(2013/C 135/01)
(Dz.U.UE C z dnia 14 maja 2013 r.)
WPROWADZENIE
Misja Europejskiego Trybunału Obrachunkowego |
Europejski Trybunał Obrachunkowy jest instytucją UE powołaną na mocy Traktatu w celu sprawowania kontroli nad finansami Unii. Jako zewnętrzny kontroler UE przyczynia się on do poprawy zarządzania finansami Unii i jest niezależnym strażnikiem interesów finansowych jej obywateli. |
Trybunał prowadzi prace kontrolne, na podstawie których ocenia proces poboru i wydatkowania środków finansowych UE. Bada on, czy operacje finansowe zostały właściwie zarejestrowane i wykazane, legalnie i prawidłowo przeprowadzone oraz czy zarządzano nimi w sposób zapewniający oszczędność, wydajność oraz skuteczność. Trybunał przedstawia wyniki przeprowadzonych kontroli w klarownych, stosownych i obiektywnych sprawozdaniach. Wydaje on także opinie w kwestiach dotyczących zarządzania finansami. |
Trybunał działa na rzecz rozliczalności i przejrzystości oraz wspiera Parlament Europejski i Radę w nadzorowaniu wykonania budżetu UE, zwłaszcza podczas procedury udzielania absolutorium. Trybunał stawia sobie za cel, aby być skutecznie działającą organizacją, która odgrywa zasadniczą rolę w zakresie przemian w dziedzinie kontroli i administracji publicznej. |
DOCHODY
Należności ustalone za rok 2012 oraz należności przeniesione z roku 2011
DOCHODY PRZEZNACZONE NA OKREŚLONY CEL
WYDATKI W CIĄGU ROKU
Ostateczne dostępne środki, zobowiązania i płatności z wyszczególnieniem tytułów
Tabela 5
Przesunięcia budżetowe w 2012 r.
(w EUR) | ||
Rodzaj przesunięcia | Liczba przesunięć w 2012 r. | Łączna kwota przesuniętych środków |
Pomiędzy tytułami | 5 | 3 887 000 |
Pomiędzy rozdziałami | 4 | 490 000 |
Pomiędzy artykułami | 3 | 150 000 |
Pomiędzy pozycjami | 9 | 487 550 |
Pomiędzy podpozycjami | 12 | 162 265 |
Ogółem | 33 | 5 176 815 |
Tytuł 1 - Osoby pracujące dla instytucji
Tabela 6
Ostateczne dostępne środki i zobowiązania w tytule 1
(w EUR) | |||
Rozdziały | Ostateczne środki | Środki, na które zaciągnięto zobowiązania | % |
1 0 - Członkowie instytucji | 14 592 283 | 13 785 440 | 94,47 |
1 2 - Urzędnicy i pracownicy tymczasowi | 92 334 831 | 89 015 177 | 96,40 |
1 4 - Inni pracownicy i usługi zewnętrzne | 4 148 000 | 3 810 127 | 91,85 |
1 6 - Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji | 6 773 500 | 6 390 822 | 94,35 |
Tytuł 1 - ogółem | 117 848 614 | 113 001 566 | 95,89 |
Tabela 7
Zobowiązania i płatności w tytule 1
(w EUR) | |||||
Rozdziały | Zobowiązania | Płatności | % | Środki przeniesione | % |
1 0 - Członkowie instytucji | 13 785 440 | 13 556 714 | 98,34 | 228 726 | 1,66 |
1 2 - Urzędnicy i pracownicy tymczasowi | 89 015 177 | 88 836 381 | 99,80 | 178 796 | 0,20 |
1 4 - Inni pracownicy i usługi zewnętrzne | 3 810 127 | 3 758 282 | 98,64 | 51 845 | 1,36 |
1 6 - Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji | 6 390 822 | 4 751 944 | 74,36 | 1 638 878 | 25,64 |
Tytuł 1 - ogółem | 113 001 566 | 110 903 321 | 98,14 | 2 098 245 | 1,86 |
Tytuł 2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne
Tabela 8
Ostateczne dostępne środki i zobowiązania w tytule 2
(w EUR) | |||
Rozdziały | Ostateczne środki | Środki, na które zaciągnięto zobowiązania | % |
2 0 - Budynki i koszty dodatkowe, w tym K3 | 10 741 000 | 10 702 667 | 99,64 |
2 0 - Budynki i koszty dodatkowe bez K3 | 7 741 000 | 7 702 667 | 99,50 |
2 1 - Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy: zakup, wynajem i utrzymanie | 10 525 000 | 10 500 809 | 99,77 |
2 3 - Bieżące wydatki administracyjne | 625 000 | 612 014 | 97,92 |
2 5 - Posiedzenia i konferencje | 793 000 | 684 674 | 86,34 |
2 7 - Informacja: pozyskiwanie, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie | 1 944 000 | 1 843 222 | 94,82 |
Tytuł 2 - Ogółem, w tym K3 | 24 628 000 | 24 343 386 | 98,84 |
Tytuł 2 - Ogółem bez K3 | 21 628 000 | 21 343 386 | 98,68 |
Tabela 9
Zobowiązania i płatności w tytule 2
(w EUR) | |||||
Rozdziały | Zobowiązania | Płatności | % | Środki przeniesione | % |
2 0 - Budynki i koszty dodatkowe, w tym K3 | 10 702 667 | 7 009 287 | 65,49 | 3 693 380 | 34,51 |
2 0 - Budynki i koszty dodatkowe bez K3 | 7 702 667 | 6 791 785 | 88,17 | 910 882 | 11,83 |
2 1 - Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy: zakup, wynajem i utrzymanie | 10 500 809 | 5 213 572 | 49,65 | 5 287 237 | 50,35 |
2 3 - Bieżące wydatki administracyjne | 612 014 | 293 882 | 48,02 | 318 132 | 51,98 |
2 5 - Posiedzenia i konferencje | 684 674 | 499 422 | 72,94 | 185 252 | 27,06 |
2 7 - Informacja: pozyskiwanie, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie | 1 843 222 | 747 569 | 40,56 | 1 095 653 | 59,44 |
Tytuł 2 - Ogółem, w tym K3 | 24 343 386 | 13 763 732 | 56,54 | 10 579 654 | 43,46 |
Tytuł 2 - Ogółem bez K3 | 21 343 386 | 13 546 230 | 63,47 | 7 797 156 | 36,53 |
ŚRODKI PRZENIESIONE Z 2011 R
(1) Głównie na rachunku powierniczym.
(2) Środki te obejmują koszty publikacji sprawozdania rocznego, sprawozdań specjalnych, specjalnych sprawozdań rocznych, sprawozdania niezależnego biegłego rewidenta oraz inne powiązane koszty związane np. z dystrybucją.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2013.135.1 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami za rok 2012. |
Data aktu: | 14/05/2013 |
Data ogłoszenia: | 14/05/2013 |