(2006/C 305/15)
(Dz.U.UE C z dnia 14 grudnia 2006 r.)
Decyzją nr 225/06/COL z dnia 19 czerwca 2006 r., zamieszczoną w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Urząd Nadzoru EFTA wszczął postępowanie na mocy art. 1 ust. 2 w części I protokołu 3 do Porozumienia pomiędzy państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości (porozumienia o nadzorze i trybunale). Władze Norwegii otrzymały stosowną informację wraz z kopią wyżej wymienionej decyzji.
Urząd Nadzoru EFTA wzywa niniejszym państwa EFTA, państwa członkowskie UE i zainteresowane strony do zgłaszania uwag w sprawie omawianego środka w ciągu jednego miesiąca od publikacji niniejszego zawiadomienia na poniższy adres Urzędu Nadzoru EFTA w Brukseli:
EFTA Surveillance Authority
Registry
35, Rue Belliard
B-1040 Brussels
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom Norwegii. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
STRESZCZENIE
PROCEDURA
Pismem z dnia 16 października 2003 r. do Urzędu Nadzoru EFTA wniesiono skargę, w której podniesiono zarzut udzielenia przez Norwegię pomocy państwa niektórym okręgowym szkołom miejskim świadczącym specjalistyczne usługi edukacyjne i konkurującym z podmiotami prywatnymi, poprzez stosowanie zwrotu naliczonego podatku VAT przewidzianego w art. 3 norweskiej ustawy o zwrocie VAT.
Po wymianie korespondencji pomiędzy Urzędem a władzami Norwegii oraz z osobą skarżącą Urząd podjął decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego w odniesieniu do powyższego środka.
OCENA ŚRODKA
Władze Norwegii wprowadziły podatek od wartości dodanej w 1970 r. Mimo że od 2001 r. istnieje powszechny obowiązek płacenia podatku VAT należnego z tytułu świadczenia usług, niektóre usługi - wyraźnie wymienione - pozostają zwolnione z tego podatku. W związku z powyższym przedsiębiorstwa prowadzące działalność, która nie wchodzi w zakres ustawy o zwrocie podatku VAT, płacą podatek naliczony od zakupionych towarów i usług, ale nie mogą naliczyć podatku należnego na sprzedaż.
Władze Norwegii przyjęły ustawę o zwrocie podatku VAT ze skutkiem od 1 stycznia 2004 r. po to by zmniejszyć zakłócenia konkurencji wynikające z ustawy o VAT dla działalności niepodlegającej ustawie o VAT prowadzonej przez władze publiczne, które nie mogą odzyskać podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 3 ustawy o zwrocie podatku VAT państwo norweskie rekompensuje podatek naliczony płacony przez władze lokalne i regionalne, przedsiębiorstwa międzygminne i prywatne oraz organizacje nie nastawione na zysk wykonujące statutowe obowiązki władz lokalnych lub regionalnych, jak również niektóre inne instytucje kupujące towary i usługi od innych przedsiębiorstw zarejestrowanych jako płatnicy VAT. Przedsiębiorstwa publiczne prowadzące działalność podlegającą ustawie o VAT i naliczające podatek należny mogą odliczyć podatek naliczony na tej samej zasadzie co inne przedsiębiorstwa prowadzące taką samą działalność. Jednak gdy przedsiębiorstwa publiczne prowadzą działalność niepodlegającą ustawie o VAT, wówczas ustawa o zwrocie podatku VAT przewiduje zwrot zapłaconego podatku naliczonego. Z kolei przedsiębiorstwa prywatne prowadzące taką samą działalność niepodlegającą ustawie o zwrocie podatku VAT, nie otrzymują zwrotu zapłaconego podatku naliczonego. Mimo że celem wspomnianej ustawy było stworzenie równych warunków konkurencji pomiędzy samodzielnym wykonywaniem zadań przez podmioty publiczne a zlecaniem zadań na zewnątrz przez te podmioty, to ustawa ta zakłóciła konkurencję w tych przypadkach, gdy podmioty publiczne świadczą usługi, konkurując z przedsiębiorstwami prywatnymi.
We wstępnej opinii Urzędu zwrot przyznany na mocy ustawy o zwrocie podatku VAT stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG. Państwo przyznaje wybiórczą korzyść jedynie tym przedsiębiorstwom, które są wymienione w ustawie o zwrocie podatku VAT, i które konkurują z innymi przedsiębiorstwami na terenie EOG.
Gdyby zwrot za podatek naliczony został uznany za pomoc państwa, wówczas stanowiłby również pomoc operacyjną. W związku z powyższym Urząd ma wątpliwości co do tego, czy którakolwiek z podstaw do uznania zgodności przewidzianych w art. 61 ust. 2 i 3 Porozumienia EOG ma zastosowanie w powyższym przypadku. Ponadto Urząd we wstępnej ocenie uznał, że art. 59 ust. 2 Porozumienia EOG nie uzasadnia zgodności ustawy o zwrocie podatku VAT z porozumieniem EOG.
WNIOSKI
W świetle powyższych uwag Urząd podjął decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego zgodnie z art. 1 ust. 2 Porozumienia EOG. Zainteresowane strony zachęca się do nadsyłania uwag w terminie jednego miesiąca od publikacji niniejszej decyzji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
EFTA SURVEILLANCE AUTHORITY DECISION
No 225/06/COL
of 19 July 2006
to initiate the procedure provided for in Article 1(2) in Part I of Protocol 3 to the Surveillance and Court Agreement with regard to Article 3 of the Norwegian Act on compensation for value added tax (VAT)
(Norway)
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2006.305.39 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I protokołu 3 do porozumienia o nadzorze i trybunale w sprawie pomocy państwa w odniesieniu do stosowania art. 3 norweskiej ustawy o zwrocie podatku VAT. |
Data aktu: | 14/12/2006 |
Data ogłoszenia: | 14/12/2006 |