Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 20 listopada 2013 r. w sprawie wspólnego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2014 zatwierdzonego przez komitet pojednawczy w ramach procedury budżetowej (16106/2013 ADD 1-5 - C7-0413/2013 - 2013/2145(BUD))
(2016/C 436/27)
(Dz.U.UE C z dnia 24 listopada 2016 r.)
Parlament Europejski,
Budżet na rok 2014 - wspólne wnioski
1. Budżet 2014
2. Budżet na rok 2013 - budżet korygujący nr 8/2013 i 9/2013
3. Oświadczenia
W przypadku braku innego stwierdzenia w poniższych wnioskach wszystkie pozycje budżetowe niezmienione ani przez Radę, ani przez Parlament oraz pozycje, w których Parlament zaakceptował poprawki Rady podczas odpowiedniego czytania, uznaje się za zatwierdzone.
W związku z pozostałymi liniami budżetowymi komitet pojednawczy doszedł do wniosków, które przedstawiono poniżej.
Agencje zdecentralizowane
Liczbę stanowisk dla wszystkich agencji zdecentralizowanych ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, z wyjątkiem:
Wysokość wkładu UE (w środkach na zobowiązania i na płatności) dla agencji zdecentralizowanych ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, z wyjątkiem:
Komitet pojednawczy uzgodnił wspólne oświadczenie na temat agencji zdecentralizowanych w formie przedstawionej w pkt 3.4.
Agencje wykonawcze
Wkład UE (w środkach na zobowiązania i środkach na płatności) oraz liczbę stanowisk w agencjach wykonawczych ustalono na poziomie zaproponowanym przez Komisję w liście w sprawie poprawek nr 2/2014.
Wspólne inicjatywy technologiczne
Wkład UE (w środkach na zobowiązania i środkach na płatności) oraz liczbę stanowisk na potrzeby wspólnych inicjatyw technologicznych ustalono na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym zgodnie z listem w sprawie poprawek nr 1/2014.
Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze
Uzgodniono kompleksowy pakiet 68 projektów pilotażowych i działań przygotowawczych na kwotę 79,4 mln EUR w środkach na zobowiązania, zgodnie z propozycją Parlamentu. Jeżeli projekt pilotażowy lub działanie przygotowawcze ma już podstawę prawną, Komisja może wnioskować o przesunięcie środków do odpowiedniej podstawy prawnej, aby ułatwić realizację działania.
Pakiet ten w pełni przestrzega pułapów na projekty pilotażowe i działania przygotowawcze, przewidzianych w rozporządzeniu finansowym.
Wziąwszy pod uwagę powyższe konkluzje dotyczące zamkniętych linii budżetowych, agencji oraz projektów pilotażowych i działań przygotowawczych, komitet pojednawczy uzgodnił, co następuje poniżej.
Dział 1a
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu z uwzględnieniem zmian przedstawionych w liście w sprawie poprawek nr 1/2014 i 2/2014 oraz z następującymi wyjątkami:
w milionach EUR | ||||
Pozycja w budżecie | Nazwa | Podwyższenie/obniżenie środków na zobowiązania | ||
PB 2014 | Budżet 2014 | Różnica | ||
01 02 01 | Koordynacja, nadzór i komunikacja dotyczące unii gospodarczej i walutowej, w tym euro | 13,000 | 11,000 | - 2,000 |
04 03 01 02 | Dialog społeczny | 38,500 | - | - 38,500 |
04 03 01 05 | Działania informacyjne i szkoleniowe dla organizacji pracowniczych | - | 18,600 | 18,600 |
04 03 01 06 | Informacja, konsultacja i udział przedstawicieli przedsiębiorstw | - | 7,250 | 7,250 |
04 03 01 08 | Stosunki przemysłowe i dialog społeczny | - | 15,935 | 15,935 |
04 03 02 02 | EURES - promowanie mobilności geograficznej pracowników i zwiększanie szans zatrudnienia | 19,310 | 21,300 | 1,990 |
04 03 02 03 | Mikrofinansowanie i przedsiębiorczość społeczna - ułatwianie dostępu do finansowania przedsiębiorcom, szczególnie najbardziej oddalonym od rynku pracy, i przedsiębiorstwom społecznym | 25,074 | 26,500 | 1,426 |
06 02 05 | Działania wspierające europejską politykę transportową i ochronę praw pasażerów, w tym działania komunikacyjne | 16,019 | 20,019 | 4,000 |
09 03 01 | Przyspieszenie wdrażania sieci szerokopasmowych | - | 10,000 | 10,000 |
09 04 01 01 | Wzmacnianie badań naukowych w zakresie FET - przyszłych i powstających technologii | 241,003 | 246,003 | 5,000 |
15 02 10 | Doroczne imprezy specjalne | - | 3,000 | 3,000 |
Razem | 26,701 |
W związku z tym oraz po uwzględnieniu projektów pilotażowych, działań przygotowawczych i agencji zdecentralizowanych rezerwa w zakresie pułapu wydatków w dziale 1a wynosi 76,0 mln EUR.
Dział 1b
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym w projekcie budżetu z uwzględnieniem zmian z listu w sprawie poprawek nr 1/2014 i z wyjątkiem następujących linii budżetowych, spośród których dla każdej uzgodniono kwotę w wysokości 2,5 mln EUR na zobowiązania:
Ponadto na rzecz Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym (rozdział 04 06) uzgodniono dodatkową kwotę w wysokości 134,9 mln EUR na zobowiązania. Odpowiednią kwotę na zobowiązania przesunięto z Europejskiego Funduszu Społecznego (rozdział 04 02), przy czym jej elementy składowe to:
Instrument elastyczności zostanie uruchomiony na kwotę w wysokości 89,3 mln EUR na rzecz dodatkowej pomocy dla Cypru.
Dział 2
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu z uwzględnieniem zmian przedstawionych w liście w sprawie poprawek nr 2/2014, z wyjątkiem:
W związku z tym, po uwzględnieniu projektów pilotażowych i działań przygotowawczych, rezerwa w zakresie pułapu wydatków w dziale 2 wynosi 35,8 mln EUR.
Dział 3
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu z uwzględnieniem zmian przedstawionych w liście w sprawie poprawek nr 2/2014, z następującymi wyjątkami:
w milionach EUR | ||||
Pozycja w budżecie | Nazwa | Zwiększenie środków na zobowiązania | ||
PB 2014 | Budżet 2014 | Różnica | ||
15 04 02 | Wspieranie funkcjonowania sektora kultury i sektora kreatywnego w Europie i poza nią oraz promowanie transnarodowego obiegu i mobilności | 52,922 | 53,922 | 1,000 |
15 04 03 | Podprogram MEDIA - wspieranie sektora kultury i sektora kreatywnego w prowadzeniu działalności w Unii i poza nią oraz w promowaniu ponadnarodowego obiegu i mobilności | 102,321 | 103,321 | 1,000 |
16 02 01 | Program "Europa dla Obywateli" - wzmocnienie pamięci o przeszłości oraz zwiększenie aktywności obywatelskiej na szczeblu Unii | 21,050 | 23,050 | 2,000 |
16 03 01 01 | Działania multimedialne | 18,740 | 25,540 | 6,800 |
33 02 02 | Promowanie niedyskryminacji i równości | 30,651 | 31,151 | 0,500 |
Razem | 11,300 |
W związku z tym oraz po uwzględnieniu projektów pilotażowych, działań przygotowawczych i agencji zdecentralizowanych rezerwa w zakresie pułapu wydatków w dziale 3 wynosi 7,0 mln EUR.
Dział 4
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu z uwzględnieniem zmian przedstawionych w liście w sprawie poprawek nr 2/2014, z następującymi wyjątkami:
w milionach EUR | ||||
Pozycja w budżecie | Nazwa | Podwyższenie/obniżenie środków na zobowiązania | ||
PB 2014 | Budżet 2014 | Różnica | ||
01 03 02 | Pomoc makrofinansowa | 76,257 | 60,000 | - 16,257 |
19 02 01 | Reagowanie w sytuacjach kryzysu lub początku kryzysu (instrument na rzecz stabilności) | 201,867 | 204,337 | 2,470 |
19 02 02 | Zapobieganie konfliktom, gotowość na sytuacje kryzysowe i budowanie pokoju (instrument na rzecz stabilności) | 22,000 | 22,494 | 0,494 |
19 05 01 | Współpraca z państwami trzecimi mająca na celu zwiększanie widoczności i promowanie UE oraz wzajemnych interesów | 100,511 | 106,109 | 5,598 |
21 02 01 01 | Ameryka Łacińska - ograniczanie ubóstwa i zrównoważony rozwój | 205,735 | 0,000 | - 205,735 |
21 02 01 02 | Ameryka Łacińska - demokracja, praworządność, dobre rządy i poszanowanie praw człowieka | 48,259 | 0,000 | - 48,259 |
21 02 02 01 | Azja - ograniczanie ubóstwa i zrównoważony rozwój | 581,964 | 0,000 | - 581,964 |
21 02 02 02 | Azja - demokracja, praworządność, dobre rządy i poszanowanie praw człowieka | 154,699 | 0,000 | - 154,699 |
21 02 03 01 | Azja Środkowa - ograniczanie ubóstwa i zrównoważony rozwój | 65,240 | 0,000 | - 65,240 |
21 02 03 02 | Azja Środkowa - demokracja, praworządność, dobre rządy i poszanowanie praw człowieka | 4,911 | 0,000 | - 4,911 |
21 02 04 01 | Bliski Wschód - ograniczanie ubóstwa i zrównoważony rozwój | 37,305 | 0,000 | - 37,305 |
21 02 04 02 | Bliski Wschód - demokracja, praworządność, dobre rządy i poszanowanie praw człowieka | 13,107 | 0,000 | - 13,107 |
21 02 05 01 | Afryka Południowa - ograniczanie ubóstwa i zrównoważony rozwój | 22,768 | 0,000 | - 22,768 |
21 02 05 02 | Afryka Południowa - demokracja, praworządność, dobre rządy i poszanowanie praw człowieka | 2,530 | 0,000 | - 2,530 |
21 02 06 01 | Panafryka - ograniczanie ubóstwa i zrównoważony rozwój | 85,210 | 0,000 | - 85,210 |
21 02 06 02 | Panafryka - demokracja, praworządność, dobre rządy i poszanowanie praw człowieka | 9,468 | 0,000 | - 9,468 |
21 02 07 01 | Globalne dobra publiczne - ograniczanie ubóstwa i zrównoważony rozwój | 620,988 | 0,000 | - 620,988 |
21 02 07 02 | Globalne dobra publiczne - demokracja, praworządność, dobre rządy i poszanowanie praw człowieka | 19,036 | 0,000 | - 19,036 |
21 02 07 03 | Środowisko i zmiana klimatu | 0,000 | 163,094 | 163,094 |
21 02 07 04 | Zrównoważona energia | 0,000 | 82,852 | 82,852 |
21 02 07 05 | Rozwój społeczny | 0,000 | 163,094 | 163,094 |
21 02 07 06 | Bezpieczeństwo żywnościowe i zrównoważone rolnictwo | 0,000 | 197,018 | 197,018 |
21 02 07 07 | Migracja i azyl | 0,000 | 46,319 | 46,319 |
21 02 08 01 | Podmioty niepubliczne i władze lokalne - ograniczanie ubóstwa i zrównoważony rozwój | 183,452 | 0,000 | - 183,452 |
21 02 08 02 | Podmioty niepubliczne i władze lokalne - demokracja, praworządność, dobre rządy i poszanowanie praw człowieka | 61,151 | 0,000 | - 61,151 |
21 02 08 03 | Społeczeństwo obywatelskie w kontekście rozwoju | 0,000 | 212,399 | 212,399 |
21 02 08 04 | Władze lokalne - rozwój | 0,000 | 36,366 | 36,366 |
21 02 09 | Bliski Wschód | 0,000 | 51,182 | 51,182 |
21 02 10 | Azja Środkowa | 0,000 | 71,571 | 71,571 |
21 02 11 | Panafryka | 0,000 | 97,577 | 97,577 |
21 02 12 | Ameryka Łacińska | 0,000 | 259,304 | 259,304 |
21 02 13 | Republika Południowej Afryki | 0,000 | 25,978 | 25,978 |
21 02 14 | Azja | 0,000 | 537,057 | 537,057 |
21 02 15 | Afganistan | 0,000 | 203,497 | 203,497 |
21 03 01 01 | Kraje śródziemnomorskie - prawa człowieka i mobilność | 205,355 | 211,087 | 5,731 |
21 03 01 02 | Kraje śródziemnomorskie - ograniczanie ubóstwa i zrównoważony rozwój | 680,400 | 687,811 | 7,411 |
21 03 01 03 | Kraje śródziemnomorskie - budowanie zaufania, zapewnianie bezpieczeństwa oraz zapobieganie konfliktom i rozwiązywanie ich | 75,950 | 80,199 | 4,249 |
21 03 01 04 | Wsparcie dla procesu pokojowego i wsparcie finansowe dla Palestyny oraz dla Agencji Narodów Zjednoczonych ds. Pomocy Uchodźcom Palestyńskim (UNRWA) | 250,000 | 300,000 | 50,000 |
21 03 02 01 | Partnerstwo Wschodnie - prawa człowieka i mobilność | 240,841 | 247,067 | 6,226 |
21 03 02 02 | Partnerstwo Wschodnie - ograniczanie ubóstwa i zrównoważony rozwój | 335,900 | 339,853 | 3,953 |
21 03 02 03 | Partnerstwo Wschodnie - budowanie zaufania, zapewnianie bezpieczeństwa oraz zapobieganie konfliktom i rozwiązywanie ich | 11,800 | 12,966 | 1,166 |
21 03 03 03 | Wsparcie na inne rodzaje współpracy wielonarodowej w sąsiedztwie | 163,277 | 163,771 | 0,494 |
21 04 01 | Zwiększenie poszanowania i przestrzegania praw człowieka i podstawowych wolności oraz wspieranie reform demokratycznych | 127,841 | 132,782 | 4,941 |
21 05 01 | Globalne i transregionalne zagrożenia dla bezpieczeństwa (instrument na rzecz stabilności) | 81,514 | 82,255 | 0,741 |
21 08 02 | Koordynacja i podnoszenie świadomości w zakresie rozwoju | 11,700 | 13,331 | 1,631 |
22 02 01 | Wsparcie Albanii, Bośni i Hercegowiny, Kosowa, Czarnogóry, Serbii oraz byłej jugosłowiańskiej republiki Macedonii | |||
22 02 01 01 | Wsparcie reform politycznych oraz stopniowego dostosowania do wspólnotowego dorobku prawnego oraz jego przyjęcia, wdrożenia oraz egzekwowania | 248,565 | 249,800 | 1,235 |
22 02 01 02 | Wsparcie rozwoju gospodarczego, społecznego i terytorialnego | 248,565 | 249,800 | 1,235 |
22 02 03 | Wsparcie dla Turcji | |||
22 02 03 01 | Wsparcie reform politycznych oraz stopniowego dostosowania do wspólnotowego dorobku prawnego oraz jego przyjęcia, wdrożenia oraz egzekwowania | 292,938 | 294,173 | 1,235 |
22 02 03 02 | Wsparcie rozwoju gospodarczego, społecznego i terytorialnego | 292,938 | 294,173 | 1,235 |
22 03 01 | Wsparcie finansowe w celu pobudzenia rozwoju gospodarczego społeczności Turków cypryjskich | 30,000 | 31,482 | 1,482 |
23 02 01 | Dostarczanie pomocy humanitarnej i wsparcia żywnościowego szybko, efektywnie i stosownie do potrzeb | 859,529 | 874,529 | 15,000 |
Razem | 131,755 |
W związku z tym, po uwzględnieniu projektów pilotażowych i działań przygotowawczych, rezerwa w zakresie pułapu wydatków w dziale 4 wynosi 10,0 mln EUR.
Dział 5
Jeżeli chodzi o stanowiska w planie zatrudnienia poszczególnych sekcji, uzgadnia się poziom zaproponowany przez Komisję w projekcie budżetu z uwzględnieniem zmian z listu w sprawie poprawek nr 2/2014, z wyjątkiem Parlamentu Europejskiego, dla którego uzgodniono jego własne czytanie.
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu z uwzględnieniem zmian przedstawionych w liście w sprawie poprawek nr 2/2014, z wyjątkiem:
W związku z tym, po uwzględnieniu projektów pilotażowych i działań przygotowawczych, rezerwa w zakresie pułapu wydatków w dziale 5 wynosi 316,8 mln EUR.
Utworzenie grupy funkcyjnej AST/SC
Plany zatrudnienia wszystkich instytucji i organów UE zostaną zmodyfikowane w celu uwzględnienia w regulaminach pracowniczych nowej grupy funkcyjnej AST/SC, zgodnie z propozycją zawartą w liście w sprawie poprawek nr 2/2014.
Dział 6
Środki na zobowiązania ustalono na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu.
Środki na zobowiązania przeznaczone na rezerwę na pomoc nadzwyczajną oraz na rzecz Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu.
Ogólną kwotę środków na płatności w budżecie na 2014 rok ustalono na poziomie 135 504 613 000 EUR.
Punktem wyjścia do zastosowania następującego przydziału środków na płatności we wszystkich liniach budżetowych w 2014 r. jest stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu:
W ramach ogólnego kompromisu komitet pojednawczy uzgodnił wspólne oświadczenie na temat środków na płatności, które znajduje się w pkt 3.1.
Rada przyjmuje do wiadomości wspólne oświadczenie Parlamentu Europejskiego i Komisji w sprawie środków na płatności w formie przedstawionej w pkt 3.2.
Wszystkie poprawki wprowadzone przez Parlament Europejski lub Radę do uwag do budżetu są uzgodnione ze zmianami zawartymi w załączniku 1. Rozumie się, że nie mogą one zmieniać ani rozszerzać zakresu istniejącej podstawy prawnej, ani naruszać administracyjnej autonomii instytucji oraz że działania mogą zostać pokryte z dostępnych zasobów.
Jeżeli nie podano inaczej we wspólnych wnioskach uzgodnionych przez komitet pojednawczy ani nie uzgodniono wspólnie w łonie obydwu organów władzy budżetowej w odpowiednim czytaniu, nomenklatura budżetowa zaproponowana przez Komisję w projekcie budżetu i w liście w sprawie poprawek nr 1/2014 i 2/2014 pozostanie bez zmian, z wyjątkiem projektów pilotażowych i działań przygotowawczych.
Wspólnie uzgodnione zmiany w nomenklaturze dotyczą następujących linii budżetowych:
Pozycja w budżecie | Nazwa |
04 03 01 05 | Działania informacyjne i szkoleniowe dla organizacji pracowniczych |
04 03 01 06 | Informacja, konsultacja i udział przedstawicieli przedsiębiorstw |
04 03 01 08 | Stosunki przemysłowe i dialog społeczny |
15 02 01 | Promowanie najwyższej jakości i współpracy w dziedzinie kształcenia, szkolenia i młodzieży w Europie, ich przydatności dla rynku pracy oraz udział młodych ludzi w europejskim życiu demokratycznym |
15 02 01 01 | Edukacja i szkolenie |
15 02 01 02 | Młodzież |
15 02 10 | Doroczne imprezy specjalne |
21 02 07 03 | Środowisko i zmiana klimatu |
21 02 07 04 | Zrównoważona energia |
21 02 07 05 | Rozwój społeczny |
21 02 07 06 | Bezpieczeństwo żywnościowe i zrównoważone rolnictwo |
21 02 07 07 | Migracja i azyl |
21 02 08 03 | Społeczeństwo obywatelskie w kontekście rozwoju |
21 02 08 04 | Władze lokalne - rozwój |
21 02 09 | Bliski Wschód |
21 02 10 | Azja Środkowa |
21 02 11 | Panafryka |
21 02 12 | Ameryka Łacińska |
21 02 13 | Republika Południowej Afryki |
21 02 14 | Azja |
21 02 15 | Afganistan |
30 01 16 01 | Emerytury byłych posłów do Parlamentu Europejskiego |
30 01 16 02 | Renty inwalidzkie byłych posłów do Parlamentu Europejskiego |
30 01 16 03 | Renty rodzinne po byłych posłach do Parlamentu Europejskiego |
Uwagi do budżetu dotyczące nowych linii budżetowych przeznaczonych na dialog społeczny, zgodnie z propozycją Komisji, znajdują się w załączniku.
Uzgodniono rezerwę w wysokości 2 mln EUR ustanowioną przez Parlament Europejski w linii budżetowej 01 02 01 "Koordynacja, nadzór i komunikacja dotyczące unii gospodarczej i walutowej, w tym euro".
Przychody do budżetu zatwierdza się zgodnie z propozycją Komisji w projekcie budżetu z uwzględnieniem zmian z listu w sprawie poprawek nr 2/2014 oraz dostosowania do poziomu płatności uzgodnionych przez komitet pojednawczy.
Uzgodniono projekt budżetu korygującego nr 8/2013, który zawiera kwoty zaproponowane przez Radę.
Uzgodniono projekt budżetu korygującego nr 9/2013 stosownie do propozycji Rady z uwzględnieniem następujących zmian:
w milionach EUR | |||||
Pozycja w budżecie | Nazwa | Dodatkowe środki na płatności w 2013 r. | |||
06 06 02 03 | Wspólne przedsiębiorstwo SESAR | 12,458 mln | |||
08 02 02 | Współpraca - Zdrowie - Wspólne przedsiębiorstwo na rzecz realizacji wspólnej inicjatywy w zakresie leków innowacyjnych | 17,981 mln | |||
08 04 01 | Współpraca - Nanonauki, nanotechnologie, materiały i nowe technologie produkcyjne | 19,936 mln | |||
08 06 01 | Współpraca - środowisko (w tym zmiany klimatyczne) | 2,804 mln | |||
08 10 01 | Pomysły | 41,884 mln | |||
08 19 01 | Możliwości - wsparcie dla spójnego opracowywania polityki w dziedzinie badań | 0,406 mln | |||
09 04 01 01 | Wsparcie współpracy badawczej w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT - Współpraca) | 40,813 mln | |||
10 03 01 | Działania Wspólnego Centrum Badawczego (JRC) związane z energią jądrową | 0,406 mln | |||
15 07 77 | Ludzie | 63,313 mln | |||
Razem | 200 mln |
w milionach EUR | ||||
Pozycja w budżecie | Nazwa | Przesunięcie środków na płatności | ||
Budżet 2013 | PBK 9/2013 | Różnica | ||
01 03 02 | Pomoc makrofinansowa | 10,000 | ||
04 05 01 | Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji (EFG) | 13,116 | ||
08 01 04 31 | Agencja Wykonawcza ds. Badań Naukowych (REA) | 3,915 | ||
08 01 05 01 | Wydatki związane z personelem naukowobadawczym | 7,230 | ||
08 01 05 03 | Inne wydatki na zarządzanie w dziedzinie badań naukowych | 15,739 | ||
Razem | 50,000 |
Przesunięcie środków na płatności na rzecz wydatków przeznaczonych na wsparcie administracyjne w dziedzinie badań naukowych (rozdział 08 01) w 2013 r. dotyczy wydatków niezróżnicowanych, czego skutkiem jest odpowiednie obniżenie środków na zobowiązania (- 26,9 mln EUR) w trzech ostatnich pozycjach w powyższej tabeli.
Do budżetu na rok 2013 wpisuje się kwotę w wysokości 250 mln EUR w środkach na płatności na rzecz Funduszu Solidarności UE, natomiast w budżecie na rok 2014 ujęto kwotę w wysokości 150 mln EUR w środkach na płatności na ten sam cel.
Parlament Europejski, Rada i Komisja przypominają o wspólnej odpowiedzialności, jaką ponoszą zgodnie z art. 323 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, który przewiduje, że "Parlament Europejski, Rada i Komisja zapewniają dostępność środków finansowych umożliwiających Unii wykonywanie jej zobowiązań prawnych wobec stron trzecich".
Parlament Europejski i Rada przypominają o potrzebie regularnego realizowania płatności w ramach wykonywania budżetu, aby nie dopuścić do nienormalnego przesunięcia zobowiązań pozostających do realizacji do budżetu na rok 2015. W związku z tym obydwie instytucje w razie potrzeby skorzystają z różnych mechanizmów elastyczności przewidzianych w rozporządzeniu w sprawie wieloletnich ram finansowych, m.in. w jego art. 13.
Parlament Europejski i Rada uzgadniają, że poziom środków na płatności w roku 2014 wynosi 135 504 613 000 EUR. Zwracają się do Komisji o podjęcie wszelkich niezbędnych działań na podstawie przepisów projektu rozporządzenia w sprawie wieloletnich ram finansowych i rozporządzenia finansowego w celu zapewnienia środków na wypełnienie zobowiązań wynikających z traktatu oraz - po przeanalizowaniu możliwości realokacji odpowiednich środków przy szczególnym uwzględnieniu wszelkich przypadków spodziewanego niepełnego wykorzystania środków (art. 41 ust. 2 rozporządzenia finansowego) - w celu zwrócenia się o dodatkowe środki na płatności w ramach budżetu korygującego, jeżeli środki ujęte w budżecie na rok 2014 nie wystarczą do pokrycia wydatków.
Parlament Europejski i Rada jak najszybciej przyjmą stanowisko w sprawie każdego projektu budżetu korygującego, aby uniknąć wszelkich braków w środkach na płatności. Ponadto Parlament Europejski i Rada zobowiązują się do szybkiego rozpatrywania wszelkich ewentualnych przesunięć środków na płatności, w tym między działami ram finansowych, aby jak najlepiej wykorzystać zapisane w budżecie środki na płatności i dostosować je do rzeczywistego wykonania i potrzeb.
Parlament Europejski, Rada i Komisja przez cały rok będą dokładnie śledzić stan wykonania budżetu na rok 2014, zwłaszcza w odniesieniu do poddziału 1b (spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna) i rozwoju obszarów wiejskich w dziale 2 (zrównoważony wzrost i zasoby naturalne). Będzie się to odbywać w formie specjalnych posiedzeń międzyinstytucjonalnych zgodnie z pkt 36 załącznika do porozumienia międzyinstytucjonalnego, a celem będzie analiza stanu realizacji płatności i aktualizacja prognoz.
Parlament Europejski i Komisja przypominają o potrzebie specjalnej i maksymalnej elastyczności w odniesieniu do wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020. Zmiany w proponowanych podstawach prawnych, uzgodnione przez władzę ustawodawczą, doprowadzą do powstania dodatkowej presji na pułapy środków na płatności w wieloletnich ramach finansowych na lata 2014-2020. W kontekście sfinalizowania pakietu ustawodawczego dotyczącego polityki spójności na lata 2014-2020 oraz przy uwzględnieniu ewentualnych skutków inicjatywy na rzecz MŚP Komisja wydała oświadczenie na temat skutków porozumienia osiągniętego w sprawie rezerwy na wykonanie i poziomu płatności zaliczkowych w odniesieni do potrzeb w zakresie płatności. Choć ogólne skutki tych zmian w odniesieniu do dodatkowych środków na płatności w wieloletnich ramach finansowych na lata 2014-2020 mają ograniczony charakter, Komisja oświadczyła, że rozwiązaniem problemu rocznych wahań ogólnego poziomu środków na płatności będzie wykorzystanie ogólnego marginesu dla płatności. W razie potrzeby Komisja może również skorzystać z instrumentu elastyczności i marginesu na nieprzewidziane wydatki, zgodnie z ustaleniami zawartymi w projekcie rozporządzenia w sprawie wieloletnich ram finansowych.
Wobec tego Komisja pragnie zaproponować pewne środki korygujące w ramach wykonania budżetu i wykorzystać w tym celu w takim zakresie, w jakim będzie to konieczne, wszystkie instrumenty przewidziane w nowych wieloletnich ramach finansowych. W trakcie roku 2014 Komisja może być w szczególności zmuszona do zaproponowania skorzystania z marginesu na nieprzewidziane wydatki, zgodnie z art. 13 projektu rozporządzenia w sprawie wieloletnich ram finansowych.
Rada przypomina, że instrumenty specjalne można wykorzystywać jedynie w przypadku wystąpienia rzeczywiście nieprzewidzianych okoliczności.
I tak margines na nieprzewidziane wydatki nie powinien prowadzić do przekroczenia całkowitych pułapów środków na zobowiązania i płatności.
Jeżeli chodzi o inne instrumenty specjalne, Rada przypomina, że w art. 3 ust. 2 projektu rozporządzenia w sprawie wieloletnich ram finansowych zapisano, iż środki na zobowiązania można ująć w budżecie z przekroczeniem pułapów odpowiednich działów.
Parlament Europejski, Rada i Komisja przypominają o znaczeniu, jakie ma stopniowe obniżenie liczby pracowników wszystkich instytucji, organów i agencji UE o 5 % w ciągu pięciu lat, co uzgodniono w pkt 23 projektu porozumienia międzyinstytucjonalnego w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami.
Parlament Europejski i Rada zobowiązują się do stopniowej realizacji tego celu, czyli do obniżenia liczby pracowników o 5 % - w latach 2013-2017, i jednocześnie domagają się należytego funkcjonowania agencji, aby mogły one wypełniać zadania przydzielone im przez władzę ustawodawczą. W związku z tym obydwie instytucje uważają, że konieczne może się okazać podjęcie dodatkowych środków, w tym również o charakterze strukturalnym, w celu obniżenia liczby pracowników w agencjach zdecentralizowanych. Z uwagi na powyższe Komisja będzie kontynuować ocenę możliwości połączenia lub zlikwidowania niektórych istniejących agencji lub innych sposobów osiągnięcia efektów synergii.
W oparciu o wyniki prac międzyinstytucjonalnej grupy roboczej, które sprowadzają się do wspólnego podejścia do kwestii agencji zdecentralizowanych, uzgodnionego w lipcu 2012 r., Parlament Europejski, Rada i Komisja zgadzają się co do potrzeby ściślejszej i regularniejszej kontroli rozwoju agencji zdecentralizowanych w trosce o spójne podejście. Bez uszczerbku dla prerogatyw każdej z instytucji uzgadniają one powołanie specjalnej międzyinstytucjonalnej grupy roboczej w celu określenia jasnej ścieżki rozwoju agencji w oparciu o obiektywne kryteria. Przedmiotem dyskusji w grupie powinny być w szczególności następujące kwestie:
Parlament Europejski i Rada stanowiące władzę ustawodawczą i budżetową w należyty sposób uwzględnią rezultaty wypracowane przez międzyinstytucjonalną grupę roboczą.
Parlament Europejski i Rada uzgadniają, że w związku z oczekiwaniem na orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w odpowiednich sprawach środki przeznaczone na proponowaną waloryzację wynagrodzeń (1,7 % za rok 2011 i 1,7 % za rok 2012) na obecnym etapie nie zostaną ujęte w budżecie na rok 2014.
Jeżeli Trybunał wyda orzeczenie korzystne dla Komisji, przedstawi ona projekt budżetu korygującego w 2014 r. (w odniesieniu do wszystkich sekcji) w celu pokrycia proponowanej waloryzacji wynagrodzeń. W takiej sytuacji Parlament Europejski i Rada zobowiązują się do szybkiego podejmowania działań dotyczących odpowiedniego projektu budżetu korygującego.
Parlament i Rada uzgadniają rozpatrzenie przesunięcia środków dla specjalnych przedstawicieli Unii Europejskiej z budżetu Komisji (sekcja 3) do budżetu Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (sekcja 10) w ramach procedury budżetowej na rok 2015.
- Zmiany dotyczące uwag do budżetu
Dział 1A
04 03 01 05 Działania informacyjne i szkoleniowe dla organizacji pracowniczych
Uwagi
Środki te przeznaczone są na pokrycie wydatków na działania informacyjne i szkoleniowe dla organizacji pracowniczych, łącznie z przedstawicielami organizacji pracowniczych w krajach kandydujących, wynikające z wdrażania działań Unii w ramach realizacji społecznego wymiaru Unii. Środki te powinny pomóc organizacjom pracowniczym przyczyniać się do reakcji reagować na główne wyzwania stojące przed zatrudnieniem i polityką społeczną w Europie, jak określono w strategii Europa 2020 i w agendzie społecznej oraz w kontekście inicjatyw Unii mających na celu reakcję na konsekwencje kryzysu gospodarczego.
Ponadto środki te są przeznaczone na wsparcie programów prac dwóch instytutów - ETUI (Europejskiego Instytutu Związków Zawodowych) oraz EZA (Europejskiego Centrum Spraw Pracowniczych), które powstały, aby promować budowanie potencjału przez działania edukacyjne i badania na poziomie europejskim, w tym w krajach kandydujących, w celu osiągnięcia większego włączenia przedstawicieli pracowników w procesy decyzyjne.
Środki te przeznaczone są na finansowanie w szczególności następujących działań:
Podstawa prawna
Zadanie wynikające ze specjalnych uprawnień bezpośrednio powierzonych Komisji w Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej zgodnie z art. 154.
Konwencja zawarta w 1959 roku pomiędzy Wysoką Władzą EWWiS a Międzynarodowym Ośrodkiem Informacji o Bezpieczeństwie i Higienie Pracy (CIS) przy Międzynarodowej Organizacji Pracy (ILO).
Dyrektywa Rady 89/391/EWG z dnia 12 czerwca 1989 r. w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy (Dz.U. L 183 z 29.6.1989, s. 1) i powiązane dyrektywy szczegółowe.
Dyrektywa Rady 92/29/EWG z dnia 31 marca 1992 r. dotycząca minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w celu poprawy opieki medycznej na statkach (Dz.U. L 113 z 30.4.1992, s. 19).
04 03 01 06 Informacja, konsultacja i udział przedstawicieli przedsiębiorstw
Uwagi
Środki te przeznaczone są na działania promujące udział pracowników w zarządzaniu przedsiębiorstwami w myśl dyrektyw 97/74/WE i 2009/38/WE w sprawie europejskich rad zakładowych, dyrektyw 2001/86/WE oraz 2003/72/WE w sprawie udziału pracowników w spółce europejskiej i spółdzielni europejskiej, dyrektywy 2002/14/WE ustanawiającej ogólne ramowe warunki informowania pracowników i przeprowadzania z nimi konsultacji we Wspólnocie Europejskiej oraz art. 16 dyrektywy 2005/56/WE w sprawie transgranicznego łączenia się spółek kapitałowych.
Środki te obejmują finansowanie działań, których celem jest zacieśnienie międzynarodowej współpracy przedstawicieli pracowników i pracodawców w zakresie informowania, konsultacji i uczestnictwa pracowników w ramach przedsiębiorstw działających w więcej niż jednym państwie członkowskim. W tym kontekście finansowane mogą być krótkie szkolenia dla negocjatorów i przedstawicieli w międzynarodowych organizacjach zajmujących się informacją, konsultacją i uczestnictwem. W działaniach tych mogą brać udział partnerzy społeczni z państw kandydujących. Środki te mogą być wykorzystane do finansowania działań umożliwiających partnerom społecznym korzystanie z przysługujących im praw i wypełnianie ciążących na nich obowiązków w zakresie uczestnictwa pracowników, zwłaszcza w ramach europejskich rad zakładowych oraz w małych i średnich przedsiębiorstwach, aby zapoznać ich z ponadnarodowymi porozumieniami przedsiębiorstw i zacieśnić ich współpracę w zakresie unijnego prawa dotyczącego uczestnictwa pracowników.
Ponadto środki te mogą być wykorzystane do finansowania w państwach członkowskich działań służących rozwojowi wiedzy specjalistycznej w dziedzinie uczestnictwa pracowników, propagowaniu współpracy pomiędzy właściwymi organami i zainteresowanymi stronami oraz nawiązywaniu kontaktów z instytucjami unijnymi, aby wspierać wdrażanie i poprawić skuteczność unijnego prawa dotyczącego uczestnictwa pracowników.
Środki te przeznaczone są na finansowanie w szczególności następujących działań:
Podstawa prawna
Zadanie wynikające ze szczególnych uprawnień bezpośrednio powierzonych Komisji na mocy art. 154 i 155 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Dyrektywa Rady 97/74/WE z dnia 15 grudnia 1997 r. rozszerzająca na Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej dyrektywę 94/45/WE w sprawie ustanowienia Europejskiej Rady Zakładowej lub trybu informowania i konsultowania pracowników w przedsiębiorstwach lub w grupach przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym (Dz.U. L 10 z 16.1.1998, s. 22).
Dyrektywa Rady 2001/86/WE z dnia 8 października 2001 r. uzupełniająca statut spółki europejskiej w odniesieniu do uczestnictwa pracowników (Dz.U. L 294 z 10.11.2001, s. 22).
Dyrektywa 98/59/WE w sprawie zbliżenia ustawodawstwa państw członkowskich odnoszącego się do zwolnień grupowych (Dz.U. L 225 z 12.8.1998, s. 16).
Dyrektywa 2001/23/WE w sprawie zbliżania ustawodawstwa państw członkowskich odnoszącego się do ochrony praw pracowniczych w przypadku przeniesienia własności przedsiębiorstw, firm lub części przedsiębiorstw lub firm (Dz.U. L 82 z 22.3.2001, s. 16).
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2002/14/WE z dnia 11 marca 2002 r. ustanawiająca ogólne ramowe warunki informowania i przeprowadzania konsultacji z pracownikami we Wspólnocie Europejskiej (Dz.U. L 80 z 23.3.2002, s. 29).
Dyrektywa Rady 2003/72/WE z dnia 22 lipca 2003 r. uzupełniająca statut spółdzielni europejskiej w odniesieniu do zaangażowania pracowników (Dz.U. L 207 z 18.8.2003, s. 25).
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/56/WE z dnia 26 października 2005 r. w sprawie transgranicznego łączenia się spółek kapitałowych (Dz.U. L 310 z 25.11.2005, s. 1).
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/38/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie ustanowienia europejskiej rady zakładowej lub trybu informowania pracowników i konsultowania się z nimi w przedsiębiorstwach lub w grupach przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym (wersja przekształcona) (Dz.U. L 122 z 16.5.2009, s. 28).
Konwencja zawarta w 1959 roku pomiędzy Wysoką Władzą EWWiS a Międzynarodowym Ośrodkiem Informacji o Bezpieczeństwie i Higienie Pracy (CIS) przy Międzynarodowej Organizacji Pracy (ILO).
04 03 01 08 Stosunki przemysłowe i dialog społeczny
Uwagi
Celem tego działania jest zwiększenie roli dialogu społecznego oraz sprzyjanie zawieraniu porozumień i prowadzeniu innych wspólnych działań przez partnerów społecznych na szczeblu UE. Środki te przeznaczone są na pokrycie finansowania udziału partnerów społecznych w europejskiej strategii zatrudnienia oraz udziału partnerów społecznych Finansowane działania powinny umożliwić organizacjom partnerów społecznych w odpowiedzi na główne wyzwania stojące przed polityką zatrudnienia i polityką społeczną w Europie, jak określono w strategii Europa 2020 i w agendzie społecznej oraz w kontekście inicjatyw Unii mających na celu reakcję na konsekwencje kryzysu gospodarczego, a także wkład w podniesienie poziomu i rozpowszechnianie wiedzy na temat instytucji i praktyk w zakresie stosunków przemysłowych. Mają one pokrywać dotacje na propagowanie dialogu społecznego na poziomie sektorowym i międzybranżowym zgodnie z art. 154 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Środki zostaną wykorzystane do sfinansowania konsultacji, spotkań, negocjacji i innych działań zmierzających do realizacji tych celów.
Ponadto, jak wskazuje na to treść zobowiązania, środki te mają obejmować wsparcie działań w zakresie stosunków przemysłowych, w szczególności działań mających na celu rozwój wiedzy specjalistycznej i wymiany informacji istotnych dla Unii.
Środki te mają również zostać przeznaczone na pokrycie finansowania instrumentów angażujących przedstawicieli partnerów społecznych w krajach kandydujących, ze szczególnym uwzględnieniem promowania dialogu społecznego na szczeblu Unii. W ramach realizacji tego celu stosuje się podejście uwzględniające kwestię płci, wobec czego środki te są również przeznaczone na promowanie równego udziału kobiet i mężczyzn w organach decyzyjnych zarówno związków zawodowych, jak i organizacji pracodawców. Dwa ostatnie elementy mają charakter horyzontalny.
Na podstawie tych założeń stworzono dwa podprogramy:
Środki te przeznaczone są na finansowanie w szczególności następujących działań:
Podstawa prawna
Zadanie wynikające ze szczególnych uprawnień bezpośrednio powierzonych Komisji na mocy art. 154 i 155 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
15 02 10 Doroczne imprezy specjalne
Uwagi
Uwagi dotyczące tej linii budżetowej otrzymują następujące brzmienie:
dodać, co następuje:
Środki te przeznaczone są na dokończenie działań wspieranych jako doroczne imprezy sportowe.
Doroczna impreza specjalna: Europejski Tydzień MOVE
Zobowiązania: 1 000 000 EUR; płatności: 1 000 000 EUR.
Europejski Tydzień MOVE jest ogólnoeuropejskim głównym wydarzeniem propagującym sport masowy i aktywność fizyczną oraz ich pozytywny wpływ na europejskich obywateli i europejskie społeczeństwa.
W ramach wizji, która zakłada zaangażowanie 100 mln Europejczyków w czynne uprawianie sportu i aktywności fizycznej do 2020 r., Europejski Tydzień MOVE 2014 jest inicjatywą oddolną, w ramach której społeczności lokalne, kluby sportowe, zakłady pracy i miasta angażują się w szeroko zakrojone obchody sportu i aktywności fizycznej. Jest on integralną częścią europejskiej kampanii NowWeMove, stanowi zatem trwały wkład w rozwój aktywności fizycznej i poprawę stanu zdrowia Europejczyków.
W ramach Tygodnia MOVE 2014 odbędzie się co najmniej 300 imprez we wszystkich 28 państwach członkowskich oraz w co najmniej 150 miastach, uruchomione zostaną nowe inicjatywy w dziedzinie sportu i aktywności fizycznej oraz zaprezentowane liczne pomyślnie prowadzone działania.
Doroczna impreza specjalna: Europejskie Letnie Igrzyska Olimpiad Specjalnych w Antwerpii (Belgia) 2014
Zobowiązania: 2 000 000 EUR; płatności: 2 000 000 EUR.
Środki te przeznaczone są na pokrycie kosztów działań wspieranych jako doroczne imprezy specjalne. Kwota 2 mln EUR przeznaczona jest na współfinansowanie odbywającego się co kilka lat wydarzenia, jakim są Europejskie Letnie Igrzyska Olimpiad Specjalnych, organizowane w dniach 13-20 września 2014 r. w Antwerpii (Belgia). Fundusze te umożliwią również sportowcom ze wszystkich 28 państw członkowskich treningi, przygotowania oraz uczestnictwo w igrzyskach w Belgii.
W imprezie weźmie udział 2 000 sportowców i ich delegacji z 58 krajów, a zawody potrwają 10 dni. Ponad 4 tys. wolontariuszy będą pracowały na to, by ta wielodyscyplinarna impreza sportowa miała wyjątkowy charakter. Równolegle do programu sportowego będą się również odbywały inne wydarzenia naukowe, edukacyjne i rodzinne. Sportowcy będą mieszkać w 30 belgijskich miastach, a impreza odbędzie się w Antwerpii. Wiele imprez specjalnych będzie organizowanych przed igrzyskami, w ich trakcie i po nich.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2016.436.140 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 20 listopada 2013 r. w sprawie wspólnego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2014 zatwierdzonego przez komitet pojednawczy w ramach procedury budżetowej (16106/2013 ADD 1-5 - C7-0413/2013 - 2013/2145(BUD)). |
Data aktu: | 20/11/2013 |
Data ogłoszenia: | 24/11/2016 |