(Dz.U.UE C z dnia 1 kwietnia 2005 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), w szczególności jego art. 5 ust. 3,
uwzględniając zalecenie Komisji,
po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym,
PRZEDSTAWIA NINIEJSZĄ OPINIĘ:
W dniu 18 stycznia 2005 r. Rada zbadała zaktualizowany program stabilności Luksemburga obejmujący lata 2004-2007. Aktualizacja ta jest zasadniczo zgodna z wymogami odnoszącymi się do danych, określonymi przez zmieniony "kodeks postępowania dotyczącego treści i formy programów stabilności i konwergencji". W szczególności, brakuje pewnych wymaganych danych dotyczących założeń makroekonomicznych.
W aktualizacji szacuje się wzrost realnego PKB w 2004 r. na 4,4 %, z poziomu 2,9 % w 2003 r. Przewiduje się, że w 2005 i 2006 r. wzrost ulegnie spowolnieniu, odpowiednio, do 3,8 % i 3,3 %, a następnie ponownie przyspieszy do poziomu 4,3 % w 2007 r. Na podstawie dostępnych obecnie informacji wydaje się, że scenariusz ten odzwierciedla wiarygodne założenia dotyczące wzrostu.
Strategia budżetowa będąca podstawą aktualizacji dąży do nieznacznego zmniejszenia deficytu do 1,0 % PKB w 2005 r. z poziomu 1,4 % PKB szacowanego w 2004 r. W 2006 i 2007 r. deficyt miałby utrzymać się na poziomie z 2005 r., przy czym zarówno przewidywane dochody, jak i wydatki w stosunku do PKB pozostałyby stałe. Stanowi to pozytywną zmianę w stosunku do aktualizacji z 2003 r., która opierała się na znacznie mniej optymistycznych perspektywach wzrostu niż aktualizacja z 2004 r. i zakładała, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych (general government) zwiększy się z 0,6 % PKB w 2003 r. do około 2 % w pozostałej części okresu objętego programem. Z uwzględnieniem cyklicznych dostosowań, obliczenia służb Komisji przeprowadzone według wspólnie uzgodnionej metodologii przewidują, że w 2005 r. pojawi się nadwyżka w wysokości 0,3 % PKB, która stopniowo wzrośnie do 2,0 % PKB w 2007 r., świadcząc o szacowanym poszerzaniu się luki produktowej. Jednak oszacowania luk produktowych, a stąd sald strukturalnych stwarzają w przypadku Luksemburga niezwykle duże marginesy niepewności z powodu bardzo specyficznych cech gospodarki tego kraju, co wymaga bardzo ostrożnego posługiwania się takimi wskaźnikami. W perspektywie czasu objętej programem wskaźnik inwestycji publicznych do PKB miałby pozostać zasadniczo stały, na poziomie około 5 % PKB, co znacznie przewyższa średnią unijną.
Czynniki zagrażające trafności przewidywań budżetowych zawartych w programie wydają się zasadniczo zrównoważone. Z jednej strony, przewidywania dochodów w Luksemburgu są tradycyjnie ostrożne i wynik budżetowy za 2004 r. może być znacznie lepszy od obecnie szacowanego, co mogłoby ewentualnie pociągnąć za sobą korzystny efekt bazowy dla pozostałych lat programu. Z drugiej strony, program przewiduje spowolnienie wzrostu wydatków publicznych, który był szczególnie szybki w ostatnich latach, bez wyszczególnienia środków, które miałyby przyczynić się do osiągnięcia tego celu. Pozycja budżetowa przedstawiona w programie wydaje się zapewniać dostateczny margines bezpieczeństwa, chroniący przed naruszeniem progu deficytu wynoszącego 3 % PKB przy normalnych wahaniach cyklicznych. Wydaje się ona również wystarczać do osiągnięcia zawartego w Pakcie Stabilności i Wzrostu średniookresowego celu, jakim jest pozycja budżetowa zbliżona do równowagi w okresie objętym programem (od 2005 r.), z uwzględnieniem dostosowań cyklicznych.
Wskaźnik zadłużenia jest niezwykle niski i przewidywany jest jego dalszy nieznaczny spadek w perspektywie czasu objętej aktualizacją, z 5,0 % PKB w 2004 r. do 4,5 % PKB w 2007 r. Pozycja aktywa netto ogółem jest jeszcze korzystniejsza dzięki znacznym aktywom finansowym, szacowanym na około 50% PKB, pochodzącym z nadwyżek finansowych zgromadzonych w ubiegłych latach.
Sytuacja Luksemburga pod względem długoterminowej stabilności finansów publicznych wydaje się być korzystna. Oczekuje się, że duża nadwyżka aktywów netto może przynajmniej częściowo skompensować przyszłe koszty związane ze starzeniem się społeczeństwa. Jednakże wskaźnik liczby osób wnoszących składki w stosunku do liczby osób korzystających z systemu emerytalnego ulegnie pogorszeniu nawet przy korzystnym scenariuszu, zakładającym utrzymanie wyjątkowego tempa wzrostu zatrudnienia notowanego w ciągu ostatniego dwudziestolecia. Dlatego wymagana jest pewna powściągliwość, zapewniająca dopasowanie wydatków państwowych do dochodów i utrzymanie polityki gromadzenia rezerw, a także zastosowanie środków w celu podniesienia niskiego obecnie wskaźnika zatrudnienia mieszkańców Luksemburga, zwłaszcza wśród osób starszych wiekiem.
Porównanie głównych przewidywań makroekonomicznych i budżetowych
2004 | 2005 | 2006 | 2007 | ||
Realny PKB (zmiana w %) |
PS listopad 2004 KOM jesień 2004 |
4,4 4,0 |
3,8 3,5 |
3,3 3,6 |
4,3 n.d. |
PS listopad 2003 | 2,0 | 3,0 | 3,8 | n.d. | |
Inflacja HICP (%) |
PS listopad 2004 KOM jesień 2004 |
2,6 3,0 |
3,2 2,3 |
1,5 1,6 |
1,7 n.d. |
PS listopad 2003 | 1,5 | 1,3 | 1,2 | n.d. | |
Saldo sektora instytucji rządowych i samorządowych (% PKB) |
PS listopad 2004 KOM jesień 2004(2) PS listopad 2003 |
- 1,4 - 0,8 - 1,8 |
- 1,0 - 1,6 - 2,3 |
- 0,9 - 2,0 - 1,5 |
- 1,0 n.d. n.d. |
Saldo pierwotne (% PKB) |
PS listopad 2004 KOM jesień 2004(2) PS listopad 2003 |
- 1,2 - 0,6 - 1,6 |
- 0,9 - 1,4 - 2,1 |
- 0,8 - 1,8 - 1,5 |
- 0,9 n.d. n.d. |
Saldo strukturalne (% PKB) |
PS listopad 2004(1) KOM jesień 2004(2) PS listopad 2003(1) |
- 0,7 0,4 0,9 |
0,3 0,3 1,0 |
1,4 0,7 2,2 |
2,0 n.d. n.d. |
Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych brutto |
PS listopad 2004 KOM jesień 2004(2) PS listopad 2003 |
5,0 4,9 5,2 |
5,0 4,8 5,0 |
4,6 4,7 4,4 |
4,5 n.d. n.d. |
(1) Obliczenia służb Komisji na podstawie danych zawartych w programie | |||||
(2) Sfinalizowane przed przedstawieniem budżetu na 2005 r. | |||||
Źródła: | |||||
Program stabilności (PS); Prognozy gospodarcze służb Komisji (KOM); Obliczenia służb Komisji |
______
(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2005.79.1 |
Rodzaj: | Opinia |
Tytuł: | Opinia w sprawie zaktualizowanego programu stabilności Luksemburga na lata 2004-2007. |
Data aktu: | 18/01/2005 |
Data ogłoszenia: | 01/04/2005 |