Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Urzędu Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Urzędu.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Urzędu Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Urzędu

(2006/C 312/18)

(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2006 r.)

WSTĘP

1.
Urząd Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego (zwany dalej Urzędem) został ustanowiony na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 40/94(1) z dnia 20 grudnia 1993 r. Zadaniem Urzędu jest wdrażanie prawa wspólnotowego w zakresie znaków towarowych i wzorów, które zapewnia przedsiębiorstwom jednolitą ochronę na całym terytorium Unii.
2.
Tabela 1 przedstawia w sposób skrótowy kompetencje i działania Urzędu. Najważniejsze informacje pochodzące ze sprawozdania finansowego sporządzonego przez Urząd za rok budżetowy 2005 zostały przedstawione w tabelach 2, 3 i 4.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3.
Niniejsza opinia jest skierowana do Komitetu Budżetowego Urzędu, zgodnie z art. 137 rozporządzenia (WE) nr 40/94.
4.
Sprawozdanie finansowe Urzędu za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2005 r.(2) zostało sporządzone przez jego prezesa, zgodnie z art. 119 rozporządzenia (WE) nr 40/94, i przekazane Trybunałowi, który jest zobowiązany do wydania opinii na temat wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw.
5.
Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie ze swoimi strategiami i standardami, które opierają się na międzynarodowych standardach kontroli, przystosowanych do specyfiki Wspólnoty. Kontrola została przygotowana i przeprowadzona w celu uzyskania wystarczającej pewności, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw legalne i prawidłowe.
6.
Trybunał uzyskał uzasadnioną podstawę do wydania poniższej opinii.
Wiarygodność rozliczeń
Sprawozdanie finansowe Urzędu za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2005 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach.
Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Urzędu są, jako całość, legalne i prawidłowe.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI

7.
Odnośnie do wykonania budżetu, ogólny wskaźnik wykorzystania środków na zobowiązania wyniósł 95 %, a środków na płatności - 80 %. Jednak w odniesieniu do wydatków administracyjnych (tytuł II) wykorzystanie środków było niższe - anulowano około 10 % środków z tego i z poprzedniego roku budżetowego, a jedna trzecia środków na zobowiązania w badanym roku budżetowym została przeniesiona. Sytuacja ta powinna skłonić Urząd do poprawy prognozowania i programowania wydatków administracyjnych w celu uniknięcia niepotrzebnego uruchamiania środków.
8.
Nie zawsze udawało się skutecznie rozdzielić funkcje związane z inicjowaniem i zatwierdzaniem operacji budżetowych. Przeprowadzone kontrole wykazały, że dziesiątki zobowiązań, jak również setki płatności były inicjowane i zatwierdzane przez tego samego pracownika.
9.
W 2005 r. rada administracyjna wciąż jeszcze nie przyjęła minimalnych standardów kontroli wewnętrznej. Ponadto urzędnicy zatwierdzający nie sformalizowali jeszcze stosowanych przez siebie procedur oraz systemów zarządzania i kontroli wewnętrznej. W tej sytuacji systemy służące przekazywaniu informacji księgowemu nie mogły zostać przez niego zatwierdzone.
10.
Badanie procedury rekrutacji pracowników zatrudnianych na czas określony wykazało niedociągnięcia: członkowie komisji rekrutacyjnych nie byli powoływani w drodze formalnych decyzji, nie wyznaczano ostatecznego terminu składania kandydatur, skale ocen nie były systematycznie stosowane, nie sporządzano protokołów z posiedzeń komisji rekrutacyjnej, zatrudniono dwóch kandydatów, podczas gdy w ogłoszeniu o naborze informowano tylko o jednym stanowisku do obsadzenia.
11.
Kontrole udzielania zamówień i zarządzania umowami wykazały nieprawidłowości: brak precyzyjnego określenia w ogłoszeniach o zamówieniu przedmiotu udzielanych zamówień (roboty czy dostawy)(3), brak odpowiedniego uzasadnienia dla zastosowania procedury negocjacyjnej w celu przedłużenia zamówienia(4), niepełna dokumentacja procedury lub niewłaściwe stosowanie kryteriów wyboru i oceny przewidzianych w ogłoszeniach o zamówieniu(5), udzielenie czterech zamówień szczególnych na okres przekraczający o jedenaście miesięcy termin wygaśnięcia odpowiadających im umów ramowych.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 28 września 2006 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Hubert WEBER
Prezes

Tabela 1

Urząd Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego (Alicante)

Zakres kompetencji wspólnotowych według Traktatu Kompetencje Urzędu (rozporządzenie Rady (WE) nr 40/94 z dnia 20 grudnia 1993 r.) Zarządzanie Środki udostępnione Urzędowi (2004) Produkty i usługi dostarczone/wyświadczone 2005
Swobodny przepływ towarów:

Zakazy lub ograniczenia uzasadnione względami ochrony własności przemysłowej i handlowej nie powinny stanowić środka arbitralnej dyskryminacji ani ukrytych ograniczeń w handlu między państwami członkowskimi.

(Artykuł 30 Traktatu)

Ograniczenia w swobodnym świadczeniu usług wewnątrz Wspólnoty są zakazane w odniesieniu do obywateli państw członkowskich mających swe przedsiębiorstwo w państwie Wspólnoty innym niż państwo odbiorcy świadczenia.

(Artykuł 49 Traktatu)

Cele:

Wdrożenie prawa wspólnotowego dotyczącego znaków i wzorów, zapewniającego przedsiębiorstwom jednolitą ochronę na całym terytorium Unii.

Zadania:

- przyjmowanie wniosków

o rejestrację,

- badanie warunków

zgłoszenia i

zgodności z prawem

wspólnotowym,

- poszukiwanie w

urzędach zajmujących

się ochroną własności

przemysłowej w

państwach

członkowskich danych

o istnieniu

wcześniejszych

krajowych znaków

towarowych,

- publikacja zgłoszeń,

- rozpatrywanie

(ewentualnego)

sprzeciwu osób

trzecich,

- rejestracja lub

odrzucenie

zgłoszenia,

- rozpatrywanie

wniosków o

stwierdzenie

wygaśnięcia lub o

unieważnienie,

- rozpatrywanie

odwołań.

1) Rada administracyjna:

Skład:

- po jednym przedstawicielu

z każdego państwa

członkowskiego,

- jeden przedstawiciel

Komisji.

Zadania:

- doradza prezesowi w

kwestiach pozostających

w kompetencji Urzędu,

- sporządza listę

kandydatów (art. 120 - na

stanowisko prezesa,

wiceprezesów, prezesów i

członków izb

odwoławczych).

2) Prezes Urzędu

Powoływany przez Radę z listy najwyżej trzech kandydatów, sporządzonej przez Radę Administracyjną.

3) Komitet Budżetowy:

Skład

Po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego i jeden przedstawiciel Komisji oraz ich zastępcy.

Zadania

Uchwala budżet, rozporządzenie finansowe, udziela prezesowi absolutorium z wykonania budżetu, ustala kwoty wypłacane za sprawozdania z poszukiwań.

4) Decyzje podejmowane w ramach procedur:

Decyzje podejmowane są przez:

a) ekspertów;

b) wydziały sprzeciwów;

c) wydział administracji

znaków towarowych i

prawny;

d) wydziały unieważnień;

e) izby odwoławcze.

5) Kontrola zewnętrzna:

Trybunał Obrachunkowy.

6) Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu:

Komitet Budżetowy Urzędu.

Budżet ostateczny na 2005 r.:

218 mln euro (177 mln euro), z czego dotacje wspólnotowe: 0 % (0%).

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2005 r.

675 (675) stanowisk w planie zatrudnienia,

z czego obsadzonych: 611 (648)

+ 78 (41) innych stanowisk (kontrakty pomocnicze, oddelegowani eksperci narodowi, personel lokalny, pracownicy czasowi).

Całkowite zatrudnienie: 689 (689),

z czego wykonujących zadania

- produkcyjne: 548

(524),

- wspierające: 141

(165).

Znaki towarowe:

Liczba zgłoszeń: 64.112.

Liczba rejestracji: 60.570.

Liczba otrzymanych sprzeciwów: 17.216,

z czego 12.856 uregulowanych.

Odwołania do izb odwoławczych: 1.505.

Średni czas rozpatrywania wniosku (bez sprzeciwów i odwołań):

- do momentu publikacji:

10 miesięcy,

- po publikacji do

momentu rejestracji:

11 miesięcy.

Wzory:

Otrzymane wzory: 63.700.

Wzory zarejestrowane: 67.887.

Źródło: Informacje przekazane przez Urząd.

URZĄD HARMONIZACJI W RAMACH RYNKU WEWNĘTRZNEGO

Tabela 2

Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2005

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Tabela 3

Rachunek dochodów i wydatków za rok budżetowy 2005(1)

(w tys. euro)
2005
Dochody operacyjne
Dochody własne 156.944
Inne dotacje/dochody 823
Ogółem (a) 157.767
Wydatki operacyjne
Personel 56.278
Administracja 28.610
Działania operacyjne 35.850
Ogółem (b) 120.738
Wynik operacyjny (c = a - b) 37.029
Inne przychody (d) 4.451
Inne koszty (e) 38
Wynik ekonomiczny (f = c + d - e) 41.442
(1) Dane za rok budżetowy 2004 nie zostały podane, ponieważ z powodu zmian

w stosowanych metodach rachunkowości nie są one porównywalne z danymi

za rok budżetowy 2005.

Tabela 4

Bilans na dzień 31 grudnia 2005 r. i 31 grudnia 2004 r(1)

(w tys. euro)
2005 2004
Aktywa
Aktywa trwałe 27.456 28.125
Należności 2.196 3.233
Środki pieniężne 208.020 156.638
Ogółem 237.672 187.996
Pasywa
Wynik z poprzednich lat budżetowych 132.575 132.575
Wynik ekonomiczny roku budżetowego 41.442 0
Zobowiązania długoterminowe 613 784
Zobowiązania krótkoterminowe 63.042 54.637
Ogółem 237.672 187.996
(1) Dane za rok budżetowy 2004 zostały przetworzone dla zapewnienia

porównywalności z danymi za rok budżetowy 2005.

Źródło: Dane Urzędu. Niniejsze tabele przedstawiają skróconą wersję danych dostarczonych przez Urząd w jego własnym sprawozdaniu finansowym.

ODPOWIEDZI URZĘDU

7.
Urząd nadal będzie podejmować wysiłki zmierzające do poprawy zarządzania środkami budżetowymi. W odniesieniu do budżetu ogółem Urząd zdołał ograniczyć poziom anulowania środków przeniesionych (z 10 % w 2004 r. do 6 % w 2005 r.).
8.
W następstwie uwagi Trybunału w 2006 r. Urząd wprowadził procedury, których celem jest ograniczenie do minimum przypadków realizacji operacji budżetowej przez jedną osobę, pełniącą zarówno funkcję kierownika odpowiedzialnego, jak i urzędnika zatwierdzającego.
9.
Standardy kontroli wewnętrznej zostały przyjęte przez Komitet Budżetowy decyzją z dnia 5 maja 2006 r. Urząd podejmie odpowiednie kroki w celu wdrożenia tych standardów.
10.
W następstwie uwagi Trybunału Urząd podejmie odpowiednie kroki w celu usprawnienia procedur rekrutacji poprzez poprawę ich formalizacji i dokumentowania.
11.
W następstwie uwagi Trybunału Urząd podejmie odpowiednie kroki w celu poprawy ujawnionych niedociągnięć poprzez lepszą formalizację i dokumentowanie procedur w tym zakresie.

______

(1) Dz.U. L 11 z 14.1.1994, str. 1.

(2) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 28 lutego 2006 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 5 lipca 2006 r.

(3) Stwierdzono w jednym przypadku.

(4) Wartość przedłużenia wynosiła 2 mln euro.

(5) Stwierdzono w przypadku czterech zamówień.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2006.312.106

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Urzędu Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Urzędu.
Data aktu: 28/09/2006
Data ogłoszenia: 19/12/2006