na temat projektu rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich
(przedstawiona na mocy art. 279 ust. 1 Traktatu WE)
(2007/C 312/01)
(Dz.U.UE C z dnia 21 grudnia 2007 r.)
TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 279 ust. 1,
uwzględniając projekt rozporządzenia Rady(1) zmieniającego rozporządzenie (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2) (zwanego dalej "rozporządzeniem finansowym"), będący wynikiem decyzji Komitetu Stałych Przedstawicieli o podzieleniu wniosku Komisji(3) dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2004/2003(4) w sprawie przepisów regulujących partie polityczne na poziomie europejskim oraz zasad dotyczących ich finansowania,
uwzględniając otrzymany przez Trybunał w dniu 29 października 2007 r. wniosek Rady o wydanie opinii na temat wspomnianego wyżej projektu rozporządzenia Rady,
PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCĄ OPINIĘ:
1. Projekt rozporządzenia Rady, którego ma dotyczyć opinia Trybunału Obrachunkowego, zakłada wprowadzenie do art. 109 rozporządzenia finansowego wyjątków, mających zastosowanie do partii politycznych na poziomie europejskim, od przedstawionej w tym samym artykule ogólnej zasady, że "celem ani skutkiem dotacji nie może być osiągnięcie korzyści przez beneficjenta".
2. Jak Trybunał Obrachunkowy niedawno podkreślił, skomplikowane zasady i niejasne kryteria kwalifikowalności mają znaczny wpływ na legalność i prawidłowość transakcji(5). Jeżeli ustawodawca uzna za stosowne wprowadzenie odstępstw od zasady braku zysku na rzecz partii politycznych na poziomie europejskim, istotne jest, aby przepisy dotyczące tych odstępstw zostały sformułowane w sposób prosty, precyzyjny i jednoznaczny, dzięki czemu urzędnik zatwierdzający mógłby łatwo sprawdzać ich przestrzeganie podczas wypłacania dotacji, a Trybunał Obrachunkowy - podczas kontrolowania płatności.
3. Pierwsze odstępstwo od zasady braku zysku umożliwia partii politycznej na poziomie europejskim, która osiągnęła nadwyżkę dochodów nad wydatkami w roku budżetowym, w którym otrzymała dotację, przeniesienie na następny rok części tej nadwyżki w wysokości nieprzekraczającej 25 % całkowitego dochodu za ten rok, pod warunkiem że przeniesiona nadwyżka zostanie wykorzystana do końca pierwszego kwartału następnego roku. Przestrzeganie tego warunku można sprawdzić tylko w przypadku gdy odpowiednie przepisy wykonawcze nałożą na beneficjenta, który przeniósł nadwyżkę na następny rok, obowiązek przedstawienia dowodów, że jego kwalifikowalne wydatki w pierwszym kwartale tego roku są co najmniej równe przeniesionej kwocie. Aby umożliwić urzędnikowi zatwierdzającemu ustalenie wysokości ostatecznej dotacji lub, w razie potrzeby, kwoty wypłaconych jako zaliczka na ten cel środków, które należy odzyskać, takie dowody powinny być przedstawiane niedługo po zakończeniu pierwszego kwartału, a najpóźniej wraz z wnioskiem o płatność pozostałej części dotacji, o ile część ta nie została jeszcze wypłacona.
4. Drugie odstępstwo od "zasady braku zysku" ogranicza kwotę zasobów własnych do 15 % kwalifikowalnych kosztów poniesionych przez partię, którą to kwotę należy uwzględnić podczas ustalania, czy wystąpiła nadwyżka, pod warunkiem że "rezerwa finansowa" partii nie przekroczy 100 % jej średniego rocznego dochodu. Standardy rachunkowości powszechnie stosowane na poziomie Unii Europejskiej nie zawierają definicji "rezerwy finansowej", a zatem termin ten można interpretować różnie w zależności od założeń koncepcyjnych sprawozdawczości finansowej, według których partia polityczna sporządza swoje roczne zestawienia dochodów i wydatków oraz aktywów i pasywów. Pojęcie "średniego rocznego dochodu" również nie jest sprecyzowane na tyle, aby można było obliczyć kwotę tego dochodu - na przykład brak jest odniesienia do okresu, którego on dotyczy.
5. Trybunał uważa, że konieczne jest bardziej precyzyjne określenie procedur (patrz: pkt 3) oraz jasne zdefiniowanie terminów "rezerwa finansowa" i "średni roczny dochód", aby umożliwić konsekwentne stosowanie i kontrolę proponowanych zwolnień od obowiązku stosowania "zasady braku zysku". W tym celu należy wprowadzić kolejne zmiany do rozporządzenia finansowego lub do szczegółowych przepisów wykonawczych(6) do tego rozporządzenia.
Niniejsza opinia została przyjęta przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 22 listopada 2007 r.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
Hubert WEBER | |
Prezes |
______
(1) Dokument Rady nr 14320/07 PE 341 INST 127.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002.
(3) Dokument Komisji nr COM(2007) 364 wersja ostateczna.
(4) Dz.U. L 297 z 15.11.2003, str. 1.
(5) Sprawozdanie roczne za rok budżetowy 2006, wstęp, pkt 0.7.
(6) Rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, str. 1).
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2007.312.1 |
Rodzaj: | Opinia |
Tytuł: | Opinia na temat projektu rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich. |
Data aktu: | 22/11/2007 |
Data ogłoszenia: | 21/12/2007 |