Sprawa C-260/05 P: Odwołanie od wyroku Sądu Pierwszej Instancji Wspólnot Europejskich (piąta izba w powiększonym składzie) z dnia 14 kwietnia 2005 r. w sprawie T-88/01 Sniace, SA przeciwko Komisji Wspólnot Europejskich, wniesione przez Sniace, SA w dniu 20 czerwca 2005 r.

Odwołanie od wyroku Sądu Pierwszej Instancji Wspólnot Europejskich (piąta izba w powiększonym składzie) z dnia 14 kwietnia 2005 r. w sprawie T-88/01 Sniace, SA przeciwko Komisji Wspólnot Europejskich, wniesione przez Sniace, SA w dniu 20 czerwca 2005 r.

(Sprawa C-260/05 P)

(Język postępowania: hiszpański)

(2005/C 193/34)

(Dz.U.UE C z dnia 6 sierpnia 2005 r.)

W dniu 20 czerwca 2005 r. do Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich wpłynęło odwołanie Sniace, SA, reprezentowanej przez adwokata D.J. Baró Fuentesa, od wyroku Sądu Pierwszej Instancji (piąta izba w powiększonym składzie) z dnia 14 kwietnia 2005 r. w sprawie T-88/01 Sniace, SA przeciwko Komisji Wspólnot Europejskich.

Wnosząca odwołanie zwraca się do Trybunału o:

1. uchylenie wyroku Sądu Pierwszej Instancji z dnia 14 kwietnia 2005 r. w sprawie T-88/01;

2. uwzględnienie żądań podniesionych w pierwszej instancji, lub w odpowiednim przypadku, o ponowne przekazanie sprawy Sądowi Pierwszej Instancji w celu rozstrzygnięcia co do istoty sprawy;

3. uwzględnienie wniosku o zarządzenie środków organizacji postępowania złożonego przez skarżącą w dniu 16 października 2001 r. oraz wniosku o zarządzenie osobistego stawiennictwa stron, zarządzenie dopuszczenia dowodu z zeznań świadków oraz opinii biegłego, które zostały przedstawione przez skarżącą w dniu 20 kwietnia 2001 r.;

4. obciążenie kosztami strony pozwanej w pierwszej instancji.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie swoich żądań wnosząca odwołanie podnosi:

1. Naruszenie prawa poprzez orzeczenie o niedopuszczalności skargi w oparciu o ustalenie, iż skarżąca nie wskazała w sposób właściwy powodów, dla których zaskarżona decyzja miałaby naruszać jej uzasadniony interes wywierając w sposób istotny wpływ na jej pozycję na rynku. W tym względzie Sąd dopuścił się licznych błędów w ocenie istotnych elementów sprawy, w szczególności w odniesieniu do bezpośredniej konkurencji pomiędzy włóknami celulozy (lyocell, substandardowy lycocell i prowiskoza) wytwarzanymi i sprzedawanymi przez przedsiębiorcę korzystającego z pomocy państwa a włóknami celulozy (wiskoza) wytwarzanymi i sprzedawanymi przez wnoszącą odwołanie. Obydwa włókna są względem siebie konkurencyjne w zakresie określonych sposobów wykorzystania i zastosowania na tym samym rynku. Sąd nie uwzględnił również w wystarczający sposób różnych dowodów w sprawie, które świadczyły o istnieniu, zgodnie z prawem konkurencji, szeregu szczególnych okoliczności indywidualizujących wnoszącą odwołanie (istnienie zamkniętego kręgu odbiorców oraz o istnienie nadmiernej podaży na rynku włókien celulozy, etc.) Wreszcie Sąd nie dokonał prawidłowej oceny wynikających z akt postępowania danych, świadczących o istotnym wpływie na pozycję skarżącej na rynku.

2. Naruszenie prawa poprzez orzeczenie o niedopuszczalności skargi w oparciu o ustalenie, iż zaskarżona decyzja nie dotyczyła skarżącej indywidualnie, ponieważ pełniła ona drugorzędną rolę we wcześniejszym postępowaniu administracyjnym. W tym względzie Komisja Europejska wezwała skarżącą jako zainteresowaną stronę trzecią do przedstawienia uwag w rozumieniu art. 88 ust. 2 WE. Wnosząca odwołanie wykorzystała przysługujące jej w postępowaniu uprawnienia i przedstawiła uwagi przeciwko pomocy przyznanej Lenzing Lyocell. Niemniej jednak uczestnictwo to nie mogło przynieść zamierzonego skutku, ponieważ Komisja uznała za stosowne nie ujawniać pewnych informacji w trakcie postępowania administracyjnego.

3. Ewentualnie, naruszenie prawa podstawowego do skutecznej ochrony sądowej. Orzeczenie Sądu Pierwszej Instancji o niedopuszczalności skargi, bez zagłębiania się w istotę sprawy, powoduje bezsilność, lub nawet zaprzeczenie wymiaru sprawiedliwości. Stanowi krok wstecz dla orzecznictwa wspólnotowego, które uelastyczniło kryteria czynnej legitymacji zainteresowanych osób trzecich w postępowaniu w sprawie pomocy państwa.

4. Ewentualnie, naruszenie prawa wspólnotowego. Zarzut ten dzieli się z kolei na dwa podzarzuty. Z jednej strony jest to naruszenie zasady równości w postępowaniu, ponieważ w wyniku oceny porównawczej można dojść do wniosku, że piąta izba w powiększonym składzie Sądu Pierwszej Instancji w różny sposób potraktowała dwie podobne sytuacje. Z drugiej strony, naruszenie art. 64 i 65 regulaminu Sądu Pierwszej Instancji poprzez odmowę zarządzenia środków organizacji postępowania oraz dopuszczenia dowodów wnioskowanych przez skarżącą w pierwszej instancji.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.193.22

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawa C-260/05 P: Odwołanie od wyroku Sądu Pierwszej Instancji Wspólnot Europejskich (piąta izba w powiększonym składzie) z dnia 14 kwietnia 2005 r. w sprawie T-88/01 Sniace, SA przeciwko Komisji Wspólnot Europejskich, wniesione przez Sniace, SA w dniu 20 czerwca 2005 r.
Data aktu: 06/08/2005
Data ogłoszenia: 06/08/2005