(Dz.U.UE C z dnia 19 lutego 2016 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego z dnia 18 września 2012 r. 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W rozporządzeniu Rady (WE) nr 1005/2008 z dnia 29 września 2008 r. ustanawiającym wspólnotowy system zapobiegania nielegalnym, nieraportowanym i nieuregulowanym połowom oraz ich powstrzymywania i eliminowania 3 przekazano Komisji uprawnienia w celu wykonania pewnych przepisów tego rozporządzenia, a określone uprawnienia wykonawcze zastrzeżono dla Rady.
(2) W związku z wejściem w życie traktatu lizbońskiego pewne uprawnienia przekazane Komisji na mocy rozporządzenia (WE) nr 1005/2008 muszą zostać dostosowane do art. 290 i art. 291 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
(3) W celu stosowania niektórych przepisów rozporządzenia (WE) nr 1005/2008 należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjęcia aktów zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w odniesieniu do:
- zwalniania z określonych wymogów w zakresie przekazywania informacji nałożonych na statki rybackie lub ustanawiania innych okresów przekazywania dla pewnych kategorii statków rybackich,
- określania poziomów odniesienia dla inspekcji wyładunków i przeładunków dokonywanych przez statki rybackie państw trzecich,
- ustanawiania wykazu produktów wyłączonych z zakresu stosowania świadectwa połowowego,
- dostosowania systemów świadectw połowowych otrzymywanych przez małe statki rybackie w przypadku niektórych produktów rybołówstwa, w tym możliwości stosowania uproszczonego świadectwa połowowego,
- dostosowania terminu przedłożenia świadectwa połowowego na podstawie typu produktu rybołówstwa, odległości do miejsca wejścia na terytorium Unii lub stosowanego środka transportu,
- ustanawiania zasad przyznawania, zmieniania lub wycofywania świadectw zatwierdzonych podmiotów gospodarczych lub zasad zawieszania lub unieważniania statusu zatwierdzonego podmiotu gospodarczego oraz warunków ważności świadectw zatwierdzonych podmiotów gospodarczych, oraz
- ustanawiania kryteriów Unii w celu weryfikacji w kontekście zarządzania ryzykiem.
(4) Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych do przyjęcia aktów delegowanych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, aby uzyskać obiektywne, rzetelne, pełne i zaktualizowane informacje. Przygotowując i opracowując akty delegowane, Komisja powinna zapewnić jednoczesne, terminowe i odpowiednie przekazywanie stosownych dokumentów Parlamentowi Europejskiemu i Radzie. [Popr. 1]
(5) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania rozporządzenia (WE) nr 1005/2008 należy przekazać Komisji uprawnienia wykonawcze zgodnie z art. 291 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w odniesieniu do:
- ustanowienia formularzy uprzedniego powiadomienia,
- ustanowienia procedur i formularzy dotyczących deklaracji wyładunkowych i przeładunkowych,
- przyjmowania - w porozumieniu z państwami bandery - świadectw połowowych ustanawianych, zatwierdzanych lub przedkładanych drogą elektroniczną lub w oparciu o elektroniczne systemy identyfikowalności zapewniające taki sam poziom kontroli ze strony organów,
- określania i zmian wykazu systemów świadectw połowowych przyjmowanych przez regionalne organizacje zarządzania rybołówstwem zgodnie z rozporządzeniem UE w sprawie połowów NNN,
- ustanowienia wspólnych warunków we wszystkich państwach członkowskich w zakresie procedur i formularzy dotyczących składania wniosków o świadectwa zatwierdzonych podmiotów gospodarczych i wydawania ich, zasad weryfikacji zatwierdzonych podmiotów gospodarczych oraz zasad wymiany informacji między zatwierdzonym podmiotem gospodarczym a organami w państwach członkowskich, między państwami członkowskimi oraz między państwami członkowskimi a Komisją,
- ustanawiania unijnego wykazu statków NNN,
- wykreślenia statków z unijnego wykazu statków NNN,
- włączania wykazów statków NNN przyjmowanych przez regionalne organizacje zarządzania rybołówstwem do unijnego wykazu statków NNN,
- uznawania państw trzecich za niewspółpracujące,
- włączania określonych państw trzecich do wykazu niewspółpracujących państw trzecich,
- wykreślania państw trzecich z wykazu niewspółpracujących państw trzecich,
- przyjmowania środków nadzwyczajnych wobec państw trzecich w określonych okolicznościach,
- określenia formatu przedkładania przez państwa członkowskie informacji dotyczących zaobserwowanych statków rybackich, oraz
- ustanowienia zasad wzajemnej pomocy.
Jeżeli wymagana jest kontrola przez państwa członkowskie, uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiającym przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję 4 .
(6) W związku z wejściem w życie traktatu lizbońskiego należy skreślić art. 52. Artykuł ten wykorzystano już do ustanowienia ram prawnych dla uproszczonego świadectwa połowowego oraz do współpracy administracyjnej z państwami trzecimi na podstawie art. 12 ust. 4 i art. 20 ust. 4. Należy ponadto przekazać Komisji odpowiednie uprawnienia do przyjęcia aktów delegowanych dotyczących dostosowania systemów świadectw połowowych otrzymywanych przez małe statki rybackie w przypadku niektórych produktów rybołówstwa, w tym możliwości stosowania uproszczonego świadectwa połowowego, jak również uprawnienia wykonawcze umożliwiające Komisji przyjęcie - w porozumieniu z państwami bandery - świadectw połowowych ustanawianych, zatwierdzanych lub przedkładanych drogą elektroniczną lub w oparciu o elektroniczne systemy identyfikowalności zapewniające taki sam poziom kontroli ze strony organów.
(7) W wyniku wejścia w życie traktatu lizbońskiego należy dostosować przepis dotyczący środków tymczasowych, zgodnie z którym w określonych warunkach od pewnych środków przyjętych przez Komisję można odwołać się do Rady.
(8) Przepisy rozporządzenia (WE) nr 1005/2008 dotyczące ustanawiania wykazu niewspółpracujących państw trzecich oraz wykreślania państw trzecich z tego wykazu nadają Radzie uprawnienia decyzyjne. W związku z wejściem w życie traktatu lizbońskiego należy dostosować te przepisy do nowych procedur mających zastosowanie do wspólnej polityki rybołówstwa.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1005/2008,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
Przewodniczący | Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2016.65.201 |
Rodzaj: | Akt przygotowawczy |
Tytuł: | P7_TC1-COD(2012)0162 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 12 czerwca 2013 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr …/2013 zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1005/2008 ustanawiające wspólnotowy system zapobiegania nielegalnym, nieraportowanym i nieuregulowanym połowom oraz ich powstrzymywania i eliminowania. |
Data aktu: | 12/06/2013 |
Data ogłoszenia: | 19/02/2016 |