(2009/C 15/01)
(Dz.U.UE C z dnia 21 stycznia 2009 r.)
Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami za rok budżetowy 2007
1 WSTĘP
Niniejsze sprawozdanie, zgodnie z art. 122 rozporządzenia finansowego i art. 185 przepisów wykonawczych, dołączone do rozliczenia finansowego Trybunału Sprawiedliwości za 2007 r., podaje w szczególności stopień wykorzystania środków. Zawiera ono również syntetyczne zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków pomiędzy różnymi pozycjami budżetowymi dokonanych w roku budżetowym 2007.
Rozdział 2 niniejszego sprawozdania przedstawia ogólny przegląd wykonania budżetu w 2007 r., a rozdział 3 bardziej szczegółowo bada ewolucję pozycji budżetowych dla każdego rozdziału budżetu.
Wreszcie, w załącznikach zamieszczone są tabele zestawiające dane odnoszące się do wykonania budżetu za 2007 r.
2. OGÓLNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU ZA 2007 r.
2.1. Dochody
Prognozowane dochody Trybunału Sprawiedliwości na rok budżetowy 2007 wynosiły 35.284.000 EUR.
Jak pokazuje to poniższa tabela, należności ustalone podczas roku budżetowego 2007 wynoszą 36.925.706,78 EUR i są wyższe o 4,65 % od prognozowanych(1).
(w EUR) | |||
Tytuł | Prognozowane dochody 2007 | Powstałe należności 2007 | % ogółu |
4. Dochody pochodzące od osób pracujących w instytucji | 35.184.000,00 | 35.829.022,63 | 97,03 |
5. Dochody z działalności administracyjnej instytucji | 90.000,00 | 926.196,15 | 2,51 |
9. Różne dochody | 10.000,00 | 170.488,00 | 0,46 |
Ogółem | 35.284.000,00 | 36.925.706,78 | 100,00 |
% | 100 | 104,65 |
Należy zauważyć, że dochody w tytule 4 (potrącenia w ramach pozycji dotyczących wynagrodzeń członków i personelu) stanowią bardzo duży procent całości dochodów (97,03 %), podczas gdy dochody w tytułach 5 i 9 stanowią mniej niż 3 % całości.
Załączona tabela B podaje uzupełniające dane liczbowe dotyczące całości przepływu dochodów (stosunek dochodów do należności przeniesionych, stosunek dochodów do należności powstałych, stosunek dochodów do należności zebranych).
2.2. Wydatki
2.2.1. Środki na rok budżetowy
Środki zapisane w budżecie Trybunału Sprawiedliwości na rok budżetowy 2007 wynosiły 272.219.390 EUR.
Jak przedstawia to poniższa tabela, wykonanie budżetu za rok budżetowy 2007 osiągnęło kwotę 265.153.892,05 EUR, odzwierciedlając stopień wykorzystania ostatecznych środków równy 97,40 %. Dowodzi to polepszenia wykorzystania środków w stosunku do roku poprzedniego (95,19 %).
Należy zauważyć również, że podobnie jak w latach poprzednich, ponad trzy czwarte budżetu Trybunału Sprawiedliwości przeznaczone jest na wydatki na personel (77,78 % w 2007 r.).
(w EUR) | |||
Tytuł | Środki budżetowe 2007 | Zobowiązania budżetowe 2007 | % ogółu |
1. Osoby związane z instytucją | 212.850.990,00 | 206.222.384,71 | 77,78 |
2. Budynki, umeblowanie, wyposażenie i różne wydatki operacyjne | 59.332.400,00 | 58.919.744,83 | 22,22 |
3. Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań | 36.000,00 | 11.762,51 | - |
10. Inne wydatki | 0,00 | 0,00 | - |
Ogółem | 272.219.390,00 | 265.153.892,05 | 100,00 |
% | 100 | 97,40 |
2.2.2. Środki przeniesione
Poniższa tabela przedstawia wykorzystanie środków przeniesionych z roku budżetowego 2006 na rok budżetowy 2007, które ogółem wyniosły 13.268.673,84 EUR i które zostały w bardzo dużej części wykorzystane (87,53 %).
(w EUR) | |||
Tytuł | Przeniesienie środków z 2006 r. na 2007 r. | Płatności ze środków przeniesionych | Anulowane środki |
1. Osoby związane z instytucją | 3.406.356,92 | 2.600.983,50 | 805.373,42 |
2. Budynki, umeblowanie, wyposażenie i różne wydatki operacyjne | 9.853.812,83 | 9.010.545,11 | 843.267,72 |
3. Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań | 8.504,09 | 3.504,09 | 5.000,00 |
10. Inne wydatki | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Ogółem | 13.268.673,84 | 11.615.032,70 | 1.653.641,14 |
% | 100 | 87,53 | 12,46 |
2.2.3. Przesunięcia środków
Podczas roku budżetowego 2007 Trybunał Sprawiedliwości dokonał 56 przesunięć budżetowych na ogólną kwotę 16.589.975,24 EUR.
Zgodnie z art. 22 rozporządzenia finansowego 8 przesunięć środków stało się przedmiotem zawiadomienia organu budżetowego. Wynoszą one 13.968.000 EUR i odpowiadają 84,20 % łącznej wysokości przesunięć w roku budżetowym.
Ponadto bez zawiadamiania organu budżetowego dokonano 9 przesunięć pomiędzy pozycjami i 39 przesunięć pomiędzy podpozycjami na ogólną kwotę 2.621.975,24 EUR, odpowiadających 15,80 % łącznej wysokości przesunięć w roku budżetowym.
Poniższa tabela przedstawia szczegóły pozycji budżetowych, których dotyczą najważniejsze przesunięcia (przesunięcia przewyższające 250.000 EUR).
(w EUR) | ||||
Pozycje budżetowe, w których dokonano zmian > 250.000 EUR w początkowych środkach | ||||
Pozycja | Rozdział | Środki początkowe | Przesunięcia | Środki ostateczne |
102 | Dodatki przejściowe | 2.393.000 | - 375.000 | 2.018.000 |
1200.00 | Wynagrodzenia podstawowe | 130.687.000 | - 8.245.152 | 122.441.848 |
1200.01 | Dodatki rodzinne | 10.456.190 | - 1.252.240 | 9.203.950 |
1200.02 | Dodatki za rozłąkę z krajem | 20.910.000 | - 1.207.000 | 19.703.000 |
1406.2 | Pozostali tłumacze "freelance" | 1.958.000 | 365.000 | 2.323.000 |
1406.4 | Korektorzy "freelance" | 93.000 | 340.000 | 433.000 |
1406.5 | Usługi pomocnicze służby tłumaczeń | 6.800.000 | - 362.794 | 6.437.206 |
1612 | Doskonalenie zawodowe | 1.088.000 | 350.000 | 1.438.000 |
1654 | Ośrodek dla dzieci w wieku przedszkolnym i inne żłobki | 1.231.000 | 325.000 | 1.556.000 |
2000 | Czynsze | 12.175.000 | - 314.000 | 11.861.000 |
2001 | Opłata z tytułu najmu z opcją wykupu | 8.500.000 | 10.340.000 | 18.840.000 |
2024 | Zużycie energii | 1.287.000 | 600.000 | 1.887.000 |
2100 | Nabycie i utrzymanie wyposażenia i oprogramowania | 1.795.000 | 1.150.000 | 2.945.000 |
2102 | Zewnętrzne usługi informatyczne | 7.192.400 | 1.034.000 | 8.226.400 |
10100 | Środki rezerwowe | 2.500.000 | - 2.500.000 | 0 |
3. WYKONANIE BUDŻETU ZA 2007 R. WEDŁUG ROZDZIAŁÓW
TYTUŁ 1 - Osoby związane z instytucją
Ostateczne środki budżetowe dla tytułu 1 na rok budżetowy 2007 wynoszą 212.850.990 EUR i odpowiadają niemalże 80 % całego budżetu Trybunału Sprawiedliwości. Środki te zostały zaangażowane w wysokości 206.222.384,71 EUR, co odpowiada stopniowi wykorzystania 96,89 % wobec 94,15 % w 2006 r. Wydatki w ramach tego tytułu wzrosły o 9,32 % w stosunku do 2006 r. (wobec wzrostu o 7,62 % w 2006 r.).
Rozdział 10 - Członkowie instytucji
a) Wykorzystanie środków
Ostateczne środki z tego rozdziału, w kwocie 28.988.800 EUR, zostały zaangażowane w wysokości 27.224.797,50 EUR, co odpowiada 93,91 %.
b) Istotne zmiany dokonane względem środków początkowych
Przesunięcia nr 6 i 12:
z pozycji 1002 - "Należności związane z objęciem funkcji" | = | - 100.000 EUR |
z artykułu 102 - "Dodatki przejściowe" | = | - 375.000 EUR |
do pozycji 10300 - "Renty i emerytury" | = | + 175.000 EUR |
do pozycji 2001 "Opłata z tytułu najmu z opcją wykupu" | = | + 300.000 EUR |
Z racji dokonującego się co trzy lata odnowienia mandatów członków Sądu Pierwszej Instancji mianowano jedynie czterech nowych członków, podczas gdy prognozy budżetowe obliczone były na desygnację siedmiu członków. Ponadto śmierć dwóch dawnych członków Trybunału uprawnionych z tytułu dodatków przejściowych również przyczyniła się do ograniczenia wykorzystania środków z art. 102. Wynikiem powyższego jest również oszczędność w ramach pozycji 1002 z tytułu kosztów podróży i kosztów przeprowadzenia osobistego majątku ruchomego członków instytucji w związku z podjęciem i zaprzestaniem pełnienia przez nich funkcji, jak również z tytułu dodatków na zagospodarowanie się i przesiedlenie się.
Dostępność tych środków umożliwiła zasilenie pozycji 10300 - "Renty i emerytury" (nieprzewidziane odejście na emeryturę trzech dawnych członków instytucji) i pozycji 2001 - "Opłata z tytułu najmu z opcją wykupu" (zob. uwagi dotyczące rozdziału 20).
Rozdział 12 - Urzędnicy i pracownicy czasowi
a) Wykorzystanie środków
Ostateczne środki z tego rozdziału, w kwocie 166.634.190 EUR, zostały zaangażowane w wysokości 162.762.848,36 EUR, co odpowiada 97,68 %.
Na środki z tego rozdziału w roku budżetowym 2007 wpływ miało rozszerzenie Unii o Bułgarię i Rumunię, z uwagi na które w planie zatrudnienia dodano 115 nowych etatów. Ponadto, aby sprostać bieżącej działalności, uzyskano 15 innych etatów.
Rok budżetowy 2007 odznaczył się więc znaczną liczbą zatrudnień (306 urzędników i pracowników czasowych, uwzględniając nowe etaty i zwyczajną fluktuację). Organ budżetowy był regularnie informowany o postępach i trudnościach w przedmiocie rekrutacji, w szczególności w ramach rozszerzeń EUR-10 i EUR-2 (sprawozdania z czerwca 2007 r., października 2007 r. i stycznia 2008 r.).
Pomimo stałych wysiłków Trybunału, by obsadzić etaty przyznane w ramach dwóch ostatnich rozszerzeń, rekrutacja urzędników okazała się niekiedy trudna z uwagi na fakt, iż listy rezerwowe utworzone w wyniku otwartych konkursów nie były dostępne lub obejmowały niewystarczającą liczbę laureatów. Najpoważniejsze trudności odnotowano w odniesieniu do stanowisk informatyków i tłumaczy konferencyjnych. Te szczególne trudności, jak również wzrost zatrudnienia w ramach rozszerzenia, który miał wolniejszy przebieg, niż przewidywano w prognozach budżetowych opracowanych w pierwszym trymestrze 2006 r., tłumaczą nadwyżkę środków, które mogły zostać uwolnione z rozdziału 12 w 2007 r. (zob. poniżej lit. b)).
b) Istotne zmiany dokonane względem środków początkowych
Przesunięcia nr 4, 8 i 13:
z pozycji 1200-"Wynagrodzenia i świadczenia" | = | -10.630.000 EUR |
do podpozycji 14062 - Pozostali tłumacze "freelance" | = | + 365.000 EUR |
do pozycji 1612 - "Doskonalenie zawodowe" | = | +350.000 EUR |
do pozycji 1654 - "Ośrodek dla dzieci w wieku przedszkolnym i żłobki" | = | + 325.000 EUR |
do pozycji 2024 - "Zużycie energii" | = | + 600.000 EUR |
do pozycji 2001 - "Opłata z tytułu najmu z opcją wykupu" | = | + 8.000.000 EUR |
do pozycji 2102- "Zewnętrzne usługi informatyczne" | = | + 990.000 EUR |
Uwolnione w ten sposób środki zostały użyte celem wzmocnienia różnych pozycji budżetowych, w poniższych zaś rozdziałach przedstawiono odpowiadające im uwagi.
Rozdział 14 - Pozostały personel i zamówienia zewnętrzne
a) Wykorzystanie środków
W ujęciu ogólnym, ostateczne środki z tego rozdziału, w kwocie 13.168.900 EUR, zostały zaangażowane w wysokości 12.370.922,97 EUR, co odpowiada 93,94 %.
Dwie pozycje tego rozdziału stanowią ponad 93% ostatecznych środków. Chodzi tu o pozycję 1400 -"Pozostali pracownicy", której stopień wykorzystania wynosi 98,83 %, i o pozycję 1406 - "Zamówienia zewnętrzne w zakresie tłumaczeń", której stopień wykorzystania wyniósł 93,54 %.
Przystąpienie Bułgarii i Rumunii w 2007 r. i dodanie dwóch nowych języków urzędowych spowodowało zwiększenie skali zamówień zewnętrznych w zakresie tłumaczeń (wydatki na tłumaczenia pisemne i tłumaczenia ustne), a stopień wykorzystania tych środków wyraźnie wzrósł w stosunku do poprzedniego roku budżetowego.
b) Istotne zmiany dokonane względem środków początkowych
Przesunięcie nr 8:
podpozycja 14062 - Pozostali tłumacze "freelance" | = | + 365.000 EUR |
Pochodzące z rozdziału 12 zasilenie środków pozwoliło na sfinansowanie częstszego uciekania się do zewnętrznych tłumaczeń ustnych, znajdującego usprawiedliwienie w zwiększeniu działalności oraz w znacznych trudnościach w zatrudnianiu tłumaczy ustnych ze względu na niewystarczające listy konkursowe.
Rozdział 16 - Pozostałe wydatki dotyczące osób związanych z instytucją
a) Wykorzystanie środków
Ostateczne środki z tego rozdziału, w kwocie 4.059.100 EUR, zostały zaangażowane w wysokości 3.863.815,88 EUR, co odpowiada 95,19 %.
Dwie pozycje z tego rozdziału stanowią ponad 73 % ostatecznych środków. Chodzi tu o pozycję 1612 -"Doskonalenie zawodowe", której wskaźnik wykorzystania osiągnął 91,92 %, i o pozycję 1654 - "Ośrodek dla dzieci w wieku przedszkolnym", której wskaźnik wykorzystania osiągnął 100 %.
Jeżeli chodzi o wydatki na doskonalenie zawodowe, nakład pracy mierzony w dniach szkoleń wyniósł 21111 dni i objął 5.549 uczestników. Odnotowany został znaczny wzrost liczby dni szkoleń w zakresie specyficznych aplikacji komputerowych. W 2007 r. zrealizowano bowiem dwa znaczące projekty, które wymagały przeprowadzenia prezentacji i/lub szkoleń dla użytkowników systemów (wewnętrzny portal działalności orzeczniczej oraz zintegrowany system zarządzania finansowego i budżetowego SAP).
W odniesieniu do wydatków na "Ośrodek dla dzieci w wieku przedszkolnym" ich wzrost jest bezpośrednio związany ze wzrostem stanu liczbowego personelu w związku z kolejnymi rozszerzeniami (większa liczba uczęszczających do żłobków i świetlic dzieci pracowników pochodzących z nowych państw członkowskich). Działalność ta jest zorganizowana i zarządzana w wymiarze międzyinstytucjonalnym celem jak najlepszego wykorzystania oszczędności, na które pozwala połączenie środków w większej skali).
b) Istotne zmiany dokonane względem środków początkowych
Przesunięcie nr 4:
pozycja 1612 - "Doskonalenie zawodowe" | = | +350.000 EUR |
To przesunięcie środków pochodzących z rozdziału 12 umożliwiło wzmocnienie środków na doskonalenie zawodowe celem sprostania następującym wyzwaniom:
- wzrostowi liczby szkoleń językowych spowodowanych licznymi rekrutacjami w następstwie niedawnych rozszerzeń,
- podniesieniu stawki godzinowej za niektóre kursy w następstwie wejścia w życie nowego porozumienia międzyinstytucjonalnego,
- wprowadzeniu planu szkoleń informatycznych w następstwie wprowadzenia nowej aplikacji zarządzania finansami (SAP-SOS II).
Przesunięcie nr 8:
pozycja 1654-"Ośrodek dla dzieci w wieku przedszkolnym" | = | + 325.000 EUR |
Ta pozycja budżetowa odpowiada w całości finansowaniu działalności międzyinstytucjonalnej, której instytucjami zarządzającymi są, z jednej strony Parlament dla działalności obejmującej żłobki, a z drugiej Komisja dla świetlic. Instytucje zarządzające musiały stawić czoła dużemu wzrostowi ich działalności spowodowanemu dwiema niedawnymi falami rozszerzenia i następstwami z nich wynikającymi dla pomieszczeń użytkowych i personelu zewnętrznego, co tłumaczy konieczność zasilenia tej pozycji środkami pochodzącymi z rozdziału 12.
TYTUŁ 2 - Budynki, umeblowanie, wyposażenie i różne wydatki operacyjne
Ostateczne środki budżetowe dla tytułu 2 na rok budżetowy 2007 wyniosły 59.332.400 EUR, co odpowiada 22% całego budżetu Trybunału Sprawiedliwości. Środki te zostały zaangażowane w wysokości 58.919.744,83 EUR, co odpowiada wskaźnikowi wykorzystania równemu 99,30%, wobec 99,40% w 2006 r. Wydatki z tego tytułu wzrosły o 18,70% w stosunku do 2006 r. (wobec 30,69 % wzrostu w 2006 r.).
Rozdział 20 - Budynki i koszty dodatkowe
a) Wykorzystanie środków
Ostateczne środki z tego rozdziału, w kwocie 38.882.000 EUR, zostały zaangażowane w wysokości 38.709.427,33 EUR, co odpowiada 99,56 %. Wydatki z tego tytułu wzrosły o 32,32 % w stosunku do 2006 r., co znajduje wytłumaczenie w realizacji projektu renowacji pałacu Trybunału i rozbudowy jego budynków, który to projekt jest niezbędny wobec dwóch kolejnych dwóch rozszerzeń. Zajęcie nowych budynków przewidywane jest na 2008 r.
W rozdziale tym ostateczne środki z art. 200 - "Budynki" oraz 202 - "Koszty związane z budynkami", stanowią odpowiednio 82 % (31.995.000 EUR) i 18 % (6.887.000 EUR) ogółu środków.
W odniesieniu do art. 200 - "Budynki", wydatki z pozycji 2000 - "Czynsze", wyniosły 11.857.785 EUR (stopień wykorzystania 99,97%), a te z pozycji 2001- "Opłata z tytułu najmu z opcją wykupu" -18.840.000 EUR (stopień wykorzystania 100 %). Wydatki z tej ostatniej pozycji są w bardzo dużej części przeznaczone na wcześniejsze spłaty na podstawie umów zawartych z władzami luksemburskimi, dotyczących realizowanych projektów budowlanych (głównie projektu nowego pałacu Trybunału). Te wcześniejsze spłaty pozwolą instytucji na ograniczenie wpływu finansowego pałacu Trybunału na przyszłe budżety.
W odniesieniu do art. 202 - "Koszty związane z budynkami", mamy do czynienia zasadniczo z wydatkami na sprzątanie i utrzymanie obiektów, zużycie energii i ochronę/nadzór budynków, które to wyniosły 6.503.786 EUR (stopień wykorzystania 98 %). Są one związane bezpośrednio z używanymi powierzchniami i łączą się wprost ze wzrostem stanu personelu.
b) Istotne zmiany dokonane względem środków początkowych
Przesunięcie nr 3:
z pozycji 2000 - "Czynsze" | = | - 150.000 EUR |
z pozycji 2008 "Ekspertyzy i pomoc techniczna" | = | - 100.000 EUR |
do podpozycji "Zagospodarowanie pomieszczeń służbowych" | = | + 250.000 EUR |
Po uwzględnieniu potrzeb, na pokrycie wydatków do końca roku z pozycji 2000 i 2008 uwolniona została nadwyżka, użyta na sfinansowanie urządzenia nowej sali informatycznej dla serwerów zawierających kopie bezpieczeństwa w budynku Euroforum.
Przesunięcie nr 8:
pozycja 2024 - "Zużycie energii" | = | + 600.000 EUR |
Środki na zużycie energii musiały zostać wzmocnione wobec wzrostu stawek energetycznych oraz liczby biur do ogrzania/klimatyzowania w następstwie znacznego rozrostu personelu. Środki te pochodzą z rozdziału 12.
Przesunięcia nr 15, 16 i 17:
pozycja 2000 - "Czynsze" | = | - 164.000 EUR |
pozycja 20070 - "Zagospodarowanie pomieszczeń służbowych" | = | - 50.000 EUR |
pozycja 2008 - "Ekspertyzy i pomoc techniczna" | = | - 126.000 EUR |
Dokładne oszacowanie, na koniec roku budżetowego 2007, środków potrzebnych dla pokrycia wydatków z tych trzech pozycji budżetowych do końca roku umożliwiło uwolnienie nadwyżki środków, która pozwoliła na podniesienie kwoty środków wpisanych do pozycji 2001 o 500.000 EUR (zob. uwagi poniżej).
Przesunięcie nr 2 (zobacz rozdział 100):
pozycja 2001 - "Opłata z tytułu najmu z opcją wykupu" | = | + 1.500.000 EUR |
Przesunięcia nr 11, 12, 13, 15, 16 i 17 (zob. rozdziały 10 i 12):
pozycja 2001 - "Opłata z tytułu najmu z opcją wykupu" | = | + 8.840.000 EUR |
Zasilenie pozycji 2001 zostało rozdzielone w następujący sposób:
- 840.000 EUR w ramach umowy najmu z opcją wykupu budynków przylegających do pałacu Trybunału (budynki Thomas More, Erasmus i budynek C),
- i 9.500.000 EUR w ramach umowy najmu z opcją wykupu nowego pałacu Trybunału.
Dzięki takiemu zasileniu ogółem 17.850.000 EUR zostało przeznaczonych na wcześniejsze spłaty na poczet tego ważnego projektu budowlanego Trybunału.
Ta poważna kwota pozwoli instytucji na ograniczenie wpływu finansowego nowego pałacu Trybunału na przyszłe budżety, zmniejszając odsetki z tytułu finansowania wstępnego, jak również kwotę pożyczek (które powinny być skonsolidowane z końcem 2008 r. przez EBI i BECE, kiedy to wszystkie budynki zostaną oddane do użytku) i w efekcie odsetek finansowych do 2026 r.
Operacja ta pozostaje w całkowitej zgodności również z wytycznymi obydwu organów władzy budżetowej w odniesieniu do koncepcji projektów budowlanych instytucji wspólnotowych.
Rozdział 21 - Informatyka, wyposażenie i umeblowanie
a) Wykorzystanie środków:
Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 14.517.400 EUR zostały zaangażowane w wysokości 14.353.802,46 EUR, co odpowiada 98,87 %.
W niniejszym rozdziale ponad 80 % środków jest poświęconych dziedzinie technologii informatycznej. W dziedzinie tej ponad trzy czwarte dostępnych środków zostało przeznaczonych na regularną wymianę sprzętu, utrzymanie istniejących systemów, na bieżące operacje i pomoc, podczas gdy resztę poświęcono na nowe projekty. W trakcie 2007 r. wprowadzono do użytku dwanaście nowych aplikacji, co miało istotny wpływ na środki potrzebne na utrzymanie, na licencje na oprogramowanie i pomoc dla tych systemów, niezbędnych dla funkcjonowania instytucji.
b) Istotne zmiany dokonane względem środków początkowych:
Przesunięcie nr 2:
pozycja 2100 - "Nabycie i utrzymanie wyposażenia i oprogramowania" | = | + 1.000.000 EUR |
Środki przeznaczone do tej pozycji zostały umieszczone w rezerwie w rozdziale 100 przez organ budżetowy przy przyjęciu budżetu na rok 2007. Parlament uzależnił uwolnienie tych środków od przedstawienia sprawozdania o skutkach utworzenia Sądu do spraw Służby Publicznej w zakresie kosztów nieruchomości, personelu i innych wydatków. Prezentacja tego sprawozdania w lutym 2007 r. pozwoliła na uwolnienie tych środków.
Przesunięcie nr 4:
pozycja 2102 - "Usługi zewnętrzne związane z utrzymaniem systemów" | = | + 990.000 EUR |
Niniejsze zasilenie środków, pochodzące z rozdziału 12, pozwoliło zaspokoić nagłe potrzeby (wydłużenie przedziałów czasowych wsparcia dla użytkowników, rozwój rozwiązań w dziedzinie technologii informatycznej dla działalności sądowej oraz uciekanie się do podwykonawstwa ze względu na szczególne problemy z rekrutacją informatyków).
Rozdział 23 - Bieżące wydatki operacyjne
Wykorzystanie środków
Ostateczne środki z tego rozdziału, w kwocie 2.204.500 EUR, zostały zaangażowane w wysokości 2.182.329,99 EUR, co odpowiada 98,99 %.
Ponad 80 % środków z tego rozdziału jest przeznaczone na dwa rodzaje wydatków:
- wydatki z art. 230 - "Materiały piśmienne i biurowe oraz inne materiały podlegające zużyciu", które wyniosły 1.196.800 EUR (stopień wykorzystania 99,98 %),
- oraz wydatki z art. 236 - "Opłaty pocztowe", które wyniosły 630.000 EUR (stopień wykorzystania 100%).
Rozdział 25 - Zebrania i konferencje
Wykorzystanie środków
Ostateczne środki z tego rozdziału, w kwocie 721.900 EUR, zostały zaangażowane w wysokości 672.545,68 EUR, co odpowiada 93,16 %.
Na rok 2007 przypadło ważne wydarzenie protokolarne, to jest organizacja konferencji z okazji pięćdziesiątej rocznicy podpisania traktatów rzymskich, na której w siedzibie Trybunału zebrali się prezesi sądów najwyższych i konstytucyjnych państw członkowskich Unii Europejskiej. Pomiędzy znamiennymi wydarzeniami, warto wspomnieć również o uroczystych posiedzeniach, jakie odbyły się w następstwie rozszerzenia Unii Europejskiej o Bułgarię i Rumunię. Ponadto zarówno oficjalne wizyty w Trybunale, jak i delegacje Trybunału do państw członkowskich były liczniejsze w 2007 r.
Rozdział 27 - Informacja: nabywanie, archiwizacja, wytwarzanie i rozpowszechnianie
a) Wykorzystanie środków
Ostateczne środki z tego rozdziału, w kwocie 3.006.600 EUR, zostały zaangażowane w wysokości 3.001.639,37 EUR, co odpowiada 99,84 %.
Środki z tego rozdziału przeznaczone są na dwa rodzaje wydatków:
- wydatki z art. 272 - "Wydatki na dokumentację, bibliotekę i na archiwizację", które wyniosły 992.600 EUR (stopień wykorzystania 100 %)
- wydatki z art. 274 - "Wytwarzanie i rozpowszechnianie", które wyniosły 2.009.039 EUR (stopień wykorzystania 99,75 %).
W odniesieniu do biblioteki rok 2007 cechował się ponownie ciągłym rozwojem narzędzi elektronicznych (czasopism w formie elektronicznej, CD-ROM i prawniczych baz danych on-line udostępnionych użytkownikom). Ponadto biblioteka kontynuowała wzbogacanie zbiorów poświęconych systemom prawnym państw członkowskich, które przystąpiły do Unii Europejskiej w 2004 r. Podobnie uczyniła dla sekcji poświęconych systemom prawnym Bułgarii i Rumunii.
W odniesieniu do wydatków na wytwarzanie i rozpowszechnianie, to obejmują one zasadniczo wydatki na publikację w Dzienniku Urzędowym (różne wersje językowe wyroków, opinii i postanowień sądów), jak również opracowanie publikacji o charakterze ogólnym (repertoria orzecznictwa w różnych wersjach językowych itp.). Prace te prowadzone są w ramach współpracy międzyinstytucjonalnej z OPOCE. W pierwszych miesiącach 2007 r. zakończono opracowanie nowej broszury Sądu do Spraw Służby publicznej w 22 językach Unii. Ponadto, w związku z rozszerzeniem o Rumunię i Bułgarię, niemalże całość istniejących broszur została zaktualizowana i przetłumaczona na dwa nowe języki urzędowe Unii Europejskiej (bułgarski i rumuński).
b) Istotne zmiany dokonane względem środków początkowych
Przesunięcie nr 11:
podpozycja 27410-"Publikacje o charakterze ogólnym" | = | - 200.000 EUR |
Zgodnie z obowiązującymi uregulowaniami finansowanie bieżących potrzeb publikacji mogło zostać pokryte w pierwszej kolejności przy użyciu szczególnie dużych dochodów przeznaczonych na ten cel w 2007 r. Z tego względu instytucja dysponowała nadwyżką środków, która została przesunięta na rzecz pozycji 2001 -"Opłata z tytułu najmu z opcją wykupu".
TYTUŁ 3 - Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań
Rozdział 37 - Wydatki szczególne niektórych instytucji i niektórych organów
Ostateczne środki budżetowe w tytule 3 obejmują jedynie środki z rozdziału 37 dla pozycji 3710 - "Koszty postępowania". W roku budżetowym 2007 środki te wyniosły 36.000 EUR i zostały zaangażowane w wysokości 11.762,51 EUR, co odpowiada stopniowi wykorzystania 32,67 %.
Jeśli chodzi o wydatki na pokrycie honorariów adwokackich i innych kosztów, spoczywających na instytucji w ramach pomocy w zakresie kosztów postępowania, to ich prognozowanie jest utrudnione, a wykorzystanie bardzo zróżnicowane zależnie od roku.
TYTUŁ 10-Inne wydatki
Rozdział 100 - Środki rezerwowe
Ostateczne środki budżetowe w tytule 10 w roku budżetowym 2007 wynoszą 2.500.000 EUR.
Istotne zmiany dokonane względem środków początkowych
Przesunięcie nr 2:
rozdział 100 - "Środki rezerwowe" | = | - 2.500.000 EUR |
Środki te zostały umieszczone przez organ budżetowy przy przyjęciu budżetu na 2007 r. w rezerwie w rozdziale 100. Parlament uzależnił uwolnienie tych środków od przedstawienia sprawozdania o skutkach utworzenia Sądu do spraw Służby Publicznej w zakresie kosztów nieruchomości, personelu i innych wydatków, przy czym sprawozdanie to zostało przedstawione w lutym 2007 r.
Przesunięcie to umożliwiło uwolnienie ogółu środków na korzyść pozycji 2001 - "Opłata z tytułu najmu z opcją wykupu" i 2100 - "Nabycie i utrzymanie wyposażenia i oprogramowania".
______
(1) Różnica ta zmniejsza się do 2,9 %, przy wzięciu pod uwagę dochodów przeznaczonych na określony cel zdatnych do ponownego przypisania, które - zgodnie z praktyką budżetową - przy tworzeniu pierwotnego budżetu przedstawiane są w formie zapisu symbolicznego ("p.m.»), będąc jednak należycie uwzględniane w tymże budżecie poprzez potrącenie ich z odpowiednich pozycji budżetowych.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2009.15.1 |
Rodzaj: | Zawiadomienie |
Tytuł: | Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami za rok budżetowy 2007. |
Data aktu: | 21/01/2009 |
Data ogłoszenia: | 21/01/2009 |