(Dz.U.UE C z dnia 29 listopada 2016 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
mając na uwadze, co następuje:
(1) Unia Europejska postawiła sobie za cel między innymi zapewnienie obywatelom wysokiego poziomu bezpieczeństwa w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości przez prowadzenie wspólnych działań państw członkowskich w dziedzinie współpracy policyjnej zgodnie z tytułem V Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
(2) Dnia 21 czerwca 1999 r. Rada przyjęła rezolucję w sprawie podręcznika w zakresie międzynarodowej współpracy policyjnej oraz w zakresie działań prewencyjnych i kontrolnych związanych z aktami przemocy i zakłóceniami porządku podczas międzynarodowych meczów piłki nożnej 2 .
(3) Rezolucja ta została najpierw zastąpiona rezolucją Rady z dnia 6 grudnia 2001 r. 3 , a następnie rezolucjami Rady z dnia 4 grudnia 2006 r. 4 i z dnia 3 czerwca 2010 r. 5 w sprawie podręcznika z zaleceniami w zakresie międzynarodowej współpracy policyjnej oraz w zakresie działań prewencyjnych i kontrolnych związanych z aktami przemocy i zakłóceniami porządku podczas międzynarodowych meczów piłki nożnej, które dotyczą co najmniej jednego państwa członkowskiego (dalej zwanym "podręcznikiem UE w sprawie meczów piłki nożnej").
(4) W niniejszej rezolucji występuje się z sugestią, aby w świetle niedawnych doświadczeń zaproponować wprowadzenie zmian do podręcznika.
(5) Podręcznik UE w sprawie meczów piłki nożnej został zmieniony i uaktualniony z uwzględnieniem najnowszych doświadczeń z mistrzostw Europy w 2012 i mistrzostw świata w 2014 r., dobrych praktyk opracowanych przy okazji tych turniejów, intensywnej współpracy policyjnej w odniesieniu do międzynarodowych i klubowych meczów w Europie ogólnie i opinii ponad 300 funkcjonariuszy policji (dowódców policji odpowiedzialnych za zabezpieczanie meczów, personelu narodowych punktów informacyjnych dla piłki nożnej innych specjalistów ds. zabezpieczania przez policję meczów piłki nożnej) z 25 państw europejskich 6 , którzy w latach 2011-2014 brali udział w ogólnoeuropejskim projekcie szkoleniowym w dziedzinie zabezpieczania meczów piłki nożnej.
(6) Zmiany zawarte w załączonym zaktualizowanym podręczniku pozostają bez uszczerbku dla obowiązujących przepisów prawa krajowego, a zwłaszcza dla podziału kompetencji między różne władze i służby w poszczególnych państwach członkowskich, a także dla wykonywania przez Komisję uprawnień wynikających z Traktatów,
NINIEJSZYM
Podręcznik z zaleceniami w zakresie międzynarodowej współpracy policyjnej oraz w zakresie działań prewencyjnych i kontrolnych związanych z aktami przemocy i zakłóceniami porządku podczas międzynarodowych meczów piłki nożnej, które dotyczą co najmniej jednego państwa członkowskiego ("podręcznik UE w sprawie meczów piłki nożnej")
Rozdział Temat
Cel, zakres i stosowanie podręcznika
1. Zarządzanie przez policję informacjami i wymiana informacji
1.1. Wprowadzenie
1.2. Zadania o charakterze międzynarodowym
1.3. Wymiana informacji policyjnych
1.3a. Definicje
1.3b. Rodzaje informacji
1.3c. Porządek chronologiczny wymiany informacji
1.3d. Wymiana informacji z państwami spoza UE
1.4. Zwalczanie terroryzmu oraz przestępczości poważnej i zorganizowanej
2. Ogólne wytyczne dotyczące roli i zadań punktów NFIP na arenie krajowej
3. Współpraca policji państwa organizującego imprezę i oddziałów policji oddelegowanych z państwa kibiców przyjezdnych
3.1. Podstawowe zasady
3.2. Wspieranie operacji zabezpieczania meczów prowadzonych przez państwo organizujące imprezę
3.3. Uzgodnienia dotyczące współpracy
3.4 Wzory protokołów dotyczących pojedynczych meczów
3.5. Koszty i ustalenia finansowe
3.6. Wizyty organizacyjne
3.7. Asystowanie oddziałom policji oddelegowanym z państwa kibiców przyjezdnych (przewodnicy)
3.8. Skład oddziałów policji oddelegowanych z państwa kibiców przyjezdnych
3.9. Podstawowe zadania oddziałów policji oddelegowanych z państwa kibiców przyjezdnych
3.10. Język
3.11. Współpraca między policją państwa organizującego imprezę i państwa delegującego podczas imprezy
3.12. Korzystanie z kamizelek identyfikacyjnych
3.13. Akredytacja
3.14. Turnieje piłkarskie w państwach, w których nie ustanowiono punktów NFIP
3.14a. Umowy dwustronne
3.14b. Współpraca punktów NFIP
3.15. Rola Interpolu i Europolu
4. Współpraca policji z organizatorem
5. Współpraca policji z organami sądowymi i organami prokuratury
6. Współpraca policji z kibicami
7. Strategia komunikacyjna i medialna
7.1. Strategia komunikacyjna
7.2. Strategia medialna
8. Spotkania ekspertów UE ds. bezpieczeństwa i ochrony meczów piłki nożnej
9. Wykaz odnośnych dokumentów dotyczących ochrony i bezpieczeństwa meczów piłki nożnej
9.1. Kluczowe dokumenty uprzednio przyjęte przez Radę Unii Europejskiej
9.2. Kluczowe dokumenty uprzednio przyjęte przez Radę Europy
Dodatek 1 Protocol for Deployment of Visiting Police Delegations (Prüm)
Dodatek 2 Protocol for Deployment of Visiting Police Delegations (Non-Prüm)
Dodatek 3 Specyfikacje policyjnych kamizelek identyfikacyjnych
Dodatek 4 Dynamiczna ocena ryzyka i zarządzanie tłumem
Dodatek 5 Kategoryzacja kibiców piłki nożnej
Cel, zakres i stosowanie podręcznika
Niniejszy dokument ma służyć zwiększeniu ochrony i bezpieczeństwa podczas międzynarodowych meczów piłki nożnej, a w szczególności zmaksymalizowaniu skuteczności międzynarodowej współpracy policyjnej.
Treść podręcznika, zgodna z ustanowionymi dobrymi praktykami zakładającymi przyjmowanie zintegrowanego wielopodmiotowego podejścia do bezpieczeństwa, ochrony i obsługi związanych z meczami piłki nożnej, może w stosownych przypadkach być stosowana do innych międzynarodowych imprez sportowych, jeżeli państwa członkowskie podejmą taką decyzję.
Treść ta nie narusza istniejących przepisów krajowych, a zwłaszcza kompetencji i obowiązków różnych podmiotów z poszczególnych państw członkowskich.
Niniejszy dokument koncentruje się przede wszystkim na międzynarodowej współpracy policyjnej, jednak ze względu na to, że obsługa meczów piłki nożnej (i innych imprez sportowych) odbywa się z udziałem wielu podmiotów, znalazły się w nim również odniesienia do współdziałania policji z innymi kluczowymi partnerami, takimi jak organizatorzy imprez i inne zainteresowane strony, przede wszystkim kibice.
Międzynarodowa współpraca policyjna i operacje zabezpieczania meczów piłki nożnej muszą opierać się na zasadach legalności, proporcjonalności i stosowności. Przykłady dobrych praktyk dotyczących dynamicznej oceny ryzyka i zarządzania tłumem są szczegółowo przedstawione w dodatku 4.
Choć za zapewnienie ochrony i bezpieczeństwa podczas imprezy odpowiada właściwy organ w państwie członkowskim organizującym tę imprezę, to organy państw uczestniczących, państw sąsiednich oraz państw tranzytu zobowiązane są do udzielania pomocy, gdy okaże się ona konieczna.
Niniejszy dokument należy szeroko rozpowszechnić i stosować we wszystkich państwach członkowskich i w innych państwach europejskich, a także poza nimi; ma to służyć zminimalizowaniu zagrożeń dla bezpieczeństwa i ochrony oraz zapewnieniu skutecznej międzynarodowej współpracy policyjnej.
Zarządzanie przez policję informacjami i wymiana informacji
Wprowadzenie
Zgodnie z decyzją Rady 2002/348/WSiSW, zmienioną decyzją Rady 2007/412/WSiSW z dnia 12 czerwca 2007 r., każde państwo członkowskie musi ustanowić narodowy punkt informacyjny dla piłki nożnej (punkt NFIP) działający jako centralny krajowy punkt kontaktowy służący do wymiany odpowiednich informacji na potrzeby międzynarodowych meczów piłki nożnej oraz do ułatwiania międzynarodowej współpracy policyjnej w zakresie meczów piłki nożnej.
Jeżeli policja państwa organizującego imprezę pozostaje w bezpośrednim kontakcie z oddziałami policji oddelegowanymi z państwa kibiców przyjezdnych, wszystkie wymieniane informacje powinny być jednocześnie przekazywane odnośnym punktom NFIP. Taki bezpośredni kontakt nie powinien naruszać głównej roli punktu NFIP w zapewnianiu jakości informacji i szerszym rozpowszechnianiu informacji wśród innych odnośnych partnerów i organów.
Relacje między punktem NFIP a właściwymi organami krajowymi powinny podlegać stosownym przepisom prawa krajowego.
Zgodnie z art. 1 ust. 4 decyzji Rady 2002/348/WSiSW każde państwo członkowskie zapewnia, by jego narodowy punkt informacyjny był w stanie wypełniać zadania mu przypisane w sposób skuteczny i szybki.
- Aby działać skutecznie, personel punktu NFIP powinien być przeszkolony i dysponować wiedzą i umiejętnościami, dzięki czemu stanowi krajowe źródło fachowej wiedzy o zabezpieczaniu meczów piłki nożnej i związanych z tym kwestiach ochrony i bezpieczeństwa.
Zadania o charakterze międzynarodowym
W przypadku krajowych lub międzynarodowych meczów piłki nożnej punkt NFIP ściśle współpracuje z lokalną policją. Aby w pełni skutecznie zapewniać taką pomoc, należy szeroko rozpowszechniać informacje o istotnej roli punktu NFIP. Wszystkie służby policyjne w każdym państwie członkowskim muszą rozumieć tę rolę.
Każde państwo członkowskie powinno również podjąć działania w celu ustanowienia krajowej sieci wyznaczonych funkcjonariuszy policji lokalnej, których zadaniem jest zbieranie wszelkich informacji i danych o imprezach piłkarskich w ich miejscowości oraz przekazywanie takich informacji do punktu NFIP.
Każdy punkt NFIP ma dysponować uaktualnioną analizą ryzyka 7 dotyczącą kibiców klubów i drużyny narodowej swojego kraju, z której to analizy mogą korzystać punkty NFIP innych państw. Analizę ryzyka udostępnia się innym punktom NFIP zasadniczo za pomocą formularzy dostępnych na portalu internetowym (www.nfip.eu) 8 . Podkreśla się jednak, że ryzyko to jest zmienne i zależy od wielu czynników. Dlatego podczas całej imprezy należy prowadzić dynamiczną ocenę ryzyka.
Każdy punkt NFIP powinien mieć dostęp do odpowiednich krajowych baz danych policji. Wymiana informacji o osobach podlega stosownym przepisom prawa krajowego i międzynarodowego, w szczególności decyzji z Prüm 9 lub umowom dwu- lub wielostronnym.
Punkt NFIP ma zapewniać objęcie wszystkich informacji kontrolą jakości ich treści.
Wszelka wymiana informacji powinna odbywać się przy wykorzystaniu odpowiednich formularzy dostępnych na portalu internetowym punktów NFIP.
Wymiana informacji policyjnych
Definicje
Rodzaje informacji
Informacje ogólne obejmują strategiczne i taktyczne informacje przygotowane, by wykorzystać je podczas przygotowywania imprezy i operacji jej zabezpieczania odnośnie do: określania zagrożeń dla bezpieczeństwa i ochrony, zapobiegania takim zagrożeniom, zmniejszania ich; zapewniania dynamicznych analiz ryzyka przed imprezą i w czasie jej trwania; oraz właściwego i proporcjonalnego reagowania na zagrożenia dla bezpieczeństwa i ochrony, gdy pojawią się w czasie imprezy.
W tym kontekście informacje o osobach to informacje dotyczące osób, które policja uznała za potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa publicznego w związku z daną imprezą. Mogą to być szczegółowe informacje o osobach, które rzeczywiście dopuszczały się aktów przemocy lub wywoływały zakłócenia porządku przy okazji poprzednich meczów piłki nożnej, lub które przyczyniały się do takich aktów przemocy lub zakłócania porządku.
Porządek chronologiczny wymiany informacji
Przed imprezą
Punkt NFIP państwa organizującego imprezę przekazuje wnioski o informacje punktowi NFIP państwa delegującego lub państw delegujących. Wymogi takie obejmują:
Punkt NFIP państwa delegującego/państw delegujących odpowiada na wnioski o informacje otrzymane od punktu NFIP państwa organizującego imprezę oraz z własnej inicjatywy dostarcza wszelkich istotnych informacji wszystkim innym zainteresowanym punktom NFIP.
Punkt NFIP państwa organizującego imprezę dostarcza informacji na temat stosownych przepisów prawa oraz polityki władz (np. polityki alkoholowej), informacje dotyczące organizacji imprezy i najważniejszych członków personelu odpowiedzialnego za ochronę i bezpieczeństwo.
Wszystkie istotne informacje udostępnia się innym zainteresowanym punktom NFIP i zamieszcza na portalu internetowym NFIP za pomocą odpowiednich formularzy.
Od punktu NFIP państwa delegującego/państw delegujących wymaga się dostarczania w odpowiednim czasie dokładnych informacji o przemieszczaniu się zwykłych kibiców oraz kibiców stwarzających ryzyko, o przemieszaniu się uczestniczącej drużyny (w przypadku zagrożenia) i sprzedaży biletów, a także wszelkich innych istotnych informacji.
Punkt NFIP państwa organizującego imprezę dostarcza informacji punktowi NFIP państwa delegującego/państw delegujących, w szczególności informacji mających związek z włączeniem oddziałów policji oddelegowanych z państwa kibiców przyjezdnych w operację zabezpieczania prowadzoną przez państwo organizujące imprezę oraz informacji dla kibiców przyjezdnych itd.
W trakcie imprezy
Punkt NFIP państwa organizującego imprezę może się zwrócić o potwierdzenie dostarczonych informacji, w tym o uaktualnioną analizę ryzyka. Wniosek i odpowiedź na niego należy przekazać za pośrednictwem systemu oficerów łącznikowych, o ile taki ustanowiono.
Punkt NFIP państwa organizującego imprezę informuje punkt NFIP państwa delegującego, gdy podczas imprezy dojdzie do jakichś incydentów.
Punkt NFIP państwa delegującego/państw delegujących monitoruje sytuację i - w stosownych przypadkach - zapewnia punktowi NFIP państwa organizującego imprezę uaktualnione informacje o przemieszczaniu się i miejscach przebywania kibiców przyjezdnych. Punktowi NFIP państwa organizującego imprezę oraz innym odnośnym punktom NFIP dostarcza się także użytecznych informacji dotyczących związanych z daną imprezą incydentów, do których doszło podczas meczów lub turniejów zorganizowanych w państwie kibiców przyjezdnych.
Informacje ogólne dotyczące powrotu kibiców, w tym kibiców wydalonych lub tych, którym odmówiono wjazdu, dostarcza się także punktom NFIP państw pochodzenia kibiców oraz odpowiednich państw tranzytu.
Po zakończeniu imprezy
W ciągu pięciu dni roboczych od zakończenia imprezy punkt NFIP państwa organizującego imprezę dostarcza punktowi NFIP państwa delegującego (stosując odpowiednie formularze dostępne na portalu internetowym punktów NFIP) następujące informacje:
Na podstawie informacji dostarczonych przez punkt NFIP państwa organizującego imprezę oraz oddziały policji oddelegowane z państwa kibiców przyjezdnych punkt NFIP państwa delegującego aktualizuje następnie swoją ogólną analizę ryzyka.
Punkty NFIP państwa organizującego imprezę oraz państwa delegującego będą współpracować, by ocenić skuteczność ustaleń dotyczących wymiany informacji oraz pracę oddziałów policji oddelegowanych z państwa kibiców przyjezdnych.
Wymiana informacji z państwami spoza UE
Zwalczanie terroryzmu oraz przestępczości poważnej i zorganizowanej
Ogólne wytyczne dotyczące roli i zadań punktów NFIP na arenie krajowej
Punkt NFIP może zawrzeć ze stroną trzecią formalną umowę dwustronną dotyczącą wymiany pewnych informacji, zgodnie z prawem krajowym. Informacji tych nie można udostępniać dalej bez zgody jednostki będącej źródłem informacji.
Punkty NFIP mogą odegrać kluczową rolę we wspomaganiu dowódców policji odpowiedzialnych za zabezpieczanie meczów w realizowaniu ich strategicznych i operacyjnych priorytetów podczas wszystkich międzynarodowych meczów piłki nożnej. Podstawowe priorytety w przypadku operacji zabezpieczania prowadzonych przez państwo organizujące imprezę powinny obejmować:
Współpraca policji państwa organizującego imprezę i oddziałów policji oddelegowanych z państwa kibiców przyjezdnych
Podstawowe zasady
Powszechne europejskie doświadczenia z ostatniej dekady pokazują, jak istotną rolę oddziały policji oddelegowane z państwa kibiców przyjezdnych odgrywają w operacjach zabezpieczania meczów państwa organizującego imprezę.
Wspieranie operacji zabezpieczania meczów prowadzonych przez państwo organizujące imprezę
Aby zapewnić wartość dodaną operacji zabezpieczania meczów w państwie organizującym imprezę, oddziały policji oddelegowane z państwa kibiców przyjezdnych powinny bezwzględnie obejmować personel dysponujący wiedzą i doświadczeniem w zakresie dynamik i zachowań kibiców przyjezdnych.
Podczas imprezy oddziały policji oddelegowane z państwa kibiców przyjezdnych powinny być postrzegane jako podstawowe źródło informacji o kibicach przyjezdnych, ich zachowaniu i wszelkich potencjalnych zagrożeniach. Wartość dodana dla dowódcy policji państwa organizującego imprezę może obejmować:
Uzgodnienia dotyczące współpracy
W przypadku międzynarodowych turniejów i pojedynczych meczów (na prośbę każdego z punktów NFIP) oficjalne zaproszenie dla oddziałów policji oddelegowanych z państwa kibiców przyjezdnych powinno zostać wysłane przez właściwy organ państwa organizującego imprezę, zgodnie ze wskazówkami punktu NFIP tego państwa, i może podlegać umowie międzyrządowej.
Jeżeli punkt NFIP państwa organizującego imprezę nie zaprosi oddziałów policji oddelegowanych z państwa kibiców przyjezdnych, punkt NFIP państwa delegującego może, jeśli uzna to za stosowne, wystąpić do tego pierwszego punktu NFIP z propozycją wysłania oddelegowanych oddziałów. W przypadku nieprzyjęcia tej propozycji przez punkt NFIP państwa organizującego imprezę działania wszelkich funkcjonariuszy policji, którzy mimo wszystko tam się udadzą, będą nieoficjalne i nie będą objęte zakresem stosowania niniejszego podręcznika.
Szczegółowe zaproszenie do udzielenia wsparcia powinno zostać uzgodnione między zainteresowanymi punktami NFIP odpowiednio wcześnie przed turniejem lub pojedynczym meczem, co zapewni oddziałom policji oddelegowanym z państwa kibiców przyjezdnych wystarczający czas na przygotowanie. Z tego względu zaproszenie do udzielenia wsparcia należy wystosować jak najszybciej po ogłoszeniu daty meczu.
W przypadku pojedynczych meczów międzynarodowych oddziały policji oddelegowane z państwa kibiców przyjezdnych będą potrzebować na przygotowania co najmniej trzech tygodni. Jeżeli data meczu ogłoszona zostaje z mniejszym wyprzedzeniem niż trzy tygodnie (np. w końcowej fazie europejskich rozgrywek klubowych lub w związku z podwyższonym ryzykiem), zaproszenie należy przesłać natychmiast. W przypadku turniejów międzynarodowych przygotowanie oddziałów policji oddelegowanych z państwa kibiców przyjezdnych zajmuje co najmniej 16 tygodni.
Szczegóły ustaleń na potrzeby pojedynczego meczu (np. co do uprawnień policji, wyposażenia, umundurowania itd.) odnoszące się do oddziałów policji oddelegowanych z państwa kibiców przyjezdnych uzgadnia się w drodze negocjacji między odnośnymi punktami NFIP przeprowadzonych po konsultacji z lokalną policją.
Wzory protokołów dotyczących pojedynczych meczów
Zdecydowanie zaleca się jednak, by ustalenia dotyczące rozmieszczania oddziałów policji oddelegowanych z państwa kibiców przyjezdnych w przypadku pojedynczego międzynarodowego meczu były uzgodnione z wyprzedzeniem przez państwo organizujące imprezę i państwo delegujące oraz wyszczególnione w protokole. Wzory protokołów przedstawiono w dodatku 1, dla sytuacji, gdy oba państwa są stronami konwencji z Prüm, i w dodatku 2, gdy jedno z państw, lub oba, nie stosują tej konwencji.
W przypadku braku dwustronnej umowy międzyrządowej ustalenia muszą być zgodne z art. 17 decyzji Rady 2008/616/WSiSW 10 oraz ze stosownymi przepisami prawa krajowego.
Liczebność oddziałów policji oddelegowanych z państwa kibiców przyjezdnych nie może przekraczać liczebności zaakceptowanej przez punkt NFIP państwa organizującego imprezę. Oddziały te muszą stosować się do procedur policji państwa organizującego odnoszących się do dowodzenia i kontroli. Jeżeli oddziały te działają w sposób nieprzewidziany w warunkach umowy, działania te uznaje się za wykraczające poza zakres stosowania niniejszego podręcznika oraz stosownych decyzji Rady UE i traktatów.
Koszty i ustalenia finansowe
W każdym przypadku państwo organizujące imprezę powinno płacić za zakwaterowanie, posiłki (lub wypłacać diety) oraz podróże wewnątrz tego państwa, a państwo delegujące - za podróże między państwami i wypłacać pensje oddelegowanym funkcjonariuszom (chyba że odpowiednie punkty NFIP w drodze wyjątku uzgodnią co innego). Uzgodnienia te należy doprecyzować w powyżej opisanym protokole rozmieszczenia oddziałów policji oddelegowanych z państwa kibiców przyjezdnych, którego wzór jest dostępny w portalu internetowym NFIP.
Wizyty organizacyjne
Takie wizyty organizacyjne stanowią dla przedstawicieli policji lokalnej i oddelegowanej z państwa kibiców przyjezdnych idealną okazję do zmaksymalizowania międzynarodowej współpracy poprzez:
(Zob. także rezolucję Rady w sprawie kosztów przyjmowania i rozmieszczania oddelegowanych oddziałów policji podczas międzynarodowych meczów piłki nożnej (i innych międzynarodowych imprez sportowych), które dotyczą co najmniej jednego państwa członkowskiego, przedstawioną w dokumencie 11908/16).
Asystowanie oddziałom policji oddelegowanym z państwa kibiców przyjezdnych
Członkowie oddziałów policji oddelegowanych z państwa kibiców przyjezdnych, w szczególności oficer łącznikowy, koordynator działań oraz funkcjonariusze operacyjni (zob. niżej) powinni działać w asyście funkcjonariuszy lokalnej policji (zwanych przewodnikami), którzy sami powinni być aktywnymi funkcjonariuszami policji, z doświadczeniem w zabezpieczaniu meczów piłki nożnej we własnym mieście lub kraju, znającymi miejsce meczu i potencjalne obszary ryzyka.
Przewodnicy:
Skład oddziałów policji oddelegowanych z państwa kibiców przyjezdnych
W zależności od dokładnego charakteru wsparcia, które ma być udzielane, w skład delegacji mogą wchodzić następujące osoby:
Podczas międzynarodowych turniejów najbardziej prawdopodobnym miejscem pracy oficera łącznikowego jest jedno-lub dwunarodowe Policyjne Centrum Koordynowania Informacji (PICC), a miejscem pracy koordynatora działań może być lokalne centrum informacji w miejscowości, w której mecz ma zostać rozegrany. W przypadku pojedynczych meczów mogą zostać skierowani do punktu NFIP państwa organizującego imprezę lub innego właściwego miejsca.
W przypadku pojedynczego meczu oficer łącznikowy/koordynator działań powinien ściśle współpracować z policją z miasta organizującego imprezę.
Policja państwa organizującego imprezę powinna zapewnić oficerom łącznikowym/koordynatorom działań dostęp do odpowiedniego sprzętu, tak by mogli skutecznie wykonywać swoje zadania.
Członkowie oddziałów policji oddelegowanych z państwa kibiców przyjezdnych mogą pełnić swoje obowiązki ubrani po cywilnemu lub w mundurach.
Podstawowe zadania oddziałów policji oddelegowanych z państwa kibiców przyjezdnych
Oddziały policji oddelegowane z państwa kibiców przyjezdnych powinny mieć następujące umiejętności:
Główne zadania oddziałów policji oddelegowanych z państwa kibiców przyjezdnych można podsumować w następujący sposób:
Podstawową rolą szefa delegacji jest działanie jako strategiczny i taktyczny doradca organów państwa organizującego imprezę.
Podstawową rolą oficera łącznikowego lub koordynatora działań (to może być ta sama osoba, zależnie od dwustronnych policyjnych ustaleń dotyczących rozmieszczenia) jest ułatwienie skutecznej wymiany informacji między organami państwa delegującego i państwa organizującego imprezę w przypadku pojedynczego meczu lub turnieju piłki nożnej. Jeżeli nie wyznaczono ani oficera łącznikowego, ani koordynatora działań, ich zadania powinien wykonać szef delegacji.
Operacyjni funkcjonariusze policji rozmieszczeni w ramach delegacji nazywani są funkcjonariuszami prowadzącymi monitoring kibiców (spotterami).
Funkcjonariusze tacy, po cywilnemu lub umundurowani, mogą:
Funkcjonariusze prowadzący monitoring kibiców powinni mieć doświadczenie w zabezpieczaniu meczów piłki nożnej we własnym kraju.
Powinni:
Funkcjonariusze prowadzący monitoring kibiców powinni być w stanie przekazywać pozytywne i negatywne informacje dotyczące kibiców przyjezdnych. Umożliwi to dowódcom policji państwa organizującego imprezę podejmowanie wyważonych decyzji co do konieczności podjęcia interwencji lub sprzyjania legalnym zachowaniom kibiców.
Z zastrzeżeniem uzyskania zgody państwa organizującego imprezę, oddelegowani funkcjonariusze prowadzący monitoring kibiców mogą także zostać rozmieszczeni w celu gromadzenia danych wywiadowczych/materiału dowodowego - z zastosowaniem uzgodnionego sprzętu - na potrzeby policji państwa organizującego imprezę lub do celów ścigania w ich własnym państwie.
Język
Jeżeli jest to możliwe, oddziały policji oddelegowane z państwa kibiców przyjezdnych powinny obejmować funkcjonariuszy znających język państwa organizującego imprezę, by ułatwić komunikację między funkcjonariuszami państwa organizującego imprezę i państwa delegującego.
Współpraca między policją państwa organizującego imprezę i państwa delegującego podczas imprezy
Policja państwa organizującego imprezę oraz oddziały policji oddelegowane z państwa kibiców przyjezdnych powinny na bieżąco informować własny punkt NFIP o rozwoju wydarzeń podczas operacji, a w terminie pięciu dniu po meczu złożyć mu stosowne sprawozdanie.
Oddziały policji oddelegowane z państwa kibiców przyjezdnych powinny zawsze dbać o to, by ich działania niepotrzebnie nie narażały na szwank bezpieczeństwa innych osób 12 .
Korzystanie z kamizelek identyfikacyjnych
Akredytacja
Imprezy piłkarskie w państwach, w których nie ustanowiono punktów NFIP
Podczas imprezy wyznaczony policyjny punkt kontaktowy w państwie organizującym imprezę powinien komunikować się z punktem NFIP w państwie delegującym/państwach delegujących poprzez wyznaczonego oficera łącznikowego oddziałów policji oddelegowanych z państwa kibiców przyjezdnych, jeżeli takiego wyznaczono.
Umowy dwustronne
Współpraca punktów NFIP
Rola Interpolu i Europolu
Punkty NFIP mogą jednak kontaktować się z Interpolem lub Europolem w kwestiach dotyczących powiązań między działaniami grup kibiców stwarzających ryzyko i powiązań z poważną i zorganizowaną przestępczością lub innymi rodzajami przestępczości, niezwiązanymi z piłką nożną.
Ponadto Europol, Interpol i inne organy w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych, oraz Frontex, mogą - zgodnie ze swoimi mandatami - odgrywać istotną rolę we wspieraniu właściwych organów państw organizujących większe międzynarodowe turnieje piłki nożnej. Może to obejmować świadczenie różnych usług wspierających, zapewnianie odpowiednich informacji i analiz oraz ocen zagrożenia w przypadku poważnej i zorganizowanej przestępczości lub terroryzmu.
Na przykład, podczas większych turniejów:
W takich przypadkach punkty NFIP państw delegujących, lub szefowie oddelegowanych oddziałów policji powinni starać się ustalić na wczesnym etapie, jakie są konkretne funkcje tych organów i współpracować z nimi w odpowiedni sposób w kwestiach będących przedmiotem wspólnego zainteresowania.
Współpraca policji z organizatorem
Na szczeblu lokalnym kluczową rolę odgrywa współpraca między dowódcą policji odpowiedzialnym za zabezpieczanie meczów a osobą, którą organizator meczu wyznaczył jako odpowiedzialną za zapewnienie bezpieczeństwa i zarządzanie tłumem w obrębie stadionu, zwaną zwykle "kierownikiem ds. bezpieczeństwa stadionu" (stadium safety officer lub, w niektórych krajach, security officer).
Dowódca policji i kierownik ds. bezpieczeństwa stadionu powinni współpracować, a w swoich działaniach nawzajem się uzupełniać - bez uszczerbku dla przypadających im obowiązków, kompetencji i zadań. Mogą być one określone w przepisach krajowych lub regulaminie stadionu lub też wyszczególnione w pisemnej umowie między organizatorem a policją (często nazywanej "listem intencyjnym") precyzującej (ewentualne) zadania wykonywane przez policję w zakresie podstawowych funkcji zarządzania tłumem. Do takich zadań należą: wspieranie personelu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo (stewardów) w zapobieganiu i stawianiu czoła zakłóceniom porządku publicznego i innym przestępstwom; uruchamianie opracowanych przez organizatora procedur awaryjnych; oraz określanie okoliczności, w jakich policja powinna przejmować kontrolę nad całością lub częścią stadionu w sytuacjach nadzwyczajnych i w razie poważnego incydentu, oraz procedurę takiego przejmowania kontroli przez policję i ponownego przejęcia kontroli przez organizatora.
Efektem ścisłej współpracy powinno być także zapewnienie, by organizator brał pod uwagę opinie policji na temat kluczowych aspektów dotyczących bezpieczeństwa na stadionie. W ten sposób można uregulować wiele istotnych kwestii dotyczących m.in. wykorzystania monitoringu wizyjnego (CCTV) do celów zarządzania tłumem i gromadzenia dowodów; wspólnie stosowanych lub opracowanych specjalnie w tym celu uzgodnień dotyczących komunikacji na stadionie; możliwości wykorzystania stewardów oddelegowanych z państwa kibiców przyjezdnych jako osób kontaktowych zarówno na terenie stadionu, jak i podczas dojazdu na stadion i w drodze powrotnej; uzgodnień dotyczących pomieszczenia służącego jako zintegrowane stanowisko dowodzenia dla różnych służb odpowiedzialnych za zabezpieczenie meczu, w stosownych przypadkach obejmującego stanowisko dowodzenia policji.
Szczegółowe wskazówki na ten temat przedstawiono w zaleceniu Rec (2015) 1 Stałego Komitetu Rady Europy w sprawie bezpieczeństwa, ochrony i obsługi podczas meczów piłki nożnej i innych imprez sportowych.
Współpraca policji z organami sądowymi i prokuraturami
Ścisła współpraca policji z organami sądowymi i prokuraturami może przynieść istotne korzyści zarówno w przypadku pojedynczych meczów, jak i turniejów.
Państwo organizujące imprezę zachowuje suwerenność i jurysdykcję w odniesieniu do wszystkich domniemanych czynów zabronionych związanych z imprezą popełnionych na jego terytorium; jednak policja i inne organy państw członkowskich oraz właściwe organy UE (np. Eurojust) powinny wspierać - o ile to możliwe i dopuszczalne - organy sądowe i organy ścigania państwa organizującego imprezę.
Wszystkie państwa członkowskie powinny dopilnować, by można było szybko i odpowiednio zająć się czynem zabronionym związanym z imprezą.
Policja państwa organizującego imprezę oraz inne organy powinny udzielić kibicom przyjezdnym oraz oddziałom policji oddelegowanym z ich państwa informacji o miejscowych przepisach prawnych i procedurach karnych, cywilnych i administracyjnych, a także o maksymalnych karach za najpowszechniejsze czyny zabronione związane z meczami piłki nożnej.
Podczas wszystkich międzynarodowych meczów piłki nożnej należy w pełni korzystać - w stosownych przypadkach - z obowiązujących wielostronnych porozumień o wzajemnej pomocy prawnej. Państwo organizujące imprezę może także zawrzeć dwustronne porozumienia z innymi państwami o ściślejszej pomocy prawnej przed imprezą sportową, w trakcie jej trwania i po jej zakończeniu.
Punkty NFIP państw udzielających wsparcia powinny udzielić punktowi NFIP państwa organizującego imprezę informacji:
Państwo organizujące imprezę może zwrócić się do innych państw o oddelegowanie prokuratora/sędziego łącznikowego, który będzie obecny podczas imprezy.
Zaleca się, by organ państwa organizującego imprezę - zgodnie z krajowymi przepisami o ochronie danych - dostarczył oddziałowi policji lub właściwemu podmiotowi oddelegowanemu z państwa kibiców przyjezdnych (np. oddelegowanym prokuratorom łącznikowym) informacji na temat obywateli tego państwa, które znajdują się w rejestrze karnym, rejestrach sądowych oraz raportach policyjnych czy dochodzeniowych, w tym w kartotece aresztowanych.
W ramach rozwiązania alternatywnego państwo udzielające wsparcia może postanowić, że prokurator/sędzia łącznikowy będzie dostępny na wezwanie i gotowy udać się do państwa organizującego imprezę na jego prośbę, lub może wyznaczyć prokuratora/sędziego łącznikowego do utrzymywania kontaktów z wyznaczonym organem państwa organizującego imprezę.
W ramach zakresu zastosowania przepisów krajowych wpierające punkty NFIP starają się niezwłocznie odpowiadać na wnioski o dalsze informacje na temat aresztowanych osób, np. na temat wcześniejszych wyroków skazujących, w tym czynów zabronionych związanych z meczami piłki nożnej.
Sprawę wszelkich kosztów związanych z delegowaniem prokuratorów/sędziów łącznikowych do państwa organizującego imprezę należy rozstrzygnąć w drodze porozumienia dwustronnego.
Państwo organizujące imprezę powinno zapewnić oddelegowanym prokuratorom/sędziom łącznikowym niezbędne środki komunikacji i inne udogodnienia.
Współpraca policji z kibicami
Oddziały policji oddelegowane z państwa kibiców przyjezdnych i przedstawiciele kibiców mogą pomóc w dopilnowaniu, by policja państwa organizującego imprezę była świadoma charakteru i kultury kibiców przyjezdnych. Policja państwa organizującego imprezę powinna także uwzględnić te aspekty przy dokonywaniu dynamicznej oceny ryzyka.
Kibice drużyny gospodarzy, lokalne społeczności i kibice przyjezdni powinni uzyskać potencjalnie istotne informację i gwarancje bezpieczeństwa dotyczące organizowanej imprezy. Do osiągnięcia tego celu mogą posłużyć m.in..: skuteczna strategia kontaktów z mediami; wykorzystanie mediów społecznościowych/stron internetowych; ulotki informacyjne; oraz ścisła współpraca z wyznaczonymi koordynatorami ds. współpracy z kibicami, przedstawicielami kibiców oraz inicjatywami na rzecz kibiców (takimi jak ambasady kibiców).
Bieżąca współpraca i komunikacja między policją a grupami kibiców może posłużyć jako podstawa do stworzenia bezpiecznej i przyjaznej atmosfery dla wszystkich kibiców; może także służyć przekazywaniu istotnych informacji, takich jak informacje o podróżowaniu, drogach dojazdowych do stadionu, mających zastosowanie przepisach oraz granicach tolerancji dla różnych zachowań.
Oddziały policji z państwa organizującego imprezę i z państwa kibiców przyjezdnych powinny zatem przygotować strategię na potrzeby komunikacji z kibicami (tzw. dialogu). Prowadzeniem dialogu mogą zajmować się wyspecjalizowani (i wyszkoleni) funkcjonariusze ds. komunikacji lub oddziały operacyjne "pierwszej linii" (odpowiedzialne za kontrolę tłumu/porządek publiczny) przeszkolone w zakresie komunikacji i technik rozwiązywania konfliktów.
Podejście to okazało się pomocne w propagowaniu samodyscypliny wśród kibiców oraz ułatwianiu wczesnej i odpowiedniej interwencji w przypadku pojawiających się problemów lub zagrożeń dla bezpieczeństwa.
Szczegółowe wskazówki na ten temat zawarte są w rezolucji Rady dotyczącej podręcznika z zaleceniami w zakresie zapobiegania przemocy i zakłóceniom porządku - oraz zarządzania nimi - podczas międzynarodowych meczów piłki nożnej, które dotyczą co najmniej jednego państwa członkowskiego, poprzez przyjęcie dobrych praktyk w zakresie kontaktów policji z kibicami 13 .
Strategia komunikacyjna i medialna
Strategia komunikacyjna
Służby policyjne państwa organizującego imprezę powinny zatem ściśle współpracować z podmiotami rządowymi i lokalnymi, związkami piłki nożnej/organizatorami imprez piłkarskich, mediami i grupami kibiców przy opracowywaniu i realizacji kompleksowej wielopodmiotowej strategii komunikacyjnej.
Skuteczna wielopodmiotowa strategia medialna jest niezwykle ważnym aspektem każdej strategii komunikacyjnej, jako że zapewnia ona wszystkim stronom, a zwłaszcza kibicom przyjezdnym, ważne informacje, takie jak informacje na temat podróżowania, dróg dojazdowych do stadionu, mających zastosowanie przepisów i poziomów tolerancji dla różnych zachowań.
Głównym jej celem powinno być wykreowanie pozytywnego wizerunku imprezy wśród kibiców miejscowych i przyjezdnych, społeczności lokalnych, ogółu społeczeństwa oraz osób uczestniczących w operacjach z zakresu bezpieczeństwa i ochrony. Strategia może pomóc w wytworzeniu przyjaznej atmosfery dla wszystkich zainteresowanych stron i odegrać ważną rolę w minimalizacji zagrożeń dla bezpieczeństwa i ochrony.
Strategia medialna
Policja powinna ściśle współpracować z podmiotami rządowymi i lokalnymi, związkami piłki nożnej/organizatorami imprez piłkarskich oraz, w stosownych przypadkach, z grupami kibiców przy tworzeniu i przekazywaniu wielopodmiotowej strategii medialnej, która:
Spotkania ekspertów UE ds. bezpieczeństwa i ochrony meczów piłki nożnej
Zaleca się ponadto, by każda prezydencja organizowała spotkanie europejskiego zespołu ekspertów ds. bezpieczeństwa i ochrony w związku z meczami piłki nożnej, aby:
Wykaz odnośnych dokumentów dotyczących ochrony i bezpieczeństwa meczów piłki nożnej
Dokumenty uprzednio przyjęte przez Radę Unii Europejskiej
Dokumenty przyjęte przez Radę Europy
PROTOCOL FOR THE DEPLOYMENT OF VISITING POLICE DELEGATIONS FOR FOOTBALL MATCHES WITH AN INTERNATIONAL DIMENSION
PROTOCOL FOR THE DEPLOYMENT OF VISITING POLICE DELEGATIONS FOR FOOTBALL MATCHES WITH AN INTERNATIONAL DIMENSION
SPECYFIKACJE POLICYJNYCH KAMIZELEK IDENTYFIKACYJNYCH ORAZ ICH WZORY
Kolor: niebieski NATO.
Kod koloru: Pantone 279C.
Oznaczenia identyfikacyjne:
Jeden wyraz: POLICE (tylko w języku angielskim) w obrysowanym polu, umieszczony na środku kamizelki zarówno z przodu, jak i z tyłu.
Litery POLICE i obrys: Tło w kolorze niebieskim NATO.
Zarówno litery, jak i obrys pola powinny mieć odblaskowy srebrny kolor.
Wymiary pola = 25 cm × 9 cm
Litery POLICE: Szerokość jednej litery = 1,3 cm
Wysokość jednej litery = 7,5 cm
Przód kamizelki:
Na piersi po lewej stronie (nad polem z napisem POLICE): Flaga narodowa 10 cm × 7 cm wyszywana/naszyta lub w plastykowej kieszonce.
Na piersi po prawej stronie (nad polem z napisem POLICE): Symbol UE 8 cm × 8 cm.
Pod polem z napisem POLICE w poprzek kamizelki powinien biec pas o szerokości 5 cm w odblaskowym srebrnym kolorze.
Tył kamizelki:
Flaga narodowa nad polem z napisem POLICE: 10 cm × 7 cm.
Powinno być możliwe zapięcie kamizelki po bokach za pomocą pasków z rzepami lub zatrzasków.
Uwaga: o ile to możliwe, w specyfikacji należy opisać rodzaj materiału, z którego wykonana jest kamizelka, m.in. czy jest to materiał nieprzemakalny, ognioodporny, ochronny lub czy posiada inne specyficzne cechy.
DYNAMICZNA OCENA RYZYKA I ZARZĄDZANIE TŁUMEM
przy dokonywaniu oceny zagrożenia dla bezpieczeństwa i ochrony przed rozpoczęciem imprezy sportowej, w jej trakcie i po jej zakończeniu należy wziąć pod uwagę następujące czynniki:
Podstawowe zasady (zgodnie z prawem krajowym)
W aktualnej interpretacji pojęcia "skutecznego zarządzania tłumem" kładzie się nacisk na:
Ułatwianie
Równowaga
Rozróżnienie
Dialog
Modele dobrych praktyk
Przed imprezą
Ocena ryzyka powinna uwzględniać:
Należy ustalić granice tolerancji dla określonych zachowań i w trybie priorytetowym poinformować o nich organizacje kibiców. Należy rozważyć zachęcanie kibiców do gromadzenia się w bezpiecznych/kontrolowanych miejscach (np. w strefie kibica).
Zgromadzone informacje i dane dotyczące konkretnych imprez sportowych powinny umożliwić przewidzenie i rozróżnienie, które imprezy sportowe mogą wiązać się z normalnym, a które z podwyższonym poziomem zagrożenia dla porządku publicznego.
Ważne jest, aby wyraźnie rozróżniać poszczególne rodzaje ryzyka dotyczące konkretnych rodzajów incydentów, np. związanych z porządkiem publicznym, bezpieczeństwem publicznym, z przestępczością podczas imprez masowych i z terroryzmem.
Pierwszy kontakt
Poziom zagrożenia dla porządku publicznego nie jest stały, lecz ma bardzo dynamiczny charakter: w zależności od sytuacji może szybko rosnąć lub się zmniejszać. Poziomy zagrożenia należy zatem na bieżąco monitorować i precyzyjnie oceniać.
W tym celu:
Działania te pomogą policji państwa organizującego imprezę zgromadzić informacje, które zostaną wykorzystane przez dowództwo do podjęcia decyzji o rozmieszczeniu taktycznym na podstawie ciągłej, dokonywanej na bieżąco oceny ryzyka.
Wzrost zagrożenia
W przypadku rozpoznania okoliczności stwarzających zagrożenia należy:
Jeżeli wyżej wymienione środki nie doprowadzą do skutecznego rozwiązania problemu, wówczas może zaistnieć konieczność użycia siły przez policję. Celem rozmieszczenia sił policyjnych na tym etapie jest zminimalizowanie dodatkowego zagrożenia. Zasadnicze znaczenie ma zatem to, by nie podejmowano żadnych działań powodujących eskalację napięcia (np. zmasowane stosowanie siły). W przypadku stwierdzenia, że możliwy jest wzrost zagrożenia:
Deeskalacja
KATEGORYZACJA KIBICÓW PIŁKI NOŻNEJ
Jednak od 2010 r. w odniesieniu do ryzyka, jakie stwarzają kibice przy okazji międzynarodowych meczów piłki nożnej, stosuje się terminy "stwarzający ryzyko" lub "niestwarzający ryzyka". Terminy te są używane i rozumiane na całym kontynencie. Są one też zgodne z zasadami określonymi w wytycznych ISO, gdyż uwzględniają fakt, że nie da się z wyprzedzeniem określić dokładnie stopnia zagrożenia, jakie dana osoba może lub jakiego nie może stwarzać w związku z konkretną imprezą piłkarską. Potwierdzają to liczne doświadczenia europejskie, z których wynika, że na zachowanie pojedynczych osób lub grup podczas imprezy może wpłynąć szeroki i zmienny zakres czynników.
Osoby zaliczane przez policję do grupy kibiców stwarzających niewielkie ryzyko lub niestwarzających ryzyka mogą czasami pod wpływem negatywnych czynników dopuścić się aktów przemocy, działań zakłócających porządek lub aspołecznych zachowań. Z kolei pewne okoliczności mogą wpłynąć pozytywnie na zachowanie osób identyfikowanych jako kibice stwarzający ryzyko.
Dlatego właśnie podstawowym warunkiem skutecznych i proporcjonalnych operacji zabezpieczania meczów piłki nożnej jest dokonywanie na bieżąco dynamicznej analizy ryzyka.
Jednakże na potrzeby planowania konieczne jest przeprowadzenie przez policję szeregu ocen ryzyka. Aby ułatwić policji prace przygotowawcze i analizy ryzyka dokonywane przed imprezą, należy stosować kategorie "stwarzający ryzyko" i "niestwarzający ryzyka". Kategorie te należy opatrzyć wyjaśnieniem okoliczności, które mogą spowodować u "kibiców stwarzających ryzyko" negatywne reakcje podczas imprezy (zob. wyjaśnienie i lista kontrolna poniżej). Wyjaśnienia takie w zasadniczy sposób ułatwiają policji skuteczne przygotowanie operacji zabezpieczania imprez piłkarskich.
Definicja kibica "stwarzającego ryzyko"
Osoba, znana lub nieznana, która w pewnych okolicznościach może stwarzać zagrożenie dla porządku publicznego lub przejawiać zachowanie antyspołeczne - planowane lub spontaniczne - podczas imprezy piłkarskiej lub w związku z taką imprezą (zob. dodatek 4 na temat dynamicznej oceny ryzyka). Zamieszczona poniżej lista kontrolna ma służyć udzieleniu wskazówek co do okoliczności, które mogą negatywnie wpłynąć na zachowanie kibiców i przyczynić się do stworzenia ryzyka.
Definicja kibica "niestwarzającego ryzyka"
Osoba znana lub nieznana, o której można sądzić, że zwykle stwarza niewielkie ryzyko lub nie stwarza ryzyka polegającego na planowanym lub spontanicznym stosowaniu przemocy lub zakłócaniu porządku lub udziału w takich działaniach podczas imprezy piłkarskiej lub w związku z taką imprezą.
LISTA KONTROLNA DOTYCZĄCA KIBICÓW STWARZAJĄCYCH RYZYKO
Czynniki ryzyka | Komentarze uzupełniające |
Historyczne współzawodnictwo między klubami lub grupami kibiców | |
Dane wywiadowcze o potencjalnych aktach przemocy | |
Możliwość spontanicznych zakłóceń Możliwość zachowań rasistowskich lub dyskryminujących |
|
Możliwość wtargnięcia na boisko | |
Problemy związane z alkoholem | |
Użycie broni | |
Postrzeganie taktyki stosowanej przez policję do zabezpieczenia meczu jako niewłaściwej lub nieproporcjonalnej | |
Potencjalne zagrożenie terrorystyczne | |
Ekstremizm polityczny/używanie transparentów z zakazanymi treściami | |
Spodziewane użycie wyrobów pirotechnicznych | |
Obecność kibiców przyjezdnych nieposiadających biletów na mecz | |
Zagrożenia dla rozdzielenia grup kibiców (np. bilety sprzedawane na czarnym rynku lub bilety sfałszowane) | |
Sprzedaż/używanie narkotyków | |
Inne |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2016.444.1 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Zaktualizowany podręcznik z zaleceniami w zakresie międzynarodowej współpracy policyjnej oraz w zakresie działań prewencyjnych i kontrolnych związanych z aktami przemocy i zakłóceniami porządku podczas międzynarodowych meczów piłki nożnej, które dotyczą co najmniej jednego państwa członkowskiego ("podręcznik UE w sprawie meczów piłki nożnej"). |
Data aktu: | 29/11/2016 |
Data ogłoszenia: | 29/11/2016 |
Data wejścia w życie: | 29/11/2016 |