Pomoc państwa nr C 22/2006 (ex N 615/2005) - Ulgi podatkowe na emulsje olejowe zawierające wodę
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 traktatu WE
(2006/C 157/05)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE C z dnia 6 lipca 2006 r.)
Pismem z dnia 7 czerwca 2006 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Włochy o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 traktatu WE w odniesieniu do wyżej wspomnianego środka.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
B-1049 Brussels
e-mail: Stateaidgreffe@ec.europa.eu
Faks: (32-2) 296 12 42
Otrzymane uwagi zostaną przekazane Włochom. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
STRESZCZENIE
Pismem z dnia 5 grudnia 2005 r. uzupełnionym pismem z dnia 9 stycznia 2006 r. władze włoskie zgłosiły Komisji program pomocy państwa dotyczący ulg podatkowych na emulsje olejowe zawierające wodę.
1. OPIS ŚRODKA POMOCY
Paliwa emulsyjne stanowią mieszankę około 15 % wody i 85 % benzyny lub oleju napędowego. W porównaniu z paliwami konwencjonalnymi wywierają one mniejszy wpływ na środowisko. Jednak produkcja i przechowywanie emulsji są kosztowne i dlatego cena końcowej mieszanki jest wyższa niż cena rynkowa paliw kopalnych. Celem środka jest promocja stosowania paliw emulsyjnych umożliwiająca udostępnianie ich po rozsądnych cenach. Pomoc rekompensuje różnicę w kosztach między paliwami konwencjonalnymi a emulsjami. Podstawę prawną środka stanowią ustawy budżetowe "Disegno di Legge Finanziaria 2006" i "Legge Finanziaria 2005". Środek powinien być stosowany od 1 stycznia 2006 r. do 31 grudnia 2006 r. Przewidywany budżet wynosi 8,9 mln EUR. Beneficjentami programu będzie od 11 do 50 producentów paliw emulsyjnych.
2. OCENA
Program spełnia wszystkie warunki umożliwiające uznanie go za pomoc państwa na mocy art. 87 ust. 1 traktatu WE ponieważ nadaje korzyść przy użyciu zasobów państwowych na rzecz producentów emulsji na terenie Włoch i może wpłynąć na handel i konkurencję we Wspólnocie. Władze włoskie przedstawiły Komisji odpowiednie zgłoszenie programu, celem zatwierdzenia go jako pomocy na ochronę środowiska.
Definicja odnawialnych źródeł energii zawarta we Wspólnotowych wytycznych dotyczących pomocy państwa na rzecz ochrony środowiska (dalej zwanych wytycznymi)(1) nie obejmuje paliw emulsyjnych. Jednak ze względu na powody przedstawione w piśmie skierowanym do Włoch Komisja jest zdania, że zgłoszona pomoc może podlegać ocenie poprzez analogię do pkt E.3.3. wytycznych.
Ponieważ środek uwzględnia ulgę w podatku akcyzowym od produktu energetycznego, Komisja przeanalizuje go również w kontekście dyrektywy Rady nr 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (dyrektywa w sprawie opodatkowania energii)(2). Aby umożliwić realizację obszarów polityki dostosowaną do okoliczności krajowych dyrektywa w sprawie opodatkowania energii zezwala państwom członkowskim na stosowanie zwolnień i ulg podatkowych, jeżeli nie wpływają one na poprawne funkcjonowanie wewnętrznego rynku i nie prowadzą do zakłóceń konkurencji.
W przypadku emulsji oleju napędowego, stosowanych jako paliwo do pojazdów silnikowych, Włochy stosują minimalną stawkę podatkową (302 EUR) jedynie w odniesieniu do części mieszanki stanowiącej paliwa kopalne z wyłączeniem części wodnej.
Komisja ma wątpliwości czy zwolnienie emulsji z podatku jest zgodne z poziomem opodatkowania stosowanym na mocy dyrektywy w sprawie opodatkowania energii i czy nie wpływa na warunki wymiany handlowej i nie zakłóca konkurencji w zakresie sprzecznym ze wspólnym interesem.
Ponadto Komisja ma wątpliwości w stosunku do środka, ponieważ może on ulec kumulacji z innymi środkami pomocy niezgodnej z prawem lub ze wspólnym rynkiem, których jeszcze nie odzyskano. Włochy odmówiły podjęcia zobowiązania do niewypłacania nowej pomocy na rzecz potencjalnych beneficjentów, którzy nie dokonali zwrotu pomocy uznanej za niezgodną ze wspólnym rynkiem.
Na tym etapie Komisja uznaje, że nie może zatwierdzić programu, jeżeli program ten stosuje się automatycznie do przedsiębiorstw, które muszą zwrócić poprzednio udzieloną pomoc niezgodną z prawem lub ze wspólnym rynkiem, nawet jeśli taka pomoc została przyznana w ramach programu, w szczególności w przypadkach, gdy nawet nie wszczęto jeszcze procedury odzyskiwania należności, a Włochy zostały pozwane przed sądem z powodu zaniechania działania. Każde tego rodzaju automatyczne zastosowanie programu uniemożliwiłoby Komisji uwzględnienie łącznego efektu zakłócenia konkurencji wywołanego faktem przyznania poprzedniego i nowego środka pomocy.
3. WNIOSKI
W świetle powyższych rozważań Komisja, działając na mocy procedury określonej w art. 88 ust. 2) traktatu WE zwraca się do zainteresowanych stron o zgłaszanie uwag zwłaszcza odnoszących się do 1) stosowania minimalnej stawki opodatkowania ustanowionej w dyrektywie w sprawie opodatkowania energii w odniesieniu do emulsji paliwowych oraz 2) zakłócenia konkurencji wynikającego z ewentualnej kumulacji pomocy niezgodnej ze wspólnym rynkiem oraz przedmiotowego programu.
Komisja pragnie przypomnieć Włochom, że art. 88 ust. 3 traktatu WE ma skutek zawieszający i zwraca uwagę na art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, który stanowi, że wszelka pomoc udzielona bezprawnie może zostać odzyskana w drodze windykacji od beneficjenta.
TEKST PISMA
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
______
(1) Dz.U. C 37 z 3.2.2001, str. 3.
(2) Dz.U. L 56 z 31.10.2003, str. 51.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2006.157.8 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Pomoc państwa - Włochy - Pomoc państwa nr C 22/2006 (ex N 615/2005) - Ulgi podatkowe na emulsje olejowe zawierające wodę - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 traktatu WE. |
Data aktu: | 06/07/2006 |
Data ogłoszenia: | 06/07/2006 |