SEKCJA 1 BUDŻETU UE
ROK BUDŻETOWY 2007
(2008/C 148/01)
(Dz.U.UE C z dnia 13 czerwca 2008 r.)
WSTĘP
Niniejsze sprawozdanie przedstawia sposób zarządzania budżetem i finansami przez Parlament Europejski w roku budżetowym 2007. W sprawozdaniu nakreślono sytuację finansową i przedstawiono wydarzenia, które miały znaczący wpływ na działalność w ciągu roku (w częściach 1 i 2), oraz w sposób syntetyczny opisano osiągnięte cele wyznaczone na ten rok (w części 3).
Sprawozdanie zostało sporządzone zgodnie z art. 122 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(1) (zwanego dalej "rozporządzeniem finansowym"), art. 185 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia finansowego(2) (zwanego dalej "przepisami wykonawczymi") oraz art. 13 ust. 2 przepisów wewnętrznych dotyczących wykonywania budżetu Parlamentu Europejskiego(3).
1. OGÓLNE INFORMACJE DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA FINANSAMI
Rok 2007 był pierwszym rokiem budżetowym stanowiącym część perspektywy finansowej na lata 2007-2013 (4). Końcowe środki Parlamentu wyniosły ogółem 1.397.460.174 EUR i stanowiły 19,65% łącznych wydatków administracyjnych UE ("dział V).
Tabela 1 niżej przedstawia wykonanie budżetu Parlamentu Europejskiego w roku budżetowym 2007.
Tabela 1
Wykorzystanie środków przyznanych na 2007 r.
Rodzaj środków | EUR lub % |
I. Środki ogółem | |
Środki początkowe | 1.397.460.174 |
Budżet korygujący | - |
Środki końcowe | 1.397.460.174 |
II. Wykorzystanie środków | |
Zobowiązania | 1.337.615.197 |
w ujęciu procentowym jako część środków końcowych | 96 % |
Płatności | 1.112.375.865 |
w ujęciu procentowym jako część zobowiązań | 83 % |
III. Środki przeniesione z 2007 r. na 2008 r. | |
Środki przeniesione automatycznie na 2008 r.(*) | 225.239.332 |
w ujęciu procentowym jako część środków końcowych | 16 % |
w ujęciu procentowym jako część zobowiązań | 17 % |
Środki przeniesione nieautomatycznie (środki niezaangażowane przeniesione na 2008 r.)(**) | 43.800.036 |
w ujęciu procentowym jako część środków końcowych | 3% |
IV. Anulowanie środków | |
Środki anulowane | 16.044.941 |
w ujęciu procentowym jako część środków końcowych | 1% |
V. Środki przeniesione z 2006 r. na 2007 r. | |
Środki przeniesione automatycznie na 2007 r.(*) | 188.746.822 |
Płatności z wykorzystaniem środków przeniesionych | 174.777.710 |
w ujęciu procentowym jako część środków przeniesionych | 93 % |
Kwota środków anulowanych | 13.969.113 |
Środki przeniesione nieautomatycznie na 2007 r. | 4.817.000 |
VI. Środki z dochodów przeznaczonych na określony cel w 2007 r. | |
Środki z dochodów przeznaczonych na określony cel w 2007 r. | 42.522.401 |
Zobowiązania | 29.191.996 |
w ujęciu procentowym jako część środków z dochodów przeznaczonych na określony cel | 69 % |
Płatności | 7.301.241 |
w ujęciu procentowym jako część środków zaangażowanych pochodzących z dochodów przeznaczonych na określony cel | 25 % |
Dostępne środki z dochodów przeznaczonych na określony cel w 2007 r. | 13.330.405 |
VII. Środki z dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione na 2008 r. | |
Środki z dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione na 2008 r. | 38.325.182 |
VIII. Środki z dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione na 2007 r. | |
Środki z dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione na 2007 r. | 34.640.775 |
Zobowiązania | 34.573.137 |
Płatności | 30.433.805 |
w ujęciu procentowym jako część zobowiązań | 88 % |
Uwaga: (*) art. 9 ust. 1 i art. 9 ust. 4 rozporządzenia finansowego; (**) art. 9 ust. 1, art. 9 ust. 2 lit. a) oraz art. 9 ust. 5 rozporządzenia finansowego. |
1.1. Dochody
Ogólna kwota dochodów ujęta w rachunkach według stanu na dzień 31 grudnia 2007 r. wyniosła 144.449.007 EUR.
1.2. Budżet początkowy i budżet korygujący
Środki zatwierdzone w początkowym budżecie Parlamentu na 2007 r. wynosiły 1.397.460.174 EUR, co oznaczało zwiększenie środków budżetowych o 6 % w porównaniu z budżetem na 2006 r. (1.321.600.000 EUR). W 2007 r. nie uchwalono budżetu korygującego.
1.3. Zobowiązania i płatności
Środki na pokrycie zobowiązań wyniosły ogółem 1.337.615.197 EUR lub 96 % środków końcowych (2006 r.: 99 %). Środki na pokrycie płatności wyniosły ogółem 1.112.375.865 EUR lub 83 % zaciągniętych zobowiązań (2006 r.: 86 %).
1.4. Środki przeniesione z 2007 r. na 2008 r.
Środki automatycznie przeniesione na rok budżetowy 2008 wyniosły ogółem 225.239.322 EUR lub 17 % kwoty zaangażowanych środków (2006 r.: 14 %). Środki niezaangażowane na koniec roku i przeniesione na rok budżetowy 2008 wyniosły ogółem 43.800.036 EUR lub 3 % środków końcowych (2006 r.: 0,4 %). Instytucja wyraziła zgodę na nieautomatyczne przeniesienie 43.800.036 EUR na rok budżetowy 2008 na cele przedstawione w tabeli 2.
Tabela 2
Cel nieautomatycznego przeniesienia środków na 2008 r.
Pozycja | Kwota (EUR) | Cel |
2001/03 | 18.500.000 | Opłaty za użytkowanie wieczyste budynku Eastman w Brukseli |
2003 | 23.500.000 | Zakup budynku w Wiedniu, umożliwiający założenie wspólnie z Komisją Europejską Domu Unii Europejskiej |
2007/04 | 220.036 | Renowacja biura zewnętrznego w Valetcie |
2008 | 1.500.000 | Zakup budynku w Wiedniu, umożliwiający założenie wspólnie z Komisją Europejską Domu Unii Europejskiej - koszty pochodne |
2140/06 | 80.000 | Renowacja wyposażenia centrum sportowego w Brukseli |
Ogółem | 43.800.036 |
1.5. środki przeniesione z 2006 r. na 2007 r.
Środki przeniesione automatycznie na 2007 r. wyniosły ogółem 188.746.822 EUR. Płatności dokonane z wykorzystaniem tych środków wyniosły 174.777.710 EUR lub 93 % (2006 r.: 93 %). Środki anulowane wyniosły zatem 13.969.113 EUR.
Środki przeniesione nieautomatycznie na 2007 r. wyniosły ogółem 4.817.000 EUR i dotyczyły art. 214 "Wyposażenie i instalacje techniczne". 88 % tych środków zostało zaangażowanych i wypłaconych.
1.6. Środki z dochodów przeznaczonych na określony cel
Udostępnione w 2007 r. dochody przeznaczone na określony cel wyniosły ogółem 42.522.401 EUR (2006 r.: 40.017.311 EUR). Wskaźnik wykorzystania środków na zobowiązania wyniósł 69 % (2006 r.: 77 %). Płatności wyniosły ogółem 7.301.241 EUR lub 25 % zaciągniętych zobowiązań (2006 r.: 19 %). Saldo niezapłaconych zobowiązań (29.191.996 EUR w porównaniu z 30.778.877 EUR w 2006 r.) i dostępne środki (13.330.405 EUR w porównaniu z 9.238.434 EUR w 2006 r.) zostały przeniesione na rok budżetowy 2008. Łącznie ze środkami przeniesionymi z lat poprzednich całkowita kwota środków pochodzących z dochodów przeznaczonych na określony cel i przeniesionych na 2008 r. wyniosła 38.325.182 EUR.
Udostępnione dochody przeznaczone na określony cel przeniesione z lat poprzednich na 2007 r. wyniosły ogółem 34.640.775 EUR (2006 r.: 32.288.714 EUR). Zaciągnięte zobowiązania wyniosły ogółem 34.573.137 EUR (2006 r.: 32.054.298 EUR). Płatności w 2007 r. stanowiły 88 % zaciągniętych zobowiązań (2006 r.: 97 %).
1.7. Przesunięcia
W ciągu roku zatwierdzono 25 przesunięć C. Dwadzieścia jeden z nich zatwierdzono na podstawie art. 24 i 43 rozporządzenia finansowego(5). Kwota tych przesunięć wyniosła ogółem 148.314.196 EUR lub 10,61 % środków końcowych (w 2006 r.: 20 przesunięć w kwocie stanowiącej 9 % środków końcowych). Powyższa kwota uwzględnia końcoworoczne przesunięcie niewykorzystanych środków, C26, i wyniosła ogółem 25.000.000 EUR (2006 r.: 37.246.425 EUR).
4 kolejne przesunięcia C na podstawie art. 22 ust. 2(6) rozporządzenia finansowego zatwierdził przewodniczący. Wyniosły one ogółem 482.000 EUR lub 0,1 % środków końcowych (2006 r.: 7 przesunięć w kwocie stanowiącej 1 % środków końcowych).
Przewodniczący zatwierdził również 6 przesunięć P zgodnie z art. 22 ust 1(7) rozporządzenia finansowego, których kwota wyniosła ogółem 1.353.000 EUR lub 0,1 % środków końcowych (2006 r.: 8 przesunięć w kwocie stanowiącej 0,36 % środków końcowych).
Podsumowując, w 2007 r. dokonano ogółem 31 przesunięć C i P, których kwota wyniosła 150.149.196 EUR lub 10,74 % środków końcowych (2006 r.: 37 przesunięć w kwocie wynoszącej 173.751.700 lub stanowiącej 13 % środków końcowych).
Tabela 3
Przesunięcia na mocy podstawy prawnej
Artykuł rozporządzenia finansowego | Kwota przesunięta (EUR) | Jako % środków końcowych |
przesunięcia C | ||
22 ust. 2 24 i 43 | 482.000.148.314.196 | 0,03 % 10,61 % |
przesunięcia P | ||
22 ust. 1 przesunięcia C+P | 1.353.000.150.149.196 | 0,1 % 10,74 % |
Analizę przesunięć pogrupowano według następujących tytułów:
1.7.1. Wykorzystanie środków tymczasowych
1.7.2. Polityka dotycząca nieruchomości
1.7.3. Inne przesunięcia
1.7.1. Wykorzystanie środków tymczasowych
Niniejsza część przedstawia wykorzystanie środków z rozdziału 100 "Środki tymczasowe", rozdziału 101 "Rezerwy na nieprzewidziane wydatki", rozdziału 104 "Rezerwy na politykę informacyjną i politykę komunikacji" i rozdziału 105 "Środki tymczasowe na budynki". W dalszej części niniejszego sprawozdania środki ujęte w tych rozdziałach, zawartych w tytule 10 "Inne wydatki", nazywane są "środkami tymczasowymi".
Z rezerw przeniesiono ogólną kwotę 92.983.195,5 EUR, która obejmuje 67.548.200 EUR na realizację polityki dotyczącej nieruchomości i 25.434.995,5 EUR na inne cele. Szczegóły wykorzystania środków tymczasowych przedstawia tabela 4.
Środki zostały uwolnione z rezerw po spełnieniu warunków określonych przez władzę budżetową. Cel przesunięć przedstawia tabela 5.
1.7.2. Polityka dotycząca nieruchomości
Niniejsza część dotyczy wykorzystania środków tymczasowych w związku z polityką dotyczącą nieruchomości. Przedstawiono w niej również dokonane w tym celu przesunięcia z innych pozycji.
Środki uzyskane z pięciu przesunięć C, wynoszące ogółem 106.304.200 EUR, zostały wykorzystane do wzmocnienia kilku linii budżetowych związanych z polityką dotyczącą nieruchomości, co umożliwiło dokonanie transakcji przedstawionych w tabeli 6. 67.548.200 EUR (64 % kwoty przesuniętej na politykę dotyczącą nieruchomości) pochodziło ze środków tymczasowych. Szczegóły dotyczące środków tymczasowych na cele związane z polityką dotyczącą nieruchomości przedstawiono w tabeli 4
Dzięki przesunięciu niewykorzystanych środków C26 uzyskano 25.000.000 EUR. Środki przewidziano na zakup budynku w Wiedniu, umożliwiający założenie wspólnie z Komisją Europejską Domu Unii Europejskiej.
Główne źródła niewykorzystanych środków stanowiących przedmiot przesunięcia, wraz z głównymi przyczynami ich dostępności, zostały przedstawione w tabeli 7.
1.7.3. Inne przesunięcia
Uzasadnienie innych przesunięć dokonanych w 2007 r. zostało przedstawione w tabeli 8 poniżej. Przesunięcia te dotyczyły środków wynoszących ogółem 17.057.000 EUR. Środki te wykorzystano głównie na wydatki związane z pracownikami i bieżące wydatki administracyjne oraz wydatki dotyczące posłów.
Tabela 4
Wykorzystanie środków tymczasowych w rozdziałach 100, 101, 104 i 105
Do kategorii pozycji | Ze środków tymczasowych | Do pozycji | Treść | Przesunięcie | Kwota przesunięta (EUR) |
Budynki | Rozdział 100 | 2003 i 2008 | Zakup nieruchomości i inne wydatki związane z budynkami | C26 | 2.727.817 |
2007/03 | Zagospodarowanie pomieszczeń służbowych: Bruksela | C14 | 1.869.200 | ||
2026/03 | Ochrona i nadzór budynków: Bruksela | C12 | 2.235.000 | ||
Rozdział 101 | 2001/03 | Opłaty za użytkowanie wieczyste: Bruksela | C25 | 1.825.000 | |
2003 i 2008 | Zakup nieruchomości i inne wydatki związane z budynkami | C26 | 216.183 | ||
Rozdział 104 | 2001/03 | Opłaty za użytkowanie wieczyste: Bruksela | C25 | 8.675.000 | |
Rozdział 105 | 2001/03 | Opłaty za użytkowanie wieczyste: Bruksela | C17 | 50.000.000 | |
Budynki ogółem | 67.548.200 | ||||
Polityka informacyjna | Rozdział 101 | 3245/01 | Organizacja sympozjów, seminariów i imprez kulturalnych: dofinansowanie organizacji krajowych lub międzynarodowych kolokwiów i seminariów dla przedstawicieli środowisk opiniotwórczych z państw członkowskich; koszty organizacji kolokwiów i sympozjów parlamentarnych | C16 | 155.000 |
3245/03 | Organizacja sympozjów, seminariów i imprez kulturalnych: nagroda filmowa PE | C4 | 250.000 | ||
Rozdział 104 | 3246 | Parlamentarny kanał telewizyjny (Web TV) | C8 | 725.000 | |
2140/12 | Wyposażenie i instalacje techniczne: urządzenia audiowizualne - budynek D5 | C20 | 13.000.000 | ||
Polityka informacyjna ogółem | 14.130.000 | ||||
Pracownicy i bieżące wydatki administracyjne | Rozdział 100 | 1200 | Wynagrodzenia i zwroty kosztów | C5 | 49.631 |
1420/01 i 3240 | Usługi zewnętrzne: tłumaczenie pisemne pełnych sprawozdań z posiedzeń i Dziennik Urzędowy | C24 | 1.000.000 | ||
1610 | Koszty rekrutacji | C19 | 58.000 | ||
1402/01 | Tłumacze konferencyjni: tłumacze i obsługa techniczna konferencji | C21 | 1.750.000 | ||
3000/01 | Koszty podróży służbowych pracowników: sesje miesięczne, komisje lub ich delegacje, grupy polityczne i wydatki różne | C9 | 1.132.065 | ||
Rozdział 101 | 1420/01 i 3240 | Usługi zewnętrzne: tłumaczenie pisemne pełnych sprawozdań z posiedzeń i Dziennik Urzędowy | C24 | 3.040.000 | |
1610 | Koszty rekrutacji | C19 | 40.000 | ||
1612 | Doskonalenie zawodowe | C2 | 545.000 | ||
1613 | Doskonalenie zawodowe: koszty wyjazdów służbowych | C3 | 285.000 | ||
2120/04 | Meble: dzieła sztuki | C1 | 105.300 | ||
3040 | Różne wydatki na posiedzenia wewnętrzne | C23 | 300.000 | ||
Pracownicy i bieżące wydatki administracyjne ogółem | 8.304.996 | ||||
Informatyka | Rozdział 100 | 2102/03 | Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją, rozbudową oraz konserwacją oprogramowania i systemów komputerowych: opracowywanie nowego oprogramowania i dalsza rozbudowa istniejącego oprogramowania (badania wykonalności, analizy, programowanie, usuwanie błędów) | C10 | 2.000.000 |
Informatyka ogółem | 2.000.000 | ||||
Posłowie | Rozdział 101 | 1004/01 | Zwrot kosztów podróży i pobytu, związanych z udziałem w posiedzeniach i naradach, oraz koszty dodatkowe: sesje miesięczne, komisje lub ich delegacje, grupy polityczne i wydatki różne | C22 | 1.000.000 |
Posłowie ogółem | 1.000.000 | ||||
Suma | 92.983.196 |
Tabela 5
Cel przesunięć dokonanych ze środków tymczasowych
Przesunięcie | Do pozycji | Kwota przesunięta (EUR) | Cel |
C1 | 2120/04 | 105.300 | pokrycie dodatkowych kosztów, wynikających z decyzji Prezydium, aby nabywać dzieła sztuki z 10 nowych państw członkowskich |
C2 | 1612 | 545.000 | pokrycie kosztów doskonalenia zawodowego urzędników oraz innych pracowników Parlamentu |
C3 | 1613 | 285.000 | pokrycie kosztów podróży służbowych związanych ze szkoleniem zawodowym |
C4 | 3245/03 | 250.000 | pokrycie kosztów związanych z nagrodą filmową PE |
C5 | 1200 | 49.631 | uwolnienie z rezerwy dwóch etatów AST zapisanych w planie zatrudnienia oraz uwolnienie środków w kwocie 49.630 EUR z rezerwy w rozdziale 100 z uwagi na dodatkowe obowiązki, które dział Parlamentu ds. budynków będzie zmuszony wykonywać w związku z budynkami w Luksemburgu i Strasburgu |
C8 | 3246 | 725.000 | pokrycie kosztów produkcji programów wewnętrznego prototypu kanału telewizji internetowej Web TV |
C9 | 3000/01 | 1.132.065 | uwolnienie kwoty ze środków tymczasowych po przedłożeniu wymaganego sprawozdania z kosztów podróży służbowych pracowników |
C10 | 2102/03 | 2.000.000 | uwolnienie kwoty ze środków tymczasowych po przedłożeniu wymaganego sprawozdania z kosztów związanych z informatyką |
C12 | 2026/03 | 2.235.000 | uwolnienie kwoty ze środków tymczasowych po przedłożeniu wymaganego sprawozdania dotyczącego ochrony i nadzoru budynków w Brukseli |
C14 | 2007/03 | 1.869.200 | uwolnienie kwoty z rezerwy po przedłożeniu wymaganego sprawozdania w sprawie zagospodarowania pomieszczeń służbowych na potrzeby związane z planowanymi na 2007 r. pracami dotyczącymi zagospodarowania pomieszczeń służbowych |
C16 | 3245/01 | 155.000 | dodanie środków do podpozycji 3245/01 "Organizacja sympozjów, seminariów i imprez kulturalnych: dofinansowanie organizacji krajowych lub międzynarodowych kolokwiów i seminariów dla przedstawicieli środowisk opiniotwórczych z państw członkowskich; koszty organizacji kolokwiów i sympozjów parlamentarnych" po podjęciu przez Prezydium decyzji w sprawie organizacji pierwszej sesji "Forum obywatelskiego" |
C17 | 2001/03 | 50.000.000 | ujęcie kwoty 58.700.000 EUR w podpozycji 2001/03 "Opłaty za użytkowanie wieczyste: Bruksela" w celu dokonania przedterminowych płatności na poczet należnych opłat za użytkowanie wieczyste budynków D4 i D5 wznoszonych w Brukseli |
C19 | 1610 | 98.000 | uwolnienie kwoty ze środków tymczasowych po przedłożeniu wymaganych sprawozdań z postępów w zakresie rekrutacji pracowników z Rumunii i Bułgarii oraz uzyskanie dodatkowych środków w kwocie 40.000 EUR na pokrycie wydatków na rekrutację wyższej niż oczekiwana liczby pracowników w związku z rozszerzeniem |
C20 | 2140/12 | 13.000.000 | pokrycie kosztów zakupu części urządzeń audiowizualnych do budynku D5 |
C21 | 1402/01 | 1.750.000 | uwolnienie kwoty ze środków tymczasowych po przedłożeniu wymaganego sprawozdania dotyczącego tłumaczy konferencyjnych |
C22 | 1004/01 | 1.000.000 | pokrycie dodatkowych wydatków związanych z wyższą od spodziewanej frekwencją oraz zwiększoną liczbą posiedzeń poza trzema zwykłymi miejscami pracy |
C23 | 3040 | 300.000 | pokrycie kosztu zapewnienia napojów w trakcie oficjalnych i roboczych posiedzeń w Parlamencie |
C24 | 1420/01 i 3240 | 4.040.000 | pokrycie dodatkowych wydatków wynikających z decyzji Parlamentu o tłumaczeniu pisemnym pełnych sprawozdań z posiedzeń na 23 języki urzędowe |
C25 | 2001/03 | 10.500.000 | dokonanie jednorazowej wpłaty z tytułu rocznych opłat za użytkowanie wieczyste budynku Eastman, który ma zostać wynajęty w Brukseli |
C26 | 2003 i 2008 | 2.944.000 | pokrycie wydatków na zakup budynku w Wiedniu, umożliwiający założenie wspólnie z Komisją Europejską Domu Unii Europejskiej |
Razem | 92.983.196 |
Tabela 6
Cel przesunięć w związku z polityką dotyczącą nieruchomości
Przesunięcie | Do pozycji | Z kategorii | Kwota przesunięta | Cel |
C12 | 2026/03 | Rozdział 100 | 2.235.000 | uwolnienie kwoty ze środków tymczasowych po przedłożeniu wymaganego sprawozdania dotyczącego ochrony i nadzoru budynków w Brukseli |
2026/03 ogółem | 2.235.000 | |||
C14 | 2007/03 | Rozdział 100 | 1.869.200 | uwolnienie kwoty z rezerwy po przedłożeniu wymaganego sprawozdania w sprawie zagospodarowania pomieszczeń służbowych na potrzeby związane z planowanymi na 2007 r. pracami dotyczącymi zagospodarowania pomieszczeń służbowych |
2007/03 ogółem | 1.869.200 | |||
C17 | 2001/03 | Inne niż środki tymczasowe | 8.700.000 | ujęcie kwoty 58.700.000 EUR w podpozycji 2001/03 "Opłaty za użytkowanie wieczyste: Bruksela" w celu dokonania przedterminowych płatności na poczet należnych opłat za użytkowanie wieczyste budynków D4 i D5 wznoszonych w Brukseli |
Rozdział 105 | 50.000.000 | |||
2001/03 ogółem | 58.700.000 | |||
C25 | 2001/03 | Inne niż środki tymczasowe | 8.000.000 | dokonanie jednorazowej wpłaty z tytułu rocznych opłat za użytkowanie wieczyste budynku Eastman, który ma zostać wynajęty w Brukseli |
Rozdział 101 | 1.825.000 | |||
Rozdział 104 | 8.675.000 | |||
2001/03 ogółem | 18.500.000 | |||
C26 | 2003 i 2008 | Inne niż środki tymczasowe | 22.056.000 | pokrycie wydatków na zakup budynku w Wiedniu, umożliwiający założenie wspólnie z Komisją Europejską Domu Unii Europejskiej |
Rozdział 101 | 216.183 | |||
Rozdział 100 | 2.727.817 | |||
2003 i 2008 ogółem | 25.000.000 | |||
Suma | 106.304.200 | |||
Uwaga: "Inne niż środki tymczasowe" = z pozycj i innych niż środki tymczasowe |
Tabela 7
Główne źródła niewykorzystanych środków stanowiących przedmiot przesunięcia C26
Rozdział | Treść rozdziału | Kwota (EUR) | % | Wyjaśnienie |
10 | Posłowie | 2.236.000 | 8,9 % | Kwota stanowiąca 1,5 % środków początkowych. Niższe wydatki na "uzupełniające (dobrowolne) ubezpieczenia emerytalne" (1 mln) ze względu na niższe niż prognozowane uczestnictwo posłów do PE z nowych państw członkowskich, na "emerytury z tytułu wysługi lat" (0,4 mln) oraz na "zwrot kosztów podróży" (0,8 mln) w porównaniu z prognozami opartymi na danych historycznych. |
12 | Urzędnicy i pracownicy czasowi | 800.000 | 3,2 % | Kwota stanowiąca 0,17 % środków początkowych. Nadwyżka techniczna po pokryciu zatwierdzonych wydatków. |
14 | Inni pracownicy i świadczenia zewnętrzne | 1.270.000 | 5,1 % | Kwota stanowiąca 1,1 % środków początkowych. Szybsze niż przewidywano zastąpienie pracowników kontraktowych z UE-2 pracownikami stałymi (0,5 mln) niższe niż prognozowane wydatki na dotacje przeznaczone na szkolenie tłumaczy ustnych (0,7 mln). |
16 | Inne wydatki dotyczące pracowników instytucji | 100.000 | 0,4 % | Kwota stanowiąca 0,8 % środków początkowych. Nadwyżka techniczna w pozycji "Doskonalenie zawodowe". |
20 | Budynki i koszty dodatkowe | 5.357.000 | 21,4 % | Kwota stanowiąca 3,6 % środków początkowych. Zgromadzenie nadwyżek technicznych w liniach "czynsze" (0,5 mln), niższe wydatki na różne projekty związane z zagospodarowaniem pomieszczeń służbowych, w szczególności na biura zewnętrzne (0,6 mln), oszczędności na "sprzątaniu i utrzymaniu obiektów" (1,1 mln), "zużyciu energii" (0,5 mln) oraz "ochronie i nadzorze budynków" (2 mln), opóźnienie projektu KAD (0,5 mln). |
21 | Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy: zakup, wynajem i utrzymanie | 5.237.000 | 20,9 % | Kwota stanowiąca 5 % środków początkowych. Niższe wydatki na "sprzęt komputerowy" (0,5 mln), "zewnętrzne usługi komputerowe" (0,2 mln), odroczenie odnowy mebli przewidzianej w Brukseli (1,5 mln), aktualizacja programu do zakupów urządzeń zapewniających bezpieczeństwo (1 mln), niższe niż planowano wydatki na niektóre urządzenia specjalistyczne (1 mln) i różne nadwyżki techniczne. |
23 | Bieżące wydatki administracyjne | 3.369.000 | 13,5 % | Kwota stanowiąca 2,2 % środków początkowych. Niższe niż oczekiwane wydatki na "telekomunikację" (0,7 mln), "sieci" (1,9 mln) i "opłaty pocztowe" (0,3 mln) oraz nadwyżki w różnych pozycjach wydatków bieżących (materiały papiernicze, biurowe itd.). |
30 | Posiedzenia i konferencje | 590.000 | 2,4 % | Kwota stanowiąca 1,6 % środków początkowych. Niższe niż prognozowane wydatki na posiedzenia grup politycznych (0,25 mln), posiedzenia AKP (0,15 mln), EUROMED (0,1 mln). |
32 | Doradztwo i informacja: zakup, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie | 2.778.000 | 11,1 % | Kwota stanowiąca 3,2 % środków początkowych. Niższe niż planowano wykorzystanie budżetu przeznaczonego na doradztwo (1,8 mln) i kwoty pozostałe w kilku pozycjach dotyczących polityki informacyjnej, w tym "odwiedzających" (0,5 mln). |
40 | Wydatki specjalne niektórych instytucji i organów | 239.000 | 1% | Kwota stanowiąca 0,3 % środków początkowych. Nadwyżka w przypadku subwencji dla europejskich partii politycznych wynikająca z procedury dystrybucji. |
42 | Wydatki związane z asystentami posłów | 80.000 | 0,3 % | Kwota stanowiąca 0,05 % środków początkowych. Pozostała nieznaczna kwota w związku z kursem walutowym. |
100 | Środki tymczasowe | 2.727.817 | 10,9 % | Kwoty umieszczone przez władzę budżetową w rezerwie, które nie były przedmiotem wniosków o przesunięcie składanych przez intendentów. |
101 | Rezerwy na nieprzewidziane wydatki | 216.183 | 0,9 % | Kwota stanowiąca 1,4 % środków początkowych. Saldo niewykorzystane. |
Ogółem | 25.000.000 | 100 % |
Tabela 8
Przesunięcia inne niż dokonane ze środków tymczasowych
Do kategorii pozycji | Przesunięcie | Do pozycji | Treść | Kwota przesunięta | Cel |
Posłowie | C6 | artykuł 102 | Odprawy przejściowe | 137.000 | pokrycie wydatków związanych z dodatkowymi wnioskami o odprawę złożonymi przez byłych posłów do Parlamentu |
Posłowie ogółem | 137.000 | ||||
Pracownicy i bieżące wydatki administracyjne | C7 | 1220 | Odprawa w przypadku pozbawienia stanowiska z przyczyn służbowych | 100.000 | pokrycie wydatków związanych z zastosowaniem art. 50 regulaminu pracowniczego |
C11 | 1200 | Wynagrodzenia i zwroty kosztów | 5.775.000 | wydatki związane z nowymi pracownikami z Bułgarii i Rumunii | |
C13 | 2370/01 | Przeprowadzki: przeprowadzki jednostek organizacyjnych i związane z tym czynności | 210.000 | pokrycie dodatkowych wydatków | |
C15 | 1630/01 | Świadczenia socjalne: uzupełniająca pomoc dla osób niepełnosprawnych - nierefundowane koszty w ramach wspólnego systemu ubezpieczenia zdrowotnego oraz inne specjalne wydatki | 35.000 | zwiększenie kwoty środków ze względu na wyższą liczbę wniosków o pomoc | |
C24 | 1420/01 i 3240 | Usługi zewnętrzne: tłumaczenie pisemne pełnych sprawozdań z posiedzeń i Dziennik Urzędowy | 10.800.000 | pokrycie dodatkowych wydatków wynikających z decyzji Parlamentu o tłumaczeniu pisemnym pełnych sprawozdań z posiedzeń na 23 języki urzędowe | |
Pracownicy i bieżące wydatki administracyjne ogółem | 16.920.000 | ||||
Suma | 17.057.000 |
1.8. Środki anulowane
Anulowano środki wynoszące ogółem 16.044.941 EUR (2006 r.: 15.274.568 EUR). Stanowiły one 1 % środków końcowych.
2. ZARZĄDZANIE FINANSAMI WEDŁUG ROZDZIAŁÓW
W niniejszej części przedstawiono analizę środków zaangażowanych (środki na zobowiązania). Uwzględniono ich udział w całkowitych wydatkach oraz zmiany między rokiem bieżącym a rokiem ubiegłym. Ponadto przedstawiono wykorzystanie środków w najważniejszych pozycjach.
Tabela 9 poniżej przedstawia sposób wykorzystania środków na zobowiązania w poszczególnych rozdziałach w 2007 r. w porównaniu z rokiem budżetowym 2006. Należy zauważyć, że 70 % wszystkich środków na zobowiązania przypada na cztery rozdziały: rozdział 12 "Urzędnicy i pracownicy czasowi", rozdział 20 "Budynki i koszty dodatkowe", rozdział 10 "Posłowie" oraz rozdział 42 "Wydatki związane z asystentami posłów".
Tabela 9.
Zmiana wysokości zobowiązań w latach 2006 i 2007
Rozdział | Treść | 2006 [EUR] | 2007 [EUR] | Zmiana [EUR] | Zmiana [ %] |
10 | Posłowie | 135.646.736 | 145.182.126 | 9.535.389 | 7% |
12 | Urzędnicy i pracownicy czasowi | 433.567.983 | 458.068.265 | 24.500.283 | 6% |
14 | Inni pracownicy i świadczenia zewnętrzne | 93.608.687 | 107.694.007 | 14.085.320 | 15 % |
16 | Inne wydatki dotyczące pracowników instytucji | 10.466.990 | 10.345.541 | - 121.450 | -1 % |
Tytuł I | Pracownicy instytucji | 673.290.396 | 721.289.939 | 47.999.543 | 7% |
20 | Budynki i koszty dodatkowe | 254.784.154 | 188.037.042 | - 66.747.112 | -26 % |
21 | Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy: zakup, wynajem i utrzymanie | 95.606.806 | 111.612.595 | 16.005.790 | 17 % |
23 | Bieżące wydatki administracyjne | 10.132.760 | 11.389.070 | 1.256.310 | 12 % |
Tytuł II | Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne | 360.523.720 | 311.038.707 | - 49.485.012 | -14 % |
30 | Posiedzenia i konferencje | 26.554.688 | 29.338.205 | 2.783.516 | 10 % |
32 | Doradztwo i informacja: pozyskiwanie, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie | 55.567.081 | 72.593.026 | 17.025.944 | 31 % |
Tytuł III | Wydatki związane z wykonywaniem przez instytucję jej zadań zwyczajowych | 82.121.770 | 101.931.230 | 19.809.461 | 24 % |
40 | Wydatki wynikające z pełnienia przez instytucję i jej organy określonych funkcji | 57.934.213 | 60.517.851 | 2.583.638 | 4% |
42 | Wydatki związane z asystentami posłów | 132.234.033 | 142.616.169 | 10.382.136 | 8% |
44 | Posiedzenia i inna działalność posłów i byłych posłów | 221.300 | 221.300 | 0 | 0% |
Tytuł IV | Wydatki związane z wykonywaniem przez instytucję specyficznych zadań | 190.389.547 | 203.355.320 | 12.965.774 | 7% |
Tytuł X | Inne wydatki | 0 | 0 | 0 | - |
Ogółem | 1.306.325.432 | 1.337.615.197 | 31.289.765 | 2% |
Wykres 1 przedstawia podział zobowiązań według rozdziałów:
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Wykres 1
Podział wydatków w 2007 r. według rozdziałów
Wykres 2
Zmiana wysokości zobowiązań w latach 2006 i 2007 według rozdziałów
2.1. Rozdział 10 "Posłowie"
Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 11 % budżetu na 2007 r.
Środki zaangażowane ujęte w tym rozdziale wzrosły o 7% w latach 2006-2007. Wzrost ten dotyczy głównie pozycji 1004 "Zwrot kosztów podróży i pobytu, związanych z udziałem w posiedzeniach i naradach, oraz koszty dodatkowe" i wynika z przystąpienia Bułgarii i Rumunii w dniu 1 stycznia 2007 r. oraz powiększenia się liczby posłów do Parlamentu Europejskiego z 732 do 785. Ponadto frekwencja była wyższa niż przewidywano, a w trzech miejscach pracy odbyło się więcej posiedzeń.
54 % wydatków w ramach rozdziału przypadło na pozycję 1004 "Zwrot kosztów podróży i pobytu, związanych z udziałem w posiedzeniach i naradach, oraz koszty dodatkowe", a 26 % na pozycję 1006 "Zwrot kosztów ogólnych".
W pozycji 1004 zobowiązania wynosiły 78.099.999 EUR. Pokryły one zwrot kosztów podróży i pobytu, związanych z udziałem posłów w posiedzeniach i naradach, oraz koszty dodatkowe: sesje miesięczne, posiedzenia komisji i ich delegacji, posiedzenia grup politycznych, posiedzenia stałych delegacji parlamentarnych oraz organów przewidzianych konwencją AKP-UE oraz porozumieniem ustanawiającym Forum Euro-Śródziemnomorskie.
W 2007 r. posłowie odbyli 13.562 podróże w związku z udziałem w sesjach miesięcznych w Strasburgu i Brukseli, 19.681 podróży związanych z udziałem w posiedzeniach komisji w Brukseli i 6.022 podróży związanych z udziałem w posiedzeniach grup politycznych w Brukseli. Podróże poza zwykłymi miejscami prac Parlamentu objęły 921 podróży w związku z posiedzeniami komisji i 860 podróży związanych z posiedzeniami grup politycznych. Poza tym 1.001 podróży odbyło się w związku z udziałem w posiedzeniach delegacji parlamentarnych.
Środki na zobowiązania ujęte w pozycji 1006 wyniosły 37.505.016 EUR. Środki wydatkowane z tej pozycji przeznaczone są na pokrycie kosztów działalności parlamentarnej posłów, w szczególności w państwie, w którym zostali wybrani.
2.2. Rozdział 12 "Urzędnicy i pracownicy czasowi"
Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 34% budżetu na 2007 r. i miały największy udział w wydatkach ogółem.
Różnica między rokiem 2006 i 2007 polegająca na podwyższeniu kwoty środków w tym rozdziale o 6 % może zostać w dużej mierze wyjaśniona korektą wynagrodzeń, awansami, przesunięciem na wyższy szczebel i rekrutacją nowych pracowników.
W rozdziale tym 97 % wydatków odnosi się do pozycji 1200 "Urzędnicy i pracownicy czasowi: wynagrodzenia i zwroty kosztów". Zobowiązania dla tej pozycji wyniosły 445.433.340 EUR.
Z pozycji tej w drodze przesunięcia C25 przesunięto kwotę 8 mln EUR. Nadwyżka ta zaistniała z czterech głównych przyczyn: mniejsze niż przewidywane wydatki związane z awansami, skutki nowego regulaminu pracowniczego(8), niepewność co do ostatecznego wyniku rekrutacji i waloryzacja płac na kwotę o 50 % niższą niż kwota pierwotnie zabudżetowana.
W 2007 r. ogłoszono nabór na 550 nieobsadzonych stanowisk. W Sekretariacie Generalnym zatrudniono 496 urzędników i pracowników czasowych, a w przypadku grup politycznych liczba ta wyniosła 62. Na koniec 2007 r. Sekretariat Generalny zatrudniał 4.743, a grupy polityczne 759 urzędników i pracowników czasowych.
W odniesieniu do odsetka kobiet i mężczyzn wśród personelu kobiety według stanu na dzień 31 grudnia 2007 r. kobiety stanowiły 20 % kierowników działów, 28 % dyrektorów i 33 % dyrektorów generalnych (na dziewięcioro dyrektorów generalnych 3 to kobiety). Odsetek kobiet i mężczyzn wg grup zaszeregowania przedstawiono w tabeli 10. Udział obywateli poszczególnych krajów wśród personelu przedstawiono w tabeli 11.
Tabela 10
Personel Sekretariatu Generalnego wg płci
Płeć/stanowisko | Kobiety | % kobiet | Mężczyźni | Ogółem |
Administratorzy | 1.046 | 52 % | 951 | 1.997 |
Asystenci | 1.741 | 63 % | 1.005 | 2.746 |
Ogółem | 2.787 | 59 % | 1.956 | 4.743 |
Uwaga: stan liczebny na dzień 31.12.2007 r.
Tabela 11
Personel Sekretariatu Generalnego wg krajów
UE- 27 | U E-15 | ||
Urzędnicy | 4.219 | ||
Pracownicy czasowi | 524 | AT | 50 |
UE-10 | BE | 609 | |
CY | 9 | DE | 318 |
CZ | 106 | DK | 154 |
EE | 81 | ES | 293 |
HU | 124 | FI | 160 |
LT | 80 | FR | 509 |
LV | 84 | GB | 236 |
MT | 59 | GR | 196 |
PL | 155 | IE | 78 |
SI | 84 | IT | 448 |
SK | 99 | LU | 148 |
UE-2 | NL | 156 | |
BG | 82 | PT | 213 |
RO | 91 | SE | 121 |
Uwaga: stan liczebny na dzień 31.12.2007 r.
2.3. Rozdział 14 "Inni pracownicy i świadczenia zewnętrzne"
Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 8 % wydatków w 2007 r.
Różnica między rokiem 2006 i 2007 polegająca na podwyższeniu kwoty środków o 15 % była w dużej mierze spowodowana zwiększeniem wydatków w pozycji 1420/01 "Usługi zewnętrzne: tłumaczenie pisemne pełnych sprawozdań z posiedzeń".
Decyzje Prezydium nie przewidywały tłumaczenia pisemnego pełnych sprawozdań z posiedzeń (lub CRE, od francuskiego "Compte Rendu in Extenso") na wszystkie języki. Dlatego w budżecie na 2007 r. nie przewidziano środków na ten cel. Na posiedzeniu plenarnym postanowiono jednak, że każde posiedzenie należy przetłumaczyć na wszystkie języki urzędowe, a posłowie powinni mieć możliwość otrzymania przetłumaczonych fragmentów pełnych sprawozdań w krótkim czasie po zgłoszeniu takiego wniosku. W związku z tym za pomocą przesunięcia C24 zwiększono środki w pozycji 1420/01. Szczegółowe informacje dotyczące tego przesunięcia przedstawiono w części 1.7.
W tym rozdziale większość wydatków przypadła na dwie pozycje, mianowicie 1402 "Tłumacze konferencyjni" (46 %) i artykuł 142 "Usługi zewnętrzne" (29 %).
W pozycji 1402 zobowiązania wynosiły 49.821.855 EUR. Pozycja ta obejmuje między innymi: wynagrodzenia, składki na ubezpieczenie, koszty podróży i diety tłumaczy konferencyjnych mających status pracowników pomocniczych, wezwanych przez Parlament, koszty związane z pracownikami obsługi, technikami i administratorami konferencji w przypadku wspomnianych wyżej posiedzeń, świadczeń na rzecz Parlamentu zapewnianych przez tłumaczy konferencyjnych będących urzędnikami lub pracownikami czasowymi innych instytucji oraz prac związanych ze współpracą lingwistyczną między instytucjami.
W ciągu całego roku 2007 miało miejsce ogółem 4.327 posiedzeń z tłumaczeniem ustnym w trzech zwykłych miejscach pracy, a poza tymi miejscami odbyło się 228 takich posiedzeń. Oznaczało to 94.727 dni tłumaczenia ustnego, co było liczbą o 3,6 % wyższą niż w 2006 r., a 46.063 dni przypadło na zewnętrznych tłumaczy konferencyjnych.
Środki na zobowiązania w artykule 142 wyniosły 31.023.538 EUR. Z artykułu tego w głównej mierze finansowana jest podpozycja 1420/01 "Usługi zewnętrzne: tłumaczenie pisemne pełnych sprawozdań z posiedzeń", która została opisana powyżej.
2.4. Rozdział 16 "Inne wydatki dotyczące pracowników instytucji"
Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 0,8 % wydatków w 2007 r. Sytuacja pomiędzy 2006 i 2007 r. była raczej stabilna.
32 % zobowiązań ujętych w tym rozdziale dotyczy pozycji 1612 "Doskonalenie zawodowe", 31 % dotyczy pozycji 1654 "Centrum Małego Dziecka i inne żłobki" zaś 12 % dotyczy pozycji 1613 "Dalsze szkolenia: koszty podróży służbowych".
W pozycji 1612 zaangażowane środki wynosiły 3.343.967 EUR. Środki te obejmowały wydatki związane z organizacją kursów doskonalenia zawodowego i przekwalifikowania, wydatki związane z zakupem lub przygotowaniem materiałów dydaktycznych, a także przeprowadzeniem odpowiednich analiz oraz szkoleń zawodowych w ramach programów równych szans i doradztwa zawodowego.
W 2004 r. Prezydium przyjęło decyzję, która sygnalizowała poważną zmianę w podejściu do polityki Parlamentu w zakresie szkoleń. Oznaczała ona odejście od systemu opartego na schematach z korzyścią dla systemu uwzględniającego określone cele i obejmującego m.in. kursy dopasowane do potrzeb konkretnych służb i zawodów. Ta polityka szkoleń objęła między innymi szkolenia na szczeblu działu w zakresie pracy zespołowej, specjalistyczne kursy w zakresie zarządzania dla pracowników płci żeńskiej z perspektywami na objęcie funkcji kierowniczej oraz specjalistyczne szkolenia w zakresie sieci transatlantyckich.
Szkolenia zawodowe w 2007 r. obejmowały między innymi 5.713 kursów językowych (w tym języków zewnętrznych),
2 178 kursów informatycznych (w tym kursów zewnętrznych), 607 kursów dotyczących szkolenia z zakresu finansów i 29 kursów zorganizowanych przez Europejską Szkołę Administracji.
Środki na zobowiązania w pozycji 1654 wyniosły
3 208.001 EUR. W podpozycji 1654/01 "Centrum Małego Dziecka oraz inne żłobki: zewnętrzne zarządzanie żłobkiem i pokojem rodzinnym Parlamentu w Brukseli oraz wydatki pochodne" odnotowano nadwyżkę środków w kwocie 2.200.000 EUR, która była pochodną niewykorzystania miejsc (w porównaniu z szacunkami) w żłobku Wayenberg i późniejszym niż oczekiwane otwarciem żłobka prywatnego.
W pozycji 1613 zaangażowane zobowiązania wynosiły 1.285.000 EUR. Z pozycji tej finansowane są koszty podróży służbowych związanych ze szkoleniem zawodowym urzędników i pozostałych pracowników Parlamentu Europejskiego.
2.5. Rozdział 20 "Budynki i koszty dodatkowe" Na rozdział ten przypadło 14 % wydatków w 2007 r.
Różnica między rokiem 2006 i 2007 polegająca na obniżeniu kwoty środków o 26 % wynika ze zmniejszenia środków w pozycji 2003 "Zakup nieruchomości" i pozycji 2000 "Czynsze".
W rozdziale tym 33 % wydatków przypada na pozycję 2001 "Opłaty za użytkowanie wieczyste", 18 % na pozycję 2026 "Ochrona i nadzór budynków", a 15 % na pozycję 2022 "Sprzątanie i utrzymanie obiektów". Podział wydatków przedstawiono na wykresie 3.
Wykres 3
Podział wydatków w rozdziale 20 w ujęciu procentowym
W 2007 r. Parlament Europejski kontynuował swą politykę w zakresie zakupu nieruchomości. W pozycji 2001 środki zaangażowane wyniosły 62.175.000 EUR. Pozycja ta zapewniła środki finansowe konieczne do dokonania płatności przedterminowej na poczet opłat za użytkowanie wieczyste budynków D4/ D5 w Brukseli.
Ponadto dokonano nieautomatycznego przeniesienia środków w podpozycji 2001/03 "Opłaty za użytkowanie wieczyste: Bruksela" w celu sfinansowania 99-letniego użytkowania budynku Eastman w Brukseli. Środki z pozycji 2003 "Zakup nieruchomości" i z pozycji 2008 "Inne wydatki związane z budynkami" zostały również przeniesione nieautomatycznie. Celem przeniesienia było sfinansowanie zakupu biura informacyjnego w Wiedniu. Środki przeniesione nieautomatycznie omówiono w części 1.4. niniejszego sprawozdania.
W pozycji 2026 środki na zobowiązania wyniosły 32.940.967 EUR. Środki te przeznaczone były w głównej mierze na pokrycie kosztów ochrony i nadzoru budynków służbowych Parlamentu w trzech zwyczajowych miejscach pracy oraz w biurach informacyjnych.
Środki zaangażowane ujęte w pozycji 2022 wyniosły 28.199.141 EUR. Zostały one wykorzystane na sprzątanie i utrzymanie obiektów w trzech zwykłych miejscach pracy Parlamentu oraz w biurach informacyjnych.
Na koniec 2007 r. Parlament zajmował około 1 mln metrów kwadratowych pomieszczeń biurowych i parkingów w trzech głównych miejscach pracy - około 80 % powierzchni, której jest właścicielem.
2.6. Rozdział 21 "Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy: zakup, wynajem i utrzymanie"
Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 8 % wydatków w 2007 r.
Różnicę między rokiem 2006 i 2007 polegającą na podwyższeniu kwoty środków w tym rozdziale o 17 % można w dużej mierze wyjaśnić zwiększeniem środków w dwóch artykułach: art. 210 "Wyposażenie, koszty operacyjne oraz usługi związane z informatyką i telekomunikacją" oraz art. 214 "Wyposażenie i instalacje techniczne". Najważniejsze zmiany w wysokości środków w 2007 r. w porównaniu z 2006 r. można wyjaśnić następująco:
- modernizacja i rozbudowa infrastruktury poczty elektronicznej;
- rozpoczęcie działalności nadawczej w nowych budynkach w Brukseli;
- wzrost liczby różnego rodzaju stanowisk;
- wzmocnienie bezpieczeństwa, rozbudowa infrastruktury umożliwiającej pracę na odległość, mobilność, częste podróże i prowadzenie wideokonferencji;
- nowe usługi, takie jak wideo "na żądanie" i WebTV;
- stopniowe wprowadzanie infrastruktury umożliwiającej posługiwanie się podpisem elektronicznym;
- sprzęt informacyjno-komunikacyjny w nowych budynkach;
- utrzymanie coraz większej ilości oprogramowania komputerowego;
- projekty takie jak system informacyjny dla posłów w salach obrad, portal administracyjny dla posłów, modernizacja systemu zarządzania finansami, usprawnienie procesów tłumaczenia itd.;
- pomoc w coraz częstszym korzystaniu z technologii przenośnych i specjalnego oprogramowania.
W rozdziale tym 39 % wydatków przypada na pozycję 2100 "Zakup, konserwacja oraz utrzymanie sprzętu i oprogramowania komputerowego", 29 % na pozycję 2102 "Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją, rozbudową oraz konserwacją oprogramowania i systemów komputerowych", a 23 % na art. 214 "Wyposażenie i instalacje techniczne".
W pozycji 2100 zaangażowane środki wynosiły 43.093.621 EUR. Środki te zostały wykorzystane głównie do pokrycia wydatków wynikających z zakupu, wynajmu, konserwacji oraz utrzymania sprzętu i oprogramowania komputerowego przeznaczonego dla instytucji oraz związanych z tym prac.
Środki na zobowiązania w pozycji 2102 wyniosły 32.827.763 EUR. Zostały one głównie przeznaczone na pokrycie kosztów usług zewnętrznych związanych z eksploatacją, rozbudową oraz konserwacją oprogramowania i systemów komputerowych: usługi w zakresie infrastruktury, konserwacja istniejącego oprogramowania (analiza zmian, programowanie, usuwanie błędów), opracowywanie nowego oprogramowania i dalsza rozbudowa istniejącego oprogramowania (badania wykonalności, analizy, programowanie, usuwanie błędów), usługi zewnętrzne związane z centrami informacyjnymi i pomoc dla użytkowników, w tym posłów, przeprowadzanie badań specjalnych (złożone specyfikacje, ergonomia, strategia itd.) oraz sporządzanie i udostępnianie dokumentacji technicznej (instrukcje postępowania, podręczniki użytkownika itd.), usługi z zakresu pomocy w ocenie produktów i usług informacyjno-komunikacyjnych (warsztaty itd.), konserwacja infrastruktury i usługi zewnętrzne związane z projektem Streamline.
Środki na zobowiązania w pozycji 2140 wyniosły 25.477.329 EUR. Zostały one przeznaczone na pokrycie kosztów zakupu, wynajmu, utrzymania i naprawy instalacji i wyposażenia technicznego w następujących obszarach: publikacje i rozpowszechnianie informacji w formie tradycyjnej lub elektronicznej, archiwa, budynki, konferencje, stołówki, poczta, ochrona, urządzenia audiowizualne - zakup, wymiana i konserwacja oraz koszty dodatkowe związane z tymi zakupami, takie jak badania, honoraria i pomoc inżynierów. Ponadto środki te zostały przeznaczone na pokrycie kosztów pomocy w zakresie sprzętu audiowizualnego i telekomunikacyjnego oraz instalacji technicznych w pomieszczeniach dla prasy i biurach w Brukseli i Strasburgu (konserwacja i pomoc), a także instalacji i wyposażenia technicznego: urządzenia audiowizualne - budynek D5.
2.7. Rozdział 23 "Bieżące wydatki administracyjne"
Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 0,9 % wydatków w 2007 r.
Różnica między rokiem 2006 i 2007 polegająca na podwyższeniu kwoty środków w tym rozdziale o 12 % była głównie spowodowana zwiększeniem wydatków w art. 230 "Materiały papiernicze, biurowe oraz jednorazowego użytku" oraz art. 238 "Inne wydatki operacyjno-administracyjne". Po części zrównoważyło ją zmniejszenie wydatków w ramach art. 235 "Telekomunikacja".
52 % wydatków przypadło na pozycję 235 "Telekomunikacja", a 23 % na pozycję 230 "Materiały papiernicze, biurowe oraz jednorazowego użytku". Rozkład wydatków obrazuje wykres poniżej.
Wykres 4
Podział wydatków w rozdziale 23 w ujęciu procentowym
2.8. Rozdział 30 "Posiedzenia i konferencje"
Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 2 % wydatków w 2007 r.
Różnica między rokiem 2006 i 2007 polegająca na podwyższeniu kwoty środków o 10 % była spowodowana zwiększeniem kwoty środków w art. 300 "Koszty podróży służbowych pracowników". Wzrost w ramach tej pozycji wynikał z wpływu rozporządzenia Rady(9) dotyczącego wniosku Komisji w sprawie zmienionych pułapów cen hoteli i diet dziennych, które weszło w życie w lipcu 2006 r. oraz nieznanego wówczas wpływu nowego kalendarza posiedzeń AKP.
82 % środków ujętych w tym rozdziale przypada głównie na art. 300 "Koszty podróży służbowych pracowników". Zobowiązania w tej pozycji wynosiły 24.000.000 EUR. Obejmowały one wydatki związane z kosztami przejazdów, diet dziennych, a także kosztami towarzyszącymi lub nadzwyczajnymi poniesionymi z tytułu podróży służbowej, w tym kosztami wynikającymi z zakupienia biletów lub dokonywania rezerwacji.
W 2007 r. odbyło się 29.177 podróży służbowych obejmujących 88.022 dni: większość podróży służbowych miała miejsce między trzema miejscami pracy Parlamentu (Bruksela: 5.240 podróży, Strasburg: 19.018 podróży i Luksemburg: 2.066 podróży).
2.9. Rozdział 32 "Doradztwo i informacja: pozyskiwanie, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie"
Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 5 % wydatków w 2007 r.
Różnica między rokiem 2006 i 2007 polegająca na podwyższeniu kwoty środków w tym rozdziale o 31 % była spowodowana zwiększeniem kwoty środków w art. 324 "Produkcja i rozpowszechnianie".
35 % środków w tym rozdziale wiąże się z pozycją 3244 "Organizacja pobytu i przyjmowanie grup odwiedzających, program Euroscola i zapraszanie przedstawicieli środowisk opiniotwórczych z krajów trzecich", 17 % środków wiąże się z pozycją 3242 "Wydatki na informację publiczną oraz udział w imprezach i akcjach o charakterze publicznym", a 13 % środków dotyczy pozycji 3248 "Wydatki na informację audiowizualną". Rozkład obrazuje wykres poniżej.
Wykres 5
Podział wydatków w rozdziale 32 w ujęciu procentowym
W pozycji 3244 zobowiązania wynosiły ogółem 25.294.513 EUR. Organizację imprez omówiono w części 3.3. poniżej dotyczącej polityki informacyjnej i polityki komunikacji. W 2007 r. siedziby Parlamentu Europejskiego w Brukseli, Strasburgu i Luksemburgu odwiedziło 265.920 osób. Rozkład odwiedzających w 2007 r. przedstawiał się następująco:
- 73.630 odwiedzających w grupach objętych dofinansowaniem ze środków przyznanych posłom na ten cel (wzrost o 11 % w porównaniu z 2006 r.);
- 83.018 odwiedzających w niezależnych grupach (wzrost o 15 %);
- 90.963 odwiedzających w grupach nieobjętych dofinansowaniem ze środków przyznanych posłom do PE (wzrost o 4 %);
- 19.034 indywidualnych odwiedzających skorzystało ze zwiedzania z przewodnikiem audio (wzrost o 30 %).
W przypadku pozycji 3242 zaangażowane środki wynosiły 12.296.280 EUR. Środki te przeznaczono w szczególności na pokrycie wydatków na publikacje informacyjne, w tym publikacje elektroniczne, na działania informacyjne, udział w imprezach o charakterze publicznym oraz w wystawach i targach.
W przypadku pozycji 3248 zobowiązania wyniosły łącznie 9.452.768 EUR. Przeznaczono je m.in. na pokrycie wydatków dotyczących projektu Web TV.
Z rozdziału tego sfinansowano również nagrodę filmową Parlamentu Europejskiego.
2.10. Rozdział 40 "Wydatki wynikające z pełnienia przez instytucję i jej organy określonych funkcji"
Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 5 % wydatków w 2007 r.
Różnica między rokiem 2006 i 2007 polegająca na podwyższeniu kwoty środków w tym rozdziale o 4 % była związana głównie z art. 402 "Subwencje dla europejskich partii politycznych".
Na art. 400 "Operacyjne wydatki administracyjne, związane z działalnością polityczną i informacyjną grup politycznych oraz posłów niezrzeszonych" przypada 83 % środków w tym rozdziale. Zobowiązania w tej pozycji wynosiły ogółem 50.321.239 EUR.
2.11. Rozdział 42 "Wydatki związane z asystentami posłów"
Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 11 % wydatków w 2007 r.
Zaangażowane środki wzrosły o 8% między 2006 r. a 2007 r. w związku ze zwiększeniem liczby posłów po przystąpieniu Bułgarii i Rumunii w dniu 1 stycznia 2007 r.
99,8 % środków na zobowiązania w tym rozdziale ujęto w art. 422 "Asystenci posłów". Zaangażowane zobowiązania w tym artykule wynosiły ogółem 142.271.412 EUR.
2.12. Rozdział 44 "Posiedzenia i inna działalność posłów i byłych posłów"
Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 0,02 % wydatków.
W tym rozdziale nie ma różnicy między 2006 r. a 2007 r. Na art. "Koszty związane z posiedzeniami i inną działalnością Europejskiego Stowarzyszenia Parlamentarnego" przypadło 55 % środków wydatkowanych z tego rozdziału. Zaangażowane środki wynosiły ogółem 121.300 EUR.
2.13. Tytuł 10 "Inne wydatki"
W przypadku rozdziałów ujętych w tym tytule zaciągnięcie zobowiązań może nastąpić dopiero po dokonaniu przesunięcia środków, o którym mowa w części 1.7.1. sprawozdania.
Środki początkowe w tym tytule wyniosły 94.412.192 EUR, która to kwota stanowi około 7 % wszystkich środków początkowych. Saldo niewykorzystane wynosi 1.428.997 EUR, co stanowi około 0,1 % całkowitej kwoty środków końcowych w 2007 r.
3. CELE I WYNIKI
Cztery ogólne cele Parlamentu w 2007 r. ustalone przez sekretarza generalnego stanowią kontynuację celów, do których dążono w 2006 r., mianowicie:
– sukces rozszerzenia i przygotowanie rozszerzonej Unii na przyszłość;
– dalsza realizacja polityki informacyjnej i polityki komunikacji Parlamentu;
– lepsze stanowienie prawa;
– lepsze zarządzanie zasobami.
3.1. Rozszerzenie i przyszłość rozszerzonej Unii Europejskiej
Cel ten obejmował integrację nowych posłów do PE z Bułgarii i Rumunii, wysunięcie Parlamentu na wiodącą pozycję w debacie na temat przyszłości Europy, rozpoczęcie prac w trzech nowych językach (bułgarskim, rumuńskim i irlandzkim), prowadzenie kampanii informacyjnych w Bułgarii i Rumunii oraz ukończenie naboru pracowników w związku z rozszerzeniem.
W dniu 1 stycznia 2007 r. do Unii Europejskiej przystąpiły Bułgaria i Rumunia. W związku z tym 53 posłów wskazanych przez ich parlamenty krajowe zastąpiło byłych obserwatorów w Parlamencie Europejskim. Pierwsze bezpośrednie wybory europejskie w Bułgarii odbyły się w dniu 20 maja 2007 r., a w dniu 18 czerwca 2007 r. mandaty w Parlamencie objęło 18 bułgarskich posłów do PE. W dniu otwarcia grudniowej sesji miesięcznej w 2007 r. w Strasburgu Parlament Europejski powitał 35 posłów do PE z Rumunii, którzy zostali wybrani w pierwszych wyborach europejskich przeprowadzonych w tym kraju dnia 25 listopada 2007 r. Odpowiednie powitanie i sprawną integrację nowych posłów do PE zapewniły służby Sekretariatu Generalnego.
W 2007 r. środki początkowe związane z przystąpieniem Bułgarii i Rumunii wyniosły 48 mln EUR. Zostały one wykorzystane głównie na zwroty kosztów należnych nowym posłom, zewnętrzne usługi tłumaczenia ustnego i pisemnego oraz pracowników, zarówno w Sekretariacie Generalnym, jak i w grupach politycznych.
Parlament Europejski nadal zajmował wiodącą pozycję w debacie na temat przyszłości Europy. W ramach projektu rozpoczętego w 2006 r. zorganizowano pierwsze spotkanie "Forum obywatelskiego" pt. "Przyszłość Europy - wyzwania, szanse i narzędzia wynikające z nowych traktatów". Poglądy dotyczące tego, jak powinna wyglądać ta przyszłość, wyraziło ogółem 500 obywateli europejskich reprezentujących społeczeństwo obywatelskie w ramach stowarzyszeń zawodowych i organizacji związków zawodowych. Ponadto debatę stymulowały również imprezy zorganizowane z okazji pięćdziesięciolecia traktatu rzymskiego (patrz: część 3.3 poniżej dotycząca polityki informacyjnej i polityki komunikacji).
Administracja Parlamentu rozpoczęła prace w trzech nowych językach. Z faktem zwiększenia liczby języków urzędowych do 23, po dodaniu języka bułgarskiego, rumuńskiego i irlandzkiego, radzić musiały sobie przede wszystkim dyrekcje ds. tłumaczeń pisemnych i ustnych. Jednak biorąc pod uwagę trudności w zakresie szybkiego naboru lingwistów, w przypadku tych trzech nowych języków zastosowano rozwiązania przejściowe(10).
W kampaniach informacyjnych w Bułgarii i Rumunii dołożono istotnych starań, aby zapewnić podanie informacji o aktualnych wydarzeniach w Parlamencie w języku bułgarskim i rumuńskim oraz skoordynować działania w zakresie public relations w związku z wyborami europejskimi w tych dwóch krajach. Ponadto znaczną aktywność w promowaniu wyborów wykazały biura informacyjne w Bułgarii i Rumunii.
Tymczasem wskaźnik naboru pracowników z dziesięciu państw członkowskich, które przystąpiły do UE w 2004 r., osiągnął 97,6 % na koniec 2007 r. Co do naboru pracowników z Bułgarii i Rumunii, 226 stanowisk przeznaczonych dla pracowników bułgarskich/rumuńskich przyznanych przez Sekretariat Generalny zostało utworzonych w dwóch etapach: 113 w 2006 r. i 113 w 2007 r.; do końca 2007 r. obsadzono 87,3 % tych stanowisk.
3.2. Lepsze stanowienie prawa
Cel, którym jest lepsze stanowienie prawa, skoncentrowany był na następujących tematach: uproszczenie prawodawstwa UE, utworzenie mechanizmów oceny wpływu w przypadku zmian, pomoc komisjom w monitorowaniu transpozycji dyrektyw, wprowadzenie w życie porozumienia międzyinstytucjonalnego w sprawie komitologii i wzmocnienie możliwości badawczych, które posiadają posłowie do PE.
Program dotyczący "lepszego stanowienia prawa" został wdrożony i zrealizowany we wszystkich aspektach: koordynacja procedur legislacyjnych i planowania międzyinstytucjonalnego, analiza wpływu, uproszczenie i zmniejszenie obciążeń administracyjnych, kontynuacja alternatywnych form uregulowań, komitologii i transpozycji.
Co do uproszczenia, na mocy Regulaminu Sekretariat Generalny rozpoczął stosowanie nowych przepisów dotyczących technik ujednolicenia i przekształcenia. Ponadto utworzono parlamentarną grupę roboczą ds. uproszczenia procedur administracyjnych i finansowych.
Co do mechanizmów oceny wpływu w przypadku zmian, w 2007 r. środki początkowe w podpozycji 3200/06 przeznaczone na specjalistyczne badania dotyczące oceny wpływu wzrosły o 40 % względem roku 2006. Departamenty tematyczne pomagały komisjom poprzez opracowywanie ekspertyz wewnętrznych i zarządzanie budżetami przeznaczonymi na zapłatę za usługi zewnętrzne w tej dziedzinie.
Aby pomóc komisjom w monitorowaniu transpozycji dyrektyw przez państwa członkowskie, Sekretariat Generalny wykorzystał wszelkie środki, którymi dysponują komisje, w tym ich stosunki z parlamentami krajowymi.
W ramach wdrażania porozumienia międzyinstytucjonalnego w sprawie komitologii przeszkolono administratorów i opracowano wewnętrzne metody prac. Wzmocniono także kadry niektórych sekretariatów, aby umożliwić im wykonywanie nowych zadań.
Co do wzmocnienia możliwości badawczych, które posiadają posłowie do PE, postanowiono utworzyć dział analiz w ramach biblioteki.
3.3. Informacja i komunikacja
Polityka informacyjna i polityka komunikacji była w 2007 r. kluczowym priorytetem Parlamentu Europejskiego. Cel ten obejmował następujące działania: podwojenie wysiłków w celu zapewnienia stałej obecności Parlamentu Europejskiego w mediach, umożliwienie władzom politycznym podjęcie ostatecznej decyzji w sprawie WebTV w oparciu o pilotażowy projekt eksperymentalny oraz dalsze przygotowania Wszechnicy, tak aby mogła ona zacząć działać na pełną skalę w roku poprzedzającym wybory.
Co do obecności Parlamentu w mediach, relacje z obchodów pięćdziesięciolecia traktatu rzymskiego były szerokie i wyczerpujące - ukazało się wiele artykułów prasowych, dodatków, dogłębnych analiz, relacji z debat publicznych, programów telewizyjnych i produktów itd. Ponadto z okazji pięćdziesięciolecia traktatu rzymskiego utworzono strony internetowe poświęcone historii UE i odpowiednio wcześniej ukończona została modernizacja biura informacyjnego w Rzymie.
Wśród wszystkich imprez zorganizowanych w 2007 r. media poświęciły szczególnie dużą uwagę nagrodzie im. Sacharowa za działalność na rzecz praw człowieka i telewizyjnej transmisji wręczenia Energy Globe Awards. W 2007 r. po raz pierwszy została przyznana nagroda filmowa, która w przyszłości będzie wręczana co roku.
Co do projektu telewizji internetowej, Europarltv, w grudniu 2007 r. uruchomiony został wewnętrzny prototyp kanału telewizji internetowej Parlamentu. Ponadto VoxBox, nowe studio internetowe i radiowe Parlamentu Europejskiego, umożliwia nagrywanie i umieszczanie materiałów dźwiękowych i filmowych na stronach internetowych posłów do PE.
Wszechnica, mająca powierzchnię około 6.000 metrów kwadratowych i mogąca pomieścić szacunkowo do 500.000 odwiedzających rocznie, będzie największym parlamentarnym centrum informacyjnym w Europie i istotnym elementem strategii komunikacji Parlamentu ze społeczeństwem.
3.4. Lepsze zarządzanie zasobami
W przypadku celu, którym jest lepsze zarządzanie zasobami, można odnotować następujące fakty:
- projekty tekstów dotyczących stosowania statutu posła zostały ukończone do końca 2007 r. i były gotowe do przedstawienia grupom politycznym i Prezydium;
- w 2007 r. realizowane były plany działania przyjęte przez sekretarza generalnego;
- zatwierdzony został plan konsolidacji zasobów ludzkich, który obejmuje ponowne rozmieszczenie 48 stanowisk;
- utworzono serwis wstępnego tłumaczenia zautomatyzowanego (Pretrad) w celu racjonalizacji wykorzystania pamięci tłumaczeniowych, co umożliwia ponowne wykorzystanie istniejących tłumaczeń;
- w ramach systemu zarządzania środowiskiem i audytu środowiskowego (EMAS) przyjęte zostały nowe cele EMAS i nowy plan działania na lata 2007-2009; przewodniczący wraz z sekretarzem generalnym podpisał oficjalną politykę Parlamentu Europejskiego dotyczącą ochrony środowiska naturalnego; ponadto na podstawie kontroli zewnętrznej Parlament Europejski uzyskał certyfikat potwierdzający spełnienie "międzynarodowej normy w zakresie systemów zarządzania środowiskiem" EN/ISO 14001:2004 w trzech głównych miejscach pracy;
- w związku z procedurami przetargowymi w styczniu 2007 r. prace rozpoczął komitet doradczy ds. zamówień długoterminowych w ramach Dyrekcji Generalnej ds. Infrastruktury i Tłumaczeń Ustnych;
- w ramach trzyletniego celu, którym jest ustalenie wspólnych i spójnych kryteriów dotyczących podziału powierzchni w trzech miejscach pracy, przydział powierzchni zwolnionej po zajęciu budynku D4, który został udostępniony w marcu 2007 r., powierzono grupie roboczej ad hoc;
- w ramach Roku Równych Szans dla Wszystkich zorganizowano różne imprezy mające na celu podniesienie świadomości kwestii równości i różnorodności, w szczególności w "miesiącu różnorodności" (czerwiec-lipiec); ponadto Parlament Europejski wspierał integrację osób niepełnosprawnych i zorganizował pilotażowy program szkoleń dla grupy 28 kobiet z perspektywami na objęcie funkcji kierowników działów;
Podsumowując, można uznać, że Parlament Europejski osiągnął główne cele ustalone przez sekretarza generalnego na 2007 r.
______
(1) Ostatnio zmienionego rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1525/2007 z dnia 17 grudnia 2007 r., Dz.U. L 343 z 27.12.2007.
(2) Ostatnio zmienionego rozporządzeniem Komisji (WE, Euratom) nr 478/2007 z dnia 23 kwietnia 2007 r., Dz.U. L 111 z 28.04.2007.
(3) PE 349.540/BUR/ANN/DEF.
(4) Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 14 czerwca 2006 r. między Parlamentem Europejskim, Radą oraz Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami (2006/C 139/01), Dz.U. 139 z 14.6.2006, str. 1.
(5) Art. 24 - decyzja władzy budżetowej, art. 43 - decyzja władzy budżetowej w przypadku przesunięć dotyczących środków tymczasowych
(6) Decyzja instytucji o dokonaniu przesunięć z jednego do drugiego tytułu (w granicach 10 % środków przyznanych na rok budżetowy), z rozdziału do rozdziału i z artykułu do artykułu, po powiadomieniu władzy budżetowej.
(7) Decyzja instytucji o dokonaniu przesunięć w ramach artykułu.
(8) Regulamin pracowniczy urzędników Wspólnot Europejskich i warunki zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich
(9) Rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1066/2006 z dnia 27 czerwca 2006 r. dostosowujące od dnia 1 lipca 2006 r. wysokość diet dziennych w przypadku podróży służbowych urzędników i innych pracowników Wspólnot Europejskich w państwach członkowskich; Dz.U. L 194 z 14.7.2006, str. 1.
(10) Art. 139 Regulaminu Parlamentu Europejskiego.
ZAŁĄCZNIKI
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2008.148.1 |
Rodzaj: | Zawiadomienie |
Tytuł: | Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami - Rok budżetowy 2007. |
Data aktu: | 13/06/2008 |
Data ogłoszenia: | 13/06/2008 |