Streszczenie opinii w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego oraz zmieniającej dyrektywy 2002/65/WE, 2006/48/WE i 2009/110/WE i uchylającej dyrektywę 2007/64/WE oraz dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie opłat interchange w odniesieniu do transakcji płatniczych realizowanych w oparciu o kartę.

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego oraz zmieniającej dyrektywy 2002/65/WE, 2006/48/WE i 2009/110/WE i uchylającej dyrektywę 2007/64/WE oraz dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie opłat interchange w odniesieniu do transakcji płatniczych realizowanych w oparciu o kartę

(Niniejsza opinia jest dostępna w pełnym brzmieniu w języku angielskim, francuskim i niemieckim na stronie internetowej EIOD: http://www.edps.europa.eu)

(2014/C 38/07)

(Dz. U.UE C z dnia 8 lutego 2014 r.)

1.
Wprowadzenie
1.1.
Konsultacje z EIOD
1.
W dniu 27 lipca 2013 r. Komisja przyjęła projekt wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego oraz zmieniającej dyrektywy 2002/65/WE, 2006/48/WE i 2009/110/WE i uchylającej dyrektywę 2007/64/WE (zwanej dalej "proponowaną dyrektywą") oraz dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie opłat interchange w odniesieniu do transakcji płatniczych realizowanych w oparciu o kartę 1 . Wnioski te przesłano EIOD do konsultacji w dniu 28 lipca 2013 r.
2.
EIOD z zadowoleniem przyjmuje fakt przeprowadzenia z nim konsultacji przez Komisję oraz zamieszczenie odniesienia do niniejszej opinii w preambułach instrumentów.
3.
Przed przyjęciem proponowanego rozporządzenia EIOD miał możliwość przedstawienia Komisji nieformalnych uwag. Niektóre z nich zostały uwzględnione we wniosku. W efekcie tego zawarte w proponowanym rozporządzeniu gwarancje ochrony danych zostały wzmocnione.
4.
Wniosek dotyczący rozporządzenia nie budzi żadnych obaw z punktu widzenia ochrony danych, więc uwagi EIOD odnoszą się do proponowanej dyrektywy.
1.2.
Cele i zakres proponowanej dyrektywy
5.
Celem proponowanej dyrektywy jest wsparcie procesu dalszego rozwoju ogólnounijnego rynku płatności elektronicznych, który umożliwi konsumentom, detalistom oraz innym uczestnikom rynku czerpanie w pełni z korzyści, jakie niesie unijny rynek wewnętrzny, zgodnie z założeniami strategii "Europa 2020" i agendy cyfrowej. Aby osiągnąć ten cel i wspierać większą konkurencję, wydajność i dalsze innowacje w dziedzinie e-płatności, Komisja dostrzega potrzebę zapewnienia jasności prawa i równych warunków działania, sprzyjających uniwersalnemu obniżaniu poziomu kosztów i cen dla użytkowników usług płatniczych, zapewniających większy wybór i przejrzystość usług płatniczych, ułatwiających świadczenie innowacyjnych usług płatniczych, a także zapewniających bezpieczne i przejrzyste usługi tego rodzaju.
6.
Komisja stwierdza, że cele te zostaną osiągnięte przez aktualizację i uzupełnienie dotychczasowych ram regulujących usługi płatnicze, ustanowienie przepisów zwiększających przejrzystość, innowacyjność i bezpieczeństwo w obszarze płatności detalicznych oraz zwiększenie spójności między przepisami poszczególnych państw członkowskich, z naciskiem na uzasadnione potrzeby konsumentów.
3.
Wnioski

EIOD z zadowoleniem przyjmuje zamieszczenie w art. 84 przepisu materialnego, w którym stwierdza się, że jakiekolwiek przetwarzanie danych osobowych w ramach proponowanej dyrektywy powinno odbywać się z pełnym poszanowaniem przepisów krajowych wdrażających dyrektywę 95/46/WE i dyrektywę 2002/58/WE, jak też przepisów rozporządzenia (WE) nr 45/2001.

EIOD zaleca, aby:

-
odniesienia do obowiązującego prawa o ochronie danych zawrzeć w konkretnych zabezpieczeniach mających zastosowanie w każdej sytuacji, w której przewidywane jest przetwarzanie danych osobowych,
-
jasno wskazać w projekcie dyrektywy, że świadczenie usług płatniczych może wiązać się z przetwarzaniem danych osobowych,
-
wyraźnie wyjaśnić w proponowanej dyrektywie, że przetwarzanie danych osobowych może odbywać się w zakresie niezbędnym do świadczenia usług płatniczych,
-
dodać przepis materialny nakładający obowiązek uwzględnienia ochrony prywatności już w fazie projektowania lub domyślnej ochrony prywatności we wszystkich systemach przetwarzania danych opracowanych i wykorzystywanych w ramach proponowanej dyrektywy,
-
w odniesieniu do wymiany informacji:
(i)
wyszczególnić cele, do których dane osobowe mogą być przetwarzane przez właściwe organy krajowe, bank centralny UE, krajowe banki centralne i pozostałe organy, o których jest mowa w art. 25;
(ii)
określić rodzaj danych osobowych, jakie mogą być przetwarzane na podstawie proponowanej dyrektywy; oraz
(iii)
ustalić proporcjonalny okres zatrzymywania danych na potrzeby przetwarzania lub przynajmniej wprowadzić precyzyjne kryteria ustalania takiego okresu,
-
w art. 22 wprowadzić wymóg, aby właściwe organy zwracały się o dokumenty i informacje w drodze formalnej decyzji, wskazując podstawę prawną i cel wniosku oraz wymagane informacje i termin ich dostarczenia,
-
w art. 31 wskazać, że zasady określone w odniesieniu do udzielania informacji użytkownikom mają również zastosowanie do udzielania informacji na temat przetwarzania danych osobowych zgodnie z art. 10 i 11 dyrektywy 95/46/WE,
-
w przypadku pojęcia "dostępności wystarczających środków pieniężnych" w art. 58 i 59 jasno wskazać, że informacje przekazywane stronie trzeciej powinny mieć postać prostej odpowiedzi "tak" lub "nie" na pytanie, czy dostępne są wystarczające środki pieniężne, a nie na przykład informacji o saldzie rachunku,
-
w przypadku terminu "szczególnie chronione dane dotyczące płatności" w art. 58 skreślić wyrazy "szczególnie chronione", stosując w zamian termin "dane dotyczące płatności",
-
w motywie wyjaśnić, że obowiązki zgłaszania incydentów w zakresie bezpieczeństwa mają zastosowanie bez uszczerbku dla innych obowiązków zgłaszania incydentów określonych w pozostałym ustawodawstwie, w szczególności wymagań dotyczących naruszeń ochrony danych osobowych na mocy prawa o ochronie danych osobowych (określonych w dyrektywie 2002/58/WE oraz w proponowanym ogólnym rozporządzeniu o ochronie danych), jak też wymagań dotyczących zgłaszania incydentów w zakresie bezpieczeństwa planowanych w ramach proponowanej dyrektywy w sprawie bezpieczeństwa sieci i informacji,
-
zapewnić poszanowanie zasad poufności i bezpieczeństwa zgodnie z art. 16 i 17 dyrektywy 95/46/WE podczas przetwarzania danych osobowych oraz ich przekazywania przez różnych pośredników,
-
w proponowanej dyrektywie dodać przepis materialny nakładający obowiązek opracowania standardów na podstawie uprzednio dokonanych ocen wpływu na prywatność,
-
w proponowanej dyrektywie zamieścić odniesienie do konieczności przeprowadzenia konsultacji z EIOD w zakresie, w jakim wytyczne EUNB dotyczące aktualnego stanu wiedzy na temat autoryzacji klienta oraz wszelkich wyjątków od stosowania wzmocnionej autoryzacji klienta odnoszą się do przetwarzania danych osobowych.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 grudnia 2013 r.

Giovanni BUTTARELLI
Zastępca Europejskiego Inspektora Ochrony Danych
1 COM(2013) 547 final i COM(2013) 550 final.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.38.14

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego oraz zmieniającej dyrektywy 2002/65/WE, 2006/48/WE i 2009/110/WE i uchylającej dyrektywę 2007/64/WE oraz dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie opłat interchange w odniesieniu do transakcji płatniczych realizowanych w oparciu o kartę.
Data aktu: 05/12/2013
Data ogłoszenia: 08/02/2014