sygnałami przeszkody na torach kolejowych;
5) osłonięcie sygnałami miejsca ograniczenia prędkości pociągów;
6) wypełnianie dokumentacji techniczno-ruchowej prowadzonej na przejeździe (egzemplarz szkoleniowy).
2. Egzamin teoretyczny:
1) część pisemna - opracowanie tematów lub rozwiązanie testu z zakresu zadań i obowiązków dróżnika przejazdowego;
2) część ustna - znajomość:
a) obowiązków dróżnika przejazdowego,
b) techniki ruchu kolejowego,
c) sygnalizacji kolejowej,
d) budowy i obsługi urządzeń zabezpieczenia ruchu kolejowego na przejazdach strzeżonych,
e) zasad przygotowania kolei do pracy w warunkach zimowych,
f) budowy toru kolejowego i nawierzchni kolejowej oraz podstawowych prac związanych z utrzymaniem torów i nawierzchni przejazdu,
g) zagadnień związanych z przewozem wagonów z towarami niebezpiecznymi oraz przewozem przesyłek nadzwyczajnych.
IV. Szkolenie i egzamin w zakresie zagadnień bezpieczeństwa i higieny pracy - według odrębnego programu opracowanego przez pracodawcę zgodnie z przepisami ustawy - Kodeks pracy.
V. Pracownicy zatrudnieni na stanowisku dróżnika przejazdowego powinni posiadać ważne zaświadczenie o ukończeniu szkolenia w zakresie kierowania ruchem na skrzyżowaniu w obrębie przejazdu kolejowego wydane przez wojewódzki ośrodek ruchu drogowego, zgodnie z ustawą z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.).
Prowadzący pociągi lub pojazdy kolejowe:
Egzamin może być przeprowadzony dla jednego lub kilku typów pojazdów kolejowych
specjalnych.
I. Kwalifikacje wymagane od kandydatów do egzaminu:
Wariant A
1. Wykształcenie - co najmniej średnie po ukończeniu kształcenia w zawodach lub na kierunkach, w których programy nauczania zawierają zagadnienia z zakresu budowy pojazdów szynowych, mechaniki, elektroniki lub elektryki oraz po uzyskaniu odpowiednio tytułu zawodowego technika, świadectwa potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie na poziomie technika, dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe na poziomie technika lub dyplomu ukończenia studiów wyższych.
2. Zawodowy staż pracy - 6 miesięcy na stanowiskach związanych z utrzymaniem, naprawą lub eksploatacją taboru kolejowego oraz odbycie przygotowania zawodowego.
Wariant B
1. Wykształcenie - co najmniej zasadnicze zawodowe
2. Zawodowy staż pracy - rok na stanowiskach związanych z utrzymaniem, naprawą lub eksploatacją taboru kolejowego oraz odbycie przygotowania zawodowego.
II. Program przygotowania zawodowego:
1. Staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne - według programu pracodawcy.
2. Szkolenie teoretyczne - według programu pracodawcy.
3. Zajęcia próbne - prowadzenie pojazdu kolejowego specjalnego pod nadzorem - 20 dni.
III. Zakres egzaminu kwalifikacyjnego:
1. Egzamin praktyczny:
1) przygotowanie do pracy określonego pojazdu kolejowego specjalnego;
2) odbycie próbnej jazdy w charakterze prowadzącego pojazd kolejowy specjalny;
3) wykrycie i usunięcie symulowanej usterki stwierdzonej w czasie pracy pojazdu kolejowego specjalnego;
4) osłonięcie sygnałami pojazdu kolejowego specjalnego w czasie nieprzewidzianego postoju;
5) wykonanie czynności obsługowych po zakończeniu pracy pojazdu kolejowego specjalnego.
2. Egzamin teoretyczny:
1) część pisemna - opracowanie tematów lub rozwiązanie testu z zakresu:
a) budowy, działania, obsługi i utrzymania pojazdu kolejowego specjalnego,
b) organizacji, techniki i metod wykonywania prac określonym pojazdem kolejowym specjalnym,
2) część ustna - znajomość:
a) przeznaczenia, budowy, działania i zasad obsługi określonego pojazdu kolejowego specjalnego,
b) systemów remontów planowo - zapobiegawczych określonego pojazdu kolejowego specjalnego,
c) zasad i zakresu obsługi oraz konserwacji urządzeń elektrycznych określonego pojazdu kolejowego specjalnego,
d) techniki ruchu kolejowego w zakresie dotyczącym jazdy po torze zamkniętym oraz zasad organizacji manewrów kolejowych,
e) sygnalizacji kolejowej,
f) udzielania pierwszej pomocy w razie wypadków z ludźmi i nagłych zachorowań,
g) zasad ewidencji czasu pracy i obiegu dokumentacji,
h) dokumentacji eksploatacyjnej oraz warunków dopuszczania pojazdów kolejowych specjalnych do eksploatacji.
IV. Szkolenie i egzamin z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy - według odrębnego programu opracowanego przez pracodawcę zgodnie z przepisami Kodeksu pracy.
V. 1. Prowadzący pojazdy kolejowe specjalne pozostające pod nadzorem dozoru technicznego powinni uzyskać uprawnienia do obsługi tych maszyn.
2. Prowadzący pojazdy kolejowe specjalne przystosowane do poruszania się po torach kolejowych i drogach publicznych (pojazdy szynowo - drogowe) powinni ukończyć kurs dla kierowcy (operatora) pojazdu drogowego (maszyny budowlanej) i posiadać prawo jazdy (uprawnienia do obsługi) odpowiedniej kategorii.
3. Pracodawca może wydać prawo kierowania pojazdem kolejowym uprawniające do wykonywania czynności na stanowisku prowadzącego pociągi lub pojazdy kolejowe w specjalności prowadzący pojazdy kolejowe specjalne, które nie są przeznaczone do samodzielnej jazdy po czynnych torach kolejowych, bez konieczności przeprowadzania szkolenia i zdania egzaminu kwalifikacyjnego, dla pracownika uprawnionego do wykonywania czynności na stanowisku maszynisty na podstawie licencji maszynisty oraz świadectwa maszynisty albo pracownika, który posiada odpis świadectwa maszynisty wydany przez przewoźnika kolejowego lub zarządcę infrastruktury, stwierdzający, że wykonywał on uprzednio czynności na stanowisku maszynisty. Warunkiem wydania prawa kierowania pojazdem kolejowym jest przeprowadzenie autoryzacji oraz posiadanie przez pracownika orzeczenia lekarskiego potwierdzającego spełnianie wymagań niezbędnych do wykonywania czynności na stanowisku prowadzącego pociągi lub pojazdy kolejowe.
4. Pracodawca może zwolnić osoby posiadające ważną licencję maszynisty z obowiązku przechodzenia szkolenia teoretycznego i części teoretycznej egzaminu kwalifikacyjnego.
5. Osoby uprawnione do wykonywania czynności na stanowisku prowadzącego pociągi lub pojazdy kolejowe w specjalności prowadzący pojazdy kolejowe specjalne, które nie są przeznaczone do samodzielnej jazdy po czynnych torach kolejowych, mogą prowadzić te pojazdy po torach czynnych jedynie w zakresie niezbędnym do wykonywania manewrów oraz przemieszczania pojazdu kolejowego do miejsca wykonywania pracy.
Prowadzący pojazdy kolejowe wyłącznie w obrębie bocznicy kolejowej
I. Kwalifikacje wymagane od kandydatów do egzaminu:
Wariant A
1. Wykształcenie - co najmniej średnie po ukończeniu kształcenia w zawodach lub na kierunkach, w których programy nauczania zawierają zagadnienia z zakresu budowy pojazdów szynowych, mechaniki, elektroniki lub elektryki oraz po uzyskaniu odpowiednio tytułu zawodowego technika, świadectwa potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie na poziomie technika, dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe na poziomie technika lub dyplomu ukończenia studiów wyższych.
2. Zawodowy staż pracy - 3 miesiące na stanowiskach związanych z utrzymaniem, naprawą lub eksploatacją taboru kolejowego oraz odbycie przygotowania zawodowego.
Wariant B
1. Wykształcenie - co najmniej zasadnicze zawodowe
2. Zawodowy staż pracy - 6 miesięcy na stanowiskach związanych z utrzymaniem, naprawą lub eksploatacją taboru kolejowego oraz odbycie przygotowania zawodowego.
II. Program przygotowania zawodowego:
Lp. | Temat | Liczba dni dla wariantu A: | Liczba dni dla wariantu B: | |||
Staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne | ||||||
1. | Praca przy czynnościach prowadzącego pojazdy kolejowe w obrębie bocznicy kolejowej bez prawa do prowadzenia pojazdu | 10 | 20 | |||
2. | Technika ruchu kolejowego, sygnalizacja i manewry | 3 | 6 | |||
3. | Hamulce kolejowe | 2 | 4 | |||
4. | Budowa pojazdów trakcyjnych | 3 | 6 | |||
5. | Podstawy elektrotechniki i sterowania pojazdów trakcyjnych | 1 | 2 | |||
6. | Usterki i uszkodzenia pojazdów trakcyjnych | 1 | 2 | |||
7. | Organizacja pracy bocznicy kolejowej | 1 | 1 | |||
8. | Bezpieczeństwo i higiena pracy. Ochrona przeciwpożarowa na pojazdach trakcyjnych | 1 | 1 | |||
Suma | 22 | 42 | ||||
Szkolenie teoretyczne | ||||||
1. | Szkolenie teoretyczne | nie jest wymagane | według programu pracodawcy | |||
Zajęcia próbne | ||||||
1. | Zajęcia próbne - prowadzenie pojazdu kolejowego w obrębie bocznicy kolejowej pod nadzorem | 15 | 30 | |||
Ogółem: | 37 | 72 |
III. Zakres egzaminu kwalifikacyjnego:
1. Egzamin praktyczny:
1) wykonanie czynności przygotowania pojazdu kolejowego do pracy i zdania po pracy;
2) wykonanie jazdy próbnej oraz obsługa urządzeń i hamulców pojazdu kolejowego;
3) obsługa hamulców podczas wykonywania próby hamulca pociągu.
2. Egzamin teoretyczny:
1) część pisemna - opracowanie tematów lub rozwiązanie testu z zakresu:
a) budowy, eksploatacji i utrzymania pojazdów trakcyjnych,
b) techniki ruchu kolejowego i manewrów,
c) budowy i obsługi hamulców kolejowych;
2) część ustna - znajomość:
a) budowy, eksploatacji i utrzymania pojazdów trakcyjnych,
b) techniki ruchu kolejowego i manewrów,
c) budowy i obsługi hamulców kolejowych.
IV. Szkolenie i egzamin z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy - według odrębnego programu opracowanego przez pracodawcę zgodnie z przepisami ustawy - Kodeks pracy.
V. Uwagi:
1. Pracodawca może wydać prawo kierowania pojazdem kolejowym uprawniające do wykonywania czynności na stanowisku prowadzącego pociągi lub pojazdy kolejowe w specjalności prowadzący pojazdy kolejowe wyłącznie w obrębie bocznicy kolejowej bez konieczności przeprowadzania szkolenia i zdania egzaminu kwalifikacyjnego, dla pracownika uprawnionego do wykonywania czynności na stanowisku maszynisty na podstawie licencji maszynisty oraz świadectwa maszynisty albo pracownika, który posiada odpis świadectwa maszynisty wydany przez przewoźnika kolejowego lub zarządcę infrastruktury, stwierdzający, że wykonywał on uprzednio czynności na stanowisku maszynisty. Warunkiem wydania prawa kierowania pojazdem kolejowym jest przeprowadzenie autoryzacji oraz posiadanie przez pracownika orzeczenia lekarskiego potwierdzającego spełnianie wymagań niezbędnych do wykonywania czynności na stanowisku prowadzącego pociągi lub pojazdy kolejowe.
2. Pracodawca może zwolnić osoby posiadające ważną licencję maszynisty z obowiązku przechodzenia szkolenia teoretycznego i części teoretycznej egzaminu kwalifikacyjnego.
3. Osoby uprawnione do wykonywania czynności na stanowisku prowadzącego pociągi lub pojazdy kolejowe w specjalności prowadzący pojazdy kolejowe wyłącznie w obrębie bocznicy kolejowej mogą prowadzić te pojazdy po infrastrukturze kolejowej jedynie w zakresie niezbędnym do wykonywania manewrów oraz przemieszczania pojazdu kolejowego do miejsca wykonywania pracy.
Prowadzący pociągi lub pojazdy kolejowe po liniach kolejowych, o których mowa w art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym
I. Kwalifikacje wymagane od kandydatów do egzaminu:
Wariant A
1. Wykształcenie - co najmniej średnie po ukończeniu kształcenia w zawodach lub na kierunkach, w których programy nauczania zawierają zagadnienia z zakresu budowy pojazdów szynowych, mechaniki, elektroniki lub elektryki oraz po uzyskaniu odpowiednio tytułu zawodowego technika, świadectwa potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie na poziomie technika, dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe na poziomie technika lub dyplomu ukończenia studiów wyższych.
2. Zawodowy staż pracy - 6 miesięcy na stanowiskach związanych z utrzymaniem, naprawą lub eksploatacją pojazdów kolejowych.
Wariant B
1. Wykształcenie - co najmniej zasadnicze zawodowe.
2. Zawodowy staż pracy - rok na stanowiskach związanych z utrzymaniem, naprawą lub eksploatacją pojazdów kolejowych.
II. Program przygotowania zawodowego.
1. Staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne - według programu pracodawcy, przy czym wymagane jest odbycie modułu szkolenia obejmującego pracę przy czynnościach prowadzącego pociągi lub pojazdy kolejowe bez prawa do prowadzenia pociągu lub pojazdu kolejowego w wymiarze co najmniej 60 dni.
2. Szkolenie teoretyczne - według programu pracodawcy.
3. Zajęcia próbne - prowadzenie pociągu lub pojazdu kolejowy pod nadzorem - 20 dni.
III. Zakres egzaminu kwalifikacyjnego:
1. Egzamin praktyczny - umiejętność:
1) wykonywania czynności przygotowania do pracy i zdania po pracy pojazdu kolejowego;
2) prowadzenia pojazdu kolejowego po linii kolejowej;
3) wstępnych oględzin technicznych pociągu i obsługi hamulca;
4) lokalizowania i wykrywania usterek w poszczególnych obwodach i urządzeniach;
5) obsługi aktywnych systemów zabezpieczeń i urządzeń radiołączności;
6) prowadzenia dokumentacji eksploatacyjnej i naprawczej.
2. Egzamin teoretyczny;
1) część pisemna - opracowanie tematów lub rozwiązanie testu z zakresu konstrukcji i obsługi pojazdów kolejowych;
2) część ustna - znajomość:
a) konstrukcji pojazdu kolejowego,
b) przygotowania do pracy i zdania po pracy pojazdu kolejowego,
c) działania i obsługi hamulców stosowanych w pojeździe kolejowym,
d) obwodów i urządzeń,
e) sposobu lokalizowania i usuwania przyczyn wadliwej pracy,
f) obsługi aktywnych systemów zabezpieczeń i urządzeń radiołączności,
g) wymaganych instrukcji oraz regulaminów wewnętrznych,
h) sygnalizacji i organizacji ruchu.
IV. Szkolenie i egzamin z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy - według odrębnego programu opracowanego przez pracodawcę zgodnie z przepisami Kodeksu pracy.
V. Uwagi:
1. Pracodawca może wydać prawo kierowania pojazdem kolejowym uprawniające do wykonywania czynności na stanowisku prowadzącego pociągi lub pojazdy kolejowe w specjalności prowadzący pociągi lub pojazdy kolejowe po liniach kolejowych, o których mowa w art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, bez konieczności przeprowadzania szkolenia i zdania egzaminu kwalifikacyjnego, dla pracownika uprawnionego do wykonywania czynności na stanowisku maszynisty na podstawie licencji maszynisty oraz świadectwa maszynisty albo pracownika, który posiada odpis świadectwa maszynisty wydany przez przewoźnika kolejowego lub zarządcę infrastruktury, stwierdzający, że wykonywał on uprzednio czynności na stanowisku maszynisty. Warunkiem wydania prawa kierowania pojazdem kolejowym jest przeprowadzenie autoryzacji oraz posiadanie przez pracownika orzeczenia lekarskiego potwierdzającego spełnianie wymagań niezbędnych do wykonywania czynności na stanowisku prowadzącego pojazdy kolejowe.
2. Pracodawca może zwolnić osoby posiadające ważną licencję maszynisty z obowiązku przechodzenia szkolenia teoretycznego i części teoretycznej egzaminu kwalifikacyjnego.
Pomocnik maszynisty pojazdów trakcyjnych
Wariant A
1. Wykształcenie:
1) średnie oraz tytuł zawodowy technika w zawodach i specjalnościach z dziedziny mechanicznej, elektrycznej lub elektrotechnicznej, związanej z rodzajem trakcji
albo
2) dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe na poziomie technika w dziedzinie mechanicznej, elektrycznej lub elektrotechnicznej, związanej z rodzajem trakcji.
2. Zawodowy staż pracy - 3 miesiące przy naprawie i utrzymaniu pojazdów kolejowych odpowiedniej trakcji.
Wariant B
1. Wykształcenie:
1) średnie oraz tytuł zawodowy technika w zawodach i specjalnościach z dziedziny mechanicznej, elektrycznej lub elektrotechnicznej
albo
2) dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe na poziomie technika w zawodach w dziedzinie mechanicznej, elektrycznej lub elektrotechnicznej
lub
3) zasadnicze zawodowe oraz tytuł zawodowy robotnika wykwalifikowanego w zawodach i specjalnościach z dziedziny mechanicznej, elektrycznej lub elektrotechnicznej
albo
4) dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe na poziomie zasadniczym w zawodach w dziedzinie mechanicznej, elektrycznej lub elektrotechnicznej.
2. Zawodowy staż pracy - 3 miesiące przy naprawie i utrzymaniu pojazdów kolejowych odpowiedniej trakcji.
Wariant C
Złożony egzamin kwalifikacyjny na stanowisko pomocnika maszynisty w innym rodzaju trakcji oraz zawodowy staż pracy - co najmniej 6 miesięcy na stanowisku pomocnika maszynisty w innym rodzaju trakcji oraz odbycie przygotowania zawodowego określonego w tabeli dla wariantu C.
Wariant D
Złożony egzamin kwalifikacyjny na kierowcę lokomotywy spalinowej do 300 KM oraz zawodowy staż pracy - co najmniej rok w charakterze kierowcy lokomotywy spalinowej do 300 KM oraz odbycie przygotowania zawodowego określonego w tabeli dla wariantu D.
II. Program przygotowania zawodowego:
1. Staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne - jednostka organizacyjna zatrudniająca pracownika:
Lp. | Temat | Liczba dni dla wariantu | |||
A | B | C | D | ||
1. | praca przy naprawie i utrzymaniu spalinowych pojazdów trakcyjnych | 10* | 40* | 30* | 14* |
2. | praca przy naprawie i utrzymaniu elektrycznych pojazdów trakcyjnych | 10* | 40* | 30* | 30* |
3. | praca przy naprawie i utrzymaniu parowych pojazdów trakcyjnych | 10* | 40* | 30* | 14* |
4. | zatrudnienie w charakterze pracownika szkolonego (pod nadzorem): | ||||
4.1. | przy czynnościach pomocnika maszynisty spalinowych pojazdów trakcyjnych | 15* | 15* | 15* | 7* |
4.2. | przy czynnościach pomocnika maszynisty elektrycznych pojazdów trakcyjnych | 15* | 15* | 15* | 14* |
4.3. | przy czynnościach pomocnika maszynisty parowych pojazdów trakcyjnych | 15* | 15* | 15* | 7* |
4.4. | przy czynnościach rewidenta taboru | 10 | 10 | - | 5 |
Łącznie: | 35* | 65* | 45* |
26* 49* |
* Dotyczy rodzaju trakcji, na którą kandydat jest szkolony.
2. Szkolenie teoretyczne - dla wariantu A nie przewiduje się, a dla pozostałych wariantów według odrębnego programu nauczania.
3. Zajęcia próbne - pod nadzorem:
Lp. | Temat | Liczba dni dla wariantu | |||
A | B | C | D | ||
1. | na stanowisku pomocnika maszynisty spalinowych pojazdów trakcyjnych | 15* | 30* | 30* | 15* |
2. | na stanowisku pomocnika maszynisty elektrycznych pojazdów trakcyjnych; | 15* | 30* | 30* | 30* |
3. | na stanowisku pomocnika maszynisty parowych pojazdów trakcyjnych | 15* | 30* | 30* | 15* |
Ogółem: | 50* | 95* | 75* |
41* 79* |
* Dotyczy rodzaju trakcji, na którą kandydat jest szkolony.
III. Zakres egzaminu kwalifikacyjnego:
1. Egzamin praktyczny - umiejętność:
1) wykonywania czynności przygotowania pojazdu trakcyjnego do pracy i zdania pojazdu trakcyjnego po zakończeniu pracy;
2) wykonywania czynności pomocnika maszynisty podczas prowadzenia pociągu i innych prac;
3) lokalizowania, wykrywania i usuwania przyczyn wadliwej pracy pojazdu trakcyjnego lub podzespołu;
4) wykonywania oględzin technicznych pociągu i obsługi hamulców.
2. Egzamin teoretyczny:
1) część pisemna - opracowanie tematów lub rozwiązanie testu z zakresu konstrukcji i obsługi pojazdu trakcyjnego oraz hamulców;
2) część ustna - znajomość:
a) konstrukcji pojazdów trakcyjnych i ich podzespołów w zakresie niezbędnym do wykonywania pracy na tym stanowisku,
b) przygotowania pojazdów trakcyjnych do i po pracy,
c) obsługi pojazdów trakcyjnych,
d) podstaw elektrotechniki, miernictwa i materiałoznawstwa, w zakresie niezbędnym do wykonywania pracy na tym stanowisku,
e) sposobów wykrywania i usuwania określonych usterek pojazdu trakcyjnego lub podzespołu,
f) zasad działania i obsługi hamulców kolejowych, oględzin technicznych oraz przeprowadzania prób hamulców pociągów,
g) sygnalizacji i organizacji ruchu kolejowego,
h) metod bezpiecznej pracy przy urządzeniach elektrycznych.
IV. Szkolenie i egzamin z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy - według odrębnego programu opracowanego przez pracodawcę zgodnie z przepisami ustawy - Kodeks pracy.
V. Uwagi;
W przypadku potrzeby przeprowadzenia cyklu jednoczesnego szkolenia na stanowisko pomocnika maszynisty dwóch rodzajów trakcji:
1) całkowity okres szkolenia jest sumą okresów dotyczących zawodowego stażu i szkolenia praktycznego na pojazdach kolejowych tych rodzajów trakcji;
2) obowiązuje pełny zakres części III - egzamin kwalifikacyjny dla każdego rodzaju trakcji;
3) obowiązuje odbycie zajęć próbnych dla każdego rodzaju trakcji w okresach przewidzianych w programie przygotowania zawodowego.
WARUNKI ZDROWOTNE, FIZYCZNE I PSYCHICZNE, JAKIE SĄ OBOWIĄZANI SPEŁNIAĆ PRACOWNICY ORAZ OSOBY PRZYJMOWANE DO PRACY NA STANOWISKACH KOLEJOWYCH
Pracownicy powinni mieć dobry stan zdrowia fizycznego i psychicznego, a w szczególności nie powinny u nich występować choroby lub niesprawności, lub nie powinni przyjmować leków lub innych substancji, które mogą powodować: nagłą utratę świadomości, osłabienie uwagi lub zmniejszenie zdolności koncentracji, nagłą utratę sprawności, utratę równowagi lub koordynacji, istotne ograniczenie czynności ruchowych, zachowania patologiczne.
2. Wymagania dotyczące narządu wzroku
2.1. Konieczne jest spełnienie następujących wymagań dotyczących narządu wzroku:
2.1.1. ostrość wzroku:
2.1.1.1 w przypadku osób, które nie były dotychczas zatrudnione na danym stanowisku kolejowym:
2.1.1.1.1. bez korekcji 0,8/0,8 - w odniesieniu do stanowisk: manewrowy, ustawiacz, prowadzący pociągi lub pojazdy kolejowe oraz pomocnik maszynisty pojazdów trakcyjnych,
2.1.1.1.2. z korekcją 0,8/0,6 (korekcja ±3,0 Dsph), bez korekcji 0,4/0,2 - w odniesieniu do stanowisk: kierownik pociągu, rewident taboru, dyżurny ruchu, nastawniczy, toromistrz, dróżnik przejazdowy oraz automatyk,
2.1.1.2 w przypadku osób, które były albo są zatrudnione na danym stanowisku kolejowym:
2.1.1.2.1. z korekcją 0,8/0,8 (korekcja ± 3,0 Dsph), bez korekcji 0,4/0,2 - w odniesieniu do stanowisk: manewrowy, ustawiacz, prowadzący pociągi lub pojazdy kolejowe oraz pomocnik maszynisty pojazdów trakcyjnych,
2.1.1.2.2. z korekcją 0,8/0,5 (korekcja ± 5,0 Dsph), bez korekcji 0,2/0,1 - w odniesieniu do stanowisk: kierownik pociągu, rewident taboru, dyżurny ruchu, nastawniczy, toromistrz, dróżnik przejazdowy oraz automatyk;
2.1.2. prawidłowe rozpoznawanie barw za pomocą tablic pseudoizochromatycznych Ishihary;
2.1.3. pole widzenia - prawidłowe;
2.1.4. widzenie obuoczne - zachowane;
2.1.5. brak upośledzenia widzenia mimo stwierdzenia choroby narządu wzroku;
2.1.6. dobre czucie kontrastu oraz prawidłowa odporność na olśnienie - w odniesieniu do stanowisk: manewrowy, ustawiacz, prowadzący pociągi lub pojazdy kolejowe oraz pomocnik maszynisty pojazdów trakcyjnych.
2.2. W przypadkach astygmatyzmu wymagana jest opinia lekarza okulisty.
2.3. Wszczepy soczewek oraz stan po zabiegach keratotomii i keratektomii są dozwolone pod warunkiem kontroli przez lekarza okulistę w ustalonych przez niego terminach.
2.4. Barwione soczewki kontaktowe i soczewki fotochromatyczne nie są dozwolone. Soczewki z filtrem UV są dozwolone.
2.5. Pracownicy stosujący okulary lub soczewki kontaktowe są obowiązani do:
2.5.1. poddawania się okresowym badaniom przez lekarza okulistę w ustalonych przez niego terminach;
2.5.2. używania wymaganej korekcji w czasie pracy;
2.5.3. posiadania szkieł zapasowych w czasie pracy.
3. Wymagania dotyczące słuchu, mowy i układu przedsionkowego
3.1. Konieczne jest spełnienie następujących wymagań:
3.1.1. słuch wystarczający do prowadzenia rozmowy telefonicznej i do usłyszenia sygnałów ostrzegawczych i komunikatów radiowych;
3.1.2. osoba badana powinna słyszeć:
3.1.2.1. szept każdym uchem oddzielnie z odległości 4 m - w przypadku osób, które nie były dotychczas zatrudnione na danym stanowisku kolejowym,
3.1.2.2. mowę zwykłą każdym uchem oddzielnie z odległości 5 m - w przypadku osób, które były albo są zatrudnione na danym stanowisku kolejowym;
3.1.3. niedosłuch dla ucha gorzej słyszącego na poziomie: nie wyższym niż 40 dB przy częstotliwościach 500 i 1000 Hz, nie wyższym niż 45 dB przy częstotliwości 2000 Hz i nie wyższym niż 60 dB przy częstotliwości 3000 Hz;
3.1.4. brak zaburzeń równowagi i oczopląsu samoistnego;
3.1.5. brak przewlekłych zaburzeń mowy przy uwzględnieniu konieczności przekazywania wiadomości w sposób głośny i wyraźny.
4. Wymagania dotyczące narządu ruchu
Wystarczająca sprawność narządu ruchu w zakresie kończyn górnych, kończyn dolnych i kręgosłupa.
5. Wymagania dotyczące psychologicznej przydatności zawodowej
Sprawność intelektualna i zdolności poznawcze, sprawność psychomotoryczna, wybrane cechy osobowości z uwzględnieniem funkcjonowania w sytuacjach trudnych i umiejętność komunikowania się - umożliwiające bezpieczne wykonywanie czynności na stanowisku kolejowym.
CHARAKTERYSTYKA STANOWISK KOLEJOWYCH ORAZ TERMINY BADAŃ OKRESOWYCH PRACOWNIKÓW
Lp. | Nazwa stanowiska kolejowego | Charakterystyka stanowiska kolejowego: określenie czynności, warunków i miejsca pracy z uwzględnieniem warunków szkodliwych lub uciążliwych | Terminy badań okresowych |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | Dyżurny ruchu | Prowadzenie ruchu pociągów na stacji i przyległych szlakach. Zarządzanie, nadzorowanie i wykonywanie innych czynności, związanych z ruchem pociągów i pracą manewrową stacji. Praca ciągła w systemie zmianowym, w narażeniu na warunki atmosferyczne, w dużym napięciu uwagi. Odpowiedzialność za bezpieczeństwo ruchu pociągów i życie pasażerów. Prowadzenie dokumentacji ruchowej. | co 2 lata |
2 | Nastawniczy | Obsługa urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Sprawdzanie stanu i działania zwrotnic, wykolejnic i sygnałów. Prowadzenie dokumentacji ruchowej. Praca fizyczna na nastawniach wyposażonych w urządzenia mechaniczne. Praca w systemie zmianowym. Odpowiedzialność za bezpieczeństwo ruchu pociągów. Praca ciągła w zmiennym rytmie dobowym. | co 2 lata |
5 | Kierownik pociągu | Praca wykonywana przed rozpoczęciem jazdy, podczas jazdy lub manewrów. Praca w zmiennym rytmie dobowym. Duża odpowiedzialność. Narażenie na warunki atmosferyczne. | co 2 lata |
4 | Ustawiacz | Zestawianie, łączenie i rozłączanie pojazdów kolejowych (pociągów), obsługa punktów ładunkowych. Wykonywanie manewrów przy użyciu lokomotywy i kierowanie pracą drużyny manewrowej. Praca w zmiennym rytmie dobowym, odpowiedzialna, wymagająca dużego napięcia uwagi. Praca na wysokości przy sprawdzaniu stanu wagonów i przesyłek wagonowych. Narażenie na zagrożenia wynikające z ruchu taboru oraz na warunki atmosferyczne i hałas. | raz w roku |
5 | Manewrowy | Zestawianie, łączenie i rozłączanie pojazdów kolejowych (pociągów), przestawianie zwrotnic, hamowanie taboru przy użyciu płozów hamulcowych, zabezpieczanie wagonów przed zbiegnięciem oraz inne prace zlecone przez ustawiacza. Praca fizyczna w wymuszonej pozycji ciała, wymagająca sprawności i uwagi. Praca na wysokości przy sprawdzaniu stanu wagonów i przesyłek wagonowych. Praca w systemie zmianowym. Narażenie na zagrożenia wynikające z ruchu taboru. Narażenie na warunki atmosferyczne i hałas. | raz w roku |
6 | Rewident taboru | Sprawdzanie wagonów i pojazdów pod względem przydatności technicznej do ruchu. Sprawdzanie działania hamulców. Dokonywanie bieżących napraw. Praca wykonywana w wymuszonej pozycji ciała. Narażenie na warunki atmosferyczne. Możliwa praca na wysokości. | co 2 lata |
7 | Automatyk | Utrzymanie, naprawa i montaż urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Praca w różnych porach doby przy urządzeniach sterowania ruchem kolejowym na torach czynnych. Możliwość pracy przy urządzeniach ciśnieniowych oraz emitujących promieniowanie elektromagnetyczne. Możliwość pracy na wysokości. Niebezpieczeństwo porażenia prądem. Narażenie na zagrożenia wynikające z ruchu taboru oraz warunki atmosferyczne. | co 2 lata |
8 | Toromistrz | Organizowanie, kierowanie i nadzór nad robotami torowymi. Praca w narażeniu na warunki atmosferyczne. | do 50 roku życia co 2 lata, powyżej 50 roku życia - raz w roku |
9 | Dróżnik przejazdowy | Obsługa urządzeń zabezpieczających przejazd. Osłanianie pociągów zatrzymywanych na szlaku. Konserwowanie i utrzymywanie przejazdu i nawierzchni kolejowej w granicach przejazdu. Praca w systemie zmianowym, w narażeniu na warunki atmosferyczne. Praca odpowiedzialna, przy dużym napięciu uwagi. | co 2 lata |
10 | Prowadzący pociągi lub pojazdy kolejowe | Prowadzenie i obsługa pojazdu trakcyjnego. Przygotowanie pojazdu do pracy, usuwanie typowych uszkodzeń. Praca odpowiedzialna wymagająca szczególnej sprawności psychicznej. Narażenie na stres, hałas, wibrację i niekorzystne warunki mikro-klimatyczne. Praca wykonywana w zmiennym rytmie dobowym. Zmienność warunków pracy w zależności od pory roku. | do 50 roku życia co 2 lata, powyżej 50 roku życia - raz w roku |
11 | Pomocnik maszynisty pojazdów trakcyjnych |
Prowadzenie pod nadzorem i obsługa elektrycznego, spalinowego lub parowego pojazdu trakcyjnego. Przygotowanie pojazdu do pracy, usuwanie typowych uszkodzeń. Praca odpowiedzialna, wymagająca szczególnej sprawności psychicznej. Narażenie na stres. W przypadku: 1) elektrycznych pojazdów trakcyjnych - narażenie na pola i promieniowanie elektromagnetyczne; 2) spalinowych pojazdów trakcyjnych - narażenie na szkodliwe czynniki chemiczne (w paliwie i smarach, ich oparach oraz gazach spalinowych) i ewentualnie pracę w warunkach mikroklimatu gorącego; 3) parowych pojazdów trakcyjnych - praca w warunkach mikroklimatu gorącego, szkodliwe czynniki chemiczne (w produktach spalania) oraz promieniowanie optyczne z zakresu podczerwieni (IR). Praca wykonywana w zmiennym rytmie dobowym. |
do 50 roku życia co 2 lata, powyżej 50 roku życia - raz w roku |
WZÓR
ORZECZENIE LEKARSKIE
(pieczęć jednostki organizacyjnej
służby medycyny pracy)
W wyniku badania lekarskiego i oceny psychologicznej orzeka się, że:
Pan/i ..............................................................................................................................................
urodzony/a w ................................................................................................................................
(dzień, miesiąc, rok)
zamieszkały/a ...............................................................................................................................
(adres zamieszkania)
Numer PESEL / w przypadku braku numeru PESEL nazwa i numer dokumentu stwierdzającego tożsamość
.......................................................................................................................................................
zatrudniony/a, przyjmowany/a do pracy*
w ...................................................................................................................................................
(nazwa i adres pracodawcy)
stanowisko ...................................................................................................................................
1) wobec braku przeciwwskazań zdrowotnych jest zdolny/a do wykonywania pracy na wyżej wymienionym stanowisku*
- data następnego badania okresowego ............................................................................
2) wobec przeciwwskazań zdrowotnych jest niezdolny/a do wykonywania pracy na wyżej wymienionym stanowisku*..................................................................................................
3) wobec przeciwwskazań zdrowotnych utracił/a zdolność do wykonywania dotychczasowej pracy z dniem*.....................................................................................................................
UWAGI LEKARZA:
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
................................. dnia ...............................
pieczątka i podpis lekarza uprawnionego
(komisji lekarskiej)
* Niepotrzebne skreślić.
POUCZENIE:
Osoba badana lub pracodawca otrzymujący orzeczenie lekarskie - w przypadku, gdy nie zgadza się z wydanym orzeczeniem - może wystąpić w ciągu 7 dni od daty otrzymania orzeczenia do właściwej terenowo kolejowej poradni medycyny pracy z wnioskiem o ponowne badanie lekarskie i wydanie orzeczenia. Wnioski o ponowne badanie lekarskie i wydanie orzeczenia składa się za pośrednictwem lekarza, który wydał orzeczenie. W przypadku badania powypadkowego wniosek o ponowne badanie i wydanie orzeczenia należy skierować do Centrum Naukowego Medycyny Kolejowej za pośrednictwem komisji lekarskiej, która wydała orzeczenie.
WZÓR
ORZECZENIE LEKARSKIE
(pieczęć komisji lekarskiej)
(wydane w trybie odwoławczym)
W wyniku ponownego badania lekarskiego oraz oceny psychologicznej orzeka się, że:
Pan/i .............................................................................................................................................
urodzony/a w ...............................................................................................................................
(dzień, miesiąc, rok)
zamieszkały/a
.......................................................................................................................................................
(adres zamieszkania)
numer PESEL/w przypadku braku numeru PESEL nazwa i numer dokumentu stwierdzającego tożsamość
.......................................................................................................................................................
zatrudniony/a, przyjmowany/a do pracy*
w ...................................................................................................................................................
(nazwa i adres pracodawcy)
stanowisko ....................................................................................................................................
1) wobec braku przeciwwskazań zdrowotnych jest zdolny/a do wykonywania pracy na wyżej wymienionym stanowisku*
- data następnego badania okresowego
.........................................................................................................................................
2) wobec przeciwwskazań zdrowotnych jest niezdolny/a do wykonywania pracy na wyżej wymienionym stanowisku*....................................................................................................
3) wobec przeciwwskazań zdrowotnych utracił/a zdolność do wykonywania dotychczasowej pracy z dniem*.......................................................................................................................
UWAGI LEKARZA:
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
........................................ dnia ......................................
pieczęć i podpisy członków komisji lekarskiej
* Niepotrzebne skreślić.
POUCZENIE: Od niniejszego orzeczenia odwołanie nie przysługuje.
WZÓR
ŚWIADECTWO ZDANIA EGZAMINU KWALIFIKACYJNEGO Nr ......../ WERYFIKACYJNEGO Nr .........*
.................................................................
(pieczęć podmiotu, przy którym została
powołana komisja egzaminacyjna)
Komisja Egzaminacyjna, działająca na podstawie § 24 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 30 grudnia 2014 r. w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 46) stwierdza, że Pan (Pani)
.......................................................................................................................................................
urodzony(a) dnia .................................. w ......................................................, zatrudniony(a) w
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
zdał(a) w dniu ......................................................r. egzamin kwalifikacyjny / weryfikacyjny na
stanowisko ................................................................................................
............................................. .............................................
(data i miejsce wystawienia) (podpis przewodniczącego
komisji egzaminacyjnej)
(pieczątka imienna)
* Niepotrzebne skreślić.
WZÓR
DOKUMENT UPOWAŻNIAJĄCY DO WYKONYWANIA CZYNNOŚCI NA STANOWISKU KOLEJOWYM
Po złożeniu format A7.
Uwaga: Dodawane do dokumentu upoważniającego strony zachowują kolejną numerację.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.2015.46 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych. |
Data aktu: | 30/12/2014 |
Data ogłoszenia: | 12/01/2015 |
Data wejścia w życie: | 13/01/2015 |