Program konwergencji Cypru na lata 2004-2007.

OPINIA RADY
z dnia 5 lipca 2004 r.
w sprawie programu konwergencji Cypru na lata 2004-2007

(2004/C 320/03)

(Dz.U.UE C z dnia 24 grudnia 2004 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), w szczególności jego art. 9 ust. 2,

uwzględniając zalecenie Komisji,

po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym,

WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:

Dnia 5 lipca 2004 r. Rada przeanalizowała program konwergencji Cypru, obejmujący lata 2004-2007. Program jest w dużej mierze zgodny z odnoszącymi się do danych wymogami zmienionego "Kodeksu postępowania dotyczącego treści i formy programów stabilności i konwergencji"

Strategia budżetowa będąca podstawą programu zmierza do obniżenia deficytu w sektorze instytucji rządowych i samorządowych (general government) z 6,3 % PKB w 2003 r. do 2,9 % PKB do 2005 r. tak, aby do 2005 r. spełnić kryterium deficytu ustalone w Maastricht, a następnie obniżyć deficyt do 2,2 % PKB w 2006 r. i 1,6 % PKB do 2007 r. W tym celu program konwergencji przewiduje stworzenie rosnącej nadwyżki salda pierwotnego z planowanego - 1,6 % PKB w 2004 r. do 2 % PKB do 2007 r.; oraz zdecydowane odwrócenie tendencji zwyżkowej stosunku zadłużenia do PKB z 75,2 % PKB w 2004 r. do poziomu poniżej 69 % do końca okresu objętego prognozą. Celowi temu towarzyszy pakiet środków - przede wszystkim strukturalnych - zmierzających do ograniczenia wydatków i zwiększenia dochodów mniej więcej w równym stopniu. Środki te będą w większości wdrażane od 2005 r.

Program koncentruje się na zwiększaniu dochodów i kontroli wydatków, w których w przeszłości miała miejsca większość nieprawidłowości. Przedstawiona ścieżka korekty odzwierciedla zaangażowanie rządu w poprawę stanu finansów publicznych w związku z zamiarem przyjęcia euro do 2007 r.; jest to główna przyczyna znacznych początkowych korekt fiskalnych zmierzających do obliżenia deficytu w sektorze instytucji rządowych i samorządowych o 2,3 punktu procentowego PKB w 2005 r. Z uwagi na niejednoznaczną historię konsolidacji fiskalnej, jest to dość ambitny cel i dlatego jego realizacja wymaga mocnego zaangażowania, włącznie z podjęciem dodatkowych środków jeżeli zostaną one uznane za konieczne.

Scenariusz makroekonomiczny stanowiący podstawę programu, który prognozuje przyspieszenie realnego wzrostu PKB z 3,5 % w 2004 r. do 4,5 % w 2007 r. wydaje się oparty na realistycznych założeniach wzrostu. Prognoza inflacji również wydaje się realistyczna. Program obejmuje cztery różne scenariusze prognoz makroekonomicznych i budżetowych: scenariusz "średni", scenariusz "górny", scenariusz "dolny" i scenariusz "wyższych stóp procentowych". Tak zwany scenariusz "średni" jest uważany za scenariusz odniesienia dla oceny prognoz budżetowych, ponieważ - zgodnie z aktualnymi informacjami - wydaje się odzwierciedlać realistyczne założenia dotyczące wzrostu.

Program przewiduje obliżenie deficytu do poziomu (poniżej) wartości odniesienia wynoszącej 3 % PKB w 2005 r. oraz jego dalszy spadek później, chociaż cele te nie są zgodne z pozycją bliską równowagi w okresie objętym programem.

Wynik budżetu może być gorszy od prognozowanego. Z uwagi na wielkość tych korekt i historię konsolidacji fiskalnej na Cyprze, nie jest pewne czy cel wyznaczony na rok 2005 może zostać osiągnięty. Stanowisko budżetowe przedstawione w programie może nie wystarczyć do obniżenia deficytu do poziomu (poniżej) progu 3 % PKB do 2005 r. Może ono również nie zapewnić dostatecznego marginesu bezpieczeństwa w przypadku przekroczenia tego progu przy zwykłych wahaniach makroekonomicznych,

W programie zadłużenie przyjmuje najwyższą wartość - 75,2 % - w 2004 r., a następnie spada o prawie 7 punktów procentowych i osiąga 68,4 % PKB do 2007 r. Stymulatorami tego znacznego spadku są przede wszystkim coraz korzystniejsze salda pierwotne i nominalny wzrost PKB przewyższający średnie oprocentowanie długu publicznego w latach 2005-2007. Ewolucja wskaźnika długu może być mniej korzystna od prognozowanej z uwagi na wyżej wymienione ryzyko dla następstw deficytu.

Biorąc pod uwagę długoterminową stabilność, Cypr stoi w obliczu poważnego ryzyka jakim jest brak równowagi budżetowej w związku z pokrywaniem kosztów starzenia się społeczeństwa. Podczas gdy reforma systemu ochrony zdrowia ma zostać wdrożona w 2006 r., środki zmierzające do reformy systemu emerytalnego są dopiero w stadium początkowym. Terminowe i skuteczne wdrożenie takich reform wraz z innymi środkami niezbędnymi w celu zapewnienia odpowiedniej nadwyżki pierwotnej ma podstawowe znaczenie dla zapewnienia stabilności finansów publicznych.

Dnia 5 lipca 2004 r. Rada na podstawie zaleceń Komisji, zgodnie z art. 104 ust. 6 Traktatu, stwierdziła istnienie na Cyprze nadmiernego deficytu budżetowego i zgodnie z art. 104 ust. 7 wystosowała do niego zalecenie w sprawie skorygowania tego deficytu, zawierające jednocześnie wskazówki Rady w zakresie prowadzonej polityki.

Najważniejsze prognozy programu konwergencji Cypru

2003 2004 2005 2006 2007
Realny wzrost PKB (%) 2,0 3,5 4,3 4,4 4,5
Wzrost zatrudnienia (%) 0,9 1,0 1,0 2,0 3,0
Inflacja CPI (%) 4,1 2,0 2,0 2,0 2,0
Saldo sektora instytucji rządowych i samorządowych (% PKB) - 6,3 - 5,2 - 2,9 - 2,2 - 1,6
Zadłużenie publiczne brutto (% PKB) 72,6 75,2 74,8 71,5 68,4

______

(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1. Dokumenty o których mowa w niniejszym tekście można znaleźć na stronie internetowej:

http://europa.eu.int/comm/economy_finance/about/activities/sgp/main_en.htm

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2004.320.5

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Program konwergencji Cypru na lata 2004-2007.
Data aktu: 05/07/2004
Data ogłoszenia: 24/12/2004