(2006/C 258/12)
(Dz.U.UE C z dnia 26 października 2006 r.)
Decyzją nr 59/06/COL z dnia 8 marca 2006 r., zamieszczoną w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Urząd Nadzoru EFTA wszczął postępowanie na mocy art. 1 ust. 2 w części I protokołu 3 do Porozumienia pomiędzy państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości (porozumienia o nadzorze i trybunale). Władze Norwegii otrzymały odpowiednią informację wraz z kopią wyżej wymienionej decyzji.
Urząd Nadzoru EFTA wzywa niniejszym państwa EFTA, państwa członkowskie UE i zainteresowane strony do zgłaszania uwag w sprawie omawianego środka w ciągu jednego miesiąca od publikacji niniejszego zawiadomienia na poniższy adres Urzędu Nadzoru EFTA w Brukseli:
EFTA Surveillance Authority
35, Rue Belliard
B-1040 Brussels
Faks: (32-2) 286 18 00
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom Norwegii. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
STRESZCZENIE
Urząd podjął decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego w odniesieniu do nowo proponowanego przez władze Norwegii programu dotyczącego wsparcia finansowego na rzecz pracowników prowadzących prace badawczo-rozwojowe bez wynagrodzenia (pod nazwą "Program nieodpłatnej pracy badawczo-rozwojowej"), którego głównym celem jest pobudzenie inwestycji badawczo-rozwojowych realizowanych przez małe przedsiębiorstwa, tj. drobnych przedsiębiorców lub przedsiębiorstwo jednoosobowe.
Norwegia zaproponowała omawiany program, ponieważ władze norweskie uznały, iż nieodpłatna praca badawczo-rozwojowa nie może być wspierana w ramach obowiązującego programu Skattefunn (zatwierdzonego przez Urząd w swojej decyzji nr 171/02/COL z dnia 25 września 2002 r. i decyzji nr 16/03/COL z dnia 5 lutego 2003 r.). Pomoc w ramach programu Skattefunn jest udzielana w formie odliczeń podatkowych. Nie mniej jednak władze Norwegii uznały za niezgodne z ogólnym prawem podatkowym w Norwegii odliczenie od kwoty podlegającej opodatkowaniu kwoty kosztów z tytułu z pracy nieodpłatnej, które nie zostały poniesione lub w rzeczywistości wypłacone.
Program został poddany przez Urząd ocenie pod kątem zgodności z wytycznymi w sprawie pomocy państwa na badania i rozwój. W swojej wstępnej opinii Urząd stwierdził, że pomoc przyznana w ramach "Programu nieodpłatnej pracy badawczo-rozwojowej" nie stanowi przypadku oczywistej zachęty do prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej. W związku z tym Urząd uznaje, że nieodpłatna praca badawczo- rozwojowa będzie prowadzona nawet bez wspomnianej pomocy, ponieważ osoby wykonujące pracę nieodpłatnie najwyraźniej były gotowe podjąć pracę w danej dziedzinie bez wynagrodzenia w każdym przypadku. Można zatem stwierdzić, że dana pomoc nie jest konieczna, aby prowadzić niezbędne prace w dziedzinie badań i rozwoju. Ponadto Urząd uznaje, że kosztów z tytułu pracy nieodpłatnej nie można uznać za koszty kwalifikowane w rozumieniu wytycznych w sprawie pomocy państwa na badania i rozwój.
Władze Norwegii wyjaśniły, że wiele przedsiębiorstw jest odpowiedzialnych za projekty zatwierdzone w ramach programu Skattefunn, lecz niektórym z nich w wyniku oferowanej przez nich pracy nieodpłatnej uniemożliwiono skorzystanie z odliczeń podatkowych (a niektóre przedsiębiorstwa musiały zapłacić kwotę odpowiadającą już otrzymanym odliczeniom od podatku). Władze Norwegii wprowadziły zatem program dla celów zrekompensowania strat poniesionych przez przedsiębiorstwa w zakresie projektów badawczorozwojowych w latach 2002-2004, wynikających z faktu, iż praca nieodpłatna nie może być wspierana w ramach programu Skattefunn.
Rekompensata wypłacona w tym celu zostanie wypłacona w ramach pomocy de minimis i jeśli ogólna kwota pomocy de minimis dla wnioskodawcy przekroczy 100.000 EUR w okresie trzech lat, rekompensata zostanie zmniejszona. Ponadto wnioskodawcy muszą przedłożyć kompletne informacje dotyczące pomocy de minimis, którą wnioskodawcy otrzymali od 1 stycznia 2003 r. Urząd przyjął zatem wstępną opinię, że system rekompensat nie przekracza progu de minimis ustanowionego w "rozporządzeniu de minimis"(1).
______
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 69/2001 w sprawie zastosowania art. 87 i 88 traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis (Dz.U. L 10 z 13.1.2001, str. 30), włączone do załącznika XV w sekcji 1(e) do porozumienia EOG decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 88/2002 (Dz.U. L 266 z 3.10.2002, str. 56 oraz Suplement EOG nr 49 z 3.10.2002, str. 42).
EFTA SURVEILLANCE AUTHORITY DECISION
No 59/06/COL
of 8 March 2006
to initiate the procedure provided for in Article 1(2) in Part I of Protocol 3 to the Surveillance and Court Agreement with regard to financial support to unpaid labour in research and development activities
(NORWAY)
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2006.258.28 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I protokołu 3 do porozumienia o nadzorze i trybunale w sprawie nowo proponowanego programu w Norwegii dotyczącego wsparcia finansowego na rzecz pracowników prowadzących prace badawczo-rozwojowe bez wynagrodzenia pod tytułem "Program nieodpłatnej pracy badawczo-rozwojowej". |
Data aktu: | 26/10/2006 |
Data ogłoszenia: | 26/10/2006 |