(Informacje zbiorcze - Sprawozdanie - 1 stycznia 2007 r.-31 grudnia 2007 r.)
Tekst mający znaczenie dla EOG
(2008/C 231/01)
(Dz.U.UE C z dnia 9 września 2008 r.)
1. PROGRAM SAFA WSPÓLNOTY EUROPEJSKIEJ
1.1. Początki wspólnotowego programu SAFA
Program SAFA został uruchomiony przez Europejską Konferencję Lotnictwa Cywilnego (ECAC) w 1996 r. Nie miał on europejskiej podstawy prawnej, lecz opierał się na zobowiązaniu dyrektorów generalnych z państw członkowskich uczestniczących w ECAC. Kontrole "zagranicznych" statków powietrznych obejmują statki powietrzne, które nie są eksploatowane pod nadzorem właściwych organów państwa, w którym kontrola ma miejsce.
Dnia 30 kwietnia 2004 r. opublikowana została dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie bezpieczeństwa statków powietrznych państwa trzeciego korzystających z portów lotniczych Wspólnoty (tak zwana "dyrektywa SAFA"), nakładająca na państwa członkowskie UE prawny obowiązek przeprowadzania kontroli na ziemi statków powietrznych państwa trzeciego lądujących w portach lotniczych Wspólnoty. Przez "statek powietrzny państwa trzeciego" rozumie się statek powietrzny, który nie jest używany lub eksploatowany pod nadzorem właściwego organu państwa członkowskiego UE, chociaż dyrektywa absolutnie nie zabrania państwu członkowskiemu UE przeprowadzenia kontroli statku powietrznego pochodzącego z innego państwa członkowskiego UE. Państwom członkowskim UE przyznano dwuletni okres na wdrożenie dyrektywy poprzez przyjęcie odpowiednich przepisów krajowych.
Decyzją dyrektorów generalnych z państw członkowskich ECAC program SAFA został przekazany w kompetencje Wspólnoty Europejskiej i w związku z tym, począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., za zarządzanie wspólnotowym programem SAFA i jego dalszy rozwój odpowiada Komisja Europejska wspomagana przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego
(EASA). EASA to agencja Komisji Europejskiej z siedzibą w Kolonii, która odpowiedzialna jest za operacyjne zarządzanie wspólnotowym programem SAFA w imieniu Komisji, zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 768/2006.
Do 2006 r. wdrażaniem operacyjnych elementów programu SAFA zajmowało się Centralne Zrzeszenie Władz Lotniczych (CJAA). Pod koniec 2006 r. działalność koordynująca program SAFA, obejmująca także prowadzenie centralnej bazy danych, została przeniesiona z CJAA do EASA.
Dalszy udział w ECAC 15 państw spoza UE, a zatem utrzymanie paneuropejskiego charakteru programu, możliwy był dzięki podpisaniu roboczego porozumienia pomiędzy 14 z tych państw a EASA. Zatem wraz z 27 państwami UE wspólnotowy program SAFA obejmuje 41 państw uczestników (zob. załącznik A). Pod koniec 2007 r. także Albania podpisała robocze porozumienie, które weszło w życie dnia 1 stycznia 2008 r.
1.2. Funkcjonowanie wspólnotowego programu SAFA
W każdym państwie uczestniczącym w programie SAFA statki powietrzne (państwa trzeciego, w odniesieniu do państw UE, lub zagraniczne, w odniesieniu do państw ECAC spoza UE) mogą zostać poddane kontroli na ziemi, przede wszystkim w zakresie dokumentacji i instrukcji statku powietrznego, licencji członków załogi, ogólnego stanu statku powietrznego oraz obowiązkowego wyposażenia bezpieczeństwa. Kontrole te opierają się na standardach Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) zawartych w załącznikach 1 (licencjonowanie personelu), 6 (eksploatacja statków powietrznych) i 8 (zdatność do lotu statków powietrznych).
Kontrole przeprowadza się zgodnie z procedurą, która jest wspólna dla wszystkich uczestniczących państw. Ich wyniki są następnie przedstawiane w formie sprawozdań przygotowywanych według wspólnego wzoru. W przypadku poważnych nieprawidłowości informowany jest przewoźnik i odpowiedni urząd lotnictwa (państwo przewoźnika lub rejestru) w celu ustalenia środków naprawczych, jakie należy podjąć nie tylko w stosunku do przedmiotowego statku powietrznego, ale także pozostałych statków powietrznych, których stwierdzone nieprawidłowości o charakterze ogólnym również mogą dotyczyć. Wszystkie dane ze sprawozdań oraz dodatkowe informacje są upowszechniane i umieszczane w centralnej bazie komputerowej utworzonej i prowadzonej przez EASA.
Najważniejsze cechy wspólnotowego programu SAFA można podsumować w następujący sposób:
- program stosowany jest przez wszystkie uczestniczące w programie SAFA państwa - zasadniczo wszystkie 42 państwa członkowskie ECAC z wyjątkiem Albanii (państwa członkowskie UE i państwa członkowskie ECAC spoza UE, które podpisały porozumienie robocze EASA),
- wyniki kontroli rozpowszechniane są na szeroką skalę poprzez centralną bazę danych,
- w odniesieniu do programu stosuje się podejście oddolne: program opiera się na kontrolach na ziemi dotyczących poszczególnych statków powietrznych,
- program skupia się głównie na statkach powietrznych państw trzecich odbywających loty do UE i do państw uczestniczących w programie SAFA (chociaż kontrole SAFA mogą być także przeprowadzane w statkach powietrznych pochodzących z państw członkowskich UE),
- najważniejszy cel programu to zapewnienie zgodności ze standardami ICAO, które są powszechnie stosowane w odniesieniu do wszystkich kontrolowanych statków powietrznych na świecie.
1.3. Włączenie wspólnotowego programu SAFA do całego łańcucha bezpieczeństwa lotniczego
Z przeprowadzonych w okresie ostatnich pięciu lat kontroli SAFA wynika, że są one źródłem ogólnych informacji o bezpieczeństwie zagranicznych przewoźników. Informacja ta jest jednak niepełna, gdyż brak jest pełnego obrazu bezpieczeństwa danego statku powietrznego lub przewoźnika. Spowodowane jest to tym, że niektóre aspekty trudno jest ocenić w trakcie kontroli (na przykład zarządzanie załogami, stan zdatności do lotu itp.) ze względu na ograniczenia czasowe w momencie przeprowadzania kontroli, a tym samym brak możliwości przeprowadzenia kontroli w sposób szczegółowy. Mimo to wartość wymienionych wskaźników zostanie poprawiona poprzez zwiększenie poziomu harmonizacji w zakresie przeprowadzania kontroli SAFA we wszystkich uczestniczących państwach.
Pełna ocena danego statku powietrznego lub przewoźnika możliwa jest tylko dzięki stałemu nadzorowi ze strony odpowiedzialnego urzędu lotnictwa (państwa przewoźnika lub
państwa rejestru). W związku z tym informacje uzyskane dzięki wspólnotowemu programowi SAFA są użyteczne:
- przede wszystkim jako narzędzie prewencji pozwalające określić ewentualne negatywne tendencje w zakresie bezpieczeństwa. Także liczne i/lub powtarzające się ustalenia odnoszące się do danego przewoźnika stanowią doskonały wskaźnik potencjalnych słabych punktów zarówno w zakresie zarządzania kontrolą jakości u tego przewoźnika, jak i poziomu nadzoru w zakresie bezpieczeństwa sprawowanego przed właściwy urząd lotnictwa cywilnego państwa, w którym przewoźnikowi wydano certyfikat. Podobnie negatywne tendencje można stwierdzić w stosunku do określonych typów statków powietrznych,
- w bardziej bezpośrednim wymiarze kontrole SAFA mogą przyczynić ze skutkiem natychmiastowym do bezpieczniejszej eksploatacji danego statku powietrznego, który został właśnie skontrolowany, zmuszając organy kontrolujące do bezzwłocznego podjęcia działań naprawczych przed ponownym wykorzystaniem danego statku powietrznego.
Ponadto od czasu wejścia w życie rozporządzenia (WE) nr 2111/ 2005 ustanawiającego wykaz przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów do Wspólnoty, kontrole SAFA nabrały jeszcze większe znaczenia jako jedno z kryteriów stosowanych przez Komisję przy podejmowaniu decyzji w sprawie wpisywania przewoźników do wspólnotowego wykazu. Dzieje się tak od momentu sporządzenia pierwszego wspólnotowego wykazu w marcu 2006 r. i dotyczy wszystkich kolejnych aktualizacji wykazu.
1.4. Rozwój programu w 2007 r.
W 2007 r. program SAFA nadal się rozwijał. Najważniejsze aspekty tego procesu przedstawiono poniżej:
- w lipcu 2007 r. przeprowadzono pierwszą okresową kontrolę zawartości bazy danych pod względem jej jakości. Tego rodzaju okresowe kontrole mają na celu wykrycie ewentualnych błędów w sprawozdaniach, zanim zostanie przeprowadzona okresowa analiza bazy danych. Państwa uczestniczące są informowane o stwierdzonych nieprawidłowościach z prośbą o ich zbadanie i, w razie konieczności, skorygowanie. Druga kontrola jakości miała miejsce we wrześniu, a kolejne będą przeprowadzane co cztery miesiące,
- w październiku 2007 r. przeprowadzono pierwszą okresową analizę danych znajdujących się w centralnej bazie danych SAFA. Kolejne analizy będą przeprowadzane co cztery miesiące i na ich podstawie będzie opracowywany ranking skontrolowanych przewoźników w oparciu o ich poziom bezpieczeństwa określony na podstawie wyników kontroli,
- w listopadzie 2007 r. centralna baza danych SAFA została "przerobiona". Jej dawny układ (ustalony przez JAA -Zrzeszenie Władz Lotniczych) został zastąpiony przez układ odpowiadający EASA,
- ustanowiono wirtualną wspólnotę SAFA - przy wykorzystaniu sieci łączności "SINAPSE" - jako główne narzędzie wymiany informacji (poza sprawozdaniami z kontroli na ziemi) w zakresie wspólnotowego programu SAFA.
1.5. Czemu służy niniejsze sprawozdanie?
Artykuł 6 ust. 2 dyrektywy 2004/36/WE stanowi, że:
"Komisja corocznie publikuje zbiorcze sprawozdanie z informacji dostępnych opinii publicznej oraz podmiotom branżowym, zawierające analizę wszelkich informacji otrzymanych zgodnie z art. 5. Analiza ta powinna być prosta i łatwa do zrozumienia oraz wskazywać, czy występuje podwyższone zagrożenie bezpieczeństwa pasażerów statków powietrznych. W analizie tej należy utajnić źródło tych informacji".
Niniejsze sprawozdanie jest pierwszym sprawozdaniem, które obejmuje pełny rok, od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 2007 r.
2. CENTRALNA BAZA DANYCH PROGRAMU SAFA
EASA zarządza centralną bazą danych SAFA od grudnia 2006 r., czyli od momentu przeniesienia bazy z Centralnego Zrzeszenia Władz Lotniczych (CJAA) w Niderlandach do EASA w niemieckiej Kolonii.
Pomimo że bazą danych zarządza i utrzymuje ją EASA, wprowadzaniem do niej sprawozdań nadal zajmują się poszczególne krajowe urzędy lotnictwa państw uczestniczących w programie SAFA.
W 2007 r. państwa uczestniczące w programie SAFA przeprowadziły 8.594 kontrole, w których wyniku zarejestrowano 12.073 ustalenia (zob. załącznik A).
Dane znajdujące się w bazie danych traktuje się jako poufne, to znaczy są one udostępniane tylko państwom uczestniczącym i nie są upubliczniane. Dostęp do bazy danych za pośrednictwem bezpiecznego połączenia internetowego mają wszystkie krajowe urzędy lotnictwa państw uczestniczących. Obecnie bezpośredni dostęp do bazy danych ma 39 krajowych urzędów lotnictwa.
3. OBSZARY PODLEGAJĄCE KONTROLI
Zgodnie z "dyrektywą SAFA* statek powietrzny, w odniesieniu do którego istnieje podejrzenie, iż nie spełnia on międzynarodowych wymogów bezpieczeństwa (między innymi na podstawie okresowych analiz bazy danych przeprowadzanych przez EASA), musi zostać skontrolowany w pierwszej kolejności przez państwo członkowskie. Ponadto kontrole na ziemi SAFA mogą być przeprowadzane z zastosowaniem procedury kontroli na miejscu.
Kontrole mogą dotyczyć pięciu obszarów:
1. określone państwo przewoźnika (kontrola przewoźników z danego państwa);
2. określony typ statków powietrznych;
3. określony rodzaj przewozów (rozkładowe, pozarozkła-dowe, cargo itp.);
4. określony przewoźnik z państwa trzeciego;
5. określony statek powietrzny rozpoznawalny na podstawie indywidualnego znaku rejestracyjnego.
Załączniki B, C i D zawierają wykaz państw przewoźnika, typów statków powietrznych i przewoźników skontrolowanych w 2007 r. Obrazują one szeroki zakres działania wspólnotowego programu SAFA i jego niedyskryminujący charakter.
Sprawne działanie programu można również zilustrować poniższą tabelą, która podsumowuje informacje znajdujące się w załącznikach i stanowi przegląd podejmowanych działań.
Mimo że na podstawie "dyrektywy SAFA" głównym zadaniem państw członkowskich UE jest kontrolowanie statków powietrznych państw trzecich lądujących w portach lotniczych UE, statki powietrzne przewoźników UE również podlegają kontroli. Poniższa tabela przedstawia wyniki:
Kontrole | 8.594 kontrole ... |
Przewoźnik | ... u 984 różnych przewoźników ... |
Państwo przewoźnika | ... z 132 państw ... |
Typ statku powietrznego | ... eksploatujących 215 różnych (pod)typów statków powietrznych |
Natomiast tabela poniżej wskazuje na fakt, że zdecydowana większość wszystkich lotów na terytorium państw członkowskich UE wykonywana jest przez przewoźników UE oraz że zasadniczo państwa uczestniczące w programie SAFA stosują bardziej rozbudowane kryteria niż miało to miejsce w przypadku poprzedniego programu SAFA ECAC.
Kontrole u przewoźników UE | Kontrole u przewoźników spoza UE | |
2007 | 4.656 | 3.938 |
Udział procentowy | 54,18 % | 45,82 % |
4. NAJWAŻNIEJSZE WYNIKI KONTROLI SAFA
4.1. Ogólne ustalenia pokontrolne
Punktem wyjścia w przypadku ustaleń dotyczących odstępstw od standardów ICAO jest podejście ilościowe. Podejście to polega na porównaniu liczby ustaleń (F) z całkowitą liczbą kontroli (I) i skontrolowanych pozycji (II).
Kontrolę przeprowadza się na podstawie listy kontrolnej obejmującej w sumie 54 pozycje. W większości przypadków w trakcie kontroli nie sprawdza się wszystkich pozycji, ponieważ czas od przylotu statku powietrznego do jego odlotu jest zbyt krótki na przeprowadzenie pełnej kontroli. Dlatego też związek pomiędzy całkowitą liczbą ustaleń a całkowitą liczbą skontrolowanych pozycji może być bardziej zrozumiały niż prosty stosunek opierający o liczbę kontroli. Wyniki przedstawiono w poniższej tabeli:
Okres 1 stycznia 2007 r. - 31 grudnia 2007 r.
Ogółem liczba kontroli (I) | 8.594 |
Ogółem liczba skontrolowanych pozycji (II) | 300.035 |
Ogółem liczba ustaleń (F) | 12.073 |
Średnia liczba skontrolowanych pozycji w czasie jednej kontroli | 34,91 |
Ustalenia/kontrole (F/I) | 1,4048 |
Ustalenia/skontrolowane pozycje (F/II) | 0,0402 |
4.2. Ustalenia pokontrolne i ich kategorie
Należy uwzględnić nie tylko bezwzględną liczbę ustaleń pokontrolnych, ale również ich stopień powagi. W tym celu określono trzy kategorie ustaleń. "Kategoria 1" oznacza ustalenia o mniejszym znaczeniu, "kategoria 2" oznacza istotne ustalenia, a "kategoria 3" - ustalenia poważne. Terminy "o mniejszym znaczeniu", "istotne" i "poważne" odnoszą się do poziomu odstępstwa od standardu ICAO. Zasadniczym celem kategoryzacji ustaleń jest sklasyfikowanie zgodności ze standardem i stopnia powagi niezgodności z tym standardem.
Kontrole i kategorie ustaleń zapisywane są w bazie danych, a wyniki przedstawia poniższa tabela.
Liczba ustaleń (F) | Stosunek liczby ustaleń do liczby kontroli (F kat./I) | ||||||||
Rok | Liczba kontroli (I) |
Kat. 1 (o mniejszym znaczeniu) |
Kat. 2 (istotne) | Kat. 3 (poważne) | Ogółem | F kat.1/I | F kat. 2/I | F kat. 3/I | F ogółem/I |
2007 | 8.594 | 4.954 | 4.923 | 2.196 | 12.073 | 0,576 | 0,573 | 0,256 | 1,405 |
41,03 % | 40,78 % | 18,19 % | 100 % |
4.3. Rys historyczny
Rok |
Ogółem 1996-2007 |
||||||||||||
1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | ||
Ogółem liczba kontroli (I) | 75 | 1.748 | 2.767 | 2.833 | 2.394 | 2.706 | 3.234 | 3.413 | 4.568 | 5.457 | 7.458 | 8.594 | 45.247 |
Ogółem liczba skontrolowanych pozycji (II) | 1.675 | 31.413 | 88.400 | 95.524 | 80.454 | 82.935 | 93.681 | 100.014 | 148.850 | 181.440 | 260.524 | 300.035 | 1.080.168 |
Ogółem liczba ustaleń (F) | 212 | 1.951 | 2.573 | 2.631 | 2.587 | 2.851 | 3.064 | 3.242 | 6.799 | 8.492 | 12.481 | 12.073 | 58.956 |
Ustalenia/kontrole (F/I) | 2,8267 | 1,1161 | 0,9299 | 0,9287 | 1,0806 | 1,0536 | 0,9474 | 0,9499 | 1,4884 | 1,5562 | 1,6704 | 1,405 | 1,303 |
Ustalenia/skontrolowane pozycje (F/II) | 0,127 | 0,062 | 0,029 | 0,028 | 0,032 | 0,034 | 0,033 | 0,032 | 0,046 | 0,047 | 0,048 | 0,040 | 0,0546 |
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
4.4. Ustalenia pokontrolne w zależności od regionu
Liczba ustaleń (F) | Stosunek liczby ustaleń do liczby kontroli (F kat./I) | ||||||||||
Region | Liczba skontrolowanych państw | Liczba skontrolowanych przewoźników | Kontrole (I) | Kat. 1 (o mniejszym znaczeniu) | Kat. 2 (istotne) | Kat. 3 (poważne) | Ogółem | F kat.1/I | F kat. 2/I | F kat. 3/I | F ogółem/I |
EU (27)(1) | 27 | 487 | 4.656 | 2.323 | 2.091 | 791 | 5.205 | 0,499 | 0,499 | 0,170 | 1,118 |
Europa (ECAC)(2) | 42 | 615 | 5.944 | 3.146 | 2.921 | 1.221 | 7.288 | 0,529 | 0,491 | 0,205 | 1,226 |
Federacja Rosyjska, Białoruś i Azja Centralna(3) | 6 | 81 | 802 | 535 | 627 | 328 | 1,490 | 0,667 | 0,782 | 0,409 | 1,858 |
Ameryka Północna(4) | 3 | 77 | 351 | 246 | 171 | 78 | 495 | 0,701 | 0,487 | 0,222 | 1,410 |
Ameryka Łacińska i Karaiby(5) | 18 | 48 | 159 | 117 | 109 | 50 | 276 | 0,736 | 0,686 | 0,314 | 1,736 |
Bliski Wschód i Afryka Północna(6) | 17 | 64 | 877 | 609 | 685 | 314 | 1,608 | 0,694 | 0,781 | 0,358 | 1,834 |
Afryka(7) | 27 | 51 | 189 | 137 | 244 | 133 | 514 | 0,725 | 1,291 | 0,704 | 2,720 |
Azja(8) | 16 | 36 | 249 | 157 | 157 | 65 | 379 | 0,631 | 0,631 | 0,261 | 1,522 |
Oceania(9) | 3 | 12 | 23 | 7 | 9 | 7 | 23 | 0,304 | 0,391 | 0,304 | 1,000 |
Średnia/wszystkie państwa | 0,576 | 0,573 | 0,256 | 1,405 | |||||||
(1) EU - Austria, Belgia, Bułgaria, Cypr, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niderlandy, Niemcy, Polska, Portugalia, Republika Czeska, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Węgry, Włochy, Zjednoczone Królestwo. (2) Europa (ECAC) - Albania, Armenia, Austria, Azerbejdżan, Belgia, Bośnia-Hercegowina, Bułgaria, Była Jugosłowiańska Republika Macedonii, Chorwacja, Cypr, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Gruzja, Hiszpania, Irlandia, Islandia, Liechtenstein, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Monako, Niderlandy, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Republika Czeska, Republika Mołdowy, Rumunia, Serbia i Czarnogóra, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Szwajcaria, Turcja, Ukraina, Węgry, Włochy, Zjednoczone Królestwo. (3) Federacja Rosyjska, Białoruś i Azja Środkowa - Białoruś, Kazachstan, Kirgistan, Federacja Rosyjska, Tadżykistan, Turkmenistan, Uzbekistan. (4) Ameryka Północna - Bermudy, Kanada, Stany Zjednoczone Ameryki. (5) Ameryka Łacińska i Karaiby (Anguilla, Antigua i Barbuda, Antyle Holenderskie, Argentyna, Aruba, Bahamy, Barbados, Belize, Boliwia, Brazylia, Chile, Dominika, Ekwador, Grenada, Gujana, Gwatemala, Haiti, Honduras, Jamajka, Kajmany, Kolumbia, Kostaryka, Kuba, Meksyk, Nikaragua, Panama, Paragwaj, Peru, Portoryko, Republika Dominikańska Saint Kitts i Nevis, Saint Lucia, Saint Vincent i Grenadyny, Salwador, Surinam, Trynidad i Tobago, Turks i Caicos, Urugwaj, Wenezuela (Boliwariańska Republika Wenezueli). (6) Bliski Wschód i Afryka Północna - Algieria, Arabia Saudyjska, Bahrain, Egipt, Irak, Iran (Islamska Republika Iranu), Izrael, Jemen, Jordania, Katar, Kuwejt, Liban, Maroko, Oman, Sudan, Syryjska Republika Arabska, Tunezja, Wielka Arabska Libijska Dżamahirijja Ludowo-Socjalistyczna, Zjednoczone Emiraty Arabskie. (7) Afryka - Angola, Benin, Botswana, Burkina Faso, Burundi, Czad, Dżibuti, Erytrea, Etiopia, Gabon, Gambia, Ghana, Gwinea, Gwinea-Bissau, Gwinea Równikowa, Kamerun, Kenia, Komory, Kongo, Lesotho, Liberia, Madagaskar, Malawi, Mali, Mauretania, Mauritius, Mozambik, Namibia, Niger, Nigeria, Republika Południowej Afryki, Republika Środkowoafrykańska, Rwanda, Senegal, Seszele, Sierra Leone, Somalia, Suazi, Togo, Uganda, Wybrzeże Kości Słoniowej Wyspy Świętego Tomasza i Książęce, Wyspy Zielonego Przylądka, Zambia, Zimbabwe, Zjednoczona Republika Tanzanii. (8) Azja - Afganistan, Bangladesz, Bhutan, Chiny, Filipiny, Hong Kong (Specjalny Region Administracyjny Chin), India, Indonezja, Japonia, Kambodża, Koreańska Republika Ludowo-Demokratyczna, Laotańska Republika Ludowo-Demokratyczna, Malediwy, Malezja, Mongolia, Myanmar, Nepal, Pakistan, Państwo Brunei Darussalam, Republika Korei, Singapur, Sri Lanka, Tajwan, Tajlandia, Timor Wschodni, Wietnam. (9) Oceania - Australia, Fidżi, Kiribati, Mikronezja (Sfederowane Stany Mikronezji), Nauru, Nowa Zelandia, Palau, Papua Nowa Gwinea, Samoa, Wyspy Marshalla, Wyspy Salomona, Tonga, Tuvalu, Vanuatu. |
Z tabeli wynika, że:
- przewoźnicy z państw UE, ECAC i Oceanii mają mniej ustaleń pokontrolnych niż wynosi średnia,
- przewoźnicy z Afryki, Federacji Rosyjskiej/Białorusi/Azji Środkowej, Azji, Bliskiego Wschodu, Ameryki Północnej i Afryki Północnej mają więcej ustaleń pokontrolnych niż wynosi średnia.
Sytuacja według regionów ICAO
Liczba ustaleń (F) | Stosunek liczby ustaleń do liczby kontroli (F kat./I) | ||||||||||
Region | Liczba państw poddanych inspekcji | Liczba przewoźników poddanych inspekcji | Kontrole (I) | Kat. 1 (o mniejszym znaczeniu) | Kat. 2 (istotne) | Kat. 3 (poważne) | Ogółem | F kat. 1/I | F kat. 2/I | F kat. 3/I | F ogółem/I |
APAC(1) | 17 | 45 | 244 | 149 | 138 | 62 | 349 | 0,611 | 0,566 | 0,254 | 1,430 |
ESAF(2) | 14 | 29 | 117 | 69 | 102 | 81 | 252 | 0,590 | 0,872 | 0,692 | 2,154 |
EUR/NAT(3) | 54 | 703 | 7,088 | 3,957 | 3,785 | 1,625 | 9,367 | 0,558 | 0,534 | 0,229 | 1,322 |
MID(4) | 18 | 68 | 602 | 363 | 503 | 260 | 1,126 | 0,603 | 0,836 | 0,432 | 1,870 |
NACC(5) | 9 | 100 | 391 | 269 | 201 | 88 | 558 | 0,688 | 0,514 | 0,225 | 1,427 |
SAM(6) | 8 | 19 | 86 | 84 | 70 | 36 | 190 | 0,977 | 0,814 | 0,419 | 2,209 |
WACAF(7) | 12 | 20 | 66 | 63 | 124 | 44 | 231 | 0,955 | 1,879 | 0,667 | 3,500 |
Wszystkie państwa | 132 | 984 | 8,594 | 4,954 | 4,923 | 2.196 | 12,073 | 0,576 | 0,573 | 0,256 | 1,405 |
(1) APAC-Region ICAO Azji i Pacyfiku: Australia, Bangladesz, Bhutan, Chiny (w tym Hong Kong i Makau), Fidżi, Filipiny, India, Indonezja, Japonia, Kambodża, Kiribati, Koreańska Republika Ludowo-Demokratyczna, Laotańska Republika Ludowo-Demokratyczna, Malediwy, Malezja, Mikronezja, Mongolia, Myanmar, Nauru, Nepal, Nowa Zelandia, Palau, Państwo Brunei Darussalam, Papua Nowa Gwinea, Republika Korei, Samoa, Singapur, Sri Lanka, Tajlandia, Tonga, Vanuatu, Wietnam, Wyspy Cooka, Wyspy Marshalla, Wyspy Salomona. (2) ESAF-Region ICAO Afryki Wschodniej i Południowej: Angola, Botswana, Burundi, Dżibuti, Erytrea, Etiopia, Kenia, Komory, Lesotho, Madagaskar, Malawi, Mauritius, Mozambik, Namibia, Republika Południowej Afryki, Rwanda, Seszele, Somalia, Suazi, Uganda, Zambia, Zimbabwe, Zjednoczona Republika Tanzanii. (3) EUR/NAT-Region ICAO Europy i Północnego Atlantyku: Albania, Algieria, Andora, Armenia, Austria, Azerbejdżan, Białoruś, Belgia, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Była Jugosłowiańska Republika Macedonii, Chorwacja, Cypr, Dania, Estonia, Federacja Rosyjska, Finlandia, Francja, Grecja, Gruzja, Hiszpania, Irlandia, Islandia, Kazachstan, Kirgistan, Liechtenstein, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Maroko, Monako, Niderlandy (w tym Antyle Holenderskie), Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Republika Czeska, Republika Mołdowy, Rumunia, San Marino, Serbia i Czarnogóra, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Szwajcaria, Tadżykistan, Tunezja, Turcja, Turkmenistan, Ukraina, Uzbekistan, Węgry, Włochy oraz Zjednoczone Królestwo (w tym Kajmany, Bermudy). (4) MID-Region ICAO Bliskiego Wschodu: Afganistan, Arabia Saudyjska, Bahrain, Egipt, Irak, Iran, Izrael, Jemen, Jordania, Katar, Kuwejt, Liban, Oman, Pakistan, Sudan, Syryjska Republika Arabska, Tunezja, Wielka Arabska Libijska Dżamahirijja Ludowo-Socjalistyczna, Zjednoczone Emiraty Arabskie. (5) NACC-Region ICAO Ameryki Północnej, Ameryki Środkowej i Karaibów: Antigua i Barbuda, Bahamy, Barbados, Belize, Grenada, Gwatemala, Haiti, Honduras, Jamajka, Kanada, Kostaryka, Kuba, Meksyk, Nikaragua, Republika Dominikańska, Saint Kitts i Nevis, Saint Lucia, Saint Vincent i Grenadyny, Salwador, Stany Zjednoczone Ameryki, Trynidad i Tobago. (6) SAM-Region ICAO Ameryki Południowej: Argentyna, Boliwia, Brazylia, Chile, Kolumbia, Ekwador, Gujana, Panama, Paragwaj, Peru, Surinam, Urugwaj, Wenezuela. (7) WACAF-Region ICAO Afryki Zachodniej i Środkowej: Benin, Burkina Faso, Czad, Demokratyczna Republika Konga, Gabon, Gambia, Ghana, Gwinea, Gwinea-Bissau, Gwinea Równikowa, Kamerun, Kongo, Liberia, Mali, Mauretania, Niger, Nigeria, Republika Środkowoafrykańska, Senegal, Sierra Leone, Togo, Wybrzeże Kości Słoniowej, Wyspy Świętego Tomasza i Książęca, Wyspy Zielonego Przylądka. |
Z tabeli wynika, że:
- przewoźnicy z państw przynależących do EUR/NAT mają mniej ustaleń pokontrolnych niż wynosi średnia,
- przewoźnicy z państw przynależących do MID, SAM, WACAF, NACC, APAC mają więcej ustaleń pokontrolnych niż wynosi średnia.
Porównanie EU (27), ECAC i reszty świata
Liczba ustaleń (F) | Stosunek liczby ustaleń do liczby kontroli (F kat./I) | ||||||||||
Region | Liczba państw poddanych inspekcji | Liczba przewoźników poddanych inspekcji | Kontrole (I) | Kat. 1 (o mniejszym znaczeniu) | Kat. 2 (istotne) | Kat. 3 (poważne) | Ogółem | F kat.1/I | F kat. 2/I | F kat. 3/I | F ogółem/I |
UE | 27 | 487 | 4.656 | 2.323 | 2.091 | 791 | 5.205 | 0,499 | 0,449 | 0,170 | 1,118 |
Reszta Europy (państwa spoza UE ECAC) | 15 | 128 | 1.288 | 823 | 830 | 430 | 2.083 | 0,639 | 0,644 | 0,334 | 1,617 |
Europa (ECAC) | 42 | 615 | 5.944 | 3.146 | 2.921 | 1.221 | 7.288 | 0,529 | 0,491 | 0,205 | 1,226 |
Państwa spoza UE | 105 | 497 | 3.938 | 2.631 | 2.832 | 1.405 | 6.868 | 0,668 | 0,719 | 0,357 | 1,744 |
Wszystkie państwa | 132 | 984 | 8.594 | 4.954 | 4.923 | 2.196 | 12.073 | 0,576 | 0,573 | 0,256 | 1,405 |
4.5. Ustalenia pokontrolne odnoszące się do pozycji z listy kontrolnej
Załącznik F zawiera wyniki dotyczące poszczególnych skontrolowanych pozycji (III). Wskazuje on ile razy dana pozycja została sprawdzona, liczbę ustaleń oraz stosunek F/III. Załącznik G zawiera szczegółowy podział ustaleń wg kategorii za 2007 r.
4.6. Trzy najważniejsze istotne i poważne ustalenia pokontrolne odnoszące się do pozycji z listy kontrolnej
Lista kontrolna składa się z czterech głównych części. Część A dotyczy pozycji, które należy sprawdzić w kabinie pilotów statku powietrznego. Część B listy dotyczy pozycji, które należy sprawdzić w kabinie pasażerskiej, i dotyczy głównie sprzętu
ratunkowego. Część C odnosi się do ogólnego stanu technicznego statku powietrznego, który należy sprawdzić w trakcie kontroli polegającej na obejściu dookoła statku powietrznego. Część D listy dotyczy przedziału ładunkowego statku powietrznego i przewożonego ładunku.
Wszelkie ogólne ustalenia nie objęte częściami A, B, C lub D można wpisać w części E (ogólnej) listy.
Analizując ustalenia wynikające z kontroli SAFA, szczególną uwagę należy poświęcać ustaleniom kategorii 2 (istotne) i kategorii 3 (poważne), gdyż w ich przypadku konieczne jest podjęcie działań naprawczych. Najważniejsze ustalenia kategorii 2 i 3 odnoszące się do liczby kontroli dla każdej części listy 3 podane zostały w tabelach w załącznikach D i E poniżej.
5. DZIAŁANIA PODEJMOWANE PO KONTROLACH NA ZIEMI
W zależności od kategorii, liczby i charakteru ustaleń możliwe są różne działania.
Jeśli ustalenia wskazują, że bezpieczeństwo statku powietrznego i jego pasażerów jest zagrożone, konieczne będą działania naprawcze. Zazwyczaj kapitan statku powietrznego jest proszony o usunięcie poważnych nieprawidłowości, na które została zwrócona jego uwaga. W ekstremalnych przypadkach, gdy kontrolerzy mają powody sądzić, że kapitan statku powietrznego nie zamierza podjąć koniecznych działań w zakresie zgłoszonych mu nieprawidłowości, następuje formalne uziemienie statku powietrznego. Formalne uziemienie przez państwo kontrolujące oznacza, że statek powietrzny nie może wznowić lotu do czasu podjęcia odpowiednich działań naprawczych.
Innym rodzajem działań są tak zwane "działania naprawcze przed zezwoleniem na lot". Zanim statek powietrzny otrzyma zezwolenie na wznowienie lotu, konieczne jest przeprowadzenie działań naprawczych mających na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości. W pozostałych przypadkach statek powietrzny może odlecieć, podlega jednak ograniczeniom operacyjnym. Przykładem takiego ograniczenia może być przypadek, gdy nieprawidłowości dotyczą foteli pasażerów. Eksploatacja statku powietrznego jest możliwa pod warunkiem, że niesprawne fotele nie będą zajmowane przez pasażerów.
Standardową praktyką jest informowanie o ustaleniach kapitana skontrolowanego statku powietrznego. Ponadto ustalenia kategorii 2 i 3 są przekazywane urzędowi lotnictwa oraz bazie macierzystej przewoźnika z prośbą o podjęcie odpowiednich działań mających na celu zapobieżenie ponownemu wystąpieniu nieprawidłowości.
W celu jak najpełniejszej realizacji celów wspólnotowego programu SAFA bezwzględnie konieczna jest ścisła współpraca z urzędami lotnictwa cywilnego wszystkich państw, których przewoźnicy i statki powietrzne zostały poddane kontroli SAFA. Urzędy lotnictwa cywilnego, w ramach swoich zadań związanych z nadzorem w zakresie bezpieczeństwa nad swoimi krajowymi przewoźnikami, są proszone o zapewnienie prawidłowego wdrożenia działań naprawczych w celu rozwiązania
kwestii stwierdzonych w ramach kontroli SAFA, zgodnie z odpowiednimi międzynarodowymi normami bezpieczeństwa.
W niektórych przypadkach, gdy ustalenia dotyczące statku powietrznego uznaje się za poważne, państwo uczestniczące w programie SAFA może podjąć decyzję o cofnięciu zezwolenia na wlot dla tego statku powietrznego. Oznacza to, że dany statek powietrzny nie może lądować w portach lotniczych ani korzystać z przestrzeni powietrznej danego państwa. Zakaz taki może zostać cofnięty, jeśli przewoźnik statku powietrznego udowodni, że usterki zostały prawidłowo usunięte. Tego typu zakaz może mieć zatem charakter tymczasowy i zazwyczaj tak też się dzieje.
W przypadku tego typu zakazów i ich późniejszego anulowania państwa członkowskie Wspólnoty uczestniczące w programie SAFA działają zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 w sprawie ustanowienia wspólnotowego wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty.
Liczba kontroli | 8.594 | |
Liczba ustaleń | 12.073 | |
PODJĘTE DZIAŁANIA | Informacja dla urzędu i przewoźnika | 3.386 |
Ograniczenie eksploatacji statku powietrznego | 126 | |
Działania naprawcze przed zezwoleniem na lot | 1.318 | |
Uziemienie statku powietrznego | 22 | |
Konsekwencje dotyczące zezwolenia na wlot | 14(1) | |
(1) Nie obejmuje zakazów/ograniczeń operacyjnych nałożonych przez UE na podstawie rozporządzenia (WE) nr 2111/2005. |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2008.231.1 |
Rodzaj: | Zawiadomienie |
Tytuł: | Sprawozdanie w sprawie Programu Wspólnoty Europejskiej SAFA (Ocena bezpieczeństwa zagranicznych statków powietrznych). |
Data aktu: | 09/09/2008 |
Data ogłoszenia: | 09/09/2008 |