Procedura krajowa Grecji dotycząca przyznawania ograniczonych lotniczych praw przewozowych.

Procedura krajowa Grecji dotycząca przyznawania ograniczonych lotniczych praw przewozowych

(2007/C 278/03)

(Dz.U.UE C z dnia 21 listopada 2007 r.)

Zgodnie z art. 6 rozporządzenia 847/2004 w sprawie negocjacji i wykonania umów dotyczących usług lotniczych między państwami członkowskimi a państwami trzecimi, Komisja Europejska publikuje następującą procedurę krajową dotyczącą rozdziału między kwalifikujących się wspólnotowych przewoźników lotniczych praw przewozowych, w przypadkach gdy ograniczają je umowy o usługach lotniczych z państwami trzecimi.

"Ministerstwo transportu i łączności departament lotnictwa cywilnego - Dyrekcja generalna ds. transport lotniczego - Dyrekcja ds. operacji lotniczych - Sekcja B - Dwustronne umowy o komunikacji lotniczej - nr ref.: d1/b/28178/2647

Ateny, dnia 19 lipca 2007 r.

Przedmiot: Zatwierdzenie rozporządzenia w sprawie wyznaczania przewoźników lotniczych Wspólnoty mających siedzibę w Grecji do wykonywania regularnych połączeń lotniczych między Grecją a krajami nienależącymi do Unii Europejskiej.

DECYZJA

Dyrektor

Mając na uwadze:

(1) przepisy Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym z dnia 7 grudnia 1944 r. oraz Ustawy 211/1947 o międzynarodowym lotnictwie cywilnym;

(2) Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43;

(3) Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym podpisane w Porto dnia 2 maja 1992 r. oraz Protokół dostosowujący podpisany w Brukseli dnia 17 marca 1993 r.;

(4) Umowę między Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie transportu lotniczego podpisaną w Luksemburgu dnia 21 czerwca 1999 r.;

(5) przepisy rozporządzenia (WE) nr 2407/92 w sprawie przyznawania licencji przewoźnikom lotniczym i rozporządzenia (WE) nr 2408/92 w sprawie dostępu przewoźników lotniczych Wspólnoty do wewnątrzwspólnotowych tras lotniczych;

(6) przepisy rozporządzenia (WE) nr 847/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie negocjacji i wykonania umów dotyczących usług lotniczych między państwami członkowskimi a państwami trzecimi, w szczególności jego art. 5 i 6;

(7) Deklarację w sprawie prawa przedsiębiorczości przyjętą przez Radę Ministrów Transportu Unii Europejskiej w dniu 5 czerwca 2003 r.;

(8) przepisy art. 24 decyzji legislacyjnej 714/70 w sprawie powołania Dyrekcji ds. Transportu Lotniczego i organizacji Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zastąpionego art. 13 ust. 3 ustawy 3082/02 (Monitor Rządowy, seria I, nr 316);

(9) przypisy aktualnie obowiązującej Ustawy 1815/1988 o Kodeksie Żeglugi Powietrznej;

(10) przepisy art. 29a Ustawy 1558/1985 o rządzie i organach rządowych (Monitor Rządowy, seria I, nr 137) zmienionego art. 27 Ustawy 2081/92 (Monitor Rządowy, seria I, nr 154) i zastąpionego art. 1 ust. 2 lit. a) Ustawy 2469/97 (Monitor Rządowy, seria I, nr 38);

(11) fakt, że niniejsze rozporządzenie nie wiąże się z żadnymi wydatkami z budżetu państwa,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Niniejszym zatwierdza się poniższe Rozporządzenie w sprawie wyznaczania przewoźników lotniczych Wspólnoty mających siedzibę w Grecji do wykonywania regularnych połączeń lotniczych między Grecją a krajami nienależącymi do Unii Europejskiej: »Rozporządzenie w sprawie wyznaczania przewoźników lotniczych Wspólnoty mających siedzibę w Grecji do wykonywania regularnych połączeń lotniczych między Grecją a krajami nienależącymi do Unii Europejskiej«

Artykuł  1

Cel rozporządzenia

Celem niniejszego rozporządzenia jest określenie procedury i kryteriów wyznaczania przewoźników lotniczych Wspólnoty mających siedzibę w Grecji do wykonywania regularnych połączeń lotniczych między Grecją a krajami nienależącymi do Unii Europejskiej, które nie są objęte przepisami rozporządzenia (WE) nr 2408/92 na podstawie odpowiedniej dwustronnej umowy o komunikacji lotniczej.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia mają zastosowanie następujące definicje:

a) wyznaczenie: oznacza przyznanie jednemu lub większej liczbie zainteresowanych przewoźników lotniczych Wspólnoty prawa do obsługiwania regularnych połączeń lotniczych między Grecją a krajem trzecim zgodnie z odpowiednią dwustronną umową o komunikacji lotniczej, przy czym dany kraj trzeci notyfikuje się o wyznaczeniu kanałami dyplomatycznymi (o ile dana dwustronna umowa o komunikacji lotniczej nie stanowi inaczej);

b) przewoźnik lotniczy Wspólnoty: oznacza przewoźnika lotniczego posiadającego ważną koncesję zgodnie z przepisami stosownego prawodawstwa wspólnotowego.

Artykuł  3

Procedura

a) Procedura wyznaczenia przewoźnika lotniczego Wspólnoty do wykonywania regularnych połączeń lotniczych między Grecją a krajem nienależącymi do UE, które nie są objęte rozporządzeniem (WE) nr 2408/92, jest wszczynana albo z inicjatywy Urzędu Lotnictwa Cywilnego, albo w wyniku złożenia wniosku przez przewoźnika lotniczego Wspólnoty posiadającego siedzibę w Grecji zgodnie ze stosownym prawodawstwem wspólnotowym, i jest następująca:

i) Urząd Lotnictwa Cywilnego przekazuje przewoźnikom lotniczym Wspólnoty mającym siedzibę w Grecji zgodnie z obowiązującym prawodawstwem wspólnotowym zaproszenie do zgłaszania zainteresowania wyznaczeniem jednego lub większej liczby przewoźników (zgodnie z postanowieniami stosownej dwustronnej umowy o komunikacji lotniczej) do wykonywania regularnych połączeń lotniczych do/z kraju nienależącego do UE, który nie jest objęty rozporządzeniem (WE) nr 2408/92 zgodnie z postanowieniami stosownej dwustronnej umowy o komunikacji lotniczej. Zaproszenie ma formę obwieszczenia kierowanego przez Dyrekcję ds. Operacji Lotniczych (D1) w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego do przewoźników lotniczych Wspólnoty mających siedzibę w Grecji lub do stowarzyszeń takich przewoźników. W obwieszczeniu wymienia się wszelkie złożone już wnioski o wyznaczenie w odniesieniu do danej trasy. Obwieszczenie jest również publikowane na stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego (www.hcaa.gr).

ii) Termin na zgłaszanie zainteresowania wynosi dwadzieścia dni kalendarzowych od daty opublikowania obwieszczenia.

Artykuł  4

Wymagane dokumenty uzupełniające

a) Przewoźnik lotniczy Wspólnoty zainteresowany wyznaczeniem do wykonywania regularnych połączeń lotniczych poza UE, nieobjętych rozporządzeniem (WE) 2408/92, składa w Dyrekcji ds. Operacji Lotniczych Urzędu Lotnictwa Cywilnego wniosek wraz z dokumentacją do oceny, zawierającą następujące dokumenty:

i) koncesję i certyfikat przewoźnika lotniczego wraz z dołączonymi do nich specjalnymi warunkami;

ii) dane wykazujące, że przewoźnik posiada upoważnionego przedstawiciela (siedzibę) w Grecji;

iii) plan lotu, zawierający szczegółowy wykaz połączeń z numerem oraz informacją o typie i pojemności głównego i pomocniczego statku powietrznego, którego przewoźnik zamierza używać do wykonywania przedmiotowych połączeń, informacją o częstotliwościach i proponowanej dacie rozpoczęcia oraz okresie wykonywania połączeń, oraz dane wskazujące, czy statek powietrzny jest własnością przewoźnika, czy też jest czarterowany;

iv) szczegółową trzyletnią prognozę wyników finansowych dla przedmiotowej trasy, obejmującą dane umożliwiające dokonanie oceny rentowności danej trasy (spodziewany udział w rynku na danej trasie, ceny paliwa, pensje, utrzymanie, składki ubezpieczeniowe, podatki, obsługa naziemna, usługi gastronomiczne, spodziewane przychody, wydatki, etc.);

v) taryfy/opłaty pobierane na danej trasie;

vi) wszelkie praktyki handlowe (umowy o wspólnej eksploatacji połączenia, alianse) mające zastosowanie do danej trasy;

vii) dane wykazujące operacyjną i finansowa zdolność przewoźnika lotniczego do obsługi danej trasy zgodnie z art. 5 rozporządzenia (WE) nr 2407/92.

b) Rozpatrywane będą wyłącznie wnioski zawierające pełną dokumentację.

c) Wnioski i dokumenty uzupełniające muszą być sporządzone w języku greckim. We wniosku należy podać adres w Grecji, na który Urząd Lotnictwa Cywilnego ma kierować korespondencję.

d) Jeśli zostanie to uznane za konieczne, Urząd Lotnictwa Cywilnego może zażądać dostarczenia dodatkowych informacji, które przewoźnik lotniczy jest zobowiązany dostarczyć w ciągu piętnastu dni kalendarzowych.

Artykuł  5

Kryteria wyznaczenia

a) Wyboru przewoźnika lotniczego Wspólnoty, który złożył wniosek o wyznaczenie do obsługi trasy lotniczej poza UE, nieobjętej rozporządzeniem (WE) nr 2408/92, włączając w to trasy przewidziane w stosownych dwustronnych umowach o komunikacji lotniczej, dokonuje się na podstawie następujących kryteriów:

i) zapewnienie odpowiednich i wystarczających połączeń, ze szczególnym uwzględnieniem:

– zaspokojenia popytu na przewozy lotnicze;

– charakteru połączeń, tj. tego, czy są to loty bezpośrednie czy z międzylądowaniem, oraz poszerzenia zakresu usług dostępnych dla podróżnych;

– częstotliwości połączeń;

– zapewnianej liczby miejsc;

– polityki taryfowej (np. proponowanych taryf i ich struktury, oferowanego asortymentu taryf);

– terminu uruchomienia połączeń;

– okresu, w jakim połączenia będą wykonywane, i możliwości nieprzerwanego świadczenia ich w formie połączeń regularnych, ocenianej przede wszystkich na podstawie rentowności trasy;

– wiarygodności przewoźnika lotniczego i tego, czy był już wcześniej wyznaczony do obsługi trasy zewnętrznej, w odniesieniu do przestrzegania przez niego zobowiązań zapisanych w art. 7 niniejszego rozporządzenia.

ii) jakości świadczonych usług, ze szczególnym uwzględnieniem:

– typu i numeru głównego i pomocniczego statku powietrznego, które będą wykorzystywane do obsługi trasy;

– istnienia sieci sprzedaży zapewniającej wygodę podróżnym;

iii) sytuacji rynkowej, ze szczególnym uwzględnieniem:

– wpływu wyznaczenia przewoźnika lotniczego na konkurencję na danym rynku oraz na wzrost udziału przewoźników lotniczych Wspólnoty w przewozach na danej trasie;

– wkładu we wspieranie rozwoju turystyki, rozwoju gospodarczego i rozwoju regionalnego w Grecji.

iv) Pod uwagę bierze się również następujące kryteria:

– podstawową znajomość języka greckiego wśród członków personelu pokładowego i personelu sprzedaży.

– W przypadku uzyskania przez więcej niż jeden wniosek takiej samej oceny na podstawie powyższych kryteriów, pierwszeństwo ma ten wniosek o wyznaczenie na daną trasę, który został wraz z niezbędnymi dokumentami uzupełniającymi złożony jako pierwszy, pod warunkiem, że został on złożony po raz pierwszy po opublikowaniu przez Urząd Lotnictwa Cywilnego danego zaproszenia do zgłaszania zainteresowania.

Artykuł  6

Procedura oceny i wyboru przewoźnika lotniczego

a) Dyrekcja w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego odpowiedzialna za ocenę wniosków (Dyrekcja ds. Operacji Lotniczych/Sekcja Dwustronnych Umów o Komunikacji Lotniczej) ocenia dokumenty złożone przez przewoźników lotniczych na podstawie przepisów art. 4 i 5 niniejszego rozporządzenia. Właściwa dyrekcja sporządza uzasadniony wniosek dotyczący wyznaczenia i przedstawia go Dyrektorowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego w ciągu dwóch miesięcy od otrzymania ostatniego wniosku lub ostatnich dokumentów uzupełniających, albo w ciągu dwóch miesięcy od rozpoczęcia oceny wniosków.

b) Przewoźnik lotniczych Wspólnoty, który ma zostać wyznaczony, jest wybierany decyzją Dyrektora Urzędu Lotnictwa Cywilnego na podstawie wspomnianego wyżej wniosku w ciągu trzydziestu dni od jego złożenia.

c) Decyzja taka określa warunki obsługi danej trasy (np. częstotliwość połączeń, ilość miejsc i inne warunki, zgodnie z postanowieniami stosownej dwustronnej umowy o komunikacji lotniczej). W stosownych przypadkach odrzucenie wniosku dokonywane jest w drodze podobnej decyzji. O decyzjach tych informuje się przewoźników lotniczych, którzy wyrazili zainteresowane wyznaczeniem, są one także publikowane na oficjalnej stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

d) Odwołania od decyzji, o których mowa w lit. a i b, można przekazywać do Ministra Transportu i Łączności.

e) Wyznaczenie wybranego przewoźnika lotniczego względem władz innego państwa odbywa się zgodnie z postanowieniami stosownej dwustronnej umowy o komunikacji lotniczej.

f) W przypadku złożenia przez przewoźnika lotniczego wniosku o zwiększenie częstotliwości połączeń na trasie, w odniesieniu do której został on wyznaczony, przewoźnik taki przedkłada dokumentację zawierającą informacje, o których mowa w art. 4 lit. a) pkt. (iii), (iv) i (v) niniejszego rozporządzenia, oraz wskazującą wszelkie poprawki, zmiany bądź uzupełnienia danych, o których mowa w art. 4 lit. a) pkt. (i) i (ii). W ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku przez przewoźnika właściwa dyrekcja sporządza uzasadniony wniosek o zmianę decyzji o wyznaczeniu zgodnie z wnioskiem złożonym przez przewoźnika, i przekazuje go Dyrektorowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Artykuł  7

Obowiązki wyznaczonego przewoźnika lotniczego

a) Wyznaczony przewoźnik lotniczy musi podjąć wszelkie właściwe działania przygotowawcze do obsługi trasy, w odniesieniu do której został wyznaczony, tak aby realizacja połączeń na trasie mogła rozpocząć się przed upływem sześciu miesięcy od daty wyznaczenia i bez żadnych odstępstw od przedłożonego planu lotu, chyba że wystąpią wyjątkowe okoliczności.

b) Wyznaczony przewoźnik lotniczy musi informować właściwą dyrekcję w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego o wszelkich zmiana planu lotu na trasie, w odniesieniu do której został wyznaczony.

c) Wykonując połączenia na trasach, w odniesieniu do których został wyznaczony, przewoźnik lotniczy musi wiernie przestrzegać krajowych i międzynarodowych przepisów dotyczących międzynarodowych przewozów lotniczych oraz procedur i wytycznych ustanowionych przez władze lotnicze kraju, wobec którego został on wyznaczony, zgodnie z postanowieniami stosownej dwustronnej umowy o komunikacji lotniczej.

d) Przenoszenie omawianych praw na innego przewoźnika lotniczego nie jest dozwolone.

Artykuł  8

Ponowna ocena wyznaczonego przewoźnika lotniczego i odwołanie wyznaczenia

a) W przypadku poważnej zmiany warunków operacyjnych, handlowych, finansowych lub innych, na podstawie których przewoźnik lotniczy został wyznaczony (przewoźnicy lotniczy zostali wyznaczeni) zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, lub w przypadku nieprzestrzegania przez przewoźnika lotniczego (przewoźników lotniczych) przepisów niniejszego rozporządzenia, Urząd Lotnictwa Cywilnego może w dowolnym momencie dokonać ponownej oceny przewoźnika lotniczego (przewoźników lotniczych) w celu przedłużenia ważności decyzji o wyznaczeniu lub odwołania wyznaczenia, i w stosownych przypadkach wydać zaproszenie do zgłaszania zainteresowania skierowane do przewoźników lotniczych.

b) Wystarczający powód do odwołania wyznaczenia stanowi w szczególności niewykorzystanie przez przewoźnika lotniczego całości lub części przyznanych mu praw zgodnie z art. 7 lit. a) powyżej przez okres dłuższy niż sześć miesięcy, częściowe lub całkowite przerwanie wykonywania połączeń na okres dłuższy niż sześć miesięcy lub złożenie przez przewoźnika lotniczego pisemnego wniosku o zawieszenie wykonywania przedmiotowych połączeń. W stosownych przypadkach Urząd Lotnictwa Cywilnego może wydać nowe zaproszenie do zgłaszania zainteresowania skierowane do przewoźników lotniczych.

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie w dniu jego opublikowana w Monitorze Rządowym.

Niniejsze rozporządzenie jest publikowane w Monitorze Rządowym.

Dyrektor
Ioannis ANDRIANOPOULOS"

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2007.278.6

Rodzaj: Zawiadomienie
Tytuł: Procedura krajowa Grecji dotycząca przyznawania ograniczonych lotniczych praw przewozowych.
Data aktu: 21/11/2007
Data ogłoszenia: 21/11/2007