(Dz.U.UE C z dnia 29 października 2014 r.)
1. WPROWADZENIE - KONTEKST
Zaproszenie do składania wniosków opiera się na rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającym rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 1 .
Jest to zaproszenie do składania wniosków w sprawie finansowania działań informacyjnych w rozumieniu art. 45 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, ze środków przydzielonych w budżecie na 2015 r. Niniejsze zaproszenie do składania wniosków dotyczy działań informacyjnych, które zostaną zrealizowane (łącznie z przygotowaniem, wdrożeniem, działaniami uzupełniającymi i oceną) w okresie od dnia 1 maja 2015 r. do dnia 30 kwietnia 2016 r.
Działanie informacyjne jest niezależnym i spójnym zestawem wydarzeń informacyjnych, zorganizowanych w ramach jednego budżetu.
Niniejsze zaproszenie do składania wniosków jest ponadto regulowane przez rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 2 (zwane dalej RF) oraz rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii 3 .
2. CELE, TEMATYKA I ADRESACI
Środki informacyjne mają na celu w szczególności ułatwić wyjaśnianie, wdrażanie i rozwój WPR, jak również pomóc obywatelom w zrozumieniu jej treści i celów.
2.1. Tematyka
Priorytetowy obszar tematyczny
WPR po 2013 r.
Konkretne tematy w zależności od odbiorców
Tematy priorytetowe dla obywateli będą uwzględniały ogólne zagadnienia związane z WPR i powinny koncentrować się na trzech zasadniczych elementach: bezpieczeństwo żywności, zrównoważone zarządzanie zasobami naturalnymi oraz rozwój obszarów wiejskich. Celem tych działań jest informowanie jak największej liczby osób o podstawowych aspektach nowej WPR.
W odniesieniu do podmiotów wiejskich działania powinny skupić się na wdrożeniu środków wprowadzanych w ramach niedawnej reformy WPR oraz na szczególnych kwestiach związanych z inicjatywami politycznymi zainicjowanymi po reformie WPR takich jak "rolnictwo ekologiczne".
Niektóre z propozycji dotyczących rodzaju narzędzi informacyjnych służących integrowaniu kampanii informacyjnych zostały przedstawione w pkt 6.2.
2.2. Odbiorca docelowy
Adresaci to ogół społeczeństwa (ze szczególnym uwzględnieniem młodych ludzi w obszarach miejskich) oraz przede wszystkim podmioty wiejskie. Skutki danego środka zostaną ocenione zgodnie z rodzajem działania i rodzajem adresatów, do których skierowane jest dane działanie.
3. ORIENTACYJNY HARMONOGRAM
Etapy | Data i godzina lub orientacyjny okres | |
a) | Publikacja zaproszenia do składania wniosków | pierwsza połowa października 2014 r. |
b) | Ostateczny termin składania wniosków | 5.1.2015 |
c) | Okres oceny | 12.1.2015-31.3.2015 |
d) | Przekazanie informacji wnioskodawcom | pierwsza połowa kwietnia 2015 r. |
e) | Podpisanie umów o udzielenie dotacji | druga połowa kwietnia 2015 r. |
f) | Data rozpoczęcia działania | 1.5.2015 |
4. DOSTĘPNY BUDŻET
Ogólny budżet przewidziany na przeprowadzenie działań informacyjnych w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków wynosi 3 000 000 EUR.
Kwota ta zależy od dostępności środków przewidzianych w projekcie budżetu na 2015 r., po przyjęciu budżetu na 2015 r. przez władzę budżetową, lub przewidzianych w dwunastej części środków tymczasowych.
Komisja zastrzega sobie prawo do nieprzyznania wszystkich dostępnych środków.
5. WYMAGANIA W ZAKRESIE DOPUSZCZALNOŚCI
Nieprzestrzeganie tych wymogów będzie skutkować odrzuceniem wniosku.
6. KRYTERIA KWALIFIKOWALNOŚCI
6.1. Kwalifikujący się wnioskodawcy
Wnioskodawca (i w stosownych przypadkach powiązane z nim podmioty) musi być osobą prawną posiadającą siedzibę w państwie członkowskim UE.
Podmioty nieposiadające osobowości prawnej na mocy obowiązujących przepisów krajowych mogą być kwalifikującymi się wnioskodawcami, pod warunkiem że ich przedstawiciele mają zdolność do podejmowania w ich imieniu zobowiązań prawnych i zapewniają gwarancję ochrony finansowych interesów Unii równoważną do gwarancji, jaką zapewniałyby osoby prawne, oraz przedstawiają dowody na to, że ich zdolność finansowa i operacyjna jest taka sama, jak osób prawnych.
Wraz z formularzem wniosku należy przedłożyć dokumenty potwierdzające.
Osoby fizyczne, jak również podmioty ustanowione wyłącznie w celu realizacji działania w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków, nie są kwalifikującymi się wnioskodawcami.
Przykłady kwalifikowalnych organizacji:
Osoby prawne, które mają prawne lub kapitałowe związki z wnioskodawcami, które ani nie są ograniczone do danego działania ani nie są ustanowione wyłącznie w celu jego realizacji (np. członkowie sieci kontaktów, federacje, organizacje związkowe), mogą uczestniczyć w działaniu jako podmioty powiązane oraz mogą deklarować koszty kwalifikowalne zgodnie z pkt 11.2.
Prawne lub kapitałowe związki nie mogą być ani ograniczone do działania, ani ustanowione wyłącznie do celów jego wdrożenia. Oznacza to, że związek taki powinien istnieć niezależnie od przyznania dotacji; powinien on istnieć przed zaproszeniem do składania wniosków i być ważny po zakończeniu działania.
Prawny i kapitałowy związek określający powiązanie obejmuje trzy pojęcia:
Pojęcie powiązania w sferze publicznej obejmuje:
Następujące podmioty nie są podmiotami powiązanymi z beneficjentem:
W celu oceny kwalifikowalności wnioskodawców od wnioskodawcy i podmiotów z nim powiązanych wymagane są następujące dokumenty potwierdzające:
Dokument | Opis | Uwagi |
Dokument A | kopia umowy spółki/aktu założycielskiego/statutu lub równoważnego dokumentu | |
Dokument B | kopia świadectwa urzędowej rejestracji lub innego oficjalnego dokumentu poświadczającego ustanowienie podmiotu | |
Dokument C (jeżeli dotyczy) | dokument poświadczający prawny lub kapitałowy związek z wnioskodawcą | dotyczy podmiotów powiązanych |
Podmioty nieposiadające osobowości prawnej powinny przedłożyć dokumenty wymienione powyżej. Jeżeli nie można dostarczyć wymienionych powyżej dokumentów, muszą one zastąpić je jakimkolwiek dokumentem uznanym za istotny.
Muszą one ponadto przedstawić dokument poświadczający zdolność ich przedstawicieli prawnych do podejmowania zobowiązań prawnych w ich imieniu.
6.2. Działania kwalifikowalne w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków
Do niniejszego zaproszenia do składania wniosków kwalifikują się dwa rodzaje zintegrowanych działań w dziedzinie komunikacji społecznej:
Działania powinny obejmować kilka działań w dziedzinie komunikacji lub narzędzi wymienionych poniżej (wykaz jest otwarty):
7. KRYTERIA WYKLUCZENIA
7.1. Wykluczenie z udziału w procedurze
Z ubiegania się o dotację w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków wyklucza się wnioskodawców, którzy znajdują się w jednej z następujących sytuacji:
7.2. Wykluczenie z procedury przyznania dotacji
Wnioskodawcom nie zostanie przyznane wsparcie finansowe, jeśli w trakcie procedury przyznania dotacji:
Te same kryteria wykluczenia z uczestnictwa mają zastosowanie do podmiotów powiązanych.
Na wnioskodawców - lub w stosownych przypadkach podmioty powiązane - którzy są winni złożenia fałszywych informacji - można nałożyć kary administracyjne i finansowe.
7.3. Dokumenty potwierdzające
Wnioskodawcy i podmioty powiązane muszą podpisać oświadczenie potwierdzające, że nie znajdują się w żadnej z sytuacji, o których mowa w art. 106 ust. 1 i art. 107-109 rozporządzenia finansowego, wypełniając odpowiedni formularz dołączony do formularza wniosku, towarzyszący zaproszeniu do składania wniosków i dostępny na stronie internetowej http://ec.europa.eu/agriculture/grants-for-information-measures/
8. KRYTERIA SELEKCJI
8.1. Zdolność finansowa
Wnioskodawcy muszą posiadać stabilne i wystarczające źródła finansowania w celu utrzymania swojej działalności w trakcie okresu przeprowadzania działań lub w roku, na który dotacja jest przyznana oraz w celu uczestniczenia w ich finansowaniu. Zdolność finansowa wnioskodawców będzie oceniana na podstawie następujących dokumentów potwierdzających, które należy przedłożyć wraz z wnioskiem:
Podmioty nieposiadające osobowości prawnej muszą przedłożyć dowód na to, że posiadają zdolność finansową taką samą jak osoby prawne.
Kontrola zdolności finansowej nie ma zastosowania się do organów publicznych. Nie należy zatem przedstawiać wymienionych powyżej dokumentów, jeżeli wnioskodawca jest organem publicznym.
Jeżeli w oparciu o przedłożone dokumenty subdelegowany urzędnik zatwierdzający uzna, że zdolność finansowa jest niewystarczająca, może:
8.2. Zdolności operacyjne
Wnioskodawcy muszą posiadać kompetencje i kwalifikacje zawodowe wymagane do zrealizowania proponowanego działania.
Z tego względu wnioskodawcy muszą złożyć oświadczenie oraz następujące dokumenty potwierdzające:
Podmioty nieposiadające osobowości prawnej muszą przedłożyć dowód na to, że posiadają zdolność operacyjną taką samą jak osoby prawne.
9. KRYTERIA PRZYZNANIA DOTACJI
Różne narzędzia i działania z zakresu komunikacji powinny być ze sobą połączone, charakteryzować się przejrzystą koncepcją i jasno określać cele do realizacji. Powinny wywierać znaczny wpływ, który można będzie zmierzyć za pomocą wewnętrznych i zewnętrznych obiektywnie weryfikowalnych wskaźników, które powinny zostać ustanowione z uwzględnieniem kryteriów SMART (tj. powinny być skonkretyzowane, mierzalne, osiągalne, realne, terminowe). Wskaźniki zewnętrzne to wskaźniki, które ustanowiono poza organizacją beneficjenta lub działaniem. Wskaźniki wewnętrzne to wskaźniki, które ustanowiono w ramach organizacji beneficjenta lub w ramach działania.
Wnioski zostaną poddane ocenie w oparciu o następujące kryteria:
10. ZOBOWIĄZANIA PRAWNE
W przypadku przyznania dotacji przez Komisję umowa o udzielenie dotacji, sporządzona w euro i precyzująca warunki oraz poziom finansowania, zostanie wysłana beneficjentowi, podobnie jak opis procedury w celu sformalizowania zobowiązań stron.
Beneficjent musi jako pierwszy podpisać 2 egzemplarze oryginału umowy o udzielenie dotacji i niezwłocznie przesłać je Komisji. Komisja podpisze je w drugiej kolejności.
Proszę zauważyć, że przyznanie dotacji nie daje żadnych praw na lata następne.
11. PRZEPISY FINANSOWE
11.1. Zasady ogólne
11.2. Finansowanie
Finansowanie ma formę finansowania mieszanego składającego się z:
W przypadku organizacji otrzymujących dotację na działalność przez okres wdrażania działania informacyjnego koszty pośrednie nie są kwalifikowalne.
To samo tyczy się kosztów personelu, które są już objęte dotacją na działalność.
Kwota dotacji
Kwota dotacji (w tym płatność ryczałtowa na koszty pośrednie) wyniesie pomiędzy 75 000 EUR a 300 000 EUR.
Oznacza to, że część działania informacyjnego musi być finansowana przez beneficjenta lub przez wkłady inne niż wkład UE.
(zob. sekcja 11.1c)
Koszty kwalifikowalne
Koszty kwalifikowalne stanowią faktycznie poniesione przez beneficjenta dotacji koszty spełniające wszystkie poniższe kryteria:
Procedura księgowa i procedura audytu wewnętrznego beneficjenta muszą umożliwiać bezpośrednie uzgadnianie kosztów i przychodów wykazywanych w związku z działaniem z odpowiadającymi im zapisami i dokumentami potwierdzającymi.
Te same kryteria odnoszą się do podmiotów powiązanych.
Kwalifikowalne koszty bezpośrednie
Kwalifikowalne koszty bezpośrednie działania stanowią koszty, które - biorąc pod uwagę warunki kwalifikowalności określone powyżej - są identyfikowalne jako konkretne koszty związane bezpośrednio z realizacją działania, a zatem mogą być bezpośrednio w nich zaksięgowane, np.:
Załącznik V do projektu umowy o udzielenie dotacji, załączony do niniejszego zaproszenia, zawiera wykaz dokumentów potwierdzających odnoszących się do kosztów kwalifikowalnych oraz dokumentów potwierdzających wymaganych w ramach sprawozdania końcowego.
Kwalifikowalne koszty pośrednie (ogólne)
Finansowanie ryczałtowe w wysokości 7 % łącznych bezpośrednich kosztów kwalifikowalnych działania jest kwalifiko-walne w ramach kosztów pośrednich, stanowiących ogólne koszty administracyjne beneficjenta, które można uznać za należne z tytułu działania.
Koszty pośrednie nie mogą zawierać kosztów zapisanych w innej pozycji budżetu.
Koszty niekwalifikowalne
Następujące koszty nie stanowią kosztów kwalifikowalnych:
Naliczenie ostatecznej kwoty dotacji
Ostateczna kwota przyznawanej beneficjentowi dotacji jest określana po zakończeniu działania po zatwierdzeniu wniosku o płatność zawierającego następujące dokumenty, w tym w stosownych przypadkach odpowiednie dokumenty potwierdzające:
Generowanie zysku w ramach prowadzonego przez beneficjenta działania nie może być celem ani wynikiem przyznania dotacji UE. Zyskiem określa się nadwyżkę wpływów z działania w stosunku do jego kosztów kwalifikowalnych poniesionych przez beneficjenta w momencie wnioskowania o płatność salda. Z tego względu w przypadku wypracowania zysku Komisja jest uprawniona do odzyskania odsetka zysku odpowiadającego wkładowi Unii w koszty kwalifikowalne faktycznie poniesione przez beneficjenta w celu realizacji działania.
11.3. Okresy sprawozdawcze i warunki płatności
Stosuje się następujące opcje dotyczące okresów sprawozdawczych i warunków płatności:
Opcja 1 (do potwierdzenia przed podpisaniem umowy o udzielenie dotacji)
Pierwszy okres sprawozdawczy od wejścia w życie do końca szóstego miesiąca realizacji działania:
Beneficjentowi będzie wypłacona płatność wstępna. Nie przekracza ona 40 % maksymalnej kwoty określonej w art. I.3 umowy o udzielenie dotacji.
Ostatni okres sprawozdawczy od siódmego miesiąca realizacji działania do końca działania:
Beneficjentowi będzie wypłacone saldo.
Opcja 2 (do potwierdzenia przed podpisaniem umowy o udzielenie dotacji)
Jeden okres sprawozdawczy od wejścia w życie umowy do końca okresu ustanowionego w art. I.2.2 umowy o udzielenie dotacji:
Beneficjentowi będzie wypłacone saldo.
12. PUBLIKACJA INFORMACJI
12.1. Ze strony beneficjentów
Beneficjenci muszą wyraźnie zaznaczyć wkład Unii Europejskiej we wszystkich publikacjach lub w związku z działaniami, na które wykorzystuje się dotację. Ponadto beneficjenci muszą zastrzec, że UE nie jest odpowiedzialna za opinie wyrażone w publikacjach lub w związku z działaniami, na które wykorzystywana jest dotacja.
W tym względzie beneficjenci są zobowiązani do uwypuklenia nazwy i godła Unii Europejskiej we wszystkich swoich publikacjach, na plakatach, w programach i innych produktach zrealizowanych w ramach współfinansowanego projektu.
W tym celu muszą używać tekstu i godła Unii Europejskiej oraz zastrzeżenia prawnego, które są dostępne na stronie internetowej: http://ec.europa.eu/agriculture/grants-for-information-measures/
Jeżeli wymóg ten nie został w całości spełniony, dotacja beneficjenta może zostać zmniejszona zgodnie z postanowieniami umowy o udzielenie dotacji.
12.2. Ze strony Komisji
Wszelkie informacje o przyznaniu dotacji w ciągu roku budżetowego są publikowane na stronie internetowej Unii Europejskiej nie później niż dnia 30 czerwca roku następującego po roku budżetowym, w którym dotacje zostały przyznane.
Komisja będzie publikować następujące informacje:
Na racjonalną i odpowiednio uzasadnioną prośbę beneficjenta odstępuje się od publikacji, jeżeli takie ujawnienie informacji stwarza ryzyko naruszenia określonych w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej praw i swobód odnośnych osób lub przynosi szkodę interesom handlowym beneficjentów.
13. OCHRONA DANYCH
Odpowiedź na każde zaproszenie do składania wniosków wiąże się z rejestracją i przetwarzaniem danych osobowych (takich jak imię i nazwisko, adres i życiorys). Dane te są przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych 7 . O ile nie wskazano inaczej, pytania oraz inne wymagane dane osobowe są konieczne do oceny wniosku, zgodnie ze specyfikacją zawartą w zaproszeniu do składania wniosków, i będą one przetwarzane wyłącznie w tym celu przez dział E5 Dyrekcji Generalnej ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich Komisji Europejskiej. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych można znaleźć na stronie dotyczącej oświadczenia o ochronie prywatności: http://ec.europa.eu/dataprotectionofficer/privacystatement_publicprocurement_en.pdf
Dane osobowe mogą być rejestrowane przez księgowego Komisji albo wyłącznie w bazie danych systemu wczesnego ostrzegania (EWS), albo zarówno w EWS, jak i w centralnej bazie danych o wykluczeniach (CED), jeśli beneficjent znajduje się w jednej z sytuacji wymienionych w:
14. PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKÓW
Wnioski należy składać zgodnie z wymogami formalnymi i w terminie określonym w pkt 5.
Nie zezwala się na wprowadzanie zmian we wniosku po upływie terminu składania wniosków. Jednakże jeżeli na skutek oczywistego błędu pisarskiego popełnionego przez wnioskodawcę, wnioskodawca nie przedstawi dowodów lub nie złoży oświadczeń, Komisja w trakcie procesu oceny zwraca się do wnioskodawcy o dostarczenie brakujących informacji lub wyjaśnienie dokumentów potwierdzających. Takie informacje lub wyjaśnienie nie zmieniają w zasadniczy sposób wniosku.
Wnioskodawcy zostają poinformowani na piśmie o wynikach procesu oceny dotyczącej ich wniosków.
Składanie wniosków w formie papierowej
Formularze wniosków są dostępne na stronie internetowej:
http://ec.europa.eu/agriculture/grants-for-information-measures/
Wnioski należy składać na właściwym formularzu, należycie wypełnione, opatrzone datą, wraz ze zbilansowanym budżetem (dochody/wydatki), podpisane przez osobę upoważnioną do zaciągania prawnie wiążących zobowiązań w imieniu organizacji wnioskodawcy.
W stosownych przypadkach wszelkie dodatkowe informacje uznane za niezbędne przez wnioskodawcę można załączyć na oddzielnych kartkach.
Wnioski należy przesyłać na następujący adres:
European Commission
Unit AGRI. E.5
Call for proposals 2014/C 383/06
To the attention of Head of Unit
L130 4/148A
1049 Bruxelles
BELGIQUE/BELGIË
Niemniej w celu ułatwienia rozpatrywania wniosków, wnioskodawców uprasza się o wysłanie również elektronicznej kopii wniosku na adres: agri-grants-applications-only@ec.europa.eu (A NIE na adres: agri-grants@ec.europa.eu). Termin przesłania kopii elektronicznej upływa z dniem 5 stycznia 2015 r. o godz. 24.00.
Dopuszczalność wniosków będzie oceniana na podstawie dokumentów przedłożonych w wersji papierowej.
Proszę zwrócić uwagę, że przedłożenie wniosku wyłącznie drogą elektroniczną nie jest dopuszczalne.
Kontakt
Wszelkie pytania na temat zaproszenia do składania wniosków można przesyłać pocztą elektroniczną na adres: agri-grants@ec.europa.eu. Termin przesłania pytań upływa z dniem 15 grudnia 2014 r. o godz. 24.00.
Najważniejsze pytania i odpowiedzi zostaną opublikowane na stronie:
http://ec.europa.eu/agriculture/grants-for-information-measures/
15. PROCEDURA OCENY
Wnioski spełniające wymogi dopuszczalności będą oceniane w świetle różnych kryteriów zgodnie z tym, co następuje:
Wnioski muszą otrzymać co najmniej 50 % w odniesieniu do każdego kryterium przyznania dotacji, a łącznie - co najmniej 60 %. Wnioski, które nie osiągnęły minimalnego progu jakości, zostaną odrzucone.
W następstwie oceny wniosków Komisja sporządzi ranking wszystkich wniosków wraz z osiągniętymi wynikami.
Na jego podstawie Komisja sporządzi wykaz wniosków do możliwego finansowania, w zależności od budżetu dostępnego na niniejsze zaproszenie do składania wniosków.
16. ZAŁĄCZNIKI
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2014.383.5 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Zaproszenie do składania wniosków - "Wsparcie działań informacyjnych odnoszących się do wspólnej polityki rolnej (WPR)" na 2015 r. |
Data aktu: | 29/10/2014 |
Data ogłoszenia: | 29/10/2014 |