Pomoc państwa - Hiszpania - Pomoc państwa C 8/08 (ex NN 4/08; ex CP 60/07) - Kompleks studiów filmowych Ciudad de la Luz, Alicante - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - HISZPANIA

Pomoc państwa C 8/08 (ex NN 4/08; ex CP 60/07) - Kompleks studiów filmowych Ciudad de la Luz, Alicante

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2008/C 134/10)

(Dz.U.UE C z dnia 31 maja 2008 r.)

Pismem z dnia 13 lutego 2008 r. zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Hiszpanię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE w odniesieniu do wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Registry

SPA-3 6/5

B-1049 Brussels

Faks: (32-2) 296 12 42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom hiszpańskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

PROCEDURA

Komisja wszczęła formalne postępowanie wyjaśniające po otrzymaniu w lutym i w lipcu 2007 r. skarg złożonych niezależnie przez dwa wiodące podmioty europejskiego sektora filmowego z siedzibą w różnych państwach członkowskich, poza terytorium Hiszpanii. Twierdzą oni, że niezgodna z prawem pomoc państwa, udzielona przez regionalny rząd Walencji na budowę i uruchomienie kompleksu studiów filmowych Ciudad de la Luz w Alicante pozwoliła temu podmiotowi na zaniżanie cen na rynku. Komisja nie otrzymała wcześniej od władz hiszpańskich żadnego zgłoszenia pomocy państwa w odniesieniu do wykorzystanych środków państwowych.

Komisja wysłała władzom hiszpańskim wnioski o udzielenie informacji 10 kwietnia 2007 r., a następnie 13 lipca 2007 r. Za zgodą podmiotów wnoszących skargę Komisja przekazała władzom hiszpańskim również obie skargi. Władze hiszpańskie udzieliły odpowiedzi odpowiednio 15 czerwca 2007 r. i 8 października 2007 r.

OPIS ŚRODKA POMOCY

Ciudad de la Luz jest głównym kompleksem studiów filmowych w Alicante (Walencja). Koszty budowy i straty operacyjne Ciudad de la Luz były dotychczas w całości finansowane ze środków państwowych. Przedstawiona przez władze Hiszpanii prognoza z 2006 r. przewiduje, że same koszty budowy przekroczą wysokość 270 mln EUR do końca 2007 r.

Aktywa kompleksu Ciudad de la Luz należą do Ciudad de la Luz SAU, który jest obecnie całkowitą własnością Sociedad de Proyectos Temáticos de la Comunidad Valencia SAU (SPTCV). SPTCV stanowi natomiast całkowitą własność regionalnego rządu Walencji. Kompleks jest zarządzany przez Producciones Aguamarga SL. W 2014 r. władze hiszpańskie zamierzają rozpisać przetarg na zarządzanie kompleksem.

OCENA ŚRODKA POMOCY

Władze hiszpańskie utrzymują, że wykorzystane środki państwowe nie powinny być traktowane jako pomoc państwa, ponieważ inwestycję w ten projekt przeprowadzono przy zastosowaniu testu inwestora prywatnego. Po dokonaniu wstępnej oceny biznesplanu projektów Komisja ma jednak poważne wątpliwości, czy inwestor rynkowy zainwestowałby w nowe przedsięwzięcie o tak wysokim ryzyku na takich samych warunkach i w takiej samej skali jak rząd regionalny Walencji.

W szczególności Komisja ma zastrzeżenia co do poprawności założeń stanowiących podstawę prognoz na rok 2002, którą władze hiszpańskie przedstawiły jako uzasadnienie decyzji o podjęciu inwestycji. Zgodnie z tymi założeniami koszty kapitału będą niższe niż obowiązująca w tym czasie stopa oprocentowania hiszpańskich obligacji rządowych w wysokości 4,96 %. Przyjęto również, że uzyskane w 2014 r. wpływy pieniężne przewyższać będą zakładane koszty budowy i pochodzić będą z przetargu na zarządzanie kompleksem.

Władze Hiszpanii wskazały również, że środki państwowe zainwestowano w projekt z zakresu infrastruktury publicznej. Od momentu otwarcia z kompleksu korzystały jednak niemal wyłącznie przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją audiowizualną. Komisja ma zatem wątpliwości, czy świadczone przez kompleks usługi mieszczą się w zakresie obowiązków organu publicznego i nie faworyzują konkretnych, łatwych do zidentyfikowania przedsiębiorstw.

Z uwagi na powyższe na obecnym etapie postępowania Komisja uważa, że Ciudad de la Luz SAU otrzymał pomoc państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE.

Władze hiszpańskie zasugerowały, że nawet jeżeli środki publiczne traktowane są jako pomoc państwa, można uznać, że finansowanie Ciudad de la Luz stanowi pomoc przeznaczoną na wspieranie kultury lub pomoc regionalną i jest tym samym zgodne ze wspólnym rynkiem.

Komisja uważa, że w rozpatrywanej sprawie nie można zastosować przewidzianego w art. 87 ust. 3 lit. d) odstępstwa dotyczącego wspierania kultury. Co więcej, Komisja ma poważne wątpliwości, czy budowę i uruchomienie kompleksu Ciudad de la Luz można uznać za działania mające na celu wspieranie kultury i zachowanie dziedzictwa kulturowego.

Jako że kompleks zbudowano w objętym pomocą obszarze Alicante, władze hiszpańskie twierdzą, że - zgodnie z zasadami udzielania pomocy regionalnej - dopuszczalne byłoby przyznanie pomocy państwa o wartości nieprzekraczającej 40 % całości kwalifikowalnych kosztów inwestycji w latach 2000-2006. Nie otrzymawszy żadnych dalszych informacji od władz hiszpańskich Komisja nie jest w stanie ustalić w sposób bardziej precyzyjny, czy i jaka wysokość pomocy byłaby kwalifikowalna na mocy wytycznych w sprawie pomocy regionalnej.

Ze względu na skalę działalności kompleks Ciudad de la Luz(1) należy umieścić na europejskim rynku dużych studiów filmowych. Takie studia realizują przede wszystkim wielkie produkcje filmowe, przy czym wiele z tych powstających w Europie filmów jest produkowanych lub współprodukowanych przez główne amerykańskie wytwórnie filmowe. Przyciągnięcie takich produkcji jest przedmiotem globalnej konkurencji, a wspomniani producenci prowadzą działalność w skali światowej i mają możliwość przeniesienia produkcji, tak aby obniżyć koszty produkty i/lub skorzystać z innych zachęt. W związku z powyższym - z uwagi na fakt, że budżet takich filmów często wynosi ok. 100 mln USD, przyznana Ciudad de la Luz pomoc państwa może wpłynąć na wymianę handlową między państwami członkowskimi oraz zakłócić konkurencję.

WNIOSEK

Komisja ma wątpliwości, czy inwestor rynkowy zainwestowałby w Ciudad de la Luz na takich warunkach i w takiej skali jak rząd regionalny Walencji. Komisja nie jest również przekonana, że kompleks studiów filmowych można uznać za infrastrukturę publiczną, ani że przyznana Ciudad de la Luz pomoc państwa mogłaby być zgodna ze wspólnym rynkiem na mocy przewidzianego w art. 87 ust. 3 lit. d) odstępstwa dotyczącego wspierania kultury. Komisja ma ponadto wątpliwości, czy większa część udzielonej pomocy państwa mogłaby zostać uznana za pomoc udzieloną na mocy wytycznych w sprawie pomocy regionalnej.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać odzyskaniu od jej beneficjenta.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

______

(1) Zobacz: www.ciudaddelaluz.com

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2008.134.21

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Hiszpania - Pomoc państwa C 8/08 (ex NN 4/08; ex CP 60/07) - Kompleks studiów filmowych Ciudad de la Luz, Alicante - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 31/05/2008
Data ogłoszenia: 31/05/2008