(Dz.U.UE C z dnia 25 marca 2006 r.)
EUROPEJSKI BANK CENTRALNY (EBC) ORAZ KRAJOWE BANKI CENTRALNE PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZNAJDUJĄCYCH SIĘ POZA STREFĄ EURO W DNIU 16 MARCA 2006 R. (ZWANE DALEJ "KBC SPOZA STREFY EURO"),
mając na uwadze, co następuje:
(1) Porozumienie z dnia 1 września 1998 r. zawarte pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a krajowymi bankami centralnymi Państw Członkowskich spoza strefy euro określające procedury operacyjne dla mechanizmu kursów walutowych w trzecim etapie Unii Gospodarczej i Walutowej(1) (zwane dalej "porozumieniem z dnia 1 września 1998 r.") było trzykrotnie zmieniane. Załącznik I do porozumienia z dnia 1 września 1998 r. powinien przy tym zostać ponownie zmieniony w związku z wprowadzeniem nowych kryteriów dla podmiotów kwalifikowanych do dokonywania interwencji na krańcach pasma w bezpośrednim współdziałaniu z EBC. W związku z powyższym, w celu zapewnienia jasności i przejrzystości, porozumienie z dnia 1 września 1998 r. powinno zostać zastąpione nowym porozumieniem.
(2) W uchwale z dnia 16 czerwca 1997 r. (zwanej dalej "Uchwałą") Rada Europejska wyraziła zgodę na wprowadzenie mechanizmu kursów walutowych (zwanego dalej "ERM II") z chwilą rozpoczęcia w dniu 1 stycznia 1999 r. trzeciego etapu Unii Gospodarczej i Walutowej.
(3) Zgodnie z Uchwałą,
- ERM II zastępuje Europejski System Walutowy;
- stabilność środowiska gospodarczego jest konieczna dla dobrego funkcjonowania wspólnego rynku oraz dla zapewnienia rosnącego poziomu inwestycji, wzrostu i zatrudnienia, leżąc tym samym w interesie wszystkich Państw Członkowskich. Wspólny rynek nie powinien być narażany na zakłócenia wynikające z rozbieżności realnych kursów walutowych bądź też z nadmiernych wahań nominalnego kursu euro w stosunku do innych walut UE, co mogłoby wywoływać zaburzenia w obrotach handlowych pomiędzy Państwami Członkowskimi. Ponadto, na mocy art. 124 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, każde Państwo Członkowskie ma obowiązek traktowania swojej polityki walutowej jako kwestii wspólnego zainteresowania;
- ERM II został zaprojektowany w celu zagwarantowania, aby Państwa Członkowskie spoza strefy euro uczestniczące w ERM II (zwane dalej "uczestniczącymi Państwami Członkowskimi spoza strefy euro") ukierunkowały prowadzoną przez siebie politykę na stabilność i wzmacnianie konwergencji, wspierając tym samym ich dążenie do przyjęcia waluty euro;
- uczestnictwo w ERM II jest dobrowolne dla Państw Członkowskich spoza strefy euro. Można jednakże oczekiwać, iż Państwa Członkowskie objęte derogacją przystąpią do tego mechanizmu. Państwo Członkowskie, które początkowo nie uczestniczy w ERM II może do niego przystąpić w późniejszym czasie;
- funkcjonowanie ERM II nie narusza głównego celu EBC i KBC spoza strefy euro jakim jest utrzymywanie stabilności cen;
- dla waluty każdego Państwa Członkowskiego spoza strefy euro (zwanej dalej "uczestniczącą walutą spoza strefy euro") określony jest jej kurs centralny w stosunku do waluty euro;
- wprowadza się jedno standardowe pasmo wahań w przedziale ± 15 % w odniesieniu do kursów centralnych;
- należy zapewnić, aby wszelkie dostosowania kursów centralnych dokonywane były terminowo, zapobiegając tym samym powstawaniu znaczących rozbieżności kursowych. W związku z tym, wszystkie strony wzajemnej umowy dotyczącej kursów centralnych, w tym EBC, mają prawo wszczęcia poufnej procedury mającej na celu zrewidowanie takich kursów;
- interwencja na krańcach pasma powinna, co do zasady, być automatyczna i nieograniczona, przy jednoczesnej możliwości skorzystania z bardzo krótkookresowego finansowania. Jednakże EBC i KBC spoza strefy euro uczestniczące w ERM II (zwane dalej "uczestniczącymi KBC spoza strefy euro") mogą wstrzymać interwencję, jeżeli jej przeprowadzenie pozostawałoby w konflikcie z ich podstawowym celem utrzymywania stabilności cen. Podejmując taką decyzję należycie uwzględnią one wszelkie istotne czynniki, a w szczególności potrzebę utrzymania stabilnego i wiarygodnego funkcjonowania ERM II;
- współpraca w zakresie polityki kursowej może być dalej wzmacniana, na przykład poprzez dopuszczenie bliższych powiązań kursowych pomiędzy walutą euro a uczestniczącymi walutami spoza strefy euro, o ile - i w zakresie w jakim - byłoby to pożądane ze względu na zapewnienie postępów konwergencji.
(4) Interwencje powinny być używane jako instrument wspierający, w połączeniu z innymi środkami polityki finansowej, takimi jak odpowiednie środki polityki pieniężnej i fiskalnej, przyczyniające się do konwergencji gospodarczej oraz stabilności kursów walutowych. Istnieje przy tym możliwość skoordynowanej interwencji wewnątrz pasma, przeprowadzanej na podstawie wzajemnego porozumienia pomiędzy EBC a odpowiednim uczestniczącym KBC spoza strefy euro, równolegle do innych odpowiednich środków zaradczych stosowanych przez taki KBC, w tym elastycznego wykorzystania stóp procentowych.
(5) Należy dopuścić odpowiednią elastyczność stosowanych środków, w szczególności w celu uwzględnienia niejednolitego poziomu, tempa lub strategii konwergencji gospodarczej poszczególnych Państw Członkowskich spoza strefy euro.
(6) Niniejsze porozumienie nie stanowi przeszkody w ustanawianiu, na zasadzie porozumień dwustronnych, dodatkowych pasm wahań oraz uzgodnień dotyczących interwencji pomiędzy Państwami Członkowskimi spoza strefy euro.
UZGODNIŁY, CO NASTĘPUJE:
W imieniu | W imieniu | |
Europejskiego Banku Centralnego | Magyar Nemzeti Bank | |
W imieniu | W imieniu | |
Česká národní banka | Central Bank of Malta | |
W imieniu | W imieniu | |
Danmarks Nationalbank | Narodowego Banku Polskiego | |
W imieniu | W imieniu | |
Eesti Pank | Banka Slovenije | |
W imieniu | W imieniu | |
Central Bank of Cyprus | Národná banka Slovenska | |
W imieniu | W imieniu | |
Latvijas Banka | Sveriges Riksbank | |
W imieniu | W imieniu | |
Lietuvos bankas | The Bank of England |
(1) Dz.U. C 345 z 13.11.1998, str. 6. Porozumienie po raz ostatni zmienione porozumieniem z 16 września 2004 r. (Dz.U. C 281 z 18.11.2004, str. 3).
Z dniem 1 stycznia 2007 r. Bulgarian National Bank oraz Banca Naţională a României stają się stronami Porozumienia nin. porozumienia, zgodnie z art. 2 porozumienia z dnia 21 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.C.07.14.6).
Z dniem 1 stycznia 2008 r. Central Bank of Cyprus oraz Bank Ċentrali ta' Malta/Central Bank of Malta przestają być stronami nin. porozumienia, zgodnie z art. 1 porozumienia z dnia 14 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.C.07.319.7).
Z dniem 1 stycznia 2011 r. Eesti Pank przestaje być stroną nin. porozumienia, zgodnie z art. 1 porozumienia z dnia 13 grudnia 2010 r. (Dz.U.UE.C.11.5.3).
Z dniem 1 lipca 2013 r. Hrvatska narodna banka przestaje być stroną nin. porozumienia, zgodnie z art. 1 porozumienia z dnia 21 czerwca 2013 r. (Dz.U.UE.C.13.187.1).
Z dniem 1 stycznia 2014 r. Latvijas Banka przestaje być stroną nin. porozumienia, zgodnie z art. 1 porozumienia z dnia 6 grudnia 2013 r. (Dz.U.UE.C.14.17.1).
Z dniem 1 stycznia 2015 r. Lietuvos bankas przestaje być stroną nin. porozumienia, zgodnie z art. 1 porozumienia z 13 listopada 2014 r. (Dz.U.UE.C.15.64.1).
Z dniem 1 lutego 2020 r. Bank of England przestaje być stroną nin. porozumienia, zgodnie z art. 1 porozumienia z dnia 22 stycznia 2020 r. (Dz.U.UE.C.2020.32I.1).
Z dniem 1 stycznia 2023 r. Hrvatska narodna banka przestaje być stroną nin. porozumienia, zgodnie z art. 1 porozumienia z dnia 12 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.C.2023.12.3).
- zmieniony przez art. 3 porozumienia z dnia 21 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.C.07.14.6) zmieniającego nin. porozumienie z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 2 porozumienia z dnia 14 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.C.07.319.7) zmieniającego nin. porozumienie z dniem 1 stycznia 2008 r.
- zmieniony przez art. 2 pkt 2.2 porozumienia z dnia 8 grudnia 2008 r. (Dz.U.UE.C.09.16.10) zmieniającego nin. porozumienie z dniem 1 stycznia 2009 r.
- zmieniony przez art. 2 porozumienia z dnia 13 grudnia 2010 r. (Dz.U.UE.C.11.5.3) zmieniającego nin. porozumienie z dniem 1 stycznia 2011 r.
- zmieniony przez art. 2 porozumienia z dnia 21 czerwca 2013 r. (Dz.U.UE.C.2013.187.1) zmieniającego nin. porozumienie z dniem 1 lipca 2013 r.
- zmieniony przez art. 2 porozumienia z dnia 6 grudnia 2013 r. (Dz.U.UE.C.2014.17.1) zmieniającego nin. porozumienie z dniem 1 stycznia 2014 r.
- zmieniony przez art. 2 porozumienia z dnia 13 listopada 2014 r. (Dz.U.UE.C.2015.64.1) zmieniającego nin. porozumienie z dniem 1 stycznia 2015 r.
- zmieniony przez art. 2 porozumienia z dnia 22 stycznia 2020 r. (Dz.U.UE.C.2020.32I.1) zmieniającego nin. porozumienie z dniem 1 lutego 2020 r.
- zmieniony przez art. 2 porozumienia z dnia 12 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.C.2023.12.3) zmieniającego nin. porozumienie z dniem 1 stycznia 2023 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2006.73.21 |
Rodzaj: | Porozumienie |
Tytuł: | Porozumienie pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym oraz krajowymi bankami centralnymi Państw Członkowskich spoza strefy euro określające procedury operacyjne mechanizmu kursów walutowych w trzecim etapie Unii Gospodarczej i Walutowej. |
Data aktu: | 16/03/2006 |
Data ogłoszenia: | 25/03/2006 |
Data wejścia w życie: | 01/04/2006 |