Zakres ryzyka budowy i ryzyka uzyskania gwarantowanego poziomu średniorocznych oszczędności energii oraz szczegółowe czynniki uwzględniane przy ich ocenie.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FUNDUSZY I POLITYKI REGIONALNEJ 1
z dnia 22 grudnia 2021 r.
w sprawie zakresu ryzyka budowy i ryzyka uzyskania gwarantowanego poziomu średniorocznych oszczędności energii oraz szczegółowych czynników uwzględnianych przy ich ocenie

Na podstawie art. 7 ust. 5 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2166) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
zakres ryzyka budowy i ryzyka uzyskania gwarantowanego poziomu średniorocznych oszczędności energii uwzględnianych przy ocenie wpływu zobowiązań wynikających z umów o poprawę efektywności energetycznej na poziom państwowego długu publicznego oraz deficyt sektora finansów publicznych;
2)
szczegółowe czynniki uwzględniane przy ocenie ryzyk, o których mowa w pkt 1.
§  2. 
Ryzyko budowy obejmuje zdarzenia powodujące zmianę kosztów lub terminów wytworzenia nowych środków trwałych lub ulepszenia już istniejących, w szczególności związane:
1)
z odpowiedzialnością za prace projektowe;
2)
z udziałem jednostki sektora publicznego w oszczędnościach kosztów wygenerowanych przez dostawcę usług związanych ze zużyciem energii w zakresie prac projektowych lub budowy;
3)
ze spełnieniem kryteriów zakończenia budowy;
4)
z zakończeniem poszczególnych etapów budowy, które pociągają za sobą płatności jednostki sektora publicznego na rzecz dostawcy usług związanych ze zużyciem energii;
5)
z pracami poprawkowymi, które zostały wykonane w celu usunięcia usterek lub wad ujawnionych podczas odbioru prac projektowych lub budowy;
6)
z refundacją przez dostawcę usług związanych ze zużyciem energii kosztów poniesionych przez jednostkę sektora publicznego.
§  3. 
Ryzyko uzyskania gwarantowanego poziomu średniorocznych oszczędności energii obejmuje zdarzenia wskazane w umowie o poprawę efektywności energetycznej skutkujące nieuzyskaniem gwarantowanego poziomu średniorocznych oszczędności energii, w szczególności związane:
1)
z odpowiedzialnością za eksploatację nowego środka trwałego;
2)
z zachowaniem odpowiednich standardów w zakresie eksploatacji nowego środka trwałego;
3)
z zatwierdzeniem planu eksploatacji nowego środka trwałego;
4)
z poniesieniem kosztów eksploatacji nowego środka trwałego przez dostawcę usług związanych ze zużyciem energii zgodnie z harmonogramem;
5)
z utworzeniem przez dostawcę usług związanych ze zużyciem energii wyodrębnionego rachunku, na którym gromadzone będą środki finansowe na pokrycie kosztów eksploatacji nowego środka trwałego;
6)
z ustaleniem gwarantowanego poziomu średniorocznych oszczędności energii;
7)
z brakiem określenia gwarantowanego poziomu średniorocznych oszczędności energii;
8)
z brakiem obiektywnego systemu monitorowania i mierzenia poziomu oszczędności energii;
9)
z procedurą zatwierdzania przez jednostkę sektora publicznego systemu monitorowania i mierzenia poziomu średniorocznych oszczędności energii;
10)
ze sprawdzaniem przez jednostkę sektora publicznego wydajności nowego środka trwałego w stosunku do gwarantowanego poziomu średniorocznych oszczędności energii;
11)
z wystąpieniem sytuacji powodujących konieczność korekty zakładanego gwarantowanego poziomu średniorocznych oszczędności energii.
§  4. 
Przy ocenie ryzyka budowy i ryzyka uzyskania gwarantowanego poziomu średniorocznych oszczędności energii uwzględnia się w szczególności czynniki takie jak:
1)
udział środków publicznych w nakładach inwestycyjnych poniesionych przez dostawcę usług związanych ze zużyciem energii na wytworzenie nowych środków trwałych lub ulepszenie już istniejących, z wyłączeniem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2-3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, z późn. zm.);
2)
charakter, termin i wysokość płatności dokonywanych przez jednostkę sektora publicznego na rzecz dostawcy usług związanych ze zużyciem energii, w tym zasady zmiany charakteru, terminu i wysokości tych płatności;
3)
zasady waloryzacji płatności dokonywanych przez jednostkę sektora publicznego na rzecz dostawcy usług związanych ze zużyciem energii;
4)
zasady rozliczeń w przypadku nieosiągnięcia poziomu oszczędności energii założonego w umowie o poprawę efektywności energetycznej;
5)
zasady rozliczeń w przypadku osiągnięcia wyższego poziomu oszczędności energii niż założony w umowie o poprawę efektywności energetycznej;
6)
zakres i charakter zdarzeń wynikających z naruszeń jednostki sektora publicznego oraz przypadków siły wyższej, powodujących po stronie dostawcy usług związanych ze zużyciem energii podwyższenie kosztów eksploatacji nowego środka trwałego;
7)
sposób obliczania odszkodowań, ulg lub zwolnień z tytułu zdarzeń wynikających z naruszeń jednostki sektora publicznego oraz przypadków siły wyższej, powodujących po stronie dostawcy usług związanych ze zużyciem energii podwyższenie kosztów eksploatacji nowego środka trwałego;
8)
zasady dotyczące charakteru zmian umowy o poprawę efektywności energetycznej oraz skutki tych zmian, w szczególności jeżeli zmiany te dotyczą podziału ryzyka pomiędzy stronami takiej umowy;
9)
zmiany w przepisach prawnych mające wpływ na realizację umowy o poprawę efektywności energetycznej;
10)
zakres i charakter ubezpieczeń wymaganych od dostawcy usług związanych ze zużyciem energii, w tym zasady dotyczące zmiany zakresu i charakteru tych ubezpieczeń;
11)
gwarancje udzielone przez jednostkę sektora publicznego lub dostawcę usług związanych ze zużyciem energii odnoszące się do zabezpieczenia ryzyka budowy lub ryzyka uzyskania gwarantowanego poziomu średniorocznych oszczędności energii;
12)
zasady przedterminowego rozwiązania umowy o poprawę efektywności energetycznej, w tym wypłaty odszkodowania z tego tytułu;
13)
zasady zawieszenia wykonania określonych postanowień umowy o poprawę efektywności energetycznej, w przypadku gdy druga strona dopuści się naruszeń;
14)
data wygaśnięcia umowy o poprawę efektywności energetycznej;
15)
stan środka trwałego i jego wartość na zakończenie okresu obowiązywania umowy o poprawę efektywności energetycznej;
16)
prawo jednostki sektora publicznego do przyjęcia na siebie wykonania określonych działań, zastępujących działania dostawcy usług związanych ze zużyciem energii;
17)
wysokość udziału jednostki sektora publicznego w zysku dostawcy usług związanych ze zużyciem energii.
§  5. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2022 r.
1 Minister Funduszy i Polityki Regionalnej kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej (Dz. U. poz. 1948).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2021.2452

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zakres ryzyka budowy i ryzyka uzyskania gwarantowanego poziomu średniorocznych oszczędności energii oraz szczegółowe czynniki uwzględniane przy ich ocenie.
Data aktu: 22/12/2021
Data ogłoszenia: 29/12/2021
Data wejścia w życie: 01/01/2022