Rezolucja Rady w sprawie Nowego programu na rzecz umiejętności dla konkurencyjnej Europy sprzyjającej włączeniu społecznemu.

Rezolucja Rady w sprawie Nowego programu na rzecz umiejętności dla konkurencyjnej Europy sprzyjającej włączeniu społecznemu

(2016/C 467/01)

(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2016 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

ODNOTOWUJĄC NOWY KONTEKST POLITYCZNY, w którym:

-
nowe metody pracy, automatyzacja i robotyzacja mają wpływ na rodzaje wiedzy, umiejętności i kompetencji potrzebnych w stale konkurencyjnym, złożonym i wielokulturowym świecie; w wielu sektorach gospodarki zachodzą szybkie zmiany technologiczne i strukturalne, a kompetencje cyfrowe i umiejętności przekrojowe stały się niezbędne do przezwyciężania niedoborów kwalifikacji i niedopasowania umiejętności oraz do umożliwiania wykonywania pracy i dostosowywania się do przyszłych miejsc pracy i do zmian społecznych;
-
niski poziom umiejętności podstawowych oraz umiejętności przekrojowych i kompetencji cyfrowych zagraża szansom na zatrudnienie i aktywny udział w społeczeństwie;
-
jednocześnie w większym lub mniejszym stopniu w różnych częściach Europy obserwuje się różnorodne zjawiska, takie jak: przedłużające się okresy niskiego wzrostu gospodarczego i zatrudnienia mające wpływ zwłaszcza na ludzi młodych, starzenie się społeczeństwa, a także rosnące przepływy migracyjne, niski poziom innowacji i nowe zagrożenia dla bezpieczeństwa;
1.
PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Nowy europejski program na rzecz umiejętności. Wspólne działania na rzecz wzmocnienia kapitału ludzkiego, zwiększania szans na zatrudnienie i konkurencyjności 1 "; Z ZADOWOLENIEM DOSTRZEGA, że komunikat stanowi wkład we wspólne wysiłki w zakresie rozwijania umiejętności w obrębie UE oraz w zbliżanie do siebie świata pracy i świata edukacji; a także PRZYPOMINA, że poszczególne wnioski w ramach Nowego europejskiego programu na rzecz umiejętności będą analizowane w odpowiednich organach Rady;
2.
ZGADZA SIĘ, że ze względu na ich ogromne znaczenie należy zwrócić uwagę na następujące kwestie:
a)
celem kształcenia i szkolenia jest nie tylko przygotowanie do wejścia na rynek pracy, ale również przyczynianie się do włączenia społecznego i spójności społecznej, poprzez zapewnienie szerszego rozwoju osobistego obywateli oraz możliwości uczenia się przez całe życie, czego efektem jest ukształtowanie krytycznego, pewnego siebie, aktywnego i niezależnego obywatela, będącego w stanie zrozumieć, jak złożone jest nowoczesne społeczeństwo, i przygotowanego do radzenia sobie z szybkim tempem zachodzących w społeczeństwie zmian. Ważne jest, aby wyjść poza obecne potrzeby rynku pracy i koncentrować się również na tych aspektach kształcenia i szkolenia, które są w stanie pobudzać innowacje, przedsiębiorczość i kreatywność, kształtować sektory, tworzyć miejsca pracy i nowe rynki, wzmacniać pozycję obywateli (w tym osób z najsłabszych grup społecznych), wzbogacać życie demokratyczne oraz doskonalić zaangażowanych, utalentowanych i aktywnych obywateli. Z uwagi na niedawne tragiczne wydarzenia związane z radykalizacją postaw w niektórych regionach Europy, jeszcze bardziej nagląca jest potrzeba skoncentrowania się na kompetencjach obywatelskich, demokratycznych i międzykulturowych oraz na umiejętności krytycznego myślenia;
b)
osoby uczące się, niezależnie od wieku, potrzebują znakomitych nauczycieli i osób prowadzących szkolenia, aby rozwinąć szeroki wachlarz kompetencji niezbędnych im zarówno w życiu, jak i w przyszłej pracy. Nauczyciele i osoby prowadzące szkolenia mogą inspirować osoby uczące się i pomóc im zdobywać bardziej zaawansowane i przydatne wiedzę, umiejętności i kompetencje oraz odgrywają kluczową rolę we wprowadzaniu nowych metod nauczania i uczenia się. Konieczne są jednak nieustające wysiłki, aby przyciągać, wspierać i zatrzymywać talenty oraz doskonałość w zawodzie nauczyciela poprzez zapewnienie, by nauczyciele i osoby prowadzące szkolenia mieli odpowiednie środowisko pracy i aktualizowali swoją wiedzę o najnowszych zmianach w duchu otwartości na zmiany technologiczne i społeczne zachodzące wokół nich;
c)
ściślejsze związki między kształceniem i szkoleniem a światem pracy, z udziałem wszystkich właściwych zainteresowanych stron, odgrywają kluczową rolę w zapewnianiu, by potencjał i talent każdej osoby zostały uwolnione i przyczyniały się do zwiększenia umiejętności przystosowania zawodowego, integracji i aktywnego udziału tej osoby w społeczeństwie; takie związki pomagają również zagwarantować, że systemy kształcenia i szkolenia pozostaną elastyczne i dostosowane do zmian w społeczeństwie i na rynku pracy. Ważne jest także, by propagować zaangażowanie pracodawców na rzecz tego, by ich pracownicy uczyli się przez całe życie;
d)
nabywanie kompetencji cyfrowych od najwcześniejszych lat jest niezbędne, ale kształcenie i szkolenia powinny nie tylko wychodzić naprzeciw bieżącym potrzebom rynku pracy w zakresie ściśle określonych umiejętności technicznych, lecz także służyć realizacji długofalowego celu rozwijania elastycznego sposobu myślenia i ciekawości potrzebnych do dostosowywania się i nabywania nowych, choć jeszcze niemożliwych do wskazania wiedzy, umiejętności i kompetencji, jakie będą potrzebne, by nadawać kierunek rozwojowi technologicznemu w przyszłości;
e)
działania przedstawione w Nowym europejskim programie na rzecz umiejętności powinny być prowadzone w sposób spójny ze strategicznymi ramami europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia ("ET 2020"), ponieważ skupiają one wszystkie formy uczenia się, w pełni uwzględniają zasadę pomocniczości i oferują przydatną platformę wsparcia polityk państw członkowskich oraz ułatwiania współpracy na szczeblu UE, jak również w sposób spójny z innymi procesami politycznymi, takimi jak europejski semestr. Ustalenia dotyczące koordynacji na szczeblu europejskim w dziedzinie kształcenia, szkolenia i umiejętności oraz w kwestiach sprawozdawczości powinny być wydajne i efektywne; powinny ich dokonać wspólnie państwa członkowskie i Komisja. Należy w pełni korzystać z wiedzy fachowej państw członkowskich, opierając się na już istniejących strukturach;
f)
należy wziąć pod uwagę dostępność odpowiednich środków finansowych UE, aby zapewnić wykonalność działań uzgodnionych w związku z Nowym europejskim programem na rzecz umiejętności.
3.
WZYWA Komisję, by uwzględniła niniejszą rezolucję przy przedstawianiu kolejnych celów w ramach Nowego europejskiego programu na rzecz umiejętności.
1 Dok. 10038/16.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.467.1

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Rady w sprawie Nowego programu na rzecz umiejętności dla konkurencyjnej Europy sprzyjającej włączeniu społecznemu.
Data aktu: 15/12/2016
Data ogłoszenia: 15/12/2016