(Dz.U.UE C z dnia 21 września 2011 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 181,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Europa posiada 89 000 km linii brzegowej(1) graniczącej z dwoma oceanami i czterema morzami, a regiony przybrzeżne UE generują około 40 % jej PKB i zamieszkane są przez około 40 % jej populacji(2). Regiony przybrzeżne mają decydujący wpływ na kluczowe sektory gospodarki, takie jak transport i handel morski, morska gospodarka ekologiczna, energetyka i turystyka.
(2) W swoim komunikacie z dnia 10 października 2007 r. o "Zintegrowanej polityce morskiej Unii Europejskiej"(3) Komisja stwierdza, że zintegrowana polityka morska pozwoli Europie na skuteczniejsze podejmowanie wyzwań związanych z globalizacją i konkurencyjnością, zmianą klimatu, degradacją środowiska morskiego, ochroną i bezpieczeństwem morskim oraz bezpieczeństwem energetycznym i zrównoważonym wykorzystaniem energii. Komisja zaznacza również, że podstawę tej polityki powinien stanowić wysoki poziom badań morskich, technologii i innowacji związanych z morzem.
(3) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/56/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. ustanawiająca ramy działań Wspólnoty w dziedzinie polityki środowiska morskiego (dyrektywa ramowa w sprawie strategii morskiej)(4), która stosuje podejście do zarządzania działalnością człowieka oparte na ekosystemie, ma na celu osiągnięcie lub utrzymanie dobrego stanu środowiska w wodach morskich tworzących zróżnicowane i dynamiczne pod względem ekologicznym oceany i morza, które są czyste, zdrowe i urodzajne. Zgodnie z niniejszą dyrektywą, która ma stanowić filar dotyczący środowiska naturalnego w przyszłej polityce morskiej Unii, na szczeblu wspólnotowym wsparcie badań związanych z tą tematyką powinno być stałym elementem strategii w dziedzinie badań i rozwoju.
(4) Komunikat Komisji z dnia 3 marca 2010 r. "Europa 2020 - Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu"(5) stanowi, że Unia powinna przede wszystkim korzystać z osiągnięć unijnej polityki morskiej w celu redukcji emisji i realizacji celów z zakresu różnorodności biologicznej, dostosowania się do zmiany klimatu, zapobiegania kataklizmom i reagowania w przypadku ich wystąpienia, bardziej efektywnego wykorzystywania zasobów i przyczynienia się do zwiększenia światowego bezpieczeństwa żywnościowego.
(5) Komunikat Komisji z dnia 3 września 2008 r. "Europejska strategia na rzecz badań morskich: wykorzystanie spójnych ram europejskiej przestrzeni badawczej jako wsparcia dla zrównoważonego użytkowania mórz i oceanów"(6) ma na celu wspólne planowanie badań morskich tam, gdzie jest to uzasadnione i popierane przez zainteresowane państwa członkowskie oraz zgodne z zasadami i mechanizmami określonymi w komunikacie Komisji w tej sprawie z dnia 15 lipca 2008 r. "Wspólne planowanie badań naukowych: współpraca na rzecz skuteczniejszego sprostania wspólnym wyzwaniom"(7).
(6) Dnia 26 maja 2010 r. Rada ds. Konkurencyjności uznała, że w przypadku inicjatywy "Zdrowe i wydajne morza i oceany" wspólne planowanie badań naukowych pozwoliłoby na osiągnięcie znacznej wartości dodanej w przypadku aktualnie prowadzonych, rozdrobnionych działań państw członkowskich w tej dziedzinie badań(8). Rada przyjęła zatem konkluzje wskazujące na konieczność podjęcia inicjatywy w zakresie wspólnego planowania badań naukowych w tej dziedzinie i zwróciła się do Komisji o pomoc w jej przygotowaniu. Rada podkreśliła również, że wspólne planowanie jest procesem kierowanym przez państwa członkowskie, a Komisja pełni rolę wspomagającą. Analiza krajowych działań badawczych przedstawiona w dokumencie roboczym służb Komisji potwierdza, że istnieje konieczność lepszej koordynacji, aby zwiększyć skuteczność i oddziaływanie badań naukowych i uniknąć ich powielania, poprzez opracowanie wspólnego programu badań strategicznych.
(7) Państwa uczestniczące potwierdziły swój udział w inicjatywie w zakresie wspólnego planowania, przesyłając oficjalne pisemne zobowiązania.
(8) Wspólne planowanie badań morskich zapewniłoby koordynację badań naukowych w tej dziedzinie i wniosłoby znaczący wkład w stworzenie w pełni operacyjnej europejskiej przestrzeni badawczej w odniesieniu do mórz i oceanów, umożliwiając zrównoważone użytkowanie ich istniejących i niewykorzystanych zasobów, a także umacniając przodującą pozycję i konkurencyjność Europy w przemyśle morskim, chroniąc przy tym środowisko morskie i dostosowując się do skutków zmiany klimatu.
(9) Aby osiągnąć cele określone w niniejszym zaleceniu, państwa członkowskie powinny współpracować z Komisją przy analizie ewentualnych inicjatyw Komisji zmierzających do wspierania państw członkowskich w opracowaniu i realizacji programu badań strategicznych.
(10) Aby Komisja mogła składać Radzie i Parlamentowi Europejskiemu odpowiednie sprawozdania, państwa członkowskie powinny systematycznie przedkładać Komisji sprawozdania z postępów dokonanych w ramach przedmiotowej inicjatywy w zakresie wspólnego planowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
1. Zachęca się państwa członkowskie, aby, w miarę potrzeby, aktualizowały wspólną koncepcję współpracy i koordynacji w zakresie badań naukowych na szczeblu unijnym, która może pomóc w stawianiu czoła wyzwaniu, jakim jest utrzymanie zdrowia i wydajności mórz i oceanów oraz maksymalne wykorzystanie ich możliwości(9).
2. Zachęca się państwa członkowskie, aby opracowały wspólny program badań strategicznych określający średnioi długookresowe potrzeby i cele badawcze w dziedzinie badań nad morzami i oceanami. Program badań strategicznych powinien obejmować plan realizacji ustanawiający priorytety i harmonogram oraz określający działania, instrumenty i zasoby niezbędne do jego realizacji.
3. Zachęca się państwa członkowskie, aby uwzględniły następujące działania jako część programu badań strategicznych i planu realizacji:
a) pełne określenie i wymiana informacji na temat odpowiednich krajowych programów, badań naukowych i zdolności badawczych;
b) wzmocnienie wspólnego prognozowania i możliwości oceny technologii;
c) wymiana informacji, zasobów, najlepszych praktyk, metodyk i wytycznych;
d) określenie dziedzin lub badań naukowych, w których koordynacja lub - w stosownych przypadkach - wspólne zaproszenia do składania wniosków i łączenie zasobów byłyby korzystne;
e) określenie warunków wspólnego podejmowania badań w dziedzinach, o których mowa w lit. d);
f) wspólne korzystanie - w stosownych przypadkach - z istniejącej infrastruktury badawczej lub skoordynowane tworzenie nowej infrastruktury służącej, na przykład, do obserwacji środowiska morskiego, jak również prace nad modelami i aplikacjami odpowiadającymi na określone potrzeby;
g) wspieranie lepszej współpracy między sektorem publicznym i prywatnym, a także swobodnej innowacji między różnymi działaniami badawczymi i sektorami gospodarki związanymi z obserwacją środowiska morskiego, zasobami morskimi i działalnością związaną z morzem;
h) promowanie podejścia interdyscyplinarnego, a także zintensyfikowanie wymiany i interakcji w sektorach morskich;
i) rozwinięcie współpracy na płaszczyźnie naukowej i politycznej w zakresie istotnych kwestii, takich jak wdrażanie dyrektywy 2008/56/WE i morskiego planowania przestrzennego jako ważnego celu komunikatu w sprawie zintegrowanej polityki morskiej Unii Europejskiej.
4. Zachęca się państwa członkowskie, aby ustanowiły wspólną sprawną strukturę zarządzania w dziedzinie badań nad morzami i oceanami, uprawnioną do określania wspólnych warunków, zasad oraz procedur współpracy i koordynacji oraz do monitorowania realizacji programu badań strategicznych.
5. Zachęca się państwa członkowskie, aby wspólnie wdrażały program badań strategicznych, w tym za pośrednictwem krajowych programów badawczych i innych krajowych działań badawczych, zgodnie z wytycznymi w sprawie warunków ramowych na rzecz wspólnego planowania, opracowanymi przez ustanowioną przez Radę grupę wysokiego szczebla ds. wspólnego planowania(10).
6. Zachęca się państwa członkowskie, aby współpracowały z Komisją przy analizie ewentualnych inicjatyw Komisji zmierzających do wspierania państw członkowskich w opracowaniu i realizacji programu badań strategicznych i do koordynacji wspólnych programów z innymi inicjatywami unijnymi w tej dziedzinie, w szczególności z inicjatywą europejskich sieci obszarów badawczych związanych z sektorem morskim oraz Wspólnym Programem Badawczo-Rozwojowym na rzecz Morza Bałtyckiego (BONUS).
7. Zachęca się państwa członkowskie, aby systematycznie informowały Komisję o postępach dokonanych w ramach niniejszej inicjatywy w zakresie wspólnego planowania w formie rocznych sprawozdań z postępów w realizacji.
Sporządzono w Brukseli dnia 16 września 2011 r.
W imieniu Komisji | |
Máire GEOGHEGAN-QUINN | |
Członek Komisji |
______
(1) "Wdrażanie dyrektywy w sprawie siedlisk przyrodniczych na obszarach morskich i przybrzeżnych", Komisja Europejska, 1998, ISBN 92-828-4276-2.
(2) EUROSTAT: Statystyki w skrócie, biuletyn nr 38/2010, "Portret regionów przybrzeżnych UE".
(3) COM(2007) 574 wersja ostateczna.
(4) Dz.U. L 164 z 25.6.2008, s. 19.
(5) COM(2010) 2020.
(6) COM(2008) 534.
(7) COM(2008) 468.
(8) 10246/10.
(10) ERBN-GPC 1311/10. Wspólne planowanie badań 2008-2010 i w późniejszych latach - sprawozdanie grupy wysokiego szczebla ds. wspólnego planowania przedłożone Radzie dnia 12 listopada 2010 r. - załącznik II.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2011.276.1 |
Rodzaj: | Zalecenie |
Tytuł: | Inicjatywa w zakresie wspólnego planowania badań naukowych "Zdrowe i wydajne morza i oceany". |
Data aktu: | 16/09/2011 |
Data ogłoszenia: | 21/09/2011 |
Data wejścia w życie: | 16/09/2011 |