PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
podaje do powszechnej wiadomości:
Dnia 19 kwietnia 1972 r. we Florencji została sporządzona Konwencja powołująca Europejski Instytut Uniwersytecki, w następującym brzmieniu:
Konwencja
powołująca
Europejski Instytut Uniwersytecki
Jego Królewska Mość Król Belgów,
Jej Królewska Mość Królowa Danii,
Prezydent Republiki Federalnej Niemiec,
Prezydent Republiki Greckiej,
Jego Królewska Mość Król Hiszpanii,
Prezydent Republiki Francuskiej,
Prezydent Irlandii,
Prezydent Republiki Włoskiej,
Jego Królewska Wysokość Wielki Książę Luksemburga,
Jej Królewska Mość Królowa Niderlandów,
Prezydent Republiki Portugalskiej,
Jej Królewska Mość Królowa Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej,
ZDECYDOWANI wspierać rozwój nauczania w dziedzinach o szczególnym znaczeniu dla rozwoju Europy, w szczególności jej kultury, historii, prawa, ekonomii i instytucji;
PRAGNĄC wspierać współpracę w tych dziedzinach i stymulować wspólne badania;
ZDECYDOWAWSZY zrealizować zamiary wyrażone w tym przedmiocie w deklaracjach złożonych przez Szefów Państw i Rządów na posiedzeniu w Bonn dnia 18 lipca 1961 roku oraz w Hadze w dniach 1 i 2 grudnia 1969 roku;
UWZGLĘDNIAJĄC konieczność dalszego wkładu w intelektualne życie Europy i że w tym duchu należy powołać Instytut Europejski na najwyższym poziomie uniwersyteckim;
UWZGLĘDNIAJĄC fakt, że uzyskane doświadczenia i przyszłe perspektywy wzywają do dostosowania struktur administracyjnych i akademickich Europejskiego Instytutu Uniwersyteckiego;
POSTANOWILI, co następuje:
ZASADY REGULUJĄCE POWOŁANIE INSTYTUTU
Na mocy niniejszej Konwencji, Państwa Członkowskie Wspólnot Europejskich (zwane dalej: "Umawiającymi się Państwami") wspólnie powołują Europejski Instytut Uniwersytecki (zwany dalej: "Instytutem"). Instytut ma osobowość prawną.
Siedzibą Instytutu jest Florencja.
Cel ten jest osiągany poprzez nauczanie i badania na najwyższym poziomie uniwersyteckim.
W ramach ogólnego programu działań naukowych Instytut rozwija programy badań interdyscyplinarnych dotyczące najważniejszych kwestii, przed którymi staje współczesne społeczeństwo europejskie, w tym spraw dotyczących budowy Europy.
Instytut i jego personel korzystają z przywilejów i immunitetów, jakie są niezbędne do realizacji ich zadań, na warunkach ustanowionych w Protokole załączonym do niniejszej Konwencji, stanowiącym jej integralną część.
Instytut zawiera z Rządem Republiki Włoskiej umowę dotyczącą siedziby, która zostanie jednomyślnie zatwierdzona przez Wysoką Radę.
ADMINISTRACJA
Władzami Instytutu są:
Posiedzenia Wysokiej Rady odbywają się we Florencji, co najmniej raz w roku.
Wysoka Rada podejmuje decyzje niezbędne do wykonania powierzonych jej zadań zgodnie z ustępami 5 i 6.
Belgia 5
Bułgaria 4
Dania 3
Niemcy 10
Estonia 3
Irlandia 3
Grecja 5
Hiszpania 8
Francja 10
Włochy 10
Cypr 2
Łotwa 3
Malta 2
Luksemburg 2
Niderlandy 5
Austria 4
Polska 8
Portugalia 5
Rumunia 6
Słowenia 3
Finlandia 3
Szwecja 4
Zjednoczone Królestwo 10
Decyzje zostają przyjęte pod warunkiem uzyskania co najmniej 83 głosów "za", przy poparciu przynajmniej 15 Rządów.
Dyrektor przygotowuje projekt rocznego budżetu i trzyletnich prognoz finansowych oraz przedkłada je Wysokiej Radzie, po konsultacji z Radą Akademicką.
Dyrektor mianuje kierowników wydziałów, dyrektorów centrów interdyscyplinarnych oraz innych członków personelu dydaktycznego, nominowanych zgodnie z Artykułem 9 ustęp 5 litera e) i Artykułem 9 ustęp 2.
Dyrektor mianuje członków personelu administracyjnego Instytutu.
Kadencja Dyrektora trwa pięć lat. Wysoka Rada, podejmując jednomyślną decyzję w uzgodnieniu z Radą Akademicką, może przedłużyć jego kadencję o maksymalny okres trwający trzy lata.
Przepisy zawarte w Artykule 6 ustęp 5 litera a) określają warunki, na jakich istnieje możliwość zakończenia kadencji z inicjatywy Dyrektora Instytutu lub Instytutu.
Radzie Akademickiej przewodniczy Dyrektor Instytutu.
Komitet wykonawczy spełnia określone zadania powierzane mu przez Radę Akademicką. Komitet wykonawczy składa regularne raporty do Rady Akademickiej i Wysokiej Rady na temat sposobu, w jaki spełnia powyższe cele.
Wysoka Rada, na warunkach które ustanowi, może zapraszać osoby o szczególnych kwalifikacjach, będące obywatelami Państw Członkowskich i reprezentujące różne aspekty życia gospodarczego, społecznego i kulturalnego, do wzięcia udziału w pracach Rady Akademickiej.
STRUKTURA AKADEMICKA
Organizacja akademicka
Instytut dzieli się na wydziały, stanowiące podstawowe jednostki badawcze i naukowe; wydziały z kolei podzielone są na seminaria.
Wysoka Rada, stanowiąc jednomyślnie, po konsultacji z Radą Akademicką i w świetle zdobytych doświadczeń, może zmienić powyższą strukturę lub utworzyć nowe wydziały. Rada Akademicka może w tym celu formułować zalecenia.
Kierownicy wydziałów odpowiedzialni są za organizację różnych seminariów i zespołów badawczych. Prace badawcze prowadzone są przy aktywnej współpracy personelu dydaktycznego i studentów prowadzących badania, którzy wspólnie ustanawiają metody pracy i kierunki prowadzenia działań.
Kierownicy wydziałów, po uzyskaniu zgody profesorów i asystentów, powiadamiają Radę Akademicką o tematyce projektu prac, jakie mają być podejmowane na każdym seminarium i przez każdy zespół badawczy.
Procedura stosowania niniejszego postanowienia ustalona zostanie w umowie dotyczącej siedziby.
Personel dydaktyczny i studenci prowadzący badania
Obywatele innych państw mogą zostać przyjęci z zastrzeżeniem ograniczeń i warunków, jakie zostaną ustanowione w przepisach przyjętych przez Wysoką Radę po konsultacji z Radą Akademicką.
Właściwe władze Umawiających się Państw wspomagają Instytut w przeprowadzaniu procedury przyjęcia.
POSTANOWIENIA FINANSOWE
Budżet jest zrównoważony w odniesieniu do dochodów i wydatków.
Regulamin finansowy wyszczególnia dochody Instytutu.
Belgia 4,90 %
Bułgaria 0,31 %
Dania 2,00 %
Niemcy 17,16 %
Estonia 0,07 %
Irlandia 0,50 %
Łotwa 0,17 %
Grecja 1,45 %
Hiszpania 6,13 %
Francja 17,16 %
Włochy 17,16 %
Cypr 0,12 %
Luksemburg 0,16 %
Malta 0,06 %
Niderlandy 4,90 %
Austria 2,60 %
Polska 2,10 %
Portugalia 0,74 %
Rumunia 1,07 %
Słowenia 0,23 %
Finlandia 1,17 %
Szwecja 2,68 %
Zjednoczone Królestwo 17,16 %
Jeżeli na początku roku budżetowego, budżet nie był jeszcze poddany głosowaniu, kwota równa nie więcej niż jednej dwunastej środków budżetowych poprzedniego roku budżetowego może być wydana w każdym miesiącu w odniesieniu do każdego rozdziału lub innej jednostki podziału budżetu zgodnie z przepisami regulaminu finansowego; jednakże, powyższe ustalenie nie ma wpływu na pozostawienie do dyspozycji Instytutu środków w kwocie przewyższającej jedną dwunastą środków przewidzianych w przygotowywanym projekcie budżetu.
Wysoka Rada, stanowiąc większością kwalifikowaną, może zezwolić na wydatek powyżej jednej dwunastej pod warunkiem zachowania pozostałych warunków poprzedniego ustępu.
Umawiające się Państwa, na zasadzie tymczasowości i zgodnie z podziałem obowiązującym w poprzednim roku budżetowym, uiszczają miesięczne opłaty niezbędne do zapewnienia stosowania niniejszego Artykułu.
Celem audytu, który przeprowadzany jest na podstawie dokumentów i w razie potrzeby na miejscu, jest stwierdzenie czy otrzymano wszystkie wpływy oraz czy poczynione wydatki były legalne i prawidłowe oraz czy zarządzanie finansami jest należyte.
Rewidenci corocznie przedkładają swoje sprawozdania Wysokiej Radzie.
Dyrektor udziela wszelkich informacji oraz zapewnia rewidentom wsparcie, którego mogą potrzebować przy wykonywaniu swoich obowiązków.
POSTANOWIENIA RÓŻNE
Wysoka Rada, stanowiąc jednomyślnie, określa procedurę wyboru tych języków.
Rada Akademicka może wyrazić zgodę na wprowadzenie odstępstwa w przypadku specjalistów zaangażowanych w niektóre prace Instytutu.
W każdym z Umawiających się Państw, Instytutowi przysługuje zdolność prawna w najszerszym znaczeniu, przyznawana osobom prawnym przez ich przepisy prawne; Instytut może, w szczególności, nabywać lub zbywać mienie ruchome lub nieruchome, zawierać umowy oraz występować jako strona w postępowaniach sądowych. W tym celu Instytut jest reprezentowany przez Dyrektora.
Wszelkie spory między Umawiającymi się Państwami lub między jednym lub kilkoma Umawiającymi się Państwami a Instytutem, dotyczące stosowania lub interpretacji niniejszej Konwencji, w przypadku braki możliwości rozstrzygnięcia ich przez Wysoką Radę, na wniosek jednej ze stron sporu mogą zostać poddane arbitrażowi.
W takim przypadku, Prezes Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich wskazuje organ arbitrażowy właściwy do rozstrzygnięcia sporu.
Umawiające się Państwa zobowiązują się wykonać decyzję organu arbitrażowego.
POSTANOWIENIA PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE
Od momentu mianowania Dyrektora, Sekretarza i ośmiu członków personelu dydaktycznego, środki podejmowane przez Radę Akademicką stają się wiążącymi decyzjami.
Pierwszy Dyrektor i pierwszy Sekretarz Instytutu są mianowani jednomyślnie przez Wysoką Radę.
Rząd któregokolwiek z Umawiających się Państw, Dyrektor Instytutu lub Rada Akademicka mogą przedłożyć Wysokiej Radzie projekt zmiany niniejszej Konwencji. Jeżeli Wysoka Rada, stanowiąc jednomyślnie, zatwierdzi zwołanie konferencji przedstawicieli Umawiających się Państw, zostaje ona zwołana przez Rząd, którego przedstawiciel sprawuje w danym momencie urząd Przewodniczącego Wysokiej Rady.
Wysoka Rada, stanowiąc jednomyślnie, podejmie właściwe środki w przypadku, gdy działanie któregokolwiek z organów Instytutu wyda się być niezbędne do osiągnięcia celów określonych w niniejszej Konwencji, a Konwencja nie przewiduje niezbędnych uprawnień.
Niniejsza Konwencja jest przedkładana do przyjęcia, zatwierdzenia lub ratyfikacji przez Umawiające się Państwa zgodnie z ich wymogami konstytucyjnymi.
Wchodzi ona w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po otrzymaniu przez Rząd Republiki Włoskiej ostatniej notyfikacji informującej o dopełnieniu powyższych formalności.
Rząd Republiki Włoskiej notyfikuje Umawiającym się Państwom o:
Niniejsza Konwencja, sporządzona w pojedynczym egzemplarzu w językach bułgarskim, duńskim, niderlandzkim, angielskim, estońskim, fińskim, francuskim, niemieckim, greckim, irlandzkim, włoskim, łotewskim, maltańskim, polskim, portugalskim, rumuńskim, słoweńskim, hiszpańskim oraz szwedzkim, przy czym wszystkie dziewiętnaście tekstów jest jednakowo autentycznych, zostaje zdeponowana w archiwum Rządu Republiki Włoskiej, który przekaże uwierzytelnione kopie Konwencji Rządom wszystkich pozostałych Umawiających się Państw.
Sporządzono we Florencji, dnia 19 kwietnia 1972 roku.
PROTOKÓŁ W SPRAWIE PRZYWILEJÓW I IMMUNITETÓW EUROPEJSKIEGO INSTYTUTU UNIWERSYTECKIEGO
PRAGNĄC określić przywileje i immunitety niezbędne do zapewnienia sprawnego funkcjonowania Instytutu,
UZGODNIŁY, co następuje:
UZGODNIENIA DOTYCZĄCE INSTYTUTUTU
Europejski Instytutu Uniwersytecki (zwany dalej "Instytutem") korzysta z immunitetu egzekucyjnego w trakcie wykonywania swoich czynności urzędowych, z wyjątkiem:
Z wyjątkiem przypadków przewidzianych w Artykule 1 litera a), b) i c), mienia i aktywa Instytutu nie podlegają żadnym środkom przymusu administracyjnego lub sądowego, takim jak rekwizycja, konfiskata, wywłaszczenie lub zajęcie.
Instytut może otrzymać i zachować wszelkie fundusze, waluty, środki pieniężne lub papiery wartościowe; z zastrzeżeniem przepisów krajowych w sprawie kontroli dewizowej, Instytut może zbywać je swobodnie w wykonywaniu swoich czynności urzędowych oraz prowadzić rozliczenia w dowolnej walucie do wysokości wymaganej do zaspokojenia zobowiązań.
UZGODNIENIA DOTYCZĄCE PRZEDSTAWICIELI UMAWIAJĄCYCH SIĘ PAŃSTW ORAZ DYREKTORA, SEKRETARZA, PERSONELU DYDAKTYCZNEGO ORAZ INNYCH OSÓB ZWIĄZANYCH Z INSTYTUTEM
Przedstawiciele Umawiających się Państw i ich doradcy biorący udział w posiedzeniach Wysokiej Rady Instytutu, w trakcie wykonywania swoich obowiązków oraz w trakcie podróży do i z miejsc posiedzeń korzystają z następujących przywilejów, immunitetów oraz udogodnień:
Niniejszy artykuł stosuje się także do przedstawiciela Wspólnot Europejskich biorącego udział w posiedzeniach Wysokiej Rady.
Umawiające się Państwa, w ścisłej współpracy z Instytutem, podejmują wszelkie środki pozostające w zakresie ich uprawnień w celu zapewnienia, że wszelkie niezbędne udogodnienia administracyjne, szczególnie w odniesieniu do podróży, pobytu oraz wymiany walut są przyznane osobom biorącym udział w pracy Instytutu, w szczególności tym określonym w Artykule 9 ustęp 3 Konwencji.
Umawiające się Państwa, w ścisłej współpracy z Instytutem, podejmują wszelkie właściwe środki w celu ułatwienia wjazdu, pobytu oraz wyjazdu studentów prowadzących badania.
Jeżeli nie ustanowiono przepisów dotyczących takich świadczeń, osoby określone w poprzednich akapitach mogą wybrać system zarówno zgodnie z ustawodawstwem państwa, w którym Instytut ma siedzibę, lub zgodnie z ustawodawstwem Umawiającego się Państwa, któremu ostatnio podlegały, lub zgodnie z ustawodawstwem Umawiającego się Państwa, którego są obywatelami.
Wybór ten może być dokonany tylko raz i staje się skuteczny od daty podjęcia zatrudnienia w Instytucie.
Wysoka Rada, stanowiąc jednomyślnie, ustala kategorie osób z personelu, do których stosuje się postanowienia Artykułów od 9 do 12, w całości lub w części.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Niniejszy Protokół w żaden sposób nie narusza prawa żadnego z Umawiających się Państw do podjęcia wszelkich środków ostrożności koniecznych w interesie jego bezpieczeństwa.
Żadne Umawiające się Państwo nie jest zobowiązane do przyznania przywilejów i immunitetów, określonych w Artykule 7, Artykule 9 ustęp 1 litera c) i d) oraz Artykule 10 swoim obywatelom oraz stałym rezydentom.
Do celów niniejszego Protokołu, czynności urzędowe Instytutu obejmują jego administracyjne działanie oraz jego działalność dydaktyczną i badawczą służącą celom określonym w Konwencji powołującej Europejski Instytut Uniwersytecki.
Bez uszczerbku dla postanowień Artykułu 9 ustęp 1 litera d), nie przyznaje się żadnych zwolnień w odniesieniu do towarów przeznaczonych do osobistego użytku personelu Instytutu. Towary przywożone lub nabyte na podstawie niniejszego Protokołu nie są sprzedawane, oddawane lub wypożyczane, z wyjątkiem warunków określonych przez Rządy Umawiających się Państw, które przyznały zwolnienia.
Mogą zostać zawarte dodatkowe porozumienia pomiędzy Instytutem a jednym lub więcej Umawiającymi się Państwami w celu wprowadzenia w życie i stosowania niniejszego
Protokołu. Wysoka Rada, stanowiąc jednomyślnie, podejmuje decyzje dotyczące stosowania niniejszego Artykułu.
Postanowienia Artykułu 29 Konwencji stosuje się do sporów dotyczących niniejszego Protokołu.
AKT KOŃCOWY
zgromadzeni we Florencji w dniu 19 kwietnia 1972 roku w celu podpisania Konwencji powołującej Europejski Instytut Uniwersytecki,
PRZYJĘLI NASTĘPUJĄCE AKTY:
- Konwencję powołującą Europejski Instytut Uniwersytecki,
- Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów Europejskiego Instytutu Uniwersyteckiego. Podpisując te akty, Pełnomocnicy:
- przyjęli deklaracje zawarte w Załączniku I, oraz
- wzięli pod uwagę deklaracje Rządu Republiki Federalnej Niemiec zamieszczone w Załączniku II.
PRZEDSTAWICIELE WYSOKICH UMAWIAJĄCYCH SIĘ STRON,
w związku z Konferencją Przedstawicieli Rządów Umawiających się Państw, która odbyła się w Hadze dnia 20 marca 1992 roku,
spotykając się we Florencji dnia 18 czerwca 1992 roku w celu wprowadzenia zmian do Konwencji z dnia 19 kwietnia 1972 roku powołującej Europejski Instytut Uniwersytecki,
przyjęli tekst Konwencji zmieniający Konwencję florencką z dnia 19 kwietnia 1972 roku powołującą Europejski Instytut Uniwersytecki,
uzgodnili otwarcie Konwencji dla Państw Członkowskich Europejskiego Instytutu Uniwersyteckiego w celu złożenia podpisów przez ich właściwie upoważnionych przedstawicieli posiadających pełne uprawnienia, w okresie od 18 czerwca 1992 roku do 30 września 1992 roku, w siedzibie Europejskiego Instytutu Uniwersyteckiego we Florencji.
Deklaracje odnoszące się do niektórych postanowień Konwencji
Artykuł 6 ustęp 5 litera c)
Postanowienia Artykułu 6 ustęp 5 litera c) nie uniemożliwiają Wysokiej Radzie wyznaczenia Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich, po konsultacji z Prezesem tego Trybunału, jako organu powołanego do rozstrzygania sporów między Instytutem a jego personelem.
Artykuł 10
Przeprowadzanie prac badawczych w ramach danego wydziału oznacza jedynie, że wydział jest głównym prowadzącym te badania. Nie wyklucza to jednak występowania o usługi innych wydziałów w celu zapewnienia, że wszelkie czynności naukowe mają niezbędny charakter interdyscyplinarny.
Artykuł 12
Artykuł 14
"Doktor prawa Europejskiego Instytutu Uniwersyteckiego we Florencji"
"Doktor nauk politycznych Europejskiego Instytutu Uniwersyteckiego we Florencji".
Artykuł 15 ustęp 1
Okres powołania profesorów do Instytutu na stałych zasadach będzie wynosił trzy lata i będzie mógł być odnawialny.
Artykuł 15 ustęp 3
Odnosi się to głównie do zachowania praw nabytych zgodnie z uzgodnieniami krajowymi, oraz, gdzie właściwe, nabycia takich praw, jak również możliwości powrotu do instytucji w kraju pochodzenia, szczególnie jeżeli okres pobytu w Instytucie jest krótki.
Artykuł 16 ustęp 1
Biorąc pod uwagę poziom akademicki i wymagania dotyczące organizacji pracy, liczba studentów prowadzących badania będzie, przynajmniej początkowo, wynosić między 250 a 600.
Artykuł 16 ustęp 3
Artykuł 17
Wskazane jest, aby przedstawiciele Umawiających się Państw w Wysokiej Radzie zasięgali wzajemnych konsultacji, tak aby poziom stypendiów oraz procedury ich przyznawania były porównywalne we wszystkich państwach.
Artykuł 25
Wydatki odnoszące się do dodatkowego wyposażenia będą pochodzić z budżetu Instytutu i będą finansowane zgodnie ze zwykłymi zasadami finansowania wydatków Instytutu.
Artykuł 26
Regulamin finansowy określa, że jeżeli Umawiające się Państwa wnoszą wkłady w swoich walutach krajowych:
Artykuł 29 ustęp 2
Artykuł 29.
Konwencji nie wyklucza powołania Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich jako organu arbitrażowego przez Prezesa tego Trybunału.
Artykuł 30
Komitet Przygotowawczy złożony z przedstawicieli Rządów Umawiających się Państw oraz przedstawiciela Komisji (bez prawa głosu) spotka się po podpisaniu Konwencji. Komitet Przygotowawczy podejmie niezbędne prace przygotowawcze, w szczególności przygotowanie projektu umowy dotyczącej siedziby, tak żeby Instytut mógł być powołany tak szybko, jak to jest tylko możliwe po wejściu w życie Konwencji.
Deklaracje różne
Finansowanie oraz struktura Instytutu
Zakwaterowanie studentów prowadzących badania
Wszelkie środki, które mogą zostać podjęte w związku z tym, nie mogą być pokryte z budżetu Instytutu.
Możliwe przystąpienie Państw, które nie są członkami Wspólnoty Europejskiej
Ponowne przeanalizowanie kwestii wypowiedzenia
Kolegium Europejskie w Brugii
"Władze akademickie Instytutów we Florencji i Brugii powinny współpracować w celu zorganizowania i ustanowienia w najbardziej odpowiedni sposób programów w odniesieniu do podobnych lub zbieżnych działań."
Deklaracje Rządu Republiki Federalnej Niemiec
Po zaznajomieniu się z powyższą konwencją, w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej oświadczam, że:
- została ona uznana za słuszną zarówno w całości, jak i każde z postanowień w niej zawartych,
- Rzeczpospolita Polska postanawia przystąpić do tej konwencji,
- postanowienia konwencji są przyjęte, potwierdzone i będą niezmiennie zachowywane.
Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej Polskiej.
Dano w Warszawie dnia 17 września 2005 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.2019.2051 |
Rodzaj: | Umowa międzynarodowa |
Tytuł: | Konwencja powołująca Europejski Instytut Uniwersytecki. Florencja.1972.04.19. |
Data aktu: | 19/04/1972 |
Data ogłoszenia: | 25/10/2019 |
Data wejścia w życie: | 11/10/2005 |