Pomoc państwa SA.30931 - 11/C (ex N 185/10)
Plan rozwoju infrastruktury portów lotniczych
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2011/C 207/03)
(Dz.U.UE C z dnia 13 lipca 2011 r.)
Pismem z dnia 24 maja 2011 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Rumunię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State aid Greffe
Office: J-70, 3/225
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks +32 22961242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom rumuńskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
STRESZCZENIE
PROCEDURA
Dnia 17 maja 2010 r. władze rumuńskie poinformowały Komisję, zgodnie z art. 108 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) o programie pomocy przewidującym wsparcie publiczne na rzecz małych regionalnych portów lotniczych.
OPIS ŚRODKÓW
Zgłoszony środek dotyczy finansowania ze środków publicznych inwestycji przeznaczonych na infrastrukturę w piętnastu regionalnych portach lotniczych w Rumunii. Wszystkie te porty obsługiwały w momencie przekazania formalnego zgłoszenia środka pomocy poniżej 1 mln pasażerów rocznie, w związku z tym uznawane były za "małe regionalne porty lotnicze" kategorii D zgodnie z Wytycznymi wspólnotowymi dotyczącymi finansowania portów lotniczych i pomocy państwa na rozpoczęcie działalności dla przedsiębiorstw lotniczych oferujących przeloty z regionalnych portów lotniczych.
Jednak według poziomów natężenia ruchu zarejestrowanych w roku 2010 r., dwóch z tych portów lotniczych, tj. portu lotniczego w Timiszoarze i w Cluj Napoca, nie można już uznawać za małe regionalne porty lotnicze zgodnie z wytycznymi z 2005 r.
Zgłoszony środek ma wspierać przestrzeganie standardów bezpieczeństwa lotniczego w regionalnych portach lotniczych w Rumunii, stworzenie bezpiecznej i rentownej infrastruktury transportu lotniczego oraz poprawę dostępności i rozwój regionalny.
Na etapie oceny wstępnej władze rumuńskie wyjaśniły, że regionalne porty lotnicze w Rumunii zwykle przynoszą straty i że ich straty operacyjne są corocznie pokrywane przez państwo. Komisja otrzymała wyczerpujący wykaz publicznych środków finansowych udostępnionych od momentu przystąpienia Rumunii do UE portom lotniczym kategorii D, w tym również dwóm portom lotniczym, które w 2010 r. obsłużyły ponad 1 mln pasażerów.
Władze rumuńskie poinformowały, że wysokość dotacji operacyjnych przyznawanych corocznie portom lotniczym w większości przypadków kwalifikowała je jako pomoc niepodlegającą obowiązkowi zgłoszenia na podstawie decyzji Komisji 2005/842/WE z dnia 28 listopada 2005 r. w sprawie stosowania art. 86 ust. 2 Traktatu WE (obecnie art. 106 ust. 2 TFUE) do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do zarządzania usługami świadczonymi w ogólnym interesie gospodarczym. Jedynym wyjątkiem było finansowanie publiczne przyznane portowi lotniczemu w Timiszoarze, które według władz rumuńskich nie stanowi pomocy państwa, gdyż środek ten pomyślnie przechodzi test prywatnego inwestora.
Finansowanie publiczne dla portu lotniczego w Timiszoarze jest przedmiotem osobnej oceny prowadzonej przez Komisję.
OCENA ŚRODKA
Wytyczne z 2005 r. stanowią podstawę dokonania oceny, czy pomoc inwestycyjna dla operatorów portów lotniczych może zostać uznana za zgodną z art. 107 ust. 3 TFUE.
Zgodnie z pkt 61 wytycznych, Komisja bada w szczególności, czy:
a) budowa i użytkowanie infrastruktury odpowiadają jasno sprecyzowanym celom związanym z ogólnym interesem gospodarczym (rozwój regionalny, dostęp, ...);
b) infrastruktura jest niezbędna i współmierna z punktu widzenia wyznaczonego celu;
c) infrastruktura oferuje zadowalające perspektywy użytkowania w średnim okresie, zwłaszcza jeśli chodzi o infrastrukturę już istniejącą;
d) dostęp do danej infrastruktury otwarty jest dla wszystkich potencjalnych użytkowników w sposób równy i niedyskryminujący;
e) stopień wpływu na rozwój handlu nie jest sprzeczny z interesem Wspólnoty.
Jeśli chodzi o pomoc inwestycyjną, Komisja uważa, że pięć kryteriów określonych w wytycznych z 2005 r. nie zostało w pełni spełnionych. Komisja w szczególności zauważa, że:
– finansowanie publiczne może spełniać jasno określony cel związany z ogólnym interesem gospodarczym tylko w przypadku, gdy na tym samym obszarze ciążenia nie działa kilka nieprzynoszących zysków portów lotniczych. Jednak na obecnym etapie Komisja wątpi, czy warunek ten jest spełniony,
– na tym etapie występują wątpliwości, czy infrastruktura jest konieczna i proporcjonalna do wyznaczonego celu, ponieważ w tym przypadku kilka regionalnych portów lotniczych wydaje się na pierwszy rzut oka wzajemnie ze sobą konkurować,
– nie można ustalić, że istnieje duże prawdopodobieństwo wykorzystania unowocześnionej infrastruktury w perspektywie średniookresowej we wszystkich kwalifikujących się portach lotniczych,
– istnieją wątpliwości, czy kryterium wpływu na wymianę handlową jest spełnione, ponieważ nie można wykluczyć, że finansowanie zostanie skierowane do portów lotniczych, które bezpośrednio konkurują z innymi portami lotniczymi na tym samym obszarze ciążenia.
Ponadto Komisja ma wątpliwości, czy ogólne zasady dotyczące niezbędności i wymierności są w niniejszym przypadku spełnione.
Jeśli chodzi o dotacje operacyjne przyznawane corocznie portom lotniczym, na obecnym etapie Komisja stoi na stanowisku, że stanowią one pomoc niekwalifikującą się do zwolnienia z obowiązku zgłoszenia, głównie dlatego, że nie przekazano Komisji żadnych informacji mających wykazać, że obszary obsługiwane przez te porty lotnicze byłyby niewystarczająco połączone z resztą kraju, gdyby ograniczyć się wyłącznie do działania sił rynkowych. Innymi słowy, władze rumuńskie powinny wykazać, że w przypadku braku pomocy obszar ciążenia każdego z portów lotniczych byłby odizolowany od reszty kraju w stopniu wpływającym negatywnie na jego rozwój społeczny i gospodarczy.
TEKST PISMA
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2011.207.3 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Pomoc państwa - Rumunia - Pomoc państwa SA.30931 - 11/C (ex N 185/10) - Plan rozwoju infrastruktury portów lotniczych - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE. |
Data aktu: | 13/07/2011 |
Data ogłoszenia: | 13/07/2011 |