Opinia w sprawie zaktualizowanego programu konwergencji Łotwy na lata 2004-2007.

OPINIA RADY
z dnia 8 marca 2005 r.
w sprawie zaktualizowanego programu konwergencji Łotwy na lata 2004-2007

(2005/C 177/03)

(Dz.U.UE C z dnia 19 lipca 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), w szczególności jego art. 9 ust. 3,

uwzględniając zalecenie Komisji,

po zasięgnięciu opinii Komitetu Ekonomiczno-Finansowego,

WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:

(1) W dniu 8 marca 2005 r. Rada zbadała zaktualizowany program konwergencji Łotwy obejmujący lata 2004-2007. Program w dużej mierze spełnia odnoszące się do danych wymogi zmienionego "kodeksu postępowania dotyczącego treści i formy programów stabilności i konwergencji". Dopracowania wymaga jednak zgodna z ESA95 klasyfikacja danych dotyczących struktury dochodów i potrzeb wydatkowych sektora instytucji rządowych i samorządowych (sektora general government). W związku z powyższym Łotwa proszona jest o osiągnięcie zgodności z wymaganiami kodeksu postępowania.

(2) Stanowiący podstawę programu scenariusz makroekonomiczny przewiduje, że wzrost realnego PKB szacowany na 8,1 % w 2004 r. pozostanie silny w pozostałej części okresu objętego programem, wynosząc średnio 6,6 % rocznie. W świetle aktualnie dostępnych informacji scenariusz ten wydaje się odzwierciedlać wiarygodne założenia dotyczące wzrostu. Zawarte w programie przewidywania dotyczące inflacji wydają się nieznacznie zaniżone.

(3) Celem zaktualizowanego programu jest utrzymanie deficytu poniżej wartości referencyjnej wynoszącej 3 % PKB w każdym roku okresu objętego programem, przy stopniowym zmniejszaniu się deficytu sektora general government z zakładanego poziomu 1,7 % PKB w 2004 r. do 1,4 % PKB w 2007 r. W 2005 r. wskaźniki dochodów i wydatków gwałtownie wzrosną w związku z przystąpieniem Łotwy do UE. Planowana następnie średniookresowa korekta finansów publicznych wynika ze spadku wartości wskaźnika zarówno dochodów, jak i wydatków. Na spadek wskaźnika wydatków pierwotnych wpłyną przede wszystkim niższe wskaźniki transferów i dotacji, przy jednoczesnym uwzględnieniu spodziewanego wzrostu stopy inwestycji. Wskaźnik dochodów spadnie w wyniku obniżek podatków, głównie podatku dochodowego, umiarkowanie zmniejszających obciążenie podatkowe.

(4) Ryzyko towarzyszące przewidywaniom budżetowym zawartym w programie wydaje się być zasadniczo zrównoważone. Z jednej strony, założenia odnośnie do intensywności opodatkowania działalności gospodarczej wydają się nieco pesymistyczne, sugerując, że dochody mogłyby być lepsze od spodziewanych. Z drugiej strony, biorąc pod uwagę wydatki zaplanowane w związku z dofinansowaniem z funduszy UE, osiągnięcie docelowego poziomu deficytu jest uwarunkowane wpłynięciem tych środków do budżetu państwa. Utrzymanie surowej dyscypliny wydatków (w tym przy projektach częściowo finansowanych przez UE) może być trudne, biorąc pod uwagę niewystarczające możliwości administracyjne.

(5) W świetle powyższej oceny ryzyka, zakładane w programie kierunki działań budżetowych są niewystarczające do realizacji średniookresowego celu Paktu na rzecz Stabilności i Wzrostu, jakim jest osiągnięcie wyniku zbliżonego do równowagi budżetu lub uzyskanie nadwyżki. Ponadto działania te mogą nie zapewniać wystarczającego marginesu bezpieczeństwa pozwalającego na utrzymanie deficytu poniżej trzyprocentowego progu przy normalnych wahaniach makroekonomicznych. Działania te pozwolą jednak na utrzymanie stosunku zadłużenia do PKB na bardzo niskim poziomie.

(6) Szacuje się, że w 2004 r. wskaźnik zadłużenia wyniósł 14,2 % PKB, czyli znacznie poniżej przewidzianej w Traktacie wartości referencyjnej wynoszącej 60 % PKB. Nieznaczny wzrost wskaźnika zadłużenia w okresie objętym programem, do 15,0 % PKB w 2007 r., wynika głównie z utrzymujących się deficytów, w dużej mierze skompensowanych przez wzrost nominalnego PKB.

(7) Dzięki przedstawionej w programie strategii budżetowej Łotwa znajdzie się w stosunkowo korzystnym położeniu, jeśli chodzi o długookresowe zrównoważenie finansów publicznych, pomimo przewidywanych kosztów budżetowych związanych ze starzeniem się społeczeństwa. Stosunkowo niski wskaźnik zadłużenia, przyjęte przepisy o reformie systemu emerytalnego, w tym wprowadzenie filara kapitałowego oraz akumulacja aktywów w kapitałowym systemie emerytalnych przyczynią się do ograniczenia skutków budżetowych związanych ze starzeniem się społeczeństwa. Przedstawiona w programie strategia oparta jest na średniookresowym ograniczeniu deficytu budżetowego w średnim okresie oraz na skutkach reformy systemu emerytalnego dla budżetu. Reformy w dziedzinie opieki zdrowotnej i opieki długoterminowej jednak pociągają za sobą większe wydatki. W dłuższej perspektywie może pojawić się zagrożenie dla równowagi budżetowej. Jednak stosunkowo niskie stawki podatkowe na Łotwie powinny ułatwić rozwiązanie ewentualnego problemu zachwiania równowagi budżetowej.

(8) Przedstawiona w programie polityka gospodarcza jest zasadniczo zgodna z ogólnymi wytycznymi polityki gospodarczej (BEPG) w dziedzinie finansów publicznych. Stojąc przed zadaniem uporania się ze znacznym deficytem na rachunku obrotów bieżących, Łotwa otrzymała zalecenie zmniejszenia deficytu sektora general government w wiarygodny i trwały sposób w wieloletnich ramach czasowych. W świetle przewidywanego w programie zmniejszania się deficytu na rachunku obrotów bieżących, deficyt niższy od wcześniej zaplanowanego w 2004 r. oraz kurs konsolidacji przewidziany w zaktualizowanym programie są zgodne z zaleceniem zawartym w BEPG. Jednakże ocena ta jest uzależniona od korzystnego rozwoju bilansu handlu zagranicznego, w związku z czym wymaga dalszego monitorowania sytuacji. Ponadto jak wskazano w opinii Rady na temat programu z maja ubiegłego roku, ocena odpowiedniej sytuacji finansów publicznych zależy również od presji popytu na gospodarkę, nawet jeśli trudno jest określić pozycję kraju w cyklu koniunkturalnym, a zatem ocena ta zależy również od tego, czy polityka makroekonomiczna zdoła utrwalić niedawne złagodzenie inflacji.

Porównanie kluczowych prognoz makroekonomicznych i budżetowych

2004 2005 2006 2007
Realny PKB (zmiana w %) PK grudzień 2004 8,1 6,7 6,5 6,5
KOM październik 2004 7,5 6,7 6,7 n.d.
PK maj 2004 6,7 6,7 6,5 6,5
Inflacja CPI(1) (%) PK grudzień 2004 6,2 4,3 3,0 3,0
KOM październik 2004 6,8 4,7 3,5 n.d.
PK maj 2004 4,5 3,7 3,0 3,0
Saldo sektora instytucji PK grudzień 2004 - 1,7 - 1,6 - 1,5 - 1,4
rządowych i samorządowych KOM październik 2004 - 2,0 - 2,8 - 2,9 n.d.
(general government) (% PKB) PK maj 2004 - 2,1 - 2,2 - 2,0 - 2,0
Saldo pierwotne (% PKB) PK grudzień 2004 - 0,9 - 0,9 - 0,8 - 0,7
KOM październik 2004 - 1,2 - 2,0 - 2,0 n.d.
PK maj 2004 - 1,2 - 1,3 - 1,2 - 1,2
Zadłużenie publiczne brutto PK grudzień 2004 14,2 14,5 15,8 15,0
(% PKB) KOM październik 2004 14,6 15,4 16,6 n.d.
PK maj 2004 16,2 16,8 17,3 17,7
Uwaga:
(1) W programie przedstawiono przewidywania tylko dla inflacji CPI, a nie HICP.
Źródła:
Program konwergencji (PK); Prognozy gospodarcze służb Komisji z jesieni 2004 r. (KOM); Obliczenia służb Komisji.

______

(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1. Dokumenty, o których mowa w niniejszym tekście, można znaleźć na stronie internetowej

http://europa.eu.int/comm/economy_finance/about/activities/sgp/main_en.htm

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.177.7

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia w sprawie zaktualizowanego programu konwergencji Łotwy na lata 2004-2007.
Data aktu: 08/03/2005
Data ogłoszenia: 19/07/2005