Zmiana rozporządzenia w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu wstrzymywania i wycofywania z obrotu produktów leczniczych i wyrobów medycznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 11 października 2019 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu wstrzymywania i wycofywania z obrotu produktów leczniczych i wyrobów medycznych

Na podstawie art. 121 ust. 5 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 499, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 12 marca 2008 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu wstrzymywania i wycofywania z obrotu produktów leczniczych i wyrobów medycznych (Dz. U. poz. 347) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2 w ust. 3 pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6) datę oraz nadruk lub pieczątkę obejmujące imię i nazwisko wojewódzkiego inspektora oraz wskazanie pełnionej funkcji, oraz jego podpis.";

2)
w § 3 w ust. 4 pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7) datę oraz nadruk lub pieczątkę obejmujące imię i nazwisko wojewódzkiego inspektora oraz wskazanie pełnionej funkcji, oraz jego podpis.";

3)
załączniki nr 1-4 do rozporządzenia otrzymują brzmienie określone w załącznikach nr 1-4 do niniejszego rozporządzenia.
§  2. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

Zgłoszenie podejrzenia braku spełnienia wymagań jakościowych produktu leczniczego/ wymagań zasadniczych wyrobu medycznego*)

......................................................................... .............................................
(nadruk lub pieczęć obejmujące nazwę, adres i numer telefonu zgłaszającego podejrzenie) (data sporządzenia)

Wojewódzki Inspektor

Farmaceutyczny

w ..........................................

Zgłoszenie podejrzenia braku spełnienia wymagań jakościowych produktu leczniczego/ wymagań zasadniczych wyrobu medycznego* (czytelnie wypełnia osoba upoważniona)

1. Pełna nazwa placówki oraz nazwa komórki organizacyjnej: ............................................................................................................................................................... ...............................................................................................................................................................

2. Data zawiadomienia o wystąpieniu braku spełnienia wymagań jakościowych/ wymagań zasadniczych*:

...............................................................................................................................................................

3. Dane dotyczące produktu leczniczego/ wyrobu medycznego*, co do którego istnieje podejrzenie występowania braku spełnienia wymagań jakościowych/ wymagań zasadniczych*:

a) nazwa, typ, dawka, postać farmaceutyczna, wielkość opakowania*: ........................................................................................................................................................

b) numer serii1: ........................................................................................................................................................

__________________________________________

* Niepotrzebne skreślić.

1) Kombinacja cyfr i ewentualnie liter, które jednoznacznie i niepowtarzalnie identyfikują daną serię produktu leczniczego/ wyrobu medycznego

c) termin ważności2: ........................................................................................................................................................

d) wytwórca/importer: ........................................................................................................................................................

e) podmiot odpowiedzialny3): ........................................................................................................................................................

f) autoryzowany przedstawiciel4):

........................................................................................................................................................

4. Uzasadnienie podejrzenia braku spełnienia wymagań jakościowych produktu leczniczego lub wyrobu medycznego*:

...............................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

5. Źródło nabycia produktu leczniczego/ wyrobu medycznego*: ...............................................................................................................................................................

6. Posiadana ilość produktu leczniczego/ wyrobu medycznego*, co do którego istnieje podejrzenie braku wymagań jakościowych/ wymagań zasadniczych*:

...............................................................................................................................................................

7. Inne uwagi: ...............................................................................................................................................................

........................................................................

(nadruk lub pieczęć obejmujące imię i nazwisko oraz podpis osoby zgłaszającej lub upoważnionej do reprezentowania zgłaszającego)

........................................................................

(nadruk lub pieczątka obejmujące imię i nazwisko osoby przyjmującej zgłoszenie oraz jej podpis)

_____________________________________________

2) Kombinacja cyfr arabskich zawierająca co najmniej miesiąc i rok, w którym upływa termin podania produktu leczniczego/ użycia wyrobu medycznego.

3) Wypełnić w przypadku produktu leczniczego.

4) Wypełnić w przypadku wyrobu medycznego.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

Protokół wstrzymania/wycofania*) z obrotu produktu leczniczego lub wyrobu medycznego*)

...........................................................

(nadruk lub pieczątka obejmujące nazwę, adres i numer telefonu podmiotu)

Protokół

wstrzymania/wycofania*z obrotu produktu leczniczego lub wyrobu medycznego*

1. Podstawa wstrzymania/wycofania* z obrotu: ...............................................................................................................................................................

2. Dane dotyczące produktu leczniczego/ wyrobu medycznego*, co do którego istnieje podejrzenie występowania braku spełnienia wymagań jakościowych/ wymagań zasadniczych*:

a) nazwa, typ, dawka, postać farmaceutyczna, wielkość opakowania*: ........................................................................................................................................................

b) numer serii1: ........................................................................................................................................................

c) termin ważności2): ........................................................................................................................................................

d) wytwórca/importer: ........................................................................................................................................................

e) podmiot odpowiedzialny3): ........................................................................................................................................................

f) autoryzowany przedstawiciel4: ........................................................................................................................................................

_________________________________________

*) Niepotrzebne skreślić.

1) Kombinacja cyfr i ewentualnie liter, które jednoznacznie i niepowtarzalnie identyfikują daną serię produktu leczniczego/ wyrobu medycznego.

2) Kombinacja cyfr arabskich zawierająca co najmniej miesiąc i rok, w którym upływa termin podania produktu leczniczego/ użycia wyrobu medycznego.

3) Wypełnić w przypadku produktu leczniczego.

4) Wypełnić w przypadku wyrobu medycznego.

g) stan magazynowy (na dzień otrzymania, podjęcia decyzji o wstrzymaniu/wycofaniu z obrotu*):

........................................................................................................................................................

3. Dane dotyczące dostawcy produktu leczniczego/ wyrobu medycznego:

a) nazwa: ........................................................................................................................................................

b) adres: ........................................................................................................................................................

c) numer faktury: ........................................................................................................................................................

d) data wystawienia faktury: ........................................................................................................................................................

e) liczba zakupionych opakowań: ........................................................................................................................................................

4. Wycofany z obrotu produkt leczniczy/ wyrób medyczny* został zwrócony do dostawcy:

a) nazwa dostawcy: ........................................................................................................................................................

b) numer faktury: ........................................................................................................................................................

c) z dnia: ........................................................................................................................................................

d) zwrócona ilość: ........................................................................................................................................................

................................................................................................ (nadruk lub pieczątka obejmujące imię i nazwisko osoby

sporządzającej protokół oraz jej podpis)

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

Raport o podjętych działaniach zabezpieczających w sprawie wstrzymania/wycofania*) z obrotu produktu leczniczego/ wyrobu medycznego*)

...........................................................

(nadruk lub pieczątka obejmujące nazwę, adres i numer telefonu podmiotu wypełniającego raport)

Raport

o podjętych działaniach zabezpieczających w sprawie wstrzymania/wycofania*z obrotu produktu leczniczego/ wyrobu medycznego*

1. Podstawa wstrzymania/wycofania* z obrotu produktu leczniczego/ wyrobu medycznego*: ...............................................................................................................................................................

2. Dane dotyczące produktu leczniczego/ wyrobu medycznego*:

a) nazwa, typ, dawka, postać farmaceutyczna, wielkość opakowania*: ........................................................................................................................................................

b) numer serii1): ........................................................................................................................................................

c) termin ważności2): ........................................................................................................................................................

d) wytwórca/importer: ........................................................................................................................................................

e) podmiot odpowiedzialny3): ........................................................................................................................................................

f) autoryzowany przedstawiciel4): ........................................................................................................................................................

_____________________________________

* Niepotrzebne skreślić.

1) Kombinacja cyfr i ewentualnie liter, które jednoznacznie i niepowtarzalnie identyfikują daną serię produktu leczniczego/ wyrobu medycznego.

2) Kombinacja cyfr arabskich zawierająca co najmniej miesiąc i rok, w którym upływa termin podania produktu leczniczego/ użycia wyrobu medycznego.

3) Wypełnić w przypadku produktu leczniczego.

4 Wypełnić w przypadku wyrobu medycznego.

3. Wielkość produkcji/zakupu*: ...............................................................................................................................................................

4. Stan magazynowy (na dzień otrzymania decyzji): ...............................................................................................................................................................

5. Wielkość sprzedaży (na dzień otrzymania decyzji): ...............................................................................................................................................................

6. Rodzaj podjętych działań zabezpieczających: ............................................................................................................................................................... ...............................................................................................................................................................

7. Wykaz zawiadomionych odbiorców bezpośrednich: ...............................................................................................................................................................

8. Data sporządzenia: ...............................................................................................................................................................

................................................................................................

(podpis osoby odpowiedzialnej za sporządzenie raportu)

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

Raport końcowy o zakończeniu procedury wstrzymania/wycofania*) z obrotu produktu leczniczego

...........................................................

(nadruk lub pieczątka obejmujące nazwę, adres i numer telefonu podmiotu wypełniającego raport)

Raport końcowy

o zakończeniu procedury wstrzymania/wycofania*z obrotu produktu leczniczego

1. Podstawa wstrzymania/wycofania* z obrotu produktu leczniczego: ...............................................................................................................................................................

2. Dane dotyczące produktu leczniczego:

a) nazwa, typ, dawka, postać farmaceutyczna, wielkość opakowania*: .......................................................................................................................................................

b) numer serii1): .......................................................................................................................................................

c) termin ważności2): .......................................................................................................................................................

d) nazwa podmiotu odpowiedzialnego, wytwórcy, importera*: .......................................................................................................................................................

3. Wielkość produkcji/zakupu*: ...............................................................................................................................................................

4. Wielkość wstrzymana/wycofana* z obrotu produktu leczniczego (na dzień zakończenia procedury wstrzymania/wycofania*):

...............................................................................................................................................................

__________________________________________

* Niepotrzebne skreślić.

1) Kombinacja cyfr i ewentualnie liter, które jednoznacznie i niepowtarzalnie identyfikują daną serię produktu leczniczego/ wyrobu medycznego.

2) Kombinacja cyfr arabskich zawierająca co najmniej miesiąc i rok, w którym upływa termin podania produktu leczniczego/ użycia wyrobu medycznego.

5. Data zakończenia procedury wstrzymania/wycofania* z obrotu produktu leczniczego: ...............................................................................................................................................................

6. Data sporządzenia raportu końcowego: ...............................................................................................................................................................

................................................................................................

(podpis osoby odpowiedzialnej za sporządzenie raportu)

1 Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. poz. 95).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2019.2094

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu wstrzymywania i wycofywania z obrotu produktów leczniczych i wyrobów medycznych.
Data aktu: 11/10/2019
Data ogłoszenia: 30/10/2019
Data wejścia w życie: 14/11/2019