Zakres programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym oraz dziennego opiekuna.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ 1
z dnia 25 marca 2011 r.
w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym oraz dziennego opiekuna

Na podstawie art. 49 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2024 r. poz. 338, 743 i 858) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Zakres programowy 280-godzinnego szkolenia dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym, o którym mowa w art. 16 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, zwanej dalej "ustawą", prowadzonego w formie warsztatów lub ćwiczeń, obejmuje następujące bloki tematyczne:
1)
psychopedagogiczne podstawy rozwoju jednostki (20 godzin):
a)
adaptacja jako rezultat rozwoju,
b)
przebieg rozwoju jednostki w cyklu życia,
c)
uwarunkowania procesu rozwoju jednostki,
d)
osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych etapach życia jednostki;
2)
rozwój dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa (25 godzin):
a)
zadania rozwojowe w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym,
b)
aspekty rozwoju dziecka - charakterystyka zmian w zakresie rozwoju poznawczego, psychospołecznego i motorycznego na poszczególnych etapach życia dziecka,
c)
źródła szans i zagrożeń dla rozwoju dziecka w wieku do lat 3,
d)
neurologiczne podstawy rozwoju dziecka,
e)
mechanizmy rozwoju dziecka,
f)
środowisko rodzinne jako czynnik warunkujący rozwój dziecka;
3)
stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka (120 godzin):
a)
rozpoznawanie potrzeb rozwojowych dziecka,
b)
planowanie i dokumentowanie rozwoju dziecka w codziennych sytuacjach (powitanie, pożegnanie, posiłki, czynności higieniczne, odpoczynek, zabawa),
c)
kreowanie przedmiotowego i społecznego środowiska rozwoju dziecka,
d)
opieka pielęgnacyjna i zdrowotna nad dzieckiem prawidłowo i nieprawidłowo rozwijającym się, a także nad dzieckiem niepełnosprawnym oraz wymagającym szczególnej opieki, w tym elementy metod terapeutycznych mających na celu stymulowanie rozwoju dziecka ze specjalnymi potrzebami,
e)
zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka - zabawy eksploracyjne, muzyczne, rytmiczne, plastyczne i techniczne,
f)
wprowadzanie dziecka w kulturę,
g)
budowanie relacji społecznych z dzieckiem, rodzicami i lokalnymi służbami odpowiedzialnymi za rozwój dziecka,
h)
umiejętność pracy ze zróżnicowanymi językowo i kulturowo grupami dzieci:
pochodzących z rodzin należących do mniejszości narodowych lub etnicznych lub rodzin migrantów, - zagrożonych wykluczeniem społecznym,
niepełnosprawnych lub wymagających szczególnej opieki;
4)
kompetencje opiekuna dziecka (35 godzin):
a)
odpowiedzialność prawna opiekuna,
aa)
ochrona praw dziecka,
b)
podstawy medycyny ratunkowej (udzielanie dziecku pierwszej pomocy),
c)
przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy,
d)
umiejętności radzenia sobie ze stresem i rozwiązywania problemów,
e)
emisja głosu,
f)
umiejętność efektywnej komunikacji z rodzicami;
5)
praktyki zawodowe (80 godzin).
§  2. 
Zakres programowy 80-godzinnego szkolenia uzupełniającego dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym, o którym mowa w art. 16 ust. 2 pkt 1 i ust. 3 ustawy, prowadzonego w formie warsztatów lub ćwiczeń, obejmuje następujące bloki tematyczne:
1)
stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka (60 godzin):
a)
rozpoznawanie potrzeb rozwojowych dziecka,
b)
źródła szans i zagrożeń rozwoju dziecka w wieku do lat 3,
c)
wczesne wspomaganie rozwoju dziecka,
d)
innowacyjne metody planowania, organizowania, monitorowania i dokumentowania procesu rozwoju dziecka,
e)
budowanie relacji społecznych z dzieckiem, rodzicami i lokalnymi służbami odpowiedzialnymi za rozwój dziecka;
2)
kompetencje opiekuna dziecka (20 godzin):
a)
odpowiedzialność prawna opiekuna,
b)
umiejętności radzenia sobie ze stresem i rozwiązywania problemów.
§  3. 
(uchylony).
§  4. 
Zakres programowy 160-godzinnego szkolenia dla dziennego opiekuna, o którym mowa w art. 39 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy, prowadzonego w formie warsztatów lub ćwiczeń, obejmuje następujące bloki tematyczne:
1)
rozwój dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa (20 godzin):
a)
aspekty rozwoju dziecka - charakterystyka zmian w zakresie rozwoju poznawczego, psychospołecznego i motorycznego na poszczególnych etapach życia dziecka,
b)
źródła szans i zagrożeń dla rozwoju dziecka w wieku do lat 3,
c)
mechanizmy rozwoju dziecka,
d)
środowisko rodzinne jako czynnik warunkujący rozwój dziecka;
2)
stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka (90 godzin):
a)
rozpoznawanie potrzeb rozwojowych dziecka,
b)
planowanie i dokumentowanie rozwoju dziecka w codziennych sytuacjach (powitanie, pożegnanie, posiłki, czynności higieniczne, odpoczynek, zabawa),
c)
kreowanie przedmiotowego i społecznego środowiska rozwoju dziecka,
d)
opieka pielęgnacyjna i zdrowotna nad dzieckiem prawidłowo i nieprawidłowo rozwijającym się, a także nad dzieckiem niepełnosprawnym oraz wymagającym szczególnej opieki, w tym elementy metod terapeutycznych mających na celu stymulowanie rozwoju dziecka ze specjalnymi potrzebami,
e)
zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka - zabawy eksploracyjne, muzyczne, rytmiczne, plastyczne i techniczne,
f)
wprowadzanie dziecka w kulturę,
g)
budowanie relacji społecznych z dzieckiem, rodzicami i lokalnymi służbami odpowiedzialnymi za rozwój dziecka,
h)
umiejętność pracy ze zróżnicowanymi językowo i kulturowo grupami dzieci:
pochodzących z rodzin należących do mniejszości narodowych lub etnicznych lub rodzin migrantów, - zagrożonych wykluczeniem społecznym,
niepełnosprawnych lub wymagających szczególnej opieki;
3)
kompetencje opiekuna dziecka (20 godzin):
a)
odpowiedzialność prawna opiekuna,
aa)
ochrona praw dziecka,
b)
podstawy medycyny ratunkowej (udzielanie dziecku pierwszej pomocy),
c)
przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy,
d)
umiejętność efektywnej komunikacji z rodzicami;
4)
praktyki zawodowe (30 godzin).
§  5. 
Zakres programowy 40-godzinnego szkolenia uzupełniającego dla dziennego opiekuna, o którym mowa w art. 39 ust. 1 pkt 6 lit. b ustawy, prowadzonego w formie warsztatów lub ćwiczeń, obejmuje następujące zagadnienia:
1)
udzielanie dziecku pierwszej pomocy;
2)
umiejętności radzenia sobie ze stresem i rozwiązywania problemów;
3)
innowacyjne metody stymulowania rozwoju dziecka.
§  5a. 
Szkolenia z bloków tematycznych wskazanych w § 1 pkt 4 lit. b i pkt 5, § 4 pkt 3 lit. b i pkt 4 oraz § 5 pkt 1 nie mogą odbywać się za pomocą środków porozumiewania się na odległość.
§  6. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 4 kwietnia 2011 r.
1 Obecnie działem administracji rządowej - rodzina kieruje Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. poz. 2715).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2024.1602 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zakres programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym oraz dziennego opiekuna.
Data aktu: 25/03/2011
Data ogłoszenia: 30/10/2024
Data wejścia w życie: 04/04/2011