ALGORYTM PODZIAŁU CZĘŚCI OŚWIATOWEJ SUBWENCJI OGÓLNEJ DLA JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO NA ROK 2019
gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:
gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:
gdzie:
Lg- oznacza liczbę gmin (w tym miast na prawach powiatu w zakresie wykonywanych zadań gminy) według stanu na dzień 1 stycznia 2019 r.,
Lm- oznacza sumę liczby gmin Lg i liczby miast na prawach powiatu według stanu na dzień 1 stycznia 2019 r.,
Lp- oznacza sumę liczby gmin Lg i liczby powiatów (w tym miast na prawach powiatu) według stanu na dzień 1 stycznia 2019 r.,
Ls- oznacza liczbę wszystkich jednostek samorządu terytorialnego powiększoną o liczbę miast na prawach powiatu według stanu na dzień 1 stycznia 2019 r.;
gdzie:
Sa,i- oznacza liczbę uczniów publicznych i niepublicznych szkół dla dzieci i młodzieży oraz słuchaczy kolegiów pracowników służb społecznych, które prowadzą kształcenie w systemie dziennym, a także dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim spełniających obowiązek szkolny lub obowiązek nauki przez udział w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych organizowanych w szkołach (na podstawie orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych) - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, z wyłączeniem uczniów spełniających obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe oraz uczniów, których liczbę przelicza się według Sk,ii Sl,i,
Sb,i- oznacza liczbę uczniów publicznych szkół dla dorosłych kształcących w formie stacjonarnej oraz słuchaczy kolegiów pracowników służb społecznych, które prowadzą kształcenie w systemie wieczorowym lub zaocznym, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, z wyłączeniem uczniów, których liczbę przelicza się według Sf,i,
Sc,i - oznacza liczbę uczniów niepublicznych szkół dla dorosłych kształcących w formie stacjonarnej, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, z wyłączeniem uczniów, których liczbę przelicza się według Sj,i,
Sd,i - oznacza liczbę uczniów publicznych szkół dla dorosłych kształcących w formie zaocznej, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, z wyłączeniem uczniów, których liczbę przelicza się według Si,i,
Se,i - oznacza liczbę uczniów niepublicznych szkół dla dorosłych kształcących w formie zaocznej, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, z wyłączeniem uczniów, których liczbę przelicza się według Sg,i, i Sh,i,
Sf,i- oznacza liczbę uczniów spełniających obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe oraz uczniów publicznych liceów ogólnokształcących dla dorosłych kształcących w formie stacjonarnej, publicznych szkół policealnych dla dorosłych kształcących w formie stacjonarnej i publicznych szkół policealnych kształcących w formie stacjonarnej, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,
Sg,i- oznacza liczbę uczniów niepublicznych szkół policealnych dla dorosłych kształcących w formie zaocznej i niepublicznych szkół policealnych kształcących w formie zaocznej, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,
Sh,i- oznacza liczbę uczniów niepublicznych liceów ogólnokształcących dla dorosłych kształcących w formie zaocznej, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,
Si,i - oznacza liczbę uczniów publicznych liceów ogólnokształcących dla dorosłych kształcących w formie zaocznej, publicznych szkół policealnych dla dorosłych kształcących w formie zaocznej i publicznych szkół policealnych kształcących w formie zaocznej, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,
Sj,i - oznacza liczbę uczniów niepublicznych liceów ogólnokształcących dla dorosłych kształcących w formie stacjonarnej, niepublicznych szkół policealnych dla dorosłych kształcących w formie stacjonarnej i niepublicznych szkół policealnych kształcących w formie stacjonarnej, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,
Sk,i - oznacza liczbę uczniów publicznych szkół policealnych dla dzieci i młodzieży i publicznych szkół policealnych kształcących w formie dziennej, niebędących szkołami specjalnymi, z wyłączeniem uczniów niepełnosprawnych, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,
Sl,i - oznacza liczbę uczniów niepublicznych szkół policealnych dla dzieci i młodzieży i niepublicznych szkół policealnych kształcących w formie dziennej, niebędących szkołami specjalnymi, z wyłączeniem uczniów niepełnosprawnych, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,
oraz indeks i wynosi: od 1 do Ls;
gdzie:
- P1 do P47 oznaczają wagi,
- N1 do N47 oznaczają przypisane wagom liczebności uczniów w jednostce samorządu terytorialnego z indeksem i od 1 do Ls,
określone następująco:
P1 = 0,40 dla uczniów szkół podstawowych dla dzieci i młodzieży zlokalizowanych na terenach wiejskich lub w miastach do 5000 mieszkańców - N1,i,
P2 = 0,27 dla uczniów dotychczasowych gimnazjów dla dzieci i młodzieży zlokalizowanych na terenach wiejskich lub w miastach do 5000 mieszkańców - N2,i,
P3= 0,20 dodatkowo dla uczniów małych szkół (waga nie obejmuje uczniów przeliczanych wagami P22, P23 i P24 oraz uczniów szkół i oddziałów specjalnych) - N3,i,
P4 = 1,40 dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego), dla uczniów z zaburzeniami zachowania, zagrożonych uzależnieniem, z chorobami przewlekłymi (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego wydanych przed dniem 1 września 2011 r.) - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy oraz dla uczniów szkół podstawowych specjalnych, dotychczasowych gimnazjów specjalnych, szkół ponadpodstawowych specjalnych i szkół ponadgimnazjalnych specjalnych w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, którzy nie posiadają orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego -N4,i,
P5 = 2,90 dla uczniów niewidomych, słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego), dla uczniów z zaburzeniami psychicznymi (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego wydanych przed dniem 1 września 2011 r.) - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy - N5,i,
P6 = 3,60 dla uczniów niesłyszących, słabosłyszących, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego) - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy -N6,i,
P7 = 9,50 dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim spełniających obowiązek szkolny lub obowiązek nauki przez udział w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych organizowanych w szkołach i poradniach psychologiczno-pedagogicznych, dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi oraz z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera (na podstawie odpowiednio orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego albo o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych) - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy - N7,i,
P8 = 0,80 dla uczniów niepełnosprawnych w oddziałach integracyjnych w szkołach podstawowych, dotychczasowych gimnazjach, szkołach ponadpodstawowych i szkołach ponadgimnazjalnych (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego) - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy - N8,i,
P9 =0,082 dla uczniów szkół ponadpodstawowych i szkół ponadgimnazjalnych, słuchaczy kolegiów pracowników służb społecznych oraz uczniów szkół artystycznych (z wyłączeniem uczniów liceów ogólnokształcących dla dzieci i młodzieży, ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia oraz szkół muzycznych I stopnia) - N9,i,
P10 = 0,12 dla uczniów liceów ogólnokształcących dla dzieci i młodzieży - N10,i,
P11 = 0,165 dla uczniów lub słuchaczy, niebędących uczniami lub słuchaczami niepełnosprawnymi, którzy uzyskali świadectwo dojrzałości, w liceach ogólnokształcących dla dorosłych niebędących szkołami specjalnymi oraz dla uczniów lub słuchaczy, niebędących uczniami lub słuchaczami niepełnosprawnymi, którzy uzyskali dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe, w szkołach policealnych niebędących szkołami specjalnymi oraz dla słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych, którzy zdali egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie w zakresie danej kwalifikacji w szkołach lub placówkach prowadzących kwalifikacyjne kursy zawodowe (z wyłączeniem słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych prowadzonych przez placówki prowadzone przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego lub przez osoby fizyczne) - N11,i,
P12 = 0,23 dla słuchaczy kolegiów pracowników służb społecznych, uczniów szkół specjalnych przysposabiających do pracy oraz uczniów szkół policealnych (waga nie obejmuje uczniów przeliczanych wagami P17, P28 i P41) - N12,i,
P13 = 0,40 dla uczniów branżowych szkół I stopnia, uczniów klas dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej prowadzonych w branżowej szkole I stopnia i uczniów techników, kształcących się w zawodach, o których mowa w ust. 21; waga nie obejmuje uczniów branżowych szkół I stopnia i uczniów klas dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej prowadzonych w branżowej szkole I stopnia, będących młodocianymi pracownikami realizującymi praktyczną naukę zawodu u pracodawcy - N13,i,
P14 = 0,35 dla uczniów branżowych szkół I stopnia, uczniów klas dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej prowadzonych w branżowej szkole I stopnia i uczniów techników, kształcących się w zawodach, o których mowa w ust. 22; waga nie obejmuje uczniów branżowych szkół I stopnia i uczniów klas dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej prowadzonych w branżowej szkole I stopnia, będących młodocianymi pracownikami realizującymi praktyczną naukę zawodu u pracodawcy - N14,i,
P15 = 0,29 dla uczniów branżowych szkół I stopnia, uczniów klas dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej prowadzonych w branżowej szkole I stopnia i uczniów techników, kształcących się w zawodach, o których mowa w ust. 23; waga nie obejmuje uczniów branżowych szkół I stopnia i uczniów klas dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej prowadzonych w branżowej szkole I stopnia, będących młodocianymi pracownikami realizującymi praktyczną naukę zawodu u pracodawcy - N15,i,
P16 = 0,23 dla uczniów branżowych szkół I stopnia, uczniów klas dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej prowadzonych w branżowej szkole I stopnia i uczniów techników, kształcących się w zawodach, o których mowa w ust. 24; waga nie obejmuje uczniów branżowych szkół I stopnia i uczniów klas dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej prowadzonych w branżowej szkole I stopnia, będących młodocianymi pracownikami realizującymi praktyczną naukę zawodu u pracodawcy oraz uczniów przeliczanych wagami P28 i P41 - N16,i,
P17 = 0,10 dla uczniów szkół policealnych kształcących się w zawodzie technik administracji, technik bezpieczeństwa i higieny pracy, technik rachunkowości, technik ochrony fizycznej osób i mienia, opiekunka środowiskowa, opiekun osoby starszej, technik archiwista, asystent kierownika produkcji filmowej/telewizyjnej, technik usług pocztowych i finansowych - N17,i,
P18 = 0,08 dla uczniów branżowych szkół I stopnia i uczniów klas dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej prowadzonych w branżowej szkole I stopnia, będących młodocianymi pracownikami realizującymi praktyczną naukę zawodu u pracodawcy - N18,i,
P19 = 0,20 dla uczniów klas I branżowych szkół I stopnia i techników oraz semestrów I i II szkół policealnych, objętych kształceniem zawodowym w zawodach, o których mowa w ust. 25 (waga nie obejmuje uczniów przeliczanych wagą P20) - N19,i,
P20 = 0,08 dla uczniów klas I branżowych szkół I stopnia, będących młodocianymi pracownikami realizującymi praktyczną naukę zawodu u pracodawcy, objętych kształceniem zawodowym w zawodach, o których mowa w ust. 25 - N20,i,
P21 = 0,05 dla uczniów szkół ponadpodstawowych i szkół ponadgimnazjalnych kształcących się w zawodzie kierowca mechanik albo w zawodzie technik transportu drogowego - N21,i
P22 = 0,20 dla uczniów należących do danej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub społeczności posługującej się językiem regionalnym oraz uczniów pochodzenia romskiego, dla których szkoła podejmuje zadania edukacyjne zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty; waga obejmuje uczniów, których liczba, odrębnie ustalona dla każdej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub społeczności posługującej się językiem regionalnym oraz uczniów pochodzenia romskiego, jest wyższa niż: w szkole podstawowej - 112, w dotychczasowym gimnazjum - 14, a w szkole ponadpodstawowej i szkole ponadgimnazjalnej - 42 - N22,i,
P23 = 1,00 dla uczniów należących do danej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub społeczności posługującej się językiem regionalnym oraz uczniów pochodzenia romskiego, dla których szkoła podejmuje zadania edukacyjne zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty; waga obejmuje uczniów, których liczba, odrębnie ustalona dla każdej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub społeczności posługującej się językiem regionalnym oraz uczniów pochodzenia romskiego: w szkole podstawowej jest wyższa niż 80 i nie przekracza 112, w dotychczasowym gimnazjum jest wyższa niż 10 i nie przekracza 14, a w szkole ponadpodstawowej i szkole ponadgimnazjalnej jest wyższa niż 30 i nie przekracza 42 - N23,i,
P24= 1,30 dla uczniów należących do danej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub społeczności posługującej się językiem regionalnym oraz uczniów pochodzenia romskiego, dla których szkoła podejmuje zadania edukacyjne zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty; waga obejmuje uczniów, których liczba, odrębnie ustalona dla każdej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub społeczności posługującej się językiem regionalnym oraz uczniów pochodzenia romskiego, nie przekracza: w szkole podstawowej - 80, w dotychczasowym gimnazjum - 10, a w szkole ponadpodstawowej i szkole ponadgimnazjalnej - 30 -N24,i,
P25= 0,60 dla uczniów oddziałów i szkół z nauczaniem w języku mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub w języku regionalnym oraz dla uczniów oddziałów i szkół, w których zajęcia edukacyjne są prowadzone w dwóch językach: polskim oraz języku mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języku regionalnym, będącym drugim językiem nauczania - N25,i,
P26 = 0,20 dla uczniów oddziałów sportowych - N26,i,
P27 = 1,00 dla uczniów oddziałów mistrzostwa sportowego - N27,i,
P28 = 0,85 dla uczniów kształcących się w zawodach medycznych (waga P28 wyklucza się z wagami P12 i P18) - N28,i,
P29 = 0,85 dla uczniów szkół muzycznych I stopnia - N29,i,
P30 = 1,50 dla uczniów szkół muzycznych II stopnia - N30,i,
P31 = 2,01 dla uczniów ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia - N31,i,
P32 =3,36 dla uczniów ogólnokształcących szkół muzycznych II stopnia - N32,i,
P33 = 0,92 dla uczniów liceów plastycznych - N33,i,
P34 =1,35 dla uczniów ogólnokształcących szkół sztuk pięknych - N34,i,
P35 = 1,00 dla uczniów objętych indywidualnym nauczaniem (na podstawie orzeczeń o potrzebie indywidualnego nauczania, o których mowa w art. 127 ust. 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe), których liczbę oblicza się jako sumę średniej liczby uczniów objętych indywidualnym nauczaniem w poszczególnych miesiącach w okresie od września 2017 r. do czerwca 2018 r. (ustalonej jako iloraz liczby uczniów w dniach nauki szkolnej w danym miesiącu i liczby dni nauki szkolnej w tym miesiącu) podzieloną przez 10 (waga nie obejmuje uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego) - N35,i,
P36 = 1,00 dla uczniów oddziałów specjalnych, szkół podstawowych specjalnych, dotychczasowych gimnazjów specjalnych, szkół ponadpodstawowych specjalnych i szkół ponadgimnazjalnych specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych - N36,i,
P37 = 1,84 dla wychowanków specjalnych zespołów pozalekcyjnych zajęć wychowawczych lub grup wychowawczych prowadzonych w szkołach podstawowych specjalnych, dotychczasowych gimnazjach specjalnych, szkołach ponadpodstawowych specjalnych i szkołach ponadgimnazjalnych specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych - N37,i,
P38 = 0,60 dla uczniów klas terapeutycznych w szkołach ogólnodostępnych lub integracyjnych - N38,i,
P39= 0,17 dla uczniów oddziałów dwujęzycznych (waga P39wyklucza się
z wagami: P22, P23, P24i P25) - N39,i,
P40= 0,04 dla uczniów dotychczasowych gimnazjów dla dzieci i młodzieży - N40,i,
P41 = 3,00 dla uczniów kształcących się w zawodach dla żeglugi morskiej i śródlądowej, których proces kształcenia jest realizowany zgodnie z wymaganiami określonymi w Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, 1978, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. poz. 201, z 1999 r. poz. 286, z 2013 r. poz. 1092 oraz z 2018 r. poz. 1866 i 2088), oraz w zawodach dla rybołówstwa, których proces kształcenia jest realizowany zgodnie z wymaganiami określonymi w Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht dla załóg statków rybackich, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1995 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1654 i 1655), w szkołach posiadających certyfikat uznania procesu kształcenia uzyskany zgodnie z ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2018 r. poz. 181,1137, 1669 i 2245); waga P41 wyklucza się z wagami P12 i P18 -N41,i,
P42= 0,51 dla słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych prowadzonych przez szkoły lub placówki prowadzące kwalifikacyjne kursy zawodowe (waga nie obejmuje słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych prowadzonych przez placówki prowadzone przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego lub przez osoby fizyczne) - N42,i,
P43 = 0,065 dla uczniów klas I, II i III szkół podstawowych dla dzieci i młodzieży oraz ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia - N43,i,
P44 = 1,5 dla uczniów korzystających z dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego, o której mowa w art. 165 ust. 7 i 9 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - N44,i,
P45 = 0,30 dla uczniów oddziałów przygotowawczych - N45,i,
P46 = 0,025 dla uczniów szkół podstawowych dla dzieci i młodzieży, ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia oraz dotychczasowych gimnazjów dla dzieci i młodzieży (waga nie obejmuje uczniów szkół specjalnych) - N46,i,
P47= 0,012 dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych dla dzieci i młodzieży oraz szkół ponadpodstawowych dla dzieci i młodzieży (waga nie obejmuje uczniów szkół specjalnych oraz szkół policealnych) - N47,i;
gdzie:
- P48 do P69 oznaczają wagi,
- N48 do N69 oznaczają przypisane wagom liczebności uczniów w jednostce samorządu terytorialnego z indeksem i od 1 do Ls,
określone następująco:
P48 = 0,750 dla dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym, w przedszkolach (waga nie obejmuje dzieci przeliczanych wagą P63) - N48,i,
P49 = 0,660 dla dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym, w oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego (waga nie obejmuje dzieci przeliczanych wagą P63) - N49,i,
P50 = 0,150 dla dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym, w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego, zlokalizowanych na terenach wiejskich lub w miastach do 5000 mieszkańców (waga nie obejmuje dzieci przeliczanych wagą P63) - N50,i,
P51 = 2,840 dla dzieci w przedszkolach specjalnych i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych - N51,i,
P52 = 1,500 dla wychowanków internatów i burs - N52,i,
P53 = 0,500 dodatkowo dla wychowanków internatów i burs, posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy - N53,i,
P54 = 3,640 dla wychowanków internatów szkół artystycznych - N54,i,
P55 = 6,300 dla korzystających z domów wczasów dziecięcych - N55,i,
P56 = 6,500 dla wychowanków specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych i specjalnych ośrodków wychowawczych (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego) oraz wychowanków młodzieżowych ośrodków socjoterapii, którzy korzystają z zakwaterowania w tych ośrodkach (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego) - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy (waga P56 wyklucza się z wagami P52 i P53) - N56,i,
P57 = 5,000 dla wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych, skierowanych, lecz niedoprowadzonych do ośrodka - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy - N57,i,
P58 = 10,000 dla wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych, którzy korzystają z zakwaterowania w tych ośrodkach - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy (waga P58 wyklucza się z wagami P52, P53 i P57) - N58,i,
P59= 1,500 dla wychowanków młodzieżowych ośrodków socjoterapii, którzy nie korzystają z zakwaterowania w tych ośrodkach (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego) - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy - N59,i,
P60 = 9,500 dla wychowanków ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi i z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, objętych odpowiednio wychowaniem i kształceniem specjalnym w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego (na podstawie odpowiednio orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego albo o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych) - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy - N60,i,
P61 = 0,020 dla korzystających ze szkolnych schronisk młodzieżowych według rzeczywistej liczby miejsc i liczby miesięcy ich użytkowania - N61,i,
P62 = 0,840 dla dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, innych formach wychowania przedszkolnego, szkołach podstawowych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych, ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych (na podstawie opinii, o których mowa w art. 127 ust. 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, oraz opinii, o których mowa w art. 315 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe) - N62,i,
P63 = 0,25 dla dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym, odbywających obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym w szkole podstawowej lub inną formą wychowania przedszkolnego, zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - N63,i,
P64 = 4,000 dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego (na podstawie orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych) - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy - N64,i,
P65 = 2,900 dla dzieci niewidomych, słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, objętych kształceniem specjalnym w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego) - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy - N65,i,
P66 = 3,600 dla dzieci niesłyszących, słabosłyszących, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, objętych kształceniem specjalnym w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego) - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy - N66,i,
P67 = 0,001 dla placówek realizujących zadania pozaszkolne według liczby uczniów w szkołach oraz dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim spełniających obowiązek szkolny lub obowiązek nauki przez udział w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych organizowanych w szkołach (na podstawie orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych), prowadzonych lub dotowanych przez i-tą gminę - N67,i,
P68 = 0,034 dla placówek realizujących zadania pozaszkolne, w tym umożliwiających realizację obowiązku nauki w formach pozaszkolnych, według liczby uczniów w szkołach oraz dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim spełniających obowiązek szkolny lub obowiązek nauki przez udział w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych organizowanych w szkołach (na podstawie orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych), zlokalizowanych na terenie i-tego powiatu i prowadzonych lub dotowanych przez jednostki samorządu terytorialnego - N68,i,
P69 = 0,0085 dla placówek realizujących zadania pozaszkolne według liczby uczniów w szkołach oraz dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim spełniających obowiązek szkolny lub obowiązek nauki przez udział w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych organizowanych w szkołach (na podstawie orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych), zlokalizowanych na terenie i-tego województwa i prowadzonych lub dotowanych przez jednostki samorządu terytorialnego - N69,i;.
gdzie:
Wr - średni dla kraju wskaźnik wydatków rzeczowych oraz wydatków płacowych dla pracowników administracji i obsługi, wynoszący jednolicie dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego 0,25,
Wa,i - płacowy wskaźnik struktury zatrudnienia nauczycieli w szkołach i placówkach, dla których organem prowadzącym jest i-ta jednostka samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem zwiększonych wydatków z tytułu zatrudnienia nauczycieli na terenach wiejskich lub w miastach do 5000 mieszkańców, obliczany według wzoru:
, gdy
ogólna liczba etatów nauczycieli w i-tej jednostce samorządu terytorialnego jest większa od zera
albo
Wa,i = 1, gdy ogólna liczba etatów nauczycieli w i-tej jednostce samorządu terytorialnego jest równa zero,
gdzie:
Pks - średnie wynagrodzenie nauczyciela stażysty,
Pkk - średnie wynagrodzenie nauczyciela kontraktowego,
Pkm - średnie wynagrodzenie nauczyciela mianowanego,
Pkd - średnie wynagrodzenie nauczyciela dyplomowanego
- określone zgodnie z art. 30 ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela,
Ws,i - wskaźnik określający udział liczby etatów nauczycieli stażystów w ogólnej liczbie etatów nauczycieli w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,
Wk,i - wskaźnik określający udział liczby etatów nauczycieli kontraktowych w ogólnej liczbie etatów nauczycieli w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,
Wm,i - wskaźnik określający udział liczby etatów nauczycieli mianowanych w ogólnej liczbie etatów nauczycieli w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,
Wd,i - wskaźnik określający udział liczby etatów nauczycieli dyplomowanych w ogólnej liczbie etatów nauczycieli w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,
Ws,k - wskaźnik określający udział liczby etatów nauczycieli stażystów w ogólnej liczbie etatów nauczycieli w kraju,
Wk,k - wskaźnik określający udział liczby etatów nauczycieli kontraktowych w ogólnej liczbie etatów nauczycieli w kraju,
Wm,k - wskaźnik określający udział liczby etatów nauczycieli mianowanych w ogólnej liczbie etatów nauczycieli w kraju,
Wd,k - wskaźnik określający udział liczby etatów nauczycieli dyplomowanych w ogólnej liczbie etatów nauczycieli w kraju,
R - waga z tytułu zatrudnienia nauczycieli w szkołach lub placówkach zlokalizowanych na terenach wiejskich lub w miastach do 5000 mieszkańców oraz z tytułu zatrudnienia nauczycieli dla dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym, w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego zlokalizowanych na terenach wiejskich lub w miastach do 5000 mieszkańców, uwzględniająca zwiększone wydatki z tytułu wypłacanego dodatku, o którym mowa w art. 54 ust. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, wynosząca jednolicie dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego 0,107,
Lw,i - łączna liczba uczniów szkół, dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym, w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego oraz dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim spełniających obowiązek szkolny lub obowiązek nauki przez udział w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych organizowanych w szkołach (na podstawie orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych), zlokalizowanych na terenach wiejskich lub w miastach do 5000 mieszkańców w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, ustalona na podstawie danych systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu na dzień 30 września 2018 r. i dzień 10 października 2018 r.,
Li - łączna liczba uczniów szkół, dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym, w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego oraz dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim spełniających obowiązek szkolny lub obowiązek nauki przez udział w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych organizowanych w szkołach (na podstawie orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych), w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, ustalona na podstawie danych systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu na dzień 30 września 2018 r. i dzień 10 października 2018 r.; w przypadku gdy łączna liczba uczniów szkół, dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym, w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego oraz dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim spełniających obowiązek szkolny lub obowiązek nauki przez udział w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych organizowanych w szkołach (na podstawie orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych), w i-tej jednostce samorządu terytorialnego jest równa zero przyjmuje się Li = 1.
Finansowy standard A stanowi kalkulacyjną kwotę jednostkową na ucznia przeliczeniowego, używaną dla ustalenia kwot SOA, SOB i SOC należnej jednostce samorządu terytorialnego części oświatowej SO. Finansowy standard A ustala się na podstawie danych z bazowego roku szkolnego.
gdzie Ur, i jest ustalane w sposób określony w ust. 2 pkt 3.
gdzie Uu, i jest ustalane w sposób określony w ust. 2 pkt 4.
gdzie Uz, i jest ustalane w sposób określony w ust. 2 pkt 5.
ust. 7, ulega zwiększeniu o środki, zwane dalej "ogólną kwotą korygującą".
Ogólna kwota korygująca, po odliczeniu rezerwy, o której mowa w art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, KK jest dzielona między jednostki samorządu terytorialnego. Kwota korygująca KKi dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego jest ustalana według wzoru:
gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:
1) KKi - kwota korygująca dla i-tej jednostki samorządu terytorialnego, po zaokrągleniu w dół do pełnych złotych;
2) KK - ogólna kwota korygująca, po odliczeniu rezerwy, o której mowa w art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego;
3) Ut,i - dodatkowa przeliczeniowa liczba uczniów w publicznych szkołach i placówkach w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, ustalona na podstawie danych systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu na dzień 30 września 2018 r. i dzień 10 października 2018 r., obliczana według wzoru:
Ut,i = Upp,i + Nm,i ꞏ Pm ꞏ Wa,i + Es,i ꞏ Ps
gdzie:
Upp,i - przeliczeniowa liczba uczniów ogółem w publicznych szkołach i placówkach, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, obliczana według wzoru:
Upp,i = Wa,i ꞏ (Ur,i + Uu,i + Uz,i)
gdzie:
Wa,i - wskaźnik obliczony w sposób określony w ust. 2 pkt 6, z uwzględnieniem średniego wynagrodzenia nauczycieli ustalonego w sposób określony w art. 30 ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, zwiększonego o 9,6%; przy obliczaniu wskaźnika bierze się pod uwagę wyłącznie liczbę uczniów publicznych szkół, dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim spełniających obowiązek szkolny lub obowiązek nauki przez udział w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych organizowanych w publicznych szkołach oraz liczbę dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym w publicznych przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w publicznych szkołach podstawowych i publicznych innych formach wychowania przedszkolnego Lw,i i Li,
Ur,i - statystyczna liczba uczniów obliczona w sposób określony w ust. 2 pkt 3 w publicznych szkołach i publicznych placówkach, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia,
Uu,i - uzupełniająca liczba uczniów obliczona w sposób określony w ust. 2 pkt 4 w publicznych szkołach i publicznych placówkach, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia,
Uz,i - przeliczeniowa liczba wychowanków albo dzieci i młodzieży obliczona w sposób określony w ust. 2 pkt 5 w publicznych szkołach, publicznych przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w publicznych szkołach podstawowych, publicznych innych formach wychowania przedszkolnego i publicznych placówkach, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia,
Nm,i - liczba uczniów w publicznych szkołach podstawowych, w publicznych liceach ogólnokształcących, w publicznych technikach, w publicznych branżowych szkołach I stopnia, uczniów klas dotychczasowej publicznej zasadniczej szkoły zawodowej prowadzonych w publicznej branżowej szkole I stopnia, dla dzieci i młodzieży (z wyłączeniem uczniów przeliczanych wagami P22, P23 i P24 oraz uczniów szkół i oddziałów specjalnych), ustalona na podstawie danych systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu na dzień 30 września 2018 r. i dzień 10 października 2018 r., w których iloraz liczby uczniów w szkole i liczby klas w szkole jest niższy lub równy 18 w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, spełniającej kryterium ustalone w następujący sposób: dochody wyliczone odrębnie dla gminy, powiatu i województwa, w przeliczeniu na jednego mieszkańca, są niższe od 90% średnich dochodów odpowiednio wszystkich gmin, powiatów i województw, w przeliczeniu na jednego mieszkańca kraju; podstawę do wyliczenia dochodów stanowią w odniesieniu do:
1) gmin - dochody podatkowe, o których mowa w art. 20 ust. 3 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, za 2017 r. ustalone z uwzględnieniem art. 32 ust. 1 i 3 tej ustawy, powiększone o część wyrównawczą i część równoważącą subwencji ogólnej ustalone na 2019 r. i pomniejszone o wpłaty, o których mowa w art. 29 tej ustawy, ustalone na 2019 r.,
2) powiatów - dochody podatkowe, o których mowa w art. 22 ust. 3 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, za 2017 r. ustalone z uwzględnieniem art. 32 ust. 1 i 3 tej ustawy, powiększone o część wyrównawczą i część równoważącą subwencji ogólnej ustalone na 2019 r. i pomniejszone o wpłaty, o których mowa w art. 30 tej ustawy, ustalone na 2019 r.,
3) województw - dochody podatkowe, o których mowa w art. 24 ust. 3 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, za 2017 r. ustalone z uwzględnieniem art. 32 ust. 1 i 3 tej ustawy, powiększone o część wyrównawczą i część regionalną subwencji ogólnej ustalone na 2019 r. i pomniejszone o wpłaty, o których mowa w art. 70a tej ustawy, ustalone na 2019 r.;
w celu wyznaczenia ilorazu liczby uczniów w szkole i liczby klas w szkole, liczbę uczniów w szkole ustala się z wyłączeniem:
1) uczniów oddziałów i szkół z nauczaniem w języku mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub w języku regionalnym oraz uczniów oddziałów i szkół, w których zajęcia edukacyjne są prowadzone w dwóch językach: polskim oraz języku mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języku regionalnym, będącym drugim językiem nauczania, oraz
2) uczniów szkół i oddziałów specjalnych,
Pm - waga o wartości 1,352 dla uczniów publicznych szkół podstawowych, uczniów publicznych liceów ogólnokształcących, uczniów publicznych techników, uczniów publicznych branżowych szkół I stopnia, uczniów klas dotychczasowej publicznej zasadniczej szkoły zawodowej prowadzonych w publicznej branżowej szkole I stopnia, dla dzieci i młodzieży (z wyłączeniem uczniów przeliczanych wagami P22, P23 i P24 oraz uczniów szkół i oddziałów specjalnych), ustalona na podstawie danych systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu na dzień 30 września 2018 r. i dzień 10 października 2018 r., oznaczonych Nm,i,
Es,i - liczba nauczycieli stażystów zatrudnionych w przedszkolach, szkołach i placówkach wymienionych w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, dla których organem prowadzącym jest i-ta jednostka samorządu terytorialnego, w łącznym wymiarze co najmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć, z wyłączeniem liczby nauczycieli zatrudnionych na podstawie art. 10 ust. 9 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, ustalona na podstawie danych systemu informacji oświatowej według stanu na dzień 30 września 2018 r. i dzień 10 października 2018 r. w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,
Ps - waga o wartości 9,8 dla nauczycieli oznaczonych Es,i;
4) Ut - suma liczby uczniów Ut,i dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego, obliczana według wzoru:
gdzie Ut,i jest obliczane w sposób określony w pkt 3.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.2018.2446 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Sposób podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2019. |
Data aktu: | 18/12/2018 |
Data ogłoszenia: | 28/12/2018 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2019 |