(2012/C 147/01)
(Dz.U.UE C z dnia 25 maja 2012 r.)
EUROPEJSKI INSPEKTOR OCHRONY DANYCH,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 16,
uwzględniając Kartę praw podstawowych Unii Europejskiej, w szczególności jej art. 7 i 8,
uwzględniając dyrektywę 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych(1),
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(2), w szczególności jego art. 28 ust. 2,
PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCĄ OPINIĘ:
1. WPROWADZENIE
1.1. Konsultacja z EIOD
1.2. Cele i zakres wniosków
1.3. Cel opinii EIOD
2. ANALIZA WNIOSKÓW
2.1. Stosowanie ustawodawstwa dotyczącego ochrony danych
2.2. Obowiązek prowadzenia rejestrów i sprawozdawczości transakcji
2.2.1. Obowiązek w świetle proponowanego rozporządzenia
2.2.2. Obowiązek w świetle proponowanej dyrektywy
2.3. Obowiązek rejestrowania rozmów telefonicznych lub korespondencji elektronicznej
Celowość
Niezbędność i proporcjonalność
Okres zatrzymywania danych
2.4. Uprawnienia właściwych organów
2.4.1. Uprawnienie do przeprowadzania kontroli na miejscu
2.4.2. Uprawnienie do żądania wydania rejestrów połączeń telefonicznych i rejestrów przesyłu danych
2.5. Publikacja sankcji i innych środków
2.5.1. Obowiązkowa publikacja sankcji
2.5.2. Niezbędność i proporcjonalność publikacji
2.5.3. Potrzeba odpowiednich gwarancji
2.5.4. Wnioski dotyczące publikacji
2.6. Zgłaszanie przypadków naruszenia
2.7. Współpraca pomiędzy właściwymi organami państw członkowskich a EUNGiPW
2.7.1. Współpraca w ramach proponowanej dyrektywy
2.7.2. Współpraca w ramach proponowanego rozporządzenia
2.8. Wymiana informacji z państwami trzecimi
3. WNIOSKI
(1) Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31.
(2) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.
(3) Opinie EIOD z dnia 10 lutego 2012 r. w sprawie pakietu ustawodawczego dotyczącego przeglądu ustawodawstwa bankowego, agencji ratingowych, rynków instrumentów finansowych (MiFID/MiFIR) oraz nadużyć na rynku.
(4) Dz.U. L 145 z 30.4.2004, s. 1.
(5) Zob. motywy 20, 30 i 45 proponowanego rozporządzenia oraz motywy 41, 43, 69 i 103 proponowanej dyrektywy.
(6) COM(2011) 651.
(7) Wniosek Komisji dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wykorzystywania informacji poufnych i manipulacji na rynku, COM(2011) 651.
(8) Zob. opinia EIOD z dnia 10 lutego 2012 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wykorzystywania informacji poufnych i manipulacji na rynku, COM(2011) 651.
(9) Wskazówki techniczne CESR dla Komisji Europejskiej w kontekście przeglądu MiFID - Ochrona inwestorów i pośrednicy, 29 lipca 2010 r., CESR/10-417 s. 7, http://www.esma.europa.eu/system/files/10_417.pdf
(10) Ocena skutków, s. 150.
(11) COM(2011) 651 wersja ostateczna.
(12) Artykuł 6 ust. 1 lit. e) dyrektywy 95/46/WE.
(13) Ocena skutków, s. 150.
(14) Zob. analiza CESR wspomniana w pkt 26 powyżej.
(15) COM(2011) 651.
(16) Zob. niedawna opinia EIOD z dnia 10 lutego 2012 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wykorzystywania informacji poufnych i manipulacji na rynku.
(17) Zob. art. 6 ust. 1 dyrektywy 2002/58/WE (Dz.U. L 201 z 31.7.2002, s. 37).
(18) Zgodnie z art. 15 ust. 1 dyrektywy 2002/58/WE ograniczenia takie "stanowią środki niezbędne, właściwe i proporcjonalne w ramach społeczeństwa demokratycznego do zapewnienia bezpieczeństwa narodowego (tj. bezpieczeństwa państwa), obronności, bezpieczeństwa publicznego oraz zapobiegania, dochodzenia, wykrywania i karania przestępstw kryminalnych lub niedozwolonego używania systemów łączności elektronicznej, jak określono w art. 13 ust. 1 dyrektywy 95/46/WE. W tym celu, Państwa Członkowskie mogą, między innymi, uchwalić środki ustawodawcze przewidujące przechowywanie danych przez określony czas uzasadnione na podstawie zasad ustanowionych w niniejszym ustępie [...]".
(19) Zob. np. wyrok z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawach połączonych C-92/09 i C-93/09, Volker und Markus Schecke GbR (C-92/09), Hartmut Eifert (C-92/09) przeciwko Land Hessen, dotychczas nieopublikowany w Zb. Orz., pkt 74.
(20) Zob. sprawozdanie z oceny skutków, s. 42 i nast.
(21) Zob. również s. 43 - ocena skutków wariantu "harmonizacja minimalna" dla praw podstawowych: "Wariant koliduje z art. 7 (poszanowanie życia prywatnego i rodzinnego) i art. 8 (ochrona danych osobowych) oraz ewentualnie z art. 47 (prawo do skutecznego środka prawnego i dostępu do bezstronnego sądu) i art. 48 (domniemanie niewinności i prawo do obrony) Karty praw podstawowych Unii Europejskiej. Wariant przewiduje ograniczenie tych praw w ramach systemu prawnego przy jednoczesnym poszanowaniu istoty tych praw. Ograniczenie tych praw jest niezbędne dla realizacji leżącego w interesie ogółu celu zapewnienia zgodności z przepisami MiFID dla zapewnienia uczciwego i prawidłowego obrotu oraz ochrony inwestorów. Aby środki administracyjne i nakładane sankcje miały charakter legalny, muszą one być proporcjonalne do naruszenia lub przestępstwa oraz gwarantować prawo do niebycia sądzonym lub podlegania karze dwukrotnie za to samo przestępstwo, domniemanie niewinności, prawo do obrony oraz prawo do skutecznego środka prawnego i dostępu do bezstronnego sądu w każdych okolicznościach
(22) Zob. niedawna opinia EIOD z dnia 10 lutego 2012 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy w sprawie warunków podejmowania i prowadzenia działalności przez instytucje kredytowe oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi oraz wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych.
(23) "Państwa członkowskie zapewniają uwzględnianie przez właściwe organy - przy ustalaniu rodzaju sankcji lub środków administracyjnych oraz wysokości administracyjnych sankcji finansowych - wszelkich istotnych okoliczności, w tym: a) wagi naruszenia i czasu jego trwania; b) stopnia odpowiedzialności odpowiedzialnej osoby fizycznej lub prawnej; c) sytuacji finansowej odpowiedzialnej osoby fizycznej lub prawnej, której wyznacznikiem jest wysokość całkowitych obrotów odpowiedzialnej osoby prawnej lub roczny dochód odpowiedzialnej osoby fizycznej; d) skali korzyści uzyskanych lub strat unikniętych przez odpowiedzialną osobę fizyczną lub prawną, o ile można je ustalić; e) straty poniesione przez osoby trzecie w związku z naruszeniem, o ile można je ustalić; f) gotowość odpowiedzialnej osoby fizycznej lub prawnej do współpracy z właściwym organem; g) uprzednie naruszenia popełnione przez odpowiedzialną osobę fizyczną lub prawną [...]".
(24) Sprawy połączone C-92/09 i C-93/09, Schecke, pkt 56-64.
(25) W tej kwestii zob. również opinia EIOD z dnia 15 kwietnia 2011 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie reguł finansowych mających zastosowanie do budżetu rocznego Unii (Dz.U. C 215 z 21.7.2011, s. 13).
(26) Zob. przyp. 11 powyżej.
(27) Tj. zgodnie z art. 74 proponowanej dyrektywy zawierającym kryteria określania sankcji.
(28) Organy krajowe mogłyby rozważyć wprowadzenie np. następujących środków: opóźnienie publikacji do czasu oddalenia odwołania lub, jak zaproponowano w sprawozdaniu z oceny skutków, wyraźne wskazanie, iż od danej decyzji złożono odwołanie i zainteresowana osoba fizyczna winna być uznawana za niewinną do czasu uprawomocnienia się decyzji, publikacja sprostowania w przypadku uchylenia decyzji przez sąd.
(29) Zob. opinia EIOD z dnia 10 kwietnia 2007 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej (Dz.U. C 134 z 16.6.2007, s. 1).
(30) W tej kwestii zob. również dokument opublikowany przez włoski organ ds. ochrony danych "Dane osobowe zawarte m.in. w rejestrach i dokumentach organów administracji publicznej: wytyczne dotyczące ich przetwarzania przez organy publiczne w ramach łączności i dystrybucji internetowej" dostępny na stronie internetowej włoskiego organu ds. ochrony danych, http://wwwgaranteprivacy.it/garante/docjsp?ID=1803707
(31) Omawiane problemy wiążą się również z bardziej ogólnym prawem do bycia zapomnianym, którego włączenie do nowych ram ustawodawczych dotyczących ochrony danych osobowych jest obecnie przedmiotem dyskusji.
(32) Tego rodzaju środki i gwarancje mogą polegać np. na wykluczeniu indeksacji danych za pomocą zewnętrznych wyszukiwarek.
(33) Grupa Robocza Art. 29 opublikowała w 2006 r. opinię w sprawie takich systemów, koncentrując się na aspektach tego zjawiska związanych z ochroną danych: opinia 1/2006 w sprawie zastosowania unijnych zasad ochrony danych do wewnętrznych systemów informowania o nieprawidłowościach w dziedzinie księgowości, wewnętrznych kontroli księgowych, spraw związanych z audytem, zwalczania przekupstwa oraz przestępstw bankowych i finansowych (opinia Grupy w sprawie systemów informowania o nieprawidłowościach). Opinia dostępna jest na stronie internetowej Grupy Roboczej Art. 29: http://ec.europa.eu/justice/policies/privacy/workinggroup/index_en.htm
(34) Zob. ocena skutków, s. 137-138: "W związku z wprowadzeniem systemów zgłaszania nieprawidłowości (whistle-blowing schemes) pojawiają się problemy dotyczące ochrony danych osobowych (art. 8 Karty i art. 16 TFUE) oraz domniemania niewinności i prawa do obrony (art. 48 Karty). Z tego względu wdrażanie systemów informowania o nieprawidłowościach powinno w każdym przypadku odbywać się z poszanowaniem i z uwzględnieniem zasad i kryteriów ochrony danych wskazanych przez unijne organy do spraw ochrony danych, przy zapewnieniu gwarancji zgodnych z Kartą praw podstawowych.".
(35) Zob. np. opinia w sprawie reguł finansowych mających zastosowanie do budżetu rocznego Unii z dnia 15 kwietnia 2011 r. oraz opinia w sprawie dochodzeń prowadzonych przez OLAF z dnia 1 czerwca 2011 r., obie dostępne na stronie: http://www.edps.europa.eu
(36) Istotność ochrony poufności tożsamości osoby zgłaszającej przypadki naruszenia EIOD podkreślił już w piśmie do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich z dnia 30 lipca 2010 r. w sprawie 2010-0458, które jest dostępne na stronie EIOD (http://www.edps.europa.eu). Zob. również opinie EIOD w sprawie kontroli wstępnej z dnia 23 czerwca 2006 r., w sprawie dochodzeń wewnętrznych OLAF (sprawa 2005-0418) oraz z dnia 4 października 2007 r. w sprawie dochodzeń zewnętrznych OLAF (sprawy 2007-47, 2007-48, 2007-49, 2007-50, 2007-72).
(37) Zob. opinia w sprawie reguł finansowych mających zastosowanie do budżetu rocznego Unii z dnia 15 kwietnia 2011 r., dostępna na stronie: http://www.edps.europa.eu
(38) W tej kwestii zob. wytyczne EIOD dotyczące przetwarzania danych osobowych w ramach dochodzeń administracyjnych i postępowań dyscyplinarnych instytucji i organów europejskich, wskazujące na ścisły związek pomiędzy prawem dostępu osób, których dane dotyczą, a prawem osób oskarżonych do obrony (zob. s. 8 i 9) http://www.edps.europa.eu/EDPSWEB/webdav/site/mySite/shared/Documents/Supervision/Guidelines/10-04-23_Guidelines_inquiries_EN.pdf
(39) Zob. opinia na temat zgłaszania przypadków naruszeń Grupy Roboczej Art. 29, s. 13-14.
(40) W art. 23 wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wykorzystywania informacji poufnych i manipulacji na rynku (COM(2011) 651) stwierdza się, co następuje:
"1. Właściwy organ państwa członkowskiego może przekazać dane osobowe państwu trzeciemu, pod warunkiem że spełniono wymogi dyrektywy 95/46/WE, w szczególności jej art. 25 i 26, oraz tylko w poszczególnych przypadkach. Właściwy organ państwa członkowskiego zapewnia, że przekazanie danych osobowych jest konieczne dla celów niniejszego rozporządzenia. Właściwy organ zapewnia, że państwo trzecie nie przekaże danych innemu państwu trzeciemu bez wyraźnego pisemnego zezwolenia i po spełnieniu warunków określonych przez właściwy organ państwa członkowskiego. Dane osobowe przekazać można tylko państwu trzeciemu, które zapewni odpowiedni poziom ochrony danych osobowych.
2. Właściwy organ państwa członkowskiego ujawnia informacje otrzymane od właściwego organu innego państwa członkowskiego właściwemu organowi państwa trzeciego tylko pod warunkiem, że właściwy organ danego państwa członkowskiego uzyskał wyraźne pisemne zezwolenie od organu właściwego, który przekazał informacje i, w stosownych przypadkach, ujawnia informacje wyłącznie w celach, na które ten właściwy organ wyraził zgodę.
3. W przypadku gdy porozumienie o współpracy przewiduje wymianę danych osobowych, wymiana taka musi spełniać wymogi dyrektywy 95/46/WE.".
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2012.147.1 |
Rodzaj: | Opinia |
Tytuł: | Opinia w sprawie wniosku Komisji dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rynków instrumentów finansowych uchylającej dyrektywę 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz wniosku Komisji dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniającego rozporządzenie w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, partnerów centralnych i repozytoriów transakcji. |
Data aktu: | 10/02/2012 |
Data ogłoszenia: | 25/05/2012 |