(2006/C 70/01)
(Dz.U.UE C z dnia 22 marca 2006 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZGROMADZENI W RADZIE,
MAJĄC NA UWADZE:
1. Cel wyznaczony na posiedzeniu Rady Europejskiej w Lizbonie w dniach 23-24 marca 2000 r. i potwierdzony na posiedzeniu Rady Europejskiej w Sztokholmie w dniach 23-24 marca 2001 r., polegający na tym, aby Unia Europejska stała się "najbardziej konkurencyjną i dynamiczną na świecie gospodarką opartą na wiedzy, zdolną do trwałego wzrostu gospodarczego, zapewniającą większą liczbę lepszych miejsc pracy oraz większą spójność społeczną".
2. Białą księgę zatytułowaną "Nowy impuls dla europejskiej młodzieży", przyjętą przez Komisję dnia 21 listopada 2001 r.(1), w której uznano, że "strategia ta wyznacza nowe cele dla różnych dziedzin polityki blisko związanych z młodzieżą, takich jak edukacja, zatrudnienie, uczestnictwo społeczne, informacja i społeczeństwo obywatelskie".
3. W zielonej księdze z dnia 21 marca 2005 r. zatytułowanej "Wobec zmian demograficznych: nowa solidarność między pokoleniami" podkreślono, że konieczne jest podjęcie większego wysiłku, aby umożliwić młodym ludziom wejście na rynek pracy i aby wspierać ich w "nielinearnym" przebiegu kariery, w trakcie której okresy zatrudnienia przeplatają się z okresami studiów, bezrobocia, przekwalifikowywania się lub doszkalania.
4. Konkluzje Rady Europejskiej z 22 i 23 marca 2005 r. przyjmujące europejski pakt na rzecz młodzieży jako jedną z inicjatyw przyczyniających się do osiągnięcia celów strategii lizbońskiej w odniesieniu do wzrostu gospodarczego i zatrudnienia, mającą na celu poprawę edukacji, szkolenia, mobilności, integracji zawodowej i społecznej młodych Europejczyków, przy jednoczesnym ułatwianiu godzenia życia zawodowego z rodzinnym.
5. Komunikat Komisji z dnia 30 maja 2005 r. w sprawie polityk europejskich dotyczących młodzieży: "Wychodzenie naprzeciw obawom młodych ludzi w Europie - wprowadzanie w życie europejskiego paktu na rzecz młodzieży i wspieranie aktywnego obywatelstwa"(2).
6. Zaproponowane przez Komisję i zatwierdzone przez Radę zintegrowane wytyczne na lata 2005-2008 dotyczące wzrostu gospodarczego i zatrudnienia(3), które powinny zostać uwzględnione przez państwa członkowskie oraz stanowić przedmiot sprawozdania zawartego w swoich krajowych programach reform.
7. Komunikat Komisji z dnia 10 listopada 2005 r. zatytułowany "Modernizacja systemów edukacji i szkoleń: ważny wkład na rzecz dobrobytu i spójności społecznej w Europie"(4).
8. Rezolucję Rady z dnia 15 listopada 2005 r. dotyczącą wychodzenia naprzeciw obawom młodych ludzi w Europie - wprowadzania w życie europejskiego paktu na rzecz młodzieży i wspierania aktywnego obywatelstwa(5).
9. Komunikat Komisji z dnia 22 grudnia 2005 r. zatytułowany "Pracować razem, razem więcej zyskać: nowe ramy otwartej koordynacji polityk ochrony socjalnej i integracji społecznej w Unii Europejskiej"(6).
10. Sporządzone przez Komisję coroczne sprawozdanie z postępów z dnia 25 stycznia 2006 r. na temat wdrażania strategii lizbońskiej, wraz z załącznikami, oparte na krajowych programach reform państw członkowskich przekazanych Komisji jesienią 2005 r.
PODKREŚLAJĄ:
11. Że młodzi ludzie są cenną wartością dziś i w przyszłości i wnoszą kreatywność, innowacyjność oraz przedsiębiorczość, których Europa potrzebuje, aby osiągnąć cele strategii lizbońskiej;
12. Że młodzi ludzie stają przed wieloma wyzwaniami, szczególnie wchodząc na rynek pracy, przy średniej stopie bezrobocia wśród młodzieży przekraczającej dwukrotnie łączny wskaźnik dla UE;
13. Znaczenie punktu widzenia młodzieży w strategii lizbońskiej oraz kluczowy wkład w osiąganie celów paktu na rzecz młodzieży, który mogą stanowić: realizacja programu "Edukacja i szkolenia 2010", otwarta koordynacja w dziedzinie ochrony socjalnej i integracji społecznej, fundusze strukturalne, europejskie programy ramowe w zakresie badań oraz inne odpowiednie programy, np. uczenia się przez całe życie, na rzecz młodzieży i w przyszłości program "Młodzież w działaniu";
14. Konieczność wspierania społecznej integracji młodych ludzi, zwłaszcza dysponujących mniejszymi możliwościami, tak aby zwiększać spójność społeczną;
15. Znaczenie, jakie dla młodych ludzi mają działania dążące do godzenia pracy z życiem rodzinnym, szczególnie wobec wyzwań stawianych przez zmiany demograficzne;
16. Znaczenie, jakie mają kształcenie nieformalne i incydentalne oraz mobilność młodych ludzi, wspierane przez takie inicjatywy, jak program na rzecz młodzieży oraz zaplanowany na lata 2007-2013 program "Młodzież w działaniu", dla udzielania młodym ludziom pomocy w rozwijaniu szerokiego zakresu umiejętności i kompetencji;
17. Znaczenie upowszechniania zorganizowanego dialogu z młodymi ludźmi, organizacjami młodzieżowymi oraz organizacjami prowadzącymi działalność związaną z młodzieżą na wszystkich szczeblach.
UWAŻAJĄ, że:
18. Jak podkreślono w corocznym sprawozdaniu Komisji z postępów z roku 2006, w większości państw członkowskich reakcja na pakt na rzecz młodzieży była zachęcająca, lecz nadal konieczne jest podjęcie natychmiastowych działań w celu ułatwienia młodym ludziom wejścia na rynek pracy zgodnie z założeniami paktu;
19. Przyjęcie europejskiego paktu na rzecz młodzieży wzmocniło zaangażowanie ministerstw odpowiadających za młodzież w procesie lizbońskim, prowadząc do lepszego skoordynowania wewnętrznego i wzmocnionego uwzględniania aspektu młodzieży przy opracowywaniu polityki w zakresie zatrudnienia, integracji społecznej, edukacji, szkolenia i mobilności, zgodnie z mandatem udzielonym przez Radę Europejską;
20. Mimo że wiele państw członkowskich wyraźnie odwołuje się do paktu w swoich krajowych programach reform, a inne włączają środki, które są zgodne z paktem, sprawniejsza realizacja celów paktu oraz jego zwiększony wpływ na krajowe programy reform oraz na coroczne sprawozdanie Komisji z postępów prowadziłyby do większej spójności, skuteczności i jaśniejszego monitorowania środków dotyczących młodych ludzi oraz pomogłyby w pogłębianiu znajomości i wiedzy fachowej w zakresie różnych dziedzin objętych paktem oraz zależności między nimi;
21. Choć poczyniono już postępy, Komisja Europejska i państwa członkowskie muszą poprawić środki służące wprowadzeniu w życie paktu poprzez:
– poprawę poziomu zatrudnienia młodych ludzi poprzez zwiększenie wskaźnika zatrudnienia i przedsiębiorczości oraz poprzez udzielenie wsparcia w okresie przejścia z etapu edukacji i szkolenia do pracy;
– zapewnienie, że młodzi ludzie dysponujący mniejszymi możliwościami będą priorytetem w zakresie krajowej polityki na rzecz zatrudnienia i krajowej integracji społecznej;
– ograniczenie liczby osób przedwcześnie kończących edukację oraz rozwinięcie bliskiej współpracy w zakresie przejrzystości i uznawania wartości kształcenia nieformalnego i incydentalnego;
22. Państwa członkowskie i Komisja powinny także opracowywać i wspierać środki w innych uwzględnionych w pakcie dziedzinach poprzez:
– stosowanie środków sprzyjających mobilności młodych ludzi, w szczególności poprzez zlikwidowanie istniejących przeszkód, uwzględniając ważną rolę, jaką mobilność odgrywa w rozwijaniu potencjału młodzieży i w zbliżaniu Unii Europejskiej do młodych ludzi;
– pozwalanie młodym rodzicom na pogodzenie pracy i życia rodzinnego, w szczególności przez rozszerzanie sieci opieki nad dziećmi oraz rozwijanie innowacyjnych form organizacji pracy.
WZYWAJĄ RADĘ EUROPEJSKĄ do:
23. Zachęcenia do osiągania dalszych postępów w odniesieniu do środków służących młodym ludziom, przez włączenie europejskiego paktu na rzecz młodzieży do strategii lizbońskiej;
24. Zachęcenia państw członkowskich do wzmocnienia związków między politykami w zakresie edukacji, szkolenia, zatrudnienia, integracji społecznej i mobilności, tak aby opracować skuteczniejsze, łączące różne dziedziny strategie służące młodym ludziom;
25. Zachęcenia państw członkowskich, by, celem ułatwienia monitorowania postępów, przygotowując krajowe programy reform sporządzałyby bardziej systematyczne i przejrzyste sprawozdania z realizacji paktu w ramach strategii lizbońskiej oraz zachęcenia Komisji do takiego samego działania przy sporządzaniu rocznego sprawozdania z postępów;
26. Ponownego przekazania Komisji i państwom członkowskim swojego postulatu o zaangażowanie młodych ludzi i organizacji młodzieżowych na wszystkich szczeblach we wprowadzanie w życie europejskiego paktu na rzecz młodzieży.
______
(1) Dok. 14441/01 - COM(2001) 681 wersja ostateczna.
(2) Dok. 9679/05 - COM(2005) 206 wersja ostateczna
(3) Dok. 8008/05 - COM(2005) 141 wersja ostateczna
(4) Dok. 13415/1/05 REV 1 - COM (2005) 549 wersja ostateczna.
(5) Dz.U. C 292 z 24.11.2005, str. 5.
(6) Dok. 5070/06 - COM(2005) 706 wersja ostateczna
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2006.70.1 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Konkluzje na temat wprowadzenia w życie europejskiego paktu na rzecz młodzieży. |
Data aktu: | 22/03/2006 |
Data ogłoszenia: | 22/03/2006 |