PROGRAM MAJĄCY NA CELU WYKRYCIE WYSTĘPOWANIA ZAKAŻEŃ WIRUSAMI WYWOŁUJĄCYMI GRYPĘ PTAKÓW (AVIAN INFLUENZA)
Identyfikacja programu
Choroba: grypa ptaków (Avian influenza) u drobiu i ptaków dzikich
Okres realizacji programu: 2017-2019 r.
Realizacja programu u drobiu
Organ centralny i inne organy odpowiedzialne za nadzór nad wdrażaniem programu
Obecnie funkcjonuje 16 wojewódzkich inspektoratów weterynarii oraz 305 powiatowych inspektoratów weterynarii.
Struktura oraz kompetencje organów Inspekcji Weterynaryjnej zostały określone w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1077, 1948 i 1961).
Organy Inspekcji Weterynaryjnej przy wykonywaniu swoich zadań współdziałają z organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej, Inspekcji Handlowej, Inspekcji Transportu Drogowego, Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych oraz z organami administracji samorządowej.
Krajowe laboratorium referencyjne w zakresie badań określonych programem określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 kwietnia 2012 r. w sprawie krajowych laboratoriów referencyjnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 256 i 1692 oraz z 2016 r. poz. 1107).
Nadzór nad działalnością Głównego Lekarza Weterynarii oraz krajowych laboratoriów referencyjnych sprawuje Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, który jest naczelnym organem administracji rządowej, właściwym w dziedzinie weterynarii.
Zgodnie z art. 57 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2014 r. poz. 1539, z 2015 r. poz. 266 i 470 oraz z 2016 r. poz. 1605) Główny Lekarz Weterynarii jest odpowiedzialny za opracowanie programu, a następnie nadzoruje jego realizację. Na poziomie województwa nadzór nad realizacją programu spoczywa na wojewódzkim lekarzu weterynarii.
Bezpośredni nadzór nad realizacją programu na poziomie powiatu sprawuje powiatowy lekarz weterynarii, który jest również odpowiedzialny za wykonywanie wszelkich czynności urzędowych w ramach programu.
System rejestracji gospodarstw
Podmioty prowadzące działalność nadzorowaną są obowiązane do poinformowania powiatowego lekarza weterynarii o zaprzestaniu prowadzenia określonego rodzaju działalności nadzorowanej, a także o każdej zmianie stanu prawnego lub faktycznego związanego z prowadzeniem tej działalności, w zakresie dotyczącym wymagań weterynaryjnych. Informacja taka powinna zostać przekazana w formie pisemnej w terminie siedmiu dni od dnia zaistnienia takiego zdarzenia.
Podmioty prowadzące działalność podlegającą nadzorowi organów Inspekcji Weterynaryjnej obowiązane są zapewnić spełnienie następujących wymagań weterynaryjnych: lokalizacyjnych, zdrowotnych, higienicznych, sanitarnych, organizacyjnych, technicznych lub technologicznych zabezpieczających przed zagrożeniem epizootycznym, epidemicznym lub zapewniające właściwą jakość produktów.
Zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, powiatowy lekarz weterynarii prowadzi rejestr podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną.
Wzór rejestru jest określony w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt.
Powiatowy lekarz weterynarii przekazuje, za pośrednictwem wojewódzkiego lekarza weterynarii, Głównemu Lekarzowi Weterynarii dane zawarte w rejestrze, a także informacje o każdej zmianie stanu faktycznego lub prawnego ujawnionego w tym rejestrze.
Projekt nadzoru oparty na ocenie ryzyka lub nadzoru opartego na pobieraniu próbek reprezentatywnych
Na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej jest przeprowadzane warstwowanie próbek do badań serologicznych na obecność wirusa grypy ptaków, tak aby próbki można było uznać za reprezentatywne dla całego państwa.
2.1.3.1 Opis przeważających populacji drobiu oraz rodzajów produkcyjnych drobiu
W związku z tym, iż na całym terytorium Polski zagęszczenie gospodarstw utrzymujących drób różnych gatunków i kategorii produkcyjnych jest znaczne, program realizowany jest na całym terytorium kraju. Wyjątek stanowią jedynie gospodarstwa utrzymujące kaczki reprodukcyjne oraz indyki reprodukcyjne, których liczba jest zróżnicowana w zależności od województwa i stosunkowo niewielka w porównaniu z innymi gatunkami drobiu.
Populacje docelowe
Liczba gospodarstw, z wyjątkiem gospodarstw utrzymujących kaczki, gęsi i kaczki krzyżówki, w których pobiera się próbki
Gospodarstwa utrzymujące kury reprodukcyjne
Kod NUTS(2) 1) 2) |
Łączna liczba gospodarstw 3) | Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki |
Szacunkowa liczba próbek na gospodarstwo |
Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody | Metody badania laboratoryjnego |
PL11 | 21 | 3 | 10 | 60 | HI (H5/H7) |
PL12 | 183 | 13 | 10 | 260 | HI (H5/H7) |
PL21 | 12 | 1 | 10 | 20 | HI (H5/H7) |
PL22 | 39 | 4 | 10 | 80 | HI (H5/H7) |
PL31 | 11 | 1 | 10 | 20 | HI (H5/H7) |
PL32 | 7 | 1 | 10 | 20 | HI (H5/H7) |
PL33 | 3 | 1 | 10 | 20 | HI (H5/H7) |
PL34 | 29 | 3 | 10 | 60 | HI (H5/H7) |
PL41 | 89 | 10 | 10 | 200 | HI (H5/H7) |
PL42 | 60 | 8 | 10 | 160 | HI (H5/H7) |
PL43 | 8 | 1 | 10 | 20 | HI (H5/H7) |
PL51 | 35 | 4 | 10 | 80 | HI (H5/H7) |
PL52 | 10 | 1 | 10 | 20 | HI (H5/H7) |
PL61 | 34 | 4 | 10 | 80 | HI (H5/H7) |
PL62 | 11 | 1 | 10 | 20 | HI (H5/H7) |
PL63 | 33 | 4 | 10 | 80 | HI (H5/H7) |
SUMA | 585 | 60 | 1200 |
Tabela 2
Gospodarstwa utrzymujące kury nioski
Kod NUTS(2) 1) 2) |
Łączna liczba gospodarstw 3) | Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki |
Szacunkowa liczba próbek na gospodarstwo |
Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody | Metody badania laboratoryjnego |
PL11 | 183 | 8 | 10 | 160 | HI (H5/H7) |
PL12 | 205 | 9 | 10 | 180 | HI (H5/H7) |
PL21 | 79 | 5 | 10 | 100 | HI (H5/H7) |
PL22 | 99 | 5 | 10 | 100 | HI (H5/H7) |
PL31 | 24 | 2 | 10 | 40 | HI (H5/H7) |
PL32 | 22 | 2 | 10 | 40 | HI (H5/H7) |
PL33 | 3 | 1 | 10 | 20 | HI (H5/H7) |
PL34 | 22 | 2 | 10 | 40 | HI (H5/H7) |
PL41 | 200 | 9 | 10 | 180 | HI (H5/H7) |
PL42 | 9 | 1 | 10 | 20 | HI (H5/H7) |
PL43 | 42 | 3 | 10 | 60 | HI (H5/H7) |
PL51 | 77 | 5 | 10 | 100 | HI (H5/H7) |
PL52 | 14 | 1 | 10 | 20 | HI (H5/H7) |
PL61 | 23 | 2 | 10 | 40 | HI (H5/H7) |
PL62 | 6 | 1 | 10 | 20 | HI (H5/H7) |
PL63 | 65 | 4 | 10 | 80 | HI (H5/H7) |
SUMA | 1073 | 60 | 1200 |
Tabela 3
Gospodarstwa utrzymujące kury nioski chowane na wolnym wybiegu
Kod NUTS(2)1 ) 2) |
Łączna liczba gospodarstw3) |
Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki |
Szacunkowa liczba próbek na gospodarstwo |
Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody |
Metody badania laboratoryjnego |
PL11 | 21 | 5 | 10 | 100 | HI (H5/H7) |
PL12 | 39 | 10 | 10 | 200 | HI (H5/H7) |
PL21 | 6 | 1 | 10 | 20 | HI (H5/H7) |
PL22 | 21 | 5 | 10 | 100 | HI (H5/H7) |
PL31 | 14 | 3 | 10 | 60 | HI (H5/H7) |
PL32 | 1 | 1 | 10 | 20 | HI (H5/H7) |
PL33 | 5 | 1 | 10 | 20 | HI (H5/H7) |
PL34 | 3 | 1 | 10 | 20 | HI (H5/H7) |
PL41 | 11 | 3 | 10 | 60 | HI (H5/H7) |
PL42 | 2 | 1 | 10 | 20 | HI (H5/H7) |
PL43 | 14 | 3 | 10 | 60 | HI (H5/H7) |
PL51 | 36 | 10 | 10 | 200 | HI (H5/H7) |
PL52 | 3 | 1 | 10 | 20 | HI (H5/H7) |
PL61 | 13 | 3 | 10 | 60 | HI (H5/H7) |
PL62 | 13 | 3 | 10 | 60 | HI (H5/H7) |
PL63 | 7 | 2 | 10 | 40 | HI (H5/H7) |
SUMA | 209 | 53 | 1060 |
Tabela 4
Gospodarstwa utrzymujące indyki rzeźne
Kod NUTS(2) 1) 2) |
Łączna liczba gospodarstw 3) | Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki |
Szacunkowa liczba próbek na gospodarstwo |
Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody | Metody badania laboratoryjnego |
PL11 | 19 | 2 | 10 | 40 | HI (H5/H7) |
PL12 | 119 | 8 | 10 | 160 | HI (H5/H7) |
PL21 | 10 | 1 | 10 | 20 | HI (H5/H7) |
PL22 | 9 | 1 | 10 | 20 | HI (H5/H7) |
PL31 | 61 | 5 | 10 | 100 | HI (H5/H7) |
PL32 | 4 | 1 | 10 | 20 | HI (H5/H7) |
PL33 | 3 | 1 | 10 | 20 | HI (H5/H7) |
PL34 | 39 | 3 | 10 | 60 | HI (H5/H7) |
PL41 | 110 | 8 | 10 | 160 | HI (H5/H7) |
PL42 | 9 | 1 | 10 | 20 | HI (H5/H7) |
PL43 | 158 | 8 | 10 | 160 | HI (H5/H7) |
PL51 | 47 | 4 | 10 | 80 | HI (H5/H7) |
PL52 | 4 | 1 | 10 | 20 | HI (H5/H7) |
PL61 | 33 | 3 | 10 | 60 | HI (H5/H7) |
PL62 | 509 | 12 | 10 | 240 | HI (H5/H7) |
PL63 | 11 | 1 | 10 | 20 | HI (H5/H7) |
SUMA | 1145 | 60 | 1200 |
Tabela 5
Gospodarstwa utrzymujące indyki reprodukcyjne
Kod NUTS(2) 1) 2) |
Łączna liczba gospodarstw 3) | Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki |
Szacunkowa liczba próbek na gospodarstwo |
Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody | Metody badania laboratoryjnego |
PL11 | 0 | 0 | 10 | 0 | HI (H5/H7) |
PL12 | 1 | 1 | 10 | 20 | HI (H5/H7) |
PL21 | 0 | 0 | 10 | 0 | HI (H5/H7) |
PL22 | 0 | 0 | 10 | 0 | HI (H5/H7) |
PL31 | 0 | 0 | 10 | 0 | HI (H5/H7) |
PL32 | 0 | 0 | 10 | 0 | HI (H5/H7) |
PL33 | 0 | 0 | 10 | 0 | HI (H5/H7) |
PL34 | 0 | 0 | 10 | 0 | HI (H5/H7) |
PL41 | 0 | 0 | 10 | 0 | HI (H5/H7) |
PL42 | 0 | 0 | 10 | 0 | HI (H5/H7) |
PL43 | 0 | 0 | 10 | 0 | HI (H5/H7) |
PL51 | 0 | 0 | 10 | 0 | HI (H5/H7) |
PL52 | 1 | 1 | 10 | 20 | HI (H5/H7) |
PL61 | 0 | 0 | 10 | 0 | HI (H5/H7) |
PL62 | 16 | 16 | 10 | 320 | HI (H5/H7) |
PL63 | 0 | 0 | 10 | 0 | HI (H5/H7) |
SUMA | 18 | 18 | 360 |
Tabela 6
Gospodarstwa utrzymujące strusie
Kod NUTS(2) 1) 2) |
Łączna liczba gospodarstw 3) | Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki |
Szacunkowa liczba próbek na gospodarstwo |
Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody | Metody badania laboratoryjnego |
PL11 | 2 | 2 | 5 | 20 | HI (H5/H7) |
PL12 | 4 | 3 | 5 | 30 | HI (H5/H7) |
PL21 | 3 | 2 | 5 | 20 | HI (H5/H7) |
PL22 | 9 | 7 | 5 | 70 | HI (H5/H7) |
PL31 | 1 | 1 | 5 | 10 | HI (H5/H7) |
PL32 | 0 | 0 | 5 | 0 | HI (H5/H7) |
PL33 | 0 | 0 | 5 | 0 | HI (H5/H7) |
PL34 | 6 | 5 | 5 | 50 | HI (H5/H7) |
PL41 | 4 | 3 | 5 | 30 | HI (H5/H7) |
PL42 | 3 | 2 | 5 | 20 | HI (H5/H7) |
PL43 | 6 | 5 | 5 | 50 | HI (H5/H7) |
PL51 | 2 | 2 | 5 | 20 | HI (H5/H7) |
PL52 | 2 | 2 | 5 | 20 | HI (H5/H7) |
PL61 | 6 | 5 | 5 | 50 | HI (H5/H7) |
PL62 | 2 | 2 | 5 | 20 | HI (H5/H7) |
PL63 | 1 | 1 | 5 | 10 | HI (H5/H7) |
SUMA | 51 | 42 | 420 |
Tabela 7
Gospodarstwa utrzymujące ptaki łowne
Kod NUTS(2) 1) 2) |
Łączna liczba gospodarstw 3) | Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki | Szacunkowa liczba próbek na gospodarstwo | Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody | Metody badania laboratoryjnego |
PL11 | 1 | 1 | 10 | 20 | HI (H5/H7) |
PL12 | 12 | 9 | 10 | 180 | HI (H5/H7) |
PL21 | 1 | 1 | 10 | 20 | HI (H5/H7) |
PL22 | 3 | 1 | 10 | 20 | HI (H5/H7) |
PL31 | 4 | 3 | 10 | 60 | HI (H5/H7) |
PL32 | 0 | 0 | 10 | 0 | HI (H5/H7) |
PL33 | 3 | 1 | 10 | 20 | HI (H5/H7) |
PL34 | 1 | 1 | 10 | 20 | HI (H5/H7) |
PL41 | 6 | 4 | 10 | 80 | HI (H5/H7) |
PL42 | 0 | 0 | 10 | 0 | HI (H5/H7) |
PL43 | 8 | 6 | 10 | 120 | HI (H5/H7) |
PL51 | 5 | 3 | 10 | 60 | HI (H5/H7) |
PL52 | 4 | 3 | 10 | 60 | HI (H5/H7) |
PL61 | 9 | 7 | 10 | 140 | HI (H5/H7) |
PL62 | 2 | 1 | 10 | 20 | HI (H5/H7) |
PL63 | 1 | 1 | 10 | 20 | HI (H5/H7) |
SUMA | 60 | 42 | 840 |
Ogólna liczba (drób) |
3 141 | 335 | 6 280 | ||
1) Kod NUTS(2) - ang. Nomenclature of Units for Territorial Statistics- standard geokodowania przyjęty w Unii Europejskiej na potrzeby identyfikowania statystycznych jednostek terytorialnych, gdzie poszczególne kody oznaczają odpowiednio: PL51 - woj. dolnośląskie, PL61 - woj. kujawsko-pomorskie, PL31 - woj. lubelskie, PL43 - woj. lubuskie, PL11 - woj. łódzkie, PL21 - woj. małopolskie, PL12 - woj. mazowieckie, PL52 - woj. opolskie, PL32 - woj. podkarpackie, PL34 - woj. podlaskie, PL63 - woj. pomorskie, PL22 - woj. śląskie, PL33 - woj. świętokrzyskie, PL62 - woj. warmińsko-mazurskie, PL41 - woj. wielkopolskie, PL42 - woj. zachodniopomorskie.
2) Położenie gospodarstwa pochodzenia. Jeżeli nie można użyć kodu NUTS(2) należy określić położenie w stopniach długości i szerokości geograficznej.
3) Łączna liczba gospodarstw jednej kategorii drobiu w danym regionie NUTS(2).
Liczba gospodarstw utrzymujących kaczki, gęsi i kaczki krzyżówki, w których pobiera się próbki
Gospodarstwa utrzymujące kaczki rzeźne
Kod NUTS(2) 1) 2) |
Łączna liczba gospodarstw 3) | Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki |
Szacunkowa liczba próbek na gospodarstwo |
Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody | Metody badania laboratoryjnego | |
PL11 | 72 | 15 | 20 | 600 | HI (H5/H7) | |
PL12 | 29 | 8 | 20 | 320 | HI (H5/H7) | |
PL21 | 1 | 1 | 20 | 40 | HI (H5/H7) | |
PL22 | 18 | 4 | 20 | 160 | HI (H5/H7) | |
PL31 | 65 | 15 | 20 | 600 | HI (H5/H7) | |
PL32 | 0 | 0 | 20 | 0 | HI (H5/H7) | |
PL33 | 8 | 2 | 20 | 80 | HI (H5/H7) | |
PL34 | 2 | 1 | 20 | 40 | HI (H5/H7) | |
PL41 | 135 | 30 | 20 | 1200 | HI (H5/H7) | |
PL42 | 1 | 1 | 20 | 40 | HI (H5/H7) | |
PL43 | 17 | 4 | 20 | 160 | HI (H5/H7) | |
PL51 | 10 | 3 | 20 | 120 | HI (H5/H7) | |
PL52 | 0 | 0 | 20 | 0 | HI (H5/H7) | |
PL61 | 9 | 3 | 20 | 120 | HI (H5/H7) | |
PL62 | 6 | 2 | 20 | 80 | HI (H5/H7) | |
PL63 | 3 | 1 | 20 | 40 | HI (H5/H7) | |
SUMA | 376 | 90 | 3600 |
Tabela 9
Gospodarstwa utrzymujące kaczki reprodukcyjne
Kod NUTS(2) 1) 2) |
Łączna liczba gospodarstw 3) | Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki |
Szacunkowa liczba próbek na gospodarstwo |
Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody | Metody badania laboratoryjnego |
PL11 | 1 | 1 | 20 | 40 | HI (H5/H7) |
PL12 | 1 | 1 | 20 | 40 | HI (H5/H7) |
PL21 | 0 | 0 | 20 | 0 | HI (H5/H7) |
PL22 | 1 | 1 | 20 | 40 | HI (H5/H7) |
PL31 | 6 | 5 | 20 | 200 | HI (H5/H7) |
PL32 | 0 | 0 | 20 | 0 | HI (H5/H7) |
PL33 | 0 | 0 | 20 | 0 | HI (H5/H7) |
PL34 | 0 | 0 | 20 | 0 | HI (H5/H7) |
PL41 | 37 | 30 | 20 | 1200 | HI (H5/H7) |
PL42 | 0 | 0 | 20 | 0 | HI (H5/H7) |
PL43 | 1 | 1 | 20 | 40 | HI (H5/H7) |
PL51 | 0 | 0 | 20 | 0 | HI (H5/H7) |
PL52 | 0 | 0 | 20 | 0 | HI (H5/H7) |
PL61 | 5 | 4 | 20 | 160 | HI (H5/H7) |
PL62 | 4 | 3 | 20 | 120 | HI (H5/H7) |
PL63 | 1 | 1 | 20 | 40 | HI (H5/H7) |
SUMA | 57 | 47 | 1880 |
Tabela 10
Gospodarstwa utrzymujące gęsi rzeźne
Kod NUTS(2) 1) 2) |
Łączna liczba gospodarstw 3) |
Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki |
Szacunkowa liczba próbek na gospodarstwo |
Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody |
Metody badania laboratoryjnego |
PL11 | 219 | 17 | 20 | 680 | HI (H5/H7) |
PL12 | 140 | 12 | 20 | 480 | HI (H5/H7) |
PL21 | 9 | 1 | 20 | 40 | HI (H5/H7) |
PL22 | 19 | 2 | 20 | 80 | HI (H5/H7) |
PL31 | 162 | 12 | 20 | 480 | HI (H5/H7) |
PL32 | 29 | 3 | 20 | 120 | HI (H5/H7) |
PL33 | 60 | 6 | 20 | 240 | HI (H5/H7) |
PL34 | 103 | 10 | 20 | 400 | HI (H5/H7) |
PL41 | 97 | 10 | 20 | 400 | HI (H5/H7) |
PL42 | 7 | 1 | 20 | 40 | HI (H5/H7) |
PL43 | 29 | 3 | 20 | 120 | HI (H5/H7) |
PL51 | 7 | 1 | 20 | 40 | HI (H5/H7) |
PL52 | 10 | 1 | 20 | 40 | HI (H5/H7) |
PL61 | 40 | 4 | 20 | 160 | HI (H5/H7) |
PL62 | 64 | 6 | 20 | 240 | HI (H5/H7) |
PL63 | 8 | 1 | 20 | 40 | HI (H5/H7) |
SUMA | 1003 | 90 | 3600 |
Tabela 11
Gospodarstwa utrzymujące gęsi reprodukcyjne
Kod NUTS(2) 1) 2) |
Łączna liczba gospodarstw 3) | Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki |
Szacunkowa liczba próbek na gospodarstwo |
Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody | Metody badania laboratoryjnego |
PL11 | 18 | 6 | 20 | 240 | HI (H5/H7) |
PL12 | 5 | 2 | 20 | 80 | HI (H5/H7) |
PL21 | 11 | 5 | 20 | 200 | HI (H5/H7) |
PL22 | 2 | 1 | 20 | 40 | HI (H5/H7) |
PL31 | 24 | 12 | 20 | 480 | HI (H5/H7) |
PL32 | 1 | 1 | 20 | 40 | HI (H5/H7) |
PL33 | 0 | 0 | 20 | 0 | HI (H5/H7) |
PL34 | 12 | 5 | 20 | 200 | HI (H5/H7) |
PL41 | 26 | 12 | 20 | 480 | HI (H5/H7) |
PL42 | 3 | 1 | 20 | 40 | HI (H5/H7) |
PL43 | 4 | 1 | 20 | 40 | HI (H5/H7) |
PL51 | 4 | 1 | 20 | 40 | HI (H5/H7) |
PL52 | 1 | 1 | 20 | 40 | HI (H5/H7) |
PL61 | 46 | 21 | 20 | 840 | HI (H5/H7) |
PL62 | 18 | 6 | 20 | 240 | HI (H5/H7) |
PL63 | 11 | 5 | 20 | 200 | HI (H5/H7) |
SUMA | 186 | 80 | 3200 |
Ogólna liczba (kaczki + gęsi) | 1 622 | 307 | 12 280 |
Ogólna liczba (drób + kaczki/gęsi) |
4 763 | 642 | 18 560 |
1) Kod NUTS(2) - ang. Nomenclature of Units for Territorial Statistics- standard geokodowania przyjęty w Unii Europejskiej na potrzeby identyfikowania statystycznych jednostek terytorialnych, gdzie poszczególne kody oznaczają odpowiednio: PL51 - woj. dolnośląskie, PL61 - woj. kujawsko-pomorskie, PL31 - woj. lubelskie, PL43 - woj. lubuskie, PL11 - woj. łódzkie, PL21 - woj. małopolskie, PL12 - woj. mazowieckie, PL52 - woj. opolskie, PL32 - woj. podkarpackie, PL34 - woj. podlaskie, PL63 - woj. pomorskie, PL22 - woj. śląskie, PL33 - woj. świętokrzyskie, PL62 - woj. warmińsko-mazurskie, PL41 - woj. wielkopolskie, PL42-woj. zachodniopomorskie.
2) Położenie gospodarstwa pochodzenia. Jeżeli nie można użyć kodu NUTS(2) należy określić położenie w stopniach długości i szerokości geograficznej.
3) Łączna liczba gospodarstw jednej kategorii drobiu w danym regionie NUTS(2).
Procedury pobierania próbek, okres pobierania oraz częstotliwość badań
Badanie metodą wirusologiczną na obecność wirusa grypy ptaków stosowane jest wyłącznie w przypadku uzyskania dodatnich wyników badań serologicznych. Pobieranie próbek w gospodarstwach odbywa się od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia roku realizacji programu.
Badania laboratoryjne
Powyższe laboratorium zostało wyznaczone jako krajowe laboratorium referencyjne dla grypy ptaków na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 kwietnia 2012 r. w sprawie krajowych laboratoriów referencyjnych.
Badania laboratoryjne przeprowadza się zgodnie z podręcznikiem diagnostycznym ustanawiającym procedury diagnostyczne służące do potwierdzenia oraz rozpoznawania różnicowego grypy ptaków.
Wszystkie dodatnie wyniki badań serologicznych są potwierdzane w Krajowym Laboratorium Referencyjnym ds. Grypy Ptaków w Państwowym Instytucie Weterynaryjnym - Państwowym Instytucie Badawczym w Puławach metodą hamowania hemaglutynacji, z użyciem wyznaczonych szczepów dostarczonych przez Wspólnotowe Laboratorium Referencyjne ds. Grypy Ptaków:
1) dla podtypu H5:
a) wstępne badanie przy użyciu szczepu teal/England/7894/06 (H5N3),
b) badanie wszystkich próbek dodatnich przy użyciu szczepu chicken/Scotland/59 (H5N1) celem wyeliminowania przeciwciał reagujących krzyżowo z N3;
2) dla podtypu H7:
a) wstępne badanie przy użyciu szczepu Turkey/England/647/77 (H7N7);
b) badanie wszystkich próbek dodatnich przy użyciu szczepu African starling/983/79 (H7N1) celem wyeliminowania przeciwciał reagujących krzyżowo z N7.
Następstwem wszystkich dodatnich wyników badań serologicznych jest dochodzenie epidemiologiczne w gospodarstwie oraz ponowne pobranie próbek do badań wirusologicznych w celu określenia, czy w danym gospodarstwie występuje aktywne zakażenie wirusem grypy ptaków.
Wszystkie izolaty wirusa grypy ptaków przekazuje się do Wspólnotowego Laboratorium Referencyjnego ds. Grypy Ptaków zgodnie z prawem Unii Europejskiej oraz do krajowych laboratoriów referencyjnych zgodnie z zasadami określonymi w załączniku VIII do dyrektywy Rady 2005/94/WE z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie wspólnotowych środków zwalczania grypy ptaków i uchylającej dyrektywę 92/40/EWG, jeżeli nie ma zastosowania odstępstwo przewidziane w rozdziale V ust. 4 lit. d podręcznika diagnostycznego. Wirusy podtypu H5/H7 zostają niezwłocznie przesłane do Wspólnotowego Laboratorium Referencyjnego ds. Grypy Ptaków i poddane standardowym badaniom klasyfikującym (sekwencjonowanie nukleotydów/IVPI) zgodnie z podręcznikiem diagnostycznym.
Realizacja programu u dzikiego ptactwa
Organ centralny i inne organy odpowiedzialne za nadzór nad wdrażaniem programu oraz współpracę z epidemiologami, ornitologami, myśliwymi.
Obecnie funkcjonuje 16 wojewódzkich inspektoratów weterynarii oraz 305 powiatowych inspektoratów weterynarii.
Struktura oraz kompetencje organów Inspekcji Weterynaryjnej zostały określone w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej.
Nadzór nad działalnością Głównego Lekarza Weterynarii oraz krajowych laboratoriów referencyjnych sprawuje Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, który jest naczelnym organem administracji rządowej, właściwym w dziedzinie weterynarii. Zgodnie z art. 57 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, Główny Lekarz Weterynarii jest odpowiedzialny za opracowanie programu, a następnie nadzoruje jego realizację. Na poziomie województwa nadzór nad realizacją programu spoczywa na wojewódzkim lekarzu weterynarii. Bezpośredni nadzór nad realizacją programu na poziomie powiatu sprawuje powiatowy lekarz weterynarii, który jest również odpowiedzialny za wykonywanie wszelkich czynności urzędowych w ramach programu.
Pobieranie próbek do badań jest organizowane i nadzorowane przez Inspekcję Weterynaryjną.
Do celów realizacji programu, pomocy w określaniu gatunków i optymalizacji pobierania próbek, stosownie do sytuacji krajowej, zapewnia się ścisłą współpracę organów Inspekcji Weterynaryjnej z epidemiologami, ornitologami i właściwym organem ds. ochrony przyrody.
Obszary geograficzne i administracyjne, na których program zostanie wdrożony
W szczególności nadzorem tym objęte jest dzikie ptactwo, zwłaszcza migrujące dzikie ptactwo wodne, które objęte jest wyższym ryzykiem zakażenia i przeniesienia wirusa HPAI podtypu H5N1 tzw. "gatunki docelowe".
Nadzorem objęte są obszary w pobliżu mórz, jezior i dróg wodnych, na których znaleziono padłe ptaki, zwłaszcza jeżeli obszary te znajdują się w pobliżu gospodarstw.
Jeżeli wymaga tego sytuacja epidemiologiczna w odniesieniu do wirusa HPAI podtypu H5N1, nadzór jest uzupełniany przez działania uświadamiające oraz aktywne poszukiwanie i monitorowanie dzikiego ptactwa padłego lub konającego, w szczególności ptaków należących do gatunków docelowych. Powodem może być wykrycie wirusa HPAI podtypu H5N1 u drobiu lub dzikiego ptactwa w sąsiadujących państwach członkowskich Unii Europejskiej i państwach trzecich lub w państwach, przez terytorium których przebiegają szlaki migracyjne dzikich ptaków. W takim przypadku uwzględnia się szczegółowe trasy migracji oraz gatunki dzikiego ptactwa.
Czynniki ryzyka oraz populacje docelowe
W szczególności nadzorem tym objęte jest dzikie ptactwo, zwłaszcza migrujące dzikie ptactwo wodne, które objęte jest wyższym ryzykiem zakażenia i przeniesienia wirusa HPAI podtypu H5N1 tzw. "gatunki docelowe".
Nadzorem objęte są obszary w pobliżu mórz, jezior i dróg wodnych, na których znaleziono padłe ptaki, zwłaszcza jeżeli obszary te znajdują się w pobliżu gospodarstw.
Jeżeli wymaga tego sytuacja epidemiologiczna w odniesieniu do wirusa HPAI podtypu H5N1, nadzór jest uzupełniany przez działania uświadamiające oraz aktywne poszukiwanie i monitorowanie dzikiego ptactwa padłego lub konającego, w szczególności ptaków należących do gatunków docelowych. Powodem może być wykrycie wirusa HPAI podtypu H5N1 u drobiu lub dzikiego ptactwa w sąsiadujących państwach członkowskich Unii Europejskiej i państwach trzecich lub w państwach, przez terytorium których przebiegają szlaki migracyjne dzikich ptaków. W takim przypadku uwzględnia się szczegółowe trasy migracji oraz gatunki dzikiego ptactwa.
W ramach monitoringu biernego planuje się przebadanie około 50 próbek od ptaków padłych z terenu całego kraju.
Wskazaniem do monitoringu biernego jest stwierdzenie przypadków ponadnormatywnej (wyraźnie zwiększonej) śmiertelności i/lub klinicznych zachorowań u ptaków dzikich, zwłaszcza:
1) wśród "gatunków docelowych", a także innych ptaków mających z nimi kontakt;
2) w miejscach ostoi/zatrzymywania się ptaków w okresie wędrówki wiosennej i jesiennej;
3) w miejscach mieszania się dużej liczby ptaków migrujących różnych gatunków, głównie "gatunków docelowych";
4) w sąsiedztwie gospodarstw/ferm drobiu domowego;
5) w pobliżu tras przelotów ptaków migrujących.
Wykaz gatunków dzikiego ptactwa, od których pobiera się próbki do badań na obecność grypy ptaków ("gatunki docelowe")
Lp. | Nazwa naukowa | Nazwa zwyczajowa | |
1 | Accipiter gentilis | Jastrząb gołębiarz | |
2 | Accipiter nisus | Krogulec | |
3 | Anas acuta | Rożeniec | |
4 | Anas clypeata | Płaskonos | |
5 | Anas crecca | Cyraneczka | |
6 | Anas penelope | Świstun | |
7 | Anas platyrhynchos | Kaczka krzyżówka | |
8 | Anas querquedula | Cyranka | |
9 | Anas strepera | Krakwa | |
10 | Anser albifrons albifrons | Gęś białoczelna (europejska rasa) | |
11 | Anser anser | Gęś gęgawa | |
12 | Anser brachyrhynchus | Gęś krótkodzioba | |
13 | Anser erythropus | Gęś mała | |
14 | Anser fabalis | Gęś zbożowa | |
15 | Ardea cinerea | Czapla siwa | |
16 | Aythya ferina | Głowienka | |
17 | Aythya fuligula | Czernica | |
18 | Branta bernicla | Bernikla obrożna | |
19 | Branta canadensis | Bernikla kanadyjska | |
20 | Branta leucopsis | Bernikla białolica | |
21 | Branta ruficollis | Bernikla rdzawoszyja | |
22 | Bubo bubo | Puchacz | |
23 | Buteo buteo | Myszołów zwyczajny | |
24 | Buteo lagopus | Myszołów włochaty | |
25 | Cairina moschata | Piżmówka amerykańska | |
26 | Ciconia ciconia | Bocian biały | |
27 | Circus aeruginosus | Błotniak stawowy | |
28 | Cygnus columbianus | Łabędź czarnodzioby | |
29 | Cygnus cygnus | Łabędź krzykliwy | |
30 | Cygnus olor | Łabędź niemy | |
31 | Falco peregrinus | Sokół wędrowny | |
32 | Falco tinnunculus | Pustułka | |
33 | Fulica atra | Łyska | |
34 | Larus canus | Mewa pospolita | |
35 | Larus ridibundus | Mewa śmieszka | |
36 | Limosa limosa | Rycyk | |
37 | Marmaronetta angustirostris | Marmurka | |
38 | Mergus albellus | Tracz bielaczek | |
39 | Milvus migrans | Kania czarna | |
40 | Milvus milvus | Kania ruda | |
41 | Netta rufina | Hełmiatka | |
42 | Phalacrocorax carbo | Kormoran czarny | |
43 | Philomachus pugnax | Batalion | |
44 | Pica pica | Sroka | |
45 | Pluvialis apricaria | Siewka złota | |
46 | Podiceps cristatus | Perkoz dwuczuby | |
47 | Podiceps nigricollis | Perkoz zausznik | |
48 | Porphyrio porphyrio | Modrzyk | |
49 | Tachybaptus ruficollis | Perkozek | |
50 | Vanellus vanellus | Czajka |
Dzikie ptaki w szczególności gatunki docelowe
Kod NUTS (2) | Liczba ptaków, od których zostaną pobrane próbki | Liczba próbek pobranych w ramach biernego nadzoru | Metoda badania laboratoryjnego | Liczba wykonanych testów według danej metody |
Całe terytorium kraju | 50 | 50 | PCR | 50 |
Procedury pobierania próbek do badań laboratoryjnych
Próbki pobiera się z kloaki i tchawicy lub jamy dziobowo-gardłowej albo z tkanek ptaków dzikich padłych lub konających do badań metodą PCR lub izolacji wirusa.
Podczas przechowywania i transportu próbek podejmuje się szczególne środki ostrożności zgodnie z rozdziałem IV ust. 5 i 6 podręcznika diagnostycznego. Wszystkie izolaty wirusa grypy ptaków wykrytego u dzikiego ptactwa przekazuje się do Wspólnotowego Laboratorium Referencyjnego ds. Grypy Ptaków, jeżeli nie ma zastosowania odstępstwo przewidziane w rozdziale V ust. 4 lit. d podręcznika diagnostycznego. Wirusy podtypu H5/H7 zostają niezwłocznie przesłane do Wspólnotowego Laboratorium Referencyjnego ds. Grypy Ptaków i poddane standardowym badaniom klasyfikującym (sekwencjonowanie nukleotydów/IVPI) zgodnie z podręcznikiem diagnostycznym.
Pobieranie próbek odbywa się nie dłużej niż do dnia 31 grudnia roku realizacji programu.
Badania laboratoryjne
Przeprowadza się wstępne badania przesiewowe metodą PCR dla genu M, a wyniki dodatnie poddaje się następnie szybkim badaniom na obecność H5, przeprowadzanym w okresie nie dłuższym niż dwa tygodnie.
W przypadku potwierdzenia H5 najszybciej, jak to możliwe przeprowadza się analizę miejsca rozszczepienia, aby określić, czy jest to wysoce zjadliwa grypa ptaków (HPAI) czy nisko zjadliwa grypa ptaków (LPAI).
Jeżeli obecność wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5 zostanie potwierdzona, należy jak najszybciej przeprowadzić dodatkowe badania na określenie typu N, nawet jeżeli tym sposobem możliwe jest tylko wykluczenie typu N1.
Sytuacja epidemiologiczna w zakresie grypy ptaków u drobiu w ostatnich pięciu latach
Sytuacja epidemiologiczna w zakresie grypy ptaków u dzikiego ptactwa w ostatnich pięciu latach
Działania w zakresie powiadamiania o grypie ptaków
1) niezwłocznego zawiadomienia o tym organu Inspekcji Weterynaryjnej lub najbliższego podmiotu świadczącego usługi z zakresu medycyny weterynaryjnej lub wójta (burmistrza, prezydenta miasta);
2) pozostawienia zwierząt w miejscu ich przebywania i niewprowadzania tam innych zwierząt;
3) uniemożliwienia osobom postronnym dostępu do pomieszczeń lub miejsc, w których znajdują się zwierzęta podejrzane o zakażenie lub chorobę lub zwłoki zwierząt;
4) wstrzymania się od wywożenia, wynoszenia i zbywania produktów w szczególności mięsa, zwłok zwierzęcych, środków żywienia zwierząt, wody, ściółki, nawozów naturalnych i innych przedmiotów znajdujących się w miejscu, w którym wystąpiła choroba;
5) udostępnienia organom Inspekcji Weterynaryjnej zwierząt i zwłok zwierzęcych do badań i zabiegów weterynaryjnych, a także udzielania pomocy przy ich wykonywaniu;
6) udzielania organom Inspekcji Weterynaryjnej oraz osobom działającym w imieniu tych organów wyjaśnień i podawania informacji, które mogą mieć znaczenie dla wykrycia choroby i źródeł zakażenia lub zapobiegania jej szerzeniu.
Wójt (burmistrz, prezydent miasta) niezwłocznie informuje organ Inspekcji Weterynaryjnej o otrzymaniu zawiadomienia.
Podmiot świadczący usługi z zakresu medycyny weterynaryjnej niezwłocznie informuje organ Inspekcji Weterynaryjnej, jeżeli na podstawie zawiadomienia podejrzewa wystąpienie choroby zakaźnej zwierząt podlegającej obowiązkowi zwalczania.
Powiatowy lekarz weterynarii po otrzymaniu zawiadomienia podejmuje niezwłocznie czynności w celu wykrycia lub wykluczenia choroby zakaźnej zwierząt podlegającej obowiązkowi zwalczania.
Powiatowy lekarz weterynarii niezwłocznie informuje wojewódzkiego lekarza weterynarii, w tym w formie elektronicznej, o podejrzeniu lub wystąpieniu choroby zakaźnej zwierząt oraz o czynnościach podjętych w celu wykrycia lub wykluczenia tej choroby.
Wojewódzki lekarz weterynarii przekazuje niezwłocznie Głównemu Lekarzowi Weterynarii, w tym w formie elektronicznej, informacje o podejrzeniu lub wystąpieniu choroby zakaźnej zwierząt oraz o czynnościach podjętych w celu wykrycia lub wykluczenia tej choroby.
Zgodnie z art. 51 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, podmioty świadczące usługi z zakresu medycyny weterynaryjnej oraz laboratoria przekazują powiatowemu lekarzowi weterynarii informacje o podejrzeniu wystąpienia choroby zakaźnej zwierząt podlegającej notyfikacji w Unii Europejskiej niezwłocznie po powzięciu takiego podejrzenia.
Powiatowy lekarz weterynarii przekazuje wojewódzkiemu lekarzowi weterynarii informacje o powzięciu podejrzenia lub o stwierdzeniu choroby zakaźnej zwierząt podlegającej obowiązkowi zwalczania lub notyfikacji w Unii Europejskiej niezwłocznie po powzięciu tego podejrzenia lub stwierdzeniu choroby.
Wojewódzki lekarz weterynarii przekazuje informacje uzyskane od powiatowego lekarza weterynarii Głównemu Lekarzowi Weterynarii.
Główny Lekarz Weterynarii:
1) informuje wykonując postanowienia umów międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest stroną, właściwe organizacje międzynarodowe o występowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej chorób zakaźnych zwierząt podlegających obowiązkowi zwalczania;
2) powiadamia Komisję Europejską oraz inne państwa członkowskie Unii Europejskiej o chorobach zakaźnych zwierząt podlegających notyfikacji w Unii Europejskiej oraz o wygaszaniu ognisk tych chorób.
Koszty
Podsumowanie kosztów na lata 2017-2019
Nadzór nad drobiem 2017 r.
2017 (EUR) Drób Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad drobiem
Kurs euro 4,29 zł zgodnie z wytycznymi Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 5 października 2016 r. dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw.
Nadzór nad dzikim ptactwem 2017 r.
2017 (EUR) Dzikie ptaki Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad dzikim ptactwem
Kurs euro 4,29 zł zgodnie z wytycznymi Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 5 października 2016 r. dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw.
Są to szacunkowe koszty, które zostaną dostosowane do wielkości wydatków przewidzianych na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt w ustawie budżetowej na rok 2017.
Nadzór nad drobiem 2018 r.
2018 (EUR) Drób Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad drobiem
Kurs euro 4,22 zł zgodnie z wytycznymi Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 5 października 2016 r. dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw.
Nadzór nad dzikim ptactwem 2018 r.
2018 (EUR) Dzikie ptaki Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad dzikim ptactwem
Kurs euro 4,22 zł zgodnie z wytycznymi Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 5 października 2016 r. dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw.
Są to szacunkowe koszty, które zostaną dostosowane do wielkości wydatków przewidzianych na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt w ustawie budżetowej na rok 2018.
Nadzór nad drobiem 2019 r.
2019 (EUR) Drób Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad drobiem
Kurs euro 4,15 zł zgodnie z wytycznymi Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 5 października 2016 r. dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw.
Nadzór nad dzikim ptactwem 2019 r.
2019 (EUR) Dzikie ptaki Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad dzikim ptactwem
Kurs euro 4,15 zł zgodnie z wytycznymi Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 5 października 2016 r. dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw.
Są to szacunkowe koszty, które zostaną dostosowane do wielkości wydatków przewidzianych na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt w ustawie budżetowej na rok 2019.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.2017.105 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Wprowadzenie programu mającego na celu wykrycie występowania zakażeń wirusami wywołującymi grypę ptaków na lata 2017-2019. |
Data aktu: | 04/01/2017 |
Data ogłoszenia: | 17/01/2017 |
Data wejścia w życie: | 18/01/2017, 01/01/2017 |