P6_TA(2008)0259
Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 5 czerwca 2008 r. w sprawie prac Wspólnego Zgromadzenia Parlamentarnego AKP-UE w 2007 r. (2007/2180(INI))
(2009/C 285 E/08)
(Dz.U.UE C z dnia 26 listopada 2009 r.)
Parlament Europejski,
– mając na uwadze Umowę o partnerstwie pomiędzy członkami grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku (AKP) z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi z drugiej strony, podpisaną w Kotonu w dniu 23 czerwca 2000 r.(1) (Umowa z Kotonu),
– uwzględniając regulamin Wspólnego Zgromadzenia Parlamentarnego AKP-UE, przyjęty w dniu 3 kwietnia 2003 r.(2), ostatnio zmieniony w Wiesbaden (Niemcy) w dniu 28 czerwca 2007 r.(3),
– uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1905/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. ustanawiające instrument finansowania współpracy na rzecz rozwoju(4),
– uwzględniając Deklarację z Kigali w sprawie umów o partnerstwie gospodarczym sprzyjających rozwojowi(5) (EPA), przyjętą przez WZP w dniu 22 listopada 2007 r. w Kigali (Deklaracja z Kigali),
– uwzględniając rezolucje przyjęte przez WZP w 2007 r.:
– w sprawie dobrego zarządzania, przejrzystości i odpowiedzialności w korzystaniu z zasobów naturalnych w krajach AKP(6),
– w sprawie zmniejszania ubóstwa drobnych rolników w krajach AKP, szczególnie w sektorze owoców, warzyw i kwiatów(7)
– w sprawie migracji wykwalifikowanych pracowników i jej konsekwencji dla rozwoju krajowego(8),
– w sprawie sytuacji w Darfurze(9),
– w sprawie wyborów i procesów wyborczych w krajach AKP-UE(10),
– w sprawie wpływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ) na państwa Afryki, Karaibów i Pacyfiku(11),
– w sprawie dostępu do opieki zdrowotnej i leków, ze szczególnym uwzględnieniem chorób zaniedbanych(12),
– w sprawie klęsk żywiołowych w państwach AKP: finansowanie ze środków UE gotowości (EFR) i pomocy w razie klęsk (ECHO)(13),
– w sprawie sytuacji w Demokratycznej Republice Konga (DRK), w szczególności we wschodniej części kraju, oraz jej wpływu na sytuację w regionie(14),
– uwzględniając art. 45 Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Rozwoju (A6-0175/2008),
A. mając na uwadze debaty, jakie odbyły się w czerwcu 2007 r. Wiesbaden i w listopadzie 2007 r. Kigali na temat stopnia zaawansowania negocjacji w sprawie umów o partnerstwie gospodarczym, które doprowadziły do przyjęcia deklaracji z Kigali,
B. mając na uwadze przyjęcie przez Parlament i Radę rozporządzenia (WE) nr 1905/2006, które przewiduje programy tematyczne mające zastosowanie także do krajów AKP oraz program dotyczący środków wspomagających dla krajów AKP będących sygnatariuszami protokołu w sprawie cukru,
C. mając na uwadze zobowiązanie podjęte przez komisarza ds. rozwoju i pomocy humanitarnej w czasie ww. sesji WZP w Wiesbaden, a dotyczące poddania krajowych i regionalnych dokumentów strategicznych dla krajów AKP (odnoszących się do okresu 2008-2013) demokratycznej analizie parlamentów, oraz wyrażając zadowolenie, że zobowiązanie to jest właśnie wprowadzane w życie,
D. mając na uwadze, że przegląd umowy z Kotonu stał się podstawą wzmocnionej i bardziej skutecznej współpracy między Unią Europejską i krajami AKP, chociaż procedura ratyfikacji tej umowy nie została jeszcze zakończona,
E. mając na uwadze rosnące w ramach WZP znaczenie kwestii wspólnie interesujących strony, a dotyczących praw człowieka, demokracji, napiętych sytuacji, spójności politycznej i skuteczności pomocy,
F. mając na uwadze sytuację w Zimbabwe, która pogorszyła się w 2007 r., oraz że niestety z powodu faktu, iż dla zamknięcia bardzo konstruktywnej debaty nie było możliwe przyjęcie rezolucji w tej sprawie w trakcie ww. sesji WZP w Wiesbaden; mając na uwadze godny pożałowania fakt nieuczestniczenia delegacji Zimbabwe w tej sesji,
G. mając na uwadze wciąż trwający konflikt w Darfurze (Sudan) oraz poważne i powtarzające się przypadki łamania praw człowieka, do których tam dochodzi, zwłaszcza nieustające zagrożenie wykorzystywaniem seksualnym i gwałtem, na jakie narażone są kobiety i dziewczęta, a także przypominając o konieczności skutecznej pomocy humanitarnej i pomocy ofiarom przemocy na tle seksualnym,
H. mając na uwadze prace Parlamentu Panafrykańskiego (PPA) i sformalizowanie stosunków między Parlamentem Europejskim a Parlamentem Panafrykańskim; mając w szczególności na uwadze wspólną deklarację Parlamentu Panafrykańskiego i Parlamentu Europejskiego w perspektywie szczytu UE-Afryka, który odbył się w grudniu 2007 r. w Lizbonie,
I. mając na uwadze coraz liczniejszy udział podmiotów niepaństwowych w sesjach WZP oraz trudności finansowe, na jakie napotyka społeczeństwo obywatelskie krajów AKP, by móc uczestniczyć w posiedzeniach,
J. mając na uwadze znaczący wkład prezydencji niemieckiej UE i rządu Rwandy w wyżej wymienione sesje WZP w Wiesbaden i Kigali,
K. mając na uwadze misje informacyjne i badawcze Prezydium WZP w 2007 r.:
– w Senegalu, na Wybrzeżu Kości Słoniowej i w Ghanie
– na Madagaskarze,
1. z zadowoleniem przyjmuje ramy, jakie WZP wypracowało na rzecz otwartego, demokratycznego i pogłębionego dialogu w sprawie negocjacji dotyczących EPA między UE i krajami AKP, o czym świadczy przyjęcie deklaracji z Kigali;
2. podkreśla wyrażone przez WZP zaniepokojenie kilkoma elementami negocjacji, dotyczące zarówno formy, jak i treści; przypomina, że debata toczyła się dalej po przyjęciu EPA z Karaibami i umów pośrednich z niektórymi krajami czy regionami;
3. wyraża zaniepokojenie utworzeniem nowego organu, jakim jest komisja parlamentarna w ramach EPA, bez uściślenia związku między nim a WZP; zwraca się o unikanie wszelkiego rodzaju konfliktów kompetencji czy niepotrzebnych spięć w omawianej dziedzinie; jednocześnie z zadowoleniem przyjmuje wymiar parlamentarny, jaki przyznano EPA oraz jest głęboko przekonany, że WZP zacznie natychmiast realizować ten dialog na szczeblu parlamentarnym dzięki swym posiedzeniom regionalnym;
4. z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie podjęte przez komisarza ds. rozwoju i pomocy humanitarnej w czasie ww. sesji WZP w Kigali, a dotyczące poddania krajowych i regionalnych dokumentów strategicznych dla krajów AKP (odnoszących się do okresu 2008-2013) demokratycznej analizie parlamentów i wyraża zadowolenie z dotychczas wykonanej przez niektóre parlamenty krajów AKP pracy w zakresie analizy tych dokumentów;
5. przypomina w związku z tym o potrzebie ścisłego włączenia parlamentów w proces demokratyczny i w krajowe strategie rozwoju; podkreśla ich fundamentalną rolę we wprowadzaniu, kontynuowaniu i kontrolowaniu strategii politycznych w zakresie rozwoju;
6. zachęca parlamenty krajów AKP do wymożenia na ich rządach oraz na Komisji włączenia ich do procesu przygotowującego i wprowadzającego w życie krajowe dokumenty strategiczne dotyczące współpracy między Unią Europejską i ich krajami (odnoszące się do okresu 2008-2013);
7. wzywa Komisję do dostarczenia wszelkich dostępnych informacji parlamentom krajów AKP oraz do wspomagania ich w procesie demokratycznej kontroli, szczególnie poprzez wspieranie ich kompetencji;
8. zachęca parlamenty AKP do wykonywania ścisłej kontroli parlamentarnej w zakresie Europejskiego Funduszu Rozwoju (EFR); podkreśla uprzywilejowaną pozycję WZP w tej debacie i zachęca Zgromadzenie do dalszego zachęcania parlamentów, które jeszcze tego nie uczyniły, do ratyfikowania umowy z Kotonu po przeglądzie, aby móc korzystać z EFR 10;
9. zwraca się do Komisji o przewidzenie środków na zapełnienie luki finansowej między wprowadzeniem w życie EFR 9 i EFR 10;
10. potwierdza, że popiera wniosek WZP, sformułowany podczas jego 9. sesji, która odbyła się w kwietniu 2005 r., o przeznaczanie odpowiedniej części środków z EFR na kształcenie i szkolenie polityczne parlamentarzystów i decydentów politycznych, gospodarczych i społecznych w interesie trwałego umacniania właściwego zarządzania, państwa prawa, struktur demokratycznych i wzajemnych relacji między rządem i opozycją w pluralistycznych demokracjach opartych na wolnych wyborach;
11. z zadowoleniem zauważa coraz bardziej parlamentarny, a więc polityczny charakter WZP, a także głębsze zaangażowanie jego członków i jakość debat, co wnosi decydujący wkład w partnerstwo AKP-UE;
12. uważa, że wyżej wymienione rezolucje WZP w sprawie sytuacji w Darfurze oraz w sprawie sytuacji w DRK, są znaczącymi przykładami tego wzmocnionego dialogu;
13. uważa, że WZP, będące miejscem debaty posłów UE z posłami AKP, odgrywa pozytywną rolę w dialogu politycznym i w poszukiwaniu ogólnego i wszechstronnego porozumienia na rzecz pokoju i rozwoju mieszkańców Darfuru;
14. zachęca WZP do przyłączenia się do wysiłków na rzecz uświadomienia wspólnocie międzynarodowej konfliktów toczących się w Północnym Kiwu i kilku wschodnich regionach DRK, do promowania negocjacji w sprawie politycznego rozwiązania kryzysu oraz do wspierania wszelkich działań mogących wynikać z takich wynegocjowanych rozwiązań;
15. zachęca WZP do kontynuowania i pogłębiania dialogu z Parlamentem Panafrykańskim i parlamentami organizacji regionalnych ze względu na znaczenie integracji regionalnej dla pokoju i rozwoju krajów AKP;
16. wyraża zadowolenie z debaty, jaka odbyła się na temat sytuacji w Somalii podczas ww. sesji WZP w Kigali, która wykazała, że WZP może służyć za forum zajmujące się tak skomplikowanymi kwestiami; ubolewa jednak, że sytuacja w Somalii nie uległa poprawie i wciąż należy do tzw. zapomnianych kryzysów;
17. wyraża ubolewanie nad faktem, że WZP nie było wystarczająco konsultowane podczas opracowywania wspólnej strategii UE-Afryka, oraz ma nadzieję, że WZP będzie aktywnie zaangażowane w realizację tej strategii;
18. wyraża zadowolenie z faktu, że posiedzenia regionalne przewidziane w umowie z Kotonu i w regulaminie WZP będą mogły w końcu rozpocząć się w 2008 r.; ma nadzieję, że posiedzenia te umożliwią rzeczywistą wymianę poglądów na temat wyzwań regionalnych, w tym zapobiegania i rozwiązywania konfliktów, oraz że strategie polityczne UE przyczynią się do nasilenia spójności regionalnej; podkreśla, że posiedzenia te odbywają się w porę szczególnie jeśli chodzi o negocjacje, zawieranie i wprowadzanie w życie EPA, oraz że powinien to być ich główny cel; wspiera zorganizowanie pierwszego regionalnego posiedzenia w kwietniu 2008 r. w Windhoek, w Namibii;
19. zachęca WZP do wzmocnienia roli jej komisji politycznej, aby uczynić z niej prawdziwe forum zapobiegania konfliktom i rozwiązywania ich, w ramach partnerstwa AKP-UE, oraz do uogólnienia w tym celu debat na temat charakteryzujących dany kraj sytuacji wymagających pilnej reakcji; wyraża zadowolenie z pracy wykonanej w dziedzinie właściwego zarządzania, a także z wyborów i procesów wyborczych w krajach AKP i Unii oraz zachęca do ścisłej współpracy w zakresie działalności parlamentarzystów AKP-UE jako obserwatorów wyborów w ramach wyborczych misji obserwacyjnych UE;
20. z zadowoleniem odnotowuje wyrażoną przez Komisję Rozwoju Gospodarczego, Finansów i Handlu WZP chęć rozpatrzenia kwestii związanych z bezpieczeństwem żywności, zwłaszcza w momencie, gdy Światowy Program Żywnościowy wyraża zaniepokojenie wzrostem cen, skutkami zmian klimatycznych i zmniejszaniem się światowych rezerw żywności;
21. podkreśla znaczenie przyjętego podczas ww. sesji WZP w Kigali sprawozdania na temat skuteczności pomocy oraz zachęca WZP do przeprowadzenia szerokiej debaty w sprawie oficjalnego pojęcia pomocy na rzecz rozwoju, kwestii zapisu w budżecie oraz sposobów finansowania alternatywnego w zakresie współpracy na rzecz rozwoju;
22. podkreśla rolę odgrywaną przez Komisję Spraw Socjalnych i Środowiska Naturalnego WZP w dziedzinie migracji pracowników wykwalifikowanych oraz w dziedzinie chorób zaniedbanych oraz popiera decyzję zbadania wpływu strukturalnych programów dostosowania;
23. z zadowoleniem odnotowuje coraz liczniejszy udział podmiotów niepaństwowych w sesjach WZP oraz fakt, że wydarzenia, które odbywają się na marginesie tych sesji, wnoszą już teraz pozytywny wkład; zwraca się do WZP, UE i krajów AKP o finansowe i techniczne zachęcanie do udziału społeczeństw obywatelskich z krajów AKP w omawianych pracach; uważa, że wniosek i propozycje, jakie zostaną przedstawione w tym celu Prezydium WZP we wrześniu 2008 r., są oznaką konstruktywnego rozwoju;
24. zobowiązuje swojego Przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji, Radzie AKP, WZP, parlamentom krajów AKP oraz rządom i parlamentom Republiki Federalnej Niemiec i Republiki Rwandy.
______
(1) Dz.U. L 317 z 15.12.2000, str. 3. Umowa ostatnio zmieniona decyzją nr 1/2006 Rady Ministrów AKP-WE (Dz.U. L 247 z 9.9.2006, str. 22).
(2) Dz.U. C 231 z 26.9.2003, str. 68.
(3) Dz.U. C 254 z 26.10.2007, str. 42.
(4) Dz.U. L 378 z 27.12.2006, str. 41. Sprostowana w Dz.U. L 163 z 23.6.2007, str. 24.
(5) Dz.U. C 58 z 1.3.2008, str. 44.
(6) Dz.U. C 254 z 26.10.2007, str. 17.
(7) Dz.U. C 254 z 26.10.2007, str. 25.
(8) Dz.U. C 254 z 26.10.2007, str. 31.
(9) Dz.U. C 254 z 26.10.2007, str. 39.
(10) Dz.U. C 58 z 1.3.2008, str. 18.
(11) Dz.U. C 58 z 1.3.2008, str. 26.
(12) Dz.U. C 58 z 1.3.2008, str. 29.
(13) Dz.U. C 58 z 1.3.2008, str. 35.
(14) Dz.U. C 58 z 1.3.2008, str. 40.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2009.285E.51 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Prace Wspólnego Zgromadzenia Parlamentarnego AKP-UE w 2007 r. (2007/2180(INI)). |
Data aktu: | 05/06/2008 |
Data ogłoszenia: | 26/11/2009 |