Rezolucja Rady w sprawie usystematyzowanego dialogu i kształtowania dialogu z młodzieżą w przyszłości w kontekście polityk europejskiej współpracy na rzecz młodzieży po roku 2018.

Rezolucja Rady w sprawie usystematyzowanego dialogu i kształtowania dialogu z młodzieżą w przyszłości w kontekście polityk europejskiej współpracy na rzecz młodzieży po roku 2018

(2017/C 189/01)

(Dz.U.UE C z dnia 15 czerwca 2017 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

PRZYPOMINAJĄC, ŻE:

1.
Rezolucja Rady w sprawie zachęcania młodych ludzi do politycznego angażowania się w demokratyczne życie Europy 1  stwierdzała, że ogólnym tematycznym priorytetem europejskiej współpracy w zakresie usystematyzowanego dialogu na rzecz młodzieży w okresie od 1 stycznia 2016 r. do 30 czerwca 2017 r. będzie "Umożliwienie wszystkim młodym ludziom aktywności w różnorodnej, skomunikowanej i inkluzywnej Europie" i że temat ten będzie wspólnym wątkiem zapewniającym ciągłość i spójność prac trzech prezydencji: niderlandzkiej, słowackiej i maltańskiej, zgodnie z planem prac UE na rzecz młodzieży na lata 2016-2018.

UZNAJĄC, ŻE:

2.
Usystematyzowany dialog to proces partycypacyjny, a wyniki jego piątego cyklu roboczego opierają się na rezultatach krajowych konsultacji przeprowadzonych w trakcie prezydencji niderlandzkiej, słowackiej i maltańskiej oraz na wynikach konferencji UE na temat młodzieży zorganizowanych w Amsterdamie w kwietniu 2016 r., w Koszycach w październiku 2016 r. i na Malcie w marcu 2017 r.
3.
Prezydencja niderlandzka skupiła się na zgłębianiu wyzwań i problemów, przed którymi stają dziś młodzi ludzie w Europie. Podczas konferencji na temat młodzieży w Amsterdamie (kwiecień 2016) powstały pytania mające ukierunkować konsultacje z młodzieżą, a o przeprowadzenie tych konsultacji i o informacje zwrotne zostały poproszone krajowe grupy robocze na szczeblu państw członkowskich.
4.
Podczas konferencji na temat młodzieży w Koszycach (październik 2016) rozpatrzone i przedyskutowane zostały rezultaty konsultacji z młodzieżą i jej przedstawicielami i wraz z przedstawicielami państw członkowskich opracowane zostały wspólne zalecenia z usystematyzowanego dialogu na temat młodzieży; w listopadzie 2016 r. - razem z sytuacją młodych ludzi w Europie - przedyskutowała je Rada ds. Edukacji, Młodzieży, Kultury i Sportu. O wynikach tych dyskusji poinformowano przewodniczącego Rady Europejskiej.
5.
Podczas konferencji na temat młodzieży na Malcie (marzec 2017) kontynuowana była dyskusja nad wspólnymi zaleceniami: ustalono priorytety i opracowano działania mające służyć ich realizacji.

PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI:

6.
Wspólne zalecenia i proponowane działania w ramach usystematyzowanego dialogu na temat młodzieży pt. "Umożliwienie wszystkim młodym ludziom aktywności w różnorodnej, skomunikowanej i inkluzywnej Europie", które koncentrują się na następujących tematach: dostęp do dobrych jakościowo i ważnych informacji; budowanie odporności i pewności siebie; poza strachem i nietolerancją; ku systemowi edukacji pozwalającemu młodym ludziom realizować swój potencjał; sprzyjanie aktywności społecznej młodych ludzi; odbudowa wiary młodych ludzi w projekt europejski; programy mobilności dla wszystkich; a także znaczenie pracy z młodzieżą i organizacji młodzieżowych dla wszystkich, które to tematy wymieniono w załączniku.

ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, BY W RAMACH SWOICH KOMPETENCJI I Z NALEŻYTYM POSZANOWANIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI:

7.
Formułując i realizując przyszłe polityki młodzieżowe, w stosownym przypadku miały na względzie wspólne zalecenia i proponowane działania w ramach usystematyzowanego dialogu na temat młodzieży.
8.
Dokonały przeglądu usystematyzowanego dialogu i jego celów z myślą o europejskiej współpracy na rzecz młodzieży na okres po roku 2018 i zastanowiły się nad skutecznymi, nowatorskimi sposobami promowania użytecznego i konstruktywnego dialogu i kontaktu z młodymi ludźmi z różnych środowisk, organizacjami młodzieżowymi, naukowcami prowadzącymi badania nad młodzieżą oraz decydentami, w tym z zainteresowanymi stronami z innych stosownych sektorów.

ZWRACA SIĘ DO KOMISJI, BY:

9.
Na podstawie dowodów, oceny i konsultacji zaproponowała w ramach europejskiej współpracy na rzecz młodzieży na okres po roku 2018 odnowiony usystematyzowany dialog.

PONADTO POSTANAWIA, ŻE:

10.
Ponieważ odnowione ramy europejskiej współpracy na rzecz młodzieży (2010-2018) wygasają w 2018 r., ogólnym priorytetem usystematyzowanego dialogu z młodzieżą i organizacjami młodzieżowymi w następnym cyklu roboczym (1 lipca 2017 r. - 31 grudnia 2018 r.) powinny być przede wszystkim kolejne ramy tej współpracy. Szósty cykl usystematyzowanego dialogu będzie zatytułowany: "Młodzież w Europie: co dalej?".
11.
Zadaniem kolejnych trzech prezydencji: estońskiej, bułgarskiej i austriackiej, na szósty cykl roboczy usystematyzowanego dialogu będzie ocenić usystematyzowany dialog, dokonać jego przeglądu i go odnowić, tak by go ulepszyć i wypromować.

ZAŁĄCZNIK

Wspólne zalecenia w ramach usystematyzowanego dialogu na temat młodzieży

Umożliwienie wszystkim młodym ludziom aktywności w różnorodnej, skomunikowanej i inkluzywnej Europie

Dostęp do dobrych jakościowo i ważnych informacji

1.
Instytucje i państwa członkowskie UE powinny opracować lub dalej realizować oparte na dowodach politykę i praktyki służące stałemu zwiększaniu wśród młodych ludzi umiejętności krytycznego oceniania i przetwarzania informacji - zarówno poprzez edukację formalną, jak i pozaformalną.
2.
Instytucje i państwa członkowskie UE we współpracy z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego powinny wspierać prowadzone przez młodzież media - przejrzyste, niezależne i różnorodne - gdyż pomaga to zwiększać wśród młodych ludzi umiejętność korzystania z mediów oraz umiejętność krytycznego i analitycznego myślenia. Komisja Kultury i Edukacji w Parlamencie Europejskim oraz Komisja Europejska są proszone o uwzględnienie tej kwestii podczas przeglądu programu Erasmus+, Europa dla obywateli, Kreatywna Europa oraz wszelkich innych stosownych programów.

Młodzi ludzie pod presją: budowanie odporności i pewności siebie

1.
Ponieważ w kontekście edukacyjnym coraz częściej oczekuje się zachowań rywalizacyjnych, właściwe organy krajowe muszą dbać o to, by młodzi ludzie mieli wystarczająco dużo czasu i przestrzeni na działania, które pomagają im budować odporność, samoświadomość i pewność siebie.
2.
Właściwe organy krajowe powinny wdrażać edukację poświęconą dobrostanowi i zdrowiu psychicznemu, zarówno poprzez system edukacji formalnej, jak i w kontekście pozaformalnym. Celem jest walczyć ze stygmatyzacją poprzez działania uświadamiające oraz pozwolić młodym ludziom uczyć się, jak zachować zdrowie psychiczne i jak komunikować się z rówieśnikami w tej sprawie.

Poza strachem i nietolerancją - doświadczyć różnorodności

1.
Władze europejskie i krajowe powinny zwiększyć finansowanie i wsparcie instytucjonalne na rzecz ustanawiania lokalnych programów i wymian na szczeblu krajowym, aby umożliwić wszystkim młodym ludziom bezpośredni kontakt z osobami z różnych środowisk i realiów społecznych w celu zwiększania kompetencji międzykulturowych, walki z dyskryminacją, propagowania empatii i solidarności oraz doświadczania korzyści z różnorodności.
2.
Aby wszyscy młodzi ludzie mogli żyć w różnorodnej Europie, właściwe władze unijne i krajowe muszą opracować lub wspierać programy szkoleń i rozwoju skierowane do nauczycieli i społeczności szkolnych, tak by stworzyć bezpieczne i inkluzywne otoczenie, w którym młodzi ludzie mogliby rozwijać kompetencje pozwalające przezwyciężać strach i dyskryminację.

Ku systemowi edukacji pozwalającemu młodym ludziom realizować swój potencjał

1.
Zwracamy się do wszystkich państw członkowskich o wolę zapewnienia poradnictwa i doradztwa, które dadzą wszystkim młodym ludziom umiejętność rozwoju i znajdowania swojej drogi w życiu na wszystkich etapach edukacji.
2.
Edukacja nie daje młodym ludziom niezbędnych praktycznych umiejętności mających znaczenie w nowoczesnym społeczeństwie. Apelujemy do wszystkich państw członkowskich, by zachęcały do uwzględniania w edukacji praktycznych umiejętności życiowych, tak by młodzi ludzie mogli być aktywnymi uczestnikami różnorodnych społeczeństw i miejsc pracy.

Sprzyjanie aktywności społecznej młodych ludzi, zwłaszcza grup szczególnie wrażliwych

1.
Instytucje edukacyjne i lokalne zainteresowane strony powinny we współpracy z młodymi ludźmi oferować dopasowane wsparcie i dostępne usługi oraz tworzyć przestrzenie użytecznej interakcji, tak by wszyscy młodzi ludzie mogli odkrywać i akceptować własną tożsamość i wartość. To podstawa do budowania wzajemnego zaufania między młodymi ludźmi z różnych środowisk.
2.
Komisja Europejska i państwa członkowskie powinny dopilnować - udostępniając taką możliwość - by każda młoda osoba, niezależnie od swojej sytuacji osobistej i społecznej, mogła swobodnie angażować się w wolontariat. Należy dbać o zaangażowanie, np. w działalność organizacji młodzieżowych, tak by dać młodym ludziom poczucie przynależności i sprawczości jako obywatelom.

Odbudowa wiary młodych ludzi w projekt europejski

1.
Komisja Europejska i Europejskie Forum Młodzieży powinny wspólnie przeanalizować i zrozumieć, jak młodzi ludzie uzyskują dostęp do informacji z UE i o UE, oraz opracować strategię komunikacyjną, by informować młodych Europejczyków o UE i o tym, jak pozytywnie wpływać na unijny projekt.
2.
Aby zmniejszyć dystans pomiędzy młodymi ludźmi a UE i jej polityką, we wszystkich państwach członkowskich należy w związku z inicjatywami europejskimi organizować krajowe lub regionalne unijne festiwale młodzieży. Festiwale te, łączące działania społeczne, polityczne i kulturalne, powinny gromadzić młodych ludzi z różnych środowisk. Wydarzenia te sprzyjałyby - w lekkiej formie - uczeniu się i debatom o UE i jej możliwościach oraz kształtowałyby jej polityki.

Program mobilności: zatrudnienie i edukacja dla wszystkich

1.
Państwa członkowskie i Komisja Europejska powinny dołożyć starań, by usunąć obecne przeszkody w dostępie młodych ludzi do mobilności. Dostęp do programów mobilności powinien być prostszy i lepiej dopasowany do zróżnicowanych potrzeb młodych ludzi. Należy zapewnić informacje i doradztwo, aby rozpowszechniać wiedzę o możliwościach mobilności.
2.
Państwa członkowskie UE powinny stworzyć ramy prawne uznawania i walidowania kompetencji nabytych poprzez programy mobilności na szczeblu krajowym i europejskim. Nie tylko dałoby to równy dostęp do różnorodnych możliwości uczenia się, lecz także pozwoliłoby walidować nabyte umiejętności i przyczyniłoby się do włączenia społecznego młodych ludzi.

Znaczenie pracy z młodzieżą i organizacji młodzieżowych dla wszystkich

1.
Państwa członkowskie i Komisja Europejska powinny propagować i wspierać miejsca w przestrzeni wirtualnej i fizycznej służące do profesjonalnej pracy z młodzieżą, po to by odpowiedzieć na potrzeby i zainteresowania wszystkich młodych ludzi.
2.
Komisja Europejska i państwa członkowskie powinny przyznać dostateczną ilość środków operacyjnych, tak by organizacje pracujące z młodzieżą i organizacje młodzieżowe mogły realizować trwałą pracę z młodzieżą - dostępną, istotną i użyteczną dla wszystkich młodych ludzi.
1 Dz.U. C 417 z 15.12.2015, s. 10.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.189.1

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Rady w sprawie usystematyzowanego dialogu i kształtowania dialogu z młodzieżą w przyszłości w kontekście polityk europejskiej współpracy na rzecz młodzieży po roku 2018.
Data aktu: 15/06/2017
Data ogłoszenia: 15/06/2017