Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 13/2016 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie dostępności stron internetowych i mobilnych aplikacji organów sektora publicznego.

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 13/2016 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie dostępności stron internetowych i mobilnych aplikacji organów sektora publicznego

(2016/C 352/02)

(Dz.U.UE C z dnia 27 września 2016 r.)

I.
WPROWADZENIE
1.
W dniu 3 grudnia 2012 r. Komisja przedłożyła wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie dostępności stron internetowych organów sektora publicznego (zwanej dalej "dyrektywą"), przyjmując za podstawę prawną art. 114 TFUE.
2.
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny głosował nad swoją opinią w dniu 22 maja 2013 r.
3.
Parlament Europejski głosował nad rezolucją ustawodawczą w pierwszym czytaniu w dniu 26 lutego 2014 r.
4.
W styczniu 2016 roku Rada i Parlament Europejski rozpoczęły negocjacje z myślą o osiągnięciu wczesnego porozumienia w drugim czytaniu. Negocjacje zakończyły się pomyślnie w dniu 3 maja 2016 r. - Parlament Europejski i Rada osiągnęły wstępne porozumienie co do tekstu kompromisowego.
5.
W dniu 25 maja 2016 r. Komitet Stałych Przedstawicieli potwierdził kompromisowy tekst dyrektywy w wersji uzgodnionej przez obie instytucje.
6.
W dniu 30 maja 2016 r. przewodnicząca parlamentarnej Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów (IMCO) wysłała pismo do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli, w którym oświadczyła, że w przypadku gdy Rada prześle formalnie Parlamentowi Europejskiemu swoje uzgodnione stanowisko w wersji zweryfikowanej przez prawników lingwistów, zaleci ona, aby na sesji plenarnej stanowisko Rady zostało przyjęte bez poprawek w drugim czytaniu Parlamentu.
7.
W dniu 16 czerwca 2016 r. Rada potwierdziła porozumienie polityczne co do kompromisowego tekstu dyrektywy.
II.
CEL
8.
Jak wynika z negocjacji, dyrektywa ma na celu ustanowienie przepisów ustawowych i wykonawczych oraz praktyk administracyjnych, które będą obowiązywać w państwach członkowskich, i dotyczą wymogów dostępności stron internetowych i aplikacji mobilnych organów sektora publicznego, tak aby poprawić funkcjonowanie rynku wewnętrznego.
9.
Dyrektywa ta jest także zgodna z art. 9 Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawach osób niepełnosprawnych, której stronami są UE i państwa członkowskie.
10.
Dyrektywa ma kluczowe znaczenie dla usprawnienia wewnętrznego rynku usług w odniesieniu do cyfrowego dostępu do informacji oraz dla zapewnienia pełnej integracji w społeczeństwie cyfrowym wszystkich obywateli, w szczególności osób starszych oraz osób niepełnosprawnych.
III.
ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU

A. Kontekst ogólny

11.
W następstwie głosowania na posiedzeniu plenarnym Parlament Europejski i Rada przeprowadziły negocjacje w celu zawarcia porozumienia w drugim czytaniu na podstawie stanowiska Rady w pierwszym czytaniu, którego brzmienie Parlament byłby w stanie zatwierdzić. Tekst stanowiska Rady w pierwszym czytaniu w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty między współprawodawcami.
12.
Kompromis ten zapewnia równowagę między potencjalnymi obciążeniami wynikającymi z wymogów a korzyściami dla obywateli.

B. Kluczowe kwestie

13.
Główne elementy kompromisu osiągniętego z Parlamentem Europejskim przedstawiono poniżej.

a. Zakres stosowania

14.
W ramach kompromisu zakres stosowania obejmuje zarówno strony internetowe, jak i aplikacje mobilne organów sektora publicznego.
15.
Dyrektywa przewiduje bardzo ograniczoną liczbę wyjątków dotyczących treści lub stron internetowych.
16.
Ponadto daje państwom członkowskim możliwość wykluczenia stron internetowych i aplikacji mobilnych szkół, przedszkoli i żłobków, o ile są udostępniane treści dotyczące podstawowych administracyjnych funkcji tych organów.

b. Wymogi, domniemanie zgodności i nieproporcjonalnie duże obciążenia

17.
Dyrektywa określa minimalne wymogi dostępności stron internetowych i aplikacji mobilnych organów sektora publicznego. Nieulegający dezaktualizacji przepis o domniemaniu zgodności przewiduje, że minimalny poziom dostępności musi być równoważny poziomowi określonemu w normie EN 301 549 v1.1.2 (2015-04). Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych w celu zmiany odniesienia do tej normy.
18.
Dyrektywa przewiduje również, że określone w niej wymogi nie nakładają nieproporcjonalnie dużych obciążeń na organy sektora publicznego, lecz jednocześnie zapewnia, by do wiadomości publicznej podawane były odpowiednie i dostępne informacje.

c. Środki dodatkowe i egzekwowanie

19.
Dyrektywa zobowiązuje państwa członkowskie do tego, by wspierały stosowanie wymogów dostępności także do stron internetowych i aplikacji mobilnych nieobjętych jej zakresem, by promowały i wspierały programy szkoleniowe poświęcone dostępności stron internetowych i aplikacji mobilnych, a także by przyjęły środki niezbędne do popularyzowania wiedzy o wymogach dostępności.
20.
Dyrektywa przewiduje, że w stosownych przypadkach każdy organ sektora publicznego ma podawać oświadczenie w dostępnym formacie wyjaśniające przyczyny niedostępności treści lub ma zapewniać alternatywne rozwiązania. Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów wykonawczych określających wzór takiego oświadczenia.
21.
W dyrektywie przewidziano również, że użytkownicy mogą zgłaszać organom sektora publicznego informacje zwrotne lub składać wnioski o udostępnienie niedostępnych treści. W razie konieczności mogą także dochodzić swoich praw, korzystając z postępowania wykonawczego.

d. Monitorowanie i sprawozdawczość

22.
Państwa członkowskie są zobowiązane do regularnego monitorowania zgodności z wymogami na podstawie metodyki monitorowania, która ma zostać określona przez Komisję w drodze aktów wykonawczych.
23.
Państwa członkowskie będą musiały co trzy lata przedstawiać Komisji sprawozdania na temat wyników monitorowania, a treść tych sprawozdań będzie upubliczniana w dostępnym formacie. Ustalenia dotyczące sprawozdań przedstawianych Komisji zostaną określone w drodze aktów wykonawczych.

e. Transpozycja i przegląd

24.
Państwa członkowskie będą musiały dokonać transpozycji dyrektywy w terminie 21 miesięcy od daty jej wejścia w życie.
25.
Dyrektywa wyznacza organom sektora publicznego dodatkowe terminy (od 12 do 33 miesięcy od daty transpozycji) zapewnienia dostępności swoich istniejących oraz nowych stron internetowych i aplikacji mobilnych.
26.
Wreszcie dyrektywa stanowi, że po 66 miesiącach od jej wejścia w życie przeprowadzony zostanie przegląd z uwzględnieniem postępów technicznych, które mogłyby zapewnić łatwiejszy dostęp do treści wyłączonych z zakresu stosowania dyrektywy.
IV.
PODSUMOWANIE
27.
Stanowisko Rady w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty w negocjacjach między Parlamentem Europejskim a Radą, prowadzonych w porozumieniu z Komisją. Kompromis ten został potwierdzony pismem przewodniczącej parlamentarnej komisji IMCO do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli z dnia 30 maja 2016 r.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.352.16

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 13/2016 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie dostępności stron internetowych i mobilnych aplikacji organów sektora publicznego.
Data aktu: 27/09/2016
Data ogłoszenia: 27/09/2016