(2012/C 225/09)
(Dz.U.UE C z dnia 27 lipca 2012 r.)
KOMITET REGIONÓW |
- Z zadowoleniem stwierdza, że Europejski Fundusz Społeczny (EFS) zachowuje swoje cechy funduszu strukturalnego oraz że nie przekształca się w europejską politykę sektorową, lecz pozostaje solidnym elementem polityki spójności UE. |
- Żywi wątpliwości co do tego, czy skromny wzrost środków przeznaczonych na EFS okaże się wystarczający, aby wesprzeć przypisane temu funduszowi ambitne cele. |
- Wzywa do jak najszybszego znalezienia bardziej odpowiedniej, innej niż dla EFS, podstawy prawnej dla działań dotyczących pomocy żywnościowej dla osób najbardziej potrzebujących. |
- Wyraża zaniepokojenie, że wskutek "pełnej zgodności" EFS z celami strategii "Europa 2020" ulegną ograniczeniu określone w traktacie zadania, jakie fundusz realizuje w ramach polityki spójności (dot. obszarów wiejskich, regionów, w których przemysł podlega przemianom, regionów wyspiarskich, przygranicznych i górskich). |
- Wyraża ubolewanie, że we wniosku nie wspomina się o wspieraniu modelu flexicurity na rynku pracy, który jest objęty jedną ze zintegrowanych wytycznych strategii "Europa 2020" (wytyczna siódma). |
- Popiera przepis, który przewiduje, że w przypadku każdego państwa członkowskiego co najmniej 20 % całkowitych zasobów EFS będzie przeznaczonych na realizację celu tematycznego "promowanie włączenia społecznego i zwalczanie ubóstwa". |
- Choć popiera dążenie do koncentracji tematycznej, nie aprobuje wybranej przez Komisję metody i procedury realizowania tego celu i opowiadałby się za większą elastycznością. |
- Wyraża rozczarowanie faktem, że art. 6 proponowanego rozporządzenia, który dotyczy udziału partnerów, ani motyw 9 absolutnie nie wspominają o samorządzie terytorialnym, a ograniczają się do wymienienia partnerów społecznych i organizacji pozarządowych. |
- Wyraża zdziwienie, że we wniosku Komisji nie przewidziano, na wzór obowiązującego rozporządzenia, współpracy transgranicznej i międzyregionalnej, które uzupełniałaby współpracę transnarodową. |
- Wyraża zadowolenie, że wskazuje się na potrzebę mobilizacji podmiotów regionalnych i lokalnych do realizacji strategii "Europa 2020" oraz możliwość wykorzystania paktów terytorialnych do osiągnięcia tego celu; wolałby również szersze ich wykorzystanie w innych funduszach. |
Sprawozdawca | Konstantinos SIMITSIS (EL/PSE), burmistrz Kawali |
Dokument źródłowy | Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1081/2006 |
COM(2011) 607 final - 2011/0268 (COD) |
KOMITET REGIONÓW
bezpośrednie odniesienie do "gwarancji opartych na polityce", które to środki mają służyć poprawie dostępu podmiotów publicznych i prywatnych do rynków kapitałowych na poziomie krajowym i regionalnym.
Poprawka 1 | |
Motyw 9 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Sprawna i skuteczna realizacja działań wspieranych przez EFS zależy od dobrego zarządzania i partnerstwa między wszystkimi właściwymi podmiotami lokalnymi i społeczno-ekonomicznymi, w szczególności między partnerami społecznymi oraz organizacjami pozarządowymi. Jest zatem konieczne, aby państwa członkowskie zachęcały partnerów społecznych i organizacje pozarządowe do wykorzystania EFS. | Sprawna i skuteczna realizacja działań wspieranych przez EFS zależy od dobrego zarządzania i partnerstwa między wszystkimi właściwymi podmiotami lokalnymi i społeczno-ekonomicznymi, w szczególności między samorządami lokalnymi i regionalnymi, partnerami społecznymi oraz organizacjami pozarządowymi. Jest zatem konieczne, aby państwa członkowskie zachęcały partnerów społecznych i organizacje pozarządowe do wykorzystania EFS partnerów społecznych i organizacje pozarządowe, a także samorządy lokalne, które obecnie są pozbawione tej możliwości. |
Uzasadnienie Zob. wyżej pkt 42-43 zaleceń politycznych. | |
Poprawka 2 | |
Artykuł 1 | |
Poprawka nie dotyczy polskiej wersji językowej | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Artykuł 1 Przedmiot Niniejsze rozporządzenie określa zadania Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS), zakres udzielanego wsparcia, przepisy szczegółowe i rodzaje wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą. |
|
Uzasadnienie | |
Zadanie EFS jest określone w traktatach (zob. art. 162 i 174-175 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej). Proponuje się zatem przywrócenie sformułowania z obowiązującego rozporządzenia (rozporządzenie nr 1081/2006), dzięki czemu brzmienie tekstu w obecnym wniosku dotyczącym rozporządzenia będzie w pełni zgodne z traktatami: art. 177 TFUE określa bowiem, że "Parlament Europejski i Rada, stanowiąc w drodze rozporządzeń zgodnie ze zwykłą procedurą prawodawczą i po konsultacji z Komitetem EkonomicznoSpołecznym oraz Komitetem Regionów, określają zadania, cele priorytetowe oraz organizację funduszy strukturalnych"(1). ______ (1) Poprawka odnosi się głównie do wersji greckiej obowiązującego rozporządzenia i obecnego wniosku dotyczącego rozporządzenia: w pierwszym mowa o "zadaniach" EFS (jak w traktacie), w drugim - o jego "zadaniu". W wersji polskiej w obu tekstach zastosowano termin "zadania" (przyp. tłum.). | |
Poprawka 3 | |
Artykuł 2 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Artykuł 2 Zadania 1. EFS wspiera dążenie do wysokiego poziomu zatrudnienia i wysokiej jakości miejsc pracy, mobilność geograficzną i zawodową pracowników, ułatwia im dostosowanie się do zmian, zachęca do wysokiego poziomu kształcenia i szkolenia, propaguje równość płci, równe szanse i niedyskryminację, wzmacnia integrację społeczną i walkę z ubóstwem, przyczyniając się tym samym do realizacji priorytetów Unii Europejskiej w zakresie wzmocnienia spójności ekonomicznej, społecznej i terytorialnej. 2. W tym celu EFS wspiera państwa członkowskie w realizacji priorytetów i głównych celów strategii "Europa 2020" na rzecz inteligentnego, trwałego i sprzyjającego włączeniu społecznemu wzrostu gospodarczego. EFS wspiera projektowanie i realizację polityk i działań, z uwzględnieniem zintegrowanych wytycznych dotyczących polityki gospodarczej i polityki zatrudnienia państw członkowskich i zaleceń Rady w sprawie krajowych programów reform. 3. EFS przynosi korzyści obywatelom, w tym grupom w niekorzystnej sytuacji, np. osobom długotrwale bezrobotnym, niepełnosprawnym, migrantom, mniejszościom etnicznym, społecznościom marginalizowanym i osobom zagrożonym wykluczeniem społecznym. EFS udziela również wsparcia dla przedsiębiorstw, systemów i struktur w celu ułatwienia ich dostosowania do nowych wyzwań, propagowania dobrych rządów oraz realizacji reform w szczególności w dziedzinie zatrudnienia, edukacji i polityk społecznych. |
Artykuł 2 Zadania 1. EFS wspiera dążenie do wysokiego poziomu zatrudnienia i wysokiej jakości miejsc pracy, mobilność geograficzną i zawodową pracowników, ułatwia im dostosowanie się do zmian, zachęca do wysokiego poziomu kształcenia i szkolenia, propaguje równość płci, równe szanse i niedyskryminację, wzmacnia integrację społeczną i walkę z ubóstwem, przyczyniając się tym samym do realizacji priorytetów Unii Europejskiej w zakresie wzmocnienia spójności ekonomicznej, społecznej i terytorialnej. 2. W tym celu EFS wspiera państwa członkowskie w realizacji priorytetów i głównych celów strategii "Europa 2020" na rzecz inteligentnego, trwałego i sprzyjającego włączeniu społecznemu wzrostu gospodarczego. EFS wspiera projektowanie i realizację polityk i działań, z uwzględnieniem m.in. zintegrowanych wytycznych dotyczących polityki gospodarczej i polityki zatrudnienia państw członkowskich i zaleceń Rady w sprawie krajowych programów reform. 3. EFS przynosi korzyści obywatelom, w tym grupom w niekorzystnej sytuacji, np. osobom długotrwale bezrobotnym, niepełnosprawnym, migrantom, mniejszościom etnicznym, społecznościom marginalizowanym i osobom zagrożonym wykluczeniem społecznym. EFS udziela również wsparcia dla przedsiębiorstw, systemów i struktur w celu ułatwienia ich dostosowania do nowych wyzwań, propagowania dobrych rządów oraz realizacji reform w szczególności w dziedzinie zatrudnienia, edukacji i polityk społecznych. |
Uzasadnienie | |
1. W wersji greckiej proponuje się zmianę tytułu artykułu, uzasadniając ją analogicznie do poprawki 1 (ta część poprawki 3 nie dotyczy wersji polskiej - przyp. tłum.). 2. Aby podkreślić znaczenie wymiaru terytorialnego polityki spójności oraz przedstawić problemy i różnice regionalne w odpowiednim kontekście z uwzględnieniem strategii "Europa 2020", można by dodać zwrot "m.in.", łagodząc w ten sposób wydźwięk stwierdzenia na temat wpływu wytycznych i zaleceń na programy operacyjne EFS. 3. Jest rzeczą zaskakującą, że wśród grup będących beneficjentami EFS wymienia się "mniejszości etniczne". Wzmianka ta i rozróżnienie, jakie ona wprowadza, mogą w wielu państwach członkowskich być źródłem poważnych problemów związanych z prawem międzynarodowym i krajowym. | |
Poprawka 4 | |
Artykuł 3 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Artykuł 3 Zakres wsparcia 1. W odniesieniu do niżej wymienionych celów, zgodnie z art. 9 rozporządzenia (UE) nr [...] EFS wspiera następujące priorytety inwestycyjne: (a) promowanie zatrudnienia i mobilności pracowników przez: (i) zapewnianie dostępu do zatrudnienia osobom poszukującym pracy i nieaktywnym zawodowo, w tym podejmowanie lokalnych inicjatyw na rzecz zatrudnienia oraz wspieranie mobilności pracowników; (ii) trwałą integrację na rynku pracy ludzi młodych bez pracy, którzy nie uczestniczą w kształceniu lub szkoleniu; (iii) pracę na własny rachunek, przedsiębiorczość i tworzenie przedsiębiorstw; (iv) równość mężczyzn i kobiet oraz godzenie życia zawodowego i prywatnego; (v) przystosowanie pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców do zmian; (vi) aktywne i zdrowe starzenie się; (vii) modernizację i wzmocnienie roli instytucji działających na rynku pracy, w tym działania mające na celu zwiększanie transnarodowej mobilności pracowników; (b) inwestowanie w edukację, umiejętności i uczenie się przez całe życie przez: (i) ograniczenie przedwczesnego kończenia nauki szkolnej oraz zapewnienie równego dostępu do dobrej jakości edukacji elementarnej, kształcenia podstawowego i średniego; (ii) poprawę jakości, skuteczności i dostępności szkolnictwa wyższego oraz kształcenia na poziomie równoważnym w celu zwiększenia udziału i poziomu osiągnięć; (iii) poprawę dostępności uczenia się przez całe życie, podniesienie umiejętności i kwalifikacji siły roboczej i zwiększenie dopasowania systemów kształcenia i szkolenia do potrzeb rynku pracy; (c) promowanie włączenia społecznego i zwalczanie ubóstwa przez: (i) aktywną integrację; (ii) integrację społeczności marginalizowanych, takich jak Romowie; (iii) zwalczanie dyskryminacji ze względu na płeć, rasę lub pochodzenie etniczne, religię lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną; (iv) ułatwianie dostępu do niedrogich, trwałych oraz wysokiej jakości usług, w tym opieki zdrowotnej i usług socjalnych świadczonych w interesie ogólnym; (v) wspieranie gospodarki społecznej I przedsiębiorstw społecznych; (vi) lokalne strategie rozwoju realizowane przez społeczność; (d) wzmacnianie zdolności instytucjonalnych i skuteczności administracji publicznej przez: (i) inwestycje w zdolności instytucjonalne i w skuteczność administracji publicznych oraz usług publicznych w celu przeprowadzenia reform, z uwzględnieniem lepszego stanowienia prawa i dobrych rządów. Ten priorytet inwestycyjny ma zastosowanie wyłącznie na terytorium tych państw członkowskich, w których skład wchodzi co najmniej jeden region sklasyfikowany na poziomie NUTS 2, zgodnie z definicją w art. 82 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) nr [...], lub w państwach członkowskich kwalifikujących się do wsparcia przez Fundusz Spójności; (ii) budowanie potencjału podmiotów kształtujących politykę w zakresie zatrudnienia i edukacji oraz politykę społeczną i wspieranie paktów sektorowych i terytorialnych na rzecz realizacji reform na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym. 2. Przez priorytety inwestycyjne wymienione w ust. 1 EFS przyczynia się również do realizacji innych celów tematycznych wymienionych w art. 9 rozporządzenia (UE) nr [...], zwłaszcza przez: (a) wsparcie przejścia do gospodarki niskoemisyjnej, odpornej na zmianę klimatu, zasobooszczędnej i sprzyjającej ochronie środowiska, przez reformę systemów kształcenia i szkolenia, a także dostosowanie umiejętności i kwalifikacji, podnoszenie kwalifikacji siły roboczej i tworzenie nowych miejsc pracy w sektorach związanych ze środowiskiem naturalnym i energią; (b) zwiększenie dostępności, wykorzystania i jakości technologii informacyjno-komunikacyjnych przez rozwój kultury informatycznej, inwestycje w e-integrację, e-umiejętności i umiejętności związane z przedsiębiorczością; (c) wspieranie badań naukowych, rozwoju technologii oraz innowacji przez rozwój studiów podyplomowych, szkolenie naukowców, działania służące tworzeniu sieci kontaktów i nawiązywaniu współpracy partnerskiej między instytucjami szkolnictwa wyższego, ośrodkami i przedsiębiorstwami badawczymi i technologicznymi; (d) poprawę konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw przez wspieranie zdolności przystosowania się przedsiębiorstw I pracowników oraz zwiększenie inwestycji w kapitał ludzki. |
Artykuł 3 Zakres wsparcia 1. W odniesieniu do niżej wymienionych celów, zgodnie z art. 9 rozporządzenia (UE) nr [...] EFS wspiera następujące priorytety inwestycyjne: (a) promowanie zatrudnienia i mobilności pracowników przez: (i) zapewnianie dostępu do zatrudnienia osobom poszukującym pracy i nieaktywnym zawodowo, w tym podejmowanie lokalnych inicjatyw na rzecz zatrudnienia oraz wspieranie mobilności pracowników, przede wszystkim w najbardziej wysuniętych na północ regionach o bardzo niskiej gęstości zaludnienia, regionach wyspiarskich i górskich oraz regionach najbardziej oddalonych; (ii) trwałą integrację na rynku pracy ludzi młodych bez pracy, którzy nie uczestniczą w kształceniu lub szkoleniu; (iii) pracę na własny rachunek, przedsiębiorczość i tworzenie przedsiębiorstw; (iv) równość mężczyzn i kobiet oraz godzenie życia zawodowego i prywatnego; (v) przystosowanie pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców do zmian, w szczególności w regionach, w których przemysł podlega przemianom; (vi) aktywne i zdrowe starzenie się; (vii) modernizację i wzmocnienie roli instytucji działających na rynku pracy, w tym działania mające na celu zwiększanie transnarodowej mobilności pracowników; (b) inwestowanie w edukację, umiejętności i uczenie się przez całe życie przez: (i) ograniczenie przedwczesnego kończenia nauki szkolnej oraz zapewnienie równego dostępu do dobrej jakości edukacji elementarnej, kształcenia podstawowego i średniego; (ii) poprawę jakości, skuteczności i dostępności szkolnictwa wyższego oraz kształcenia na poziomie równoważnym w celu zwiększenia udziału i poziomu osiągnięć; (iii) poprawę dostępności uczenia się przez całe życie, podniesienie umiejętności i kwalifikacji siły roboczej i zwiększenie dopasowania systemów kształcenia i szkolenia do potrzeb rynku pracy; (c) promowanie włączenia społecznego i zwalczanie ubóstwa przez: (i) aktywną integrację osób wyłączonych z rynku pracy; (ii) integrację społeczności marginalizowanych, takich jak Romowie; (iii) zwalczanie dyskryminacji ze względu na płeć, rasę lub pochodzenie etniczne, religię lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną; (iv) ułatwianie dostępu do niedrogich, trwałych oraz wysokiej jakości usług, w tym opieki zdrowotnej i usług socjalnych świadczonych w interesie ogólnym; (v) wspieranie gospodarki społecznej I przedsiębiorstw społecznych; (vi) lokalne strategie rozwoju realizowane przez społeczność; (d) wzmacnianie zdolności instytucjonalnych i skuteczności administracji publicznej przez: (i) inwestycje w zdolności instytucjonalne i w skuteczność administracji publicznych oraz usług publicznych w celu przeprowadzenia reform, z uwzględnieniem lepszego stanowienia prawa i dobrych rządów. Ten priorytet inwestycyjny ma zastosowanie wyłącznie na terytorium tych państw członkowskich, w których skład wchodzi co najmniej jeden region sklasyfikowany na poziomie NUTS 2, zgodnie z definicją w art. 82 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) nr [...], lub w państwach członkowskich kwalifikujących się do wsparcia przez Fundusz Spójności; (ii) budowanie potencjału podmiotów kształtujących politykę w zakresie zatrudnienia i edukacji oraz politykę społeczną i wspieranie paktów sektorowych i terytorialnych na rzecz realizacji reform na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym. (iii) rozwój potencjału w zakresie paktów terytorialnych i inicjatyw lokalnych służących promowaniu terytorialnego wymiaru EFS. 2. Przez priorytety inwestycyjne wymienione w ust. 1 EFS przyczynia się również do realizacji innych celów tematycznych wymienionych w art. 9 rozporządzenia (UE) nr [...], zwłaszcza przez: (a) wsparcie przejścia do gospodarki niskoemisyjnej, odpornej na zmianę klimatu, zasobooszczędnej i sprzyjającej ochronie środowiska, przez reformę systemów kształcenia i szkolenia, a także dostosowanie umiejętności i kwalifikacji, podnoszenie kwalifikacji siły roboczej i tworzenie nowych miejsc pracy w sektorach związanych ze środowiskiem naturalnym i energią; (b) zwiększenie dostępności, wykorzystania i jakości technologii informacyjno-komunikacyjnych przez rozwój kultury informatycznej, inwestycje w e-integrację, e-umiejętności i umiejętności związane z przedsiębiorczością; (c) wspieranie badań naukowych, rozwoju technologii oraz innowacji przez rozwój studiów podyplomowych, szkolenie naukowców, działania służące tworzeniu sieci kontaktów i nawiązywaniu współpracy partnerskiej między instytucjami szkolnictwa wyższego, ośrodkami i przedsiębiorstwami badawczymi i technologicznymi; (d) poprawę konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw przez wspieranie zdolności przystosowania się przedsiębiorstw I pracowników oraz zwiększenie inwestycji w kapitał ludzki. |
Uzasadnienie | |
To wyliczenie wyraźnie odnosi się do regionów, o których mowa w art. 174 i 349 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Poprawka służy również jaśniejszemu, lepszemu sformułowaniu przepisu, który skądinąd był skuteczny, a zarazem ma na celu lepsze promowanie i wzmocnienie instrumentu, jakim są pakty terytorialne. | |
Poprawka 5 | |
Artykuł 4 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Artykuł 4 Spójność i koncentracja tematyczna 1. Państwa członkowskie dbają o to, aby strategie i działania określone w programach operacyjnych były spójne i pomagały podejmować wyzwania wskazane w krajowych programach reform i w odnośnych zaleceniach Rady wydanych na podstawie art. 148 ust. 4 Traktatu, w celu przyczynienia się do osiągnięcia głównych celów strategii "Europa 2020" w zakresie zatrudnienia, edukacji i ograniczenia ubóstwa. 2. Co najmniej 20 % całkowitych zasobów EFS w każdym państwie członkowskim przypisanych jest do celu tematycznego "wspieranie włączenia społecznego i walka z ubóstwem" określonego w art. 9 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr [...]. 3. Państwa członkowskie dążą do koncentracji tematycznej zgodnie z następującymi ustaleniami: a) w przypadku bardziej rozwiniętych regionów państwa członkowskie przeznaczają 80 % przydziału dla każdego programu operacyjnego na maksymalnie cztery priorytety inwestycyjne określone w art. 3 ust. 1; b) w przypadku regionów w okresie przejściowym państwa członkowskie przeznaczają 70 % przydziału dla każdego programu operacyjnego na maksymalnie cztery priorytety inwestycyjne określone w art. 3 ust. 1; c) w przypadku mniej rozwiniętych regionów państwa członkowskie przeznaczają 60 % przydziału dla każdego programu operacyjnego na maksymalnie cztery priorytety inwestycyjne określone w art. 3 ust. 1. |
Artykuł 4 Spójność i koncentracja tematyczna 1. Państwa członkowskie zapewniają spójność strategii i działań określonych w programach operacyjnych oraz koncentrację strategii I działań na podejmowaniu wyzwań wskazanych dbają o to, aby określone w programach operacyjnych strategie i działania były spójne i pomagały podejmować wyzwania wskazane w krajowych programach reform i w odnośnych zaleceniach Rady wydanych na podstawie art. 148 ust. 4 Traktatu, w celu przyczynienia się do osiągnięcia głównych celów strategii "Europa 2020" w zakresie zatrudnienia, edukacji i ograniczenia ubóstwa. 2. Co najmniej 20 % całkowitych zasobów EFS w każdym państwie członkowskim przypisanych jest do celu tematycznego "wspieranie włączenia społecznego i walka z ubóstwem" określonego w art. 9 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr [...]. 3. Państwa członkowskie dążą do koncentracji tematycznej zgodnie z następującymi ustaleniami: a) w przypadku bardziej rozwiniętych regionów państwa członkowskie przeznaczają 7080 % przydziału dla każdego programu operacyjnego na maksymalnie cztery priorytety inwestycyjne określone w art. 3 ust. 1; b) w przypadku regionów w okresie przejściowym państwa członkowskie przeznaczają 6070 % przydziału dla każdego programu operacyjnego na maksymalnie cztery priorytety inwestycyjne określone w art. 3 ust. 1; c) w przypadku mniej rozwiniętych regionów państwa członkowskie przeznaczają 5060 % przydziału dla każdego programu operacyjnego na maksymalnie cztery priorytety inwestycyjne określone w art. 3 ust. 1; d) W powyższych punktach mowa o czterech priorytetach inwestycyjnych: liczbę tę można zwiększyć do sześciu, wybierając spośród priorytetów inwestycyjnych określonych w art. 3 ust. 1, jeśli uzasadniają to szczególne powody i jeśli pozwala to lepiej uwzględnić specyficzne potrzeby i priorytety każdego regionu. |
Uzasadnienie | |
Zob. wyżej pkt 37 i 38 zaleceń politycznych. | |
Poprawka 6 | |
Artykuł 5 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Artykuł 5 Wskaźniki 1. Wspólne wskaźniki określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia oraz wskaźniki specyficzne dla programu są wykorzystywane zgodnie z art. 24 ust. 3 i art. 87 ust. 2 lit. b) ppkt (ii) rozporządzenia (UE) nr [...]. Wszystkie wskaźniki są wyrażane w wartościach bezwzględnych. Wspólne wskaźniki produktu i wskaźniki produktu specyficzne dla programu odnoszą się do operacji zrealizowanych częściowo lub w pełni. O ile jest to istotne dla charakteru operacji objętych wsparciem, skumulowane wartości docelowe ujęte ilościowo ustala się na 2022 r. Wskaźniki bazowe są wyzerowane. Wspólne wskaźniki rezultatu i wskaźniki rezultatu specyficzne dla programu dotyczą osi priorytetowych lub podpriorytetowych ustalonych w ramach osi priorytetowej. Wskaźniki bazowe opierają się na najnowszych dostępnych danych naukowych. Skumulowane wartości docelowe ujęte ilościowo ustala się na 2022 r. 2. W tym samym czasie co roczne sprawozdania z realizacji instytucja zarządzająca przekazuje drogą elektroniczną ustrukturyzowane dane dotyczące każdego priorytetu inwestycyjnego. Dane te obejmują kategoryzację i wskaźniki produktu i rezultatu. |
Artykuł 5 Wskaźniki 1. Wspólne wskaźniki określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia oraz wskaźniki specyficzne dla programu są wykorzystywane zgodnie z art. 24 ust. 3 i art. 87 ust. 2 lit. b) ppkt (ii) rozporządzenia (UE) nr [...]. Wszystkie wskaźniki są wyrażane w wartościach bezwzględnych. Wspólne wskaźniki produktu i wskaźniki produktu specyficzne dla programu odnoszą się do operacji zrealizowanych częściowo lub w pełni. O ile jest to istotne dla charakteru operacji objętych wsparciem, skumulowane wartości docelowe ujęte ilościowo ustala się na 2022 r. Wskaźniki bazowe są wyzerowane. Wspólne wskaźniki rezultatu i wskaźniki rezultatu specyficzne dla programu dotyczą osi priorytetowych lub podpriorytetowych ustalonych w ramach osi priorytetowej. Wskaźniki bazowe opierają się na najnowszych dostępnych danych naukowych. Skumulowane wartości docelowe ujęte ilościowo ustala się na 2022 r. 2. W tym samym czasie co roczne sprawozdania z realizacji instytucja zarządzająca przekazuje drogą elektroniczną ustrukturyzowane dane dotyczące każdego priorytetu inwestycyjnego. Dane te obejmują kategoryzację i wskaźniki produktu i rezultatu. 1. W programach operacyjnych określone są, za zgodą państw członkowskich i zainteresowanych partnerów, wskaźniki produktu i rezultatu, które są wykorzystywane zgodnie z art. 24 ust. 3 i art. 87 ust. 2 lit. b) pakt (ii) rozporządzenia (UE) nr [...]. Wszystkie wskaźniki są wyrażane w wartościach bezwzględnych. 2. Wspólne wskaźniki określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia mają charakter orientacyjny i służą państwom członkowskim i zainteresowanym partnerom jako wskazówka przy opracowywaniu wskaźników produktu i wskaźników rezultatu dla każdego programu. 3. Przyjmowane w odniesieniu do każdego programu wskaźniki są zatwierdzane i poświadczane przez Komisję, zgodnie z art. 87 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr [...]. |
Uzasadnienie | |
Proponuje się gruntowną zmianę artykułu 5, zgodnie z uwagami zawartymi w punktach 39-41 zaleceń politycznych. | |
Poprawka 7 | |
Artykuł 6 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Artykuł 6 Udział partnerów 1. Udział partnerów społecznych i innych zainteresowanych stron, w szczególności organizacji pozarządowych, w realizacji programów operacyjnych, o których mowa w art. 5 rozporządzenia (UE) nr [...], może przyjąć formę dotacji globalnych w rozumieniu art. 112 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr [...]. W takim przypadku w programie operacyjnym określa się część programu objętą dotacją globalną, w tym orientacyjny przydział finansowy dla tej części pochodzący od każdej osi priorytetowej. 2. Aby zachęcić partnerów społecznych do odpowiedniego uczestnictwa w działaniach wspieranych przez EFS, instytucje zarządzające programu operacyjnego w regionie określonym w art. 82 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) nr [...] lub w państwach członkowskich kwalifikujących się do wsparcia przez Fundusz Spójności zapewniają przydzielenie odpowiedniej kwoty pochodzącej z zasobów EFS na działania na rzecz budowania potencjału w formie szkoleń, działań związanych z tworzeniem sieci kontaktów, pogłębiania dialogu społecznego oraz na działania podejmowane wspólnie przez partnerów społecznych. 3. Aby zachęcić organizacje pozarządowe do odpowiedniego uczestnictwa w działaniach wspieranych przez EFS i ułatwić dostęp tych organizacji do wspomnianych działań, zwłaszcza w dziedzinie włączenia społecznego, równości płci i równych szans, instytucje zarządzające programu operacyjnego w danym regionie, określone w art. 82 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) nr [...], lub w państwach członkowskich kwalifikujących się do wsparcia przez Fundusz Spójności zapewniają przydzielenie odpowiedniej kwoty pochodzącej z zasobów EFS na działania na rzecz budowania potencjału organizacji pozarządowych. |
Artykuł 6 Udział partnerów 1. Udział władz lokalnych i regionalnych, partnerów społecznych i innych zainteresowanych stron, w szczególności organizacji pozarządowych, w realizacji programów operacyjnych, o których mowa w art. 5 rozporządzenia (UE) nr [...], może przyjąć formę dotacji globalnych w rozumieniu art. 112 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr [...]. W takim przypadku w programie operacyjnym określa się część programu objętą dotacją globalną, w tym orientacyjny przydział finansowy dla tej części pochodzący od każdej osi priorytetowej. 2. Aby zachęcić partnerów społecznych do odpowiedniego uczestnictwa w działaniach wspieranych przez EFS, instytucje zarządzające programu operacyjnego w regionie określonym w art. 82 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) nr [...] lub w państwach członkowskich kwalifikujących się do wsparcia przez Fundusz Spójności zapewniają przydzielenie odpowiedniej kwoty pochodzącej z zasobów EFS na działania na rzecz budowania potencjału w formie szkoleń, działań związanych z tworzeniem sieci kontaktów, pogłębiania dialogu społecznego oraz na działania podejmowane wspólnie przez partnerów społecznych. 3. Aby zachęcić organizacje pozarządowe do odpowiedniego uczestnictwa w działaniach wspieranych przez EFS i ułatwić dostęp tych organizacji do wspomnianych działań, zwłaszcza w dziedzinie włączenia społecznego, równości płci i równych szans, instytucje zarządzające programu operacyjnego w danym regionie, określone w art. 82 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) nr [...], lub w państwach członkowskich kwalifikujących się do wsparcia przez Fundusz Spójności zapewniają przydzielenie odpowiedniej kwoty pochodzącej z zasobów EFS na działania na rzecz budowania potencjału organizacji pozarządowych. 4. Aby zachęcić mniejsze samorządy lokalne do odpowiedniego uczestnictwa w działaniach wspieranych przez EFS, instytucje zarządzające programu operacyjnego w danym regionie, określone w art. 82 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) nr [...], lub w państwach członkowskich kwalifikujących się do wsparcia przez Fundusz Spójności zapewniają przydzielenie odpowiedniej kwoty pochodzącej z zasobów EFS na działania na rzecz budowania potencjału mniejszych samorządów lokalnych. |
Uzasadnienie | |
Zob. wyżej pkt 42-46 zaleceń politycznych. | |
Poprawka 8 | |
Artykuł 9 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Artykuł 9 Innowacje społeczne 1. EFS będzie promować innowacje społeczne we wszystkich obszarach objętych zakresem EFS, jak określono w art. 3 niniejszego rozporządzenia, w szczególności w celu badania i zwiększenia możliwości innowacyjnych rozwiązań na rzecz realizacji potrzeb społecznych. 2. Państwa członkowskie same określają obszary innowacji społecznej odpowiadające szczególnym potrzebom w ich programach operacyjnych. 3. Komisja ułatwia budowanie potencjału innowacji społecznej, w szczególności przez wspieranie wzajemnego uczenia się, tworzenie sieci, rozpowszechnianie dobrych praktyk i metodyki. |
Artykuł 9 Innowacje społeczne 1. EFS będzie promować innowacje społeczne we wszystkich obszarach objętych zakresem EFS, jak określono w art. 3 niniejszego rozporządzenia, w szczególności w celu badania i zwiększenia możliwości innowacyjnych rozwiązań na rzecz realizacji potrzeb społecznych. 2. Państwa członkowskie same określają obszary innowacji społecznej wspólnie ze swoimi partnerami na poziomie lokalnym lub regionalnym. Obszary te odpowiadają szczególnym potrzebom regionów i są ustalane w ramach programów operacyjnych. odpowiadające szczególnym potrzebom w ich programach operacyjnych. 3. Komisja ułatwia budowanie potencjału innowacji społecznej, w szczególności przez wspieranie wzajemnego uczenia się, tworzenie sieci, rozpowszechnianie dobrych praktyk i metodyki. Jednocześnie dba o to, by działania dotyczące innowacji społecznych prowadzone w ramach EFS oraz działania prowadzone w ramach programu Unii Europejskiej na rzecz przemian i innowacji społecznych były spójne i wzajemnie się dopełniały. |
Uzasadnienie | |
1. Zob. wyżej pkt 48 zaleceń politycznych. 2. Chodzi o nawiązanie do art. 8 wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie programu Unii Europejskiej na rzecz przemian i innowacji społecznych, któremu KR poświęcił odrębną opinię (CdR 335/2011, sprawozdawca: Enrico Rossi (IT/PSE)), przyjętą 3 maja 2012 r. | |
Poprawka 9 | |
Artykuł 10 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Artykuł 10 Współpraca transnarodowa 1. Państwa członkowskie wspierają współpracę transnarodową w celu promowania wzajemnego uczenia się, zwiększając przez to skuteczność polityk wspieranych przez EFS. Współpraca transnarodowa wiąże się z udziałem partnerów z co najmniej dwóch państw członkowskich. 2. Państwa członkowskie mogą wybrać tematy współpracy transnarodowej z listy zaproponowanej przez Komisję i zatwierdzonej przez Komitet EFS. 3. Komisja ułatwia współpracę transnarodową w zakresie tematów, o których mowa w ust. 2, przez wzajemne uczenie się i skoordynowane lub wspólne działania. W szczególności Komisja organizuje działania unijnej platformy w celu ułatwienia wymiany doświadczeń, budowania potencjału i tworzenia sieci kontaktów, jak również rozpowszechniania odpowiednich wyników. Ponadto Komisja opracowuje skoordynowane ramy realizacji, obejmujące wspólne kryteria kwalifikowalności, rodzaje i harmonogram działań oraz wspólne podejścia metodyczne w zakresie monitorowania i oceny, w celu ułatwienia współpracy transnarodowej. |
Artykuł 10 Współpraca transgraniczna, transnarodowa i międzyregionalna 1. Państwa członkowskie wspierają współpracę transgraniczną, transnarodową ilub międzyregionalną w celu promowania wzajemnego uczenia się, zwiększając przez to skuteczność polityk wspieranych przez EFS. Współpraca transnarodowa i współpraca międzyregionalna wiążą wiąże się z udziałem partnerów z co najmniej dwóch państw członkowskich. 2. Państwa członkowskie mogą wybrać tematy współpracy transgranicznej, transnarodowej i międzyregionalnej z listy zaproponowanej przez Komisję i zatwierdzonej przez Komitet EFS. 3. Komisja ułatwia współpracę transgraniczną, transnarodową i międzyregionalną w zakresie tematów, o których mowa w ust. 2, przez wzajemne uczenie się i skoordynowane lub wspólne działania. W szczególności Komisja organizuje działania unijnej platformy w celu ułatwienia wymiany doświadczeń, budowania potencjału i tworzenia sieci kontaktów, jak również rozpowszechniania odpowiednich wyników. Ponadto Komisja opracowuje skoordynowane ramy realizacji, obejmujące wspólne kryteria kwalifikowalności, rodzaje i harmonogram działań oraz wspólne podejścia metodyczne w zakresie monitorowania i oceny, w celu ułatwienia współpracy transgranicznej, transnarodowej i międzyregionalnej. Współpraca transgraniczna, transnarodowa i międzyregionalna w ramach EFS powinna być skoordynowana z rozporządzeniem dotyczącym europejskiej współpracy terytorialnej, tak aby zapewnić koordynację między funduszami, o której mowa w rozporządzeniu dotyczącym europejskiej współpracy terytorialnej. |
Uzasadnienie | |
1. Zob. wyżej pkt 49-51 zaleceń politycznych. 2. Wcześniejsza wersja tekstu nie gwarantowała uzgodnienia współpracy transnarodowej w ramach EFS ze współpracą transnarodową w ramach europejskiej współpracy terytorialnej. 3. Współpraca terytorialna dzieli się na trzy odrębne elementy: współpracę transgraniczną, transnarodową i międzyregionalną. | |
Poprawka 10 | |
Artykuł 12 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Artykuł 12 Przepisy szczegółowe dotyczące traktowania szczególnych uwarunkowań terytorialnych 1. EFS może wspierać lokalne strategie rozwoju realizowane przez społeczność, o których mowa w art. 28 rozporządzenia (UE) nr [...], pakty terytorialne i lokalne inicjatywy na rzecz zatrudnienia, edukacji i włączenia społecznego, jak również zintegrowane inwestycje terytorialne [ITI], o których mowa w art. 99 rozporządzenia (UE) nr [...]. 2. Uzupełniając interwencje EFRR, o których mowa w art. 7 rozporządzenia (UE) nr [EFRR], EFS może wspierać zrównoważony rozwój obszarów miejskich przez strategie określające zintegrowane działania służące rozwiązywaniu problemów gospodarczych, środowiskowych I społecznych obecnych na zurbanizowanych obszarach miast, które wymienione są w umowie o partnerstwie. |
Artykuł 12 Przepisy szczegółowe dotyczące traktowania szczególnych uwarunkowań terytorialnych 1. EFS może wspierać lokalne strategie rozwoju realizowane przez społeczność, o których mowa w art. 28 rozporządzenia (UE) nr [...], pakty terytorialne i lokalne inicjatywy na rzecz zatrudnienia, edukacji i włączenia społecznego, jak również zintegrowane inwestycje terytorialne [ITI], o których mowa w art. 99 rozporządzenia (UE) nr [...]. 2. Uzupełniając interwencje EFRR, o których mowa w art. 7 rozporządzenia (UE) nr [EFRR], EFS może wspierać zrównoważony rozwój obszarów miejskich przez strategie określające zintegrowane działania służące rozwiązywaniu problemów gospodarczych, środowiskowych I społecznych obecnych na zurbanizowanych obszarach miast, które wymienione są w umowie o partnerstwie. 3. Uzupełniając interwencje EFRR, o których mowa w art. 7 rozporządzenia (UE) nr [EFRR], EFS może wspierać strategie zintegrowanego rozwoju obszarów wiejskich w celu podejmowania wyzwań gospodarczych, środowiskowych i społecznych, z którymi borykają się obszary wiejskie wymienione w umowie o partnerstwie. 4. W programach operacyjnych współfinansowanych z ESF obejmujących obszary o poważnych i trwałych niekorzystnych warunkach przyrodniczych lub demograficznych, o których mowa w art. 111 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr [...]/2012 [RWP] zwraca się szczególną uwagę na specyficzne trudności tych obszarów. |
Uzasadnienie | |
Zob. wyżej pkt 29 i 56 zaleceń politycznych. | |
Poprawka 11 | |
Artykuł 14 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Artykuł 14 Uproszczone opcje kosztów 1. Obok metod, o których mowa w art. 57 rozporządzenia (UE) nr [...], Komisja może zwrócić wydatki poniesione przez państwa członkowskie na podstawie standardowej skali kosztów jednostkowych i płatności ryczałtowych określonych przez Komisję. Do celów stosowania rozporządzenia (EU) nr [...] obliczone na tej podstawie kwoty uważa się za pomoc publiczną udzieloną beneficjentom i za wydatki kwalifikowalne. W tym celu Komisja jest upoważniona, zgodnie z art. 16, do przyjmowania aktów delegowanych dotyczących rodzaju operacji objętych wsparciem, definicji standardowej skali kosztów jednostkowych i płatności ryczałtowych oraz ich maksymalnych kwot, które mogą być dostosowane do obowiązujących wspólnie stosowanych metod. Celem audytu finansowego jest wyłącznie sprawdzenie, czy warunki zwrotu wydatków przez Komisję na podstawie standardowej skali kosztów jednostkowych i płatności ryczałtowych zostały spełnione. W przypadku zastosowania tych form finansowania państwo członkowskie może swoje wprowadzić własne zasady rachunkowości w celu wspierania operacji. Dla celów niniejszego rozporządzenia i rozporządzenia (UE) nr [...] wspomniane zasady rachunkowości i wynikające z nich kwoty nie są przedmiotem kontroli instytucji audytowej ani Komisji. 2. Zgodnie z art. 57 ust. 1 lit. d) i art. 57 ust. 4 lit. d) rozporządzenia (UE) nr [...], w celu pokrycia pozostałych kosztów kwalifikowalnych operacji można wykorzystać stawkę ryczałtową w wysokości do 40 % bezpośrednich kwalifikowalnych kosztów personelu. 3. Kwotę dotacji, która jest zwracana na podstawie kwalifikowalnego kosztu operacji, określonego według stawki ryczałtowej, standardowej skali kosztów jednostkowych i płatności ryczałtowych, o których mowa w art. 57 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr [...], można wyliczać dla każdego przypadku przez odniesienie do projektu budżetu uzgodnionego ex ante przez instytucję zarządzającą, w przypadku gdy wsparcie publiczne nie przekracza 100.000 EUR. 4. Dotacje, dla których wsparcie publiczne nie przekracza 50.000 EUR, z wyjątkiem operacji otrzymujących wsparcie w ramach programu pomocy państwa, przybierają formę płatności ryczałtowych oraz standardowej skali kosztów jednostkowych. |
Artykuł 14 Uproszczone opcje kosztów 1. Obok metod, o których mowa w art. 57 rozporządzenia (UE) nr [...], Komisja może zwrócić wydatki poniesione przez państwa członkowskie na podstawie standardowej skali kosztów jednostkowych i płatności ryczałtowych określonych przez Komisję. Do celów stosowania rozporządzenia (EU) nr [...] obliczone na tej podstawie kwoty uważa się za pomoc publiczną udzieloną beneficjentom i za wydatki kwalifikowalne. W tym celu Komisja jest upoważniona, zgodnie z art. 16, do przyjmowania aktów delegowanych dotyczących rodzaju operacji objętych wsparciem, definicji standardowej skali kosztów jednostkowych i płatności ryczałtowych oraz ich maksymalnych kwot, które mogą być dostosowane do obowiązujących wspólnie stosowanych metod, z odpowiednim uwzględnieniem doświadczeń zdobytych już podczas poprzedniego okresu programowania. Celem audytu finansowego jest wyłącznie sprawdzenie, czy warunki zwrotu wydatków przez Komisję na podstawie standardowej skali kosztów jednostkowych i płatności ryczałtowych zostały spełnione. W przypadku zastosowania tych form finansowania państwo członkowskie może swoje wprowadzić własne zasady rachunkowości w celu wspierania operacji. Dla celów niniejszego rozporządzenia i rozporządzenia (UE) nr [...] wspomniane zasady rachunkowości i wynikające z nich kwoty nie są przedmiotem kontroli instytucji audytowej ani Komisji. 2. Zgodnie z art. 57 ust. 1 lit. d) i art. 57 ust. 4 lit. d) rozporządzenia (UE) nr [...], w celu pokrycia pozostałych kosztów kwalifikowalnych operacji można wykorzystać stawkę ryczałtową w wysokości do 40 % bezpośrednich kwalifikowalnych kosztów personelu. 3. Kwotę dotacji, która jest zwracana na podstawie kwalifikowalnego kosztu operacji, określonego według stawki ryczałtowej, standardowej skali kosztów jednostkowych i płatności ryczałtowych, o których mowa w art. 57 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr [...], można wyliczać dla każdego przypadku przez odniesienie do projektu budżetu uzgodnionego ex ante przez instytucję zarządzającą, w przypadku gdy wsparcie publiczne nie przekracza 100.000 EUR. 4. Dotacje, dla których wsparcie publiczne nie przekracza 50.000 EUR, z wyjątkiem operacji otrzymujących wsparcie w ramach programu pomocy państwa, mogą przybrać przybierają formę płatności ryczałtowych oraz standardowej skali kosztów jednostkowych. 5. Przy planowaniu interwencji można zarezerwować część środków w formie dotacji globalnych na działania lokalne lub regionalne, przewidując odpowiednie przepisy dotyczące dostępu organizacji pozarządowych i partnerstw lokalnych, takie jak wyższa stopa współfinansowania czy płatności zaliczkowe dla wykonawców uczestniczących w projektach. |
Uzasadnienie | |
1. Zob. wyżej pkt 57 zaleceń politycznych. 2. Nowe sformułowanie ma zapewnić zachowanie koniecznej elastyczności w udostępnianiu zasobów EFS. | |
Poprawka 12 | |
Artykuł 15 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Artykuł 15 Instrumenty finansowe 1. Zgodnie z art. 32 rozporządzenia (UE) nr [...] EFS może wspierać działania i obszary polityki wchodzące w jego zakres przez instrumenty finansowe, takie jak systemy podziału ryzyka, instrumenty kapitałowe i dłużne, fundusze gwarancyjne, fundusze zarządzające i fundusze pożyczkowe. 2. EFS może zostać wykorzystany w celu zwiększenia dostępu do rynków kapitałowych dla podmiotów publicznych i prywatnych na szczeblu krajowym i regionalnym realizujących działania i polityki wchodzące w zakres EFS oraz dany program operacyjny przez zastosowanie gwarancji opartych na polityce EFS, z zastrzeżeniem zgody Komisji. Komisja jest upoważniona do przyjmowania aktów delegowanych zgodnie z art. 16 w celu określenia przepisów szczegółowych i warunków, łącznie z pułapami, dotyczących wniosków państw członkowskich w sprawie gwarancji opartych na polityce EFS, dopilnowując w szczególności, aby ich udzielanie tych gwarancji nie prowadziło do nadmiernego zadłużenia organów publicznych. Każdy wniosek jest oceniany przez Komisję i każda gwarancja oparta na polityce EFS jest przez nią zatwierdzana, pod warunkiem że gwarancja ta objęta jest programem operacyjnym, o którym mowa w art. 87 rozporządzenia (UE) nr [...], i że jest zgodna z przyjętymi przepisami szczegółowymi i warunkami. |
Artykuł 15 Instrumenty finansowe 1. Zgodnie z art. 32 rozporządzenia (UE) nr [...] EFS może wspierać działania i obszary polityki wchodzące w jego zakres przez instrumenty finansowe, takie jak systemy podziału ryzyka, instrumenty kapitałowe i dłużne, fundusze gwarancyjne, fundusze zarządzające i fundusze pożyczkowe, odnawialne fundusze na interwencje dotyczące udzielania mikrokredytów, a także obligacje społeczne i obligacje obywatelskie. 2. EFS może zostać wykorzystany w celu zwiększenia dostępu do rynków kapitałowych dla podmiotów publicznych i prywatnych na szczeblu krajowym i regionalnym realizujących działania i polityki wchodzące w zakres EFS oraz dany program operacyjny przez zastosowanie gwarancji opartych na polityce EFS, z zastrzeżeniem zgody Komisji. Komisja jest upoważniona do przyjmowania aktów delegowanych zgodnie z art. 16 w celu określenia przepisów szczegółowych i warunków, łącznie z pułapami, dotyczących wniosków państw członkowskich w sprawie gwarancji opartych na polityce EFS, dopilnowując w szczególności, aby ich udzielanie tych gwarancji nie prowadziło do nadmiernego zadłużenia organów publicznych. Każdy wniosek jest oceniany przez Komisję i każda gwarancja oparta na polityce EFS jest przez nią zatwierdzana, pod warunkiem że gwarancja ta objęta jest programem operacyjnym, o którym mowa w art. 87 rozporządzenia (UE) nr [...], i że jest zgodna z przyjętymi przepisami szczegółowymi i warunkami. |
Uzasadnienie Zob. wyżej pkt 60 zaleceń politycznych. |
Bruksela, 3 maja 2012 r.
Przewodnicząca | |
Komitetu Regionów | |
Mercedes BRESSO |
(1) Dosłowne tłumaczenie greckiej wersji omawianego fragmentu art. 7 wniosku w sprawie rozporządzenia. W polskiej wersji dokumentu mowa jest po prostu o "uwzględnianiu problematyki płci". (przyp. tłum.)
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2012.225.127 |
Rodzaj: | Akt przygotowawczy |
Tytuł: | Opinia "Wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego". |
Data aktu: | 03/05/2012 |
Data ogłoszenia: | 27/07/2012 |