PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
podaje do powszechnej wiadomości:
Dnia 29 czerwca 2015 r. w Pekinie została sporządzona Umowa o utworzeniu Azjatyckiego Banku Inwestycji Infrastrukturalnych, w następującym brzmieniu:
Przekład
AZJATYCKI BANK INWESTYCJI
INFRASTRUKTURALNYCH
Umowa o utworzeniu
Państwa, w imieniu których podpisywana jest niniejsza Umowa, uzgadniają co następuje:
MAJĄC NA UWADZE znaczenie współpracy regionalnej dla kontynuacji wzrostu i promocji rozwoju społeczno-gospodarczego gospodarek Azji oraz idącego za nimi wkładu w regionalną odporność na potencjalne kryzysy finansowe i inne wstrząsy o zewnętrznych źródłach w kontekście globalizacji;
UZNAJĄC znaczenie rozwoju infrastruktury dla rozszerzenia regionalnych powiązań i poprawy integracji regionalnej, a przez to promowania wzrostu gospodarczego i utrzymywania rozwoju społecznego dla narodów Azji, jak również wkładu w globalną dynamikę gospodarczą;
MAJĄC ŚWIADOMOŚĆ, że znaczną, długoterminową potrzebę finansowania rozwoju infrastrukturalnego w Azji można lepiej zaspokoić w drodze partnerstwa pomiędzy istniejącymi już wielostronnymi bankami rozwoju i Azjatyckim Bankiem Inwestycji Infrastrukturalnych (dalej zwanym "Bankiem");
W PRZEKONANIU, że utworzenie Banku jako wielostronnej instytucji finansowej skoncentrowanej na rozwoju infrastruktury pomoże zmobilizować tak bardzo potrzebne dodatkowe zasoby z Azji i spoza kontynentu oraz usunąć finansowe wąskie gardła, z którymi borykają się poszczególne gospodarki na kontynencie azjatyckim, jak również uzupełni działalność istniejących wielostronnych banków rozwoju, w celu promocji zrównoważonego i stabilnego rozwoju Azji;
UZGODNIŁY utworzenie Banku, który będzie funkcjonować zgodnie z następującymi zasadami:
CEL, FUNKCJE I CZŁONKOSTWO
Cel
Funkcje
Aby osiągnąć swój cel, Bank realizuje następujące funkcje:
Członkostwo
KAPITAŁ
Kapitał założycielski
Subskrypcja udziałów kapitałowych
Płatność z tytułu subskrypcji
Warunki związane z udziałami kapitałowymi
Zasoby zwykłe
W niniejszej Umowie termin "zasoby zwykłe" Banku obejmuje następujące elementy:
DZIAŁALNOŚĆ OPERACYJNA BANKU
Wykorzystanie zasobów
Zasoby i instrumenty Banku są używane wyłącznie na potrzeby realizacji celu i funkcji określonych odpowiednio w art. 1 i art. 2 oraz zgodnie z zasadami rzetelnej bankowości.
Zwyczajna i specjalna działalność operacyjna
Rzeczone dwa typy operacji mogą osobno finansować elementy tego samego projektu lub programu.
Odbiorcy i metody działalności operacyjnej
Ograniczenia operacji zwyczajnych
Zasady działalności operacyjnej
Działalność operacyjna Banku prowadzona jest zgodnie z niżej określonymi zasadami.
Warunki finansowania
Pomoc techniczna
FINANSE BANKU
Uprawnienia ogólne
Oprócz uprawnień określonych w innych miejscach w niniejszej Umowie Bank posiada uprawnienia określone poniżej.
Fundusze Specjalne
Przeznaczenie i podział dochodu netto
Waluty
Metody wywiązywania się ze zobowiązań przez Bank
ZARZĄDZANIE
Struktura
Bank posiada Radę Gubernatorów, Radę Dyrektorów, Prezesa, co najmniej jednego Wiceprezesa oraz takich innych funkcjonariuszy i pracowników, jakich uznaje się za niezbędnych.
Rada Gubernatorów: skład
Rada Gubernatorów: uprawnienia
Rada Gubernatorów: procedura
Rada Dyrektorów: skład
Dyrektorzy są osobami o rozległych kompetencjach w dziedzinie gospodarki i finansów i są wybierani zgodnie z Załącznikiem B. Dyrektorzy reprezentują członków, których Gubernatorzy ich wybrali, jak również których Gubernatorzy przydzielili im swoje głosy.
Rada Dyrektorów: uprawnienia
Rada Dyrektorów jest odpowiedzialna za kierowanie ogólnymi działaniami Banku, a w tym celu - oprócz uprawnień przyznanych jej wyraźnie w niniejszej Umowie - wykonuje wszelkie uprawnienia delegowane na nią przez Radę Gubernatorów, a w szczególności:
Rada Dyrektorów: procedura
Głosowanie
W przypadku gdy członek nie wpłaci jakiejkolwiek części kwoty należnej wynikającej z jego zobowiązań dotyczących udziałów opłaconych na mocy art. 6, liczba głosów przysługujących z tytułu udziałów, które mogą być wykorzystane przez członka, zostaje na okres braku płatności zmniejszona proporcjonalnie o taki procent całkowitej wartości nominalnej udziałów opłaconych subskrybowanych przez tego członka, który stanowi kwota należna i niewpłacona.
Prezes
Funkcjonariusze i personel Banku
Międzynarodowy charakter Banku
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Biura Banku
Kanały komunikacji; depozytariusze
Sprawozdania i informacje
Współpraca z członkami i organizacjami międzynarodowymi
Odwołania w tekście
REZYGNACJA I ZAWIESZANIE CZŁONKÓW
Rezygnacja z członkostwa
Zawieszenie członkostwa
Uzgodnienie salda rozliczeń
ZAWIESZENIE I ZAKOŃCZENIE DZIAŁALNOŚCI OPERACYJNEJ BANKU
Tymczasowe zawieszenie działalności operacyjnej
W nagłym przypadku Rada Dyrektorów może tymczasowo zawiesić działalność operacyjną w zakresie nowych kredytów, gwarancji, inwestycji kapitałowych i innych form finansowania, o których mowa w art. 11 ust. 2 pkt (vi), do czasu dalszego rozważenia i podjęcia działań przez Radę Gubernatorów.
Zakończenie działalności operacyjnej
Odpowiedzialność członków i spłata należności
Podział aktywów
STATUS, OCHRONA, PRZYWILEJE I ZWOLNIENIA
Cel niniejszego rozdziału
Status Banku
Bank posiada pełną osobowość prawną i w szczególności pełną zdolność prawną do:
Ochrona w zakresie postępowania sądowego
Ochrona aktywów i archiwów
Zwolnienie aktywów z ograniczeń
W zakresie niezbędnym do skutecznej realizacji celu i funkcji Banku oraz z zastrzeżeniem postanowień niniejszej Umowy, całość mienia i aktywów Banku jest wolna od ograniczeń, regulacji, kontroli i moratoriów o jakimkolwiek charakterze.
Przywileje w zakresie komunikacji
W zakresie komunikacji służbowej Bank jest traktowany każdego członka tak samo, jak w przypadku komunikacji służbowej jakiegokolwiek innego członka.
Ochrona i przywileje funkcjonariuszy i pracowników
Wszyscy Gubernatorzy, Dyrektorzy, Zastępcy, Prezes, Wiceprezesi i inni funkcjonariusze i pracownicy Banku, w tym eksperci i konsultanci wykonujący misje lub usługi na rzecz Banku:
Zwolnienie z opodatkowania
Zrzeczenie się praw
ZMIANY, WYKŁADNIA I ARBITRAŻ
Zmiany
Wykładnia
Postępowanie arbitrażowe
W przypadku powstania sporu pomiędzy Bankiem i krajem, który przestał być członkiem, lub pomiędzy Bankiem i jakimkolwiek członkiem po przyjęciu uchwały o zakończeniu działalności Banku, taki spór poddawany jest pod rozstrzygnięcie przez trybunał arbitrażowy składający się z trzech arbitrów. Pierwszy arbiter jest mianowany przez Bank, drugi przez zainteresowany kraj, a trzeci - o ile strony nie uzgodnią inaczej - przez Prezesa Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości lub taki inny organ, jaki może zostać ustalony w przepisach przyjętych przez Radę Gubernatorów. Większość głosów arbitrów wystarcza do podjęcia decyzji, która jest ostateczna i wiążąca dla stron. Trzeci arbiter ma prawo rozstrzygania wszystkich pytań w zakresie procedury w jakimkolwiek przypadku, w którym strony nie mogą dojść do porozumienia w tym zakresie.
Uznanie udzielenia zgody
W przypadku gdy przed dokonaniem jakiegokolwiek działania przez Bank wymagana jest zgoda jakiegokolwiek członka, z zastrzeżeniem art. 53 ust. 2, uznaje się, że zgoda została udzielona, chyba że członek ten przedstawi zastrzeżenia w takim uzasadnionym terminie, jaki Bank może ustalić, powiadamiając członka o proponowanym działaniu.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Podpis i zdeponowanie
Ratyfikacja, przyjęcie lub zatwierdzenie
Wejście w życie
Niniejsza Umowa wchodzi w życie w dniu, w którym dokumenty ratyfikacji, przyjęcia lub zatwierdzenia zostały złożone przez co najmniej dziesięciu (10) Sygnatariuszy, których pierwotne subskrypcje, zgodnie z postanowieniami Załącznika A do niniejszej Umowy, łącznie obejmują nie mniej niż pięćdziesiąt (50) procent całkowitej kwoty takich subskrypcji.
Posiedzenie inauguracyjne i rozpoczęcie działalności
SPORZĄDZONO w Pekinie w Chińskiej Republice Ludowej dnia 29 czerwca 2015 r., w jednym egzemplarzu oryginalnym zdeponowanym w archiwach Depozytariusza, którego tekst w języku angielskim, chińskim i francuskim ma moc oryginału.
Pierwotne subskrypcje kapitału założycielskiego dla krajów, które mogą zostać członkami zgodnie z art. 58
Liczba udziałów kapitałowych | Subskrypcja kapitału (mln USD) | |
CZĘŚĆ A. CZŁONKOWIE REGIONALNI |
||
Australia | 36 912 | 3 691,2 |
Azerbejdżan | 2 541 | 254,1 |
Bangladesz | 6 605 | 660,5 |
Brunei Darussalam | 524 | 52,4 |
Kambodża | 623 | 62,3 |
Chiny | 297 804 | 29 780,4 |
Gruzja | 539 | 53,9 |
Indie | 83 673 | 8 367,3 |
Indonezja | 33 607 | 3 360,7 |
Iran | 15 808 | 1 580,8 |
Izrael | 7 499 | 749,9 |
Jordania | 1 192 | 119,2 |
Kazachstan | 7 293 | 729,3 |
Korea | 37 388 | 3 738,8 |
Kuwejt | 5 360 | 536,0 |
Republika Kirgiska | 268 | 26,8 |
Laotańska Republika Ludowo-Demokratyczna | 430 | 43,0 |
Malezja | 1 095 | 109,5 |
Malediwy | 72 | 7,2 |
Mongolia | 411 | 41,1 |
Mjanma | 2 645 | 264,5 |
Nepal | 809 | 80,9 |
Nowa Zelandia | 4 615 | 461,5 |
Oman | 2 592 | 259,2 |
Pakistan | 10 341 | 1 034,1 |
Filipiny | 9 791 | 979,1 |
Katar | 6 044 | 604,4 |
Rosja | 65 362 | 6 536,2 |
Arabia Saudyjska | 25 446 | 2 544,6 |
Singapur | 2 500 | 250,0 |
Sri Lanka | 2 690 | 269,0 |
Tadżykistan | 309 | 30,9 |
Tajlandia | 14 275 | 1 427,5 |
Turcja | 26 099 | 2 609,9 |
Zjednoczone Emiraty Arabskie | 11 857 | 1 185,7 |
Uzbekistan | 2 198 | 219,8 |
Wietnam | 6 633 | 663,3 |
Nieprzydzielone | 16 150 | 1 615,0 |
RAZEM | 750 000 | 75 000,0 |
CZĘŚĆ B CZŁONKOWIE POZAREGIONALNI |
||
Austria | 5 008 | 500,8 |
Brazylia | 31 810 | 3 181,0 |
Dania | 3 695 | 369,5 |
Egipt | 6 505 | 650,5 |
Finlandia | 3 103 | 310,3 |
Francja | 33 756 | 3 375,6 |
Niemcy | 44 842 | 4 484,2 |
Islandia | 176 | 17,6 |
Włochy | 25 718 | 2 571,8 |
Luksemburg | 697 | 69,7 |
Malta | 136 | 13,6 |
Holandia | 10 313 | 1 031,3 |
Norwegia | 5 506 | 550,6 |
Polska | 8318 | 831,8 |
Portugalia | 650 | 65,0 |
Republika Południowej Afryki | 5 905 | 590,5 |
Hiszpania | 17 615 | 1 761,5 |
Szwecja | 6 300 | 630,0 |
Szwajcaria | 7 064 | 706,4 |
Wielka Brytania | 30 547 | 3 054,7 |
Nieprzydzielone | 2 336 | 233,6 |
RAZEM | 250 000 | 25 000,0 |
OGÓŁEM | 1 000 000 | 100 000,0 |
WYBÓR DYREKTORÓW
1. Grupy krajów. Każdy Dyrektor reprezentuje jednego lub kilku członków w grupie krajów. Całkowita łączna liczba głosów każdej grupy krajów składa się z głosów, do których oddania uprawniony jest Dyrektor zgodnie z art. 28 ust. 3.
2. Liczba głosów grupy krajów. W przypadku każdych wyborów Rada Gubernatorów ustala Minimalny Procent liczby głosów grupy krajów dla Dyrektorów, którzy mają być wybrani przez Gubernatorów reprezentujących członków regionalnych (Regionalni Dyrektorzy) oraz Minimalny Procent liczby głosów grupy krajów dla Dyrektorów, którzy mają być wybrani przez Gubernatorów reprezentujących członków pozaregionalnych (Pozaregionalni Dyrektorzy).
(a) Minimalny Procent dla Regionalnych Dyrektorów ustala się jako procent całkowitej liczby głosów, które mogą oddać w wyborach Gubernatorzy reprezentujący członków regionalnych (Gubernatorzy Regionalni). Początkowy Minimalny Procent dla Regionalnych Dyrektorów wynosi 6%.
(b) Minimalny Procent dla Pozaregionalnych Dyrektorów ustala się jako procent całkowitej liczby głosów, które mogą oddać w wyborach Gubernatorzy reprezentujący członków pozaregionalnych (Gubernatorzy Pozaregionalni). Początkowy Minimalny Procent dla Pozaregionalnych Dyrektorów wynosi 15%.
3. Korekta Procentowa. Celem dostosowania liczby głosów wśród grup państw, kiedy wymagane są kolejne rundy głosowania zgodnie z ust. 7 poniżej, Rada Gubernatorów ustala dla każdych wyborów Korektę Procentową dla Regionalnych Dyrektorów i Korektę Procentową dla Pozaregionalnych Dyrektorów. Każda Korekta Procentowa jest wyższa niż odpowiadający jej Minimalny Procent.
(a) Korektę Procentową dla Regionalnych Dyrektorów ustala się jako procent całkowitej liczby głosów, które mogą oddać w wyborach Gubernatorzy Regionalni. Początkowa Korekta Procentowa dla Regionalnych Dyrektorów wynosi 15%.
(b) Korektę Procentową dla Pozaregionalnych Dyrektorów ustala się jako procent całkowitej liczby głosów, które mogą oddać w wyborach Gubernatorzy Pozaregionalni. Początkowa Korekta Procentowa dla Pozaregionalnych Dyrektorów wynosi 60%.
4. Liczba kandydatów. Dla każdych wyborów Rada Gubernatorów ustala liczbę Regionalnych i Pozaregionalnych Dyrektorów, którzy mają być wybrani, z uwzględnieniem swojej decyzji o wielkości i składzie Rady Dyrektorów zgodnie z art. 25 ust. 2.
(a) Początkowa liczba Regionalnych Dyrektorów wynosi dziewięć.
(b) Początkowa liczba Pozaregionalnych Dyrektorów wynosi trzy.
5. Nominacje. Każdy Gubernator może nominować jedną osobę. Kandydaci na stanowisko Regionalnego Dyrektora są nominowani przez Gubernatorów Regionalnych. Kandydaci na stanowisko Pozaregionalnego Dyrektora są nominowani przez Gubernatorów Pozaregionalnych.
6. Głosowanie. Każdy Gubernator może głosować na jednego kandydata, oddając wszystkie głosy, do których mianujący go członek jest uprawniony zgodnie z art. 28 ust. 1. Wybór Regionalnych Dyrektorów ma miejsce w drodze głosowania tajnego Gubernatorów Regionalnych. Wybór Pozaregionalnych Dyrektorów ma miejsce w drodze głosowania tajnego Gubernatorów Pozaregionalnych.
7. Pierwsza runda głosowania. W trakcie pierwszego głosowania na Dyrektorów wybierani są kandydaci otrzymujący najwyższą liczbę głosów, aż do osiągnięcia liczby Dyrektorów, która ma być wybrana, przy czym, aby zostać wybranym, kandydat musi otrzymać wystarczającą liczbę głosów, aby osiągnąć mający zastosowanie Minimalny Procent.
(a) Jeśli wymagana liczba Dyrektorów nie została wybrana w pierwszym głosowaniu, a liczba kandydatów była taka sama jak liczba Dyrektorów, która ma być wybrana, Rada Gubernatorów ustala kolejne kroki, aby uzupełnić wybór Regionalnych Dyrektorów lub wybór Pozaregionalnych Dyrektorów, w zależności od sytuacji.
8. Kolejne rundy głosowania. Jeśli wymagana liczba Dyrektorów nie została wybrana w pierwszym głosowaniu, ale liczba kandydatów była większa niż liczba Dyrektorów, która ma być wybrana w głosowaniu, odbywają się kolejne rundy głosowania wedle potrzeby. W przypadku kolejnych rund głosowania:
(a) Kandydat otrzymujący najniższą liczbę głosów w poprzednim głosowaniu nie będzie kandydatem w kolejnym głosowaniu.
(b) Głosy oddają tylko: (i) Gubernatorzy, którzy w poprzednim głosowaniu głosowali na kandydata, który nie został wybrany; oraz (ii) Gubernatorzy których głosy na kandydata, który został wybrany, są uznane za podnoszące liczbę głosów na tego kandydata powyżej mającej zastosowanie Korekty Procentowej, zgodnie z pkt (c) poniżej.
(c) Głosy wszystkich Gubernatorów, którzy oddają głosy na każdego kandydata, są dodawane w porządku malejącym zgodnie z ich liczbą do momentu przekroczenia liczby głosów stanowiącej mającą zastosowanie Korektę Procentową. Uznaje się, że Gubernatorzy, których głosy zostały uwzględnione w tych obliczeniach, oddali wszystkie swoje głosy na tego Dyrektora, włącznie z Gubernatorem, którego głosy spowodowały, że liczba całkowita głosów przekroczyła Korektę Procentową. Uznaje się, że pozostali Gubernatorzy, których głosy nie zostały uwzględnione w tych obliczeniach, podnieśli całkowitą liczbę głosów na kandydata ponad Korektę Procentową i głosy tych Gubernatorów nie liczą się do wyboru tego kandydata. Ci pozostali Gubernatorzy mogą głosować w kolejnym głosowaniu.
(d) Jeśli w jakimkolwiek kolejnym głosowaniu wybrany musi zostać tylko jeden Dyrektor, może on zostać wybrany zwykłą większością pozostałych głosów. Uznaje się, że wszystkie takie pozostałe głosy liczą się do wyboru ostatniego Dyrektora.
9. Przekazanie głosów. Jakikolwiek Gubernator, który nie uczestniczy w głosowaniu lub którego głosy nie liczbą się w wyborze Dyrektora, może przekazać głosy, do których jest uprawniony, wybranemu Dyrektorowi, przy czym taki Gubernator musi najpierw otrzymać zgodę wszystkich łych Gubernatorów, którzy wybrali tego Dyrektora, na takie przekazanie.
10. Przywileje Członków Założycieli. Nominowanie i głosowanie przez Gubernatorów na Dyrektorów oraz mianowanie Zastępców Dyrektorów odbywa się z poszanowaniem zasady, że każdy Członek Założyciel ma przywilej wyznaczenia Członka Rady Dyrektorów lub Zastępcy Członka Rady Dyrektorów w swojej grupie państw na stałe lub na zasadzie rotacji.
Po zaznajomieniu się z powyższą umową, w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej oświadczam, że:
- została ona uznana za słuszną zarówno w całości, jak i każde z postanowień w niej zawartych,
- jest przyjęta, ratyfikowana i potwierdzona,
- będzie niezmiennie zachowywana.
Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej Polskiej.
Dano w Warszawie dnia 6 czerwca 2016 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.2016.1515 |
Rodzaj: | Umowa międzynarodowa |
Tytuł: | Umowa o utworzeniu Azjatyckiego Banku Inwestycji Infrastrukturalnych. Pekin.2015.06.29. |
Data aktu: | 29/06/2015 |
Data ogłoszenia: | 21/09/2016 |
Data wejścia w życie: | 25/12/2015 |