(2008/C 141/01)
(Dz.U.UE C z dnia 7 czerwca 2008 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZEBRANI W RADZIE,
mając na uwadze, co następuje:
(1) Wiosną 2005 roku Rada Europejska przyjęła podczas swego szczytu Europejski pakt na rzecz młodzieży - jeden z instrumentów przyczyniających się do realizacji odnowionej strategii lizbońskiej, z myślą o polepszeniu - poprzez strategie międzysektorowe - możliwości zatrudnienia oraz integracji społecznej młodych ludzi, ich kształcenia, szkolenia i mobilności, przyznając priorytet młodym ludziom o mniejszych szansach.
(2) W rezolucji z dnia 7 grudnia 2006 r.(1) Rada zaproponowała, by państwa członkowskie wspierały tworzenie dla wszystkich młodych ludzi różnorodnych i równych szans uczestnictwa w życiu obywatelskim oraz aby usystematyzowany dialog z młodymi ludźmi obejmował osoby zaangażowane w różnorodne i innowacyjne formy aktywnego obywatelstwa, młodzież niezrzeszoną oraz młodych ludzi o mniejszych szansach, stwarzając w ten sposób warunki umożliwiające wszystkim młodym ludziom uczestnictwo na równych zasadach.
(3) W Rezolucji z dnia 25 maja 2007 r.(2) Rada zwróciła się do państw członkowskich i Komisji o zwiększenie spójności środków służących wdrożeniu Europejskiego paktu na rzecz młodzieży i o zadbanie o to, by "środki te faktycznie dotarły do grup docelowych - zwłaszcza do młodych ludzi mających mniejsze szanse - poprzez uwzględnienie ich potrzeb, pochodzenia i motywacji".
(4) W Komunikacie z dnia 5 września 2007 r. zatytułowanym "Działania na rzecz pełnego udziału młodych ludzi w edukacji, zatrudnieniu i społeczeństwie"(3) Komisja podkreśliła, że pełne wykorzystanie potencjału wszystkich młodych ludzi leży w społecznym i gospodarczym interesie Europy; odniesiono się zatem do znaczenia osiągnięcia integracji społecznej i wyrównywania szans wszystkich młodych ludzi, ze szczególnym uwzględnieniem osób o mniejszych szansach.
(5) Rada Europejska podczas posiedzenia wiosną 2008 roku podkreśliła znaczenie wzmocnienia społecznego wymiaru strategii lizbońskiej, zwalczania ubóstwa i wykluczenia społecznego, promowania aktywnej integracji i zwiększania możliwości zatrudnienia wśród tych osób, które są najbardziej oddalone od rynku pracy, w tym młodych ludzi, oraz wezwała państwa członkowskie do podjęcia konkretnych działań mających na celu podniesienie poziomu wykształcenia osób uczących się pochodzących ze środowisk migrantów lub z grup defaworyzowanych,
ODNOTOWUJĄ, ŻE
1) podczas prezydencji niemieckiej prace skupiły się na wyrównywaniu szans i uczestnictwie w życiu społecznym wszystkich dzieci i młodzieży w ramach programu prezydencji zespołowej dotyczącego integracji społecznej i zawodowej młodych ludzi;
2) wyniki działań w zakresie kształcenia partnerskiego dotyczącego integracji społecznej młodych ludzi o mniejszych szansach pokazały, że tacy młodzi ludzie wymagają szczególnej uwagi we wszystkich państwach członkowskich, i że niezbędne jest zwłaszcza, by władze publiczne na szczeblu lokalnym i regionalnym, społeczeństwo obywatelskie, osoby pracujące z młodzieżą, organizacje młodzieżowe i sami młodzi ludzie pracowali wspólnie na rzecz polepszenia sytuacji tej grupy;
3) w ramach usystematyzowanego dialogu młodzi ludzie i przedstawiciele organizacji młodzieżowych zebrali się w dniach 18-21 kwietnia 2008 r. na zorganizowanym przez prezydencję słoweńską spotkaniu młodzieży i sformułowali wnioski dotyczące mobilności, zatrudnienia, uczenia się pozaformalnego i budowania kompetencji, integracji i uczestnictwa w życiu politycznym młodych ludzi o mniejszych szansach oraz roli młodych ludzi w dialogu międzykulturowym.
PODKREŚLAJĄ, ŻE:
1) nawet przy uwzględnieniu różnic między państwami członkowskimi, sytuacja młodych osób o mniejszych szansach (jak np. młode kobiety i mężczyźni ze środowisk mniej uprzywilejowanych pod względem edukacyjnym, społeczno-gospodarczym lub geograficznym lub młodzież niepełnosprawna) jest zagadnieniem budzącym niepokój w wielu krajach europejskich;
2) mimo postępującej obecnie globalizacji i ruchów migracyjnych, które stwarzają nowe możliwości oraz wzbogacają europejską różnorodność, wielu młodych ludzi o mniejszych szansach wciąż stoi w obliczu trudności gospodarczych i społecznych;
3) poprzez fakt, że znaczna liczba młodych osób w Europie nie ma możliwości aktywnego uczestnictwa w kształceniu, zatrudnieniu i w społeczeństwie zagrożona jest sama istota spójności naszych społeczeństw; dlatego też wzmacnianie możliwości każdego młodego człowieka w zakresie realizacji swojego potencjału i aktywnego uczestnictwa w życiu obywatelskim jest niezbędne do prawidłowego i zrównoważonego rozwoju społeczeństw i przyczynia się do ogólnej spójności społecznej przez budowanie opartych na wzajemnym zaufaniu stosunków z innymi grupami społecznymi, w tym ze starszymi pokoleniami;
4) bezrobocie, ubóstwo, słaba kondycja zdrowotna, wykluczenie z uczestnictwa w kulturze, wykluczenie społeczne i gospodarcze oraz wszelkie rodzaje dyskryminacji stanowią przeszkody dla jakości życia młodych ludzi i mogą utrudnić ich aktywne uczestnictwo w społeczeństwie;
5) indywidualnie opracowane środki skierowane do młodych ludzi o mniejszych szansach powinny być oparte na multidyscyplinarnych badaniach dotyczących młodych ludzi i ich warunków życia. Taki podejście oparte na wiedzy jest szczególnie przydatne do rozwiązywania problemów związanych z młodymi ludźmi o mniejszych szansach;
6) przejście z systemu szkolenia i edukacji na rynek pracy oraz związana z tym mobilność mają wielkie znaczenie dla zapobiegania bezrobociu i wykluczeniu społecznemu młodych ludzi;
7) w kontekście wspólnotowych ram współpracy w dziedzinie kształcenia poważnym wyzwaniem jest uporanie się z problemem osób przedwcześnie kończących naukę szkolną i osób z nierównym dostępem do edukacji; istnieją dowody na to, że osiągnięcie wykształcenia w większości państw członkowskich wciąż zależy od statusu społeczno-gospodarczego; konieczne są zatem dodatkowe wysiłki i strategie, aby uporać się z tą nierównością strukturalną;
8) uczenie się pozaformalne i nieformalne mają do odegrania kluczową rolę jako instrument wspierający społeczną i gospodarczą integrację młodych ludzi o mniejszych szansach; w tym kontekście szczególne znaczenie ma praca z tymi młodymi ludźmi osób pracujących z młodzieżą i organizacji młodzieżowych;
9) na szczeblu europejskim program "Młodzież w działaniu" jest kluczowym instrumentem promowania aktywnego uczestnictwa i integracji społecznej młodych ludzi o mniejszych szansach;
10) kultura, praca z młodzieżą i zajęcia sportowe odgrywają ważną rolę w zwiększaniu integracji i jakości życia młodych ludzi o mniejszych szansach.
PODKREŚLAJĄ W SZCZEGÓLNOŚCI, ŻE:
aby młodzi ludzie o mniejszych szansach mogli lepiej zintegrować się ze społeczeństwem, należy im poświęcać szczególną uwagę na wczesnym etapie. Należy im również zaoferować (poprzez zapewnienie specjalnego wsparcia lub doradztwa) wszelkie możliwości uczestniczenia w działaniach otwartych dla wszystkich młodych ludzi.
ZACHĘCAJĄ PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE I KOMISJĘ DO:
1) przyznania - podczas realizacji celów strategii lizbońskiej i Europejskiego paktu na rzecz młodzieży - wysokiego priorytetu młodym ludziom znajdującym się w szczególnie trudnej sytuacji, a także zwrócenia na te osoby szczególnej uwagi podczas opracowywania krajowych strategii elastycznego rynku pracy i bezpieczeństwa socjalnego;
2) dalszego rozwijania międzysektorowego podejścia do kwestii młodzieżowych i stworzenia polityk międzysektorowych, co jest szczególnie istotne w odniesieniu do młodych ludzi o mniejszych szansach;
3) przeciwdziałania stereotypom związanym z płcią i promowania równości płci we wszelkich działaniach podejmowanych z myślą o wzmocnieniu pozycji młodzieży o mniejszych szansach;
4) wspierania młodych ludzi w przyjmowaniu zdrowego stylu życia i do ujęcia tego szczególnego celu w swoich politykach w dziedzinie zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem młodych ludzi o mniejszych szansach;
5) przeciwdziałania dziedziczeniu bezrobocia i bezczynności gospodarczej z pokolenia na pokolenie poprzez, między innymi, inicjatywy służące stwarzaniu młodym ludziom dobrych możliwości zatrudnienia;
6) priorytetowego zwiększenia integracji społecznej młodych ludzi o mniejszych szansach, w szczególności przez promowanie wyrównywania szans dzieci i młodych ludzi w kontekście europejskiej ochrony socjalnej i integracji społecznej;
7) wspierania rozwoju istniejących form uczestnictwa oraz zachęcenia do stworzenia nowych form obejmujących młodych ludzi o mniejszych szansach, a także do wspierania rozwoju innowacyjnych i ukierunkowanych środków służących zwiększeniu ich dostępu do technologii informacyjno- komunikacyjnych, mediów i informacji, w szczególności na szczeblu lokalnym i regionalnym, w ramach otwartej metody koordynacji w dziedzinie młodzieży;
8) zwrócenia odpowiedniej uwagi na uczestnictwo młodych ludzi o mniejszych szansach jako grupy samej w sobie, a także na społeczne korzyści takiego uczestnictwa, podczas opracowywania i oceny programów nakierowanych na młodych ludzi;
9) pracy z organizacjami młodzieżowymi w celu opracowania integracyjnego podejścia w usystematyzowanym dialogu na wszystkich szczeblach z młodymi ludźmi o mniejszych szansach, oraz do dostosowania w razie konieczności formatu takich spotkań;
10) zwiększenia świadomości oraz wiedzy ogólnej i specjalistycznej na temat czynników społecznych, gospodarczych i innych czynników determinujących jakość życia młodych ludzi oraz sytuację młodych ludzi o mniejszych szansach;
11) zwiększenia rozpowszechniania dobrych wzorców na wszystkich szczeblach przez wymianę danych, doświadczeń oraz tworzenie sieci kontaktów.
ZACHĘCAJĄ PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE DO:
1) ułatwiania opracowywania zrównoważonych strategii lub zintegrowanych działań w krajowych, regionalnych i lokalnych planach polityki, służących poprawie warunków do zaangażowania i integracji ze społeczeństwem młodych ludzi o mniejszych szansach.
Należy zwrócić szczególną uwagę na interdyscyplinarne i międzysektorowe środki wczesnej interwencji służące zapobieganiu zagrożeniu dzieci i młodych ludzi wykluczeniem społecznym lub łagodzeniu tego zagrożenia;
2) udostępnienia finansowania z UE (programy i fundusze strukturalne UE) z myślą o wspieraniu integracji społecznej i aktywnej integracji społecznej młodych ludzi o mniejszych szansach;
3) zapewnienia większego wsparcia osobom pracującym z młodzieżą i przywódcom młodzieżowym pracującym z młodymi ludźmi o mniejszych szansach, między innymi przez zwiększenie dalszego szkolenia i polepszenie uznawania ich umiejętności;
4) zachęcenia i wspierania organizacji młodzieżowych i społecznych prowadzących działania na rzecz młodych ludzi o mniejszych szansach;
5) promowania zindywidualizowanej informacji i ułatwiania dostępu do takiej informacji młodym ludziom o mniejszych szansach;
6) rozwinięcia i polepszenia - tam gdzie jest to stosowne - metod doradztwa i poradnictwa zawodowego, aby umożliwić młodym ludziom o mniejszych szansach znalezienie pracy;
7) określenia przeszkód dla integracji społecznej młodych ludzi o mniejszych szansach, poszukiwania sposobów przezwyciężenia tych przeszkód oraz zachęcenia w szczególności do integracji społecznej młodych ludzi o mniejszych szansach ze szczebla lokalnego jak krajowego zarówno w demokratycznych ciałach przedstawicielskich, jak w strukturach młodzieżowych; zapewnienia większego wsparcia uczeniu się takiego uczestnictwa.
ZACHĘCAJĄ KOMISJĘ DO:
1) rozważenia możliwych scenariuszy działań na szczeblu europejskim opartych na dobrych wzorcach określonych we współpracy z państwami członkowskimi, aby ułatwić integrację młodych ludzi o mniejszych szansach i ich uczestnictwo w społeczeństwie;
2) uwzględnienia celów obecnej rezolucji podczas proponowania priorytetów przyszłych ram współpracy w dziedzinie młodzieży.
______
(1) Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zgromadzonych w Radzie w sprawie realizacji wspólnych celów w zakresie uczestnictwa i informowania młodzieży w celu promowania wśród młodych ludzi aktywnego obywatelstwa europejskiego (Dz.U. C 297 z 7.12.2006, str. 6).
(2) Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie: "Zapewnianie równości szans wszystkim młodym ludziom - pełne uczestnictwo w życiu społecznym" (Dz.U. C 314 z 22.12.2007, str. 1).
(3) COM(2007) 498 wersja ostateczna.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2008.141.1 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Integracja społeczna młodych ludzi o mniejszych szansach. |
Data aktu: | 22/05/2008 |
Data ogłoszenia: | 07/06/2008 |