z dnia 30 listopada 2009 r.
w sprawie środowisk wolnych od dymu tytoniowego
(2009/C 296/02)
(Dz.U.UE C z dnia 5 grudnia 2009 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 152 ust. 4 akapit drugi,
uwzględniając wniosek Komisji,
po konsultacji z Parlamentem Europejskim(1),
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykul 152 Traktatu stanowi, że działanie Wspólnoty, które uzupełnia polityki krajowe, nakierowane jest na poprawę zdrowia publicznego, zapobieganie chorobom I dolegliwościom ludzkim oraz usuwanie źródeł zagrożeń dla zdrowia ludzkiego.
(2) Zgodnie z art. 137 Traktatu Wspólnota wspiera i uzupełnia działania państw członkowskich między innymi w dziedzinie polepszania w szczególności środowiska pracy w celu ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników.
(3) Narażenie na środowiskowy dym tytoniowy (ETS) - zwany także wtórnym dymem tytoniowym - pozostaje nadal szeroko rozprzestrzenionym źródłem umieralności, zapadalności na choroby i niepełnosprawności w Unii Europejskiej.
(4) Według ostrożnych szacunków w 2002 r. w Unii Europejskiej 7.300 dorosłych, w tym 2.800 osób niepalących, zmarło na skutek narażenia na ETS w miejscu pracy. Dalsze 72.000 przypadków śmierci dorosłych, w tym 16.400 wśród osób niepalących, było związane z narażeniem na ETS w domu.
(5) Narażenie na wtórny dym tytoniowy stwarza szczególne zagrożenie dla dzieci i młodzieży i może zwiększyć prawdopodobieństwo, że zaczną one palić w przyszłości.
(6) ETS został zaklasyfikowany jako znany czynnik rakotwórczy dla człowieka przez Międzynarodową Agencję Badań nad Rakiem Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) oraz jako zawodowy czynnik rakotwórczy przez Finlandię i Niemcy.
(7) Wszyscy ludzie mają prawo do wysokiego poziomu ochrony zdrowia oraz powinni być chronieni przed narażeniem na dym tytoniowy.
(8) Dobrowolne działania polityczne na poziomie krajowym okazały się nieskuteczne z punktu widzenia ograniczenia narażenia na dym tytoniowy. Wiążące prawodawstwo państw członkowskich wyposażone we właściwe mechanizmy egzekwowania i monitorowania jest skutecznym narzędziem zapewniającym odpowiednią ochronę ludzi przed zagrożeniem dla zdrowia, jakie stanowi wtórny dym tytoniowy.
(9) Regulacje w sprawie środowisk wolnych od dymu tytoniowego są najskuteczniejsze, jeśli uzupełniają je działania wspierające, takie jak kampanie podnoszące świadomość, wsparcie dla zaprzestania używania tytoniu, wyraźne ostrzeżenia związane z ochroną zdrowia na opakowaniach wyrobów tytoniowych i inne przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych.
(10) Społeczeństwo obywatelskie odgrywa ogromną rolę we wspieraniu regulacji w sprawie środowisk wolnych od dymu tytoniowego oraz w zapewnianiu ich przestrzegania.
(11) Polityka na rzecz środowisk wolnych od dymu tytoniowego powinna przewidywać odpowiednie instrumenty służące wielosektorowemu podejściu do ograniczenia użycia tytoniu.
(12) Istnieje potrzeba wzmocnionej współpracy pomiędzy państwami członkowskimi w celu ułatwienia wymiany informacji i najlepszych praktyk oraz rozwijania znormalizowanego systemu monitorowania UE.
(13) Rezolucja Rady i ministrów zdrowia państw członkowskich, których spotkanie poświęcone zakazowi palenia w miejscach publicznych(3) w ramach Rady odbyło się dnia 18 lipca 1989 r., zachęcała państwa członkowskie do podjęcia środków zakazujących palenia w określonych wydzielonych pomieszczeniach publicznych oraz rozszerzenia zakazu palenia na wszystkie rodzaje środków transportu publicznego.
(14) Zalecenie Rady 2003/54/WE z dnia 2 grudnia 2002 r. w sprawie zapobiegania paleniu oraz inicjatyw zmierzających do większego ograniczenia użycia tytoniu(4) zawierało wezwanie skierowane do państw członkowskich o wdrażanie przepisów prawnych lub innych skutecznych środków zapewniających ochronę przed narażeniem na ETS w zamkniętych miejscach pracy, wydzielonych miejscach publicznych i środkach transportu publicznego.
(15) Dyrektywa Rady 89/391/WE z dnia 12 czerwca 1989 r. w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy(5) nie odnosi się wprawdzie wyraźnie do dymu tytoniowego, lecz obejmuje wszystkie zagrożenia dla zdrowia i bezpieczeństwa pracowników(6).
(16) W swoim Planie działania na rzecz środowiska i zdrowia (2004-2010)(7) Komisja zobowiązała się do prowadzenia prac nad poprawą jakości powietrza wewnątrz pomieszczeń, w szczególności popierając ograniczanie palenia tytoniu we wszystkich miejscach pracy poprzez badanie zarówno mechanizmów prawnych, jak również inicjatyw promujących zdrowie, na poziomie europejskim i w państwach członkowskich.
(17) Konsultacje zainicjowane przez zieloną księgę Komisji zatytułowaną "Ku Europie wolnej od dymu tytoniowego: alternatywne opcje polityki na szczeblu UE"(8) ("zielona księga") pokazały, że istnieje znaczne poparcie dla kompleksowej polityki na rzecz środowisk wolnych od dymu tytoniowego mającej zastosowanie do wszystkich wydzielonych miejsc pracy i wydzielonych miejsc publicznych oraz dla dalszych działań UE w celu promowania środowisk wolnych od dymu tytoniowego we wszystkich państwach członkowskich.
(18) Rada ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Spraw Konsumentów była inicjatorem wymiany poglądów na temat wariantów strategicznych w kwestii środowisk wolnych od dymu na poziomie unijnym, która miała miejsce w dniach 30 i 31 maja 2007 r. Rada wyraziła zadowolenie z przyjęcia zielonej księgi i podkreśliła potrzebę opracowania wskazówek wspólnotowych co do dalszej promocji środowisk wolnych od dymu tytoniowego na poziomie UE oraz wspólnotowego wsparcia Wspólnoty dla środków krajowych i koordynacji tych środków.
(19) W swojej rezolucji z dnia 24 października 2007 r. w sprawie zielonej księgi Parlament Europejski wezwał państwa członkowskie do wprowadzenia kompleksowych regulacji na rzecz środowisk wolnych od dymu tytoniowego w terminie 2 lat oraz zwrócił się do Komisji o przedstawienie odpowiedniego wniosku legislacyjnego do 2011 r. w przypadku braku zadowalających postępów. Parlament wezwał także Komisję do zaproponowania zmian w obecnych ramach prawnych w celu zaklasyfikowania ETS jako czynnika rakotwórczego oraz zobowiązania pracodawców do zagwarantowania, że miejsca pracy będą wolne od dymu tytoniowego.
(20) Artykul 8 Ramowej konwencji WHO o ograniczeniu użycia tytoniu, podpisanej w czerwcu 2003 r. przez wszystkich członków WHO i ratyfikowanej dotychczas przez 167 stron, w tym przez Wspólnotę i 26 spośród jej państw członkowskich, zobowiązuje wszystkie strony do przyjęcia i wdrożenia skutecznych środków przewidujących ochronę ludzi przed narażeniem na wtórny dym tytoniowy we wszystkich zamkniętych miejscach pracy, środkach transportu publicznego, zamkniętych obiektach publicznych oraz, w odpowiednich przypadkach, w innych miejsca publicznych, w obszarach obowiązującej krajowej jurysdykcji określonych w prawie krajowym oraz propagowania przyjęcia i wdrożenia tych środków w aktywny sposób na innych szczeblach jurysdykcji.
(21) Druga konferencja Stron Ramowej konwencji WHO przyjęła w lipcu 2007 r. wytyczne w sprawie ochrony przez narażeniem na dym tytoniowy(9), aby pomóc stronom w wypełnieniu ich obowiązków na mocy art. 8 konwencji. Każda strona dąży do wdrożenia tych wytycznych w terminie 5 lat od wejścia w życie ramowej konwencji WHO dla danej strony.
(22) Artykul 14 Ramowej konwencji WHO przewiduje zobowiązanie jej stron do opracowania i rozpowszechniania odpowiednich, kompleksowych i zintegrowanych wytycznych, których podstawą są dowody naukowe oraz najlepsze praktyki, oraz do podjęcia skutecznych środków propagujących zaprzestanie używania tytoniu i odpowiednie metody leczenia uzależnienia od tytoniu. Trzecia konferencja Stron Ramowej konwencji WHO zdecydowała o powołaniu grupy roboczej, której zadaniem będzie opracowanie wytycznych wdrożenia tego artykułu.
(23) Europejska strategia ograniczenia użycia tytoniu przyjęta we wrześniu 2002 r. przez Komitet regionalny dla Europy, działający w ramach WHO, zaleciła państwom członkowskim, by zagwarantowały swoim obywatelom prawo do środowiska wolnego od dymu tytoniowego poprzez, między innymi, zapewnienie wolnych od dymu miejsc publicznych, miejsc pracy i środków transportu publicznego, zakaz palenia na wszystkich otwartych przestrzeniach stanowiących część placówek edukacyjnych dla małoletnich, we wszystkich miejscach świadczenia opieki zdrowotnej oraz w trakcie imprez publicznych, a także zaklasyfikowania ETS jako czynnika rakotwórczego.
(24) Niniejsze zalecenie nie narusza przepisów wspólnotowych ustanawiających minimalne wymogi ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników, które zostały przyjęte na mocy art. 137 Traktatu; nie narusza dyrektywy 2001/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 czerwca 2001 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących produkcji, prezentowania i sprzedaży wyrobów tytoniowych(10) ani decyzji Komisji 2003/641/WE z dnia 5 września 2003 r. w sprawie stosowania na opakowaniach papierosów kolorowych fotografii lub innych ilustracji jako ostrzeżeń związanych z ochroną zdrowia(11),
NINIEJSZYM ZALECA, BY PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE:
1. zapewniały skuteczną ochronę przed narażeniem na dym tytoniowy w zamkniętych miejscach pracy, zamkniętych obiektach publicznych, środkach transportu publicznego, oraz, w odpowiednich przypadkach, w innych miejscach publicznych, jak określono w art. 8 Ramowej konwencji WHO o ograniczeniu użycia tytoniu i na podstawie załączonych wytycznych w sprawie ochrony przed narażeniem na dym tytoniowy, przyjętych przez drugą konferencję stron ramowej konwencji WHO, w terminie 5 lat od wejścia w życie ramowej konwencji WHO dla danego państwa członkowskiego albo najpóźniej w terminie 3 lat od przyjęcia niniejszego zalecenia;
2. opracowały lub rozwijały strategie i środki w celu ograniczenia narażenia dzieci i młodzieży na wtórny dym tytoniowy;
3. uzupełniały politykę na rzecz środowisk wolnych od dymu tytoniowego za pomocą środków uzupełniających, które mogą obejmować:
a) podejmowanie skutecznych środków w celu promowania zaprzestania używania tytoniu i odpowiednich metod leczenia uzależnienia od tytoniu, z uwzględnieniem warunków i priorytetów krajowych, jak określono w art. 14 ramowej konwencji WHO; oraz
b) wprowadzanie ostrzeżeń mieszanych, jak określono w art. 2 pkt 4 decyzji Komisji 2003/641/WE z dnia 5 września 2003 r. w sprawie stosowania na opakowaniach papierosów kolorowych fotografii lub innych ilustracji jako ostrzeżeń związanych z ochroną zdrowia(12), oraz informacji dotyczących usług wspierających zaprzestanie używania tytoniu na opakowaniach wyrobów tytoniowych do palenia w celu lepszego informowania konsumenta o zagrożeniach dla zdrowia związanych z używaniem tytoniu i narażeniem na dym tytoniowy, zachęcania do zaprzestania używania tytoniu i powstrzymania się od rozpoczęcia jego używania;
4. opracowały, wdrożyły, dokonywały okresowej aktualizacji i przeglądu kompleksowych wielosektorowych krajowych strategii ograniczania użycia tytoniu, planów lub programów zajmujących się między innymi zagadnieniem ochrony przed dymem tytoniowym we wszystkich miejscach publicznych lub miejscach przeznaczonych do użytku zbiorowego, niezależnie od ich sytuacji własnościowej i prawa dostępu do nich;
5. zapewniały odpowiednie instrumenty mające na celu wdrożenie strategii krajowych, polityki i programów ograniczania użycia tytoniu w celu zapewnienia skutecznej ochrony przed narażeniem na dym tytoniowy;
6. poinformowały Komisję o krajowych punktach kontaktowych ograniczania użycia tytoniu oraz, w miarę możliwości w terminie sześciu miesięcy po przyjęciu niniejszego zalecenia, w celu wymiany informacji i najlepszych praktyk oraz koordynowania polityki z innymi państwami członkowskimi;
7. ściśle współpracowały między sobą oraz z Komisją w zakresie opracowania spójnych ram definicji, poziomów odniesienia i wskaźników służących wdrożeniu niniejszego zalecenia;
8. monitorowały i oceniały skuteczność środków polityki z wykorzystaniem wspomnianych wyżej wskaźników;
9. informowały Komisję o działaniach legislacyjnych i innych działaniach podejmowanych w odpowiedzi na niniejsze zalecenie oraz o wynikach monitorowania i oceny.
NINIEJSZYM ZACHĘCA KOMISJĘ DO:
1. przygotowania sprawozdania na temat wdrożenia, funkcjonowania i skutków proponowanych środków, na podstawie informacji dostarczonych przez państwa członkowskie;
2. w kontekście możliwej zmiany dyrektywy 2001/37/WE, rozważenia wszystkich środków dotyczących produktów mających na celu ograniczenie atrakcyjności wyrobów tytoniowych oraz ich właściwości uzależniających;
3. przeanalizowania zagadnień prawnych i materiałów dowodowych dotyczących wpływu jednolitych opakowań, w tym wpływu na funkcjonowanie rynku wewnętrznego.
Sporządzono w Brukseli dnia 30 listopada 2009 r.
W imieniu Rady | |
S. O. LITTORIN | |
Przewodniczący |
______
(1) Rezolucja wydana po nieobowiązkowej konsultacji (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym)
(2) Opinia z dnia 5 listopada 2009 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Dz.U. C 189 z 26.7.1989, s. 1.
(4) Dz.U. L 22 z 25.1.2003, s. 31.
(5) Dz.U. L 183 z 29.6.1989, s. 1.
(6) Zob. sprawa C-49/00 Komisja przeciwko Włochom, [2001] Zb. Orz. s. I-8575, pkt 12-13.
(7) COM(2004) 416 wersja ostateczna.
(8) COM(2007) 27 wersja ostateczna.
(9) FCTC/COP2(7) Wytyczne dotyczące ochrony przed narażeniem na dym tytoniowy, opracowane przez grupę roboczą zwołaną zgodnie z decyzją FCTC/COP1(15) konferencji stron w sprawie Ramowej konwencji Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) o ograniczeniu użycia tytoniu.
(10) Dz.U. L 194 z 18.7.2001, s. 26.
(11) Dz.U. L 226 z 10.9.2003, s. 24.
(12) Patrz: przypis 11.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2009.296.4 |
Rodzaj: | Zalecenie |
Tytuł: | Zalecenie w sprawie środowisk wolnych od dymu tytoniowego. |
Data aktu: | 30/11/2009 |
Data ogłoszenia: | 05/12/2009 |