z dnia 18 czerwca 2013 r.
dotycząca utworzenia grupy ekspertów Komisji ds. umów dotyczących przetwarzania w chmurze
(2013/C 174/04)
(Dz.U.UE C z dnia 20 czerwca 2013 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dnia 27 września 2012 r. Komisja przyjęła Komunikat do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów pt. "Wykorzystanie potencjału chmury obliczeniowej w Europie"(1). W komunikacie tym Komisja podkreśla swój cel, jakim jest umożliwienie i ułatwienie szybszego przyjęcia modelu chmury obliczeniowej we wszystkich branżach, co może obniżyć koszty technologii informacyjnych i telekomunikacyjnych, a także, w połączeniu z nowymi praktykami w dziedzinie cyfrowej działalności gospodarczej, może wpłynąć na zwiększenie wydajności, wzrostu gospodarczego i zatrudnienia.
(2) Wśród innych działań ogłoszonych w komunikacie, Komisja zamierza podjąć kroki mające na celu opracowanie bezpiecznych i uczciwych warunków umów dotyczących usług przetwarzania w chmurze. Stanowi to odpowiedź na wątpliwości zainteresowanych stron w zakresie umów dotyczących usług przetwarzania w chmurze. Z jednej strony dostawcy usług w chmurze wskazali, że zawiłość i brak pewności związane z istniejącymi ramami prawnymi przyczyniają się do utrudniania działalności transgranicznej. Z drugiej strony chociaż istniejące prawodawstwo Unii chroni konsumentów korzystających z usług przetwarzania w chmurze, są oni często nieświadomi swoich praw i nie są informowani przez dostawcę w sposób jasny i niebudzący wątpliwości o warunkach umownych. Ponadto przedstawiciele konsumentów oraz małych i średnich przedsiębiorstw wskazali, że umowy dotyczące przetwarzania w chmurze zawierające niejasne postanowienia oraz charakteryzujące się nierównowagą stron powodują, iż niechętnie korzystają oni z usług przetwarzania w chmurze. Komisja zamierza również zająć się kwestiami związanymi z ochroną danych osobowych istotnymi dla umów dotyczących przetwarzania w chmurze.
(3) Wątpliwości użytkowników odnoszą się między innymi do pewnych kwestii umów dotyczących przetwarzania w chmurze, m.in. bezpośredniej i pośredniej odpowiedzialności i jej możliwych ograniczeń, na przykład w zakresie naruszenia bezpieczeństwa, integralności danych, poufności i ciągłości świadczenia usług, środków służących do usuwania awarii związanych z niedostępnością lub utratą danych, zmian w umowie dokonanych jednostronnie przez dostawcę po zawarciu umowy, rozwiązania umowy i jej skutków, w tym kwestii zabezpieczenia danych.
(4) Komisja zamierza ułatwić poprawę ustaleń umownych między dostawcami usług w chmurze a konsumentami i małymi podmiotami gospodarczymi. Celem jest pozyskanie zaufania do usług przetwarzania w chmurze oraz ułatwienie korzystania z nich oraz ich rozwijania, przy uwzględnieniu ich znaczącego potencjału gospodarczego. Zamierza ona również ułatwić stosowanie dyrektywy 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych(2) w zakresie istotnym dla umów dotyczących przetwarzania w chmurze.
(5) Komisja zamierza ułatwić porozumienie zainteresowanych stron promujące stosowanie bezpiecznych i uczciwych warunków umów dotyczących przetwarzania w chmurze między dostawcami usług w chmurze a konsumentami i małymi podmiotami gospodarczymi. Komisja powinna dążyć do tego celu, przy aktywnym zaangażowaniu zainteresowanych stron, wykorzystując swoją wiedzę fachową i doświadczenie w sektorze przetwarzania w chmurze. W tym celu Komisja uznaje za właściwe powołanie grupy ekspertów do spraw umów dotyczących usług przetwarzania w chmurze między dostawcami usług w chmurze a konsumentami i małymi podmiotami gospodarczymi. Zadania grupy powinny być uzupełniające wobec prac Komisji nad wzorcami umownymi dla umów o gwarantowanym poziomie usług w chmurze obliczeniowej między dostawcami usług w chmurze a ich profesjonalnymi użytkownikami.
(6) Komisja uwzględniła już problemy związane z prawem konkurencji, które wpływają na zaufanie konsumentów i podmiotów gospodarczych na jednolitym rynku treści cyfrowych we wniosku dotyczącym rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnych europejskich przepisów dotyczących sprzedaży(3). Wniosek zawiera przepisy dotyczące dostarczania "treści cyfrowych" obejmujące także niektóre aspekty związane z chmurami obliczeniowymi. Grupa ekspertów powinna pomóc w przeprowadzeniu prac uzupełniających na temat bezpiecznych i uczciwych warunków umów dla konsumentów i małych podmiotów gospodarczych w zakresie zagadnień związanych z chmurą obliczeniową, których nie obejmują wspólne europejskie przepisy dotyczące sprzedaży.
(7) W skład tej grupy powinny wchodzić zainteresowane strony, praktycy i organizacje reprezentujące dostawców usług w chmurze oraz konsumenci, w szczególności konsumenci i małe podmioty gospodarcze, jak również przedstawiciele zawodów prawniczych lub naukowcy, którzy mają wiedzę fachową na temat umów dotyczących przetwarzania w chmurze oraz kwestii związanych z ochroną danych osobowych istotnych dla umów dotyczących przetwarzania w chmurze. Do grupy można również włączyć ograniczoną liczbę specjalistów w dziedzinie prawa umów dotyczących przetwarzania w chmurze działających we własnym imieniu. Powinna ona pomóc w określeniu najlepszych praktyk w zakresie umów dotyczących przetwarzania w chmurze i prowadzić prace zmierzające do zapewnienia bezpiecznych i uczciwych warunków w umowach dotyczących przetwarzania w chmurze.
(8) Należy ustanowić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków grupy ekspertów.
(9) Dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych.
(10) Należy ustalić okres stosowania niniejszej decyzji. W odpowiednim czasie Komisja rozważy celowość przedłużenia tego okresu,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
(1) COM(2012) 529 final.
(2) Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31.
(3) COM(2011) 635 wersja ostateczna.
(4)http://ec.europa.eu/transparency/regexpert/PDF/SEC_2010_EN.pdf
(5) Dz.U. L 317 z 3.12.2001, s. 1.
(6) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2013.174.6 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Utworzenie grupy ekspertów Komisji ds. umów dotyczących przetwarzania w chmurze. |
Data aktu: | 18/06/2013 |
Data ogłoszenia: | 20/06/2013 |
Data wejścia w życie: | 18/06/2013 |