(201l/C 344 A/01)
(Dz.U.UE C z dnia 24 listopada 2011 r.)
Reprezentujemy
Na wniosek Komisji Europejskiej(1), w dniu 25 października 2011 r., Parlament Europejski i Rada przyjęły rozporządzenie ustanawiające Europejską Agencję ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości(2) (zwaną dalej "Agencją"). Rozporządzenie zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 1 listopada 2011 r. i weszło w życie dwudziestego dnia po publikacji.
Zgodnie z rozporządzeniem Agencja jest organem Unii i posiada osobowość prawną. Agencja ta będzie odpowiedzialna za długoterminowe zarządzanie operacyjne systemem informacyjnym Schengen drugiej generacji (SIS II)(3), wizowym systemem informacyjnym (VIS)(4) oraz systemem Eurodac(5). W przyszłości Agencji może zostać powierzone zadanie przygotowania i rozwijania innych wielkoskalowych systemów informatycznych w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości oraz zarządzanie nimi, w razie nałożenia takiego obowiązku w drodze odrębnego instrumentu prawnego.
Głównym zadaniem Agencji będzie zapewnienie długoterminowego zarządzania operacyjnego SIS II, VIS i Eurodac oraz funkcjonowania systemów 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu, gwarantując tym samym skuteczne, bezpieczne i nieprzerwane działanie systemów informatycznych. Agencja będzie również odpowiedzialna za przyjęcie niezbędnych środków w celu zapewnienie bezpieczeństwa systemów i bezpieczeństwa danych. Poza tymi zadaniami na poziomie operacyjnym, Agencja będzie odpowiedzialna za realizację zadań związanych z sprawozdawczością, publikowaniem, monitorowaniem, organizowaniem konkretnych szkoleń dotyczących wykorzystania systemów, wdrażaniem projektów pilotażowych na podstawie konkretnego i dokładnego wniosku Komisji, jak również monitorowaniem badań istotnych dla operacyjnego zarządzania systemami.
Siedziba Agencji będzie się mieścić w Tallinie (Estonia). Zadania związane z rozwojem obecnych i przyszłych systemów oraz ich zarządzaniem operacyjnym będą realizowane w Strasburgu (Francja). Centrum rezerwowe będzie założone w Sankt Johann im Pongau (Austria).
Przewiduje się, że do 2013 r. Agencja zatrudni około 120 osób.
Środki na zobowiązania na lata 2011-2013 zostały oszacowane na 107,8 min EUR. Ostateczna kwota zostanie określona przez władzę budżetową podczas sporządzania rocznego budżetu.
Oferujemy
Dyrektor wykonawczy będzie zarządzał Agencją i ją reprezentował. Dyrektor będzie prawnym przedstawicielem Agencji i będzie współtworzył jej zewnętrzny wizerunek. Dyrektor będzie osobą niezależną w pełnieniu swoich funkcji, a za swoje działania odpowiadać będzie przed zarządem. W skład zarządu wchodzić będzie jeden przedstawiciel każdego państwa członkowskiego i dwóch przedstawicieli Komisji.
Dyrektor wykonawczy odegra bardzo ważną rolę w trakcie tworzenia Agencji. Dyrektor odpowiedzialny będzie za ustanowienie środków administracyjnych, operacyjnych i finansowych potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania Agencji, jak również za rekrutację najważniejszych pracowników.
Bez uszczerbku dla uprawnień zarządu, dyrektor wykonawczy ponosi pełną odpowiedzialność za realizację zadań powierzonych Agencji i podlega corocznej procedurze udzielania absolutorium z wykonania budżetu przeprowadzanej przez Parlament Europejski. Parlament Europejski i Rada mogą wezwać dyrektora wykonawczego do przedstawienia sprawozdania z realizacji powierzanych mu zadań.
Do obowiązków dyrektora wykonawczego należeć będzie w szczególności:
Aby uzyskać dalsze informacje, należy zapoznać się z tekstem rozporządzenia.
Poszukujemy
Kandydaci powinni wykazać się:
Wymagania
Kandydaci zostaną zakwalifikowani do etapu selekcji na podstawie następujących kryteriów formalnych, których spełnienie musi nastąpić przed upływem terminu zgłaszania kandydatur:
Niezależność i oświadczenie o ewentualnym konflikcie interesów
Dyrektor będzie miał obowiązek złożenia oświadczenia, w którym zobowiąże się do działania w sposób niezależny w interesie publicznym, a także oświadczenia dotyczącego konfliktu interesów, które można by uznać za mające niekorzystny wpływ na jego niezależność. W swoim podaniu kandydaci muszą potwierdzić gotowość do złożenia takich oświadczeń.
Wyłoniony kandydat zostanie poddany procedurze sprawdzającej w celu uzyskania poświadczenia bezpieczeństwa.
Procedura wyboru i powołanie
Procedura wyboru rozpoczynana jest z zastrzeżeniem dostępności środków w budżecie Agencji oraz pod warunkiem, że odpowiednie stanowiska zostaną przewidziane w planie zatrudnienia.
Na potrzeby procedury wyboru powołana zostanie komisja kwalifikacyjna. Komisja ta zaprosi na rozmowę kwalifikacyjną kandydatów o profilu najlepiej odpowiadającym specyficznym wymaganiom związanym ze stanowiskiem. Kandydaci zostaną wybrani na podstawie ich osiągnięć zgodnie z kryteriami określonymi powyżej. Kandydaci zakwalifikowani przez komisję kwalifikacyjną zostaną zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną, przeprowadzaną przez działający w Komisji Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania, i będą musieli odbyć testy przeprowadzane metodą oceny zintegrowanej przez zewnętrzne firmy rekrutacyjne. Kandydaci zakwalifikowani przez Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania zostaną następnie zaproszeni na rozmowy z właściwymi komisarzami.
Po tych rozmowach Komisja sporządzi wstępną listę zakwalifikowanych kandydatów, która zostanie przekazana zarządowi Agencji. Zarząd przeprowadzi rozmowę z kandydatami i wybierze spośród nich kandydata na stanowisko dyrektora. Umieszczenie kandydata na liście nie gwarantuje zatrudnienia. Kandydaci mogą zostać zaproszeni na dodatkowe rozmowy lub testy poza wymienionymi powyżej. Zarząd może wnieść o powtórne przeprowadzenie procedury, jeżeli uzna, że żaden z kandydatów, którzy znaleźli się na wstępnej liście, nie jest odpowiedni.
Przed powołaniem kandydat wybrany przez zarząd wzywany jest do złożenia oświadczenia przed właściwą komisją (właściwymi komisjami) Parlamentu Europejskiego i udzielenia odpowiedzi na pytania członków komisji. Po złożeniu przez kandydata takiego oświadczenia Parlament Europejski przyjmuje opinię zawierającą uwagi na temat wybranego kandydata. Zarząd informuje Parlament Europejski o sposobie uwzględnienia tej opinii. Opinię tę traktuje się jako osobistą i poufną do chwili powołania kandydata.
Ostateczną decyzję w sprawie powołania dyrektora wykonawczego podejmuje zarząd.
Okres sprawowania funkcji
Dyrektor wykonawczy zostanie powołany przez zarząd w charakterze pracownika agencji na czas określony w grupie zaszeregowania AD 14 zgodnie z art. 2 lit. a) warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej(7) na okres pięciu lat. Podczas dziewięciu miesięcy poprzedzających koniec pięcioletniej kadencji zarząd w bliskiej współpracy z Komisją przeprowadza ocenę. W ocenie tej zarząd uwzględni w szczególności wyniki pierwszej kadencji oraz sposób ich osiągnięcia.
Zarząd, uwzględniając sprawozdanie oceniające, może jednokrotnie przedłużyć kadencję dyrektora wykonawczego na maksymalny okres trzech lat, wyłącznie gdy jest to uzasadnione zadaniami i zobowiązaniami Agencji. W takim przypadku zarząd informuje Parlament Europejski o zamiarze przedłużenia kadencji dyrektora wykonawczego. W ciągu miesiąca poprzedzającego przedłużenie jego kadencji dyrektor zostaje wezwany do złożenia oświadczenia przed właściwą komisją (właściwymi komisjami) Parlamentu Europejskiego i udzielenia odpowiedzi na pytania członków komisji.
Dyrektor wykonawczy odpowiada przed Zarządem.
Zwolnienie
Dyrektor wykonawczy może być odwołany ze stanowiska przez zarząd. Zarząd podejmuje decyzję większością dwóch trzecich głosów wszystkich członków uprawnionych do głosowania.
Polityka równych szans
Agencja stosuje politykę równych szans i niedyskryminacji zgodnie z art. Id regulaminu pracowniczego(7).
Warunki zatrudnienia
Miejscem zatrudnienia jest Tallin, w którym będzie się mieścić siedziba agencji. Oczekuje się, że dyrektor wykonawczy obejmie stanowisko jesienią 2012 r.
Procedura zgłaszania kandydatur
Aby zgłoszenie było ważne, kandydat musi złożyć:
Niepełne podania zostaną odrzucone.
Na obecnym etapie nie należy załączać dokumentów uzupełniających (np. poświadczonych kopii dyplomów, referencji, dokumentów potwierdzających doświadczenie zawodowe itp.). Przedkłada się je na życzenie na późniejszym etapie procedury.
Zgłoszenia, najlepiej w języku angielskim, francuskim lub niemieckim, należy przesyłać pocztą elektroniczną na adres:
HOME-selections-IT-AGENCY-ED@ec.europa.eu
Kandydaci, którzy nie mogą przesłać zgłoszenia pocztą elektroniczną, mogą je przesłać listem poleconym lub przesyłką kurierską na następujący adres w Komisji Europejskiej w Brukseli:
European Commission
"Home Affairs" Directorate General
Shared Resources Directorate, Unit 02 (Humań Resources)
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIE
Na powyższy adres należy również bezzwłocznie zgłaszać każdą zmianę adresu.
Dodatkowych informacji udziela:
Ioan-Dragos Tudorache
Head of Unit
Unit C 2 - IT Projects: Infrastructure and legał matters
Directorate-General Home Affairs
European Commission
Ioan-Dragos.Tudorache@ec.europa.eu
Termin rejestracji kandydatów
Zgłoszenie musi zostać przesłane pocztą elektroniczną albo listem poleconym nie później niż w czwartek 22 grudnia 2011 r. (decyduje data wysłania wiadomości lub data stempla pocztowego).
Zgłoszenia wysłane pocztą kurierską muszą zostać doręczone na podany powyżej adres przed godziną 17.00 (czasu obowiązującego w Brukseli) podanego powyżej dnia.
Komisja zastrzega sobie prawo do przedłużenia terminu rejestracji kandydatów na wymienione stanowisko wyłącznie poprzez odpowiednie ogłoszenie w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Ważne informacje dla kandydatów
Prace komisji selekcyjnych są tajne. Kandydatom nie wolno nawiązywać bezpośredniego ani pośredniego kontaktu z członkami komisji, ani też prosić o nawiązanie takiego kontaktu w ich imieniu.
Ochrona danych osobowych
Komisja i agencja zapewnią przetwarzanie danych osobowych kandydatów w sposób zgodny z przepisami rozporządzenia o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(9).
(1) Zmieniony wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego agencje do spraw zarządzania operacyjnego wielkoskalowymi systemami informatycznymi w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości - COM(2010) 93 wersja ostateczna.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1077/2011 z dnia 25 października 2011 r. ustanawiające Europejską Agencje ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (Dz.U. L 286 z 1.11.2011, s. 1).
(3) Rozporządzenie (WE) nr 1987/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie utworzenia, funkcjonowania i użytkowania Systemu Informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II) (Dz.U. L 381 z 28.12.2006, s. 4) oraz decyzja Rady 2007/553/WSiSW z dnia 12 czerwca 2007 r. w sprawie utworzenia, funkcjonowania i użytkowania systemu informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II) (Dz.U. L 205 z 7.8.2007, s. 63).
(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie wizowego systemu informacyjnego (VIS) oraz wymiany danych pomiędzy państwami członkowskimi na temat wiz krótkoterminowych (rozporządzenie w sprawie VIS) (Dz.U. L218z 13.8.2008, s. 60).
(5) Rozporządzenie Rady (WE) nr 2725/2000 z dnia 11 grudnia 2000 r. dotyczące ustanowienia systemu "Eurodac" do porównywania odcisków palców w celu skutecznego stosowania konwencji dublińskiej, (Dz.U. L 316 z 15.12.2000, s. 1).
(6) Kandydaci powinni w swoim życiorysie wyszczególnić przynajmniej w odniesieniu do wspomnianych pięciu lat, podczas których zdobyli doświadczenie na wyższych stanowiskach kierowniczych: 1) nazwy zajmowanych stanowisk kierowniczych i pełnione funkcje; 2) liczbę pracowników znajdujących się pod ich kierownictwem w czasie zajmowania przez nich tych stanowisk; 3) wielkość budżetu, którym zarządzali; oraz 4) liczbę szczebli organizacyjnych w hierarchii powyżej i poniżej ich stanowiska oraz liczbę osób na równorzędnych stanowiskach.
(7) Dz.U. L 124 z 27.4.2004, s.l.
(8) Życiorys w formacie Europass można pobrać ze strony: http://europass.cedefop.europa.eu/htm/index.htm.
(9) Rozporządzenie (WE) nr45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. (Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1).
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2011.344A.1 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Nabór na stanowisko dyrektora wykonawczego (grupa zaszeregowania AD 14) Europejskiej Agencji ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości - COM/2011/10318. |
Data aktu: | 24/11/2011 |
Data ogłoszenia: | 24/11/2011 |