(Dz.U.UE C z dnia 21 stycznia 2012 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 191 TFUE ustanawia cele polegające na zachowaniu, ochronie i poprawie jakości środowiska, a także wprowadza obowiązek, zgodnie z którym wszystkie działania unijne powinny wiązać się z wysokim poziomem ochrony, opartym na zasadzie ostrożności oraz na zasadach działania zapobiegawczego, jak również na ostrożnym i racjonalnym wykorzystaniu zasobów naturalnych.
(2) Polityka unijna ma na celu ograniczenie występowania poważnych wypadków związanych z eksploatacją podmorskich złóż ropy naftowej i gazu ziemnego oraz ograniczenie ich konsekwencji, a tym samym zwiększenie ochrony środowiska morskiego i gospodarki stref przybrzeżnych przed zanieczyszczeniami, jak również ograniczenie ewentualnych zakłóceń w rodzimej produkcji energii w Unii oraz usprawnienie mechanizmów reagowania w razie wypadku.
(3) Wypadki, które miały miejsce w wyniku działalności związanej z wydobyciem ropy naftowej i gazu ziemnego ze złóż podmorskich w 2010 r., zwłaszcza awaria platformy Deepwater Horizon w Zatoce Meksykańskiej, spowodowały przegląd polityki mającej na celu zapewnienie bezpieczeństwa morskiej działalności wydobywczej. Komisja przedstawiła swoje wstępne opinie na temat bezpieczeństwa eksploatacji podmorskich złóż ropy naftowej i gazu ziemnego w komunikacie "Problemy bezpieczeństwa w eksploatacji podmorskich złóż ropy naftowej i gazu ziemnego"(1), opublikowanym w dniu 12 października 2010 r.
(4) Ryzyko wystąpienia poważnego wypadku podczas prowadzenia działalności związanej z wydobyciem ropy naftowej i gazu ziemnego ze złóż podmorskich na wodach unijnych jest znaczne. Sektor wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego ze złóż podmorskich istnieje w kilku regionach Unii, a poza tym istnieją perspektywy jego rozwoju w kolejnych regionach na wodach Unii. Wydobycie ropy naftowej i gazu ziemnego ze złóż podmorskich stanowi istotny element bezpieczeństwa dostaw energii w UE.
(5) Mimo iż w Unii Europejskiej są już przykłady podejmowania modelowych działań w odniesieniu do krajowych praktyk regulacyjnych w dziedzinie wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego ze złóż podmorskich, zniwelowanie różnic we wdrażaniu ram regulacyjnych dotyczących eksploatacji ropy naftowej i gazu ziemnego ze złóż podmorskich może przyczynić się do dalszej poprawy bezpieczeństwa morskiej działalności wydobywczej.
(6) Za kluczowe aspekty sprawnie funkcjonującego systemu regulacyjnego uważa się ciągłą wymianę doświadczeń, identyfikację najlepszych praktyk stosowanych przez organy regulacyjne i przemysł oraz poprawę środków wykonawczych.
(7) Wartość współpracy organów zajmujących się morską działalnością wydobywczą została wyraźnie potwierdzona dzięki działaniom Forum Organów Odpowiedzialnych za Morskie Instalacje Wydobywcze na Morzu Północnym (ang. North Sea Offshore Authorities Forum, NSOAF) oraz Międzynarodowego Forum Regulatorów (ang. International Regulators Forum, IRF). Ważne jest, aby, opierając się na tych doświadczeniach, maksymalnie zwiększyć skuteczność przekazywania doświadczeń i wiedzy w ramach całej Unii przy pomocy formalnej ogólnounijnej struktury.
(8) Opierając się głównie na działaniach krajowych organów regulacyjnych, unijna grupa organów ds. wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego ze złóż podmorskich powinna uwzględnić w swoich działaniach doświadczenia zdobyte przez odpowiednie zainteresowane strony, w tym również państwa trzecie. Grupa organów powinna ułatwiać przekazywanie wiedzy między zainteresowanymi stronami i zapewniać pomoc przy opracowywaniu formalnych wytycznych dotyczących najlepszych praktyk.
(9) Cele współpracy organów ds. morskiej działalności wydobywczej dotyczące kwestii związanych z zapobieganiem poważnym wypadkom podczas prowadzenia morskiej działalności wydobywczej i reagowaniem na nie stanowią również uzupełnienie celów stałej grupy roboczej ds. górnictwa i innych gałęzi przemysłu wydobywczego, ustanowionej na mocy art. 6 decyzji Rady 2003/C 218/01 ustanawiającej Komitet Doradczy ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy, a także stanowią uzupełnienie celów wspomnianego komitetu.
(10) Bez uszczerbku dla przepisów Komisji dotyczących bezpieczeństwa, określonych w załączniku do decyzji Komisji 2001/844/WE, EWWiS, Euratom, należy określić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków grupy organów i ich przedstawicieli.
(11) Dane osobowe członków grupy organów powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(2),
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
(1) COM(2010) 560 wersja ostateczna.
(2) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2012.18.8 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja w sprawie ustanowienia unijnej grupy organów ds. wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego ze złóż podmorskich |
Data aktu: | 19/01/2012 |
Data ogłoszenia: | 21/01/2012 |
Data wejścia w życie: | 19/01/2012 |